Sabtu, Disember 25, 2021

Nahwu Sorof qawaid 1 03s

Nahwu Sorof qawaid 1 03s

Laki-laki  مُذَكَّر  - Perempuan مُؤَنَّث

Dalam tata bahasa Arab,  adanya penggolongan Isim ke dalam 
Mudzakkar (laki-laki) مُذَكَّر atau 
Muannats (perempuan)مُؤَنَّث. 

Penggolongan ini ada yang memang sesuai dengan jenis kelaminnya (untuk manusia dan hewan) dan ada pula yang merupakan penggolongan secara bahasa saja 
(untuk benda dan lain-lain).

Contoh Isim Mudzakkar مُذَكَّر
'Isa=عِيْسَى
putera=اِبْنٌ
sapi jantan=بَقَرٌ
laut=بَحْرٌ

Contoh Isim Muannats مُؤَنَّث
Maryam=مَرْيَم
puteri=بِنْتٌ
sapi betina=بَقَرَةٌ
angin=رِيْحٌ

Dari segi bentuknya, Isim Muannats  (مُؤَنَّث) biasanya ditandai dengan adanya tiga jenis huruf di belakangnya yaitu:
a) Ta Marbuthah ( ة ). Misalnya: فَاطِمَة (=Fathimah), مَدْرَسَة (=sekolah)

b) Alif Maqshurah ( ى ). Misalnya: سَلْمَى (=Salma), حَلْوَى (=manisan)

c) Alif Mamdudah ( اء ). Misalnya: أَسْمَاء (=Asma'),  سَمْرَاء (=perang)

Namun ada pula Isim Muannats yang tidak menggunakan tanda-tanda di atas.
Misalnya: رِيْحٌ (= angin), نَفْسٌ (= jiwa, diri), شَمْسٌ (= matahari)

Bahkan ada pula beberapa Isim Mudzakkar yang menggunakan Ta Marbuthah.
Contoh: حَمْزَة (= Hamzah), طَلْحَة (= Thalhah), مُعَاوِيَة 
(= Muawiyah)


مُذَكَّر
عِيْسَى
اِبْنٌ
حَمْزَة
مُعَاوِيَة

مُؤَنَّث
بَقَرَةٌ
فَاطِمَة
مَدْرَسَة
رِيْحٌ
نَفْسٌ
شَمْسٌ
سَلْمَى
حَلْوَى
أَسْمَاء
سَمْرَاء

Tafsir nota baca 0008(0155-0157)s

Tafsir nota baca 0008(0155-0157)s

Al-Baqarah 2:137
فَإِنْ ءَامَنُوا۟ بِمِثْلِ مَآ ءَامَنتُم بِهِۦ فَقَدِ ٱهْتَدَوا۟ۖ وَّإِن تَوَلَّوْا۟ فَإِنَّمَا هُمْ فِى شِقَاقٍۖ فَسَيَكْفِيكَهُمُ ٱللَّهُۚ وَهُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْعَلِيمُ 
Al-Baqarah 2:138
صِبْغَةَ ٱللَّهِۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ ٱللَّهِ صِبْغَةًۖ وَنَحْنُ لَهُۥ عَٰبِدُونَ 
Al-Baqarah 2:139

قُلْ أَتُحَآجُّونَنَا فِى ٱللَّهِ وَهُوَ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ وَلَنَآ أَعْمَٰلُنَا وَلَكُمْ أَعْمَٰلُكُمْ وَنَحْنُ لَهُۥ مُخْلِصُونَ 
Al-Baqarah 2:140

أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْرَٰهِۦمَ وَإِسْمَٰعِيلَ وَإِسْحَٰقَ وَيَعْقُوبَ وَٱلْأَسْبَاطَ كَانُوا۟ هُودًا أَوْ نَصَٰرَىٰۗ قُلْ ءَأَنتُمْ أَعْلَمُ أَمِ ٱللَّهُۗ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن كَتَمَ شَهَٰدَةً عِندَهُۥ مِنَ ٱللَّهِۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغَٰفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ 
Maka jika mereka telah beriman sebagaimana yang kamu imani, sungguh, mereka telah mendapat petunjuk. Tetapi jika mereka berpaling, sesungguhnya mereka berada dalam permusuhan (denganmu), maka Allah mencukupkan engkau (Muhammad) terhadap mereka (dengan pertolongan-Nya). Dan Dia Maha Mendengar, Maha Mengetahui.²¹⁹
(Ambillah) celupan Allah (ugama Allah); dan siapakah yang lebih baik celupannya daripada Allah? Dan kepadaNyalah kami menyembah.²²⁰ [138].
Katakanlah: "Apakah kamu hendak berdebat dengan kami tentang Allah, sedangkan Dia adalah Tuhan kami dan Tuhan kamu. Kami memperolehi balasan dari amalan-amalan kami, dan kamu memperolehi balasan dari amalanamalan kamu dan kami hanya taat dengan ikhlas kepadaNya. [ 139].
Atau apakah kamu (wahai orang-orang Yahudi dan Nasrani) mahu mengatakan bahawa Ibrahim, Isma'il, Ishaq. Ya'qub dan anak cucunya, adalah penganut agama Yahudi atau Nasrani? Katakanlah: "Siapakah yang lebih mengetahui, kamu atau Allah?”²²¹ dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan kesaksian yang telah diberikan Allah kepadanya?²²² Dan Allah sekali-kali tidak lalai dari apa yang dilakukan kamu. [140].

Itulah satu umat yang telah berlalu; mereka memperolehi apa yang mereka usahakan dan kamu memperolehi apa yang kamu usahakan. Dan kamu tidak dipenanggungjawabkan terhadap apa yang dilakukan mereka.²²³ [141].


______

²¹⁹ Di tempat Iain Dia berfirman:
Ta Ha 20:7وَإِن تَجْهَرْ بِٱلْقَوْلِ فَإِنَّهُۥ يَعْلَمُ ٱلسِّرَّ وَأَخْفَى 
Bermaksud: Dan jika engkau menyaringkan suara dengan doa permohonanmu, (maka yang demikian tidaklah perlu), kerana sesungguhnya Allah mengetahui segala rahsia dan segala yang tersembunyi. (Thaha:7).


²²⁰ Tidak seperti kamu. sekali kamu menyembah Allah, sekali pula kamu menyembah 'Isa dan 'Uzair.

²²¹Tentulah Allah yang lebih mengetahui. Dia menceritakan kepada kami tentang agama anutannya bahawa Ibrahim adalah seorang ahli tauhid, dia bukan Yahudi dan bukan juga Kristian- Lihat firmanNya ini:

Aal-e-Imran 3:67
مَا كَانَ إِبْرَٰهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَٰكِن كَانَ حَنِيفًا مُّسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ ٱلْمُشْرِكِينَ 
Bermaksud: Bukanlah (Nabi) Ibrahim itü seorang penganut agama Yahudi dan bukan juga dia seorang penganut agama Kristian. tetapi dia seorang yang tetap di atas dasar Tauhid sebagai seorang Muslim yang taat dan berserah bulat-bulat kepada Allah), dan dia juga bukanlah dari golongan orang-orang musyik. (Aali Imraan 67)

Kamu pula memasukkan ke dalam agamamu sesuatu yang tidak terdapat dalam agama anutan Ibrahim a.s. Allah telah berfirman tentang kamu begini:

At-Taubah 9:30
وَقَالَتِ ٱلْيَهُودُ عُزَيْرٌ ٱبْنُ ٱللَّهِ وَقَالَتِ ٱلنَّصَٰرَى ٱلْمَسِيحُ ٱبْنُ ٱللَّهِۖ ذَٰلِكَ قَوْلُهُم بِأَفْوَٰهِهِمْۖ يُضَٰهِـُٔونَ قَوْلَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ مِن قَبْلُۚ قَٰتَلَهُمُ ٱللَّهُۚ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ 
Bemaksud: Dan oranğ-orang Yahudi berkata: "Uzair ialah anak dan orang-orang Nasrani (pula) berkata: Al-Masih ialah anak Allah". Demikianlah perkataan mereka dengan mulut mereka sendiri. mereka meninggalkan perkataan orang-orang kafir yang terdahulu; mereka dilaknat Allah. Bagaimana mereka boleh berpaling sampai begitu dari kebenaran? (at-Taubah:30).

²²²Bahawa Nabi Ibrahim adalah seorang ahli tauhid sejati dan dia adalah penentang tegar kesyirikan.


²²³ Sesuai dengan prinsip keadilan yang ditetapkan oleh Allah di dalam al-Qur'an, bahawa:

Fatir 35:18
وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰۚ وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَىٰ حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَىْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰٓۗ إِنَّمَا تُنذِرُ ٱلَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِٱلْغَيْبِ وَأَقَامُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَۚ وَمَن تَزَكَّىٰ فَإِنَّمَا يَتَزَكَّىٰ لِنَفْسِهِۦۚ وَإِلَى ٱللَّهِ ٱلْمَصِيرُ 
Bermaksud: Dan (ketahuilah), seseorang pemikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain dan jika seseorang yang berat tanggungannya (dengan dosa), memanggil (orang lain) untuk menolong memikul sama bebanan itil, tidaklah akan dapat dipikul sedikitpun daripadanya, walaupun orang yang diminta pertolongannya itü dari kerabatnya sendiri. Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) hanyalah memberi peringatan kepada orang-orang yang takut (melanggar hukum-hukum) Tuhan semasa mereka tidak dilihat orang dan semasa mereka tidak melihat azab Tuhân, serta mereka mendirikan sembahyang dan sesiapa yang membersihkan dirinya (dari segala yang dilarang) maka sesungguhnya dia melakukan pembersihan itü untuk kebaikan dirinya sendiri dan (ingatlah), kepada Allah jualah tempat kembali(mu). (Faathir:18),

An-Najm 53:39 وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَٰنِ إِلَّا مَا سَعَىٰ 
Bermaksud: Dan sesungguhnya seseorang manusia itü tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya. (an-Najm:39).


Jumaat, Disember 24, 2021

Tafsir nota baca 0008(0153-155)s

Tafsir nota baca 0008(0153-155)s

Al-Baqarah 2:135
وَقَالُوا۟ كُونُوا۟ هُودًا أَوْ نَصَٰرَىٰ تَهْتَدُوا۟ۗ قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْرَٰهِۦمَ حَنِيفًاۖ وَمَا كَانَ مِنَ ٱلْمُشْرِكِينَ 
Al-Baqarah 2:136
قُولُوٓا۟ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ وَمَآ أُنزِلَ إِلَيْنَا وَمَآ أُنزِلَ إِلَىٰٓ إِبْرَٰهِۦمَ وَإِسْمَٰعِيلَ وَإِسْحَٰقَ وَيَعْقُوبَ وَٱلْأَسْبَاطِ وَمَآ أُوتِىَ مُوسَىٰ وَعِيسَىٰ وَمَآ أُوتِىَ ٱلنَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُۥ مُسْلِمُونَ 

Dan mereka berkata: "Hendaklah kamu menjadi penganut agama Yahudi atau Nasrani, niscaya kamu mendapat petunjuk."²¹⁴ Katakanlah: "Sebenarnya kami mengikut agama Ibrahim yang lurus. Dan dia bukanlah dari golongan orang-orang musyrik (seperti kamu).” [135].

Katakanlah (wahai orang-orang yang beriman): "Kami beriman kepada Allah dan apa yang diturunkan kepada kami (al-Qur'an), dan apa yang diturunkan kepada ibrahim,²¹⁵ Isma'il, Ishaq, Ya'qub dan anak cucunya 
(berupa Shuhuf),dan apa yang diberikan kepada Musa (Taurat)²¹⁶ dan 'Isa (Injil)²¹⁷ yang diberikan kepada nabi-nabi dari Tuhannya. Kami tidak membeza-bezakan serta apa seorang pun di antara mereka (seperti kamu yang membeza-bezakannya) dan kami semua adalah Islam (menyerah diri dan hanya tunduk patuh) kepadaNya semata-mata²¹⁸[136].

_______________
²¹⁴ Maksudnya ialah orang-orang Yahudi berkata, "Hendaklah kamu menjadi penganut agama Yahudi, niscaya kamu mendapat petunjuk.” Orang-orang Nashara pula berkata, "Hendaklah kamu menjadi penganut agama Nashara, niscaya kamu mendapat petunjuk." la sama sekali tidak bererti masing-masing daripada dua golongan itü memberi pilihan sama ada hendak menjadi Yahudi atau Nasrani. Dengan menganut mana-mana satu daripada dua agama itü manusia akan mendapat petunjuk. Kerana Allah telah berfırman:

Al-Baqarah 2:113
وَقَالَتِ ٱلْيَهُودُ لَيْسَتِ ٱلنَّصَٰرَىٰ عَلَىٰ شَىْءٍ وَقَالَتِ ٱلنَّصَٰرَىٰ لَيْسَتِ ٱلْيَهُودُ عَلَىٰ شَىْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ ٱلْكِتَٰبَۗ كَذَٰلِكَ قَالَ ٱلَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْۚ فَٱللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ فِيمَا كَانُوا۟ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ 
Bermaksud: Dan orang-orang Yahudi berkata: "Orang-orang Nasrani itü tidak mempunyai suatu pegangan (ugama yang benar)"; dan orang-orang Nasrani pula berkata: "Orang-orang Yahudi itü tidak mempunyai suatu pegangan (ugama yang benar)", sedangkan mereka membaca Kitab Suci masing-masing (Taurat dan Injil). Demikian juga orang-orang yang tidak berilmu pengetahuan (dari kalangan musyrikin 'Arab) mengatakan seperti yang dikatakan oleh mereka itu. Maka Allah akan mengadili di antara mereka pada hari kiamat mengenai perkara-perkara yang dipertikaikan mereka. 

²¹⁵ Tidak disebutkan di sini apakah yang diturunkan kepada Nabi Ibrahim itu, kitabkah atau shuhuf? Di dalam Surah al-A'la tersebut dengan jelas bahawa ia berupa Shuhuf. Di dalamnya juga tersebut sebahagian daripada ajaran yang terdapat di dalam Shuhufyang diturunkan kepada Nabi İbrahinı itu. Mari kita lihat ayat-ayat berkenaan di dalam Surah al-A'la:
Al-A'la 87:16 بَلْ تُؤْثِرُونَ ٱلْحَيَوٰةَ ٱلدُّنْيَا 
Al-A'la 87:17 وَٱلْءَاخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰٓ 
Al-A'la 87:18 إِنَّ هَٰذَا لَفِى ٱلصُّحُفِ ٱلْأُولَىٰ
Al-A'la 87:19 صُحُفِ إِبْرَٰهِيمَ وَمُوسَىٰ 
Bermaksud: (Tetapi kebanyakan kamu tidak melakukan yang demikian), bahkan kamu mengutamakan kehidupan dunia; (16)
Padahal kehidupan akhirat lebih baik dan lebih kekal. (17)
Sesungguhnya (keterangan-keterangan yang dinyatakan) ini ada (disebutkan) di dalam Kitab-kitab yang terdahulu, (18) laitu Kitab-kitab Ibrahim dan Musa. (19). 

²¹⁶ Selain Shuhuf diberikan kepada Nabi Musa seperti tersebut di dalam ayat ke-19 Surah al-A'la yang dikemukakan tadi, Nabi Musa juga diberikan Al-Kitab berdasarkan firman Allah berikut: 
Al-An'am 6:154
ثُمَّ ءَاتَيْنَا مُوسَى ٱلْكِتَٰبَ تَمَامًا عَلَى ٱلَّذِىٓ أَحْسَنَ وَتَفْصِيلًا لِّكُلِّ شَىْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لَّعَلَّهُم بِلِقَآءِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ 
Bermaksud: Kemudian (ketahuilah pula bahawa) Kami telah memberikan kepada (Nabi) Musa Al-Kitab (Taurat) untuk menyempurnakan (kemuliaan dan ni'mat Kami) kepada orang yang telah berbuat baik (menjalankan ajaran Kitab itu iaitu Nabi Musa) dan untuk menjelaskan segala sesuatu, serta menjadi petunjuk dan rahmat, supaya mereka beriman kepada pertemuan dengan Tuhan mereka (pada hari akhirat kelak). 

Nama al-Kitab yang diberikan kepada Nabi Musa itu ialah at-Taurat berdasarkan sekian banyak firman Allah yang lain.

²¹⁷  Apa yang diberikan kepada Nabi 'Isa pula ialah Kitab Injil. la tersebut dengan jelas di dalam ayat ke-46 Surah al-Maa'idah dan ayat ke-27 Surah al-Hadid, Di bawah ini dikemukakan ayat al-Maa'idah yang dimaksudkan:
Al-Ma'idah 5:46
وَقَفَّيْنَا عَلَىٰٓ ءَاثَٰرِهِم بِعِيسَى ٱبْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ ٱلتَّوْرَىٰةِۖ وَءَاتَيْنَٰهُ ٱلْإِنجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ ٱلتَّوْرَىٰةِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ 
Bermaksud: Dan Kami utuskan (Nabi) 'Isa Ibni Mariam mengikuti jejak langkah mereka (Nabi-nabi Bani Israil), untuk membenarkan Kitab Taurat yang diturunkan sebelumnya dan Kami telah berikan kepadanya Kitab Injil, yang mengandungi petunjuk dan cahaya yang menerangi, sambil mengesahkan benarnya apa yang telah ada di hadapannya dari Kitab Taurat, serta menjadi petunjuk dan nasihat pengajaran bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa. 

²¹⁸ Adakah perintah Allah ini telah dijunjung oleh orang-orang yang beriman, khususnya generasi awal umat Muhammad? Dan apakah ganjaran yang dijanjikan kepada orang-orang yang menjunjung perintah Allah ini? Tidak jetas tersebut di sini. Tetapi ia tersebut di dalam firman Allah berikut:

Al-Baqarah 2:285
ءَامَنَ ٱلرَّسُولُ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِۦ وَٱلْمُؤْمِنُونَۚ كُلٌّ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَمَلَٰٓئِكَتِهِۦ وَكُتُبِهِۦ وَرُسُلِهِۦ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِۦۚ وَقَالُوا۟ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَاۖ غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ ٱلْمَصِيرُ 
Bermaksud: Rasul telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian juga orang-orang yang beriman. Semuanya beriman kepada Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya dan rasul-rasulNya. (Mereka berkata): "Kami tidak membeza-bezakan antara seorang dengan yang Iain dari rasul-rasulNya", dan mereka juga berkata: "Kami dengar dan kami ta'at". (Kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadaMu jualah tempat kembali." 

Ganjaran yang disediakan untuk mereka pula tersebut di dalam firman Allah di bawah ini:

An-Nisa' 4:152
وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ بِٱللَّهِ وَرُسُلِهِۦ وَلَمْ يُفَرِّقُوا۟ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ أُو۟لَٰٓئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا 
Bermaksud: Orang-orang yang beriman kepada Allah dan para rasulNya dan tidak membeza-bezakan seorangpun di antara mereka, kelak Allah akan memberikan kepada mereka pahalanya. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

²¹⁹ Di tempat Iain Dia berfirman:

Ta Ha 20:7وَإِن تَجْهَرْ بِٱلْقَوْلِ فَإِنَّهُۥ يَعْلَمُ ٱلسِّرَّ وَأَخْفَى 
Bermaksud: Dan jika engkau menyaringkan suara dengan doa permohonanmu, (maka yang demikian tidaklah perlu), kerana sesungguhnya Allah mengetahui segala rahsia dan segala yang tersembunyi. 



Khamis, Disember 23, 2021

Resepi asam pedas ikan kembung

Resepi asam pedas ikan kembung

½ kilo ikan kembong segar
(mata cerah dan isi badannya  keras)
1 cawan cili kisar
1 cawan airs asam jawa
1 genggam daun kesom
5 biji kacang bendi
1 kuntum bunga kantan.
2 biji tomato
1 batang serai 
2 labu bawang besar*
3 ulas bawang putih*
1inci halia*
6 biji bawang merah*
1 inci kunyit hidup *
1 inci belacan*
1 cawan minyak

1. Sedia bahan2 yang nak dikisar * tetapi tidak terlalu halus
2. Tumis bahan kisar dalam minyak panas  sehingga garing.
3. Masukkan serai ketuk   dan sedikit daun kesom .
4. Bila tumisan telah pecah kering dan pecah minyak masukan   cili kisar. Kecilkan api dan masak sehinggacili pecah minyak.
5. Bila cili pecah minyak  masuk air asam jawa dan air untuk kuah.
6. Masukan garam, bunga kantan, daun kesom.
Mendidih masukan bendi dan ikan kembong.
Masukan buah tomato.



Nahwu Sorof qawaid 1 01

Nahwu Sorof qawaid 1 01

PEMBAGIAN KATA أَقْسَامُ الْكَلِمَةُ

Semua bahasa manusia tersusun dari tiga komponen dasar yaitu:
1. Satuan bunyi yang disebut "huruf" atau "abjad".
Contoh: م - س - ج - د
2. Susunan huruf yang memiliki arti tertentu yang disebut "kata".
Contoh: مَسْجِدٌ (= masjid)
3. Rangkaian kata yang mengandung pikiran yang lengkap yang disebut "kalimat".
Contoh: أُصَلِّيْ فِي الْمَسْجِدِ (= saya shalat di masjid)


Dalam tata bahasa Arab, "kata" dibagi ke dalam tiga golongan besar:

1. ISIM ( اِسْم ) atau "kata benda". Contoh: مَسْجِد (= masjid)
2. FI'IL ( فِعْل ) atau "kata kerja". Contoh: أُصَلِّيْ (= saya shalat)
3. HARF ( حَرْف ) atau "kata tugas". Contoh: فِيْ (= di, dalam)

Penggunaan istilah Kata Benda, Kata Kerja dan Kata Tugas dalam tata bahasa , tidak sama persis dengan Isim, Fi'il dan Harf dalam tata bahasa Arab. Namun bolehlah dipakai untuk sekadar mendekatkan pengertian.

Rabu, Disember 22, 2021

Nahwu Sorof 17s(buat fiil amr)

Nahwu Sorof 17s

Fi'il 'Amr (bagian 3)
Pada bab ini kita akan belajar bagaimana cara membuat Fi'il Amr. Pada kali ini kita akan belajar membuat Fi'il Amr dari 4 pola kata yang berbeda. Sebenarnya ada banyak pola dalam membentuk Fi'il Amr, tetapi dalam artikel ini saya akan menguraikan 4 cara saja yang menurut saya banyak dipakai.

Cara Membuat Fi'il Amr Cara I
Pada cara I kita akan belajar membuat Fi'il Amr dari kata yang berpola  atau berwazan: فَعَلَ يَفْعُلُ
Cara membentuk Fi'il Amr dari wazan ini, langkah- langkahnya sebagai berikut : 
1. Kita pakai Fi'il Mudhari' dari kata tersebut (يَفْعُلُ)
2. Huruf ي yang berada di paling depan kita ganti dengan أُ
3. Harokat huruf terakhir (ل) yang semula adalah Dhommah kita ganti menjadi Sukun ( ْ )
Jadi  kata Perintah dari kata  يَفْعُلُ  adalah أُفْعُلْ
Beberapa contoh Fi'il yang mengikuti pola ini adalah :
Fi'il Bentuk Fi'il Amrnya - 
Menolong  نَصَرَ
Fiil mudharik  يَنْصُرُ
Tolonglah! أُنْصُرْ

Belajarدَرَسَ
Fiil mudharik يَدْرُسُ
Belajarlah! أُدْرُسْ

Membunuh قَتَلَ
Fiil mudharikيَقْتُلُ
Bunuhlahأُقْتُلْ

Menulis كَتَبَ
Fiil mudharik يَكْتُبُ
Tulislah أُكْتُبْ

Masuk دَخَلَ
Fiil mudharik يَدْخُلُ
Masuklah! أُدْخُلْ
 
 
Cara Membuat Fi'il Amr Cara II
Pada cara ke II kita akan belajar membuat Fi'il Amr yang berpola : فَعَلَ- يَفْعِلُ

Cara membentuk Fi'il Amr dari Fi'il yang mempunyai pola atau wazan seperti di atas adalah :
1. Yang akan kita gunakan adalah Fi'il Mudhari'nya.
2. Huruf ي pada huruf pertama di atas kita ganti dengan إِ (i)
3. Huruf terakhir harokatnya di sukun.
 
Sehingga bentuk Fi'il Amr dari  فَعَلَ- يَفْعِلُ adalah إِفْعِلْ
Beberapa contoh dari pola ini adalah:
Fi'ilBentuk Fi'il Amrnya

Memukul ضَرَبَ
Fiil mudharikيَضْرِبُ
Pukullah! إِضْرِبْ

Dudukجَلَسَ
Fiil mudharik يَجْلِسُ
Duduklah!  إِجْلِسْ

Membaca قَرَأَ
Fiil mudarik يَقْرَأُ
Bacalah إِقْرَأْ

Turun نَزَلَ
Fiil mudharik ينْزِلُ
Turunlah!إِنْزِلْ
 

Cara Membuat Fi'il Amr III
Cara ke 3 ini kita gunakan apabila Fi'il yang akan kita ubah berpola : فَعَّلَ- يُفَعِّلُ
Cara membuatnya adalah sebagai berikut :
1. Kita gunakan Fi'il Mudhari' dari F'il tersebut (يُفَعِّلُ)
2. Huruf Ya (يَ) pada fi'il mudhari' dihilangkan/dihapus
3. Sukunkan huruf terakhir.
Sehingga bentuk Fi'il Amr dari Fi'il yang berpola فَعَّلَ-يُفَعِّلُ adalah فَعِّلْ
Mudah kan?

Fi'il 'Amr (bagian IV)
Cara Membuat Fi'il Amr IV
Selanjutnya kita akan membuat Fi'il Amr dari Fi'il yang berpola:فَاعَلَ- يُفَاعِلُ
Cara membuat Fi'il Amr dari Fi'il berpola di atas adalah:
1. Seperti biasa, kita gunakan Fi'il Mudhariknya (يُفَاعِلُ)
2. Hapus huruf pertama (ي)
3. Sukunkan huruf terakhirnya (لْ)
Sehingga bentuk Fi'il Amr dari Fi'il yang 
berpola فَاعَلَ- يُفَاعِلُ adalah فَاعِلْ
 
Selesai juga akhirnya bab tentang Fi'il Amr.

 



K999.Masa Anak Masih Kecil, Buat Perkara Ini. Barulah Dia Akan Rapat Dengan Adik Beradik Sampai Besar

K999.Masa Anak Masih Kecil, Buat Perkara Ini. Barulah Dia Akan Rapat Dengan Adik Beradik Sampai Besar

Memang kadang-kadang akan ada perbalahan kecil sesama anak-anak. Namun, jika anda sejak daripada awal, sudah mendidik mereka erti kasih sayang antara adik-beradik, tidak mustahil mereka akan berbaik dalam masa yang singkat lantaran tahu menilai kasih sayang yang telah anda terapkan dalam diri mereka.

Berikut adalah antara perkara yang perlu dilakukan semasa anak-anak anda masih lagi kecil. Diharapkan ia dapat membantu anda membina hubungan adik-beradik yang kukuh sepanjang hayat.

1. Makan bersama
Dalam sehari, pastikan anda dan anak-anak berkumpul seisi keluarga untuk makan bersama-sama. Selesai makan, anda dan mereka boleh saling berbual dan bercerita tentang apa sahaja yang berlaku pada hari kejadian. Dengan yang demikian, semua ahli keluarga berasa seronok apabila dapat terlibat dalam aktiviti seharian masing-masing.

2. Jaga antara satu sama lain
Sentiasa ingatkan anak-anak untuk menjaga diri mereka antara satu sama lain. Yang lebih berusia perlu tengok adiknya yang lebih kecil. Malah anak yang lebih muda pun boleh melakukan perkara yang sama juga.

Sebelum tidur katakan pada anak-anak “Abang atau kakak perlu jaga adik. Begitu juga adik. Perlu juga jaga abang atau kakak.” Percayalah jika dari kecil anda sudah ingatkan perkara ini kepada anak-anak, apabila mereka dewasa kelak, pesanan ini akan sentiasa kukuh dalam ingatan mereka.

3. Berlaku adil
Tanpa sedar, kadang-kadang ibu bapa itu sendiri berlaku tidak adil kepada anak-anaknya.
Paling biasa dilakukan ialah apabila adik buat silap, kakak atau abangnya akan dipersalahkan. Hal sebegini akan membuatkan anak yang tua berasa kecil hati dan berdendam kepada adiknya.


Sama juga halnya apabila membeli sesuatu barangan. Pastikan anda sentiasa berlaku adil. Hal ini penting untuk tidak menimbulkan perasaan cemburu di antara mereka. Tidak kira apa-apa pun, sebenarnya setiap anak mahu dihargai secara sama rata. Untuk itu, anda perlu bijak mengawal keadaan.


4. Tolong-menolong
Biarpun anak-anak masih kecil tetapi sikap tolong-menolong perlu diajar daripada awal. Antara yang boleh anda lakukan ialah meminta adik dan kakak atau abangnya sama-sama mengemas alat permainan yang telah digunakan semasa bermain bersama-sama. Sambil mereka mengemas, jangan lupa selitkan kata-kata pujian kepada mereka. Pastikan mereka bangga dapat berbuat baik sesama sendiri.


5. Tunjukkan contoh baik
Jika mahu anak-anak berhubungan baik antara satu sama lain, anda sendiri pun perlu menjaga hubungan dengan adik-beradik. Sikap saling tolong-menolong, ziarah-menziarahi dan saling berhubung antara anda dan adik-beradik, secara tidak langsung menunjukkan bahawa ikatan kekeluargaan yang ada itu perlu dijaga setiap masa. Contoh yang baik seperti ini dapat mereka jadikan panduan di masa hadapan mereka.

Nufa

Nahwu Sorof 14s

Nahwu Sorof 14s
Tabel Tashrif Lughowi Fi'il Madhi & Mudhori'
Pada pembahasan Tashrif Lughawi Fi'il Madhi dan Tashrif Lughawi Fi'il Mudhari' kita sudah belajar tentang tashrif atau perubahan bentuk fi'il berdasarkan ke 14 Dhomir atau kata gantinya.
Pada kali ini saya hanya akan memberikan sebuah tabel tashrif lughawi fi'il madhi dan mudhari. Semoga bisa mempermudah kita dalam memahami Tashrif Lughawi Fi'il Madhi dan Mudhari'. Berikut ini tabelnya:


 1.dhamir هُوَ
dia 1 lk
Fiil madhi  فَعَلَ
Fiil mudharik  يَفْعَلُ

2. dhamir هُمَا
Mereka 2 lk
Fiil madhi فَعَلَا
Fiil mudharik يَفْعَلَانَ

3. dhamir هُمْ  
Mereka >2 lk
Fiil madhi فَعَلُوْا
Fiil mudharik يَفْعَلُوْنَ

4. dhamir هِيَ
dia pr 1 orang
Fiil madhi فَعَلَتْ
Fiil mudharik تَفْعَلُ

5. dhamir هُمَا
Mereka pr 2 orang. 
Fiil madhi فَعَلَتَا
Fiil mudharik  تَفْعَلَانِ

6. dhamir هُنَّ
Mereka >2 orang pr
Fiil madhi   فَعَلْنَ
Fiil mudharik يَفْعَلْنَ

7. dhamir  أَنْتَ
kamu lk 1 orang. 
Fiil madhi     فَعَلْتَ
Fiil mudharik  تَفْعَلُ

8. dhamir  أَنْتُمَا
kalian lk 2 orang. 
Fiil madhi فَعَلْتُمَا
Fiil mudharik  تَفْعَلَانِ

9. dhamir  أَنْتُمْ
Kalian lk >2 
Fiil madhi  فَعَلْتُمْ
Fiil mudharik تَفْعَلُوْنَ

10. dhamir  أَنْتِ
kamu pr 1 orang. 
Fiil madhi  فَعَلْتِ
Fiil mudharik  تَفْعَلِيْنَ

11. dhamir  أَنْتُمَا
kalian pr 2 orang. 
Fiil madhi فَعَلْتُمَا
Fiil mudharik تَفْعَلَانِ

12. dhamir  أَنْتُنَّ
Kalian pr >2 orang. 
Fiil madhi فَعَلْتُنَّ
Fiil mudharik تَفْعَلْنَ

13. dhamir  أَنَا 
saya. 
Fiil madhi فَعَلْتُ
Fiil mudharik أَفْعَلُ

14. dhamir نَحْنُ
kami/kita 
Fiil madhi  فَعَلْنَ
Fiil mudharik  نَفْعَلُ

هو هما هم هي هما هنَّ أنتَ أنتما أنتم أنتِ أنتُما أنتُنَّ أنا نحن
فِعِلْ مَاضِي

Fiil madhi فِعِلْ مَاضِي 
untuk هو ialah فَعَلَ
untuk هما ialah فَعَلَا
untuk هم ialahفَعَلُوْا
untuk هي ialah فَعَلَتْ
untuk هما ialah فَعَلَتَا
untuk هن ialah فَعَلْنَ
untuk أنتَ ialah فَعَلْتَ
untuk أنتما ialah فَعَلْتُمَا
untuk  أنتم ialah فَعَلْتُمْ
untuk أنتِ  ialah فَعَلْتِ
untuk أنتما ialah فَعَلْتُمَا
untuk أنتُنَّ ialah فَعَلْتُنَّ
untuk أنا ialah فَعَلْتُ
untuk نحن ialah فَعَلْنَ


Fiil mudharik فِعِلْ مُضَارِعْ
untuk هو  ialah يَفْعَلُ
untuk  هما ialah  يَفْعَلَانَ 
untuk هم  ialah يَفْعَلُوْنَ
untuk هي ialah تَفْعَلُ
untuk هما ialah تَفْعَلَانِ
untuk  هن ialah يَفْعَلْنَ
untuk  أنتَ ialah تَفْعَلُ
untuk  أنتما ialah تَفْعَلَانِ
untuk أنتم ialah تَفْعَلُوْنَ
untuk أنتِ ialah تَفْعَلِيْنَ
untuk  أنتما ialah تَفْعَلَانِ
untuk  أنتن ialah تَفْعَلْنَ
untuk  أنا ialah أَفْعَلُ
untuk نحن ialah نَفْعَلُ


Tafsir nota baca 0008(0151-0152)s

Tafsir nota baca 0008(0151-0152)s

Tafsir nota 8(131-0134)
Al-Baqarah 2:131 إِذْ قَالَ لَهُۥ رَبُّهُۥٓ أَسْلِمْۖ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ 
Al-Baqarah 2:132
وَوَصَّىٰ بِهَآ إِبْرَٰهِۦمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يَٰبَنِىَّ إِنَّ ٱللَّهَ ٱصْطَفَىٰ لَكُمُ ٱلدِّينَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ 
Al-Baqarah 2:133
أَمْ كُنتُمْ شُهَدَآءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ ٱلْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ مَا تَعْبُدُونَ مِنۢ بَعْدِى قَالُوا۟ نَعْبُدُ إِلَٰهَكَ وَإِلَٰهَ ءَابَآئِكَ إِبْرَٰهِۦمَ وَإِسْمَٰعِيلَ وَإِسْحَٰقَ إِلَٰهًا وَٰحِدًا وَنَحْنُ لَهُۥ مُسْلِمُونَ 
Al-Baqarah 2:134
تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْۖ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُم مَّا كَسَبْتُمْۖ وَلَا تُسْـَٔلُونَ عَمَّا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ 

(Ingatlah) Ketika Tuhannya berfirman kepadanya: "Islamlah (serahkan dirimu wahai Ibrahim)!" Ibrahim (terus) menjawab: "Aku Islam dengan menyerahkan diriku (tunduk patuh) kepada Rabb (Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan) semesta alam." [131]

Dan Ibrahim telah mewasiatkan agama itu kepada anak-anaknya, juga (cucunya) Ya'qub. (Ibrahim berkata): "Wahai anak-anakku! Sesungguhnya
Allah telah memilih agama ini unlukmu, kerana itü janganlah kamu mati melainkan sebagai orang-orang Islam.²¹³ [132].

(Demikianlah wasiat Nabi Ya'qub, bukan sebagaimana yang kamu katakan itü wahai orang-orang Yahudi)! Adakah kamu hadhir ketika Ya' qub kedatangan (tanda-tanda) maut, ketika ia berkata kepada anak-anaknya: "Apakah yang akan kamu sembah sepeninggalanku?” Mereka menjawab: "Kami tetap akan menyembah Tuhanmu dan Tuhan nenek moyangmu, Ibrahim, Isma'il dan Ishaq, (iaitu) Tuhan Yang Maha Esa dan kepadaNya jua kami menyerah diri. [133].

Itulah satu umat yang telah berlalu; mereka memperolehi apa yang mereka usahakan dan kamu memperolehi apa yang kamu usahakan, dan kamu tidak dipertanggungjawabkan terhadap perbuatan-perbuatan yang dilakukan mereka. [134].

___________

²¹³ Firman Allah ini menegaskan bahawa agama Islamlah agama yang dipilih dan direstui Allah untuk manusia. Manusia tidak sepatutnya mati melainkan sebagai orang-orang Islam. Perkara yang sama juga tersebut di dalam dua firman Allah
Aal-e-Imran 3:19
إِنَّ ٱلدِّينَ عِندَ ٱللَّهِ ٱلْإِسْلَٰمُۗ وَمَا ٱخْتَلَفَ ٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتَٰبَ إِلَّا مِنۢ بَعْدِ مَا جَآءَهُمُ ٱلْعِلْمُ بَغْيًۢا بَيْنَهُمْۗ وَمَن يَكْفُرْ بِـَٔايَٰتِ ٱللَّهِ فَإِنَّ ٱللَّهَ سَرِيعُ ٱلْحِسَابِ 
Bermaksud: Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah İslam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itü tidak berselisih (mengenai agama Islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itü pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah amat segera hitungan hisabNya. (Aali Imraan:19).

Aal-e-Imran 3:85
وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ ٱلْإِسْلَٰمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِى ٱلْءَاخِرَةِ مِنَ ٱلْخَٰسِرِينَ 
Bermaksud: Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka sekali-kali tidak akan diterima (agama itu) daripadanya dan dia pada hari akhirat kelak termasuk orang-orang yang rugi. (Aali Imran)

Selasa, Disember 21, 2021

Nahwu Sorof 06s

Nahwu Sorof 06s

Bahasa  arab 8

Isim Mufrod, Isim Mutsanna dan Isim Jamak
Klasifikas Isim ini  adalah berdasarkan Jumlah. 


Pertama Isim Mufrod.
Isim Mufrod adalah Isim yang berjumlah tunggal atau satu. Bentuk dasar Isim adalah mufrod. 
Jika  mencari arti dari suatu perkataan kata isim dalam kamus  perkataan  yang kita akan temui adalah kata tunggal atau Isim yang  mufrod.

Kedua  Isim Mutsanna. 
Isim Mutsanna adalah Isim yang berjumlah Dua. 
Isim Mutsanna ini dapat dibuat dengan menambahkan huruf ا dan ن di akhir perkataan  Isim Mufrod.

Perkataan Isim Mufrod dan Isim Mutsanna
Contoh 1 
Perkataan بَيْتٌ
Ini adalah untuk sebuah rumah (ini mufrod)
Jika 2 buah rumah  ditambah huruf ا dan huruf ن diakhir perkataan بَيْتٌ , maka jadi بَيْتَانِ ( ini mutsanna)

Contoh 2
Perkataan بَابٌ
Ini adalah untuk satu pintu.(ini mufrod)
Jika 2 pintu  ditambah huruf ا dan ن diakhir 
perkataan بَابٌ , maka jadi بَابَانِ ( ini mutsanna)

Contoh 3
Perkataan مَدْرَسَةٌ
Ini adalah untuk satu buah sekolah.(ini mufrod)
Jika 2 buah sekolah ditambah huruf ا dan ن diakhir perkataan مَدْرَسَةٌm maka jadiمَدْرَسَتَانِ ( ini mutsanna)

Contoh 4
Perkataan سَاعَةٌ
Ini adalah untuk sebuah jam.(ini mufrod)
Jika 2 buah jam ditambah huruf ا dan ن diakhir 
perkataan سَاعَةٌ, maka jadi سَاعَتَانِ ( ini mutsanna)

Contoh 5
Perkataan مَسْحِدٌ
Ini adalah untuk sebuah masjid .(ini mufrod)
Jika 2 buah masjid ditambah huruf ا dan ن diakhir 
perkataan مَسْحِدٌ, maka jadi  مَسْحِدَانِ ( ini mutsanna)

Ketiga  Isim Jamak. 
Isim Jamak adalah Isim yang berjumlah Tiga atau lebih. Isim Jamak dibagi menjadi 3 jenis, yaitu: 
1.Jamak Mudzakkar Salim, 
2.Jamak Muannats Salim, dan 
3. Jamak Taksir.