Sahih bukhari kitab iman sesi 74 @32ss
Bawah tajuk ini ada 2 hadits
باب خَوْفِ الْمُؤْمِنِ مِنْ أَنْ يَحْبَطَ عَمَلُهُ وَهُوَ لاَ يَشْعُرُ:
وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ التَّيْمِيُّ مَا عَرَضْتُ قَوْلِي عَلَى عَمَلِي إِلاَّ خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ مُكَذَّبًا.
وَقَالَ ابْنُ أَبِي مُلَيْكَةَ أَدْرَكْتُ ثَلاَثِينَ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُلُّهُمْ يَخَافُ النِّفَاقَ عَلَى نَفْسِهِ، مَا مِنْهُمْ أَحَدٌ يَقُولُ إِنَّهُ عَلَى إِيمَانِ جِبْرِيلَ وَمِيكَائِيلَ. وَيُذْكَرُ عَنِ الْحَسَنِ مَا خَافَهُ إِلاَّ مُؤْمِنٌ، وَلاَ أَمِنَهُ إِلاَّ مُنَافِقٌ. وَمَا يُحْذَرُ مِنَ الإِصْرَارِ عَلَى النِّفَاقِ(dalam setengah naskah alataqwa) وَالْعِصْيَانِ مِنْ غَيْرِ تَوْبَةٍ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ}
Bab Kebimbangan orang mu'min akan terhapus amalannya dalam keadaan tidak sedar . Ibrahim Al Taimi³³⁰ berkata; Tidak aku rentangkan kata-kataku atas amalanku melainkan aku bimbang aku menjadi pendusta³³¹(atau didustakan). Ibnu Abi Mulaikah³³² berkata: Aku bertemu dengan 30 sahabat Rasullah saw ,semua bimbang berlaku nifaq pada diri mereka.³³³ Tidak ada sesiapa pun dari mereka mengatakan bahawa dia berada diatas imam Jibrail dan Mikail³³⁴. Dan disebut daripada Hasan bahawa beliau berkata tidak takut kepadanya (nifaq/Allah) kecuali orang mukmin. Dan tidak akan berasa aman (terhadap nifaq dan Allah )kecuali orang munafik³³⁵. Dan³³⁶ bab ancaman daripada terus berperang dan melakukan kederhakaan tanpa bertaubat³³⁷ kerana firman Allah وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ Bermaksud dan mereka tidak berterusan atas apa yang mereka lakukan³³⁸ dalam keadaan mereka sedar"³³⁹.
-tajuk panjang dan dah bincang.
٤٨» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَرْعَرَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ زُبَيْدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا وَائِلٍ عَنِ الْمُرْجِئَةِ، فَقَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((سِباب الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ، وَقِتَالُهُ كُفْرٌ)).
48. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin 'Ar'arah berkata, Telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Zubaid berkata: Aku bertanya kepada Abu Wa'il tentang Murji`ah, maka dia menjawab: Telah menceritakan kepadaku Abdullah bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "mencerca orang muslim adalah fasiq dan memeranginya adalah kufur".
-hadits ni telah dibincangkan
«49» أَخْبَرَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ حُمَيْدٍ عَنْ أَنَسٍ قَالَ: أَخْبَرَنِي عُبَادَةُ بْنُ الصَّامِتِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ يُخْبِرُ بِلَيْلَةِ الْقَدْرِ، فَتَلاَحَى رَجُلاَنِ مِنَ الْمُسْلِمِينَ فَقَالَ: ((إِنِّي خَرَجْتُ لأُخْبِرَكُمْ بِلَيْلَةِ الْقَدْرِ، وَإِنَّهُ تَلاَحَى فُلاَنٌ وَفُلاَنٌ فَرُفِعَتْ وَعَسَى أَنْ يَكُونَ خَيْرًا لَكُمُ الْتَمِسُوهَا فِي السَّبْعِ وَالتِّسْعِ وَالْخَمْسِ)).
49. Telah mengabarkan kepada kami Qutaibah bin Sa'id Telah menceritakan kepada kami Isma'il bin Ja'far dari Humaid, Telah menceritakan kepadaku Anas bin Malik berkata, telah mengabarkan kepadaku 'Ubadah bin Ash Shamit, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam keluar untuk menjelaskan tentang Lailatul Qodar, lalu ada dua orang muslimin saling berdebat. Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku datang untuk menjelaskan Lailatul Qodar kepada kalian, namun fulan dan fulan saling berdebat sehingga akhirnya diangkat (lailatul qodar), dan semoga menjadi lebih baik buat kalian, maka itu intailah (lailatul qodar) itu pada hari yang ketujuh(kedua puluh tujuh), enam dan lima ".
- hadits ni belum dibincangkan.
-apa kaitan hadits ini dengan tajuk bab.
- mesti dicari.
- kaitan iman dengan malam qadar.
-hadits ini
49. Telah mengabarkan kepada kami Qutaibah bin Sa'id Telah menceritakan kepada kami Isma'il bin Ja'far dari Humaid, Telah menceritakan kepadaku Anas bin Malik berkata, telah mengabarkan kepadaku 'Ubadah bin Ash Shamit,
-Dia yg meriwayat dari sahabat lain yg tidak disebut.
Peringkat sahabat tak sebut tak jadi dhaif.
-ibnu Abbas pun hanya beberapa shj yg dia terima secara langsung dari nabi saw.
-2 orang sahabat.
-ini mursal sahabi.
-anas dan ubadah ,kedua2nya sahabat.
Ini mursal sahabat.
- bagi ahli sunnah, mursal sahabi diterima.
Minit 14
-Hadits tak jadi dhaif dengan sebab mursal.
-Ibnu Abbas hanya belas-belas sahaja hadits langsung dari Nabi saw. dan pendapat imam Ghazali kata hanya 4 buah sahaja.
-kitab musytasyfa(kitab usul fikh) kitab akhir Imam Ghazali.
-peringkat akhir dia hebat ilmu hadits dan dia mati dengan kitab diatas dadanya.
- satu peringkat lagi masa dia tulis ihya ulumuddin.
- Anas ambil dari Ubadah.
- jika Anas tak cerita dia ambil dari Ubadah kita keliru tentang musnad(riwayat) , jadi kita tahu ini musnad Ubadah
Minit 15
-imam ghazali mati dgn kitab bukhari duduk atas dada.
-maklum masyhur imam ghazali bermudah2 dgn hadis khusus seperti dlm kitab ihya
-diperingkat akhir dia kritik imam bukhari.maknanya dia pakar .antara hadis yg dia kritik imam bukhari,hadis nabi pergi solat abdullah bin ubay .maknanya rapi betul .
-jadi dia ada dua peringkat satu masa dia buat kitab ihya dan masa buat kitab musytasyfar.
-kitab musytasyfar itu kitab usul fikh sebenarnya tetapi dia ada perbincangan juga tentang hadis.Jadi disitu dia sebut,Ibnu Abbas kata 4 sahaja riwayat secara langsung dari Rasullah saw .
-Berbeza disini ,Anas meriwayat dari Ubadah bin Ash shamit ,kedua2nya sahabat.tak guna kaedah biasa.
-jelas anas hanya ambil dari ubadah.
-Yg riwayat secara langsungnya adalah Ubadah binnAsh Shamit.
-jika Anas tak bg tau ambil dari ubadah orang akan anggap ini musnad Anas,tetapi bila dia kemukakan sahabat diatasnya jadi hilang kekeliruannya.Jadi kita dapat tahu ini musnad Ubadah bin ash samit.itu yg penting yg kita dapat disini daripada cara ini.Jika dia guna cara satu lagi,tak sebut pun Ubadah bin Ash shamit,orang keliru dan akan kata ini musnad dia atau dia terlibat secara langsung dgn peristiwa itu.
bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam keluar untuk menjelaskan tentang Lailatul Qodar, lalu ada dua orang muslimin saling berdebat.
- bertengkar menyebabkan amalan atau pahala mrnjadi kurang atau hilang.
-hadits ini ada kaitan dengan bhg kedua tarjamatulbab hadits
-umat Islam kena takut pahala boleh terhapus dengan maksiat yang kita buat,
- kena tahu apa yang menyebabkan pahala kurang atau hilang.
-contoh: musang king mahal tetapi jika ada ulat hilanglah kualitinya.
- antara perkara yang menyebabkan pahala boleh kurang atau hilang ialah dari bertengkar dan paling tinggi sehingga berperang.
-bertengkar hanya mengangkat suara didalam masjid sudah boleh menghilangkan rahmat mengetahui malam qadar apa lagi yang lebih teruk dari itu.
-pergaduhan menyebabkan boleh hilangnya keberkatan.
Minit 20
Malam qadar ada pada bulan ramadan kata abu hurairah.
Minit 29
-hadits sahih tak akan sebut nama orang yang buat perkara tak eluk.
-tidak jelas keaiban , cuma kena beramal sepanjang Ramadan. Ada sudut lain kebaikanya.
Minit 34
- munafik itu sampai matikah?
-ramai yang berubah jadi muslim yang baik.
- ciri hadits sahih tidak sebut jelas nama sahabat yang buat salah
Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku datang untuk menjelaskan Lailatul Qodar kepada kalian, namun fulan dan fulan
-tidak disebut nama.
-masih ada kebaikan
saling berdebat (bertengkar)
-tempat yang berkenaan.
sehingga akhirnya diangkat (pengetahuan tentang )lailatul qodar dari ingatan ku , Nabi), dan semoga menjadi lebih baik buat kalian, maka itu intailah (lailatul qodar) itu pada hari yang ketujuh, enam dan lima ".
Minit 47
Nowroz=satu hari perayaan bg syiah.
Syiah byk hari2 perayaan.
Pengajaran hadis
1.pertengkaran dan perkelahian adalah tidak eluk pada waktu tertentu dihadapan orang ttt.
2.pertengkaran dan perkelahian menyebabkan hilang rahmat.
3 Keberkatan dan kebaikan akan hilang ditempat berlaku pertengkaran dan perkelahian kerana adanya syaitan.tempat yg baik tempat yang ada malaikat .
4.Walaupun berada dipihak yg benar,pertengkaran dan perkelahian tetap tidak eluk.
5.
6.
7.
8. pertengkaran dan pergaduhan menjauhkan manusia dari rahmat Allah.
Cuba cari kebaikan.
Mubhama orang disebut secara samar2.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan