Tafsir nota baca 0007(0132- 0135)s
Tafsir nota 7(109-112)
Al-Baqarah 2:109
وَدَّ كَثِيرٌ مِّنْ أَهْلِ ٱلْكِتَٰبِ لَوْ يَرُدُّونَكُم مِّنۢ بَعْدِ إِيمَٰنِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم مِّنۢ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ ٱلْحَقُّۖ فَٱعْفُوا۟ وَٱصْفَحُوا۟ حَتَّىٰ يَأْتِىَ ٱللَّهُ بِأَمْرِهِۦٓۗ إِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ
Ramai Ahli kitab menginginkan agar mereka dapat mengembalikan kamu menjadi kafir semula setelah kamu beriman, kerana hasad dengki dari diri mereka (sendiri), sesudah kebenaran kelihatan jelas kepada mereka. Maka maafkanlah dan biarkanlah mereka¹⁶⁹ sehingga Allah menurunkan
perintahNya.¹⁷⁰ Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa di atas segala sesuatu.[109]
Dirikanlah shalat dan tunaikanlah zakat. Dan apa sahaja kebajikan yang kamu lakukan untuk dirimu, akan kamu dapati balasannya di sisi Allah.¹⁷¹q Sesungguhnya Allah Maha Melihat segala apa yang kamu lakukan. [110].
Dan mereka (Yahudi dan Nasrani) menda'wa: "Sekali-kali tidak akan masuk syurga kecuali orang-orang (yang beragama) Yahudi atau Nasrani."¹⁷² Yang demikian itu hanyalah angan-angan mereka sahaja. Katakanlah: "Tunjukkanlah bukti kebenaranmu jika kamu memang orang-orang yang benar." [111].
(Tidak demikian) bahkan sesiapa sahaja yang menyerahkan dirinya kepada Allah¹⁷³ dan dia menjunjung perintahNya dengan sebaik-baiknya,¹⁷⁴ maka ia akan mendapat balasan di sisi Tuhannya, tiada apa-apa kebimbangan kepada mereka dan tidak pula mereka akan berdukacita. ¹⁷⁵ [112]
¹⁶⁹ Begitulah sepatutnya sikap kita umat Islam. Allah mengajarkan kita supaya memaafkan, membiarkan dan tidak menghiraukan orang-orang yang jahil. firmanNya:
Al-A'raf 7:199 خُذِ ٱلْعَفْوَ وَأْمُرْ بِٱلْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ ٱلْجَٰهِلِينَ
Bermaksud: Jadilah engkau pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan perkara yang baik, serta berpalinglah daripada orang-orang yang jahil.
¹⁷⁰ Terjemahan yang diberikan di atas adalah berdasarkan rangkai kata "بامره" di dalam firman Allah ini dipakai dengan erti "perintahNya". Sama ada perintah Allah itu berupa perintah serangan terhadap orang-orang Yahudi dan pengusiran mereka dari bumi Madinah kelnudiannya, seperti tersebut di dalam firman Allah di dalam Surah al-Hasyr berikut:
Al-Hashr 59:2
هُوَ ٱلَّذِىٓ أَخْرَجَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ مِنْ أَهْلِ ٱلْكِتَٰبِ مِن دِيَٰرِهِمْ لِأَوَّلِ ٱلْحَشْرِۚ مَا ظَنَنتُمْ أَن يَخْرُجُوا۟ۖ وَظَنُّوٓا۟ أَنَّهُم مَّانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِّنَ ٱللَّهِ فَأَتَىٰهُمُ ٱللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا۟ۖ وَقَذَفَ فِى قُلُوبِهِمُ ٱلرُّعْبَۚ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُم بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِى ٱلْمُؤْمِنِينَ فَٱعْتَبِرُوا۟ يَٰٓأُو۟لِى ٱلْأَبْصَٰرِ
Al-Hashr 59:3
وَلَوْلَآ أَن كَتَبَ ٱللَّهُ عَلَيْهِمُ ٱلْجَلَآءَ لَعَذَّبَهُمْ فِى ٱلدُّنْيَاۖ وَلَهُمْ فِى ٱلْءَاخِرَةِ عَذَابُ ٱلنَّارِ
Bermaksud: Dialah yang telah mengeluarkan orang-orang kafir di antara Ahli Kitab dari kampung halaman mereka pada julung-julung kali mereka berhimpun (hendak memerangi Rasulullah). Kamu (wahai umat Islam) tidak menyangka bahawa mereka akan keluar (disebabkan bilangannya yang ramai dan pertahanannya yang kuat) dan mereka pula menyangka bahawa benteng-benteng mereka akan dapat menahan serta memberi perlindungan kepada mereka dari (azab) Allah. Maka Allah menimpakan (azabNya) kepada mereka dari arah yang tidak terlintas dalam flkiran mereka, serta dilemparkanNya perasaan cemas takut ke dalam hati mereka, (lalu) mereka membinasakan rumah-rumah mereka dengan tangan mereka sendiri (dari dalam) sambil tangan orang-orang yang beriman (yang mengepung mereka berbuat demikian dari luar). Maka insaflah dan ambillah pelajaran (dari peristiwa itu) wahai orangorang yang berakal fikiran serta celik mata hatinya. (2)
Dan kalaulah tidak kerana Allah telah menetapkan pengusiran (yang demikian buruknya) terhadap mereka, tentulah Dia akan menyeksa mereka di dunia dan mereka pula akan beroleh azab seksa Neraka pada hari akhirat kelak. (3)
Perintah Allah ini merupakan SunnahNya (سنة الله) di alam semesta (أمر تكويني), di samping ia juga merupakan hukum syari'at Islam (أمر تشريعي).
Atau mungkin juga ia adalah perintah Allah di dalam Surah at-taubah. Jika itulah perintahNya, maka ia adalah perintah berupa hukum syari'at (أمر تشريعي). Lihat ayat di dalam Surah at-Taubah berkenaan:
At-Taubah 9:29
قَٰتِلُوا۟ ٱلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِٱللَّهِ وَلَا بِٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِ وَلَا يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَلَا يَدِينُونَ دِينَ ٱلْحَقِّ مِنَ ٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتَٰبَ حَتَّىٰ يُعْطُوا۟ ٱلْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَهُمْ صَٰغِرُونَ
Bermaksud: Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak beriman kepada hari akhirat dan mereka pula tidak mengharamkan apa yang telah diharamkan oleh Allah dan RasulNya dan tidak beragama dengan agama yang benar, iaitu dari orang-orang yang diberikan Kitab (kaum Yahudi dan Nasrani), sehingga mereka membayar "Jizyah" dengan keadaan taat dan merendah diri. (at-Taubah:29).
Jika rangkai kata rangkai kata حتى يأتي الله بأمره di dalam firman Allah ini dipakai dengan erti sehingga Allah mengemukakan kekuasaan dan pertolongganNya, maka kekuasaan dan pertolongan Allah itu ternyata dengan jatuhnya Mekah ke tangan Rasulullah s.a.w. dan sekian ramai manusia setelah itu memeluk agama Islam. Sesuai dengan firman Allah di dalam Surah an-Nashr berikut:
An-Nasr 110:1 إِذَا جَآءَ نَصْرُ ٱللَّهِ وَٱلْفَتْحُ
An-Nasr 110:2 وَرَأَيْتَ ٱلنَّاسَ يَدْخُلُونَ فِى دِينِ ٱللَّهِ أَفْوَاجًا
Bermaksud: Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Mekah); (1)
Dan engkau melihat manusia masuk dalam agama Allah beramai-ramai; (2)
¹⁷¹ Untuk menyatakan hakikat yang sama Allah berfirman di dalam ayat yang lain begini:
Az-Zalzalah 99:7 فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُۥ
Bermaksud: Maka sesiapa yang berbuat kebajikan seberat dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya.
¹⁷² Orang-orang Yahudi menda'wa: "Sekali-kali tidak akan masuk syurga kecuali orang-orang yang beragama Yahudi." Orang-orang kristian pula menda'wa: "Sekali-kali tidak akan masuk syurga kecuali orang-orang yang beragama Kristian."
¹⁷³ dengan beribadat kepadaNya semata-mata, baik dalam keadaan senang mahupun susah, kerana di tempat lain Allah telah berfirman:
Al-Muzzammil 73:8 وَٱذْكُرِ ٱسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا
Bermaksud: Dan sebutlah nama Tuhanmu serta tumpukanlah ibadatmu kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.
¹⁷⁴ Antaranya ialah yang tersebut di dalam firman Allah ini:
An-Nisa' 4:36
وَٱعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا۟ بِهِۦ شَيْـًٔاۖ وَبِٱلْوَٰلِدَيْنِ إِحْسَٰنًا وَبِذِى ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْيَتَٰمَىٰ وَٱلْمَسَٰكِينِ وَٱلْجَارِ ذِى ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْجَارِ ٱلْجُنُبِ وَٱلصَّاحِبِ بِٱلْجَنۢبِ وَٱبْنِ ٱلسَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَٰنُكُمْۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا
Bermaksud: Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukanNya dengan sesuatu apapun. Dan berbuat baiklah kepada kedua ibu-bapa, kaum kerabat, anakanak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh, dan rakan sejawat, ibnu sabil dan (juga) hamba sahayamu. Scsungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri.
¹⁷⁵ Kerana tidak ada satu pun pahala amalan baiknya yang hilang dengan sia-sia. Allah berfirman:
Al-Anbiya 21:47
وَنَضَعُ ٱلْمَوَٰزِينَ ٱلْقِسْطَ لِيَوْمِ ٱلْقِيَٰمَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْـًٔاۖ وَإِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَاۗ وَكَفَىٰ بِنَا حَٰسِبِينَ
Bermaksud: Kami akan memasang timbangan yang tepat pada hari kiamat, maka tidak ada sesiapa akan teraniaya sedikitpun. Dan jika (amalan itu) hanya seberat biji sawi sekalipun, pasti Kami mendatangkan (pahala)nya. Dan cukuplah Kami sebagai Penghitung.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan