Halaman

Isnin, Oktober 11, 2021

Sahih bukhari kitab qasar sesi 2

Sahih bukhari kitab qasar sesi 2

(7)Chapter: To offer Nawafil on the back of animals

(7)باب صَلاَةِ التَّطَوُّعِ عَلَى الدَّوَابِّ وَحَيْثُمَا تَوَجَّهَتْ بِهِ
Ini bab sembahyang sunat diatas binatang-binatang  yakni kenderaan .Ke arah  mana saja ia menghadap .

حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الأَعْلَى، قَالَ حَدَّثَنَا مَعْمَرٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ رَأَيْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يُصَلِّي عَلَى رَاحِلَتِهِ حَيْثُ تَوَجَّهَتْ بِهِ‏.‏
Hadith 198  
Narrated `Abdullah bin 'Amir from his father who said:
I saw the Prophet (p.b.u.h) offering the prayer on his mount (Rahila) whatever direction it took.

Dengan sanadnya imam Bukhari meriwayatkan daripada Abdullah bin Amir daripada ayahnya yakni Amir katanya: Saya melihat Rasullah saw  bersembahyang di atas kenderaan  yakni binatang kenderaannya ke arah mana saja ia menghadapkannya yakni kearah kiblat atau bukan kiblat.

حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ، قَالَ حَدَّثَنَا شَيْبَانُ، عَنْ يَحْيَى، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، أَنَّ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ، أَخْبَرَهُ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ يُصَلِّي التَّطَوُّعَ وَهْوَ رَاكِبٌ فِي غَيْرِ الْقِبْلَةِ‏.‏
 Hadith 199  
Narrated Jabir bin `Abdullah:
The Prophet (ﷺ) used to offer the Nawafil, while riding, facing a direction other than that of the Qibla.

Dengan sanadnya Imam Bukhari meriwayatkan bahawa Jabir bin  Abdillah, menceritakan kepada Muhamad bin Abdul Rahman bahawa Nabi saw  sembahyang sunat dalam keadaan  dia berkenderaan  tidak mengadap kiblat


حَدَّثَنَا عَبْدُ الأَعْلَى بْنُ حَمَّادٍ، قَالَ حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ، قَالَ حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عُقْبَةَ، عَنْ نَافِعٍ، قَالَ وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ يُصَلِّي عَلَى رَاحِلَتِهِ وَيُوتِرُ عَلَيْهَا، وَيُخْبِرُ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ يَفْعَلُهُ‏.‏
Hadith 200  
Narrated Nafi`:
Ibn `Umar (while on a journey) used to offer the prayer and the witr on his mount (Rahila). He said that the Prophet (ﷺ) used to do so.

Lagi riwayat daripada Ibnu Umar,  daripada Nafi, Rasullah saw bersembahyang diatas kenderaannya  dan mengerjakan sembahyang witir diatasnya dan dia menceritakan  bahawa Nabi saw selalu  buat begitu.

-ini menunjukan boleh solat sunat diatas kenderaan dan tidak mengadap kiblat.
- Ibnu Hajar tidak sebut syarat-syarat itu.
- tetapi orang lain ada juga yang sebut syarat memulakan solat mesti mengadap kiblat termasuk mazhab syafie.

Minit 2
- ada juga yang  bagi syarat  ada kata kena dan ada kata tidak.
-sekarang jadi pelik jika solat atas kenderaan.
Pada hal amalan ini tidak mansuh. Dan bsnyak yang buat amalan tanpa nas,
 Tapi jangan membahayakan kepada orang lain. Tapi jika jadi penumpang maka lagi2 boleh sebab tidak memandu.
-bagaimanapun ada yang kata  solat2 sunat ini tiada dan ada yang kata ada dan yang kata sunat tertentu sahaja ada
-sunat rawatib , sunat mutlak, sunat apa-apa sahaja iaitu witir atau tahajud.
-ada yang kata  sunat yang ada ialah sunat qabliyah sahaja adapun badiyah(selepas) tiada, ini pendapat Bukhari.
-ada yang kata hanya ada subuh dan witir sahaja, yang lain tiada
-kira ini bermacam2 pendapat.
-kita tengok Ibnu Umar ini, sekali dia sendiri yang meriwayatkan kata tiada sunat  seperti kata kalu aku nak buat sunat tentu aku buat tamam yakni solat ferdu itu buat seperti biasa tidak qasar tetapi olehkerana itu qasar, yang sunat itu tiada. Jadi kita akan tengok apa maksud Ibnu Umar, bgmn pegangan dia yang sebenar  akan datang nanti.

Minit 5:56
(8)Chapter: To offer the Salat by signs (while riding) on an animal

(8)باب الإِيمَاءِ عَلَى الدَّابَّةِ
Ini bab isyarat di atas daabaah.(kenderaan)
-tadi(hadith 200) diberitahu dia mengerjakan witir diatas kenderaan.
-bagi yang pendapat sunat inilah dalilnya
-solat ferdu tak buat dalam keadaan berjalan , dia turun dari kenderaan  dan mengadap kiblat kecuali  khauf.
-dalam mazhab Hanafi witir itu wajib. Kerana itu dia tak pakai yang ini.
-kesimpulan depa , Ibnu Umar tidak tahu witir itu telah naik jadi wajib.
- ada yang kata tidak , ketika itu tidak diberatkan sahaja, sunat biasa telah dimansukhkan.

حَدَّثَنَا مُوسَى، قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُسْلِمٍ، قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ دِينَارٍ، قَالَ كَانَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ يُصَلِّي فِي السَّفَرِ عَلَى رَاحِلَتِهِ، أَيْنَمَا تَوَجَّهَتْ يُومِئُ‏.‏ وَذَكَرَ عَبْدُ اللَّهِ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ يَفْعَلُهُ‏.‏
Hadith 201 
Narrated `Abdullah bin Dinar:
On traveling, `Abdullah bin `Umar used to offer the prayer on his Mount by signs whatever direction it took. `Abdullah said that the Prophet (ﷺ) used to do so.

Semasa musafir, Abdullah bin Umar solat diatas kenderaannya kearah mana  kenderaan membawanya. Solat dengan isyarat.

(9)Chapter: To get down to offer compulsory Salat

(9)باب يَنْزِلُ لِلْمَكْتُوبَةِ
Ini bab sesaorang itu kena turun apabila solat ferdu.

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ، قَالَ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ، عَنْ عُقَيْلٍ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرِ بْنِ رَبِيعَةَ، أَنَّ عَامِرَ بْنَ رَبِيعَةَ، أَخْبَرَهُ قَالَ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَهْوَ عَلَى الرَّاحِلَةِ يُسَبِّحُ، يُومِئُ بِرَأْسِهِ قِبَلَ أَىِّ وَجْهٍ تَوَجَّهَ، وَلَمْ يَكُنْ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَصْنَعُ ذَلِكَ فِي الصَّلاَةِ الْمَكْتُوبَةِ‏.‏
Hadith 202  
Narrated 'Amir bin Rabi`a:
I saw the Prophet (ﷺ) on his Mount praying Nawafil by nodding his head, whatever direction he faced, but Allah's Messenger (ﷺ) never did the same in offering the compulsory prayers.

Amir bin Rabiah menceritakan bahawa, saya melihat bahawa Rasullah saw  di atas kenderaan  bersolat sunat ia memusingkan kepala kearah mana dia mengadapnya. Dan Nabi saw tidak pernah buat begitu dalam solat ferdu.


وَقَالَ اللَّيْثُ حَدَّثَنِي يُونُسُ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، قَالَ قَالَ سَالِمٌ كَانَ عَبْدُ اللَّهِ يُصَلِّي عَلَى دَابَّتِهِ مِنَ اللَّيْلِ وَهْوَ مُسَافِرٌ، مَا يُبَالِي حَيْثُ مَا كَانَ وَجْهُهُ‏.‏ قَالَ ابْنُ عُمَرَ وَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يُسَبِّحُ عَلَى الرَّاحِلَةِ قِبَلَ أَىِّ وَجْهٍ تَوَجَّهَ، وَيُوتِرُ عَلَيْهَا، غَيْرَ أَنَّهُ لاَ يُصَلِّي عَلَيْهَا الْمَكْتُوبَةَ‏.‏
Hadith 202  
Narrated Salim:
At night `Abdullah bin `Umar used to offer the prayer on the back of his animal during the journey and never cared about the direction he faced. Ibn `Umar said, "Allah's Messenger (ﷺ) used to offer the optional prayer on the back of his Mount facing any direction and also used to pray the witr on it but never offered the compulsory prayer on it."

Abdullah bin Umar solat malam diatas kenderaannya ketika musafir. Dia tak kisah dalam keadaan mana dia mengadap. Dan Ibnu Umar kata Nabi saw solat diatas rahilah dan dia solat witir. Sesungguhnya dia tak solat ferdu diatas kenderaannya itu.
- Jadi jelas solat ferdu tidak diatas kenderaan itu.
- ini menunjukan Nabi saw solat witir diatas kenderaan .
 


حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ فَضَالَةَ، قَالَ حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ يَحْيَى، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ ثَوْبَانَ، قَالَ حَدَّثَنِي جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ يُصَلِّي عَلَى رَاحِلَتِهِ نَحْوَ الْمَشْرِقِ فَإِذَا أَرَادَ أَنْ يُصَلِّيَ الْمَكْتُوبَةَ نَزَلَ فَاسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ‏.‏
Hadith 203 
Narrated Jabir bin `Abdullah:
The Prophet (ﷺ) used to pray (the Nawafil) on his Mount facing east and whenever he wanted to offer the compulsory prayer, he used to dismount and face the Qibla.

Dalam riwayat Jabir bin Abdullah , Nabi saw bersolat  diatas kenderaannya ke arah Timur, bila dia nak solat ferdu dia turun dan mengadap kiblat.
- jadi jelas disini solat ferdu  kena mengadap kiblat.

(10)Chapter: To offer the Nawafil while riding a donkey

(10)باب صَلاَةِ التَّطَوُّعِ عَلَى الْحِمَارِ
 Ini bab solat sunat di atas himar.

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ سَعِيدٍ، قَالَ حَدَّثَنَا حَبَّانُ، قَالَ حَدَّثَنَا هَمَّامٌ، قَالَ حَدَّثَنَا أَنَسُ بْنُ سِيرِينَ، قَالَ اسْتَقْبَلْنَا أَنَسًا حِينَ قَدِمَ مِنَ الشَّأْمِ، فَلَقِينَاهُ بِعَيْنِ التَّمْرِ، فَرَأَيْتُهُ يُصَلِّي عَلَى حِمَارٍ وَوَجْهُهُ مِنْ ذَا الْجَانِبِ، يَعْنِي عَنْ يَسَارِ الْقِبْلَةِ‏.‏ فَقُلْتُ رَأَيْتُكَ تُصَلِّي لِغَيْرِ الْقِبْلَةِ‏.‏ فَقَالَ لَوْلاَ أَنِّي رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَعَلَهُ لَمْ أَفْعَلْهُ‏.‏ رَوَاهُ ابْنُ طَهْمَانَ عَنْ حَجَّاجٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ سِيرِينَ عَنْ أَنَسٍ ـ رضى الله عنه ـ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم‏.‏
Hadith 204 
Narrated Anas bin Seereen:
We went to receive Anas bin Malik when he returned from Sham and met him at a place called 'Ainat- Tamr. I saw him praying riding the donkey, with his face to this direction, i.e. to the left of the Qibla. I said to him, "I have seen you offering the prayer in a direction other than that of the Qibla." He replied, "If I had not seen Allah's Messenger (ﷺ) doing it, I would not have done it."

Diriwayatkan  oleh Anas bin Seereen;
Kami menyambut Anas bin Malik ketika dia balik daripada Syam. Kami menemuinya di Ainat Tamr. Aku lihat dia bersembahyang diatas himar.  Muka mengadap kearah ini (maksudnya ke arah kiri kiblat)atau meninggalkan kiblat di sebelah kirinya. Aku pun berkata , Aku melihat kamu bersembahyang tidak mengadap kiblat, lalu bagaimana?
Katanya , kalau tidak kerana aku pernah melihat Rasullah saw, tentu aku tidak mengerjakannya.

-himar , kesesuaian dengan syaitan dan anjing.
-himar tidak boleh dimakan dagingnya.
-boleh solat asal tak kena najisnya.
-budak yang ada kulutnya...boleh...syafie tak boleh.


(11)Chapter: Whoever did not offer the Nawafil before and after the (compulsory) Salat during a journey

(11)باب مَنْ لَمْ يَتَطَوَّعْ فِي السَّفَرِ دُبُرَ الصَّلاَةِ وَقَبْلَهَا
Ini bab orang  tidak  solat sunat dalam  perjalanan selepas  sembahyang dan sebelumnya .
- imam bukhari bawa juga hadits selepas dan nak isyaratkan masing-masing ada dalil belaka iaitu

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سُلَيْمَانَ، قَالَ حَدَّثَنِي ابْنُ وَهْبٍ، قَالَ حَدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ، أَنَّ حَفْصَ بْنَ عَاصِمٍ، حَدَّثَهُ قَالَ سَافَرَ ابْنُ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ فَقَالَ صَحِبْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم فَلَمْ أَرَهُ يُسَبِّحُ فِي السَّفَرِ، وَقَالَ اللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ ‏{‏لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ‏}‏‏.‏
Hadith 205  
Narrated Hafs bin `Asim:
Ibn `Umar went on a journey and said, "I accompanied the Prophet (ﷺ) and he did not offer optional prayers during the journey, and Allah says: 'Verily! In Allah's Messenger (ﷺ) you have a good example to follow.' " (33.21)

Hafas bin Asim menceritakan, Aku tanya Ibnu Umar, Aku bersama Nabi saw yakni dalam perjalanan  tidak pernah ku lihat dia sembahyang sunat . Allah swt berfirman.
Al-Ahzab 33:21
لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِى رَسُولِ ٱللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُوا۟ ٱللَّهَ وَٱلْيَوْمَ ٱلْءَاخِرَ وَذَكَرَ ٱللَّهَ كَثِيرًا 
Sungguh, telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari Kiamat dan yang banyak mengingat Allah.


حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ عِيسَى بْنِ حَفْصِ بْنِ عَاصِمٍ، قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي أَنَّهُ، سَمِعَ ابْنَ عُمَرَ، يَقُولُ صَحِبْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَكَانَ لاَ يَزِيدُ فِي السَّفَرِ عَلَى رَكْعَتَيْنِ، وَأَبَا بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ كَذَلِكَ ـ رضى الله عنهم‏.‏
Hadith 206 
Narrated Ibn `Umar:
I accompanied Allah's Messenger (ﷺ) and he never offered more than two rak`at during the journey. Abu Bakr, `Umar and `Uthman used to do the same.

Aku bersama Nabi saw dalam perjalanan  , dia tidak pernah melebihkan  dalam perjalanan dari dua rakaat. Begitu juga bersama Abu Bakar , Umar dan Usman.
Minit19
-ini bermakna tidak ada sembahyang sunat dalam perjalanan.



(12)Chapter: Whoever offered Nawafil not after the compulsory Salat but before it

(12)باب مَنْ تَطَوَّعَ فِي السَّفَرِ فِي غَيْرِ دُبُرِ الصَّلَوَاتِ وَقَبْلَهَا
وَرَكَعَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَكْعَتَيِ الْفَجْرِ فِي السَّفَرِ.
Ini bab orang yang solat sunat dalam perjalanan tidak selepas sembahyang bermakna selepas solat dibelakang dan orang yang sembahyang sunat sebelumnya.
Nabi saw solat 2 rakaat dalam perjalanan sebelum solat ferdu subuh.


حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ، قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ عَمْرٍو، عَنِ ابْنِ أَبِي لَيْلَى، قَالَ مَا أَنْبَأَ أَحَدٌ، أَنَّهُ رَأَى النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم صَلَّى الضُّحَى غَيْرُ أُمِّ هَانِئٍ ذَكَرَتْ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يَوْمَ فَتْحِ مَكَّةَ اغْتَسَلَ فِي بَيْتِهَا، فَصَلَّى ثَمَانِ رَكَعَاتٍ، فَمَا رَأَيْتُهُ صَلَّى صَلاَةً أَخَفَّ مِنْهَا، غَيْرَ أَنَّهُ يُتِمُّ الرُّكُوعَ وَالسُّجُودَ‏.‏
Hadith 23, 207
Narrated Ibn Abu Laila:
Only Um Hani told us that she had seen the Prophet (p.b.u.h) offering the Duha (forenoon prayer). She said, "On the day of the conquest of Mecca, the Prophet (ﷺ) took a bath in my house and offered eight rak`at. I never saw him praying such a light prayer but he performed perfect prostration and bowing.

Ibnu Abi Laila katanya; tidak ada sesiapa pun yang menceritakan kepada Kami bahwa dia melihat Nabi saw sembahyang dhuha selain daripada Ummu Hani.
Telah menyebutkan  Nabi saw pada fathul Mekah,  mandi di rumahnya lalu dia bersembahyang 8 rakaat.
Tidak pernah aku lihat dia sembahyang lebih ringkas daripadanya  tetapi dia menyempurnakan rukuk dan  sujudnya.

وَقَالَ اللَّيْثُ حَدَّثَنِي يُونُسُ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، قَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَامِرٍ، أَنَّ أَبَاهُ، أَخْبَرَهُ أَنَّهُ، رَأَى النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم صَلَّى السُّبْحَةَ بِاللَّيْلِ فِي السَّفَرِ عَلَى ظَهْرِ رَاحِلَتِهِ حَيْثُ تَوَجَّهَتْ بِهِ‏.‏
Hadith 24, 207
Narrated `Abdullah bin Amir that his father had told him that he had seen the Prophet (p.b.u.h) praying Nawafil at night on the back of his Mount on a journey, facing whatever direction it took.

Daripada Amir bin Rabiah, dia menceritakan, bahwa dia melihat bahwa  Rasullah saw solat sunat pada waktu malam dalam perjalanan  diatas belakang kenderaannya. Kearah mana saja kenderaan itu membawanya.

-olehkerana ada bermacam-macam pendapat ,Imam Bukhari bawa masing-masing dalil.
-orang yang kata tiada sembahyang sunat dalam perjalanan ini dalilnya.
-ada yang kata solat rawatib  yang tiada tetapi sunat lain. Ibnu Umar yang berfaham begitu.
-ada juga yang kata rawatib ada juga tetapi yang dibelakang.
- dia (Ibnu Umar)tak nampak , mungkin orang lain nampak. Jadi tiada masalah.
-khilaf antara sahabat tentang adanya solat sunat dalam perjalanan.
- solat ferdu sudah diringkaskan dari 4 rakaat apa ertinya jika buat lagi solat sunat

Minit 25

Minit 25
-istihbab=kadang-kadang dia buat
- hadits ummu hani, sunat dhuha tiada sunat dalam safar dibuat dengan tetap.
- Ibnu Abbas "pekong " dengan anak batu seolah-olah nabi buat tetap solat sunat dhuha di masjid.
Minit 28
-sahabat-sahabat agak keras jaga sunnah Nabi saw.


(13)Chapter: To offer Maghrib and "Isha" prayers together on a journey


(13)باب الْجَمْعِ فِي السَّفَرِ بَيْنَ الْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ
Ini bab jamak dalam perjalanan antara magrib dan isyak.


حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، قَالَ سَمِعْتُ الزُّهْرِيَّ، عَنْ سَالِمٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يَجْمَعُ بَيْنَ الْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ إِذَا جَدَّ بِهِ السَّيْرُ‏.‏
Hadith 209  
Narrated Salim's father:
The Prophet (ﷺ) used to offer the Maghrib and `Isha' prayers together whenever he was in a hurry on a journey.

Salim meriwayatkan dari ayahnya Ibnu Umar katanya:
Minit 30
Nabi saw jamak antara magrib dan isyak ,bila di gadoh ( nak cepat) .

وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ طَهْمَانَ عَنِ الْحُسَيْنِ الْمُعَلِّمِ، عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَجْمَعُ بَيْنَ صَلاَةِ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ إِذَا كَانَ عَلَى ظَهْرِ سَيْرٍ، وَيَجْمَعُ بَيْنَ الْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ‏.‏
Hadith 209 
Narrated Ibn `Abbas:
Allah's Messenger (ﷺ) used to offer the Zuhr and `Asr prayers together on journeys, and also used to offer the Maghrib and `Isha' prayers together. Narrated Anas bin Malik: The Prophet (ﷺ) used to offer the Maghrib and the `Isha' prayers together on journeys.

Berkata Ibrahim bin Tohman,  sanadnya dari Ibnu Abbas katanya Rasullah saw jamak diantara solat zohor  dan asar  bila dia dalam perjalanan dan dia jamak dia antara magrib dan isyak 

وَعَنْ حُسَيْنٍ، عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ، عَنْ حَفْصِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَنَسٍ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يَجْمَعُ بَيْنَ صَلاَةِ الْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ فِي السَّفَرِ‏.‏ وَتَابَعَهُ عَلِيُّ بْنُ الْمُبَارَكِ وَحَرْبٌ عَنْ يَحْيَى عَنْ حَفْصٍ عَنْ أَنَسٍ جَمَعَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم‏.‏
Hadith 211  
Narrated Anas:
Allah's Messenger (ﷺ) used to offer these two prayers together on journeys i.e. the Maghrib and the `Isha'.

Dari Anas bin Malik dari Nabi saw jamak diantara solat magrib dan isyak dalam perjalanannya. Ali bin Al mubarak menjadi mutabik kepada husain daripada  Yahya  dari Hafazh daripada Anas bahawa Nabi saw  jamakkan sembahyang

(14)Chapter: Should the Adhan and Iqama be pronounced when the Maghrib and Isha prayers are offered together

(14)باب هَلْ يُؤَذِّنُ أَوْ يُقِيمُ إِذَا جَمَعَ بَيْنَ الْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ
Ini bab  adakah sesaorang itu bang dan iqamat bila dia jamak diantara magrib dan isyak?

حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ، قَالَ أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، قَالَ أَخْبَرَنِي سَالِمٌ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِذَا أَعْجَلَهُ السَّيْرُ فِي السَّفَرِ يُؤَخِّرُ صَلاَةَ الْمَغْرِبِ، حَتَّى يَجْمَعَ بَيْنَهَا وَبَيْنَ الْعِشَاءِ‏.‏ قَالَ سَالِمٌ وَكَانَ عَبْدُ اللَّهِ يَفْعَلُهُ إِذَا أَعْجَلَهُ السَّيْرُ، وَيُقِيمُ الْمَغْرِبَ فَيُصَلِّيهَا ثَلاَثًا، ثُمَّ يُسَلِّمُ، ثُمَّ قَلَّمَا يَلْبَثُ حَتَّى يُقِيمَ الْعِشَاءَ، فَيُصَلِّيهَا رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ يُسَلِّمُ وَلاَ يُسَبِّحُ بَيْنَهَا بِرَكْعَةٍ، وَلاَ بَعْدَ الْعِشَاءِ بِسَجْدَةٍ حَتَّى يَقُومَ مِنْ جَوْفِ اللَّيْلِ‏.‏
Hadith 210 
Narrated Az-Zuhri:
Salim told me, "`Abdullah bin `Umar said, 'I saw Allah's Messenger (ﷺ) delaying the Maghrib prayer till he offered it along with the `Isha prayer whenever he was in a hurry during the journey.' " Salim said, "Abdullah bin `Umar used to do the same whenever he was in a hurry during the journey. After making the call for Iqama, for the Maghrib prayer he used to offer three rak`at and then perform Taslim. After waiting for a short while, he would pronounce the Iqama for the `Isha' prayer and offer two rak`at and perform Taslim. He never prayed any Nawafil in between the two prayers or after the `Isha' prayers till he got up in the middle of the night (for Tahajjud prayer)."

Salim berkata Abdullah bin Umar, berkata   saya melihat Nabi saw bila dia dalam keadaan nak cepat dia iqamat untuk solat magrib   kemudian duduk dan iqamat pula  untuk  solat  isyak dua rakaat dan dia tak sokat sunat antara dua solat tadi  walaupun satu rakaat. Dan selepas daripada isyak  pun tiada juga. Bermakna tak solat ( yakni rawatid dia tak solat) sehingga dia bangun tengah malam untuk solat. 
-Ini jelas menunjukan mazhab Ibnu Umar sembahyang rawatib dalam perjalanan itu tidak ada.  Yang lain dalam keadaan senang ada.


حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الصَّمَدِ، حَدَّثَنَا حَرْبٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، قَالَ حَدَّثَنِي حَفْصُ بْنُ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَنَسٍ، أَنَّ أَنَسًا ـ رضى الله عنه ـ حَدَّثَهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم كَانَ يَجْمَعُ بَيْنَ هَاتَيْنِ الصَّلاَتَيْنِ فِي السَّفَرِ‏.‏ يَعْنِي الْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ‏.‏
Hadith 212 
Narrated Anas bin Malik:
Whenever the Prophet (ﷺ) started a journey before noon, he used to delay the Zuhr prayer till the time of `Asr and then offer them together; and if the sun declined (at noon) he used to offer the Zuhr prayer and then ride (for the journey).

Anas bin Malik  menceritakan bahawa Rasullah saw  jamak diantara dua sembahyang dalam perjalanan yakni  magrib dan isyak .


(15)Chapter: To delay the Salat-uz-Zuhr till the Asr prayers

(15)باب يُؤَخِّرُ الظُّهْرَ إِلَى الْعَصْرِ إِذَا ارْتَحَلَ قَبْلَ أَنْ تَزِيغَ الشَّمْسُ
فِيهِ ابْنُ عَبَّاسٍ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
Ini bab  sesaorang itu mentakhirkan zohor  kepada asar bila nak berangkat sebelum matahari itu  gelincir.
Berhubung dengan masalah itu Ibnu Abbas ada meriwayatkan dari Nabi saw 

حَدَّثَنَا حَسَّانُ الْوَاسِطِيُّ، قَالَ حَدَّثَنَا الْمُفَضَّلُ بْنُ فَضَالَةَ، عَنْ عُقَيْلٍ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم إِذَا ارْتَحَلَ قَبْلَ أَنْ تَزِيغَ الشَّمْسُ أَخَّرَ الظُّهْرَ إِلَى وَقْتِ الْعَصْرِ، ثُمَّ يَجْمَعُ بَيْنَهُمَا، وَإِذَا زَاغَتْ صَلَّى الظُّهْرَ ثُمَّ رَكِبَ‏.‏
Hadith 213 
Narrated Anas bin Malik:
Whenever the Prophet (ﷺ) started the journey before noon, he used to delay the Zuhr prayer till the time for the `Asr prayer and then he would dismount and pray them together; and whenever the sun declined before he started the journey he used to offer the Zuhr prayer and then ride (for the journey).

Daripada Anas bin Malik katanya Nabi  saw bila nak berangkat  sebelum gelincir matahari  , dia takhirkan zohor hingga waktu asar. Kemudian dia jamakkn keduanya.
Dan  bila kalau matahari sudah gelincir , dia sembahyang zohor kemudian baru dia pergi.

- ini berhubung dengan sembahyang jamak bermacam-macam pendapat.
- kenapa dia sebut magrib dan isyak tak sebut zohor dan asar. Ini ada isyarat tertentu.
-masalah jamak ada beberapa mazhab sebenarnya
-ada jamak hakiki ada jamak zamani.
-jamak hakiki , buat zohor dalam waktu asar atau asar dalam waktu zohor, ataubbuat magrib dalam waktu isyak atau buat isyak dalam waktu magrib. 
-ada ulamak kata boleh buat jamak  kalau sesaorang itu perlu cepat itu mazhab Malik. 
Imam Abu Hanifah kata tiada jamak ini kecuali  selepas Muzdalifah  , ditempat lain tiada. Jamak di tempat lain adalah jamak suri.   Jamak zahir sahaja. Pada hakikatnya masing-masing dalam waktunya. Cuma  takhirkan zohor dengan asar atau takhir magrib  dengan  isyak . Itulah jamak suri.
-ada yang kata jamak takhir boleh tetapi jamak takdim tidak boleh.

Minit 36

Tiada ulasan:

Catat Ulasan