Sesi 14
1/14
Bab ke 28
باب إِذَا الْتَقَى الْخِتَانَانِ:
Apabila bertemu dua khitan
«291» حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ فَضَالَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا هِشَامٌ (ح) وَحَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ عَنْ هِشَامٍ عَنْ قَتَادَةَ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِي رَافِعٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((إِذَا جَلَسَ بَيْنَ شُعَبِهَا الأَرْبَعِ ثُمَّ جَهَدَهَا، فَقَدْ وَجَبَ الْغَسْلُ)). تَابَعَهُ عَمْرُو بْنُ مَرْزُوقٍ عَنْ شُعْبَةَ مِثْلَهُ.
وَقَالَ مُوسَى حَدَّثَنَا أَبَانُ قَالَ: حَدَّثَنَا قَتَادَةُ أَخْبَرَنَا الْحَسَنُ مِثْلَهُ.
[تحفة 14659].
Telah menceritakan kepada kami Mu'adz bin Fadlalah berkata, telah menceritakan kepada kami Hisyam. (dalam jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim dari Hisyam dari Qatadah dari Al Hasan dari Abu Rafi'
dari Abu Hurairah
dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Jika seseorang duduk di antara empat anggota badannya(4 cabang Orang perempuan kemudian dia menyetubuhinya.), lalu bersungguh-sungguh kepadanya, maka wajib baginya mandi."
Hadits ini dikuatkan oleh 'Amru bin Marzuq(menjadi mutabik)
dari Syu'bah seperti hadits tersebut.
Dan Musa berkata,
telah menceritakan kepada kami Aban berkata,
telah menceritakan kepada kami Qatadah telah mengabarkan kepada kami Al Hasan
seperti hadits tersebut."
Bab
باب غَسْلِ مَا يُصِيبُ مِنْ فَرْجِ الْمَرْأَةِ:
Mencuci (apa2)bagian badan yang terkena sesuatu yang keluar dari kemaluan wanita
«292» حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ عَنِ الْحُسَيْنِ قَالَ يَحْيَى وَأَخْبَرَنِي أَبُو سَلَمَةَ أَنَّ عَطَاءَ بْنَ يَسَارٍ أَخْبَرَهُ أَنَّ زَيْدَ بْنَ خَالِدٍ الْجُهَنِيَّ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ سَأَلَ عُثْمَانَ بْنَ عَفَّانَ فَقَالَ أَرَأَيْتَ إِذَا جَامَعَ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ فَلَمْ يُمْنِ. قَالَ عُثْمَانُ يَتَوَضَّأُ كَمَا يَتَوَضَّأُ لِلصَّلاَةِ، وَيَغْسِلُ ذَكَرَهُ. قَالَ عُثْمَانُ سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. فَسَأَلْتُ عَنْ ذَلِكَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَالزُّبَيْرَ بْنَ الْعَوَّامِ وَطَلْحَةَ بْنَ عُبَيْدِ اللَّهِ وَأُبَيَّ بْنَ كَعْبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ فَأَمَرُوهُ بِذَلِكَ. قَالَ يَحْيَى وَأَخْبَرَنِي أَبُو سَلَمَةَ أَنَّ عُرْوَةَ بْنَ الزُّبَيْرِ أَخْبَرَهُ أَنَّ أَبَا أَيُّوبَ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ سَمِعَ ذَلِكَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
[طرفه 179، تحفة 9801، 3477، 10098، 3621 ل، 4997 ل- 81/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Abu Ma'mar telah menceritakan kepada kami 'Abdul Warits dari Al Husain, Yahya berkata, dan telah mengabarkan kepadaku Abu Salamah bahwa
'Atha' bin Yasar mengabarkan kepadanya,
bahwa Zaid bin Khalid Al Juhaini mengabarkan kepadanya, bahwa dia bertanya kepada
'Utsman bin 'Affan,
"Bagaimana pendapatmu bila seseorang berhubungan dengan isterinya tapi tidak keluar air mani?"
'Utsman bin 'Affan menjawab, "Hendaknya ia berwudlu sebagaimana wudlu untuk shalat, lalu mencuci kemaluannya."
'Utsman lalu melanjutkan ucapannya, "Aku mendengarnya dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, dan
aku juga pernah bertanya kepada
'Ali bin Abu Thalib, Az Zubair bin Al 'Awam, Thalhah bin 'Ubaidullah dan Ubay bin Ka'b? radliallahu 'anhum. Mereka semua memerintahkan seperti itu."
Yahya berkata,
telah mengabarkan kepadaku Abu Salamah
bahwa 'Urwah bin Az Zubair mengabarkan kepadanya, bahwa Abu Ayyub mengabarkan kepadanya,
bahwa ia mendengar seperti itu dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam."
«293» حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبِي قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبُو أَيُّوبَ قَالَ: أَخْبَرَنِي أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ أَنَّهُ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِذَا جَامَعَ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ فَلَمْ يُنْزِلْ قَالَ: ((يَغْسِلُ مَا مَسَّ الْمَرْأَةَ مِنْهُ، ثُمَّ يَتَوَضَّأُ وَيُصَلِّي)). قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْغَسْلُ أَحْوَطُ، وَذَاكَ الآخِرُ، وَإِنَّمَا بَيَّنَّا لاِخْتِلاَفِهِمْ.
[تحفة 12].
Telah menceritakan kepada kami Musaddad telah menceritakan kepada kami Yahya dari
Hisyam bin 'Urwah berkata,
telah mengabarkan kepadaku Bapakku ia berkata,
telah mengabarkan kepadaku Abu Ayyub berkata,
telah mengabarkan kepadaku Ubay bin Ka'b bahwa ia berkata,
"Wahai Rasulullah, bagaimana jika seseorang berhubungan dengan isterinya namun tidak keluar (mani)?"
beliau menjawab: "Hendaklah ia cuci apa yang mengenai isterinya (kemaluan), lalu wudlu dan shalat."
Abu 'Abdullah Al Bukhari berkata,
"Mandi adalah sikap yang lebih berhati-hati."
Inilah akhir dari penjelasan bab ini, dan kami telah menerangkan perbedaan pendapat mereka (para imam)."
باب إِذَا الْتَقَى الْخِتَانَانِ:
Apabila bertemu dua khitan
Apakah maksudnya?
Maksudnya bila berlaku persetubuhan.
Bukan hanya pertemuan dua khitan.
Mandi wajib ,adalah wajib bila berlaku persetubuhan.
Hadis yg kata tidak wajib telah mansuh.
Tajuk ini,
Bab
باب غَسْلِ مَا يُصِيبُ مِنْ فَرْجِ الْمَرْأَةِ:
Mencuci (apa2)bagian badan yang terkena sesuatu yang keluar dari kemaluan wanita
Mempunyai pertalian rapat dgn bab sebelumnya ,iaitu imam Bukhari mengemukakan hujjah bagi golongan yg berpendapat wajib mandi janabah bila berlaku persetubuhan walaupun tidak mengeluarkan mani.dalam bab ini pula Bukhari mengemukakan hujjah golongan berpendapat tidak wajib mandi jika tidak keluar mani.jelas dari hadis yg dikemukakan oleh bukhari siapakah tokoh2 dikalangan sahabat yg yg berpendapat persetubuhan tidak mengeluarkan mani tidak wajib mandi.dikalangan ulamak mujtahidin selain Bukhari ,ialah Daud zohiri,Atok,Amasy,Qadi Iyad dan Abu Salamah bin Abdul Rahman.
2/14
Yg diberitahu,jika persetubuhan berlaku tetapi tidak keluar air mani.
Imam Bukhari bawa 2 golongan
yg tak keluar mani,kena mandi yg keluar .
Seperti yg berlaku pada sahabat,itban bin Malik.nabi kata kami telah membuatkan mu tergesa2.kamu perlu basuh dan berwuduk shj.
Jika berlaku begitu
1.tak payah mandi
2.kena mandi.
Biasanya bg tau yg dia berkenan shj tapi yg ini dia bg tau dua2,ini nak menunjukan khilaf.
Dan bila terkena kotoran seperti air mazi yg najis,adalah wajib basuh dan ambil wuduk bukan mandi wajib.
Selain nak cerita pendapat orang lain,dia nak ajar bgmn nak berijtihad.
Majoriti,malik,syafie ,Ahmad kata kena mandi.
Tapi ada yg kata ,cuci yg mn2 kena dan berwuduk sudah boleh solat.tapi jika nak tidur ,lebih baik shj bukan wajib sebagaimana nak solat.
3/14
Tetapi tidak wajib selagi tidak nak buat perkara yg memerlukan wuduk.
Ramai juga sahabat yg berpendapat tidak wajib mandi jika tak keluar mani.bahkan sama ramai antara kedua pendapat itu.yg khilaf selepas kewafatan nabi.
Umar merasa tak puas hati dgn perkara ini.
Tugas utama khalifah adalah ugama.
Dan agama yg paling utama adalah urusan solat.dan ini ada kaitan dgn solat.maka perkara ini menjadi perkara besar.
Umar berpendapat dr awal lagi,pendapat mandi lebih kuat.selepas berbincang sana kuat.akhirnya hantar utusan jumpa isteri nabi.mula hantar wakil jumpa Habsah.habsah tidak boleh bg jawapan.kmdn hantar wakil jumpa Aisyah.aisyah bg kata apabila khitan bertemu khitan,wajib mandi.selepas ini Umar terus beri ancaman untuk orang yg tidak mandi.
Ijmak adalah sepakat semua sekali.
4/14
Perbincangan tentang ijmak.
Jika zaman kemudian nya ijmak,adakah orang kemudian tak boleh langgar langsung ke?
Ayat yg bg tau ijmak tak boleh langgar masuk neraka,bg Daud zohiri adalah ijmak sahabat.
Disini jika sahabat sudah ijmak,oranb tanya kemudian,mana ada ijmak?
Ubai bin Ka'ab ada tarik balik.
Jika ijmak tak boleh langgar ,siapa yg tak boleh?
Imam Bukhari termasuk dlm golongan yg kedua.
Aini bantah ,orang yg kata ini sudah ijmak.
Mandi itu lebih molek bukan bererti wajib.
Imam Bukhari komen mandi lebih baik.
Khilaf dikalangan sahabat.
Yg kata ijmak,umar dah kumpul sahabat dan beritahu pendapatnya,ini ijmak sukuti.
Kalu betul ijmak,kenapa imam besar langgar lagi?
Betul Umar umum tu ijmak,sedang sahabat2 sudah ada yg keluar dr Madinah ,bgmn ijmak berlaku?
5/14
Walau bgmn pun sebagai langkah cermat,lebih eluklah mandi.untuk elak khilaf.y g dipanggil Subhah khilaf,yg ini kata wajib dan yg lain kata tak wajib.subhaha makna tidak terang.tapi tetap diterima sebagai ini soal ijtihat.jika tersilap tidak berdosa,cuma kurang segi dr segi dunia.contoh kita haram makan ketam.w walaupun salah boleh pahala satu.kalu betul boleh dua pahala.orang yg ikut dia juga boleh pahala.
Mungkin setengah keadaan tidak ketara kesannya.
Yg wajib mandi ,tapi tidak ijmak.malah ijmak itu masih dipertikaikan dan ini menunjukan khilaf.
Ada yg kata ijmak tapi tidak ijmak lagi.dia kata sepakat tapi belum lagi.
Sekarang ini sudah ada buku yg memberitahu tentang ijmak.Yg 4mazhab wajib mandi.
Kesimpulan ada khilaf.
Kadang2 yg alim pun tak tahu,cuma dia tahu ini ijmak.
Sedang ianya belum ijmak lagi,jadi kena berlapang dada.
Bab furuk atau cabang ,boleh bercanggah.yg usul baru tidak boleh bercanggah.
Khilaf dlm perkara ini rahmat kepada kita.tak mau pakai tak apa.
Orang berkeras ,ada ketika akan pakai juga contoh dinegeri yg sejuk yg keterlaluan.
6/14
Ada khilaf,jika dok tempat salji,boleh dipilih.
،
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda:
إِذَا جَلَسَ بَيْنَ شُعَبِهَا الأَرْبَعِ ثُمَّ جَهَدَهَا
"Jika seseorang duduk di antara empat anggota badannya(4 cabang Orang perempuan kemudian dia menyetubuhinya.), lalu bersungguh-sungguh kepadanya, maka wajib baginya mandi."
Ini tak sebut keluar air mani.adakah imam Bukhari tak faham ke dah keluar air mani?
Ini adalah kinayah bersetubuh keluar air mani.
Memenatkan/menggomolinya جَهَدَهَاini kinayah kepada persetubuhan.dia tak mahu sebut yg sebenar seperti apabila khitan bertemu khitan.
Jibrail dakap aku=meletihkan aku.
Ini mengelak sebut bahasa yg semua orang sangat memahaminya.ini bhs majaz,kinayah,sindiran.bg bukhari ini sudah belum terang keluar air mani.dia tahu hadis dan dia tahu orang lain tahu.perkataan Maharaja yg menunjukan keluar air mani.
Ahli ilmu tidak boleh mesti berfikir seperti oarng ramai fikir jika nak memajukan ilmu.
باب إِذَا الْتَقَى الْخِتَانَانِ
Apabila bertemu dua khitan.ini bahasa kinayah.
Lelaki=hasyafah=kepala zakar ,melepasi tempat khitan.hadis bhs nya sangat halus.
Perempuan =
7/14
Khitan,apa itu khitan?
Khitan lelaki?
Khitan perempuan?
Wajib bg perempuan bg mazhab Syafie.
Makna khitanBuang sedikit bhg melentik.
Ada yg kata tak eluk berkaitan.
Tetapi kebiasaan orang Arab tak kira Islam atau tidak,berkhitan,bukan nabi kata khitan itu eluk.i ni budaya orang Arab.jika ada dlm hadis sekadar menceritakan bukan perintah wajib.
Yg masih bertahan mengatakan nabi Ibrahim berkaitan dgn belum,umur 80th ,jika ini tidak wajib kenapa nabi Ibrahim bersunat?ini dalil yg sangat umum.ini untuk orang lelaki.ada hadis orang yg masuk Islam nabi suruh dia cukur rambut dan khitan,tapi hadis tidak sahih kerana perawinya.ada juga hadis abu Daud tapi maksudnya jgn sampai rata,ambil sikit shj,ini hadis tidak sahih ,perawi dia ,Ahmad bin hasan ini majhul dan imam Abu Daud kata hadis ini dhoif.jadi apa maksudnya yg sebenar?ada nabi dah anjurkan menunjukan nabi bersetuju?tak ,tidak semestinya,ini takut menganiayai .bab hukum tak leh pakai hdis dhoif.orang2 yg besar pakai dia pakai dalil yg umum.
8/14
kalu nak buat juga (khitan untuk perempuan)mesti ikut peraturan yg betul dan jaga kebersihan dan jgn menimbulkan masalah yg lain pula seperti penyakit dan sbgnya sebagai itu tempat yg sensitif pah nak buat sebyk mana?jadi jika terlalu sedikit lebih baik tak buat.dan nabi larang adalah yg jadi rapat.
Ini amalan sebelum Islam dan bukan nabi berkenan dgn perkara itu.contoh sistem perhambaan.bukan bererti Islam berkenan.adalah tidak bijaksana orang kafir menawan orang Islam dijadikan hamba sedang orang Islam menawan orang kafir jika tidak dijadikan hamba tentulah orang kafir akan sedap hati.
Islam menarik dgn cara halus dan juga menjaga Islam juga dgn cara telah ada.
Begitu juga poligami,islam dtg menghadkan isteri yg terlalu ramai.contoh yg belum Islam Ghailan ada isteri 10orang, bila Islam dia cuma boleh setakat 4, dan boleh pilih yg mn2 yg dia kehendaki.dan dia ikut.4 itu adalah dikurangkan .
Apa yg Islam mahu?
Apakah erti perhubungan buruk dgn bermasam muka ,bergaduh bahkan tidak mengenali antara satu sama lain.
An Nisa Ayat 129
وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ ۖ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ ۚ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا
Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya); oleh itu janganlah kamu cenderung dengan melampau (berat sebelah kepada isteri yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang tergantung (di awan-awan); dan jika kamu memperbaiki (keadaan yang pincang itu), dan memelihara diri (daripada perbuatan yang zalim), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
ini Quran bg tau, kamu tidak akan dapat berlaku adil,jika sebab2 yg diharus,jgn kamu condong sangat sehingga terawan2. tiada tempat bergantung.dan jika tak mampu adil kena satu seperti Ayat 3surah an nisa.ini takut,bukan yakin.jika yakin ,dia guna bomoh .isteri jadi lembu.guna Islam untuk nafsu
annisa Ayat 3
وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا
Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman.
9/14
Jika dok bergaduh antara satu sama lain apakah boleh seperti yg nabi nak.
Kehidupan rumahtangga biar mengeluarkan hasil yg baik dan harmoni.
Yg sebenar yg nabi nak dlm rumahtangga?
Ada yg masuk Islam ketika telah dewasa,adakah wajib berkhitan bg wanita?
Contoh tatu,wajib dikorek buang?
Sedang nabi sudah pesan,kamu bg senang bukan susahkan .
Ada yg kata menyederhanakan nafsu?
Adalah suatu penganiayaan kerana wanita tidak boleh kahwin 4.bgmn pula jika nafsunya sudah lemah.
Sederhana macam mn?
Boleh dibuktikan?
Contoh anjing.
Yg dah menerima anjing tu najis,dia baru dtgkan cara. Alasan ada ketika,ayam pun sama juga ketika kena virus
Contoh juga menanam uri.tanam mesti ada dgn bhn2 tertentu.itu cuma khurafat.
10/14
Ikut rasul lelaki,perempuan tak boleh ikut semua perkara.
Bila bertemu 2khitan ,bukan suatu suruhan.tapi kebiasaan dlm masyarakat Arab.
Contoh,perempuan dikahwini 4 perkara,adakah ini suatu suruhan?ini yg menjadi pilihan kebiasaan dan berlaku dlm masyarakat Arab.mesti difahami apakah yg sebenar yg dikehendaki.
Jadi soal khitan itu ,boleh dipastikan itu boleh menyederhanakan nafsu.tidak mungkin nabi suruh sesuatu yg belum pasti.
Bertemu khitan itu ada kinayah kepada persetubuhan.
Persetubuhan tanpa keluar air mani khilaf.
Keluar air mani,kena mandi.
Apa makna Bila seseorang berada diatas 4 cabang perempuan,dua tangan dua kaki?ini bermakna persetubuhan.
11/14
Adakah mesti berada dlm keadaan ini?bgmn jika perempuan tiada tangan.
Yg mesti adalah bersetubuh,maka wajiblah mandi.
باب إِذَا الْتَقَى الْخِتَانَانِ:
Apabila bertemu dua khitan
«291» حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ فَضَالَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا هِشَامٌ (ح) وَحَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ عَنْ هِشَامٍ عَنْ قَتَادَةَ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِي رَافِعٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((إِذَا جَلَسَ بَيْنَ شُعَبِهَا الأَرْبَعِ ثُمَّ جَهَدَهَا، فَقَدْ وَجَبَ الْغَسْلُ)). تَابَعَهُ عَمْرُو بْنُ مَرْزُوقٍ عَنْ شُعْبَةَ مِثْلَهُ.
وَقَالَ مُوسَى حَدَّثَنَا أَبَانُ قَالَ: حَدَّثَنَا قَتَادَةُ أَخْبَرَنَا الْحَسَنُ مِثْلَهُ.
[تحفة 14659].
Telah menceritakan kepada kami Mu'adz bin Fadlalah berkata, telah menceritakan kepada kami Hisyam. (dalam jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim
dari Hisyam
dari Qatadah
dari Al Hasan
dari Abu Rafi'
dari Abu Hurairah
dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Jika seseorang duduk di antara empat anggota badannya(4 cabang Orang perempuan kemudian dia menyetubuhinya.), lalu bersungguh-sungguh kepadanya, maka wajib baginya mandi."
Hadits ini dikuatkan oleh 'Amru bin Marzuq(menjadi mutabik)
dari Syu'bah seperti hadits tersebut.
Dan Musa berkata,
telah menceritakan kepada kami Aban berkata,
telah menceritakan kepada kami Qatadah telah mengabarkan kepada kami Al Hasan
seperti hadits tersebut."
Hadits ini dikuatkan oleh 'Amru bin Marzuq(menjadi mutabik)
dari Syu'bah seperti hadits tersebut.
Dan Musa berkata,
telah menceritakan kepada kami Aban berkata,
telah menceritakan kepada kami Qatadah telah mengabarkan kepada kami Al Hasan
seperti hadits tersebut."
Jika dikata Mislahu isyarat kpd lafaz dan maknanya sama.
Nahwahu pula maksudnya sama.
Ha (ح)adalah Pemalingan sanad atau sanad lain pula.
Tujuan ,imam Bukhari seorang yg pakar dan orang akan kritik dia.
Riwayat Secara a nak a nak,an an,ada kemungkinan dia tidak ambil terus.
Mudalis,
Qatadah memang ambil terus dari hasan.ini imam Bukhari bawa.
Kaedah fekah.
Alihtia fil ibadah waa jibon
Dlm perkara ibadah,ikhtiat(mengambil langkah cermat dlm ibadah)adalah wajib.
Disini tak jelas,imam bukhari pakai kaedah ini ke?
12/14
Iltizam imam Bukhari ,dia janji dan menepati janjinya
Dia wajibkannya ada wuduk ketika dia tulis kitab sahih ini.
14@16tahun dia tulis sahih Bukhari.
Tulis tajuk diraudah
Setiap bab ,dua isyarat kepada permulaan dan yg akhir dia bg isyarat akhir.
Dia tak akan ulang yg perkara yg sama.hadis yg sama tapi apa yg ingin diajar tetap tak sama
Ada isyarat tamat atau kesudahan.maksud dia supaya ingat mati .ingat mati boleh menyebabkan bersungguh2 untuk berbuat baik.
Setiap permulaan ada kesudahan.
Jadi tak boleh main2.ingat mati penting.jadi maju ,jadi baik.
Imam Sayuti,guna masa 8tahun untuk menulis,umur 48th dia mati.
Imam Nawawi mati pada umur 40 th.
Umar buat cop dicincinnya,Cukuplah mati menjadi penasihat kepada ku.
Ingat Mati sudah cukup memberikan motivasi.
Takut mati,semakin rajin buat kerja.
Baroahiftitah,
Mandi, bila mati akan dimandikan.
Sebelum mati ada Mandi junub,bila mati akan dimandikan juga.
Akhir bab ini dan akhir hidup ini.
Disyurga baru tidak berakhir.
Ini semua isyarat kepada mati.
Semasa hidup kita boleh solat sendiri dan nanti kita akan disolatkan.
13/14
Soalan uri.
1.adakah benda yg dihormati dr segi hukum syarat?
Jika dihormati ,maka Kita kena jaga.kalu tidak dihormati boleh dibuang.anak yg keguguran ,dlm syair disebut jika telah ada tanda2 hidup hukumnya sama dgn manusia lain .jika tidak ada tanda hidup,maka boleh dibuang.
Uri lagi lah bukan anak ,ia adalah najis,najis sesuatu yg tidak dihormati dan boleh dibuang.
Oleh kerana dia najis,tidak boleh dipakai.
Jika sudah berubah sudah hilang hakikatnya maka boleh.
Jika kita dah buang ,ada orang lain ambil,kita sudah lepas tanggungjawab kita.
Perselisihan menjadikan keras kepala tanpa menghiraukan al Quran dan sunnah adalah tidak patut berlaku.
Mazhab2 adalah Rahmat,jika permusuhan itu jadi bala.
14/14
Suatu ketika dizaman khilafah osmaniyah,dimasjidil haram ke4 empat mazhab solat berimanlah masing2.
Sekarang sudah tidak begitu,satu imam shj tak kira apa mazhab.
Mesti belajar Quran dan sunnah.
Cabang byk boleh tetapi jgn bergaduh.
Amar berguling dlm debu untuk tayamun mandi wajib.
Umar tak buat apa2.kedua2nya betul untuk berijtihad.
Jika ijtihad,dapat satu pahala jika salah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan