Halaman

Isnin, Oktober 04, 2021

Sahih Al Bukhari (Bahagian 1 410)



Sahih Al Bukhari (Bahagian 1 410)
memerintahkan supaya dipasang kembali khemah untuknya. Kemudian Baginda keluar kepada orang ramai dan bersabda: "Wahai sekalian manusia, sesungguhnya telah dijelaskkan kepadaku tentang Lailatul Qadar, dan aku keluar untuk memberitahukan kepada kamu tentangnya. Tiba-tiba datang dua orang yang sama-sama mengaku benar, sedangkan mereka ditemani oleh syaitan. Sehingga Lailatul Qadar terlupakan olehku. Maka carilah Lailatul Qadar pada sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan, cari lah Lailatul Qadar pada malam kesembilan, ketujuh dan kelima (dalam sepuluh malam terakhir itu)."

Kata perawi, aku pun berkata: "Wahai Aba Sa'id! Kamu tentü lebih tahu tentang bilangan itü daripada kami." Abu Said menjawab, "Tentü kami lebih mengetahui tentangnya daripada kamu.” Kata perawi, aku bertanya (lagi beliau), "Apa yang dimaksudkan dengan malam kesembilan, ketujuh dan kelima itu?" Beliau menjawab, "Jika malam kedua puluh satu telah lewat, maka (malam) yang berikutnya adalah kedua puluh dua, dan itulah yang dimaksudkan dengan malam kesembilan. Dan apabila malam kedua puluh tiga telah berlalu, maka berikutnya adalah malam ketujuh, dan jika malam kedua puluh lima telah berlalu, maka berikutnya adalah malam kelima.” Ibnu Khallaad menyebutkan perkataan (berkelahi, bertengkar) di tempat يحتقان (samasama mengaku benar). 
(Lihat Sahih Muslim j.3 m/s172).

Mungkin kamu berkata, "Kenapa pertengkaran dalam menuntut hak itü tercela? Jawabnya ialah kerana ia telah berlaku di dalam masjid. Masjid adalah tempat dzikir (ingat kepada Allah), bukan tempat lagha, leka dan melakukan perkara dosa. Tambahan pula pertengkaran itü berlaku di bulan Ramadhan, bulan puasa. Jadi tercelanya itü bukanlah kerana semata-mata menuntut hak, tetapi kerana ia telah menyebabkan kedua pihak mengangkat suara dan berkasar di hadapan Rasulullah s.a,w. di dalam masjid. Sedangkan itü termasuk perkara yang dilarang Allah menerusi firmanNya:
Al-Hujurat 49:2
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَرْفَعُوٓا۟ أَصْوَٰتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ ٱلنَّبِىِّ وَلَا تَجْهَرُوا۟ لَهُۥ بِٱلْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَٰلُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ 
Bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengangkat şuara kamu melebihi şuara Nabi dan janganlah kamu menyaringkan şuara (dengan lantang) semasa bercakap dengannya sebagaimana setengah kamu menyaringkan suaranya semasa bercakap dengan setengahnya yang lain. (Larangan yang demikian) supaya amal-amal kamu tidak terhapus pahalanya, sedang kamu tidak menyedarinya. (al-Hujuraat:2).

Di sinilah terletak kesesuaian hadits dengan tajuk babnya. Demikian kata Hafiz İbnu Hajar. 
(Lihat Fathul Baari j. I m/s 206).

Kalau ada orang berkata, firman Allah yang bermaksud: "supaya amal-amal kamu tidak terhapus pahalanya, sedang kamu tidak menyedarinya” di penghujung ayat ke-2 Surah al-Hujuraat itü menghendaki amalan yang dikira salah dan menyebabkan pahalanya terhapus hanyalah yang dilakukan dengan sengaja, ada pun yang dilakukan dengan tidak sengaja, maka ia tidak termasuk dalam ancaman tersebut. Maka jawapannya ialah apa yang dikatakan Allah di dalam ayat itu, "sedang kamu tidak menyedarinya" ialah kamu tidak menyedari pahala amalanmu terhapus kerana kamu menganggap ia hanya satu dosa kecil sahaja. Kadang-kadang seseorang mengetahui apa yang dilakukannya merupakan dosa. tetapi ia tidak menganggapnya dosa besar. Padahal ia memang dosa besar. Keadaannya sama seperti dua orang yang diseksa di dalam kubur mereka. lihat apa sabda Rasulullah s.a.w. tentang mereka: إنهما ليعذبان وما يعذبان في كبير
 Bermaksud: "Mereka berdua sedang diseksa. Tidak mereka diseksa kerana sesuatu dosa besar." Maksudnya pada

410

Tiada ulasan:

Catat Ulasan