Rabu, Februari 07, 2018

Sahih bukhari kitab iman sesi 53@19

Sesi 19  240307
Bab 24
ب عَلاَمَةِ الْمُنَافِقِ:
Nifaq Ada byk peringkat
Mungkin dia seorang beriman tapi sifat nifaq ada padanya sebgmn ada yg kafir ada sifat2baik orang beriman.
Alamat munafik  bgmn pun boleh menjejaskan iman.tetapi tidak terkeluar dr islam

«33» حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ أَبُو الرَّبِيعِ قَال
Telah menceritakan kepada kami Sulaiman Abu ar Rabi' berkata,
Berkenalan dgn perawi.

👣Sulaiman abu ar rabi bin daud
Dok dibagdad
Antara yg meriwayatkan darinya adalah bukhari
Hafiz Ibnu hajar dia siqoh,yg mempertijai
Mati=235h

َ: حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ جَعْفَرٍ قَال
telah menceritakan kepada kami Isma'il bin Ja'far berkata

👣Ismail bin jaafar
Qari dimadinah
Ada DLM kitab final
Imam Ahmad kata dia seorang siqoh
Mati=180h dibagdaf

َ: حَدَّثَنَا ٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَال
telah menceritakan kepada kami Nafi' bin Malik bin Abu 'Amir Abu Suhail dari bapaknya dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabdab:

👣nafik bin malik
Orang madinah
نَافِعُ بْنُ مَالِكِ بْنِ أَبِي عَامِرٍ أَبُو سُهَيْل=bapa saudara kepada
imam malik sebelah ayah
Riwayat dari anas bin malik
Sayid bin musayab
Malik bin abi amir
Umar bin Abdul Aziz.
Dia adalah perawi sunan sittah.

Semua tabiin menjadi guru dia
Imam ahmad kata dia seorang yg siqoh.
Mati th 40hijrah.
Dia ambil hadis ayah dia ,datok imam malik
Osman mati=35 hijrah.
Umar mati=23hijrah

Aini membetulkan awkidi,mati pada alwakidi tak boleh pakai sampai bila2

َ: ((آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلاَثٌ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ، وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ.
[أطرافه 2682، 2749، 6095، تحفة 14341].

  "Tanda-tanda munafiq ada tiga; jika berbicara dusta, jika berjanji mengingkari dan jika diberi amanat dia khianat"

آيَةُmufrad
Tapi seterusnya jamak,mubtadad dan khobar kena serupa
Jawabnya lafaz tunggal tapi dr segi makna jamak,jadi tak salah

Cakap dusta
Berjanji dan dlm hati untuk mungkir,ini baru dikira munafik tapi kalu tak naiat tak pa.
Sebab itu jika dari awal tiada niat maka tidak jadi munafik
Riwayat salman alfarisi,dia berjanji untuk mungkir baru tak boleh tapi hadis ini majhul,tirmizi bw hadis tu.

Riwayat kedua
Mukjan kabir
Abu nukman dan abu waqqos adalah majhul
Maulana salim mukhan,
Tapi sanadnya boleh diterima

Maulana tamannna imadi tulis,dimana kesilapan ibnu hajar.

Adakah 3ini shj?
Bukan 3 ini shj
Merangkumi ke3bhg.
niat,=mungkir janji dari sekecil2 sehingga sebesarnya
ucapan apa2 pun=bohong
amalan/perbuatan=khianat,diamanah seorang mukmin.sangat luas bukan hanya khianat bila ada jawatan shj.
Janji pun apa sj ,dari dgn orang hingga kepada allah
Khianat juga luas

Kalu tak molek,dia ada masalah penyakit iman.
Walaupun tak sampai terkeluar dr islam
Merangkumi ucapan dan amalan,melampaui 3perkara
ITU maksudnya
Ada penyakit zalim,nifaq atau kufur.
Khianat=tidak amanah/tidak solat/tidak mengajar/putar belit ajaran

«34» حَدَّثَنَا قَبِيصَةُ بْنُ عُقْبَةَ قَالَ
Telah menceritakan kepada kami Qabishah bin 'Uqbah berkata
: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنِ الأَعْمَشِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُرَّةَ عَنْ مَسْرُوقٍ عَنْ
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
, telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Al A'masy dari Abdullah bin Murrah dari Masruq dari Abdullah bin 'Amru bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

َ: ((أَرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ مُنَافِقًا خَالِصًا، وَمَنْ كَانَتْ فِيهِ خَصْلَةٌ مِنْهُنَّ كَانَتْ فِيهِ خَصْلَةٌ مِنَ النِّفَاقِ حَتَّى يَدَعَهَا إِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ وَإِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَإِذَا عَاهَدَ غَدَرَ، وَإِذَا خَاصَمَ فَجَرَ)). تَابَعَهُ شُعْبَةُ عَنِ الأَعْمَشِ.
[طرفاه 2459، 3178، تحفة 8931].
"Empat hal bila ada pada seseorang maka dia adalah seorang munafiq tulen, dan barangsiapa yang terdapat pada dirinya satu sifat dari empat hal tersebut maka pada dirinya terdapat sifat nifaq hingga dia meninggalkannya. Yaitu, jika diberi amanat dia khianat, jika berbicara dusta, jika berjanji mengingkari dan jika berseteru curang". Hadits ini diriwayatkan pula oleh Syu'bah dari Al A'masy.

وَمَنْ =dari
Bukan hanya 4sifat  ini .
Ada alamat,tidak semestinya jadi kafir
Contoh panas itu deman belum tentu dia deman

Jadi bila ada 4munafik tak semestinya dia munafik tulen lagi.
Dia ada byk peringkat.
Imam nawawi,dia bersifat dgn sifat yg serupa dgn munafik hakiki
Nifaq amali
Nifaq itikodi=munafik tulen.
Jika jadi tabiat/kebiasaan,faham Dari iza,baru dia jadi munafik tulen tapi masih Islam
Walaubagaimana pun Tak eluk walaupun sekali
Iza haddasa kasaba,bila dia bercerita satu feel buang maf'ul,difaham somo2.

nifaq syarii INI jadi kafir
atau
nifaq urfi,tidak kafir.
Disebut secara umum,kerana Tak eluk untuk semua orang

تَابَعَهُ شُعْبَةُ عَنِ الأَعْمَشِ.
Mutabik ini dibawa oleh bukhari  ada sebab tertentu.
Ada byk JAL,INI beerti riwayat INI boleh diterima.

Syu'bah telah menjadi mutabik( riwayat dgn jln/tarik yg lain)ini dipanggil mutabah nakisoh bukan taamah.

Mengikut yahya bin main ,hadis ini dhoif  ada masalah  sbb nak berkenalan qabisah dulu
قَبِيصَةُ بْنُ عُقْبَةَ

Dia dikatakan masih kecil bukan masalah torik atau jln dia.
Dari segi peribadi tiada apa yg kurang
Dia orang istimewa,sentiasa berfikir.
=masih budak ketika meriwayatkan hadis
Ada masalah bg setengah orang.
Tapi umur dah 16.
Qabisah orang soleh.
Cerita,lambat keluar,dikata anak raja bukit,dia keluar selimut dgn cebisan roti,ore yg kalu cukup dah hidupnya dgn ini buat apa nak dgn raja bukit.
Iman ahmad kata ,qabisah byk buat  kesalahan.

Yahya bin main (tokoh ulamak rijal dan susah nak terima ore)kata semua siqoh kecuali hadis ini
Semua hadis siqah kecuali hadis dari sufian ,hadis inilah.
Iman ahmad kata  dia kecil lagi, tidak dobit/ingat dgn baik cuma masa dia ambil dari sufyan masa kecil.umur berapa?
16 tahun ,sudah besar.
3 tahun dok dgn sufian assauri.
Abu hatim (ulamak rijal),saya tidak melihat ulamak yg ubah hadis kecuali qabisah.
Memang mula2 dia budak2,tak hafal tapi selepas itu dia hafal.
Sirabi kata dia tengok qobisoh kecil lagi.
Dulu /mula2 tak hafal,bukti ore lain dah tengok
Fadol bin sahal,puji qobisoh
Mati pada th 115h
Ambil dari sufyan assauri dan ramai dari guru,beribu2,seorang mujtahid dan beribu murid
Sufyan sentiasa ingatkan mati.
Dia amat Mengelak dr pemerintah,dgn duit,raja2 buat kita macam sapu tangan
Dia suka ahli ilmu tidak hidup papa kedana,boleh dibeli atau boleh selamat dr dikatai orang

Abdullah bin Murrah dari

Masruq dari
Pernah diculik semasa kecil.

2009،
Ayah nama ajdak=ropong
Masruq bin abdul rahman.
Isteri dia qamir bt amar.
Imam syabi,dia orang suka cari ilmu,ilmu hadis.dizamn tabiin ,anak murid ibnu masud.yg mengajar .sehingga bini naik kasihan kat dia hingga menangis.
Ada anak angkat yg diberi nama aisyah

Abdullah bin 'Amru

Nifaq ada peringkat2 dia sebgmn iman
Nifaq juga salah satu lawan iman.
Sahabat pun ada tapi tak disuruh mengucap balik,ini munafik yg peringkat  bwh.
Munafiq yg tidak menyebabkan terkeluar dr islam
Dalam tidak sama dgn zohir,itu munafik
Munafikمنافق(sifat)👉Nafaq نفق(lubang binatang yg ada dua atau terowong)(luar yak sama dgn yg didlm)zahirnya isla tapi hatinya tidak islam.jadi👉Nifaq👉munafikJ

Nafikot= lubang arnab
Memang susah nak tangkap arnab

Munafik tulen( خَالِصًا) =habih te dan bukan bererti mereka telah kafir
Orang islam diminta beringat akan sifat munafik ,bukan hanya 3@4 sifat ini shj.
3adalah mewakili niat,ucapan dan perbuatan,bukan 3 ini shj
Kalu ucapan jadi dusta,kalu perbuatan jadi khianat.

Hadis tsalabah adalah hadis palsu.
Kalu ya adalah orang munafik yg bersikap demikian.

Bila bercakap bohong termasuk semua perkara yg dicakap
Jika niat dari awal untuk mungkir itu maksud mungkir janji,tapi jika tiada niat tak mengapa.

Khianat termasuk apa sj yg mengkhianati meliputi semua bidang kehidupan bukan kuasa shj.

Kalu ada 4,adalah munafik tulin.
1.
2.
3.
4.

Dari segi lafaz berbeza,hadis ini tidak sesuai untuk menjadi mutabik kata kirmani.
Mutabik (perawi yg akhir )tidak sama.perawi yg atas pula mesti sama .tapi ini syahid sebab hadis tu adalah abu zar.
Merujuk kepada torik yg lain.

Sufian assauri=imam hadis
Dia telah memimpin orang sgn ilmunya
Mengelakan diri dari pemerintah,ditanya kamu pegang duit sebyk ini,jwbnya diam kamu jika tanpa ini raja2 akan buat kita kain sapu tangan
Ahli ilmu jgn hidup papa kedana

4sifat munafik ini,Ada kesan kepada iman,tak boleh diharap dgn keislaman yg ada pada mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan