Daurah tafsir 2019 sesi 12(28)nota 10(215)
kerana penyalahgunaan kuasa.
(d) Rangkai kata عَلَا فِى ٱلْأَرْضِ tersebut di permulaan surah ini dan juga di penghujung termasuk dalam salah satu gaya bahasa al-Qur'an yang unik. Di permulaan pendahuluan, sebelum sampai ke penghujung diberikan perincian tentangnyamsebagai penutup dan peringatan.
2.(Berlaku sombong di bumi)وَٱسْتَكْبَرَ فِى ٱلْأَرْضِjuga merupakan istilah khusus al-quran.
Ia bererti sikap dan jiwa manusia yang derhaka dan melanggar batas-batas agama sehingga apa yang
tersimpan di dalam hatinya terkeluar dan memberi kesan kepada orang-orang lain yang berada di muka
bumi. Fir'aun dan bala tenteranya telah berlagak sombong dan menderhakai Allah di negeri yang
diperintahnya (Ayat: 39).
Al-Qasas 28:39
وَٱسْتَكْبَرَ هُوَ وَجُنُودُهُۥ فِى ٱلْأَرْضِ بِغَيْرِ ٱلْحَقِّ وَظَنُّوٓا۟ أَنَّهُمْ إِلَيْنَا لَا يُرْجَعُونَ
Dan dia (Fir‘aun) dan bala tentaranya berlaku sombong, di bumi tanpa alasan yang benar, dan mereka mengira bahwa mereka tidak akan dikembalikan kepada Kami.
Perkataan جُنُودُهُۥ dalam ayat ini juga perlu diberikan perhatian khusus, sikap ٱسْتَكْبَرَ bukan hanya terbatas
kepada individu sahaja, bahkan ia mencerminkan jiwa dan mentaliti keseluruhan tentera yang dipimpin oleh komandernya. Kemabukan kuasa tentera seringkali membuatkan manusia dihina dan diperhamba.
3. Fir'aun dan bala tentera serta kakitangan kerajaannya disebutkan sebaqai مَلَإِ
Al-Qur'an mengatakan mereka adalah orang-orang yang jahat, derhaka dan perosak (Ayat:32).
Al-Qasas 28:32
ٱسْلُكْ يَدَكَ فِى جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَآءَ مِنْ غَيْرِ سُوٓءٍ وَٱضْمُمْ إِلَيْكَ جَنَاحَكَ مِنَ ٱلرَّهْبِۖ فَذَٰنِكَ بُرْهَٰنَانِ مِن رَّبِّكَ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَمَلَإِي۟هِۦٓۚ إِنَّهُمْ كَانُوا۟ قَوْمًا فَٰسِقِينَ
Masukkanlah tanganmu ke leher bajumu, dia akan keluar putih (bercahaya) tanpa cacat, dan dekapkanlah kedua tanganmu ke dadamu apabila ketakutan. Itulah dua mukjizat dari Tuhanmu (yang akan engkau pertunjukkan) kepada Fir‘aun dan para pembesarnya. Sungguh, mereka adalah orang-orang fasik.”
4. Di dalam Surah al-Qashash dinyatakan perbezaan di antara dua macam kepimpinan.
Kata jama' bagi إمام ialah أَئِمَّةً , pemimpin-pemimpin dan ketua masyarakat boleh jadi ahli syurga, boleh jadi juga ahli neraka.
(a) Kepimpinan Nabi Musa dan Harun adalah kepimpinan yang baik, Allah menghendaki Bani Israil yang sebelum itu tertindas, lemah dan dianiayai dibela untuk menjadikan mereka sebagai pemimpin-pemimpin dunia. Di dalam ayat ke-5 dikatakan:
Al-Qasas 28:5
وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى ٱلَّذِينَ ٱسْتُضْعِفُوا۟ فِى ٱلْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ ٱلْوَٰرِثِينَ
Dan Kami hendak memberi karunia kepada orang-orang yang tertindas di bumi (Mesir) itu, dan hendak menjadikan mereka pemimpin dan menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (bumi),
(b) Kepimpinan Fir'aun pula sebaliknya, ia adalah kepimpinan yang menyeru manusia ke neraka, satu
kepimpinan yang jahat dan perosak. Kerana kesombongan dan kederhakaan mereka, Allah telah menjadikan mereka ketua-ketua yang menyeru manusia ke neraka. (Ayat: 41).
Al-Qasas 28:41
وَجَعَلْنَٰهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى ٱلنَّارِۖ وَيَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ لَا يُنصَرُونَ
Dan Kami jadikan mereka para pemimpin yang mengajak (manusia) ke neraka dan pada hari Kiamat mereka tidak akan ditolong.
5. Di dalam Surah al-Oashash. perkataan جُنُودَ dan جُنُودَهُمَا diulang sebanyak dua kali.
215
Al-Qasas 28:6
وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِى ٱلْأَرْضِ وَنُرِىَ فِرْعَوْنَ وَهَٰمَٰنَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا كَانُوا۟ يَحْذَرُونَ
dan Kami teguhkan kedudukan mereka di bumi dan Kami perlihatkan kepada Fir‘aun dan Haman bersama bala tentaranya apa yang selalu mereka takutkan dari mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan