Ahad, Oktober 15, 2017

Tafsir asas al quran sesi 55.

(4) salah faham(sebab ke4)yg telah berlaku kepada orang2 atau golongan ttt .
Contoh ayat2 berkaitan denganya diturunkan.
Al baqarah 158
إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ ۖ
فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ
فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا ۚ
وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا
فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ

Sesungguhnya "Safa" dan "Marwah" itu ialah sebahagian daripada Syiar (lambang) ugama Allah;
maka sesiapa yang menunaikan ibadat Haji ke Baitullah atau mengerjakan Umrah,
maka tiadalah menjadi salah ia bersaie (berjalan dengan berulang-alik) di antara keduanya.
Dan sesiapa yang bersukarela mengerjakan perkara kebajikan,
maka sesungguhnya Allah memberi balasan pahala, lagi Maha Mengetahui.
👉 maka tiadalah menjadi salah ia bersaie (berjalan dengan berulang-alik) di antara keduanya.
فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا
Kenapa berdosa pula sedang ia perkara wajib?
Sekurang2nya harus tidaklah berdosa.
Ini khusus untuk orang yg pernah menyembah berhala disitu,yg merupakan amalan jahiliyah.
Kena tahu sebab nuzul baru mudah faham ayat ini .
Jika tak tahu boleh salah faham.

Ayat ini turun berkaitan dgn segolongan sahabat yg berasa berdosa kalau bersai antara safa dan marwah.ini kerana mereka menganggapnya  sebagai amalan jahiliyah.maka untuk menghilangkan salahfaham mereka menganggapnya sebagai amalan jahiliyah.maka untuk menghilangkan salahfaham mereka itulah allah menurunkan ayat 158 didlm surah al baqarah tersebut.

5.sebab turun ayat terttt(bukan semua)
(Begitu juga Tak semua hadis ada latar belakang yg khusus).
Iaitu bentuk Soalan2 yg dikemukakan kepada nabi saw
a)soalan yg berkaitan dgn peristiwa yg telah berlalu
Orang tanya nabi perkara yg telah lepas
Al kahfi,83
وَيَسْأَلُونَكَ عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ ۖ قُلْ سَأَتْلُو عَلَيْكُمْ مِنْهُ ذِكْرًا

Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai Zulkarnain. Katakanlah: "Aku akan bacakan kepada kamu (wahyu dari Allah yang menerangkan) sedikit tentang perihalnya":
👉Zulkarnain beribu tahun sebelum nabi saw.
Raja yg zalim firaun dan namrud.
Raja yg beriman Zulkarnain dan nabi sulaiman.

b)soalan peristiwa yg sedang berlaku atau peristiwa semasa.
يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ ۖ قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ

(Abdullah Muhammad Basmeih)
Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): apakah yang akan mereka belanjakan (dan kepada siapakah)? Katakanlah: "Apa jua harta benda (yang halal) yang kamu belanjakan maka berikanlah kepada: Kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan orang-orang yang terlantar dalam perjalanan. Dan (ingatlah), apa jua yang kamu buat dari jenis-jenis kebaikan, maka sesungguhnya Allah sentiasa mengetahuiNya (dan akan membalas dengan sebaik-baiknya).
-Sura Al-Baqarah, Ayah 215
Nak belanja kemana?
Yg tidak sia2
Soal Nafkah
Ibnu sabil (orang yg musafir)dlm bab zakat-masyarakat malaysia kurang kesedaran berbanding diluar negara.
Zakat pun sebut
Fait pun sebut
Ghanimah sebut
Belanja sebut
Bukan anak yatim shj.
Rumah tumpangan percuma patut ada disetiap negeri atau daerah.
Turki dah ada.pelancung dan pelajar pun termasuk ibnu sabil

c)soalan peristiwa yg akan berlaku.
Tentang Qiamat
يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Mereka (yang ingkar) selalu bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang hari kiamat: "Bilakah masa datangnya?"
-Sura An-Nazi'at, Ayah 42

FAEDAH2 MENGETAHUI SEBAB2 TURUN AYAT2 ALQURAN.

Kefahaman yg tepat dan lengkap tentang ayat2 ttt didlm quran sangat bergantung kepada pengetahuan tentang sebab2 turunnya.Oleh itu perlu sekali ia dikuasai.
Silap terlajak jika anggap pengetahuan tentang sebab2 turun ayat al quran itu  sebagai pengetahuan sejarah semata2.
(Pendapat ibnu taimiyah,
Faedah Tahu sebab, akan tau musabab.
Ulamak salaf dikalangan Sahabat dan ulamak  tabiin pun tak boleh faham jika tak tau asbabul nuzul.
Ini menunjukan pentingnya tahu asbabul nuzul sebagai persiapan untuk menafsirkan alquran)

Para ulamak telah menyebutkan banyak faedahnya mengetahui sebab2 turun ayat2 alquran yg ttt.dibawah ini dikemukakan beberapa yg penting sahaja daripadanya.
1)dapat mengetahui maksud sebenar bg ayat2 berkenaan .Kata al waahidi,"tafsiran sebenar sesetengah ayat tidak mungkin diketahui tanpa terlebih dahulu mengetahui kisah atau sebab kenapa ia diturunkan .
Ibnu daqiqil'id berkata ,pengetahuan tentang sebab turun sesuatu ayat merupakan saluran yg kuat untuk memahami makna quran .
Syeikhul Ibnu Taimiyah berkata "pengetahuan tentang sebab sesuatu ayat membantu anda memahami nya.Ini kerana pengetahuan tentang sebab sesuatu akan membawa kepada pengetahuan tentang musababnya..
Asuyuti didlm Lubaab an Nuqqulnya pula berkata,"makna sekian byk ayat2 alquran pernah tidak dapat difahami dgn pasti oleh sekumpulan 'ulama'salaf.Setelah mereka mengetahui sebab2 turunnya,barulah hilang kekeliruan mereka.

Dibawah ini dikemukakan beberapa contoh yg membenarkan kata2 para ulama yg membenarkan kata2 ulama yg dinukilkan tadi sebab betapa pentingnya mengetahui sebab2 turun ayat  dan betapa ia dapat membantu anda memahami  maksud sebenarnya.

a)firman allah
Al baqarah,173
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ ۖ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah mengalir, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
👉Seolah2 Menghadkan apa yg haram dimakan.
Tapi jika tengok Sebab turun, orang kafir menghalalkan apa yg allah haramkan.
Imam syafie faham lain .
Hujjah imam malik lebih kuat.
Yg haram itu jelas darah ,bangkai ,daging babi.
Sebab nuzul bukan disepakati.

Hadis ,binatang bertaring dilarang.bg imam lain
Imam malik tak mahu pakai,paling tinggi makruh.
Sebab lain seperti beracun.
Bg imam malik ,yg haram binatang yg menjadi mangsa kepada binatang yg bertaring.
Kijang asalnya boleh makan tapi sebab diterkam oleh binatang buas ,jadi tak boleh dimakan sebab tak dan sembelih.
Kecuali anjing yg dilepas dan telah dibaca bismillah tak sempat disembelih ,boleh makan.

Al maidah,3

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ
وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ
وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ ۗ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan yang disembelih atas nama berhala; dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik. Pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari ugama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
👉Ini sesuai dgn kefahaman imam malik dan lebih kuat.
Ayat ini nak had ,cuma nak bantah orang kafir yg halalkan yg haram.ada kaitan dgn sikap orang kafir.
Bukan nak royat yg ini halal dan yg ini haram.

Orang yg berbekam dan yg dibekam,sudah batal posa.
Imam syafie kata tidak sebab ada asbab bul wurud,dari segi hakikat puasa,sebab kedua2nya sedang mengumpat orang.

Tanpa tau asbul nuzul sukar difahami.
Al baqarah,104
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا ۗ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengatakan: "raaina", (ketika kamu berkata-kata dengan Nabi Muhammad), sebaliknya katakanlah: "unzurna", dan dengarlah kamu (segala perintah dengan sebulat hati menerimanya); dan (ingatlah, bahawa) orang-orang kafir itu akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
👉Raaina lebih baik unzurna tapi allah larang.
Hadis riwayat ibnu abbas.
Raaina adalah makian terhadap nabi saw.

Sebab turun ayat ni ialah sebab orang orang yg menaki nabi secara berdepan tanpa nabi sedar ia telah memaki nabi sebab perkataan itu ada dua makna atas sebutan yg sama

Contoh.
Bahasa urdu
Babi=kakak ipar
Bakri=kambing betina
Bahasa inggeris
Babyque=babi que
Bahasa arab
Mat (mati)
Ejaمات لادن
Matalaadinnalahu
Mati tiada ugama

Sabtu, Oktober 14, 2017

Sahih bukhari kitab imam sesi 45(2)@sesi 16

Sesi 45 atau sesi 16

باب كُفْرَانِ الْعَشِيرِ وَكُفْرٍ دُونَ كُفْرٍ:
فِيهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

«29» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((أُرِيتُ النَّارَ فَإِذَا أَكْثَرُ أَهْلِهَا النِّسَاءُ يَكْفُرْنَ)). قِيلَ أَيَكْفُرْنَ بِاللَّهِ قَالَ: ((يَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ، وَيَكْفُرْنَ الإِحْسَانَ، لَوْ أَحْسَنْتَ إِلَى إِحْدَاهُنَّ الدَّهْرَ ثُمَّ رَأَتْ مِنْكَ شَيْئًا قَالَتْ مَا رَأَيْتُ مِنْكَ خَيْرًا قَطُّ)).
[أطرافه 431، 748، 1052، 3202، 5197، تحفة 5977].

🍉🍉🍉
Sesi 16
1/13
Bab 21
Bab tidak mengenang budi suami.
باب كُفْرَانِ الْعَشِيرِ وَكُفْرٍ دُونَ كُفْرٍ:
Kufur= menutup/menyembunyikan
Malam=kafir ,sebab dia menutupi
Samudra dipanggil kafir sebab dia menutup yg dibawah
Petani juga kafir menutup benih
كفر=menutup
Nafi nikmat allah=kafir
Minta dgn orang lain=kafir sebab tutup

2/13
Kufrun,digunakan untuk menafikan /tidak mengenang budi
Kufur diguna untuk agama allah.

Kufur juga tidak mengenang budi.

Kufur ada 2 makna

1.kufur asli/besar
Kufur dgn allah ,rasul dan hari akhirat.
Tolak dgn sedar.

2.kufur kecil/rendah/tidak sebenar/dosa2 dan maksiat.
Memaki orang muslim ,kefasikan
Memeranginya/bunuhnya kekufuran.

3/13
Memperlekehkan sunat adalah kafir.
Perang boleh bunuh orang islam,maka kafir.
Solat wajib tapi malas maka ini perlakuan seperti orang kafir tapi bukan kafir,ini perbuatan yg boleh membawa kepada kekafiran.

Sudut lain.
Ini termasuk kufur tapi byk darjat.
Kufur yg sebenar darjat yg paling tinggi.semua berkongsi kufur tapi tak keluardr islam tapi yg ats keluar dr islam.
Begitu juga kezaliman.

Syirik pun ada darjat/peringkat.
Syirik yg mengeluarkan dr islam.
Faman yakmal amalan .....tidak menyekutukan dgn sesiapapun ,adakah syirik in keluar dari islam,kena mengucap balik,tidak.ini syirik bukan syirik yg sebenar.

Zalim pun begitu juga
Orang kafir adalah orang yg zalim....ayat quran.
Nabi adam akui dia zalim ,tidak keluar dr islam


فِيهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

«29» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((أُرِيتُ النَّارَ فَإِذَا أَكْثَرُ أَهْلِهَا النِّسَاءُ يَكْفُرْنَ)). قِيلَ أَيَكْفُرْنَ بِاللَّهِ قَالَ: ((يَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ، وَيَكْفُرْنَ الإِحْسَانَ، لَوْ أَحْسَنْتَ إِلَى إِحْدَاهُنَّ الدَّهْرَ ثُمَّ رَأَتْ مِنْكَ شَيْئًا قَالَتْ مَا رَأَيْتُ مِنْكَ خَيْرًا قَطُّ)).
Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Maslamah dari Malik dari Zaid bin Aslam dari 'Atho' bin Yasar dari Ibnu 'Abbas berkata, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku diperlihatkan neraka, ternyata kebanyakan penghuninya adalah wanita. Karena mereka sering mengingkari". Ditanyakan: "Apakah mereka mengingkari Allah?" Beliau bersabda: "Mereka mengingkari pemberian suami, mengingkari kebaikan. Seandainya kamu berbuat baik terhadap seseorang dari mereka sepanjang masa, lalu dia melihat satu saja kejelekan darimu maka dia akan berkata: 'aku belum pernah melihat kebaikan sedikitpun darimu".
🍕🍕🍕
Bab 22
Perlakuan maksiat adalah cara hidup jahiliyah.
باب الْمَعَاصِي مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِيَّةِ:
وَلاَ يُكَفَّرُ صَاحِبُهَا بِارْتِكَابِهَا إِلاَّ بِالشِّرْكِ لِقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ)). وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {إِنَّ اللَّهَ لاَ يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ}.

«30» حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ وَاصِلٍ الأَحْدَبِ عَنِ الْمَعْرُورِ قَالَ لَقِيتُ أَبَا ذَرٍّ بِالرَّبَذَةِ، وَعَلَيْهِ حُلَّةٌ، وَعَلَى غُلاَمِهِ حُلَّةٌ، فَسَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِكَ، فَقَالَ: إِنِّي سَابَبْتُ رَجُلاً، فَعَيَّرْتُهُ بِأُمِّهِ، فَقَالَ لِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((يَا أَبَا ذَرٍّ أَعَيَّرْتَهُ بِأُمِّهِ إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ، إِخْوَانُكُمْ خَوَلُكُمْ، جَعَلَهُمُ اللَّهُ تَحْتَ أَيْدِيكُمْ، فَمَنْ كَانَ أَخُوهُ تَحْتَ يَدِهِ فَلْيُطْعِمْهُ مِمَّا يَأْكُلُ، وَلْيُلْبِسْهُ مِمَّا يَلْبَسُ، وَلاَ تُكَلِّفُوهُمْ مَا يَغْلِبُهُمْ، فَإِنْ كَلَّفْتُمُوهُمْ فَأَعِينُوهُمْ)).
[طرفاه 2545، 6050،
Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Harb berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Washil Al Ahdab dari Al Ma'rur bin Suwaid berkata: Aku bertemu Abu Dzar di Rabdzah yang saat itu mengenakan pakaian dua lapis, begitu juga anaknya, maka aku tanyakan kepadanya tentang itu, maka dia menjawab: Aku telah menghina seseorang dengan cara menghina ibunya, maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menegurku: "Wahai Abu Dzar apakah kamu menghina ibunya? Sesungguhnya kamu masih memiliki (sifat) jahiliyyah. Saudara-saudara kalian adalah tanggungan kalian, Allah telah menjadikan mereka di bawah tangan kalian. Maka siapa yang saudaranya berada di bawah tangannya (tanggungannya) maka jika dia makan berilah makanan seperti yang dia makan, bila dia berpakaian berilah seperti yang dia pakai, janganlah kalian membebani mereka sesuatu yang di luar batas kemampuan mereka. Jika kalian membebani mereka, maka bantulah mereka".

🍄🍄🍄
3/13
Memperlekehkan amalan sunat,jadi kafir
Sesiapa bunuh orang islam,kafur
Sesiapa yg iktikad bunuh orang islam ,halal,maka benar2 kafir.
Solat wajib,tapi dia malas,ini bererti  perbuatan orang kafir,atau dia menyerupai orang kafir.
Atau perbuatan2 itu boleh membawa kepada kekufuran.
Kufur yg tidak menjadikan sesaorang itu kafir ,peringkatnya lebih rendah.kafir ada byk peringkat.kafir yg atas sekali menyebakan keluar daripada islam.
Begitu juga syirik juga,ada byk peringkat.
Dia melakukan syirik dlm ibadah adalah dia tidak menunjuk2 atau riak.syirik ini tidak keluar dr islam sehingga kena mengucap balik,tidak.
Zul/Zalim dgn makna kafir,tapi ada zalim yg tidak keluar dr islam.
Zul untuk nabi2 pun ada.jika kita kata zul tu kafir ,maka nabi2 tu kafir.contoh nabi adam berdoa,dia telah menzalimi dirinya,

Begitu juga istilah agama seperti nifaq.
Yg tinggi adalah kafir .ada nifaq pada orang islam,4 sifat adakah nifaq berada dineraka yg paling bawah,tidak,jadi nifaq

4/13
وَكُفْرٍ دُونَ كُفْرٍ

Kufrin ,baris dua.
Orang munafik,dia pura2,tapi dia tak islam,ertinya nifaq tu memang kafir.
Tapi ada juga yg orang islam yg ada sifat munafik.

Cahaya bercampur dgn kegelapan =ketika magrib/subuh tapi orang panggil cahaya juga tapi tidak terang.jadi mukmin juga tapi tidak cerah eluk.
Atau nak kata mukmin yg gelap pun boleh.
Begitu juga yg kafir ada amalan/perangai yg mulia padahal dia gelap.seba itu tak jadi.begitu juga orang islam walaupun dia tak eluk tapi dia masih ada tapak islam.
Asyad abdul qais.
Innafikhaslatain,pada mu ada 2 sifat.
Sifat yg baru atau lama,nabi jawab sudah lama.dia pun memuji allah,makna nabi terima kelebihan yg baik pada orang kafir,memang yg eluk akan memberi kesan yg baik pada masyarakat,maka allah suka tapi tak dikira oleh allah.
Bandingan orang islam,bila langgar perintah allah kufur
Contoh orang luka dtg hospital untuk dirawat ,dia dikira orang sihat -orang islam
Orang sakit berat2,kencing manis,kanser,ada ketika buang air seperti orang tak sakit tapi masih dikira sakit-orang kafir

5/13
Walaupun ada ketika nampak tak sakit masih dikira sakit kerana dia pengidap sakit yg besar.
Begitulah orang kafir walaupun ada benda baik yg dia buat  tapi tak dikira 
Ajaran asal tak ajar makan tak sedap atau tak kahwin tapi yg tak mahu kahwin soal individu.
Tapi ajaran buddha ,memang asal baik tak kahwin.

وَكُفْرٍ دُونَ كُفْرٍ
Kufur yg lain dr kekufuran yg sebenar

2pendapat
1.kekufuran dibawah kekufuran
2.kekufuran bukan kekufuran,pendapat anwar kashmiri.

Failulbari,kufrun dgn makna roiri,

Ditunjukkan kepada ku neraka,ramai wanita,mereka kufur kepada suami dan jasa baik suami bukan kufur kepada allah.
Guna dgn makna lain bukan kufur yg tidak keluar dr agama allah.
Dlm setengah2 naskah kufrin dgn baddin,

3.allah berfirman ,allah tak ampunkan syirik tapi yg lain drp itu

6/13

Walaupun kufur tapi tak sama,belajar mantik

Tak boleh dikafirkan jika melakukan maksiat.
Kekufuran ada byk peringkat.
Imam bukhari nak membuktikan iman.
Istilah kufrin ni buat sendiri ke?
Ikut hafiz ibnu hajar terbit dr atok

Kufrin duni kufrin.istilah lama.
Tiada riwayat dari ibnu abbas.kufrin yg tidak memindahkan dari ugama,mengikut ibnu abbas tidak terkeluar lagi dari islam.
Perbuatan menyerupai orang kafir,tapi tidak kafir.
Bini tak pakai tudung,suami biarkan,ini kufur yg tidak mengeluarkan dari islam.
Ahli tafsir,syahbir ahmad osmani,dia tak terima anwar kashiri,kufri duna kufrin tiada dr ibnu abbas yg tak mengeluarkan dari agama.
Perbuatan seperti orang kafir,tiada khilaf

7/13
Ni kufur yg dibawah.bukan kufur yg sebenar.
Anwar kashmiri,kufrun diambil dr kata2 ibnu abbas.
Ini kata2 Atok bin abi robaha,yg ibnu abbas alah mafhum.

Kufrun duna kufrun,jelas kata2 ibnu abbas.
Zulmun duna zulmun,ambil kata2 ibnu abbas(bukan kesimpulan dari kata)
Nifaakin duna nifaakin
Fiskun duna fiskun
INI adalah kata2 atok bin Ali rabah

Anwar kashmiri kata ibnu Abbas yg kata.
Jika kata2 sahabat ianya lebih tinggi.

Begitu juga sayuti.
Kufur INI adalah istilah yg asal

Jika tak melaksanakan islam ,terus kata kafir selalu,salah.
Jika jadi kafir ,maka mudahlah jadi kafir.

Orang yg beriman boleh berkurang dan meningkat.

Buat baik akan meningkatkan iman dan buat jahat menjatuhkan iman.

Maksiat pun ada kesan pada iman
Hakikat iman sama tapi kelas dia tak sama.

Kalu orang Islam kufrun dunna kufrun.
Tidak melaksanakan Islam kerana kelemahan tidak kafir lagi sehingga kena mengucap balik
Tapi jika kata hukum Islam tidak sesuai dijlnkan Loni,maka kafir.

Ditunjukan orang perempuan dalam neraka
Taat ada yg lebih tinggi
Dan ada taat yg kurang

8/13
Buat baik dan jahat yg kecil atau besar ada kesan pada iman.
Wanita dilihat ramai dlm neraka,maka digalakan bersedekah.
فِيهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

«29» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ
Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Maslamah dari Malik dari Zaid bin Aslam
عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ:
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
dari 'Atho' bin Yasar dari Ibnu 'Abbas berkata, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

: ((أُرِيتُ النَّارَ فَإِذَا أَكْثَرُ أَهْلِهَا النِّسَاءُ يَكْفُرْنَ))
. قِيلَ أَيَكْفُرْنَ بِاللَّهِ قَالَ: ((يَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ، وَيَكْفُرْنَ الإِحْسَانَ، لَوْ أَحْسَنْتَ إِلَى إِحْدَاهُنَّ الدَّهْرَ ثُمَّ رَأَتْ مِنْكَ شَيْئًا قَالَتْ مَا رَأَيْتُ مِنْكَ خَيْرًا قَطُّ)).

"Aku diperlihatkan neraka, ternyata kebanyakan penghuninya adalah wanita. Karena mereka sering mengingkari". Ditanyakan: "Apakah mereka mengingkari Allah?" Beliau bersabda: "Mereka mengingkari pemberian suami, mengingkari kebaikan. Seandainya kamu berbuat baik terhadap seseorang dari mereka sepanjang masa, lalu dia melihat satu saja kejelekan darimu maka dia akan berkata: 'aku belum pernah melihat kebaikan sedikitpun darimu".

Ibnu abbas tak byk ambil dr nabi
Mursal sahabat ,semua aswj terima bukan dhoif
Umur dia  13th semasa nabi wafat.

Anak didik umar alkhattab,
Yahya bin saad alkoton kata ,10hadis yg dia dengar. Dan dicampur yg nabi buat,itupun secara langsung maka byk juga hadis ,tidak kurang dari 20/30.

Bila ia ditunjukan neraka kpd nabi dlm
1.isra mikraj
2.ketika gerhana
3. mimpi

9/13
Mimpi =sedar ,bg nabi.
Nabi dapati ahli neraka perempuan.
Dlm syurga kurang?jika ini akan bercanggah dgn hadis lain.setipa lelaki syurga ada 2bini .
Anwar kashiri kata itu dari bidadari,bukan anak adam,tapi bercanggah dgn hadis lain lagi.setiap petang dia akan jumpa dua isteri dipetang hari.
Hadis 1.72 isteri
              2.72isteri

Dua adalah perempuan dunia

Jadi perempuan lebih ramai dlm syurga.

Sebab untuk masuk keneraka lebih byk tapi allah ampunkan dosa mereka.kalu mereka ramai dineraka maka depa juga ramai disyurga

Ditunjukkan disitu,ruangan itu ,ramai perempuan.bukan untuk semua bhg neraka.
Dosa mereka adalah engkar terhadap suami.
Tapi jenayah lain ramai lelaki.

10/13
Dia melemahkan dan mematahkan semangat suami dan menyebabkan suami resah dan melakukan jenayah,ini menyebabkan dia dihumban keneraka.isteri tak main peranan akan menyebabkan keneraka.
Bhg yg ditunjuk .
Bhg/tempat abu talib atau orang dipulas isi perut.
Neraka luas,70 tahun batu jatuh dlm neraka baru sampai kedasar neraka.
Kesimpulan orang perempuan lebih jahat adalah salah.
Nabi nak didik perempuan supaya jadi baik.

Kenyataan orang bawah jagaan ramai perempuan berbanding lelaki.
Sebut umum(kul)maksud khusus(juz)
Contoh baca dah quran

Sebut khusus,maksud umum
Contoh
Rukuk bersama orang yg rukuk.

11/13
Dlm bab ini,ramai bukan semua bhg.

Orang lelaki dapat suami dua.
Orang perempuan nak suami lebih juga ke?

Contoh
Poligami tak disenangi wanita dunia,tapi diakhirat wanita tak kisah atau tiada cemburu

12/13

Musykil,kenapa lelaki dpt ramai isteri.tak berani nak kata,sebab tiada nas hadis yg jelas kecuali satu ayat quran sj yg sebut

13/13
Sesi soal jawab.

Jika didunia pun allah boleh buat isteri jemu terhadap suami ,maka adalah tidak mustahil diakhirat.

Boleh juga sesiapa yg dibawah jagaan  tidak mengenang budi.

🍇🍇🍇🍇

باب كُفْرَانِ الْعَشِيرِ وَكُفْرٍ دُونَ كُفْرٍ:
Bab Mengingkari pemberian dan istilah kekufuran di bawah kekufuran

فِيهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ
عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

«29» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ
عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ
عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ:
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
((أُرِيتُ النَّارَ فَإِذَا أَكْثَرُ أَهْلِهَا النِّسَاءُ يَكْفُرْنَ)).
قِيلَ أَيَكْفُرْنَ بِاللَّهِ قَالَ:
((يَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ،
وَيَكْفُرْنَ الإِحْسَانَ،
لَوْ أَحْسَنْتَ إِلَى إِحْدَاهُنَّ الدَّهْرَ
ثُمَّ رَأَتْ مِنْكَ شَيْئًا
قَالَتْ مَا رَأَيْتُ مِنْكَ خَيْرًا قَطُّ)).
[أطرافه 431، 748، 1052، 3202، 5197، تحفة 5977].

28. Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Maslamah dari Malik dari Zaid bin Aslam dari 'Atho' bin Yasar dari Ibnu 'Abbas berkata, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku diperlihatkan neraka, ternyata kebanyakan penghuninya adalah wanita. Karena mereka sering mengingkari". Ditanyakan: "Apakah mereka mengingkari Allah?" Beliau bersabda: "Mereka mengingkari pemberian suami, mengingkari kebaikan. Seandainya kamu berbuat baik terhadap seseorang dari mereka sepanjang masa, lalu dia melihat satu saja kejelekan darimu maka dia akan berkata: 'aku belum pernah melihat kebaikan sedikitpun darimu".

Imam bukhari meriwayatkan dgn sanadnya berkata...
Dalam bab ini imam bukhari bg yg  ringkas shj.dgn lengkap dlm bab yg lain.
Kufrin duna kufrin.kufur tapi bukan kufur yg sebenar.
Atau kufur dlm tingkatan paling bawah.
Tidak mengenang budi كُفْرَانِ الْعَشِيرِ
Kekufuran peringkat rendah وَكُفْرٍ دُونَ كُفْرٍ
Bukan kekufuran yg sebenar.
Malam dikatakan kafir kerana menutup pandangan
Laut dikatakan kafir kerana menutup pandangan orang yg berada dpermukaan pantai dan isi kandungannya
Petani juga kafir kerana menimbus biji benih.
Istilah dan bahasa tak sama tetapi ada keserupaan.
Mengkufuri nikmat كُفْرَانِ
Kufur dlm agama كُفْرٍ

Minit 122,bgmn nak dakwah orang?

Kufur hakiki
Kufur kepada allah ,rasul atau keluar dr islam

Kufur yg belum terkeluar dari islam
Cuma islam tak sempurna
Dosa2 dlm hadis kufur .
Bila sebut kufur ada 2
Contoh Dosa kufur
Hadis,sibbulmuslim ..kufrun..kufur dgn makna apa?

Khawarij tidak berguru dgn sahabat,tidak tahu makna kufrun yg ada dua .

Contoh     َكُفْرٍ دُونَ كُفْرٍ
Tidak menunaikan haji
Bunuh orang
Berzina
Meratapi
Tidak mengaku keturunan atau memandang rendah pada keturunan orang lain.
Orang yg nabi tak solat jenazah tapi sahabat p solat nabi tak larang seperti bunuh diri atau tak bayar hutang

Kekufuran peringkat bawah tidak keluar dr islam tetapi bahaya kerana boleh membawa kepada kekufuran sebenar.

Murokap tidak terbentuk dari satu perkara.

Syirik juga ada beberapa peringkat.
Syirik yg mengeluarkan dari islam .innasyirkalazulmunazim.
Syirik yg tidak keluar dr islam,dosa ria atau menunjuk2,tiada siapa yg boleh mengeluarkan sesaorang dr islam.
Pemerintah yg zalim bila dia kafir
Zalim=kafir
Tapi ada juga zalim yg tidak kafir bahkan nabi2 pun disebut zalim.
"Kami telah menzalimi diri sendiri"....nabi adam
Ini kezaliman bukan kezaliman yg sebenar.

Ada yg kata nifaq orang islam adalah nifaq dari segi amali.
Nifaq orang munafiq yg kafir itu nifaq yg sebenar.

Cahaya keimanan yg bercampur baur dgn kekufuran dan kezaliman.
Cahaya ada byk peringkat
Begitu juga orang kafir dlm kegelapan kekufuran.dan boleh jadi bercampyr dgn cahaya keimanan kerana ada sifat baik seperti amanah,sifat mukmin ada tapi asasnya gelap.begitulah orang beriman yg ada kegelapan.
Nabi tidak pernah menafikan kebaikan orang kafir tapi asasnya tetap kafir.
Sahabat tanya,sudah lamakah sifat baik itu ada?nabi jawap sudah lama.kejadian asalnya dia bukan islam.jadi jika orang kafir yg ada baik,kena kata baik.

Jangan nafikan keseronokan atau keindahan dan kebaikan yg dirasai,jika tidak bagaimana kita ingin dakwah orang .

Jumaat, Oktober 13, 2017

Kitab misykatul musobih

Sahih bukhari kitab iman sesi 47 atau sesi 16

باب كُفْرَانِ الْعَشِيرِ وَكُفْرٍ دُون كُفْرٍ َ :
Bab kufurkan suami (dgn maksud tak mengenang budinya )dan kekufuran bukan  kekufuran yg sebenar.

فِيهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ
عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

«29» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ
عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ
عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ:
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
((أُرِيتُ النَّارَ فَإِذَا أَكْثَرُ أَهْلِهَا النِّسَاءُ يَكْفُرْنَ)).
قِيلَ أَيَكْفُرْنَ بِاللَّهِ قَالَ:
((يَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ،
وَيَكْفُرْنَ الإِحْسَانَ،
لَوْ أَحْسَنْتَ إِلَى إِحْدَاهُنَّ الدَّهْرَ
ثُمَّ رَأَتْ مِنْكَ شَيْئًا
قَالَتْ مَا رَأَيْتُ مِنْكَ خَيْرًا قَطُّ)).
[أطرافه 431، 748، 1052، 3202، 5197، تحفة 5977].

28. Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Maslamah dari Malik dari Zaid bin Aslam dari 'Atho' bin Yasar dari Ibnu 'Abbas berkata, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku diperlihatkan neraka, ternyata kebanyakan penghuninya adalah wanita. Karena mereka sering mengingkari". Ditanyakan: "Apakah mereka mengingkari Allah?" Beliau bersabda: "Mereka mengingkari pemberian suami, mengingkari kebaikan. Seandainya kamu berbuat baik terhadap seseorang dari mereka sepanjang masa, lalu dia melihat satu saja kejelekan darimu maka dia akan berkata: 'aku belum pernah melihat kebaikan sedikitpun darimu"

أُرِيتُ النَّار
Siapa yg menunjukan?
Allah yg menunjukan.
Allah tidak disebut byk sebab.
Bila?
Mimpi atau secara sedar.sama shj boleh dipercayai.cuma ada yg perlu di takwil.
Mimpi yajud dan makjud,apakah benar?
Dimana benteng?tak perlu dicari.
Loni dak ada helikopter.
Ini simbolik dan perlu ditakwilkan.
Solat nabi kedepan.dan kmdn undur.bila ditanya kenapa?
Nabi djawab dia ditunjuk syurga dan neraka.

Jika jumlah wanita ramai dineraka ,apakah jumlah wanita disyurga kurang?
Jika dlm dunia ini sama ramai bilangan wanita dgn lelaki.
Maka dlm syurga akan kurang jika wanita telah ramai wanita dlm neraka.
Siapa ahli neraka?
Budak2 anak orang kafir yg mati kecil ahli neraka juga?
Di india kenapa ramai lelaki?
Sebab dia bunuh(gugur) dlm perut lagi.
Sistem dauri(maskahwin wanita yg bagi)
Jika yg tu masuk neraka juga?
Sudut saintifik,nak dapat anak perempuan lebih mudah dari anak lelaki.

Sahih bukhari kitab iman sesi 46 atau sesi 16

Mukasurat 316
Sedang bincang tajuk bab hadis ke29

باب كُفْرَانِ الْعَشِيرِ وَكُفْرٍ دُون كُفْرٍ َ :
Bab kufurkan suami (dgn maksud tak mengenang budinya )dan kekufuran bukan  kekufuran yg sebenar.

فِيهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ
عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

«29» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ
عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ
عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ:
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
((أُرِيتُ النَّارَ فَإِذَا أَكْثَرُ أَهْلِهَا النِّسَاءُ يَكْفُرْنَ)).
قِيلَ أَيَكْفُرْنَ بِاللَّهِ قَالَ:
((يَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ،
وَيَكْفُرْنَ الإِحْسَانَ،
لَوْ أَحْسَنْتَ إِلَى إِحْدَاهُنَّ الدَّهْرَ
ثُمَّ رَأَتْ مِنْكَ شَيْئًا
قَالَتْ مَا رَأَيْتُ مِنْكَ خَيْرًا قَطُّ)).
[أطرافه 431، 748، 1052، 3202، 5197، تحفة 5977].

28. Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Maslamah dari Malik dari Zaid bin Aslam dari 'Atho' bin Yasar dari Ibnu 'Abbas berkata, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku diperlihatkan neraka, ternyata kebanyakan penghuninya adalah wanita. Karena mereka sering mengingkari". Ditanyakan: "Apakah mereka mengingkari Allah?" Beliau bersabda: "Mereka mengingkari pemberian suami, mengingkari kebaikan. Seandainya kamu berbuat baik terhadap seseorang dari mereka sepanjang masa, lalu dia melihat satu saja kejelekan darimu maka dia akan berkata: 'aku belum pernah melihat kebaikan sedikitpun darimu".

Tidak mengenang budi كُفْرٍ
Lebih hampir دُونَ
Atau disebalik atau sebelah sama
Ghairi (du na)kufrin ,kekufuran bukanlah kekufuran sebenar.
Bukti
Jawapan nabi sendiri.
Baginda tidak mengiyakan kufur pada allah tapi kufur kepada suami.
Annisa 48
إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَىٰ إِثْمًا عَظِيمًا

(Abdullah Muhammad Basmeih)
Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apajua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.

Jika perempuan ramai dlm neraka adakah bererti perempuan kurang didlm syurga?
Sedangkan hadis sahih mengatakan setiap lelaki penghuni syurga mempunyai 2orang isteri.
Ini bererti jumlah penghuni syurga perempuan  dua kali  ganda lebih dari lelaki.
Ini bermakna perempuan juga ramai didlm syurga.
Ada yg berpendapat ,perempuan telah pun ramai didunia lagi.
Ada pula yg kata yg menjadi 2isteri terdiri dari bidadari.
Selalu disebut untuk lelaki ,kenapa tak disebut perempuan?
Lelaki peranannya lebih besar dan lebih berperanan adalah ramai lelaki.
Ambil kira yg ramai ,dari segi sebut adalah lelaki.
Lelaki lebih menghadapi risiko besar dlm dunia berbanding dgn wanita secara umum.
Ulamak pun ramai lelaki.
Pemimpin pun ramai lelaki.
Sudut2 cabaran lain pun sama  berbanding umumnya perempuan ramai duduk dirumah.

Lojik lelaki lebih dapat byk?
Lelaki lebih banyak berusaha dan berkorban.

Bidadara ada?
ADA.

Ghilman(jamak)=bidadara
Ghulam(mufrad)

Bercanggah dgn Hadis lain ,2isteri terdiri dr perempuan dunia.jadi mesti perempuan itu ramai disyurga.

72isteri,2perempuan dunia.
Jadi perempuan dunia lebih ramai dari lelaki,jadi perempuan juga ramai dlm syurga.

Bilangan yg lebih ramai ,itu hanya ketika diperlihatkan kepada nabi saw.
Tunjukkan itu .tak boleh anggap untuk semua.
Umpat dan mengata,siapa lebih ramai?
Jangan pandang remeh,perbuatan itu.
Supaya berwaspada,kerana anggapan perkaea itu tidak besar.
Rasuah?siapa yg ramai?
Bunuh?ramai lelaki!

Yg ditunjuk pada nabi alam misal atau gambaran shj.
Nabi boleh bercakap dgn nabi yg telah mati,itu juga alam misal.
Cucu cicit adam,allah tunjuk alam misal atau contoh.
Yg sebenar belum ada,yg ada hanya gambaran.
Alam misal juga dlm btk mimpi.
Mimpi ikan=duit.
Umar mimpi alam misal minum susu,peluh keluar susu.susu=ilmu.
Didunia perempuan telah lebih ramai dari lelaki.
Pendapat mmay,sel yg menunjukkan jenayah tidak mengenang jasa.
Suami biasanya yg banyak berbudi.Boleh juga isteri yg berbudi.




Rabu, Oktober 11, 2017

Sunan abu daud kitab jihad

Bab at turuq pulang kepada keluarga dari perjalanan waktu malam.

٩ -  الجهاد » ١٠١٥ -  في الطروق
9. Jihad » 1015. Datang ke rumah dengan tiba-tiba di malam hari

٢٣٩٥ - حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ وَمُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ
قَالَا حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ مُحَارِبِ بْنِ دِثَارٍ
عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ
قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَكْرَهُ أَنْ يَأْتِيَ الرَّجُلُ أَهْلَهُ طُرُوقًا
2395. Telah menceritakan kepada kami Hafsh bin Umar, dan Muslim bin Ibrahim, mereka berkata;
telah menceritakan kepada kami Syu'ba dari Muharib bin Ditsar,
dari Jabir bin Abdullah, ia berkata;
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tidak menyukai seseorang mendatangi keluarganya pada malam hari.

Tidak suka berkait dgn baik buruk dunia(irsyadi)
Ini bergantung pada keadaan.
Tak suka takut berlaku perkara yg tidak eluk.

٢٣٩٦ - حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ مُغِيرَةَ عَنْ الشَّعْبِيِّ عَنْ جَابِرٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ أَحْسَنَ مَا دَخَلَ الرَّجُلُ عَلَى أَهْلِهِ إِذَا قَدِمَ مِنْ سَفَرٍ أَوَّلَ اللَّيْلِ

2396. Telah menceritakan kepada kami Utsman bin Abu Syaibah, telah menceritakan kepada kami Jarir dari Mughirah dari Asy Sya'bi dari Jabir dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Sesungguhnya sebaik-baik waktu seseorang menemui keluarganya apabila ia datang dari sebuah safar adalah awal malam."

٢٣٩٧ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ أَخْبَرَنَا سَيَّارٌ عَنْ الشَّعْبِيِّ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ كُنَّا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي سَفَرٍ فَلَمَّا ذَهَبْنَا لِنَدْخُلَ قَالَ أَمْهِلُوا حَتَّى نَدْخُلَ لَيْلًا لِكَيْ تَمْتَشِطَ الشَّعِثَةُ وَتَسْتَحِدَّ الْمُغِيبَةُ قَالَ أَبُو دَاوُد قَالَ الزُّهْرِيُّ الطُّرُوقُ بَعْدَ الْعِشَاءِ قَالَ أَبُو دَاوُد وَبَعْدَ الْمَغْرِبِ لَا بَأْسَ بِهِ

2397. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Hanbal, telah menceritakan kepada kami Husyaim, telah mengabarkan kepada kami Sayyar dari Asy Sya'bi, dari Jabir bin Abdullah, ia berkata; dahulu kami bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dalam sebuah safar, kemudian tatkala kami pergi untuk menemui keluarga kami beliau berkata: "Tundalah hingga kita masuk pada malam hari, agar wanita yang rambutnya acak-acakan bersisir, dan wanita yang ditinggal suaminya membersihkan bulu kemaluannya." Abu Daud berkata; Az Zuhri berkata; Thuruq adalah setelah 'Isya`. Abu Daud berkata; sedangkan setelah Maghrib tidak mengapa.

Selasa, Oktober 10, 2017

Sahih bukhari kitab maghazi sesi ? 3742

٤٤ -  المغازي » ٢١٤٠ -  غزوة أحد

٣٧٤٢ - أَخْبَرَنَا حَسَّانُ بْنُ حَسَّانَ
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ طَلْحَةَ
حَدَّثَنَا حُمَيْدٌ عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
أَنَّ عَمَّهُ غَابَ عَنْ بَدْرٍ
فَقَالَ غِبْتُ عَنْ أَوَّلِ قِتَالِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
لَئِنْ أَشْهَدَنِي اللَّهُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
لَيَرَيَنَّ اللَّهُ مَا أُجِدُّ فَلَقِيَ يَوْمَ أُحُدٍ
فَهُزِمَ النَّاسُ
فَقَالَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ مِمَّا صَنَعَ هَؤُلَاءِ يَعْنِي الْمُسْلِمِينَ وَأَبْرَأُ إِلَيْكَ مِمَّا جَاءَ بِهِ الْمُشْرِكُونَ
فَتَقَدَّمَ بِسَيْفِهِ فَلَقِيَ سَعْدَ بْنَ مُعَاذٍ
فَقَالَ أَيْنَ يَا سَعْدُ
إِنِّي أَجِدُ رِيحَ الْجَنَّةِ دُونَ أُحُدٍ
فَمَضَى فَقُتِلَ فَمَا عُرِفَ
حَتَّى عَرَفَتْهُ أُخْتُهُ بِشَامَةٍ أَوْ بِبَنَانِهِ وَبِهِ بِضْعٌ وَثَمَانُونَ مِنْ طَعْنَةٍ وَضَرْبَةٍ وَرَمْيَةٍ بِسَهْمٍ

3742. Telah mengabarkan kepada kami Hasan bin Hasan telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Thalhah
telah menceritakan kepada kami Humaid dari Anas radliallahu 'anhu,
bahwa pamannya tidak ikut serta dalam perang Badr,
dia berkata, "Aku tidak ikut awal peperangan yang dilakukan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam,
sekiranya Allah memberiku kesempatan untuk ikut serta (berperang) bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, maka Allah akan melihatku apa yang akan kulakukan." Lalu dia menjumpai perang Uhud, ketika itu orang-orang porak poranda.
Maka paman Anas berkata, "Ya Allah, aku minta permaafan dari yang mereka lakukan -maksudnya para sahabatnya-, dan aku serahkan kepada-Mu apa yang diperbuat oleh orang-orang musyrik."
Lalu ia maju dengan sebilah pedangnya hingga ia bertemu Sa'ad bin Mu'adz,
dia lalu berujar,
"Dimanakah wahai Sa'd, sungguh aku mendapati bau surga di belakang Uhud."
Saat perang usai, ia terbunuh, dan tidak ada yang mengenali jasadnya selain saudara perempuannya dengan tanda atau jari-jemari yang ada pada dirinya,
dan didapati (dalam jasadnya) sebanyak delapan puluh lebih tikaman tombak, sabetan pedang, dan tusukan panah."

أَجِدُ

باب غَزْوَةِ أُحُدٍ:
وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَإِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقَاعِدَ لِلْقِتَالِ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ} وَقَوْلُهُ جَلَّ ذِكْرُهُ: {وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَتِلْكَ الأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ وَاللَّهُ لاَ يُحِبُّ الظَّالِمِينَ وَلِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَمْحَقَ الْكَافِرِينَ أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ وَلَقَدْ كُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ} وَقَوْلِهِ: {وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الأَمْرِ وَعَصَيْتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا أَرَاكُمْ مَا تُحِبُّونَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ وَلَقَدْ عَفَا عَنْكُمْ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ}، {وَلاَ تَحْسِبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا} الآيَةَ.

«4048» أَخْبَرَنَا حَسَّانُ بْنُ حَسَّانَ
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ طَلْحَةَ
حَدَّثَنَا حُمَيْدٌ عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
أَنَّ عَمَّهُ غَابَ عَنْ بَدْرٍ
فَقَالَ غِبْتُ عَنْ أَوَّلِ قِتَالِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،
لَئِنْ أَشْهَدَنِي اللَّهُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيَرَيَنَّ اللَّهُ مَا أُجِدُّ.
فَلَقِيَ يَوْمَ أُحُدٍ،
فَهُزِمَ النَّاسُ فَقَالَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ مِمَّا صَنَعَ هَؤُلاَءِ- يَعْنِي الْمُسْلِمِينَ- وَأَبْرَأُ إِلَيْكَ مِمَّا جَاءَ بِهِ الْمُشْرِكُونَ.
فَتَقَدَّمَ بِسَيْفِهِ فَلَقِيَ سَعْدَ بْنَ مُعَاذٍ
فَقَالَ أَيْنَ يَا سَعْدُ إِنِّي أَجِدُ رِيحَ الْجَنَّةِ دُونَ أُحُدٍ.
فَمَضَى فَقُتِلَ،
فَمَا عُرِفَ حَتَّى عَرَفَتْهُ أُخْتُهُ بِشَامَةٍ أَوْ بِبَنَانِهِ،
وَبِهِ بِضْعٌ وَثَمَانُونَ مِنْ طَعْنَةٍ وَضَرْبَةٍ وَرَمْيَةٍ بِسَهْمٍ.
[طرفاه 2805، 4783، تحفة 748].

Telah menceritakan kepada kami= حَدَّثَنَا
Asalnya,Guru baca murid dengar حَدَّثَنَا
Atau ketika murid nak meriwayatkannya
Riwayat secara tahdis.
Telah mengkhabarkan kepada kami= أَخْبَرَنَا
Asal maknanya lain .tapi imam bukhari tak kisah.

مُحَمَّدُ بْنُ طَلْحَةَ
Perawi tambahan sahaja kepada perawi hafiz al a'la.
Bukhari sudah bawa perawi yg telah lengkap dlm kitab jihad.

أَجِد ُberjalan ditanah rata
Feelmrubai
«4049» حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ
حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ
حَدَّثَنَا ابْنُ شِهَابٍ أَخْبَرَنِي
خَارِجَةُ بْنُ زَيْدِ بْنِ ثَابِتٍ
أَنَّهُ سَمِعَ زَيْدَ بْنَ ثَابِتٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
يَقُولُ فَقَدْتُ آيَةً مِنَ الأَحْزَابِ حِينَ نَسَخْنَا الْمُصْحَفَ،
كُنْتُ أَسْمَعُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْرَأُ بِهَا،
فَالْتَمَسْنَاهَا فَوَجَدْنَاهَا مَعَ خُزَيْمَةَ بْنِ ثَابِتٍ الأَنْصَارِيِّ:
{مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ}
فَأَلْحَقْنَاهَا فِي سُورَتِهَا فِي الْمُصْحَفِ.
[أطرافه 2807، 4679، 4784، 4986، 4988، 4989، 7191، 7425، تحفة 3703، 3527 أ].