Ahad, Februari 26, 2017

Daurah tafsir 2016 sesi 88 14:1-34

Maksud penting surah Ibrahim ini adalah risalah ,tugas kerasulan nabi saw .
Maksud surah samada tauhid,risalah atau kerasulan atau akhirat.
Maksud risalah adalah hendaklah disempurnakan tanggungjawab rasul iaitu  mentablighkan wahyu kepada ummah semua sekali(seluruhnya) dan maksud ini akan diulangi dlm pada  ayat 44 & 45.
Dlm surah ini menceritakan tentang aayamillah.iaitu peristiwa2 yg dijadikan sebagai asbab untuk menyedarkan manusia dan hamba Allah taala supaya menerima wahyu dari Allah .
Dlm surah ini Ibrahim ini berbeza dgn surah sebelum,ada 7vwakoid atau ayaamillah
5tentang akhirat
2tentang dunia
Supaya hamba boleh menerima tauhid.
Dlm surah ni juga ada
1 dalil aqli tafsili
Dan 2dalil aqli  ijmali
1dalil nafsili naqli drp cerita ibrahim
2contoh kisah nabi.satunya ringkas dan satunya tafsili,c ontoh yg pjg adalah cerita nabi Musa.

Ayat 1
الر ۚ كِتَابٌ
أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْك
َ لِتُخْرِجَ النَّاسَ
مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّور
ِ بِإِذْنِ رَبِّهِم
ْ إِلَىٰ صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ

Alif, Laam, Raa'. Ini ialah Kitab (Al-Quran)
Kami turunkan dia kepadamu (wahai Muhammad),
supaya engkau mengeluarkan umat manusia seluruhnya dari gelap-gelita kufur kepada cahaya iman - dengan izin Tuhan mereka - ke jalan Allah Yang Maha Kuasa lagi Maha Terpuji.
👉ada yg kata Kitab كِتَابٌini  =surah ini
Ini maksud penting bg surah لِتُخْرِجَ النَّاسَ
Telinga manusia yg ada inabah ,dia akan terima.dan jika telinganya ada insan,mungkin dia akan tolak.
Wajib bg nabi mentabligkan wahyu.
Jln agama Allah yg maha perkasa النُّور
Jalan ada dua ,yg nampak dan tak nampak dgn mata kasar.

Ayat 2
اللَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ
وَوَيْلٌ لِلْكَافِرِينَ مِنْ عَذَابٍ شَدِيدٍ

Allah jua yang memiliki segala yang ada di langit serta yang ada di bumi;
dan kecelakaan besar bagi orang-orang yang kufur ingkar (terhadap Al-Quran) dari azab yang amat berat (yang akan menimpa mereka kelak).
👉Hujung Ayat ke2takhwif ukhrowi dan celaka bg yg ingkar.
Golongan yg engkar لِلْكَافِرِينَada dua
1.sifat sesat .
2.sifat menyesatkan orang.

Ayat 3
الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَة
ِوَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ
وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا ۚ
أُولَٰئِكَ فِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ

Orang-orang yang mengutamakan dunia lebih daripada akhirat,
dan menghalangi manusia dari jalan ugama Allah,
serta menghendaki jalan itu menjadi bengkok terpesong, mereka itulah orang-orang yang terjerumus ke dalam kesesatan yang jauh terpesongnya.
👉Ini sifat yg Allah bg tau.Atau alamat2 sesat.
Sangat utamakan dunia.
Halang orang lain
Jauh dari kebenaran.

Ayat 4
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ
لِيُبَيِّنَ لَهُمْ ۖ
فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَاءُ
وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۚ
وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

Dan Kami tidak mengutuskan seseorang Rasul melainkan dengan bahasa kaumnya
supaya ia menjelaskan (hukum-hukum Allah) kepada mereka.
Maka Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya),
juga memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya);
dan Dia lah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
👉Contoh ijmali ,ada hubungan dgn bg risalah atau
. لِتُخْرِجَ النَّاسَ
Alasan kedegilan.
Kitab bersesuaian dgn nabi adalah bahasa Arab bahasa kaumnya.
Boleh bg kat semua hidayah tapi dgn sifat hakim maka dipilih orang yg ada inabah.

Ayat 5
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا
أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ
وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ ۚ
إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ
لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ

Dan sesungguhnya Kami telah mengutuskan Nabi Musa (pada masa yang lalu) dengan membawa mukjizat-mukjizat Kami sambil Kami berfirman:
"Hendaklah engkau mengeluarkan kaummu dari gelap-gelita kufur kepada cahaya iman;
dan ingatkanlah mereka dengan Hari-hari Allah. "Sesungguhnya yang demikian itu,
mengandungi tanda-tanda yang menunjukkan kekuasaan Allah bagi tiap-tiap seorang yang kuat bersabar, lagi kuat bersyukur.
👉 ini pula Contoh tafsili bg inabah,maksud penting surah ini.
Nabi Musa Contoh khusus untuk nabi Muhamad.

Ayat 6
وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُم
ْ إِذْ أَنْجَاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ
يَسُومُونَكُمْ
سُوءَ الْعَذَابِ
وَيُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ
وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ ۚ
وَفِي ذَٰلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ

Dan (ingatlah) ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: "Kenanglah nikmat Allah kepada kamu, semasa Ia menyelamatkan kamu
dari Firaun
dan orang-orangnya yang sentiasa menyeksa kamu dengan berbagai seksa yang buruk
dan mereka pula menyembelih anak-anak lelaki kamu
dan membiarkan hidup anak-anak perempuan kamu;
dan kejadian yang demikian itu mengandungi bala bencana dan cubaan yang besar dari Tuhan kamu".
👉ayat penjelasan

Ayat 7
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ
وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ

Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu,
dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".
👉Ayat ini huraian bg uzkurualallah اذْكُرُوا

Ayat 8
وَقَالَ مُوسَىٰ إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ
وَمَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا
فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ

Dan Nabi Musa berkata: "Kalau kamu dan sesiapa jua yang ada di muka bumi seluruhnya berlaku kufur ingkar, maka (hal yang demikian tidak merugikan Allah),
kerana sesungguhnya Allah adalah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.
👉 Guna nikmat Allah tapi tidak taat kepada Allah.

Ayat 9
أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ قَوْمِ نُوحٍ
وَعَادٍ وَثَمُود
َ ۛ وَالَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ ۛ
لَا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا اللَّهُ ۚ
جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَات
ِ فَرَدُّوا أَيْدِيَهُمْ فِي أَفْوَاهِهِمْ
وَقَالُوا إِنَّا كَفَرْنَا بِمَا أُرْسِلْتُمْ بِهِ
وَإِنَّا لَفِي شَكٍّ مِمَّا تَدْعُونَنَا إِلَيْهِ مُرِيبٍ

(Mengapa kamu masih berdegil) bukankah telah datang kepada kamu khabar berita orang-orang yang terdahulu daripada kamu,
iaitu kaum Nabi Nuh,
dan Aad juga Thamud
serta orang-orang yang kemudian daripada mereka ? Tiada sesiapapun yang mengetahui bilangan mereka melainkan Allah.
Mereka telah didatangi oleh rasul-rasul mereka dengan membawa keterangan-keterangan yang nyata, lalu mereka meletakkan tangan mereka ke mulut mereka sambil berkata:
"Sesungguhnya kami kufur ingkarkan apa yang - mengikut dakwaan kamu - kamu diutus membawanya, dan sesungguhnya kami adalah dalam keadaan yang meragukan terhadap iman dan tauhid yang kamu ajak kami kepadanya
👉pengajaran .
Sangat marah tutup mulut فَرَدُّوا أَيْدِيَهُمْ فِي أَفْوَاهِهِمْ atau
Tutup mulut mereka sendiri untuk menyembunyikan ketawa.
Makna tak suka ajaran nabi.
Menambah keraguan. مُرِيبٍ

Ayat 10
قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِي اللَّهِ شَكٌّ
فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ
يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ
وَيُؤَخِّرَكُمْ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى ۚ
قَالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنَا
تُرِيدُونَ أَنْ تَصُدُّونَا عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَاؤُنَا
فَأْتُونَا بِسُلْطَانٍ مُبِينٍ

Rasul-rasul mereka bertanya: "Patutkah berlakunya sebarang keraguan tentang wujudnya Allah,
yang menciptakan langit dan bumi?
Ia menyeru kamu beriman kerana hendak membersih dan melepaskan kamu dari dosa-dosa kamu,
dan memberi tempoh kepada kamu hingga ke suatu masa yang tertentu.
Mereka menjawab: "Kamu tidak lain hanyalah manusia seperti kami.
Kamu bertujuan hendak menyekat kami daripada menyembah apa yang telah disembah oleh datuk nenek kami.
Oleh itu, bawalah kepada kami satu bukti yang jelas nyata".
👉jawab rasul2.

Ayat 11
قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُم
ْوَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَمُنُّ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ
وَمَا كَانَ لَنَا أَنْ نَأْتِيَكُمْ بِسُلْطَانٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ
وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ

Rasul-rasul mereka berkata kepada mereka: "Kami ini tidak lain hanyalah manusia seperti kamu juga,
tetapi Allah melimpahkan kurniaNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya dari hamba-hambaNya;
dan kami tiadalah berkuasa membawa kepada kamu sebarang bukti (mukjizat) melainkan dengan izin Allah. Dan dengan yang demikian maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman berserah diri.
👉Jawab rasul lagi.

Ayat 12
وَمَا لَنَا أَلَّا نَتَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ
وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا ۚ
وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَىٰ مَا آذَيْتُمُونَا ۚ
وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ

"Dan mengapa pula kami tidak berserah diri kepada Allah padahal Ia telah menunjukkan jalan untuk tiap-tiap seorang dari kami menjalaninya?
Dan demi sesungguhnya, kami akan bersabar terhadap segala perbuatan kamu menyakiti kami.
Dan dengan yang demikian, maka kepada Allah jualah hendaknya berserah diri orang-orang yang mahu berserah".
👉dari dulu hingga hari ini ,kami berada dijalan benar.
Huraian bg sabar وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ
Bertawakal adalah sifat sabar,dengan menanggung sedikit sebanyak penderitaan berserah pada Allah keputusan.agar tak boleh letak sandaran lain drp Allah.jika letak sandaran selain dr Allah dia dikira tidak sabar.maksud sabar bergantung pada Allah dan tidak merungut pada manusia.

Ayat 13
وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ
لَنُخْرِجَنَّكُمْ مِنْ أَرْضِنَا
أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا ۖ
فَأَوْحَىٰ إِلَيْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِكَنَّ الظَّالِمِينَ

Dan berkatalah pula orang-orang yang kafir itu kepada Rasul-rasul mereka:
"Demi sesungguhnya, kami akan mengeluarkan kamu dari negeri kami
atau kamu menjadi seugama dengan kami".
Lalu Tuhan wahyukan, kepada Rasul-rasulNya:
"Demi sesungguhnya! Kami akan membinasakan orang-orang yang zalim.
👉ini kalimah dr lidah yg menentang rasul.
Dan hujung Ayat Tasliyah untuk nabi dari Allah.

Ayat 14
وَلَنُسْكِنَنَّكُمُ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِهِمْ ۚ
ذَٰلِكَ لِمَنْ خَافَ مَقَامِي
وَخَافَ وَعِيدِ

"Dan demi sesungguhnya! kami akan tempatkan kamu di negeri itu sesudah binasanya kaum yang zalim itu; balasan baik yang demikian adalah bagi orang-orang yang takut akan sikap keadilanKu (menghitung amalnya), dan takut akan janji-janji azabKu".
👉kesabaran ketika sedang belum berakhir.

Ayat 15
وَاسْتَفْتَحُوا
وَخَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ

Dan (Rasul-rasul serta umatnya yang beriman) memohon pertolongan (kepada Allah,
untuk mendapat kemenangan);
dan terkecewalah tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi bersikap degil (dalam keingkarannya).
👉 Yg minta kemenangan dan keputusan itu boleh jadi kedua2 pihak ,nabi dan  musuh nabi.
Sebab pada anggapan mereka betul.
Sombong, zalim   dan degil sifat yg tak akan dapat kejayaan.

Ayat 16
مِنْ وَرَائِهِ جَهَنَّمُ
وَيُسْقَىٰ مِنْ مَاءٍ صَدِيدٍ

Di belakangnya disediakan neraka Jahannam,
dan ia akan diberi minum dari air danur (yang keluar dari tubuh ahli neraka).
👉Salah satu dari azab yg ada

Ayat 17
يَتَجَرَّعُهُ
وَلَا يَكَادُ
يُسِيغُهُ
وَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ
مِنْ كُلِّ مَكَانٍ
وَمَا هُوَ بِمَيِّتٍ ۖ
وَمِنْ وَرَائِهِ عَذَابٌ غَلِيظٌ

Ia meminumnya dengan terpaksa dan hampir-hampir tidak dapat diterima oleh tekaknya (kerana busuknya), dan ia didatangi (penderitaan) maut dari segala arah, sedang ia tidak pula mati (supaya terlepas dari azab seksa itu);
dan selain dari itu, ada lagi azab seksa yang lebih berat.
👉Ini hukuman akhirat.

Ayat 18
مَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ ۖ
أَعْمَالُهُمْ كَرَمَادٍ
اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ
فِي يَوْمٍ عَاصِفٍ ۖ
لَا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا عَلَىٰ شَيْءٍ ۚ
ذَٰلِكَ هُوَ الضَّلَالُ الْبَعِيدُ

Bandingan (segala kebaikan amal dan usaha) orang-orang yang kufur ingkar terhadap Tuhannya
ialah seperti abu yang diterbangkan angin pada hari ribut yang kencang;
mereka tidak memperoleh sesuatu faedah pun dari apa yang mereka telah usahakan itu.
Sia-sianya amalan itu ialah kesan kesesatan yang jauh dari dasar kebenaran.
👉Amalan2 baik yg dibuat didunia oleh orang yg syirik.
Tidak akan diterima oleh Allah .
Kufur sebab aqidah syirik.
Boleh buat amalan baik tapi tidak mendapat balasan.
Abu كَرَمَادٍ

Ayat 19
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۚ
إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ

Tidakkah engkau telah nampak dan mengetahui bahawa Allah telah menciptakan langit dan bumi dengan cara yang sungguh layak dan berhikmat?
Jika Ia kehendaki nescaya dibinasakanNya kamu (dengan sebab kekufuran kamu) dan didatangkan pula dengan makhluk-makhluk yang baharu.
👉Dalil tauhid yg ke2

Ayat 20
وَمَا ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ بِعَزِيزٍ

Dan yang demikian itu tidaklah sukar bagi Allah melakukannya.
👉

Ayat 21
وَبَرَزُوا لِلَّهِ جَمِيعًا
فَقَالَ الضُّعَفَاءُ
لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا
إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعًا
فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذَابِ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ ۚ
قَالُوا لَوْ هَدَانَا اللَّهُ لَهَدَيْنَاكُمْ ۖ
سَوَاءٌ عَلَيْنَا
أَجَزِعْنَا
أَمْ صَبَرْنَا مَا لَنَا مِنْ مَحِيصٍ

Dan mereka sekalian tetap akan berhimpun mengadap Allah (untuk dihisab pada hari kiamat);
kemudian orang-orang yang lemah (yang menjadi pengikut) kepada orang-orang yang sombong takbur itu akan berkata kepada mereka (yang menjadi pemimpinnya):
"Sesungguhnya kami telah menjadi pengikut kamu; maka adakah kamu dapat menolak daripada kami sedikit dari azab Allah? "
Mereka menjawab: "Kalaulah Allah menunjukkan jalan selamat kepada kami,
tentulah kami tunjukkan jalan itu kepada kamu.
(Sekarang) sama sahaja kepada kita,
sama ada kita menggelisah
dan mengeluh
atau kita bersabar,
tiadalah sebarang jalan bagi kita untuk melepaskan diri (dari azab itu)".
👉Ini ayaamillah ke4
Ini berlaku diakhirat.
golongan yg semasa dunia tidak menggunakan aqal.
Lemah fikiran الضُّعَفَاءُ
Makna bukan diajar ajaran yg benar.
Kalu orang beriman dipanggil orang dipandang lemah,muftadafak

Ayat 22
وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ
إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ
وَوَعَدْتُكُمْ
فَأَخْلَفْتُكُمْ ۖ
وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ
إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ
فَاسْتَجَبْتُمْ لِي ۖ
فَلَا تَلُومُونِي
وَلُومُوا أَنْفُسَكُمْ ۖ
مَا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ
وَمَا أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ ۖ
إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ ۗ
إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

Dan berkatalah pula Syaitan setelah selesai perkara itu: "Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kamu dengan janji yang benar
dan aku telah menjanjikan kamu
lalu aku mungkiri janjiku itu kepada kamu;
dan tiadalah bagiku sebarang alasan
dan kuasa mempengaruhi kamu selain daripada aku telah mengajak kamu lalu kamu terburu-buru menurut ajakanku itu;
maka janganlah kamu salahkan daku
tetapi salahkan diri kamu sendiri.
Aku tidak dapat menyelamatkan kamu
dan kamu juga tidak dapat menyelamatkan daku.
Sesungguhnya dari dahulu lagi aku telah kufur ingkarkan (perintah Tuhan) yang kamu sekutukan daku denganNya".
Sesungguhnya orang-orang yang zalim (yang meletakkan sesuatu pada bukan tempatnya) beroleh azab yang tidak terperi sakitnya.
👉Golongan ke3iaitu syaitan.
Zalim diri sendiri

Ayat 23
وَأُدْخِلَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ
خَالِدِينَ فِيهَا
بِإِذْنِ رَبِّهِمْ ۖ
تَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ

Dan dimasukkanlah orang-orang yang beriman dan beramal soleh,
ke dalam Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai;
mereka kekal di dalamnya dengan izin Tuhan mereka; ucapan selamat sentiasa mereka dapati (dari malaikat) di dalam Syurga-syurga itu.
👉Tabsyir

Ayat 24
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً
كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ
أَصْلُهَا ثَابِتٌ
وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ

Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu:
kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh, dan cabang pucuknya menjulang ke langit.
👉perkara pokok yg boleh menyelamatkan adalah aqidah tauhid dan ini  adalah perbandingan.
Amalan mengikut iman.
Jika iman sempurna maka amal lebih sempurna.

Ayat 25
تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا ۗ
وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاس
ِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ

Dia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin Tuhannya.
Dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pelajaran).
👉

Ayat 26
وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ
خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْض
ِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ

Dan bandingan Kalimah yang jahat dan buruk samalah seperti sebatang pohon yang tidak berguna yang mudah tercabut akar-akarnya dari muka bumi;
tidak ada tapak baginya untuk tetap hidup.
👉ini pula adalah aqidah syirik.
Pokok yg buruk,pahit rasanya.tercabut akar dipermukaan bumi.tidak tegap.s syirik adalah aqidah yg tidak kukuh.

Ayat 27
يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا
بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ ۖ
وَيُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ ۚ
وَيَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ

Allah menetapkan (pendirian) orang-orang yang beriman dengan kalimah yang tetap teguh dalam kehidupan dunia dan akhirat;
dan Allah menyesatkan orang-orang yang berlaku zalim (kepada diri mereka sendiri);
dan Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendakiNya.
👉Allah bg tahu lagi manusia yg menerima aqidah tauhid ,Allah akan  teguhkan kepada orang yg menerima aqidah tauhid semasa hidup sebab tu boleh buat ketaatan dan semasa nak mati pun senang untuk ucap kalimah tauhid.tapi kalu zalim akan disusahkan oleh allah.

Ayat 28
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا
وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ

Tidakkah engkau melihat (dan merasa ajaib) terhadap orang-orang kafir yang telah menukar kesyukuran nikmat Allah dengan kekufuran,
dan yang telah menempatkan kaum mereka dalam kebinasaan?
👉ayaamillah yg ke5,mengenai orang Quraisy yg ada peluang untuk beriman tapi mereka pilih untuk tolak nabi.

Ayat 29
جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا ۖ
وَبِئْسَ الْقَرَارُ

(Iaitu) neraka Jahannam yang mereka akan menderita bakarannya; dan (ingatlah),
seburuk-buruk tempat tetap ialah neraka Jahannam.
👉

Ayat 30
وَجَعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا لِيُضِلُّوا عَنْ سَبِيلِهِ ۗ
قُلْ تَمَتَّعُوا
فَإِنَّ مَصِيرَكُمْ إِلَى النَّارِ

Dan mereka mengadakan sekutu-sekutu bagi Allah untuk menyesatkan manusia dari jalanNya.
Katakanlah (wahai Muhammad): "Bersenang-senanglah kamu (bagi sementara di dunia),
kerana sesungguhnya kesudahan kamu ke neraka".
👉huraian بَدَّلُواdalam Ayat 28

Ayat 31
قُلْ لِعِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا
يُقِيمُوا الصَّلَاة
َوَيُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا
وَعَلَانِيَةً مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خِلَالٌ

Katakanlah kepada hamba-hambaKu yang beriman hendaklah mereka mendirikan sembahyang
dan mendermakan dari apa yang kami kurniakan kepada mereka,
sama ada dengan merahsiakan pemberiannya itu atau dengan terbuka;
sebelum datangnya hari yang tidak ada jual beli padanya, dan tidak ada sahabat handai (yang dapat memberikan pertolongan).
👉Jika takut bila baca Quran Allah ajar cara nak atasinya.

Ayat 32
اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ
وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً
فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ ۖ
وَسَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ
لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ ۖ
وَسَخَّرَ لَكُمُ الْأَنْهَارَ

Allah jualah yang menciptakan langit dan bumi,
dan menurunkan hujan dari langit
lalu mengeluarkan dengan air hujan itu buah-buahan untuk menjadi makanan bagi kamu;
dan Ia yang memberi kemudahan kepada kamu menggunakan kapal-kapal untuk belayar di laut dengan perintahNya,
juga yang memudahkan sungai-sungai untuk kamu (mengambil manfaat darinya).
👉Dalil aqli yg ke3

Ayat 33
وَسَخَّرَ لَكُمُ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَائِبَيْنِ ۖ
وَسَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ

Dan Ia juga yang menjadikan matahari dan bulan sentiasa beredar,
untuk kepentingan kemudahan kamu,
dan yang menjadikan malam dan siang bagi faedah hidup kamu.
👉

Ayat 34
وَآتَاكُمْ مِنْ كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ ۚ
وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ
إِنَّ الْإِنْسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ

Dan Ia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati.
Dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya.
👉apa2 yg kamu dapat adalah dr nikmat allah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan