Selasa, Oktober 26, 2021

Sahih bukhari kitab makanan sesi 2s

Sahih bukhari kitab makanan sesi 2s

٥٠ -  الأطعمة » ٢٨٣٨ -  ليس على الأعمى حرج ولا على الأعرج حرج ولا على المريض

50. Makanan » 2838. Firman Allah "Tidak ada halangan bagi orang buta, tidak (pula) bagi orang pincang, tidak (pula) bagi orang sakit, dan tidak (pula) bagi dirimu sendiri, makan (bersama-sama mereka) dirumah kamu sendiri…."

باب: {لَيْسَ عَلَى الأَعْمَى حَرَجٌ} إِلَى قَوْلِهِ: {لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ}: 

Tidak ada halangan(tidak menjadi kesalahan) bagi orang buta, tidak (pula) bagi orang pincang, tidak (pula) bagi orang sakit, dan tidak (pula) bagi dirimu, makan (bersama-sama mereka) di rumah kamu atau di rumah bapak-bapakmu, di rumah ibu-ibumu, di rumah saudara-saudaramu yang laki-laki, di rumah saudara-saudaramu yang perempuan, di rumah saudara-saudara bapakmu yang laki-laki, di rumah saudara-saudara bapakmu yang perempuan, di rumah saudara-saudara ibumu yang laki-laki, di rumah saudara-saudara ibumu yang perempuan, (di rumah) yang kamu miliki kuncinya atau (di rumah) kawan-kawanmu. Tidak ada halangan bagi kamu makan bersama-sama mereka atau sendiri-sendiri.

-tidak mengapa tak makan bersama atau makan bersama.


An-Nur 24:61
لَّيْسَ عَلَى ٱلْأَعْمَىٰ حَرَجٌ وَلَا عَلَى ٱلْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى ٱلْمَرِيضِ حَرَجٌ وَلَا عَلَىٰٓ أَنفُسِكُمْ أَن تَأْكُلُوا۟ مِنۢ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ ءَابَآئِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهَٰتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ إِخْوَٰنِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخَوَٰتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمَٰمِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّٰتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوَٰلِكُمْ أَوْ بُيُوتِ خَٰلَٰتِكُمْ أَوْ مَا مَلَكْتُم مَّفَاتِحَهُۥٓ أَوْ صَدِيقِكُمْۚ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَأْكُلُوا۟ جَمِيعًا أَوْ أَشْتَاتًاۚ فَإِذَا دَخَلْتُم بُيُوتًا فَسَلِّمُوا۟ عَلَىٰٓ أَنفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِندِ ٱللَّهِ مُبَٰرَكَةً طَيِّبَةًۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمُ ٱلْءَايَٰتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ 
Tidak ada halangan(tidak menjadi kesalahan) bagi orang buta, tidak (pula) bagi orang pincang, tidak (pula) bagi orang sakit, dan tidak (pula) bagi dirimu, makan (bersama-sama mereka) di rumah kamu atau di rumah bapak-bapakmu, di rumah ibu-ibumu, di rumah saudara-saudaramu yang laki-laki, di rumah saudara-saudaramu yang perempuan, di rumah saudara-saudara bapakmu yang laki-laki, di rumah saudara-saudara bapakmu yang perempuan, di rumah saudara-saudara ibumu yang laki-laki, di rumah saudara-saudara ibumu yang perempuan, (di rumah) yang kamu miliki kuncinya atau (di rumah) kawan-kawanmu. Tidak ada halangan bagi kamu makan bersama-sama mereka atau sendiri-sendiri. Apabila kamu memasuki rumah-rumah hendaklah kamu memberi salam (kepada penghuninya, yang berarti memberi salam) kepada dirimu sendiri, dengan salam yang penuh berkah dan baik dari sisi Allah. Demikianlah Allah menjelaskan ayat-ayat(-Nya) bagimu, agar kamu mengerti.

٤٩٦٥ - حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ قَالَ يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ سَمِعْتُ بُشَيْرَ بْنَ يَسَارٍ يَقُولُ حَدَّثَنَا سُوَيْدُ بْنُ النُّعْمَانِ قَالَ خَرَجْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى خَيْبَرَ فَلَمَّا كُنَّا بِالصَّهْبَاءِ قَالَ يَحْيَى وَهِيَ مِنْ خَيْبَرَ عَلَى رَوْحَةٍ دَعَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِطَعَامٍ فَمَا أُتِيَ إِلَّا بِسَوِيقٍ فَلُكْنَاهُ فَأَكَلْنَا مِنْهُ ثُمَّ دَعَا بِمَاءٍ فَمَضْمَضَ وَمَضْمَضْنَا فَصَلَّى بِنَا الْمَغْرِبَ وَلَمْ يَتَوَضَّأْ قَالَ سُفْيَانُ سَمِعْتُهُ مِنْهُ عَوْدًا وَبَدْءًا
4965. Telah menceritakan kepada kami Ali bin Abdullah Telah menceritakan kepada kami Sufyan Telah berkata Yahya bin Sa'id Aku mendengar Busyair bin Yasar berkata; Telah menceritakan kepada kami 
Suwaid bin An Nu'man ia berkata; kami pernah keluar ke Khaibar bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Ketika kami sampai di Shahba` -Yahya berkata; Dari Khaibar adalah perjalanan semalam- Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam meminta makanan, namun beliau hanya diberi makanan berupa gandum(sawiq). Maka kami mengunyah dan memakannya. Setelah itu, beliau meminta air, lalu berkumur dan kami pun ikut berkumur-kumur. Kemudian beliau shalat Maghrib bersama kami dengan tanpa berwudlu lagi. Sufyan berkata; Aku mendengarnya darinya ketika pulang dan ketika awal perjalanan.
-juga boleh berkongsi makanan dan boleh berlebihan kurang jika terlebih makan atau terkurang ketika memberi untuk berkongsi
- makan bersama juga boleh menambah kemesraan.
- ada pendapat 
Orang melayu kalau berkumpul cakap pasal makan
Orang cina cakap pasal berniaga
Orang Arab cakap pasal nak tulis kitab..?


٥٠ -  الأطعمة » ٢٨٣٩ -  الخبز المرقق والأكل على الخوان والسفرة
50. Makanan » 2839. Makan roti (dari gandum yang tepung nya halus)

باب الْخُبْزِ الْمُرَقَّقِ وَالأَكْلِ عَلَى الْخِوَانِ وَالسُّفْرَةِ: 
Ini bab roti  daripada tepung yang halus atau lembut dan makan diatas meja  dan saproh(lapik makanan, yang ada hidangan dipanggil maidah  مَائِدَةِ )
-nabi tidak makan sebab zuhud.
-tetapi disini tidak sesuai  
-Bukhari nak beritahu Nabi tidak makan dari tepung halus itu bermakna  yang  kasar yang sekadar buang kulit sahaja selaput yang dalamnya cukup baik kesihatan. Hilang selaput itu menyebabkan putih  sedang keistimewaan terletak pada  bijirin hilang.
-Nabi nak bagi tau makanan yang baik untuk kesihatan


٤٩٦٦ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سِنَانٍ حَدَّثَنَا هَمَّامٌ عَنْ قَتَادَةَ قَالَ كُنَّا عِنْدَ أَنَسٍ وَعِنْدَهُ خَبَّازٌ لَهُ فَقَالَ مَا أَكَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خُبْزًا مُرَقَّقًا وَلَا شَاةً مَسْمُوطَةً حَتَّى لَقِيَ اللَّهَ
4966. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Sinan Telah menceritakan kepada kami Hammam 
dari Qatadah ia berkata; Suatu kami berada di sisi Anas dan saat itu ia mempunyai pembuat(tukang buat) roti, maka ia pun berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tidak pernah makan roti yang empuk dan tidak pula kambing yang dipanggang."(dengan dilumur dengan rempah ratus sehingga dia berjumpa Allah taala)
- roti yang lembut مُرَقَّقًا
- kambing yang dipanggang dengan rempah ratus شَاةً مَسْمُوطَةً
-nabi saw makan makanan yang ada berkualiti tetapi tidak berlebihan samada dari segi kuantiti dan penambahan perisa demi untuk kesihatan
- nabi saw tidak sombongkan diri  ketika makan seperti masyarakat yang ketika itu menyombong dengan makan diatas meja
-riwayat lain diberitahu Nabi saw makan daging panggang.
- nabi nak beritahu makanan yang simpel  untuk jaga kesihatan
٤٩٦٧ - حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ هِشَامٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ يُونُسَ قَالَ عَلِيٌّ هُوَ الْإِسْكَافُ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ مَا عَلِمْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَكَلَ عَلَى سُكْرُجَةٍ قَطُّ وَلَا خُبِزَ لَهُ مُرَقَّقٌ قَطُّ وَلَا أَكَلَ عَلَى خِوَانٍ قَطُّ قِيلَ لِقَتَادَةَ فَعَلَامَ كَانُوا يَأْكُلُونَ قَالَ عَلَى السُّفَرِ

4967. Telah menceritakan kepada kami Ali bin Abdullah Telah menceritakan kepada kami Mu'adz bin Hisyam ia berkata;; Telah menceritakan kepadaku bapakku dari Yunus -Ali berkata; Itu adalah Al Iksaf- dari Qatadah 
dari Anas radliallahu 'anhu, ia berkata; Aku tidak pernah mengetahui bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam makan di atas piring(untuk diisi piring sambal atau colek dan sebagainya) sekali pun. Dan tidak pernah pula beliau dibuatkan roti yang empuk sekali pun serta beliau juga tak pernah makan di atas meja makan sekali pun. Maka ditanyakan kepada Qatadah, "Kalau begitu, di atas apa mereka makan?" ia menjawab, "Di atas daun kurma."


٤٩٦٨ - حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي مَرْيَمَ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ أَخْبَرَنِي حُمَيْدٌ أَنَّهُ سَمِعَ أَنَسًا يَقُولُ قَامَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَبْنِي بِصَفِيَّةَ فَدَعَوْتُ الْمُسْلِمِينَ إِلَى وَلِيمَتِهِ أَمَرَ بِالْأَنْطَاعِ فَبُسِطَتْ فَأُلْقِيَ عَلَيْهَا التَّمْرُ وَالْأَقِطُ وَالسَّمْنُ وَقَالَ عَمْرٌو عَنْ أَنَسٍ بَنَى بِهَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ صَنَعَ حَيْسًا فِي نِطَعٍ

4968. Telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu Maryam Telah mengabarkan kepada kami Muhammad bin Ja'far Telah mengabarkan kepadaku 
Humaid bahwa ia mendengar Anas berkata; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bermukim(berhenti) guna menikahi (walimah)Shafiyyah, lalu aku pun mengundang kaum muslimin untuk menghadiri walimahnya. Beliau memerintahkan untuk menghidangkan hamparan dari kulit yang diberi kurma, keju dan samin. Dan Amru berkata; dari Anas; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengadakan walimah (bersama  Shafiyyah)dengan makanan itu. Kemudian beliau membuat bubur yang terbuat dari gandum, kurma dan daging, dan meletakkannya dalam hamparan kulit.
-halwaحَيْسًا
-kenduri yang sangat sederhana

٤٩٦٩ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ أَخْبَرَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ حَدَّثَنَا هِشَامٌ عَنْ أَبِيهِ وَعَنْ وَهْبِ بْنِ كَيْسَانَ قَالَ كَانَ أَهْلُ الشَّأْمِ يُعَيِّرُونَ ابْنَ الزُّبَيْرِ يَقُولُونَ يَا ابْنَ ذَاتِ النِّطَاقَيْنِ فَقَالَتْ لَهُ أَسْمَاءُ يَا بُنَيَّ إِنَّهُمْ يُعَيِّرُونَكَ بِالنِّطَاقَيْنِ هَلْ تَدْرِي مَا كَانَ النِّطَاقَانِ إِنَّمَا كَانَ نِطَاقِي شَقَقْتُهُ نِصْفَيْنِ فَأَوْكَيْتُ قِرْبَةَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِأَحَدِهِمَا وَجَعَلْتُ فِي سُفْرَتِهِ آخَرَ قَالَ فَكَانَ أَهْلُ الشَّأْمِ إِذَا عَيَّرُوهُ بِالنِّطَاقَيْنِ يَقُولُ إِيهًا وَالْإِلَهِ تِلْكَ شَكَاةٌ ظَاهِرٌ عَنْكَ عَارُهَا

4969. Telah menceritakan kepada kami Muhammad Telah mengabarkan kepada kami Abu Mu'awiyah Telah menceritakan kepada kami 
Hisyam dari bapaknya dan dari Wahb bin Kaisan ia berkata; Para penduduk Syam menjuluki Ibnu Zubair dengan panggilan, "Wahai Ibnu Dzata An Nithaaqain(wahai anak perempuan yang mempunyai dua ikat pinggang)." Maka Asma' pun berkata padanya(IbnunZubair), "Wahai anakku, sesungguhnya mereka menjulukimu dengan An Nithaaqain. Apakah kamu apakah itu An Nithaaqain. Demikian itu hanyalah karena, ikat pinggangku yang telah aku sobek(belah) menjadi dua. Lalu aku mengikat(mulut) geriba Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dengan salah satu darinya, sedangkan yang satu lagi aku letakkan untuk mengikat rangsum(sutrah satu lagi)." Di kemudian hari, jika ada orang yang memberinya julukan buruk dengan panggilan 'Nithaqaini', ia jawab ' Hei, demi Allah, itu adalah panggilan yang jelas-jelas tercela.(itu adalah keburukan yang jauh sekali daripada engkau)"
-Asma buat pengikat suproh 

٤٩٧٠ - حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ أَبِي بِشْرٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ أُمَّ حُفَيْدٍ بِنْتَ الْحَارِثِ بْنِ حَزْنٍ خَالَةَ ابْنِ عَبَّاسٍ أَهْدَتْ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَمْنًا وَأَقِطًا وَأَضُبًّا فَدَعَا بِهِنَّ فَأُكِلْنَ عَلَى مَائِدَتِهِ وَتَرَكَهُنَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَالْمُسْتَقْذِرِ لَهُنَّ وَلَوْ كُنَّ حَرَامًا مَا أُكِلْنَ عَلَى مَائِدَةِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَا أَمَرَ بِأَكْلِهِنَّ

4970. Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'man Telah menceritakan kepada kami Abu 'Awanah dari Abu Bisyr dari Sa'id bin Jubair dari Ibnu Abbas bahwa 
Ummu Hufaid binti Al Harits bin Hazn bibi Ibnu Abbas, memberi hadiah kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berupa samin, keju dan ( beberapa ekor)biawak. Maka beliau pun mengundang orang-orang untuk memakannya, hingga makanan itu pun di makan di atas hidangan beliau. Sedangkan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam meninggalkannya seperti seorang yang tak berselera. Dan sekiranya semua makanan itu haram, niscaya semua itu tidak dimakan di tempat hidangan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan beliau tidak pula beliau menyuruh untuk memakannya.
- hidangan nabi atas suproh.مَائِدَةِ

٥٠ -  الأطعمة » ٢٨٤٠ -  السويق
50. Makanan » 2840. Sawiq

باب السَّوِيقِ: 

٤٩٧١ - حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ يَحْيَى عَنْ بُشَيْرِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ سُوَيْدِ بْنِ النُّعْمَانِ أَنَّهُ أَخْبَرَهُ أَنَّهُمْ كَانُوا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالصَّهْبَاءِ وَهِيَ عَلَى رَوْحَةٍ مِنْ خَيْبَرَ فَحَضَرَتْ الصَّلَاةُ فَدَعَا بِطَعَامٍ فَلَمْ يَجِدْهُ إِلَّا سَوِيقًا فَلَاكَ مِنْهُ فَلُكْنَا مَعَهُ ثُمَّ دَعَا بِمَاءٍ فَمَضْمَضَ ثُمَّ صَلَّى وَصَلَّيْنَا وَلَمْ يَتَوَضَّأْ

4971. Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Harb Telah menceritakan kepada kami Hammad dari Yahya 
dari Busyair binti Yasar dari Suwaid bin An Nu'man bahwa ia telah mengabarkan kepadanya bahwa mereka pernah bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam di Shahba` -tempat yang berjarak semalam perjalanan Khaibar- kemudian tibalah waktu shalat. Beliau meminta makanan, namun tidak ada makanan kecuali tepung gandum(sawiq), lalu beliau mengunyahnya dan kami pun ikut mengunyah bersamanya. Setelah itu, beliau meminta air dan berkumur-kumur kemudian shalat dan kami pun shalat sementara beliau tidak berwudlu lagi.

٥٠ -  الأطعمة » ٢٨٤١ -  ما كان النبي صلى الله عليه وسلم لا يأكل حتى يسمى
50. Makanan » 2841. Nabi Shallallahu 'alaihi Wasallam tidak makan hingga disebutkan jenis makanannya

باب مَا كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لاَ يَأْكُلُ حَتَّى يُسَمَّى لَهُ فَيَعْلَمُ مَا هُوَ: 
Ini bab Nabi saw selalunya tidak makan makanan itu sehingga dia tahu apa makanannya itu.

٤٩٧٢ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُقَاتِلٍ أَبُو الْحَسَنِ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ أَخْبَرَنَا يُونُسُ عَنْ الزُّهْرِيِّ قَالَ أَخْبَرَنِي أَبُو أُمَامَةَ بْنُ سَهْلِ بْنِ حُنَيْفٍ الْأَنْصَارِيُّ أَنَّ ابْنَ عَبَّاسٍ أَخْبَرَهُ أَنَّ خَالِدَ بْنَ الْوَلِيدِ الَّذِي يُقَالُ لَهُ سَيْفُ اللَّهِ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ دَخَلَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى مَيْمُونَةَ وَهِيَ خَالَتُهُ وَخَالَةُ ابْنِ عَبَّاسٍ فَوَجَدَ عِنْدَهَا ضَبًّا مَحْنُوذًا قَدْ قَدِمَتْ بِهِ أُخْتُهَا حُفَيْدَةُ بِنْتُ الْحَارِثِ مِنْ نَجْدٍ فَقَدَّمَتْ الضَّبَّ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَكَانَ قَلَّمَا يُقَدِّمُ يَدَهُ لِطَعَامٍ حَتَّى يُحَدَّثَ بِهِ وَيُسَمَّى لَهُ فَأَهْوَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدَهُ إِلَى الضَّبِّ فَقَالَتْ امْرَأَةٌ مِنْ النِّسْوَةِ الْحُضُورِ أَخْبِرْنَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا قَدَّمْتُنَّ لَهُ هُوَ الضَّبُّ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَرَفَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدَهُ عَنْ الضَّبِّ فَقَالَ خَالِدُ بْنُ الْوَلِيدِ أَحَرَامٌ الضَّبُّ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لَا وَلَكِنْ لَمْ يَكُنْ بِأَرْضِ قَوْمِي فَأَجِدُنِي أَعَافُهُ قَالَ خَالِدٌ فَاجْتَرَرْتُهُ فَأَكَلْتُهُ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَنْظُرُ إِلَيَّ
4972. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Muqatil Abul Hasan Telah mengabarkan kepada kami Abdullah Telah mengabarkan kepada kami Yunus dari Az Zuhri ia berkata; Telah mengabarkan kepadaku 
Abu Umamah bin Sahl bin Hunaif Al Anshari bahwa Ibnu Abbas telah mengabarkan kepadanya bahwa Khalid bin Al Walid yang juga dijuluki sebagai Saifullah telah mengabarkan kepadanya; Bahwa ia dan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah menemui bibinya yaitu Maimunah(mak saudara Khalid dan Ibnu Abbas) yang juga bibi daripada Ibnu Abbas. kemudian ia mendapati biawak yang telah terpanggang yang dibawa oleh saudara bibinya(adik beradik perempuan Maimunah ) yakni, Hufaidah bintu Al Harits dari Najed. Maka Maimunah pun menyuguhkan Biawak itu kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Jarang sekali beliau memajukan tangannya untuk mengambil makanan hingga beliau dipersilahkan bahwa makanan itu untuk beliau. Saat itu, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menggerakkan tangannya ke arah biawak, lalu seorang wanita yang hadir di situ berkata dan memberitahukan kepada beliau tentang makanan yang telah disuguhkan, "Itu adalah Biawak ya Rasulullah?" Maka seketika itu, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam segera menarik tangannya kembali dari daging Biawak sehingga Khalid bin Al Walid pun bertanya, "Apakah daging Biawak itu haram ya Rasulullah?" beliau menjawab: "Tidak, akan tetapi daging itu tidak terdapat di negeri kaumku, karena itu aku tidak memakannya." Khalid berkata, "Lalu aku(apa lagi) pun menarik dan memakannya. Sementara Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melihat ke arahku."
-selalunya nabi akan bertanya tentang makanan tetapi sebab semua orang tahu jika nabi saw tak tanya maka perlu diberitahu kepada Nabi saw.
Minit 12

Sahih bukhari kitab makanan sesi 1 (50) tajuk2

Sahih bukhari kitab makanan sesi 1 (50) tajuk2

50. Makanan 
2832. Firman Allah "...Makanlah dari makanan yang baik-baik yang telah Kami berikan kepadamu…"
2833. Membaca basmalah sebelum makan
2834. Makan dari yang terdekat
2835. Menjelajahi semua yang ada di nampan (dulang)
2836. Mendahulukan tangan kanan saat makan dan selainnya
2837. Makan hingga kenyang
2838. Firman Allah "Tidak ada halangan bagi orang buta, tidak (pula) bagi orang pincang, tidak (pula) bagi orang sakit, dan tidak (pula) bagi dirimu sendiri, makan (bersama-sama mereka) dirumah kamu sendiri…."
2839. Makan roti berkuah
2840. Sawiq
2841. Nabi Shallallahu 'alaihi Wasallam tidak makan hingga disebutkan jenis makanannya.
2842. Satu porsi cukup untuk dua orang
2843. Mukmin makan dengan satu usus dan kafir makan dengan tujuh usus.
2844. Makan sambil bersandar.
2845. Makanan yang dipanggang.
2846. Al Khazirah (tepung dicampur dengan daging)
2847. Keju
2848. Makanan yang direbus, dan gandum.
2849. Mengigit dan menarik daging dari tulangnya
2850.  Menghisap tulang
2851. Memotong daging dengan pisau
2852. Nabi Shallallahu 'alaihi Wasallam tidak pernah mencela makanan
2853. Meniup gandum
2854. Nabi Shallallahu 'alaihi Wasallam dan para sahabat tidak pernah makan…
2855. At Talbiyah (kuah yang terbuat dari tepung dan susu)
2856. Bubur
2857. Kambing yang dibuang bulunya, lengan dan lambungnya
2858. Makanan, daging dan selainnya oleh orang-orang salaf
2859. al Hais
2860. Makan pada wadah yang dilapisi perak
2861. Penjelasan tentang makanan
2862. Kulit hewan
2863. Manisan dan madu
2864. Labu
2865. Membuat makanan untuk saudaranya
2866. Menghadirkan tamu untuk jamuan makan
2867. Kuah
2868. Dendeng daging
2869. Orang yang mengambil atau menyuguhkan sesuatu di atas meja untuk kawannya
2870. Ruthab (kurma segar) dan mentimun
2871. Ruthab (kurma segar) dan kurma kering
2872. Makan jumar
2873. Al Ajwah
2874. Makan kurma dengan dua biji-dua biji sekaligus
2875. Mentimun
2876. Keberkahan pohon kurma
2877. Menggabungan dua warna atau dua makanan
2878. Memasukkan tamu sepuluh orang-sepuluh orang
2879. Sayuran dan bawang putih yang dimaruhkan
2880. Buah dari pohon arak yang masak
2881. Berkumur setelah makan
2882. Menjilat jari sebelum diusap dengan sapu tangan
2883. Sapu tangan
2884. Doa setelah makan
2885. Makan bersama pembantu
2887. Seseorang yang diudang makan lalu ia mengatakan "Dan, orang yang bersamaku ini?"
2888. Jika makan makan malam telah siap maka tidak boleh tergesa-gesa
2889. Firman Allah "...dan bila kamu selesai makan, keluarlah kamu…"

😄😄

Sahih bukhari kitab makanan sesi 1 (50) tajuk2

50. Makanan 
2832. Firman Allah "...Makanlah dari makanan yang baik-baik yang telah Kami berikan kepadamu…"
باب وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ}: 
وَقَوْلِهِ: {أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ} وَقَوْلِهِ: {كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ}. 

2833. Membaca basmalah sebelum makan
باب التَّسْمِيَةِ عَلَى الطَّعَامِ وَالأَكْلِ بِالْيَمِينِ: 

2834. Makan dari yang terdekat
باب الأَكْلِ مِمَّا يَلِيهِ: 
وَقَالَ أَنَسٌ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((اذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ وَلْيَأْكُلْ كُلُّ رَجُلٍ مِمَّا يَلِيهِ)). 

2835. Menjelajahi semua yang ada di nampan (dulang)
باب مَنْ تَتَبَّعَ حَوَالَيِ الْقَصْعَةِ مَعَ صَاحِبِهِ، إِذَا لَمْ يَعْرِفْ مِنْهُ كَرَاهِيَةً: 

2836. Mendahulukan tangan kanan saat makan dan selainnyaباب التَّيَمُّنِ فِي الأَكْلِ وَغَيْرِهِ

2837. Makan hingga kenyangباب مَنْ أَكَلَ حَتَّى شَبِعَ

2838. Firman Allah "Tidak ada halangan bagi orang buta, tidak (pula) bagi orang pincang, tidak (pula) bagi orang sakit, dan tidak (pula) bagi dirimu sendiri, makan (bersama-sama mereka) dirumah kamu s
2839. Makan roti berkuah
2840. Sawiq
2841. Nabi Shallallahu 'alaihi Wasallam tidak makan hingga disebutkan jenis makanannya.
2842. Satu porsi cukup untuk dua orang
2843. Mukmin makan dengan satu usus dan kafir makan dengan tujuh usus.
2844. Makan sambil bersandar.
2845. Makanan yang dipanggang.
2846. Al Khazirah (tepung dicampur dengan daging)
2847. Keju
2848. Makanan yang direbus, dan gandum.
2849. Mengigit dan menarik daging dari tulangnya
2850.  Menghisap tulang
2851. Memotong daging dengan pisau
2852. Nabi Shallallahu 'alaihi Wasallam tidak pernah mencela makanan
2853. Meniup gandum
2854. Nabi Shallallahu 'alaihi Wasallam dan para sahabat tidak pernah makan…
2855. At Talbiyah (kuah yang terbuat dari tepung dan susu)
2856. Bubur
2857. Kambing yang dibuang bulunya, lengan dan lambungnya
2858. Makanan, daging dan selainnya oleh orang-orang salaf
2859. al Hais
2860. Makan pada wadah yang dilapisi perak
2861. Penjelasan tentang makanan
2862. Kulit hewan
2863. Manisan dan madu
2864. Labu
2865. Membuat makanan untuk saudaranya
2866. Menghadirkan tamu untuk jamuan makan
2867. Kuah
2868. Dendeng daging
2869. Orang yang mengambil atau menyuguhkan sesuatu di atas meja untuk kawannya
2870. Ruthab (kurma segar) dan mentimun
2871. Ruthab (kurma segar) dan kurma kering
2872. Makan jumar
2873. Al Ajwah
2874. Makan kurma dengan dua biji-dua biji sekaligus
2875. Mentimun
2876. Keberkahan pohon kurma
2877. Menggabungan dua warna atau dua makanan
2878. Memasukkan tamu sepuluh orang-sepuluh orang
2879. Sayuran dan bawang putih yang dimaruhkan
2880. Buah dari pohon arak yang masak
2881. Berkumur setelah makan
2882. Menjilat jari sebelum diusap dengan sapu tangan
2883. Sapu tangan
2884. Doa setelah makan
2885. Makan bersama pembantu
2887. Seseorang yang diudang makan lalu ia mengatakan "Dan, orang yang bersamaku ini?"
2888. Jika makan makan malam telah siap maka tidak boleh tergesa-gesa
2889. Firman Allah "...dan bila kamu selesai makan, keluarlah kamu…"



Ahad, Oktober 24, 2021

000

000.


Mao Dun ini siapa? Seorang komunis?

Islam adalah agama cara hidup  dan amalan cara hidup itu akan kekal walaupun tidak lagi  hidup  didunia ini kerana  sesaorang manusia akan dibangkit hidup dengan amalannya semasa didunia  di akhirat nanti untuk diberi balasan sesuai dengan amalan itu.

Ya Allah kami memohon kepada Mu syurga dan jauhkan kami dari api neraka.

Berfikir secara postitif adalah salah satu daripada cara hidup Islam.
Bagi orang Islam , proses penuaan bukan sesuatu 'the sky gets dark,slowly.

Bagaimanapun , itu mungkin kenyataan hidup ramai orang yang tidak nampak kebesaran Allah dalam kehidupanya semenjak dari muda atau dari mula mengerti apa itu kehidupan bagi seorang manusia yang benar-benar bertuhankan Allah.

Sebagai orang tua ,sesaorang itu pasti mempunyai masa hidup yang lebih dari seorang yang lebih muda darinya  namun tanpa ilmu petunjuk dari Pencipta manusia, pengalaman hidup semata-mata atau hidup hanya mengikut "kemahuan atau kesukaan" tentunya samalah seperti kanak-kanak kerana kanak-kanak kemampuan akal mereka belum sempurna seperti orang dewasa.

Tetapi orang-orang yang berilmu apalagi ilmu dari Penciptanya samada ia muda atau tua tetap ada kelebihan dari seorang kanak-kanak.

Tua atau panjang umur adalah satu dari nikmat rezeki kurniaan Allah yang tidak terhitung malah adalah peluang untuk  mendapat keampunan disebabkan penuaan itu sendiri dan peluang menambah amal baik  walau mungkin hanya sekadar bersangka baik  didalam fikiran terhadap Allah dan kerajaan Allah .

Dan berakhirnya hidup  didunia bukan bererti berakhirnya kehidupan seorang manusia beriman. 

 عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ تَخَلَّفَ عَنَّا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي سَفَرٍ سَافَرْنَاهُ فَأَدْرَكَنَا وَقَدْ حَضَرَتْ صَلَاةُ الْعَصْرِ فَجَعَلْنَا نَمْسَحُ عَلَى أَرْجُلِنَا فَنَادَى وَيْلٌ لِلْأَعْقَابِ مِنْ النَّارِ

Dari Abdullah bin Amru dia berkata, “Nabi SAW meninggalkan kami (lebih dahulu) dalam suatu perjalanan yang kami lakukan, maka kami mendapati baginda ketika waktu solat Ashar telah tiba, maka kami mulai membasuh kaki-kaki kami, tiba-tiba baginda bersabda: “Celakalah bagi tumit-tumit (yang tidak terbasuh air wuduk) dengan api neraka. Sempurnakanlah wuduk kalian dengan baik’.” (HR Muslim NO: 355)


Doa agar diberi hati yg selamat  & lidah yg jujur.


اللّٰهُمَّ إِنِّي أسْأَلُكَ الثَّبَاتَ فِي الْأَمْر ِوَالْعَزِيمَةَ عَلَى  الرُّشْدِ

وَ أسْأَلُكَ مُوجِبَاتِ رَحْمَتِكَ وَعَزَائِمَ مَغْفِرَتِكَ

وَ أسْأَلُكَ شُكْرَ نِعْمَتِكَ وَحُسْنَ عِبَادَتِكَ

وَ أسْأَلُكَ قَلْبًا سَلِيمًا وَلِسَانًا صَادِقًا

وَ أسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِ مَا تَعْلَمُ وَأَعُوذُبِكَ مِنْ شَرِّ مَا تَعْلَمُ

وَأَسْتَغْفِرُكَ لِمَا تَعْلَمُ  إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ


Ya Allah ,Aku memohon kepada Mu keteguhan dalam segala perkara,tekad kuat untuk meniti petunjuk.

Aku memohon kepada Mu segala yg boleh mendatangkan rahmat Mu dan segala yg boleh mengundang ampunan Mu.

Aku memohon kepadaMu rasa syukur atas nikmat Mu dan ibadah yg bagus.

Aku juga memohon hati yg selamat  dan lisan yg jujur.

Aku juga memohon kepada Mu kebaikan yg Engkau ketahui.

Aku berlindung  kepada Mu dari keburukan yg Engkau ketahui.

Aku meminta ampunan kepada Mu atas dosa yg Engkau ketahui.

Sesungguhnya Engkau adalah Maha Memgetahui perkara2 ghaib


Sahih muslim kitab keutamaan sahabat sesi 008

Sahih muslim kitab keutamaan sahabat sesi 008


٤٥ -  فضائل الصحابة » ١١٦٣ -  من فضائل علي بن أبي طالب رضي الله عنه

45. Keutamaan sahabat » 1163. Keutamaan Ali bin Abu Thalib radhiallahu 'anhu 

٤٤٢٥ - حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ وَشُجَاعُ بْنُ مَخْلَدٍ جَمِيعًا عَنْ ابْنِ عُلَيَّةَ قَالَ زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنِي أَبُو حَيَّانَ
 حَدَّثَنِي يَزِيدُ بْنُ حَيَّانَ قَالَ انْطَلَقْتُ أَنَا وَحُصَيْنُ بْنُ سَبْرَةَ وَعُمَرُ بْنُ مُسْلِمٍ إِلَى زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ 
فَلَمَّا جَلَسْنَا إِلَيْهِ قَالَ لَهُ حُصَيْنٌ لَقَدْ لَقِيتَ يَا زَيْدُ خَيْرًا كَثِيرًا رَأَيْتَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَسَمِعْتَ حَدِيثَهُ وَغَزَوْتَ مَعَهُ وَصَلَّيْتَ خَلْفَهُ لَقَدْ لَقِيتَ يَا زَيْدُ خَيْرًا كَثِيرًا حَدِّثْنَا يَا زَيْدُ مَا سَمِعْتَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَا ابْنَ أَخِي وَاللَّهِ لَقَدْ كَبِرَتْ سِنِّي وَقَدُمَ عَهْدِي وَنَسِيتُ بَعْضَ الَّذِي كُنْتُ أَعِي مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَمَا حَدَّثْتُكُمْ فَاقْبَلُوا وَمَا لَا فَلَا تُكَلِّفُونِيهِ ثُمَّ قَالَ قَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمًا فِينَا خَطِيبًا بِمَاءٍ يُدْعَى خُمًّا بَيْنَ مَكَّةَ وَالْمَدِينَةِ فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عَلَيْهِ وَوَعَظَ وَذَكَّرَ ثُمَّ قَالَ

 أَمَّا بَعْدُ 
أَلَا أَيُّهَا النَّاسُ 
فَإِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ يُوشِكُ أَنْ يَأْتِيَ رَسُولُ 
رَبِّي فَأُجِيبَ وَأَنَا تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ أَوَّلُهُمَا كِتَابُ اللَّهِ فِيهِ الْهُدَى وَالنُّورُ فَخُذُوا بِكِتَابِ اللَّهِ وَاسْتَمْسِكُوا بِهِ
 فَحَثَّ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ 
وَرَغَّبَ فِيهِ ثُمَّ قَالَ وَأَهْلُ بَيْتِي أُذَكِّرُكُمْ اللَّهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي أُذَكِّرُكُمْ اللَّهَ فِي أَهْلِ

 بَيْتِي أُذَكِّرُكُمْ اللَّهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي فَقَالَ لَهُ حُصَيْنٌ وَمَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ يَا زَيْدُ أَلَيْسَ نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ قَالَ نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ وَلَكِنْ أَهْلُ بَيْتِهِ مَنْ حُرِمَ الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ قَالَ وَمَنْ هُمْ قَالَ هُمْ آلُ عَلِيٍّ وَآلُ عَقِيلٍ وَآلُ جَعْفَرٍ وَآلُ عَبَّاسٍ قَالَ كُلُّ هَؤُلَاءِ حُرِمَ الصَّدَقَةَ قَالَ نَعَمْ و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَكَّارِ بْنِ الرَّيَّانِ حَدَّثَنَا حَسَّانُ يَعْنِي ابْنَ إِبْرَاهِيمَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ مَسْرُوقٍ عَنْ يَزِيدَ بْنِ حَيَّانَ 

عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَسَاقَ الْحَدِيثَ بِنَحْوِهِ بِمَعْنَى حَدِيثِ زُهَيْرٍ حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ فُضَيْلٍ ح و حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ أَخْبَرَنَا جَرِيرٌ كِلَاهُمَا عَنْ أَبِي حَيَّانَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ نَحْوَ حَدِيثِ إِسْمَعِيلَ وَزَادَ فِي حَدِيثِ جَرِيرٍ كِتَابُ اللَّهِ فِيهِ الْهُدَى وَالنُّورُ مَنْ اسْتَمْسَكَ بِهِ وَأَخَذَ بِهِ كَانَ عَلَى الْهُدَى وَمَنْ أَخْطَأَهُ ضَلَّ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَكَّارِ بْنِ الرَّيَّانِ حَدَّثَنَا حَسَّانُ يَعْنِي ابْنَ إِبْرَاهِيمَ عَنْ سَعِيدٍ وَهُوَ ابْنُ مَسْرُوقٍ عَنْ يَزِيدَ بْنِ حَيَّانَ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ قَالَ دَخَلْنَا عَلَيْهِ فَقُلْنَا لَهُ لَقَدْ رَأَيْتَ خَيْرًا لَقَدْ صَاحَبْتَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَصَلَّيْتَ خَلْفَهُ وَسَاقَ الْحَدِيثَ بِنَحْوِ حَدِيثِ أَبِي حَيَّانَ غَيْرَ أَنَّهُ قَالَ أَلَا وَإِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ أَحَدُهُمَا كِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ هُوَ حَبْلُ اللَّهِ مَنْ اتَّبَعَهُ كَانَ عَلَى الْهُدَى وَمَنْ تَرَكَهُ كَانَ عَلَى ضَلَالَةٍ وَفِيهِ فَقُلْنَا مَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ نِسَاؤُهُ قَالَ لَا وَايْمُ اللَّهِ إِنَّ الْمَرْأَةَ تَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ الْعَصْرَ مِنْ الدَّهْرِ ثُمَّ يُطَلِّقُهَا فَتَرْجِعُ إِلَى أَبِيهَا وَقَوْمِهَا أَهْلُ بَيْتِهِ أَصْلُهُ وَعَصَبَتُهُ الَّذِينَ حُرِمُوا الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ

4425. Telah menceritakan kepadaku Zuhair bin Harb dan Syuja' bin Makhlad seluruhnya dari Ibnu 'Ulayyah, Zuhair berkata; 
Telah menceritakan kepada kami Isma'il bin Ibrahim; 
Telah menceritakan kepadaku Abu Hayyan; 
Telah menceritakan kepadaku Yazid bin Hayyan dia berkata; "Pada suatu hari saya pergi ke Zaid bin Arqam bersama Husain bin Sabrah dan Umar bin Muslim. 
Setelah kami duduk, Husain berkata kepada Zaid bin Arqam. Hai Zaid, kamu telah memperoleh kebaikan yang banyak. Kamu pernah melihat Rasulullah. Kamu pernah mendengar sabda beliau. Kamu pernah bertempur menyertai beliau. Dan kamu pun pernah shalat jama'ah bersama beliau. Sungguh kamu telah memperoleh kebaikan yang banyak. OIeh karena itu hai Zaid. sampaikanlah kepada kami apa yang pernah kamu dengar dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam! 
Zaid bin Arqam berkata; Hai kemenakanku, demi Allah sesungguhnya aku ini sudah tua dan ajalku sudah semakin dekat. Aku sudah lupa sebagian dari apa yang pernah aku dengar dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Oleh karena itu, apa yang bisa aku sampaikan, maka terimalah dan apa yang tidak bisa aku sampaikan. maka janganlah kamu memaksaku untuk menyampaikannya." Kemudian Zaid bin Arqam meneruskan perkataannya. Pada suatu ketika, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berdiri dan berpidato di suatu tempat air yang di sebut Khumm, yang terletak antara Makkah dan Madinah. Beliau memuji Allah, kemudian menyampaikan nasihat dan peringatan serta berkata; Ketahuilah hai saudara-saudara, bahwasanya aku adalah manusia biasa seperti kalian. Sebentar lagi utusan Tuhanku, malaikat pencabut nyawa, akan datang kepadaku dan aku pun siap menyambutnya. Sesungguhnya aku akan meninggalkan dua hal yang berat kepada kalian, yaitu:

 Pertama, Al-Qur 'an yang berisi petunjuk dan cahaya. Oleh karena itu, laksanakanlah isi Al Qur'an dan peganglah. Sepertinya Rasulullah sangat mendorong dan menghimbau pengamalan Al Qur'an. Kedua, keluargaku. Aku ingatkan kepada kalian semua agar berpedoman kepada hukum Allah dalam memperlakukan keluargaku." (Beliau ucapkan sebanyak tiga kali). Husain bertanya kepada Zaid bin Arqarn; "Hai Zaid, sebenarnya siapakah ahlul bait (keluarga) Rasulullah itu? Bukankah istri-istri beliau itu adalah ahlul bait (keluarga) nya?" Zaid bin Arqam berkata; "Istri-istri beliau adalah ahlul baitnya. tapi ahlul bait beliau yang dimaksud adalah orang yang diharamkan untuk menerima zakat sepeninggalan beliau." Husain bertanya;
"Siapakah mereka itu?" Zaid bin Arqam menjawab; "Mereka adalah keluarga Ali, keluarga Aqil. keluarga Ja'far, dan keluarga Abbas." Husain bertanya; "Apakah mereka semua diharamkan untuk menerima zakat?" Zaid bin Arqam menjawab."Ya." Dan telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Bakkar bin Ar Rayyan; Telah menceritakan kepada kami Hassan yaitu Ibnu Ibrahim dari Sa'id bin Masruq dari Yazid bin Hayyan dari Zaid bin Arqam dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, (lalu dia menyebutkan Haditsnya yang semakna dengan Hadits Zuhair; Telah menceritakan kepada kami Abu Bakr bin Abu Syaibah; Telah menceritakan kepada kami Muhamad bin Fudhail; Demikian juga diriwayatkan dari jalur lainnya, Dan telah menceritakan kepada kami Ishaq bin Ibrahim; Telah mengabarkan kepada kami Jarir keduanya dari Abu Hayyan melalui jalur ini sebagaimana Hadits Ismail dan di dalam Hadits Jarir ada tambahan; 'Yaitu Kitabullah yang di dalamnya terdapat petunjuk dan cahaya. Barang siapa yang berpegang teguh dengannya dan mengambil pelajaran dari dalamnya maka dia akan berada di atas petunjuk. Dan barang siapa yang menganggapnya salah, maka dia akan tersesat. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Bakkar bin Ar Rayyan; Telah menceritakan kepada kami Hassan yaitu Ibnu Ibrahim dari Sa'id yaitu Ibnu Masruq dari Yazid bin Hayyan dari Zaid bin Arqam dia berkata; Kami menemui Zaid bin Arqam, lalu kami katakan kepadanya; 'Sungguh kamu telah memiliki banyak kebaikan. Kamu telah bertemu dengan Rasulullah, shalat di belakang beliau…dan seterusnya sebagaimana Hadits Abu Hayyan. Hanya saja dia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: 'Ketahuilah sesungguhnya aku telah meninggalkan untuk kalian dua perkara yang sangat besar. Salah satunya adalah Al Qur'an, barang siapa yang mengikuti petunjuknya maka dia akan mendapat petunjuk. Dan barang siapa yang meninggalkannya maka dia akan tersesat.' Juga di dalamnya disebutkan perkataan; Lalu kami bertanya; siapakah ahlu baitnya, bukankah istri-istri beliau? Dia menjawab; Bukan, demi Allah, sesungguhnya seorang istri bisa saja dia setiap saat bersama suaminya. Tapi kemudian bisa saja ditalaknya hingga akhirnya dia kembali kepada bapaknya dan kaumnya. Yang dimaksud dengan ahlu bait beliau adalah, keturunan beliau yang diharamkan bagi mereka untuk menerima zakat.'


Tajuk-tajuk tentang solat qasar dalam kitab hadits Sunan Abu Daud

Tajuk-tajuk tentang solat qasar dalam kitab hadits Sunan Abu Daud

412.solat musafir.

413.kapan musafir mengqasarkan solat.

414.azan saat safar.

415.musafir solat dalam keadaan ragu dengan waktu solat.

416.menjamak antara dua solat.

417.memendekan bacaan solat saat dalam safar.

418.solat tathawwu' dalam safar.

419.solat tathawwu'' dan witir diatas kenderaan.

420.solat wajib diatas kenderaan kerana ada uzur.

421.kapan musafir menyempurnakan solat.

422.mengqasar solat jika berada di wilayah musuh.

Tajuk-tajuk tentang solat qasar dalam kitab hadits Sunan Tirmizi.

Tajuk-tajuk tentang solat qasar dalam kitab hadits Sunan Tirmizi.

390.meringkas (qasar) ketika safar.

391.berapa rakaat solat qasar.

392.masalah solat sunat saat safar.

393.menjamak dua solat.

Tajuk-tajuk tentang solat qasar dalam kitab hadits Sunan Nasaei.

Tajuk-tajuk tentang solat qasar dalam kitab hadits Sunan Nasaei.

15. Meng-qashar shalat saat safar ١٥ -  تقصير الصلاة في السفر

854. BAB ٨٥٤ -  باب

855. Shalat di Makkah٨٥٥ -  الصلاة بمكة

856. Shalat di Mina ٨٥٦ -  الصلاة بمنى


857. Lama kepergian sehingga meng-qashar shalat
٨٥٧ -  المقام الذي يقصر بمثله الصلاة

858. Tidak melakukan shalat sunat ketika safar
٨٥٨ -  ترك التطوع في السف

Tajuk-tajuk tentang solat qasar dalam kitab hadits Sahih muslim

Tajuk-tajuk tentang solat qasar dalam kitab hadits Sahih muslim 



347. Mengqshar shalat di Mina ٣٤٧ -  قصر الصلاة بمنى

348. Shalat di rumah saat hujan٣٤٨ -  الصلاة في الرحال في المطر

349. Bolehnya shalat sunat di atas kendaraan saat safar dan menghadap kemana kendaraannya menghadap
٣٤٩ -  جواز صلاة النافلة على الدابة في السفر حيث توجهت

350. Bolehnya menjamak antara dua shalat saat safar
٣٥٠ -  جواز الجمع بين الصلاتين في السفر

351. Menjamak antara dua shalat saat tidak bepergian
٣٥١ -  الجمع بين الصلاتين في الحضر

Tajuk-tajuk tentang solat qasar dalam kitab hadits Sahih bukhari



Tajuk-tajuk tentang solat qasar dalam kitab hadits Sahih bukhari 

683.tentang solat qasar dan lama waktu yang dibolehkan menqasar solat.

684. Solat di Mina.

685.Berapa lama Nabi saw tinggal di Mekah ketika menunaikan haji.

686. Berapa jarak perjalanan yang membolehkan  mengqasar solat.

687.Menqasar solat ketika sudah keluar dari tempat tinggal.

688.Solat magrib tetap dilaksanakan dengan 3 rakaat ketika bepergian.

689.Solat sunat  diatas kenderaan  dan mengadap mengikuti arah kenderaan.

690.Solat sunat diatas kenderaan dengan isyarat.

691.Turun dari kenderaan bila melaksanakan solat ferdu.

692. Solat sunat diatas keldai.

693.Orang-orang yang tidak melaksanakan solat-solat sunat dalam perjalanan

694. Orang-orang yang  melaksanakan solat-solat sunat dalam perjalanan.

695.Menjamak(mengabungkan pelaksanaan )solat magrib dan isya'

696.Apakah tetap mengumandangkan azan dan iqamat ketika menjamak magrib dan isyak.

697.Memundurkan pelaksanaan solat Zohor sampai Asar (jamak akhir) bila berangkat  berpergian sebelum matahari condong ke arah Barat.

698.Apabila berangkat bepergian setelah matahari condong ke barat.

699.solat dengan duduk.

700.Solat orang yang duduk dengan isyarat.

701. Jika tidak mampu duduk.

702. Ketika sesaorang  solat dengan duduk kemudian dia merasa sudah sihat atau merasa lebih baik maka dia boleh meneruskan sisa salatnya dengan berdiri


2.Sahih muslim 

kitab solat musafir dan penjelas solat qasar
٧ -  صلاة المسافرين وقصرها 


347. Mengqshar shalat di Mina ٣٤٧ -  قصر الصلاة بمنى

348. Shalat di rumah saat hujan٣٤٨ -  الصلاة في الرحال في المطر

349. Bolehnya shalat sunat di atas kendaraan saat safar dan menghadap kemana kendaraannya menghadap
٣٤٩ -  جواز صلاة النافلة على الدابة في السفر حيث توجهت

350. Bolehnya menjamak antara dua shalat saat safar
٣٥٠ -  جواز الجمع بين الصلاتين في السفر

351. Menjamak antara dua shalat saat tidak bepergian
٣٥١ -  الجمع بين الصلاتين في الحضر




3.Sunan Nasaei.
15. Meng-qashar shalat saat safar ١٥ -  تقصير الصلاة في السفر

854. BAB ٨٥٤ -  باب

855. Shalat di Makkah٨٥٥ -  الصلاة بمكة

856. Shalat di Mina ٨٥٦ -  الصلاة بمنى


857. Lama kepergian sehingga meng-qashar shalat
٨٥٧ -  المقام الذي يقصر بمثله الصلاة

858. Tidak melakukan shalat sunat ketika safar
٨٥٨ -  ترك التطوع في السف


4.Sunan Tirmizi.

390.meringkas (qasar) ketika safar.

391.berapa rakaat solat qasar.

392.masalah solat sunat saat safar.

393.menjamak dua solat.



5.Sunan Abu Daud
Solat saat safar

412.solat musafir.

413.kapan musafir mengqasarkan solat.

414.azan saat safar.

415.musafir sokat dalam keadaan ragu dengan waktu solat.

416.menjamak antara dua solat.

417.memendekan bacaan solat saat dalam safar.

418.solat tathawwu' dalam safar.

419.solat tathawwu'' dan witir diatas kenderaan.

420.solat wajib diatas kenderaan kerana ada uzur.

421.kapan musafir menyempurnakan solat.

422.mengqasar solat jika berada di wilayah musuh.



Tajuk-tajuk tentang solat qasar dalam kitab hadits

Sahih bukhari kitab qasar sesi 2s tajuk

Tajuk-tajuk tentang solat qasar dalam kitab hadits

Sahih bukhari 
kitab mengqasarkan solat

683.tentang solat qasar dan lama waktu yang dibolehkan menqasar solat.

684. Solat di Mina.

685.Berapa lama Nabi saw tinggal di Mekah ketika menunaikan haji.

686. Berapa jarak perjalanan yang membolehkan  mengqasar solat.

687.Menqasar solat ketika sudah keluar dari tempat tinggal.

688.Solat magrib tetap dilaksanakan dengan 3 rakaat ketika bepergian.

689.Solat sunat  diatas kenderaan  dan mengadap mengikuti arah kenderaan.

690.Solat sunat diatas kenderaan dengan isyarat.

691.Turun dari kenderaan bila melaksanakan solat ferdu.

692. Solat sunat diatas keldai.

693.Orang-orang yang tidak melaksanakan solat-solat sunat dalam perjalanan

694. Orang-orang yang  melaksanakan solat-solat sunat dalam perjalanan.

695.Menjamak(mengabungkan pelaksanaan )solat magrib dan isya'


696.Apakah tetap mengumandangkan azan dan iqamat ketika menjamak magrib dan isyak.

697.Memundurkan pelaksanaan solat Zohor sampai Asar (jamak akhir) bila berangkat  berpergian sebelum matahari condong ke arah Barat.

698.Apabila berangkat bepergian setelah matahari condong ke barat.

699.solat dengan duduk.

700.Solat orang yang duduk dengan isyarat.

701. Jika tidak mampu duduk.

702. Ketika sesaorang  solat dengan duduk kemudian dia merasa sudah sihat atau merasa lebih baik maka dia boleh meneruskan sisa salatnya dengan berdiri






Sahih muslim 
kitab solat musafir dan penjelas solat qasar
٧ -  صلاة المسافرين وقصرها 

347. Mengqshar shalat di Mina ٣٤٧ -  قصر الصلاة بمنى

348. Shalat di rumah saat hujan٣٤٨ -  الصلاة في الرحال في المطر

349. Bolehnya shalat sunat di atas kendaraan saat safar dan menghadap kemana kendaraannya menghadap
٣٤٩ -  جواز صلاة النافلة على الدابة في السفر حيث توجهت

350. Bolehnya menjamak antara dua shalat saat safar
٣٥٠ -  جواز الجمع بين الصلاتين في السفر

351. Menjamak antara dua shalat saat tidak bepergian
٣٥١ -  الجمع بين الصلاتين في الحضر



Sunan Nasaei.
15. Meng-qashar shalat saat safar ١٥ -  تقصير الصلاة في السفر

854. BAB ٨٥٤ -  باب

855. Shalat di Makkah٨٥٥ -  الصلاة بمكة

856. Shalat di Mina ٨٥٦ -  الصلاة بمنى

857. Lama kepergian sehingga meng-qashar shalat
٨٥٧ -  المقام الذي يقصر بمثله الصلاة

858. Tidak melakukan shalat sunat ketika safar
٨٥٨ -  ترك التطوع في السف




Sunan Tirmizi.
390.meringkas (qasar) ketika safar.
391.berapa rakaat solat qasar.
392.masalah solat sunat saat safar.
393.menjamak dua solat.




Sunan Abu Daud
Solat saat safar
412.solat musafir.
413.kapan musafir mengqasarkan solat.
414.azan saat safar.
415.musafir sokat dalam keadaan ragu dengan waktu solat.
416.menjamak antara dua solat.
417.memendekan bacaan solat saat dalam safar.
418.solat tathawwu' dalam safar.
419.solat tathawwu'' dan witir diatas kenderaan.
420.solat wajib diatas kenderaan kerana ada uzur.
421.kapan musafir menyempurnakan solat.
422.mengqasar solat jika berada di wilayah musuh.


423.solat khauf.
424.pendapat yang mengatakan satu kelompok solat bersama iman.
425.pendapat yang mengatakan jika salat satu rakaat.
426.pendapat yang mengatakan bertakbir semuanya.
427.pendapat yang mengatakan solat satu rakaat bersama tiap kelompok lalu salam.
428.pendapat yang mengatakan solat satu rakaat bersama tiap kelompok .
429.pendapat yang mengatakan solat satu rakaat bersama tiap kelompok  dan tidak mengqadak.
430.pendapat yang mengatakan solat dua rakaat bersama tiap kelompok .
431.solat pengintai musuh




Tajuk-tajuk tentang solat qasar dalam kitab hadits


1.Sahih bukhari 
kitab mengqasarkan solat

683.tentang solat qasar dan lama waktu yang dibolehkan menqasar solat.

684. Solat di Mina.

685.Berapa lama Nabi saw tinggal di Mekah ketika menunaikan haji.

686. Berapa jarak perjalanan yang membolehkan  mengqasar solat.

687.Menqasar solat ketika sudah keluar dari tempat tinggal.

688.Solat magrib tetap dilaksanakan dengan 3 rakaat ketika bepergian.

689.Solat sunat  diatas kenderaan  dan mengadap mengikuti arah kenderaan.

690.Solat sunat diatas kenderaan dengan isyarat.

691.Turun dari kenderaan bila melaksanakan solat ferdu.

692. Solat sunat diatas keldai.

693.Orang-orang yang tidak melaksanakan solat-solat sunat dalam perjalanan

694. Orang-orang yang  melaksanakan solat-solat sunat dalam perjalanan.

695.Menjamak(mengabungkan pelaksanaan )solat magrib dan isya'

696.Apakah tetap mengumandangkan azan dan iqamat ketika menjamak magrib dan isyak.

697.Memundurkan pelaksanaan solat Zohor sampai Asar (jamak akhir) bila berangkat  berpergian sebelum matahari condong ke arah Barat.

698.Apabila berangkat bepergian setelah matahari condong ke barat.

699.solat dengan duduk.

700.Solat orang yang duduk dengan isyarat.

701. Jika tidak mampu duduk.

702. Ketika sesaorang  solat dengan duduk kemudian dia merasa sudah sihat atau merasa lebih baik maka dia boleh meneruskan sisa salatnya dengan berdiri


2.Sahih muslim 

kitab solat musafir dan penjelas solat qasar
٧ -  صلاة المسافرين وقصرها 


347. Mengqshar shalat di Mina ٣٤٧ -  قصر الصلاة بمنى

348. Shalat di rumah saat hujan٣٤٨ -  الصلاة في الرحال في المطر

349. Bolehnya shalat sunat di atas kendaraan saat safar dan menghadap kemana kendaraannya menghadap
٣٤٩ -  جواز صلاة النافلة على الدابة في السفر حيث توجهت

350. Bolehnya menjamak antara dua shalat saat safar
٣٥٠ -  جواز الجمع بين الصلاتين في السفر

351. Menjamak antara dua shalat saat tidak bepergian
٣٥١ -  الجمع بين الصلاتين في الحضر




3.Sunan Nasaei.
15. Meng-qashar shalat saat safar ١٥ -  تقصير الصلاة في السفر

854. BAB ٨٥٤ -  باب

855. Shalat di Makkah٨٥٥ -  الصلاة بمكة

856. Shalat di Mina ٨٥٦ -  الصلاة بمنى


857. Lama kepergian sehingga meng-qashar shalat
٨٥٧ -  المقام الذي يقصر بمثله الصلاة

858. Tidak melakukan shalat sunat ketika safar
٨٥٨ -  ترك التطوع في السف


4.Sunan Tirmizi.

390.meringkas (qasar) ketika safar.

391.berapa rakaat solat qasar.

392.masalah solat sunat saat safar.

393.menjamak dua solat.



5.Sunan Abu Daud
Solat saat safar

412.solat musafir.

413.kapan musafir mengqasarkan solat.

414.azan saat safar.

415.musafir sokat dalam keadaan ragu dengan waktu solat.

416.menjamak antara dua solat.

417.memendekan bacaan solat saat dalam safar.

418.solat tathawwu' dalam safar.

419.solat tathawwu'' dan witir diatas kenderaan.

420.solat wajib diatas kenderaan kerana ada uzur.

421.kapan musafir menyempurnakan solat.

422.mengqasar solat jika berada di wilayah musuh.