Sambungan usul ke 44
Bab Kesinambungan dan kesesuaian diantara perkataan Muqsam bihi dan Muqsam alaih.
(3)Kesesuaian dan kesimbungan diantara muqsam bihi dan muqsam alaih juga terdapat dgn cukup indah didlm surah Al-asr.Lihat terlebih dahulu surah al-ashr itu:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَالْعَصْرِ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Demi Masa!
-Sura Al-Asr, Ayah 1
إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -
-Sura Al-Asr, Ayah 2
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.
-Sura Al-Asr, Ayah 3
Dengan merenung dan meneliti sejenak shj,kesesuaian dan kesinambungan diantara muqsam bihi dan muqsam alaih akan dapat dikesan.Modal manusia dlm kehidupan didunia ini sebenarnya hanya ada dua shj.
Pertama ,masa atau umurnya dan kedua kepandaian mengguna masa dan umur.Umur manusia setiap detik semakin berkurang.Orang yg mengguna masa atau umurnya untuk membina kehidupannya diakhirat,itulah orang yg terselamat drp kerugian.Jika tidak ,pasti akan kerugianlah dia.
Setiap manusia berada dlm kerugian.Jika masa dan umurnya tidak digunakan untuk sesuatu yg berfaedah didunia dan diakhirat.Sejarah masa menyaksikan hakikat ini.
Keadaaan orang yg dikhitab(dihadap cakap)dengan ayat sumpah.
Antara perkara yg perlu sekali diperhatikan apabila anda membaca ayat qasam(sumpah)didlm al quran ialah siapakah orang -yg dikhitab dgnnya?
Beberapa panduan penting diberikan dibawah ini:
(1)Apabila Allah bersumpah dengan fenomena alam atau mana2 makhlukNya,maka bererti menarik perhatian manusia kepada sifat Maha PenciptaNya,sifat kuasanya,sifat ilmu dan sifat hikmatNya yg tidak terbatas.Manusia atau jin yg paling dimaksudkan dgn sumpah seperti itu ialah yg kafir.Merekalah yg paling memerlukan panduan untuk dapat mengesan sifat2 rububiyah Allah swt.Lalu menerima pula sifat uluhiyahNya.Ini bukanlah pula bererti orang2 Islam langsung tidak dimaksudkan denganya.
(2)Mukhatab(orang yg dihadap bercakap?)pertama bg muqsam bihi dgn lafaz
فوربك
فلاوربك
لعمر
adalah Rasullah saw.Orang2 mukmin juga termasuk dibawahnya,tetapi tidak secara langsung.Orang2 kafir juga adakalanya dimaksudkan,tetapi secara sindiran dan tidak langsung.
(3)Muqsam bihi dgn lafaz
فورب السماءوالأرض
Atau
رب المشارق والمغارب
secara langsung ditujukan kepada orang2 mukmin.
Orang2 lain juga boleh termasuk dibawahnya. Tetapi tidak secara langsung.
Keadaan orang yg dikhitab juga perlu diperhatikan.Sesetengah orang sememangnya memerlukan sumpah apabila anda hendak menceritakan sesuatu kepadanya. Setengah2nya pula tidak begitu.
(4)Kadang2 orang yg sama memerlukan sumpah ,pada ketika yg lain pula ia tidak memerlukannya.Adakalanya sesaorang memerlukan sumpah hanya untuk perkara2tertentu shj.Dalam perkara2 lain ia tidak memerlukannya.Untuk menghadapi keadaan2 seperti inilah al quran memilih satu gaya bahasa sumpah yg menarik,iaitu dengan menggunakan haraf nafi sebelum perkataan qasam.
Pada sesetengah tempat sebelum
لا أقسم
Dibawakan haraf athaf لاperkataan
👚👚
Muqsambihi وَالْعَصْرِ
Kena majrul(baris bawah)
Contohِ وَالشَّمْس
Muqsambihi kena baris bawah ,ini kaedahnya
Wau dipanggil wau qasam dan
Al asr dipanggil muqsambihi
Yg allah buat bersumpah dgnnya adalah kejadiannya iaitu makhluknya.
Kita dah bincang ,muqsambihi ada beberapa jenis.
Ada muqsambihi zat dia,ada muqsambihi rasul dia,ada muqsambihi quran ,ada bermacam2 .
Ada muqsambihi kejadian2 dia,keajaiban iman makhluk kejadiannya.
Disini masa ,allah subhanahuwataalla bersumpah dgn masa.
Mana muqsam alaih?
Kenapa dia bersumpah dgn masa?
Nak royat apa ?
Nak bg yakin dgn apa?
Yakin dgn إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ
Seperti yg telah kita bincang sebelum ini,kalu dia mulakan dgn inna,dia kena baris bawah إِنَّ الْإِنْسَانَtak boleh kata annaa.ini dari segi kaedah.
Innahu lakaulurasulin karim.sebelum dari tu ada sumpah.
Hamzah pada keadaan tertentu dia berbaris dibawah dan pada keadaan tertentu dia berbaris diatas.orang yg belajar nahu tahu tentang ini.
Muqsambihi bila kata inna kena baris bawah tak boleh anna.ia guna begitu dlm quran tetap dimana2 pun dlm quran.memang standard sungguh. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْر
Sesungguhnya manusia benar2 dlm kerugian.ini muqsamalaih dan ayat ke3 pun muqsam alaih juga.
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
Cuma ia adalah pengecualian dari rugi ialah
الَّذِينَ آمَنُوا
وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ
وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
Apa lagi orang yg dlm dunia ini tak dapat apa.
Semakin rugi.itu hakikatnya kehidupan.
Orang meniaga kalu rugi tak sir.
Macam kehidupan orang yg rugi.Bagaimana nak meneruskan kehidupannya.
Rugi rugi ni apa dia,yg manusia tak sampai nak fikir.
Apa sebenarnya yg rugi?
Imam syafie ada sebut ,kalu seorang itu merenung surah ni shj sudah padan doh untuk dia dapat hidayah.Imam Arrazi seorang ahli tafsir yg hebat ,dia kata dia faham surah ni apabila dia dengar orang jual air batu.
Zaman dahulu orang jual airbatu,tak seperti loni.
Dan dia(orang yg jual air batu kata)kasihanlah kepada orang yg modalnya sentiasa mencair.
Dengar orang dok jaja tu,dia faham surah tu.
Manusia yg dlm kerugian berkait dgn masa ,perkara yg macam mana?dan inilah bendanya.
Yg sedetik ini akan jadi masa lepas dan setiap detik akan dtg.
Masa seperti air batu.
Hukum kerugian kena sesiapa shj.
Contoh racun
Seorang makan racun,akan rebah.
Satu negeri makan racun,akan rebah
Satu dunia makan racun juga akan rebah
Ketetapan allah akan berlaku.
Begitulah dengan masa
. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْر
Ada dua tempat taukiq ,nak menguatkan cerita,asal dia
الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْر
Manusia dlm kerugian,begitulah ayat yg asasnya.tapi tak padan sebab manusia tak sedar ,dok harap ko dia kadang2 dia tak percaya.Dia menafikan dan dia menolak.Bapo ruginya?Bapo rugi diakhirat?Dia tak percaya akhirat pun.Bahkan byk perkara dlm dunia ini dia tak terima.Sebab itulah ,dia perlu kepada taukid,penguatan inna.inna ini sesungguhnya.
Lafikhusri,asal fi tapi tambah lam لَفِي
Ini juga satu haraf(atau kita panggil huruf)yg menguatkan cerita.yg kita terjemah benar2 atau sengoti dlm kerugian.Tidak wat lolok.Tak.Rugi sungguh manusia ni.tak kira dia siapa kecuali .hak ni dia tak rugi.
Dia sesok ko.
Dia dok sorang2 ko.
Dia ada negara ko.tak ada negara ko.
Dia ada bahasa,bahasa dia tiada tulisan ko.
Dia bangsa apa,kulit lagu mana.Tak kira .
Dia akan selamat atau terlepas dari kerugian jika ada yg ini 4 perkara.mudah shj dan dlm bahasa yg ringkas shj.jika tidak tak usah royat ada segala2nya dunia ni rugi.
Orang byk amalan dan beriman pun rasa rugi.apalagi yg beriman dan amal langsung.
Jika muflis didunia ok lagi ,tapi jika diakhirat dgn masuk neraka rugi yg serugi2nya.
Percaya kepada apa?
Tengok ayat yg bg tau beriman dgn apa?
Beriman dgn cara yg alquran bg tau.
Ada orang zaman loni tak terima uluhiyah(yg berhak disembah)
Rububiyah pula rob kita ,mencipta ,memberi rezeki dan memberi kata putus .
Jika beriman byk tuhan ,tak betul lah.
Orang mukmin yg sebenar ada lah orang yg beriman kepada allah dan rasulnya,kitab,qadak dan qadar ,kehidupan lain lagi.
Kebenaran pula apa?
Seluruh kehidupan kita.
Otak yg tak layak hidup disyurga,jika tak beriman kepada allah.
Neraka adalah penjara akhirat untuk penjenayah syirik .
Sudah betul tiket tapi tak kena destinasi,tak akan sampai.
Iman dah ada,tapi tak beramal soleh.rugi juga.pokok ada tapi hasil tiada.
Nak anak ,dah boleh tapi anak tak boleh pakai malah memalukan.
Iman dan amal soleh.
Tanam benih iman akan tubuh pokok iman yg lengkap dgn buah.
Kalu kita jadi majikan pun ada syarat2nya.
Beriman dan beramal soleh..dah selamat?
Setakat dia sorang?
Tak ,dia tak boleh berhenti disitu.
Kena pesan.tolong royat dan nasihat.
Suruh buat benda molek dan tinggal benda yg tak eluk.
Tak larang benda mungkar ,kita sendiri yg ada kena juga.
Anak2 yg terbiar ....lapar...tak terdidik...mencuri.
Hidup memang susah....
Sebab tu kena sabar nak menghadapi hidup.
Dan saling berpesan2
3 ayat yg penting tapi merangkumi seluruh kehidupan.
Kebenaran itu apa dia???
Orang kafir pun kena sabar juga jika nak berjaya.
Nak jadi alim,kena sobar bertahun2.
Semua orang kena sabar
Kena sabar untuk berpisah dgn keluarga.
Diri kita sendiri kena sabar untuk bangun pagi,terketar2 kena air.
Kalu dia guna perkataan ini dia tuju kepada siapa?
Yg utama jin kafir,tapi bukan bererti manusia tidak penting.
Hikmat malam untuk berihat atau tidur dlm kehidupan kita.
Matahari ada berbagai kepentingan untuk kehidupan
Khitab=siapa yg allah tuju
Hakikat zalim kerana tidak meletakan pada tempatnya
Kehidupan rasullah saw ,itu contoh sebab itu allah bersumpah dgn perkara itu.
Adrubulkhabar =bentuk2 cerita
Tengok keadaan.
(4)Kadang2 orang yg sama memerlukan sumpah ,pada ketika yg lain pula ia tidak memerlukannya.Adakalanya sesaorang memerlukan sumpah hanya untuk perkara2 tertentu shj.
Dalam perkara2 lain ia tidak memerlukannya.Untuk menghadapi keadaan2 seperti inilah al quran memilih satu gaya bahasa sumpah yg menarik,iaitu dengan menggunakan haraf nafi (perkataan yg memberi makna tidak)sebelum perkataan qasam.
(Mengikut pengkaji2,hanya quran yg guna bukan orang arab)
Pada sesetengah tempat sebelum
لا أقسم
Dibawakan haraf athaf لاperkataan
Ini quran guna dibeberapa tempat.
Dlm keadaan biasa tak perlu tapi dlm keadaan tertentu perlu.
Sebanyak 8sumpah seperti لا أقسمdiguna 7surah al quran.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan