Jumaat, Oktober 02, 2020

K184.Kasih Sayang Anak Lelaki Pada Ibu Sangat Special, Dia Tiru Cara Ayahnya!

K184.Kasih Sayang Anak Lelaki Pada Ibu Sangat Special, Dia Tiru Cara Ayahnya!

Tidak boleh dinafikan, peranan seorang bapa juga sama pentingnya ketika membentuk sahsiah diri seorang anak. Anak lelaki misalnya, sangat memerlukan sokongan serta bimbingan dari ayah mereka untuk membesar sebagai seorang berani, penuh semangat dan berkeyakinan.

Sangat penting untuk seorang ayah berada di sisi anak lelaki mereka sepanjang proses tumbesarannya, kerana masa yang diluangkan bersama dapat menerapkan nilai murni dalam diri si anak.


Anak lelaki belajar semua perkara tentang perempuan dari ayah mereka. Bagaimana ayah melayan ibu mereka, itulah panduan untuk mereka ketika dewasa kelak. Sebab itu, kita selalu dengar ungkapan kalau nak tengok seorang lelaki itu baik atau tidak, lihat cara dia melayan ibunya. Layanan terhadap ibunya menunjukkan betapa seorang lelaki itu menghormati dan menyayangi perempuan.


Salah satu kajian yang dilakukan oleh Father Involvement mendapati ikatan yang erat antara anak dan ayah akan melahirkan anak yang cerdik dibandingkan dengan anak yang langsung tidak rapat dengan ayah atau hanya rapat dengan salah seorang daripada orang tuanya.

Walaupun sibuk dengan kerja, ayah janganlah balik ke rumah tanpa mampu melemparkan senyuman atau bertanya khabar pada si kecil. Mereka sangat menantikan kepulangan ayah dari kerja untuk bercerita banyak perkara yang berlaku pada hari tersebut.


Kualiti masa lebih penting berbanding kuantiti. Itu jika anda seorang ayah yang sangat sibuk. Pastikan anda menyediakan waktu khusus untuk anak antara 20 hingga 30 minit sehari untuk bonding time. Masa ini anda buatlah apa aktiviti yang anak suka. Kegembiraan yang mereka alami dalam jangka masa yang singkat tapi berkualiti ini mampu memberikan kesan positif dalam diri mereka.

2. Tak penting mahal, janji menggembirakan
Untuk menghabiskan masa berkualiti bersama anak tak semestinya anda perlu merancang percutian ke tempat yang jauh dan pastinya memerlukan kos yang mahal dan perjalanan yang panjang. Kadang-kala aktiviti membasuh kereta di depan rumah pun dah boleh menjadikan anak gembira kerana dapat bersama ayah. Paling penting masa bersama si kecil.

3. ‘Lepak’ dengan ayah satu nikmat untuk anak
Jadikan masa hujung minggu sebagai waktu untuk bermain dan bersiar-siar dengan anak. Mungkin anda boleh pilih waktu awal pagi untuk keluar beriadah di taman. Bermain bola sepak, main kejar-kejar, layan si kecil bermain di taman permainan sambil melihat keindahan alam semula jadi adalah waktu berharga yang sangat disukai oleh anak. Selain mengeratkan hubungan ayah dan anak, mereka juga boleh belajar mengenali pelbagai jenis haiwan dan tumbuh-tumbahan.

4. Peluk anak selalu
Anak yang sentiasa dipeluk lebih tenang, kurang degil, dengar cakap dan ceria, jadi ayah pastikan anda sentiasa peluk anak setiap hari. Pelukan dari seorang ayah akan merembeskan sejenis hormon oksitoksin di mana sel saraf pada badan akan memberi isyarat kepada otak untuk berada dalam keadaan tenang. Pelukan kepada anak lelaki akan membantu ia mengurangkan perlakuan agresif selain bagus untuk perkembangan IQ mereka.


5. Bersembang dan nasihat
Pernah tak ayah berbual dengan anak? Walaupun ayah sibuk tapi carilah masa untuk berbual-bual dengan anak. Ayah boleh bercerita hal-hal berkaitan pembentukan karektor diri anak. Daripada ayah, anak belajar tentang disiplin, keyakinan diri, skil kemahiran hidup dan bagaimana menjadi individu yang berani dengan cabaran hidup.

6. Jadi pendengar
Anak-anak memang suka bercerita. Walaupun kadang-kala kita tak berapa faham dengan cerita si kecil tapi cubalah layan dan memberikan respon pada ceritanya. Ayah, tolong letak seketika handphone dan beri tumpuan pada cerita anak. Ia penting untuk membina keyakinan diri anak meluahkan perasaannya.

7. Keluar berdua
Mungkin ramai ayah yang tak yakin untuk keluar berduaan dengan anak sahaja. Tapi tak salah cuba cara ini sebagai salah satu kaedah merapatkan hubungan. Sesekali cuba bawa anak anda keluar tanpa ibu mereka bersama.

Selain anda dapat meluangkan masa bersama, cara ini juga membantu ayah menjadi lebih cekap menguruskan keperluan anak. Kalau tak confident, cuba keluar dengan anak dalam masa sekejap dan tempat yang tak jauh. Bila dah okay mungkin boleh keluar lebih lama dan ke lokasi yang jauh sedikit dari rumah.

8. Sediakan apa yang perlu
Sebaiknya mulakan sejak anak masih bayi. Walaupun kekok sebab pertama kali bergelar ayah tapi berusahalah untuk belajar menguruskan keperluan si manja. Percayalah, seorang ayah punya cara dan kehebatan tersendiri menguruskan keperluan si manja walaupun mungkin kali pertama boleh jadi kelam-kabut.

Membina ikatan erat bukanlah satu perkara yang mudah dan cepat. Ia mengambil masa yang lama dan memerlukan kesabaran. Paling penting anda tidak mudah berputus asa untuk terus rapatkan diri dengan anak. Ingatlah, peranan ayah sangat penting dalam perkembangan karektor seorang anak.

Sahih muslim kitab iman sesi 025

Sahih muslim kitab iman sesi 025

٢ -  الإيمان » ٩٥ -  بيان كون النهي عن المنكر من الإيمان وأن الإيمان يزيد

2. Iman » 95. Penjelasan bahwa mencegah kemungkaran adalah bagian dari iman, dan bahwa iman itu bertambah dan 
٧٠ - حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ سُفْيَانَ ح و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ كِلَاهُمَا عَنْ قَيْسِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ طَارِقِ بْنِ شِهَابٍ وَهَذَا حَدِيثُ أَبِي بَكْرٍ قَالَ أَوَّلُ مَنْ بَدَأَ بِالْخُطْبَةِ يَوْمَ الْعِيدِ قَبْلَ الصَّلَاةِ مَرْوَانُ فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ الصَّلَاةُ قَبْلَ الْخُطْبَةِ فَقَالَ قَدْ تُرِكَ مَا هُنَالِكَ فَقَالَ أَبُو سَعِيدٍ أَمَّا هَذَا فَقَدْ قَضَى مَا عَلَيْهِ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ

 حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ عَنْ إِسْمَعِيلَ بْنِ رَجَاءٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ وَعَنْ قَيْسِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ طَارِقِ بْنِ شِهَابٍ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ فِي قِصَّةِ مَرْوَانَ وَحَدِيثِ أَبِي سَعِيدٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمِثْلِ حَدِيثِ شُعْبَةَ وَسُفْيَانَ

70. Telah menceritakan kepada kami Abu Bakar bin Abu Syaibah telah menceritakan kepada kami Waki' dari Sufyan. (dalam riwayat lain disebutkan) Dan telah menceritakan kepada kami Muhammad bin al-Mutsanna telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Ja'far telah menceritakan kepada kami Syu'bah keduanya dari Qais bin Muslim dari 👉Thariq bin Syihab dan ini adalah hadits Abu Bakar, "Orang pertama yang berkhutbah pada Hari Raya sebelum shalat Hari Raya didirikan ialah Marwan. Lalu seorang lelaki berdiri dan berkata kepadanya, "Shalat Hari Raya hendaklah dilakukan sebelum membaca khutbah." Marwan menjawab, "Sungguh, apa yang ada dalam khutbah sudah banyak ditinggalkan." Kemudian Abu Said berkata, "Sungguh, orang ini telah memutuskan (melakukan) sebagaimana yang pernah aku dengar dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, bersabda: "Barangsiapa di antara kamu melihat kemungkaran hendaklah ia mencegah kemungkaran itu dengan tangannya. jika tidak mampu, hendaklah mencegahnya dengan lisan, jika tidak mampu juga, hendaklah ia mencegahnya dengan hatinya. Itulah selemah-lemah iman."

 Telah menceritakan kepada kami Abu Kuraib Muhammad bin al-Ala' telah menceritakan kepada kami Abu Mua'wiyah telah menceritakan kepada kami al-A'masy dari Ismail bin Raja' dari bapaknya dari Abu Sa'id al-Khudri dari Qais bin Muslim dari Thariq bin Syihab dari Abu Sa'id al-Khudri dalam kisah Marwan, dan hadits Abu Sa'id dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, seperti hadits Syu'bah dan Sufyan."


٧١ - حَدَّثَنِي عَمْرٌو النَّاقِدُ وَأَبُو بَكْرِ بْنُ النَّضْرِ وَعَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ وَاللَّفْظُ لِعَبْدٍ قَالُوا حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ سَعْدٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ صَالِحِ بْنِ كَيْسَانَ عَنْ الْحَارِثِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْمِسْوَرِ عَنْ أَبِي رَافِعٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا مِنْ نَبِيٍّ بَعَثَهُ اللَّهُ فِي أُمَّةٍ قَبْلِي إِلَّا كَانَ لَهُ مِنْ أُمَّتِهِ حَوَارِيُّونَ وَأَصْحَابٌ يَأْخُذُونَ بِسُنَّتِهِ وَيَقْتَدُونَ بِأَمْرِهِ ثُمَّ إِنَّهَا تَخْلُفُ مِنْ بَعْدِهِمْ خُلُوفٌ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ وَيَفْعَلُونَ مَا لَا يُؤْمَرُونَ فَمَنْ جَاهَدَهُمْ بِيَدِهِ فَهُوَ مُؤْمِنٌ وَمَنْ جَاهَدَهُمْ بِلِسَانِهِ فَهُوَ مُؤْمِنٌ وَمَنْ جَاهَدَهُمْ بِقَلْبِهِ فَهُوَ مُؤْمِنٌ وَلَيْسَ وَرَاءَ ذَلِكَ مِنْ الْإِيمَانِ حَبَّةُ خَرْدَلٍ قَالَ أَبُو رَافِعٍ فَحَدَّثْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ فَأَنْكَرَهُ عَلَيَّ فَقَدِمَ ابْنُ مَسْعُودٍ فَنَزَلَ بِقَنَاةَ فَاسْتَتْبَعَنِي إِلَيْهِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ يَعُودُهُ فَانْطَلَقْتُ مَعَهُ فَلَمَّا جَلَسْنَا سَأَلْتُ ابْنَ مَسْعُودٍ عَنْ هَذَا الْحَدِيثِ فَحَدَّثَنِيهِ كَمَا حَدَّثْتُهُ ابْنَ عُمَرَ قَالَ صَالِحٌ وَقَدْ تُحُدِّثَ بِنَحْوِ ذَلِكَ عَنْ أَبِي رَافِعٍ و حَدَّثَنِيهِ أَبُو بَكْرِ بْنُ إِسْحَقَ بْنِ مُحَمَّدٍ أَخْبَرَنَا ابْنُ أَبِي مَرْيَمَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ أَخْبَرَنِي الْحَارِثُ بْنُ الْفُضَيْلِ الْخَطْمِيُّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْمِسْوَرِ بْنِ مَخْرَمَةَ عَنْ أَبِي رَافِعٍ مَوْلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا كَانَ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا وَقَدْ كَانَ لَهُ حَوَارِيُّونَ يَهْتَدُونَ بِهَدْيِهِ وَيَسْتَنُّونَ بِسُنَّتِهِ مِثْلَ حَدِيثِ صَالِحٍ وَلَمْ يَذْكُرْ قُدُومَ ابْنِ مَسْعُودٍ وَاجْتِمَاعِ ابْنِ عُمَرَ مَعَهُ

71. Telah menceritakan kepada kami Amru an-Naqid dan Abu Bakar bin an-Nadlr serta Abd bin Humaid dan lafazh tersebut milik Abd. Mereka berkata, telah menceritakan kepada kami Ya'qub bin Ibrahim bin Sa'd dia berkata, telah menceritakan kepada kami bapakku dari Shalih bin Kaisan dari al-Harits dari Ja'far bin Abdullah bin al-Hakam dari Abdurrahman bin al-Miswar dari Abu Rafi' dari Abdullah bin Mas'ud bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tidaklah seorang nabi yang diutus oleh Allah pada suatu umat sebelumnya melainkan dia memiliki pembela dan sahabat yang memegang teguh sunah-sunnah dan mengikuti perintah-perintahnya, kemudian datanglah setelah mereka suatu kaum yang mengatakan sesuatu yang tidak mereka lakukan, dan melakukan sesuatu yang tidak diperintahkan. Barangsiapa yang berjihad dengan tangan melawan mereka maka dia seorang mukmin, barangsiapa yang berjihad dengan lisan melawan mereka maka dia seorang mukmin, barangsiapa yang berjihad dengan hati melawan mereka maka dia seorang mukmin, dan setelah itu tidak ada keimanan sebiji sawi." Abu Rafi' berkata, "Lalu aku menceritakan kepada Abdullah bin Umar, namun ia mengingkariku. Ketika Ibnu Mas'ud datang dan singgah pada Qanah, Abdullah bin Umar mengikutiku mengajakku untuk mengikuti Ibnu Mas'ud, maka ketika kami duduk, aku bertanya kepada Ibnu Mas'ud tentang hadits ini, maka dia menceritakannya hadits tersebut kepadaku sebagaimana aku menceritakannya kepada Ibnu Umar." Shalih berkata, "Sungguh telah diceritakan seperti itu dari Abu Rafi'." Dan telah menceritakan kepada kami Abu Bakar bin Ishaq bin Muhammad telah mengabarkan kepada kami Ibnu Abu Maryam telah menceritakan kepada kami Abdul Aziz bin Muhammad dia berkata, telah mengabarkan kepadaku al-Harits bin al-Fudlail al-Hathmi dari Ja'far bin Abdullah bin al-Hakam dari Abdurrahman bin Miswar bin Makhramah dari Abu Rafi' mantan budak Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, dari Abdullah bin Mas'ud bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tidaklah ada Nabi melainkan dia memiliki pembela yang meminta petunjuk dengan petunjuknya, dan mengambil sunnah dengan sunnahnya, " seperti hadits Shalih, namun ia tidak menyebutkan kedatangan Ibnu Mas'ud dan berkumpulnya Ibnu Umar bersamanya."

Minit 5


٧٠ - حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ سُفْيَانَ ح و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ كِلَاهُمَا عَنْ قَيْسِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ طَارِقِ بْنِ شِهَابٍ وَهَذَا حَدِيثُ أَبِي بَكْرٍ قَالَ أَوَّلُ مَنْ بَدَأَ بِالْخُطْبَةِ يَوْمَ الْعِيدِ قَبْلَ الصَّلَاةِ مَرْوَانُ فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ الصَّلَاةُ قَبْلَ الْخُطْبَةِ فَقَالَ قَدْ تُرِكَ مَا هُنَالِكَ فَقَالَ أَبُو سَعِيدٍ أَمَّا هَذَا فَقَدْ قَضَى مَا عَلَيْهِ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ
70. Telah menceritakan kepada kami Abu Bakar bin Abu Syaibah telah menceritakan kepada kami Waki' dari Sufyan. (dalam riwayat lain disebutkan) Dan telah menceritakan kepada kami Muhammad bin al-Mutsanna telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Ja'far telah menceritakan kepada kami Syu'bah keduanya dari Qais bin Muslim dari 👉Thariq bin Syihab dan ini adalah hadits Abu Bakar, "Orang pertama yang berkhutbah pada Hari Raya sebelum shalat Hari Raya didirikan ialah Marwan. Lalu seorang lelaki berdiri dan berkata kepadanya, "Shalat Hari Raya hendaklah dilakukan sebelum membaca khutbah." Marwan menjawab, "Sungguh, apa yang ada dalam khutbah sudah banyak ditinggalkan." Kemudian Abu Said berkata, "Sungguh, orang ini telah memutuskan (melakukan) sebagaimana yang pernah aku dengar dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, bersabda: "Barangsiapa di antara kamu melihat kemungkaran hendaklah ia mencegah kemungkaran itu dengan tangannya. jika tidak mampu, hendaklah mencegahnya dengan lisan, jika tidak mampu juga, hendaklah ia mencegahnya dengan hatinya. Itulah selemah-lemah iman."

-hadis ini hadis yg popular dan ramai sudah tahu.
-tajuk yg ada bukan imam muslim yg buat.
-berbeza pensyarah maka berbeza pula tajuknya.
-ada 2 pendapat sebab tiada tajuk
1. Tidak sempat.
2.Sengaja dibiarkan agar orang yg datang kemudian buat sendiri.Dia tak buat perkara yang Gurunya  iaitu iman Bukhari  buat iaitu tajuk perkara penting dalam sahih bukhari.
-tokoh mazhab Malik ramai yg jadi pensyarah kitab sahih muslim.
-tajuk2 

Alubbi buat tajuk :bab hadis2 mengubah kemungkaran.
Ada ringkasannya
Assanusi :Bab mengubah kemungkaran.
Alqurtubi:Bab mengubah kemungkaran sebahagian caripada iman.
Thorik bin syihab
Guru iman Muslim ialah Abu Bakar bin Abu Syaibah.
Minit 18
Kadang2 Imam Muslim terima hadis dari 5 orang guru.
Kadang2 seorang.
Kadang2 2 orang.
Betapa Imam Muslim sangat amanah dalam menyampaikan ilmu hadis.

Mendulukan solat dari khutbah tapi letak khutbah dulu oleh Marwan dari kerajaan Bani Umaiyah.
Hadis lain yg kata Abu Bakar dll tidak menepati syarat Imam Muslim.

Minit 25

Cerita Marwan buat begitu telah diterangkan oleh mmay dulu.
Orang  itu tegur tapi jika dia tak mahu ikut cukuplah.
Sahabat (Abu Said atau orang lain)kata dia tegur itu betul 
Sikap sahabat yg akan menegur kerana menunaikan tanggungjawab.
Melihat =mengetahui secara pasti.
Mendengar tanpa boleh melihat pun boleh.

Sesuatu Mungkar=sesuatu yg diingkar syarak.
Syarak kata mungkar
Sesuatu yg ditegur oleh syarak.

Merubah dengan tangan=bukan hanya dengan tangan.

Perintah=disini memberi erti wajib.

Sepakat atau ijmak kena amar maaruf nahi mungkar.
Bertepatan dengan quran .
Mesti yakin cegah kemungkaran itu tidak menjadikannya  lebih teruk lagi .
Jika akan menyebabkan lebih teruk lagi maka cegah kemu gkaran itu tidak boleh dilakukan lagi.
Cara mesti bijaksana dan yakin berkesan.
Hukumnya amar maaruf nahi mungkar adalah ferdu kifayah.
Jika semua meninggalkanya maka berdosa jika tiada keuzuran.
Ada yg jadi ferdu ain jika hanya seorang itu sahaja yang tahu.
Jika dia berkuasa maka kewajiban  amar maaruf nahi mungkar tetap ada walaupun dia sendiri tidak melakukannya.
Seperti ayah yg merokok kena tetap melarang anaknya yg merokok.
Amar makruf nahi mungkar bukan hanya khusus kepada pihak berkuasa sahaja.
Ini ada tanggungjawab.
Ada peringkat2 dalam melakukannya.
1.tangan/kuasa
2. Lidah.
3.hati.

Minit 46
Kewajipan sangat banyak..
Tugas mencegah dengan tangan adalah tugas pemerintah ..ini satu pendapat yg lain.
Ulamak boleh bercakap.
Yg biasa orang awan boleh juga cegah dengan hati atau bagi pandangan,orang awan yg lain boleh pula bg pandangan lain juga.

Al-Ma'idah 5:78
لُعِنَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ مِنۢ بَنِىٓ إِسْرَٰٓءِيلَ عَلَىٰ لِسَانِ دَاوُۥدَ وَعِيسَى ٱبْنِ مَرْيَمَۚ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوا۟ وَّكَانُوا۟ يَعْتَدُونَ 
Orang-orang kafir dari Bani Israil telah dilaknat melalui lisan (ucapan) Dawud dan Isa putra Maryam. Yang demikian itu karena mereka durhaka dan selalu melampaui batas.

Al-Ma'idah 5:79
كَانُوا۟ لَا يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُۚ لَبِئْسَ مَا كَانُوا۟ يَفْعَلُونَ 
Mereka tidak saling mencegah perbuatan mungkar yang selalu mereka perbuat. Sungguh, sangat buruk apa yang mereka perbuat.

👉Tidak melarang atau menegur  perbuatan yg keji atau mungkar satu perbuatan yang buruk dan keji disisi Allah .

Minit 51

Allah tidak menyiksa orangramai disebabkan kesalahan orang tertentu sehinggalah kemungkaran berlaku dihadapan mata sedang mereka berkuasa untuk mencegahnya tetapi mereka tidak mencegah ,barulah  Allah menyiksa orangramai dan orang2 yg tertentu itu semua sekali.termasuk orang yg tidak melakukanya.

Al-Anfal 8:25

وَٱتَّقُوا۟ فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ ٱلَّذِينَ ظَلَمُوا۟ مِنكُمْ خَآصَّةًۖ وَٱعْلَمُوٓا۟ أَنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلْعِقَابِ 

Dan peliharalah dirimu dari siksaan yang tidak hanya menimpa orang-orang yang zhalim saja di antara kamu. Ketahuilah bahwa Allah sangat keras siksa-Nya.

-bila tidak ada amar maaruf nahi mungkar.
-hadis ini adalah  dasar tatacara mencegah kemungkaran.
-mencegah yg menyebabkan kehilangan nyawa nya atau nyawa lain maka boleh mencegah denga hati.
-boleh meminta bantuan dlm melakukan amar maaruf nahi mungkar...satu pendapat..

Minit 58

Kembali kepada tuan punya juga termasuk mencegah kemungkaran.
Dengan orang jahil tak boleh kasar dan pihak berkuasa yg zalim..kena ada langkah2 tertentu dan usaha terus menerus.
Perkara ini sangat luas skopnya.
Masing2 lebih tahu untuk melakukannya jima dia lwbih tahu.

Minit 1jam:02

Tak kena langkah boleh  menyebabkan  berdosa usaha cegah mungkar itu.

Pengebom berani mati boleh atau harus jika betul yakin langkahnya itu betul .
Kena belajar untuk pastikan tindakan itu  betul tepat.
Jika tak boleh,boleh cari cara lain.
Kalu tak buat atau buat pula mungkar ,bukan tiada iman tetapi tidak sempurna imannya.

Nak halalkan darah muslim bukan senang.
Jadi sampai tumpah darah.
Menegur boleh.
Atau serah pada penguasa.
Ahlil wal aqdi boleh melucutkan jawatan jika buat mungkar...

Minit 1jam 12 minit.
Selagi ada cara yg tidak menumpahkan darah jalan itu kena diambil .
Mengintip tidak termasuk amar maaruf nahi mungkar.
Hanya yg jelas sahaja boleh dicegah.
Boleh diambil tindakan jika
1.mengancam nyawa.
2.tindakan yg jelas untuk berzina.


Hadis ini menunjukan mpwajib mencegah
Dalil wajib  diubah dan dicegah perkara mungkar.
Perkara cegah ininada kaitan dengan keimanan.
Orang mukmin paling rendah qualiti keimannya membenci kemungkaran.
Cegah ikut kadar kemampuan masing2.


Tafsir asas quran nota 6(092).

Tafsir asas quran nota 6(092).

Di dalam at-Tibyaan Fi I'raab al-Qur'an tersebut لايولون adalah jawab qasam. Kerana perkataan عاهدوا dipakai dengan    اَقسموا )mereka bersumpah).

(3) perkataan تَمَّتْ contohnya di dalam al-Qur'an ialah firman Allah berikut:

Hud 11:119
إِلَّا مَن رَّحِمَ رَبُّكَۚ وَلِذَٰلِكَ خَلَقَهُمْۗ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ ٱلْجِنَّةِ وَٱلنَّاسِ أَجْمَعِينَ 
Bermaksud: Tetapi orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanmu, (mereka bersatu di dalam agama Allah) dan untuk (perselisihan dan rahmat itulah Allah menjadikan
manusia dan dengan yang demikian sempurnalah ja"ji Tuhanmu: sesungguhnya Aku akan memenuhi Neraka Jahannam dengan sekalian jin dan manusia (yang berdosa).(Huud:119).

Di dalam Tafsir al-Bahru al-Muhith tersebut, bahawa jumlah  تَمَّتْ    itu mengandungi ma'na qasam (sumpah). Maka
sesuailah Laam pada   لأملأن selepasnya sebagai  Laam jawab qasam.

(4) perkataan قَضَيْنَآ contohnya di dalam al-Qur'an ialah firman Allah berikut:

Al-Isra' 17:4
وَقَضَيْنَآ إِلَىٰ بَنِىٓ إِسْرَٰٓءِيلَ فِى ٱلْكِتَٰبِ لَتُفْسِدُنَّ فِى ٱلْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا 
Bermaksud: Dan Kami menyatakan kepada Bani Israil dalam Kitab itu: sesungguhnya kamu akan melakukan kerosakan di bumi (Palestin) dua kali dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau. (al-Israa,:4).

Di dalam Tafsir al-Kasysyaaf az-zamakhsyari menyebutkan, bahawa harus juga dikatakan  قَضَيْنَآ sebagai fiil yang bertindak seperti fiil qasam. Dan لتفسدن adalah
jawabnya. Seolah-olahnya dikatakan, وأقسمنا لتفسد (Kami telah bersumpah, bahawa sesungguhnya kamu akan melakukan kerosakan).

(5) perkataan وعد Contohnya di dalam al-Qur'an ialah firman Allah berikut:
وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ مِنكُمْ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى ٱلْأَرْض

Bermaksud: Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Dia akan menjadikan mereka khalifah- khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, ... (an-Nuur:55).

An-Nur 24:55
وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ مِنكُمْ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى ٱلْأَرْضِ كَمَا ٱسْتَخْلَفَ ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ ٱلَّذِى ٱرْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّنۢ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًاۚ يَعْبُدُونَنِى لَا يُشْرِكُونَ بِى شَيْـًٔاۚ وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْفَٰسِقُونَ 
Allah telah menjanjikan kepada orang-orang di antara kamu yang beriman dan yang mengerjakan kebajikan, bahwa Dia sungguh, akan menjadikan mereka berkuasa di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan sungguh, Dia akan meneguhkan bagi mereka dengan agama yang telah Dia ridhai. Dan Dia benar-benar mengubah (keadaan) mereka, setelah berada dalam ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka (tetap) menyembah-Ku dengan tidak mempersekutukan-Ku dengan sesuatu apa pun. Tetapi barangsiapa (tetap) kafir setelah (janji) itu, maka mereka itulah orang-orang yang fasik.

Az-zamakhsyari di dalam al-Kasysyaf berkata, fiil qasam di dalam ayat ini dibuang. Taqdirnya 
وَعَدَ هم ٱللَّهُ  وأقسم ليستخلفنهم
Kata beliau, harus juga dikatakan  وَعَدَ ٱللَّهُ,  iaitu janji


92

Qawaid tafsir 2018 kaedah 0055

Qawaid tafsir 2018 kaedah 0055


Kaedah 55

قاعدة ٥٥ الْمُحتَرَزَاتُ فِي الْقُرْآنِ تَقَعُ فِي كُلِّ الْمَوَاضِعِ عِنْدَ الْحَاجَةِ   إِلَيْهَا
Kemungkinanan-kemungkinansalah faham di dalam mana-mana ayat al-Qur'an akan dihilangkan bila perlu.

Keterangan: Apabila terdapat kemungkinan salah faham
Qur'an, maka pasti akan ada sesuatu yang menghilangkannya.
Ia tidak akan dibiarkan begitu saja dalam keadaan mengelirukan.

Di bawah ini dikemukakan beberapa contohnya:

لَّا یَسۡتَوِی ٱلۡقَـٰعِدُونَ مِنَ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ غَیۡرُ أُو۟لِی ٱلضَّرَرِ وَٱلۡمُجَـٰهِدُونَ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ بِأَمۡوَٰلِهِمۡ وَأَنفُسِهِمۡۚ فَضَّلَ ٱللَّهُ ٱلۡمُجَـٰهِدِینَ بِأَمۡوَٰلِهِمۡ وَأَنفُسِهِمۡ عَلَى ٱلۡقَـٰعِدِینَ دَرَجَةًۚ وَكُلًّا وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلۡحُسۡنَىٰۚ وَفَضَّلَ ٱللَّهُ ٱلۡمُجَـٰهِدِینَ عَلَى ٱلۡقَـٰعِدِینَ أَجۡرًا عَظِیمًا

 Tidaklah sama antara mukmin yang duduk (yang tidak ikut berperang) dan tidak
mempunyai uzur dengan orang-orang yang berjihad di jalan Allah dengan harta dan
jiwa mereka. Allah melebihkan orang-orang yang berjihad dengan harta dan jiwanya
atas orang-orang yang duduk (tidak turut berperang kerana uzur) satu darjat. Kepada
masing-masing mereka Allah menjanjikan pahala yang baik (syurga) dan Allah
melebihkan orang-oran g yang berjihad atas orang yan  (tidak turut berperang
tanpa ada sesuatu uzur) dengan pahala yang besar. 
(an-Nisaa':95).

Jika غَیۡرُ أُو۟لِی ٱلضَّرَرِ tidak disebutkan di dalam ayat di atas, niscaya ia boleh disalah
fahami oleh sesetengah orang, bahawa orang yang tidak pergi berperang itu
bagaimana pun tetap tidak akan mendapat langsung kelebihan (pahala) yang
diperolehi orang-orang yang pergi berjihad. Padahal yang tidak mendapat langsung
pahala seperti orang-orang yang pergi berjihad ialah orang-orang yang tidak pergi
tanpa ada sebarang keuzuran. Adapun orang- orang yang tidak pergi kerana ada
keuzuran, mereka dapat juga pahala, cuma pahala yang diperolehinya kurang daripada
pahala orang-orang yang pergi berjihad dengan harta dan jiwa mereka.
Itulah sebabnya setelah mengatakan tidak sama di antara orang-orang yang tidak ikut
berperang, Allah terus menyebut   غَیۡرُ أُو۟لِی ٱلضَّرَرِ( tidak mempunyai 'uzur)
sebelum lagi Dia menyebutkan orang-orang yang pergi berjihad di jalan  Allah dengan
harta mereka dan jiwanya. Memanglah tidak sama, tetapi itu tidaklah bererti orang-
orang yang tidak ikut berperang kerana ada sesuatu keuzuran langsung tidak mendapat pahala yang diperolehi orang-orang yang pergi berjihad. Yang tidak dapat
langsung ialah orang-orang yang tidak ikut berperang dalam keadaan tidak ada sebarang keuzuran yang dibenarkan oleh Syara'.

(2)
إِنَّكَ لَا تُسۡمِعُ ٱلۡمَوۡتَىٰ وَلَا تُسۡمِعُ ٱلصُّمَّ ٱلدُّعَاۤءَ إِذَا وَلَّوۡا۟ مُدۡبِرِینَ
Sesungguhnya kamu tidak dapat menjadikan orang-orang yang mati mendengar
dan (tidak pula) menjadikan orang-orang yang tuli (pekak) mendengar panggilan,
apabila mereka telah berpaling membelakang. 
(an-Naml: 80).

Orang yang salah faham mungkin berkata, memanglah orang tuli tidak mendengar
seruanmu, tetapi ia boleh faham jika engkau memahamkarrnya dengan bahasa isyarat
misalnya. Untuk menghilangkan kekeliruan itulah Allah menutup firmanNya dengan
berkata: "apabila mereka telah berpaling membelakang". Dalam keadaan berpaling
membelakang bagaimana orang tuli akan faham bahasa isyaratmu?

(3)
فَفَهَّمۡنَـٰهَا سُلَیۡمَـٰنَۚ وَكُلًّا ءَاتَیۡنَا حُكۡمًا وَعِلۡمًاۚ وَسَخَّرۡنَا مَعَ دَاوُۥدَ ٱلۡجِبَالَ یُسَبِّحۡنَ وَٱلطَّیۡرَۚ وَكُنَّا فَـٰعِلِینَ
Maka Kami beri (Nabi) Sulaiman memahami hukum yang lebih tepat bagi
masalah itu dan masing-masing (dari mereka berdua) Kami berikan hikmat kebijaksanaan dan ilmu (yang banyak) dan Kami mudahkan gunung-ganang dan
unggas memuji Kami bersama-sama dengan (Nabi) Daud dan adalah Kami berkuasa
melakukan semuanya itu.
(Al-Anbiya:79)

Oleh kerana firman Allah di permulaan ayat,iaitu   فَفَهَّمۡنَـٰهَا سُلَیۡمَـٰنَۚ (mungkin disalah
fahami oleh sesetengah orang, bahawa kedudukan Daud di segi kefahaman kurang
daripada Sulaiman, maka ia diiringi terus dengan firmanNya  وَكُلًّا ءَاتَیۡنَا حُكۡمًا وَعِلۡمًا (dan masing-masing dari mereka berdua Kami berikan hikmat kebijaksanaan dan ilmu
yang banyak) dan selepas itu dikemukakan pula keistimewaan Daud secara khusus     وَسَخَّرۡنَا مَعَ دَاوُۥدَ ٱلۡجِبَالَ یُسَبِّحۡنَ وَٱلطَّیۡرَۚ   (dan Kami mudahkan gunung-ganang dan
unggas memuji Kami bersama-sama dengan (Nabi) Daud).

Mishkat al-masabih kitab iman 4 ms085

Mishkat al-masabih kitab iman 4 ms085

Misykatul masabih -syarah hadis-kitab iman- sesi 14
26 jan-14

Mishkat Al-Masabih-kitab iman-sesi 28
12 sept 14.ust.shamsuddin.


Misykatul masabiih 85

Jawapan al-BuIqini itu disangkal orang dengan mengemukakan beberapa alasan yang tidak bersifat khusus dan tidak terhad dengan suatu jangka masa tertentu. Sebagai contohnya lihat saja dua hadits berikut ini: 
(a) Rasulullah s.a.w. bersabda 

مَثَلُ الَّذِي يَقْرَأُ الْقُرْآنَ وَهُوَ حَافِظٌ لَهُ مَعَ السَّفَرَةِ الْكِرَامِ وَمَثَلُ الَّذِي يَقْرَأُ وَهُوَ يَتَعَاهَدُهُ وَهُوَ عَلَيْهِ شَدِيدٌ فَلَهُ أَجْرَانِ
 
Maksudnya, (al-Qur'an) orang   berpandukan ingatannya akan bersama  jurutulis-jurutulis(al-Quran)yang  mulia. Dan orang yang membaca al-Qur'an dengan mengulang-ngulang dan penuh dengan kesukaran pula akan mendapat dua pahala. (Bukhari, Ahmad, Nasaa'i, Said bin Manshur, al-Baihaqi dan lain-lain). 

(b) Baginda sa.w. juga bersabda,
إِذَا حَكَمَ الْحَاكِمُ فَاجْتَهَدَ ثُمَّ أَصَابَ فَلَهُ أَجْرَانِ وَإِذَا حَكَمَ فَاجْتَهَدَ ثُمَّ أَخْطَأَ فَلَهُ أَجْرٌ 
Maksudnya: Hakim yang bersungguh-su.uh (mengkaji dan meneliti) ketika hendak memutuskan kes, kemudian keputusannya tepat, akan mendapat dua pahala. Jika ia bersungguh-sungguh (mengkaji dan meneliti kes), kemudian tersalah, ia akan mendapat satu pahala. 
(Bukhari, Muslim. Ahmad, Abu Daud, Nasaa'i, Tirmizi, Abu 'Awaanah, Abu Ya' Ia. Ibnu Majah dan lain-lain).

Kedua-kedua hadits ini jelas menunjukkan, soal mendapat pahala dua kali ganda itu tidak khusus dengan tiga macam orang yang tersebut di dalam hadits Abu Musa al-Asyari.

Adad (bilangan) yang disebutkan di dalamnya itu bukan bersifat ihtiraazi (untuk menafikan bilangan-bilangan yang lain). Malah mengikut qaul yang sahih, mafhum adad bukan sesuatu yang mus tabar. la tidak seharusnya dipegang sangat. Menurut al-Azizi di dalam as-Siraju al-Munir dan Hafiz Ibnu Hajar di dalam Fathul Baari, berdasarkan apa yang tersebut di dalam nas-nas al-Qur'an dan as-Sunnah, orang yang mendapat dua kali ganda pahala setiap amalan kebajikan yang dilakukannya itu bukan tiga macam sahaja, malah ia melebihi dua puluh macam. 

Kalau begitu, kenapa agaknya tiga macam orang itu disebut secara khusus akan mendapat pahala berganda? 

Apakah sebab sebenarnya yang membuatkan mereka memperolehi dua pahala atau dua kali sanda pahala? 

Ada khilaf sebenarnya tentang perkara ini. 

(1) Ada yang berpendapat, oleh kerana mereka telah melakukan dua amalan, patutlah mereka mendapat dua pahala. Pendapat ini lemah dan telah dibantah dengan alasan. kalau itulah sebabnya, tidak ada lagi apa-apa kelebihan pada amalan yang dilakukan oleh tiga macam orang yang tersebut di dalam hadits itu. Kerana orang yang melakukan dua amalan atau lebih lagi dari itu memanglah patut pun mendapat pahala yang lebih daripada satu. Bukankah itu adalah sesuatu yang telah dijanjikan oleh Allah untuk apa saja amalan kebaikan yang dilakukan oleh seseorang? 

(2) Setiap amalan yang dilakukan oleh tiga macam orang tersebut akan diganda oleh Allah pahalanya. Kerana keistimewaan mereka di sisi Allah. 

(3) Oleh kerana ada semacam perebutan dan kesukaran pada amalan seseorang yang berada dalam situasi tiga macam orang yang tersebut di dalam hadits Abu Musa al-Asfari, maka pahala amalan mereka digandakan. Bukan senang hendak meninggalkan agama nenek moyang yang sudah sekian lama dianuti. Bukan senang juga hendak menjaga hak-hak Allah dan hak-hak tuan dalam masa yang sama dengan sebaik-baiknya. Ada ketikanya berlaku perebutan atau pertentangan di antara dua hak itu. Demikian juga bukan senang hendak mengangkat darjat

85

Daurah tafsir 2019 sesi 10(22)nota10(176)Sesi 10(22,23)

Daurah tafsir 2019 sesi 10(22)nota10(176)
Sesi 10(22,23)

mata berasaskan kesombongan dan keangkuhan mereka.

Perkaitan Surah Al-hajj Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya
1. Di dalam Surah al-Anbiya' telahpun dinyatakan bahawa sekalian nabi menyeru manusia kepada ajaran tauhid. Muhammad s.a.w. adalah mata rantai terakhir para nabi dan merupakan rahmat untuk sekalian alam. Baginda adalah pewaris sebenar ajaran Nabi Ibrahim a.s. orang-orang yang mendustakan Baginda akan mendapat kecelakaan. Kecelakaan yang telah dibayangkan di dalam surah yang lalu telahpun menjadi kenyataan apabila di dalam Surah al-Hajj ini, buat pertama kalinya orang-orang Islam yang teraniaya dibenarkan memerangi orang-orang musyrikin yang zalim demi mempertahankan diri.

Al-Hajj 22:39
أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَٰتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا۟ۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ 
39. Diizinkan berperang bagi orang-orang (Islam) yang diperangi (oleh golongan penceroboh), kerana
sesungguhnya mereka telah dianiaya; dan sesungguhnya Allah Amat Berkuasa untuk menolong mereka
(mencapai kemenangan).

Pada tahun berikutnya iaitu pada tahun ke-2 Hijrah, berlakulah peperangan Badar di antara orang-orang
Islam dan orang-orang kafir Mekah, dalam peperangan itu temyata orang-orang Islam mendapat kemenangan.

2. Di dalam Surah al-Mu'minun akan datang dikatakan bahawa untuk orang-orang Islam mendapat kemenangan dalam menghadapi orang-orang musyrikin Quraisy di masa-masa akan datang, mereka sangat-sangat memerlukan iman yang kukuh dan amal shaleh yang teguh.

Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah
1. Di dalam surah ini dikemukakan perbandingan di antara dua kepimpinan yang berlainan ideologi.
Di dalam surah ini, perbandingan di antara pimpinan musyrikin Mekah dan pimpinan Rasulullah s.a.w.
dikemukakan. Sikap dan pendirian penyokong masing-masing juga dikemukakan هَٰذَانِ خَصْمَانِ  (Ayat: 19).

Al-Hajj 22:19
هَٰذَانِ خَصْمَانِ ٱخْتَصَمُوا۟ فِى رَبِّهِمْۖ فَٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِيَابٌ مِّن نَّارٍ يُصَبُّ مِن فَوْقِ رُءُوسِهِمُ ٱلْحَمِيمُ 
Inilah dua golongan (golongan mukmin dan kafir) yang bertengkar, mereka bertengkar mengenai Tuhan mereka. Maka bagi orang kafir akan dibuatkan pakaian-pakaian dari api (neraka) untuk mereka. Ke atas kepala mereka akan disiramkan air yang mendidih.



Untuk mengetahui perbandingan di antara dua kepimpinan tersebut itu dikemukakan di bawah ini satu
jadual.

Perkara Dan Rujukan:
1. (dizalimi) ظُلِمُوا۟ۚ  (Ayat: 39),
 (diusir) أُخْرِجُوا۟ (Ayat: 40)

Kepimpinan Musyrikin Quraisy:
Mereka adalah penzalim yang
mengusir orang-orang Islam
keluar dari Mekah

Kepimpinan Orang-Orang Islam:
Mereka dizalimi dan terpaksa
berhijrah


176

Al-Hajj 22:39
أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَٰتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا۟ۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ 
Diizinkan (berperang) kepada orang-orang yang diperangi, karena sesung-guhnya mereka dizhalimi. Dan sung-guh, Allah Mahakuasa menolong mereka itu,

Al-Hajj 22:40
ٱلَّذِينَ أُخْرِجُوا۟ مِن دِيَٰرِهِم بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّآ أَن يَقُولُوا۟ رَبُّنَا ٱللَّهُۗ وَلَوْلَا دَفْعُ ٱللَّهِ ٱلنَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَٰمِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَٰتٌ وَمَسَٰجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا ٱسْمُ ٱللَّهِ كَثِيرًاۗ وَلَيَنصُرَنَّ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُۥٓۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَقَوِىٌّ عَزِيزٌ 
(yaitu) orang-orang yang diusir dari kampung halamannya tanpa alasan yang benar, hanya karena mereka berkata, “Tuhan kami ialah Allah.” Seandainya Allah tidak menolak (keganasan) seba-gian manusia dengan sebagian yang lain, tentu telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadah orang Yahudi dan masjid-mas-jid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah. Allah pasti akan meno-long orang yang menolong (agama)-Nya. Sungguh, Allah Mahakuat, Ma-haperkasa.

Khamis, Oktober 01, 2020

Tafsir asas quran nota 6(091).

Tafsir asas quran nota 6(091).

Kebanyakan ulama Nahu dan ahli Tafsir menerima qasam muqadaar (sumpah yang ditaqdirkan) pada sekian banyak ayat al-Qur'an, apabila ada padanya tanda-tanda sumpah. Tanda-tanda sumpah itu antara lainnya ialah: 
(1) Adanya Laam sebelum إن yang dianggap mereka sebagai    اللام الموطئة للقسم المحذوف  Namun satu perkara perlu sekali diingati bahawa setiap kali dijumpai لئن , tidak semestinya ditaqdirkan qasam (sumpah) yang dibuang. Ada kalanya Laam itu semata-mata memberi ma'na ta'kid tanpa mengandungi ma'na qasam pun. Ta'kid itu sendiri sebenarnya merupakan salah satu gayabahasa'Arab yang tersendiri. 

(2) Ada Laam ta'kid pada f il jawab.

(3) Apabila ada Laam qasam.

Beberapa Perkataan Fi"il Yang Bertindak Seperti Fi'il Qasam.

Di dalam al-Qur'an terdapat beberapa perkataan fiil yang bertindak seperti fiil qasam.Ia juga menghendaki jawab seperti fiil qasam. Di bawah ini dikemukakan fiil-fiil yang
dimaksudkan itu:
(1) Perkataan تَأَذَّنَ . Contohnya di dalam al-Qur'an ialah firman Allah berikut:

Al-A'raf 7:167
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكَ لَيَبْعَثَنَّ عَلَيْهِمْ إِلَىٰ يَوْمِ ٱلْقِيَٰمَةِ مَن يَسُومُهُمْ سُوٓءَ ٱلْعَذَابِۗ إِنَّ رَبَّكَ لَسَرِيعُ ٱلْعِقَابِۖ وَإِنَّهُۥ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ 
Bermaksud: Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu memberitahu, bahawa sesunggulrnya Dia akan menghantarkan kepada mereka (kaum Yahudi) itu, (terus
menerus) hingga hari kiamat, kaum-kaum yang akan menimpakan kepada mereka azab sengsara yang seburuk- buruknya (disebabkan kejahatan dan kekufuran mereka).
Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat azab seksaNya dan sesungguturya Dia juga Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (al-A'raaf:167)

Di dalam al-Kasys yaaf az-Zamakhsyari menyebutkan, bahawa cl:L adalah satu f il yang bertindak seperti fiil qasam. Kerana itulah jawabnya cli'#l datang seperti jawab qasam.

(2)Perkataan  عاهد. Contohnya di dalam al-Qur'an ialah firman Allah berikut:

Al-Ahzab 33:15
وَلَقَدْ كَانُوا۟ عَٰهَدُوا۟ ٱللَّهَ مِن قَبْلُ لَا يُوَلُّونَ ٱلْأَدْبَٰرَۚ وَكَانَ عَهْدُ ٱللَّهِ مَسْـُٔولًا 
Bermaksud: Padahal sesungguhnya mereka telah pun mengikat j*ji (bersumpah) dengan Allah sebelum itu, iaitu mereka tidak akan mundur (dari medan perang yang mereka hadhiri)" Dan (ingatlah) janji setia dengan Allah itu akan ditanya kelak (tentang penyempurnaannya). (al-Ahzaab:15).

92

Qawaid tafsir 2018 kaedah 0054

Qawaid tafsir 2018 kaedah 0054

Kaedah 54

قاعده ٥٤  أَلْفَاظُ الشَّارِعِ مَحْمُوْلَةٌ عَلَى الْمَعَانِي الشَّرْعِيَّةِ فَإِنْ لَمْ
 تَكُنْ فَالْعُرْفِيَّةِ، فَإِنْ لَمْ تَكُنْ فَاللُّغَوِيَّةِ

Nas2 syari' dipakai menurut makna syariah.Jika tidak ,maka menurut makna uruf .Jika itupun tidak maka menurut makna bahasa.



Keterangan: 
Lafaz-lafaz al-Qur'an dan al-Hadits hendaklah dipakai menurut ma'na
yang dipakai dalam syariah. Jika ia tidak boleh dipakai dengan ma'na itu, maka
hendaklah dipakai dengan ma'na yang dipakai oleh 'uruf sesebuah masyarakat. Dan
jika dengan ma'na itu juga tidak boleh dipakai, maka pada ketika itu barulah boleh
dipakai dengan ma'na menurut bahasa.

Qaedah ini hanya perlu dipakai apabila tidak ada bukti atau petunjuk (qarinah) yang menentukan lafaz-lafaz tertentu sememangnya dipakai untuk salah satu daripada
ma'na- ma'na yang tersebut tadi. Dalam keadaan ada bukti dan petunjuk pula, ia hendaklah dipakai sesuai dengannya.
Antara contoh untuk nas yang tidak ada petunjuk menentukan sama ada ia dipakai
dengan ma'na menurut syara' atau menurut bahasa ialah firman Allah berikut:

وَلَا تُصَلِّ عَلَىٰۤ أَحَدٍ مِّنۡهُم مَّاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمۡ عَلَىٰ قَبۡرِهِۦۤۖ إِنَّهُمۡ كَفَرُوا۟ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ وَمَاتُوا۟ وَهُمۡ فَـٰسِقُونَ
Dan janganlah engkau sembahyangkan seorang pun yang mati dari kalangan mereka;( orang-orang munafik) itu selama-lamanya, dan janganlah engkau berada di (tepi) kuburnya, kerana sesungguhnya mereka telah kufur kepada Allah dan RasulNya, dan mereka mati sedang mereka dalam keadaan fasik (derhaka).
-Sura At-Tawbah, Ayah 84

Jika dilihat di sudut bahasa 'Arab, perkataan  َلَا تُصَلِّ  yang berpunca daripada perkataan
     صلاةdi dalam ayat ini boleh saja dipakai menurut ma'na bahasanya, iaitu jangan
 engkau berdoa. 

Kerana shalat menurut bahasa 'Arab bererti doa. Menurut istilah
syariah pula bererti sembahyang. Maka shalat dengan erti sembahyanglah yang
seharusnya dipakai di sini, kerana ia telah digunakan oleh Syaarik (Allah sebagai
pembuat undang-undang dan peraturan).

Contoh perkataan yang berebut di antara ma'na'urfi dan ma'na lughawi di dalam al-
Qur'an pula ialah:

ٱللَّهُ یَتَوَفَّى ٱلۡأَنفُسَ حِینَ مَوۡتِهَا وَٱلَّتِی لَمۡ تَمُتۡ فِی مَنَامِهَاۖ فَیُمۡسِكُ ٱلَّتِی قَضَىٰ عَلَیۡهَا ٱلۡمَوۡتَ وَیُرۡسِلُ ٱلۡأُخۡرَىٰۤ إِلَىٰۤ أَجَلٍ مُّسَمًّىۚ إِنَّ فِی ذَٰلِكَ لَـَٔایَـٰتٍ لِّقَوۡمٍ یَتَفَكَّرُونَ
Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan (memegang) jiwa (orang) yang belum mati di waktu tidurnya; maka Dia tahanlah jiwa (orang) yang telah Dia
tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan balik jiwa yang lain (ke badannya)sehingga sampai waktu yang ditetapkan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir. 
(az-Zumar:42).

Perkataan   یَتَوَفَّى   ada dua ma'nanya.Menurut bahasa 'Arab biasa, ia bererti mengambil dengan sepenuh dan sempurna. Jadi ma'na. ٱللَّهُ یَتَوَفَّى ٱلۡأَنفُس menurut bahasa 'Arab biasa
ialah Allah mengambil jasad dan roh kedua-keduanya sekali. Itulah ertinya
mengambil dengan sempurna dan sepenuhnya menurut bahasa 'Arab biasa. Menurut
'uruf pula perkataan itu hanya bererti mengambil nyawa sahaja. Sekarang sudah
terdapat pertentangan dan perebutan di antara ma'na lughawi (bahasa 'Arab biasa)
dan ma'na' urfi (istilah Syara'). Dalam keadaan ini ma'na'urfilah yang ditarjihkan.

Contoh perebutan yang berlaku di antara ma'na syar'i dan ma'na lughawi di dalam al Qur'an, tetapi terdapat qarinah yang menunjukkan ia  dipakai dengan makna lughawi  ialah firman Allah berikut:
خُذۡ مِنۡ أَمۡوَٰلِهِمۡ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمۡ وَتُزَكِّیهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَیۡهِمۡۖ إِنَّ صَلَوٰتَكَ سَكَنٌ لَّهُمۡۗ وَٱللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
Ambillah (sebahagian) dari harta mereka sebagai sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk) dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (at-Taubah: I 03).


Perkataan   َصَلِّ عَلَیۡهِمۡۖ bererti berdoalah untuk mereka dan perkataan  صَلَوٰتَكَ  pula bererti
doamu. Demikianlah menurut bahasa 'Arab. Sementara menurut 'uruf syara' pula  صَلِّ عَلَیۡهِمۡۖ   bererti sembahyangkan mereka. Dan     صَلَوٰتَكَ  pula bererti sembahyangmu.

Menurut qaedah asal, ma'na 'urfi sepatutnya diutamakan daripada ma'na lughawi, tetapi disebabkan ada qarinah (petunjuk) yang menunjukkan ia telah dipakai dengan
erti lughawi, maka erti lughawilah yang ditaq'ihkan di sini.

Qarinah yang menunjukkan dua perkataan itu tidak dipakai dengan ma'na syar'i disini, sebaliknya ia dipakai dengan ma'na lughawi(doa) ialah hadits yang diriwayatkan oleh
'Abdullah Ibnu Abi Aufa dan ia dikemukakan oleh Bukhari, Muslim dan lain-lain.
Beliau berkata, rasulullah apabila ada orang membawakan sedekah (zakat) kepadanya, akan berdoa untuk pembawanya. Pernah ayah saya membawa sedekah
(zakat) kepada Baginda, maka Baginda mendoakan untuknya begini: 
اللهم صل على ال أبي أوفى
Tidak pernah pula tersebut di dalam mana-mana hadits, Nabi s.a.w.
menyembahyangkan orang yang membawa sedekah kepadanya.


Mishkat al-masabih kitab iman 4 ms084

Mishkat al-masabih kitab iman 4 ms084

Misykatul masabih -syarah hadis-kitab iman- sesi 14
26 jan-14

Mishkat Al-Masabih-kitab iman-sesi 28
12 sept 14.ust.shamsuddin.


Misykatul masabiih 84.

bin Salaam dan Salman al-Faraisi. Sebagaimana dimaklumi semua,Abdullah bin Salaam adalah pendeta Yahudi. Salman al-Faarisi pula scbelum memeluk agama Islam adalah penganut agama Nashrani. Jadi ini dalil yang kukuh tentang siapakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan Ahli al-Kitab. Mereka ialah pengikut-pengikut Nabi Musa dan Nabi Isa a.s. Soal hadits Bukhari di atas yang zahirnya menunjukkăn allli Kitab yang dimaksudkan adalah orang Nasrani sahaja iaitu orang yang beriman kepada Nabi  Isa a.s, maka para ulama' hadits mengatakan hadits itu sebenarnya adalah hadits ringkas. Hadits yang lengkap ialah seperti diriwayatkan oleh kebanyakan perawinya. Para ulamak 'juga berbeda pendapat tentang Ahli Kitab Yang tersebut di dalam hadits ini, adakah ia melibatkan semua sekali Ahli Kitab atau ia terhad setakat Ahli Kitab yang tidak terlibat dalam penyelewengan Kitab Taurat dan Injil dan tidak pula nłengjkut kitab-kitab yang telah diselewengkan? Imam at- Thahaawi dan alQurthubi berpendapat, Ahli Kitab yans tersebut di dalam hadjts di atas hanyalah yang tidak terlibat dalam pcnyelewengan kitab-kitab suci berkenaan dan tidak juga mengikut kitab-kitab yang telah diselewengkan. Alasan mereka berdua ialah pahala diperolehi hanya kerana mengikut sesuatu yang betul dan benar. 'Allamah Sirajuddin al-Bulqini, Hafiz Ibnu Hajar, al'Aini dan Mulla 'Ali al-Qaari pula berpendapat, Ahlil Kitab yang disebutkan oleh Rasulullah s.a.w. di dalam hadits di atas merangkumi semua sekali Ahlil Kitab tanpa kecuali. 
Antara alasan mereka ialah: 

(a) Ayat-ayat Surah al-Qashash yang dikemukakan tadi diturunkan selepas kitab-kitab Turat dan Injil telah diselewengkan. 

(b) Di dalam surat Rasulullah s.a.w. yang diutuskan kepada Hiraql tertulis begini:   
أسلم تسلم يؤك الله أجرك مرتين
 Maksudnya: Terimalah Islam, niscaya anda selamat. Allah juga akan memberikan pahala kepadamu dua kali. 

Hiraql tentunya telah memeluk agama Nasrani setelah ia diselewengkan. Dua dalil ini sudah cukup untuk membuktikan Ahli Kitab yang disebutkan oleh rasulullah s.a.w, di dalam hadits di atas adalah merangkumi semua sekali Ahlil Kitab tanpa kecuali. Hadits Abu Musa al-Asyî ari itu zahirnya menampakkan seolah-olah tiga macam orang itu sahaja yang mendapat pahala amalan dua kali ganda. Padahal banyak sangat kemusykilan akan timbul jika dipercayai begitu. Antara kemusykilan yans akan timbul ialah bagaimana dengan isteri-isteri Rasulullah s.a.w. yang dikatakan mendapat pahala dua kali ganda juga apabila mereka melakukan sesuatu amal saleh? Lihat misalnya firman Allah di bawah ini:

Al-Ahzab 33:31
وَمَن يَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِۦ وَتَعْمَلْ صَٰلِحًا نُّؤْتِهَآ أَجْرَهَا مَرَّتَيْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا كَرِيمًا 
Maksudnya: dan sesiapa di antara kamu semua (isteri-isteri Nabi) tetap taat kepada Allah dan RasulNya serta mengerjakan amal yang saleh, Kami akan beri kepadanya pahala amalnya itu dua kali sanda, dan Kami sediakan baginya rezeki yang mulia. (al-ahzaab:31).

 'Allamah Sirajuddin al-Bulqini cuba menjawab kemusykilan itu dengan katanya, keistimewaan seperti itu khusus dengan isteri-isteri Rasulullah s.a.w. sahaja. Ia pula tidak umum sampai ke hari kiałnat. Berbeza dengan tiga macam yang disebut Rasuluilah s.a.w. di dalam hadits di atas. la umum dan berlaku sampai bila-bila pun untuk orang-orang yang bersifat demikian.


84


Daurah tafsir 2019 sesi 10(22)nota10(174)

Daurah tafsir 2019 sesi 10(22)nota10(174)
Sesi 10(22,23)

Surah al haj.
Bilangan ayat 78
Bilangan rukuk 10
Surah Madaniyah 
Tertib turun yg ke 103
Bilangan paragraf  6
Paragraf 1ayat 1-24 Perbahasan tentang tauhid ,kiamat dan hari akhirat dgn orang2 yg mengingkarinya
Paragraf 2 ayat 25-38 Bukan orang2 Quraisy tetapi orang2 Islamlah yg layak menjaga Kaabah.
Paragraf 3 ayat 39-41Tujuan jihad dan penubuhan negara
Paragraf 4 ayat 42-62 Ancaman pembinasaan secara langsung atau tidak langsung.
Paragraf 5 ayat 63-76 Dalil2 tauhid.
Paragraf 6 ayat 77-78 Arahan kepada orang2 Islam supaya taat ,beribadat ,berjihad dan berdakwah.

Mesej utama
1.Pengisytiharan kesalahan dan jenayah orang2 musyrikin Mekah dan dalil2 keharusan memerangi mereka
2.Pesanan kepada orang2 Islam supaya taat , beribadat, berdakwah,berjihad dan menyedari maksud penubuhan kerajaan Islam.