باب مَنْ قَالَ: إِنَّ الإِيمَانَ هُوَ الْعَمَلُ:
Bab 2. Iman » 17. Orang yang berpendapat bahwa iman adalah perbuatan.
لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ}.
وَقَالَ عِدَّةٌ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: {فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ} عَنْ قَوْلِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ.
وَقَالَ: {لِمِثْلِ هَذَا فَلْيَعْمَلِ الْعَامِلُونَ}.
«26» حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ وَمُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ قَالاَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ شِهَابٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ أَيُّ الْعَمَلِ أَفْضَلُ فَقَالَ: ((إِيمَانٌ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ)). قِيلَ ثُمَّ مَاذَا قَالَ: ((الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ)). قِيلَ ثُمَّ مَاذَا قَالَ: ((حَجٌّ مَبْرُورٌ)).
[طرفه 1519، تحفة 13101].
25. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Yunus dan Musa bin Isma'il keduanya berkata, telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Sa'd berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Syihab dari Sa'id bin Al Musayyab dari Abu Hurairah, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam ditanya tentang Islam, manakah yang paling utama? Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Iman kepada Allah dan Rasul-Nya". Lalu ditanya lagi: "Lalu apa?" Beliau menjawab: "Al Jihad fi sabilillah (berperang di jalan Allah). Lalu ditanya lagi: "Kemudian apa lagi?" Jawab Beliau shallallahu 'alaihi wasallam: "haji mabrur".
iman adalah amalan hati.
Sesi 13
1/11
Bab 18
باب مَنْ قَالَ: إِنَّ الإِيمَانَ هُوَ الْعَمَلُ:
Bab iman adalah amalan
Iman ada juzuk2 dia dan satu juzuk dia adalah amalan.
Bukhari nak menolak amalan tidak memberi mudharat pada iman ini puak2 murjiah.
Zaman dia sangat kuat murjiah
Zaman loni pun masih byk.yg amal murjiah.
2/11
Murjiah lebih nyata dinegeri lain seperti indonesia dan india
Suami islam ,isteri hindu,dikalangan pelakon hindustan.
Anak ikut nak yg mana ,ini murjiah.
Jelas dlm quran tidak boleh menikah dgn musyrik
Setengah kata tak pa berlakun jadi firaun.
Aswj berlakon jadi kufur tak boleh
Iman itu adalah amal.
Bukan amal sebahagian iman
Pentingnya amal,sehingga boleh kata iman itu amal
Yg mengatakan iman itu amal adalah allah.
Jika seorang byk amal tetapi tiada iman ,tidak boleh masuk syurga,amal itu sangat penting.
Iman tidak boleh dipisahkan dgn amal
3/11
لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ}.
Amal yg macam mn?
KAshful bari,syarah bukhari dlm bhs urdu,paling baik .
Maulan salimullah khan yg tulis.
Ustaz nikmat anak murid yg belajar difaruqiyah tempat dia.
Cara dia susun kitab istimewa.
Syarah bukhari berpuluh2
Selain bsh arab,bhsurdupaling byk,tafsir 200
Syarah bukhari tidak kurang 20
Mmay buat kamus urdu
3pendapat.
1.ganburi dan rasyid ahmad khasmiri.
Lamiudarori hasil syarah dia,anak murid maulana yahya buat dlm bhs arab dari urdu
Anwar khashmiri alim besar dlm ilmu hadis,pelik ingatannya begitu kuat
Zakaria bin Yahya
Anwar shah kashmiri,pelik ingatannya.baca suratkhabar sekali ,ingat,puluhan baca pun masih ingat.
Bila bc kitab dimesir,kitab tulis tangan,minta nak pinjam tak dibenarkan,minta cuma nak bacasekali lalu,balik cetak semula menyebabkan orang mesir terkejut.
Anak murid dipakistan anak murid dia.
Yg kau amalkan itu adalah amal hati,ada tasydid,penerimaan dlm hati
4/11
Alamah sinddi,pensyarah bukhari.dikenali sbg sinddi,bg dia amal yg zahir
3.amal termasuk semua amal.
Amal dlm hati yg utama akan membuahkan amal pada anggota kita.
Tahu bukan amal,tasdiq baru amal
Iman bukan kepada semata2 tahu.hati terima baru beriman
Jika tiada amal hati ,tak boleh masuk syurga.
Jika ada amal hati,boleh masuk syurga.
Amal zahir adalahcetusan amal anggota
Tujuan bukhari nak tolak amalan karomiah
Kalu semata2 tahu abu jahal tahu,dia tidak islam.
Iman bukan semata2 tahu.hati kena buat sesuatu iaitu menerima
Boleh masuk syurga seba dah ada amal hati,amal anggota menyuburkan lagi,danamal hati ygmenentukan,itu dikatakan iman.
Zahir tidak diketahui islam,tapi hakikatnya islam.Amal zahir tidak sia2.bukan tiada kesan.
أُورِثْتُمُوهَا=diwariskan
Syurga tu hak sapa,jadi apa makna,sedangkan allah tak mati
5/11
Ada Beberapa jawapan.
Diumpamakan/tasybihkan
1.Pesaka ni berkekalan tiada sapa boleh membatalkan,tiada sapa yg berhak, betul2jadi hak penerima pesaka.
Allah yg bg.tiada kebimbangan untuk diambil balik.seolah dia mendapat pesaka.
Jika penjual mungkin boleh fasakh.
2.pesaka yg diterima oleh waris bebas menguruskanya.bukan hasil usaha dia,tiada sekatan.begitu juga dlm syurga tiada sekatan,bebas ,mereka mendapat apa yg diingin diri mereka
3.Alamah aini ,pensyarah bukhari,umdatulkari,kata ahli syurga ada juga tempat dia dlm neraka begitu juga sebaliknya
Tempat masing2 diwarisi,tidak kosong diwarisi kepada ygboleh.
Kenapa siksa berganda2,tempat yg diwarisi.
Bg kepada manusia dan tidak nak ambil balik.boleh sepenuhnya,dlm dunia dia juga bg dankemudian dia ambil,tapi disyurga bg nya seprti orang bg pusaka
Asas dia perumpamaan dia
4.allah itu murim meninggalkan pesaka,dr segi bg dan tak akan ambil balik,
5.qadibaidowi,dia kata pusaka diberi oleh amalan kita(amalan orang beriman) sebagai pusaka,
6.syah abdul qadir bin waliyullah,menulis quran muniyulquran,tafsir quran yg mula2 dlm bahasa urdu.
Syeikh waliyuallah ,anak 2nya semua jadi orang memberi jasa pada islam.
Adam dan anak cucu dapat kembali.
6/11
Kenapa dikatakan pesaka,nabi adam meninggalkan pesaka,tapi Adam dan anak cucu akan dpt kembali syurga.
Syurga dpt kerana amalan,jadi bgmn dgn hadis sesorang masuk syurga bukan kerana amalannya.engkau juga rasullah sahabat tanya.amalan aku pun tidak.
Amalan sekali2 tidak akan memasukan sesaorang kedlm syurga termasuk nabi,kerana kurnia dan rahmat allah,
Ulamak bg jawapan mengapa nampak bercanggah
بِمَا1
Bak sababiyah jadi bercanggah,tapi bab mulabasah tiada percanggahan,
Nak masuk syurga mesti ada amalan,bak sababiyah
Tapi bak dgn disamping musahabah/mulasabah atau ganjaran/balasan iaitu bak iwat atau bak (?)
Sebagai ganjaran atau balasan tak padan sikit sangat amalan kamu
Kain selendang pun=dunia dan isinya.
Nak beli lagu mn syurga
Janji dgn amalan kita yg sedikit sangat.
Sebagai sebab nak dapat syurga,adalah dgn adanya amal,tak kira amal hati atau amal
7/11
Menjadi sebab untuk masuk syurga
وَقَالَ عِدَّةٌ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: {فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ}
عَنْ قَوْلِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ.
Nak pergi dekat kolam,kamu tidak tahu,apa yg dia lakukan bila kamu tiada.
Kamu buat apa dgn ucapan kamu itu.
وَقَالَ: {لِمِثْلِ هَذَا فَلْيَعْمَلِ الْعَامِلُونَ}.
Hendaklah beramal orang yg beramal.
Contoh setia pada pasangan,dr segi perasaan,gomol kerana seorang perempuan/lelaki,pah tiba2 mati.
Padan gomol untuk dapat syurga
Tak salah nak syurga.pada hal sepatutnya manusia nak.
Falsafah nak syurga.kita tahu mn air ada kerana dahaga dan lapar
Apa bukti syurga itu ada,iaitu kita tak pernah puas dgn apa yg ada dlm dunia.
8/11
Rasa tak puas,manusia akan cari ugama
Tuhan buat apa yg afa dlm dunia untk kita dptkan yg ada dlm syurga.
Zaman dulu susah hdk digambarkan,tetapi sekarang lebih senang dgn kemajuan yg ada.
Manusia tak puas hati.letih,bau busuk,
«26» حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ وَمُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ قَالاَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ
Perawi yg pelik
Dia main muzik dan nyanyi
Ramai ulamak terima dan yg tolak tu kerana itu.
Dia bersumpah,jika nak mengajar dia nak nyanyi dulu bila dia dpt tahu ada yg memperttikaikannya
قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ شِهَابٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ
25. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Yunus dan Musa bin Isma'il keduanya berkata, telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Sa'd berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Syihab dari Sa'id bin Al Musayyab
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ أَيُّ الْعَمَلِ أَفْضَلُ فَقَالَ: ((إِيمَانٌ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ))
dari Abu Hurairah, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam ditanya tentang Islam, manakah yang paling utama? Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Iman kepada Allah dan Rasul-Nya"
Orang tanya amal,dia jawab iman
. قِيلَ ثُمَّ مَاذَا قَالَ:
((الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ)).
. Lalu ditanya lagi: "Lalu apa?" Beliau menjawab: "Al Jihad fi sabilillah (berperang di jalan Allah).
Juga jihad
قِيلَ ثُمَّ مَاذَا قَالَ
: ((حَجٌّ مَبْرُورٌ)).
Lalu ditanya lagi: "Kemudian apa lagi?" Jawab Beliau shallallahu 'alaihi wasallam: "haji mabrur".
Haji
Jadi letak sekali dan iman kepada allah dan rasul.
9/11
Beriman kepada allah dan rasul adalah amal
Jihad,haji sudah jelas.
Nabi terima ini sebagai amal.
Contoh seorang yg m/p 2 nama
Mesti terima dua2
Perawi
Berkenalan dgn
Said bin Musayab
Ketua tabiin/penghulu tabiin,generasi istimewa
Imamutabiin/Fakilhufuqahak
Orang yg sangat alim yg mendlm ilmunya di madinah.
Tabiin paling besar.
Ayah dan datok dia sahabat.
Lahir setelah umar perintah 4tahun.
Sempat dengar hadis dari ramai sahabat besar.
Ketua penduduk madinah dizamannya.
Ilmunya sangat luas.
Bila bg fatwa ada berdoa selamatkan dgn nya.
Kalu riwayat abu hurairah no.satu kerana bukan sj murid tapi menantu abu hurairah.
Dia doa,selamatkanlah apa yg aku bg ini.
Jika riwayat abu hurairah adalah paling hebat,kerana dia murid dan menantu abu hurairah.
Bekerja dgn kerajaan tapi tak ambil gaji.
Mempunyai perniagaan minyak
Pergi buat haji sebanyak 40 kali
Kuat mencari ilmu (ilmu hadis).
Pernah jual baju ketika pengembaraan mencari ilmu.
10/11
Said bin Musayab mati pd tahun 93/94hijrah
Ada ketika jihad jadi ferdu ain.
Tahun sanatilfukohak,sebab ramai ulamak yg mati tahun itu
Jihad diferdu dulu baru haji baru diferdukan.
Boleh jadi ada keadaan ttt yg jadi ferdu ain keatas umat ketika negeri diserang .manakala haji untuk orang yg mampu shj
Haji mabrur adalah
Haji yg diterima,bukan haji hari jumaat.
Haji mabrur merujuk yg nabi punya haji
11/11
🍇🍇🍇🍇
باب مَنْ قَالَ: إِنَّ الإِيمَانَ هُوَ الْعَمَلُ:
Bab 2. Iman » 17. Orang yang berpendapat bahwa iman adalah perbuatan.
لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى:
{وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ }.
وَقَالَ عِدَّةٌ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى:
{فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ تَعْمَلُونَ أَجْمَعِينَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ}
عَنْ قَوْلِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ.
وَقَالَ: {لِمِثْلِ هَذَا فَلْيَعْمَلِ الْعَامِلُونَ}.
«26» حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ وَمُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ
قَالاَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ
قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ شِهَابٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ أَيُّ الْعَمَلِ أَفْضَلُ
فَقَالَ:
((إِيمَانٌ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ)).
قِيلَ ثُمَّ مَاذَا
قَالَ: ((الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ)).
قِيلَ ثُمَّ مَاذَا
قَالَ: ((حَجٌّ مَبْرُورٌ)).
[طرفه 1519، تحفة 13101].
25. Telah menceritakan kepada kami
Ahmad bin Yunus dan Musa bin Isma'il keduanya berkata,
telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Sa'd berkata,
telah menceritakan kepada kami Ibnu Syihab dari Sa'id bin Al Musayyab dari Abu Hurairah,
bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam ditanya tentang Islam, manakah yang paling utama?
Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Iman kepada Allah dan Rasul-Nya".
Lalu ditanya lagi: "Lalu apa?"
Beliau menjawab: "Al Jihad fi sabilillah (berperang di jalan Allah).
Lalu ditanya lagi: "Kemudian apa lagi?"
Jawab Beliau shallallahu 'alaihi wasallam: "haji mabrur".
iman adalah amalan hati.
Lebih umum makna مَنْ
Mungkin
Allah
Nabi
Makhluk2 dilangit.
Lelaki boleh,perempuan pun boleh
وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ }.
Itulah syurga yg diwariskan kepada kamu.
Kenapa waris?
Apa maksudnya?
Pemberian pusaka yg layak dgn mudah.tak payah fikir tak payah usaha.
Hak pemilikan 100% dan tak perlu bimbang berlaku pertukaran hak milik.tak akan kembali kepada tuan asal lagi.
Al baidowi,pewaris adalah amalan yg mati jadi syurga yg diwariskan kepada pengamalnya
🍒🍒🍒🍒
Bab 18.
Iman itu murakap.
Tasdik dgn hati
Ikral dgn lidah
Amal dgn perbuatan.
Bab iman adalah amalan
Iman ada juzuk2 dia dan satu juzuk dia adalah amalan.
Bukhari nak menolak amalan tidak memberi mudharat pada iman ini puak2 murjiah.
Zaman dia sangat kuat murjiah
Zaman loni pun masih byk.yg amal murjiah.
باب مَنْ قَالَ: إِنَّ الإِيمَانَ هُوَ الْعَمَلُ:
Bab Orang yang berpendapat bahwa iman adalah perbuatan.
Contoh Iran sekarang Syiah dulu sunni.
Bukan bererti ,sekarang murjiah tiada langsung
Liberalisma yg ada sekarang ini adalah murjiah.
Mengaku Islam sudah cukup,tak solat dan puasa pun tak apa.
Agama semua sama ,itu pun murjiah.
Jgn sampai menyakiti ibubapa.ini juga ciri2 murjiah.
Amalan dgn hati juga termasuk amalan.
Sumpah yg menguatkan percakapan tak perlu kaffarah.
Bukan hanya amal dgn anggota luaran shj.
Iman dan amalan kedua2nya penting.
Mausul musytarak مَنْ
Dalam bhs Arab مَنْbukan hanya untuk manusia.lebih umum.untuk Allah juga.juga malaikat.untuk jamak pun boleh.juga untuk nabi saw.
{وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
Dan itulah syurga yg diwariskan kepada mu disebabkan apa yg kamu kerjakan dahulu.
Perkataan تَعْمَلُونَdigunakan untuk tukminun
Ada iman tiada amal tak jadi.
Inilah bukti amal itulah iman
Asal أُورِثْتُمُوdiwariskan kepada kamu secara pusaka
Kenapa waris?
Allah akan mati atau apa maksudnya?
1.Orang yg dapat pusaka sangat mudah tanpa usaha pun boleh.
Sewa,jual beli atau muamalah lain boleh kembali kepaa tuan asal.
2.pusaka adalah hak milik penuh.syurga juga hak milik penuh.betul2 bebas.
Kamilah pelindung mu didunia dan diakhirat.
Dunia memang tak cukup.
3.ahli syurga disediakan tempat di neraka.
Dan juga sebaliknya.
Tempat itu akan diwarisi bila tidak diisi.
Jadi nikmat atau penderitaan akan berganda.
Sebab yg didapati itu berganda2 dari orang yg tak dapat.
4.allah tidak akan ambil kembali lagi berbeza didunia yg byk tuntutan dan sekatan.milik didunia hanya sementara.makan disyurga tidak seperti didunia.semuanya pemberian yg sempurna .jadi disebut diwariskan.
5.pewaris sebenar adalah amalan kita yg meninggalkan pusaka kepada kita.seolah2 ia mempusakakan kepada kita .siapa pewaris tidak disebut.
6.menurut syah Abdul Kadir bin Syah waliyuallah nabi Adam adalah pemilik asal syurga.sesiapa sj yg menyiapkan dirinya dgn iman dan amal soleh termasuk diri baginda yg telah dianggap putus hubungan dgn hak milik dgn syurga.
Anak2 Syah waliyulallah ialah:
Syah Abdul aziz
Syah Rafiuddin
Syah Abdul Kadir.
Syah Abdul ghani.
Pokok tuba ,pokok yg ada disetiap rumah.
SW tulis dlm bahasa Arab dan parsi.
Anak SW tulis tafsir bahasa Urdu.
SAA tulis tafsir dari tabaroka hingga akhir .
أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
Disebabkan apa yg kau lakukan.
Bak sababiyah بِمَا
Kaedah ;sebagai balasan
Jika بitu sebab,masuk syurga sebab amalan kita.
Nabi juga masuk syurga sebab rahmat Allah.
Bak byk makna.
Bak sababiyah adalah bermakna sebab.
Bak sababiyah terjemahan jadi begini, masuk syurga dgn sebab amalan.
Jadi boleh sebab amal hati.
Amal hati dahulu.kena ada .zahir amalan belum dilakukan.
Bak mulamasah atau musahabah,itu lah syurga yg diberi kepada mu disamping amalan adalah limpah kurnia dr allah dan rahmat dr allah.
Bak iwad atau bak mubahalah itu lah syurga yg diberi sebagai balasan atau ganjaran.
Allah tahu nilai kerja sesaorang atau menghargai amalan insan.
Padahal ganjaran begitu besar berbanding amalan.
Salah =Allah mesti bg bukan limpah kurnia.
Sebab akan terhad dan ada musabab
Amalan yg boleh membawa kesyurga jgn main2 dgn amalan.
وَقَالَ عِدَّةٌ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى:
Sebilangan ahli ilmu berkata berkaitan dgn firman allah
{فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ تَعْمَلُونَ أَجْمَعِينَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ
Demi Tuhan mu ,kami pasti akan bertanya kepada mereka semua tentang apa yg telah mereka lakukan dahulu
عَنْ قَوْلِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ.
Iaitu tentang ucapan lailahaillallah.
(Ada tau tidak akan ditanya)
Ada iman atau tidak.
Amalan hati yg mula2 yg akan ditanya.
Merujuk kepada amalan hati.
وَقَالَ: {لِمِثْلِ هَذَا فَلْيَعْمَلِ الْعَامِلُونَ}.
Dan telah berkata,untuk perkara seumpama inilah orang2 yg beramal ingin beramal.
Apakah yg kita nak itu berbaloi atau tidak.
Amalan yg berbaloi adalah syurga.jika kerana dunia tidak berbaloi.
Mengharapkan syurga tidak salah,kerana janji syurga itu dari Allah.
Keinginan seorang terhadap syurga seperti keinginan seorang terhadap air.
Keinginan yg tak puas terhadap dunia bukti adanya syurga.
Dunia kena bayar,disyurga tak payah bayar.
Dunia serba kurang dan susah .
Cantik suara tak sedap.
Serba tak sempurna.
Ini lah naluri asas untuk mencari agama.
Tempat yg serba sempurna adalah SYURGA.
Sumpah satu فَوَرَبِّكَ
Lan taukid لَنَسْأَلَنَّهُمْ
Nun bertasydid.
Semua sekali أَجْمَعِينَ
Dihalang dari kolam Kausar kerana mereka telah buat sesuatu yg nabi tak tahu.
Pilihan ada setelah lahir dan dewasa.
Pilihan untuk mendapat yg lebih sempurna.
Kesedaran untuk mendapatkan syurga.
Manusia nak kekal,manusia terpedaya.
Dimana kita akan kekal?
Tak mati tapi dapat nikmat ,dimana?
Azzukhruf,72
وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
Dan (dikatakan lagi kepada mereka): "Inilah Syurga yang diberikan kamu mewarisinya, disebabkan apa yang kamu telah kerjakan".
Tiada ulasan:
Catat Ulasan