Jumaat, April 28, 2017

Sunan nasaei sesi 4

Ustaz Shamsuddin.
1.Sanad itu mesti sahih.
Memenuhi syarat sahih yg biasa.
Mesti dhobit.
Tidak tersalah ingat dan mencatat.
Ingatan lebih utama dari catatan.

2.setiap perawi yg dipertikaikan atau muhktalaf.
Lemahnya,dhoif,ada yg kata siqoh.
Dia akan ambil.
Ada yg musyadid dan ada sederhana.
Dia buat pertimbangan.
Sikap iman Nasaei.bilangan perawi jauh dr nabi diterima juga.
Perlu belajar usul hadis dan usul fekah.
Istilah2 ilmu Islam.
Manhaj iman Nasaei ,apakah komentarnya?
Hasil penelitian ulamak,imam Nasaei tak byk buat keputusan hdis dhoif atau tidak.maksudnya bg dia hadis itu sahih.jika hadis perlu buat keputusan dia akan buat.

3.Imam nasaei akan memperjelaskan hadis yg ada i'lat(berpenyakit).
Sunan Imam nasaei dari kitabnya yg  kubra .
Jika ada khilaf dia akan menjelaskannya.
Kitab Sunan=hadis2 yg dikemukakan itu disusun mengikut bab fikh  atau hadis2 yg menyentuh hukum hakam.maknanya kita belajar fikh sunnah iaitu fekah berdasar pada hadis.

Imam nasaei menyusun hadis mengikut bab fekah
Ada kadang2 iman nasaei mengemukakan hadis pelbagai melalui tariq yg dipertikaikan dlm satu2 bab.maka selepas itu dia akan sebut yg betul yg macam mn.ada juga dikemukakan dgn hadis2 yg sahih kemudian diikuti dgn  hadis yg bermasalah .

4.manhaj hadis yg tidak sampai atau bersambung kepada nabi ,yg terputus,mursal atau munqotik iaitu jatuh perawinya.sebab mursal ada mursal sahabi.ada mursal yg tidak disebut tabiin.atau munqotik.
Apa sikap nasaei terhadap hadis yg tidak bersambung?
Imam nasaei tidak mewajibkan atas dirinya untuk mengeluarkan hadis yg mausul (bersambung)sahaja.kerana itulah hadis2 susunan beliau ada yg mursal dan ada yg munqotik.
Misal,hadis dari Jarir dari Mansur dari rabii daripada Huzaifah.maknanya hadis ni hadis marfuk(mausul sampai kepada sahabat dan nabi)
Ada juga melalui Hajaj dan melalui Mansur ,tak sebut Huzaifah.maknanya hadis ini mursal melalui hajaj ini.dia tak biarkan dia akan sebut.mursal terbahagi kepada.
Munqotik putus dimana2.
Hadis makramah bin bukhail ,dia meriwaytkan hadis daripada ayahnya,jadi  imam nasaei akan sebut makramah ini tidak dengar drp ayah dia.maknanya hadis ini munqotik.
Satu lagi hadis Abu Ubaidah daripada ayahnya Abdullah bin Mas'ud yg bernama Abu Ubaidah.
Kata imam nasaei ,Abu Ubaidah dia tak dengar satu pun hadis dari ayahnya.tapi kita kena ingat banyak juga bg  imam nasaei  ,hadis yg  mursal(jatuh perawi yg mn lebih khusus iaitu perawi sahabat) itu munqotik(umum,asal jatuh perawi) juga tapi perawi yg atas .tapi penggunaan imam nasaei munqotik itu mursal.sedang ulamak lain bila sahabat tak disebut nama itu dinamakan mursal sahabi.ini ada dlm usul hadis.

5.(Ngaji tak faham ni suka.menurut Mmay.belajar mantik.kitab nipis tapi tak faham.
Sampai dia kata,memang tak faham tak Yah kerut kening.terus belajar jangan putus.lama2 akan faham.tak faham tinggal tiada ruang untuk faham.
Ngaji ktab jaurotutauhid.kitab tinggi kat pondok.
Akan jumpa ore yg jenis tu.)
Asar maukufah maknanya kata2 sahabat yg tidak disebut nabi.
Juga dianggap hujjah dlm ugama kita.
Sahabat buat begini.
Bagaimana sikap imam nasaei terhadap Asar sahabat?
Imam nasaei akan mengemukakan berkenaaan dgn khilaf2 Asar ini.dia akan sebut .contoh ada disebut perbezaan sipulan dlm hadis ini.contohnya hadis ini mauquf.an ada yg dia sendiri buat keputusan.

6.Pengulangan hadis.
Imam nasaei mengambil pendekatan yg sama dgn imam Bukhari dlm buat bab .
Jika sesuai dgn ,5 bab maka diambil 5kali.
Tujuan nak bg kefahaman yg mantap

7.Nak menjelaskan turup atau jaluran sanad .
Buat mari semua.
Hadis sama,sanad berbeza.
Kaedah Turuli ihtisol,kaedah meringkas.
Tujuan atof,tempat bertemu sanad dipanggil madar.
Contoh
Akhbarona  Ishak bin Ibrahim wa khutaibah bin Zaid ann Jarir al-Hadis.
Anak murid Jarir ada 2.
khutaibah bin Zaid dan Ishak bin Ibrahim.
Dan untuk meringkaskan sanad imam nasaei  berkata ,telah menceritakan kepada kami 2 orang dari Ishak bin Ibrahim  d dan khutaibah bin Zaid dan kedua2nya ambil dari Jarir belaka hadis ni.Ishak ada jalur sanadnya sendiri dan Khutaibah pun ada jalur sanad nya sendiri.kita ambil dai kedua2anak murid Jarir ,jadi tak perlulah kita buat mari sanad suku2.Royat tok guru sahaja.Cuma jika nak tahu riwayat khutaibah kena tengoklah kitab dia.begitu juga riwayat Ishak ,kena tengok kitabnya pula.

Satu lagi himpun sanad dgn tahwil atauحatau dipanggil tahwil sanad.
Tahwil sanad=berpindah dari satu sanad ke sanad yg lain menggunakan huruf ح.Tujuan Buat begini adalah untuk tahwil atau memindahkan sanad hadis ini.nak royat sanad tu berbeza bukan nak royat tok guru tu sama.hadis sama.
Contoh.
Kerana sanad boleh jadi bertemu pada perawi tertentu.jadi dgn tidak mengulangi dgn perawi yg sama

Misal disebut 2saluran .
Sanad Seperti huruf v dan ada yg v terbalik.

Dari segi perawi.
Kaedah memperkenalkan perawi oleh imam nasaei?
Ciri2 yg melayakkan perawi yg kuat.

Saidina Basyir ,salah seorang nama sahabat.
Manhaj imam nasaei akan bg tau jika dia jangka tak dikenali.
Tempat asal.
Dia akan sebut Tarikh lahir dan tarikh mati.
Ini akan boleh tau bertemu dimana.
Ilmu dititah (pengetahuan am)

Contoh penilai perawi ada ciri yg patut ada atau tidak iaitu Jarh dan takdil.
Buraidah ni yg disebut dlm hadis ni ,laisalqawiyul hadis-tidak kuat dlm meriwayatkan hadis sebab Buraidah ni ramai dalam meriwayatkan hadis.maknya dia ni  dhoif.
Atau kalau dia nak sebut dia terputus Antara dua orang perawi, dia akan sebut begini.
Abdul Rahman bin abi Laila la yasmak min nib umar
Ibnu Umar sahabat,dia tak dengar dari Abdul Rahman.
Dia tak royat bahawa hadis ni munqotik tapi bila dia kata  tak dengar dari ibnu Laila,maka cam la hadis munqotik((terputus)
Dah  terus lah bg tau terus munqotik .senang.dah munqotik.terima hadis bertatap wajah.
Bgmn manhaj imam nasaei dari segi matan pula??
Minggu depan.

Syarah zahruruba

Tiada ulasan:

Catat Ulasan