FKUSUL KE 17
MENGETAHUI AYAT-AYAT YANG MENASAKHKAN
DAN Nasakh pada golongan yg ketiga(selepas MUTAQADDIMIN dan MUTA'KKHIRIN) yg popular dizaman kmdn iaitu Muasirin.
3jenis ayat quran yg mansukh(mutaakhirin)
1.mansukh hukum tapi tilawah tak mansukh
2.mansukh tilawah tapi hukum tak mansukh.ada pada sebutannya.mana contoh?mereka boleh bwl satu dua shj...tak jelas
3.mansukh hukum dan mansukh juga tilawah...siapa yg suruh berhenti..hadis tiada.quran juga tiada.
Jenis yg nombor 2hanya ada 2contoh shj..itu shj yg disebut sebagai contoh yg menerima pembahagian tersebut.Ayat yg mansukh ini kebanyakan dibahagi oleh kitab dan Oleh ulamak usul kepada 3(1,2,3).Yang 1yg kebanyakan bagi.Yg ke2.Yg ke3.
Perbincangannya panjang dan sebahagian telah dibincangkan.
Perbincangan ini agar bertaut .
Yg 2&3,Sebenarnya perbincangan ini dlm kitab fekah ada pada sebutan shj .Saja nak bg 3.Yg sebenar tak perlu bg 3,padam buat satu shj.Sebab jika kita tanya contoh,buat mari contoh hok tu lo.Kalu lagu tu tak payah bg suku la.Tapi apa yg berlaku didlm kitab2 memang begitu iaitu bg 3macam tadi.
Contoh yg dapat dikemukakan bahagian 2contoh yg mansukh tilawah tidak hukumnya hanya ada dua shj.Itulah yg disebut2 sebagai contoh oleh mana2 pengarangpun yg menerima perkara tersebut.Mereka tidak mampu memberi contoh lain selain itu.Sebenarnya ada ttapi tidak menepati untuk nasakh.Yg lain hnaya dakwaan shj.
Pertama ,Ayat rejam.Katanya dulu ada.Setengah2nya kata dok ada dlm surah tu annur.
Setengah2nya kata dokmdlm surah al ahzab.Kita telah bincang sejauh mana benarnya apa yg kita panggil sebagai ayat rejam.Yo lo ko ayat quran?ko ayat apa?Sebab dia kata ayat rejam.
Yg kedua ,saidina umar sebut,kita dok bc qorok na ni qiraat, bacalah.Kita ingat kita faham maksud dia.Ada dlm kitab Allah.Kitab Allah ni kitab faham quran lah..sudah dibahas dan tidak bahas lagi tengok dlm rakaman...ini contoh ayat yg mansukh tilawah ttapi hukumnya tidak mansukh.
13 versi riwayat ahli sunnah.
Dlm kitab kitab syiah ada juga.Dlm kitab2 syiah ada 12 versi ,ia tidak sama dgn ayat rejam yg tersebut dlm kitab2 ahli sunnah.
Hok sebenarnya kita tak setuju ,hok sebenarnya hukan ayat alquran.Ayat kitab Allah maksudnya kitab taurat.
Taurat pun kitab Allah.Kita telah kemukakan bukti dan sudah mansukh dahulu.
Cuma saya ada tambah yg baru saya fikir.
Ini yg tambah.
Sebab apa kita tak boleh terima itu sebagai ayat quran:
Satunya kita tengok riwayat dia sebut tak kemas,gini ko ayat quran?tak ca'ra la walaupun sudah mansukh.Nantikan orang (orentalis)akan kata (kita kena tahu)agaknya muhamad(saw) se'ro hok ayat dia buat dulu tak berapa kemas lalu dia kata mansukh lalu dia bw mari hok lain.
Berulkah pembahagian itu.munasabah ko?
Akan boleh bg modal kat orang kafir .pah hok sebenarnya ada ko?
Dilihat dr segi makna,tak sesuai.pah lagu mana quran yg tak sempurna ini.
Azzni ya tuwazani..sebut hok tino dulu baru sebut hok jate.
Tapi ayat asyaiko wasyai khoni..sebut hok jante dulu baru sebut hok tino..bakpo?
Kalu ngaji tafsir,ulamak kata sebut ore tina ni ni...
Pah hok ni bakpomsebut ore jate .bakpo ramai ore jate ko berzian atau kalu ore tua yg maksud yg dah menikah ni ramai ore lelaki ke yg berzina...tak boleh nak jawab.tiada alasan yg kukuh.kenapa ayat ini start dgn ore tino.bercanggah dgn ayat yg ada .Sebab tu musuh boleh kata,muhamad tu dia sero tak sedap.lalu nak menutup kekurangan lalu dia mansukh.Soalnya siapa kata mansukh?Yg kita kata muhamad kata mansukh.Bila muhamad kata mansukh?bila?
Atau tuhan yg kata?Atau ada dlm hadis ,nabi kata ,ayat ni mansukh. Bila ada?
Satu pun tidak ada hok nabi kata .Hok ada so dua sahabat kata.kalau kata nabi kata itu mauduk tak boleh pakai.mudah shj.,
Setengah2 yg mengajar hadis,dia kata tak po lah nabi tak kata ,sahabat kata.pah sahabat kata tu dia tahu dari nabi tak kan dia tahu sendiri.Benda ni benda bukan boleh dicapai oleh aqal.Bila benda yg tak boleh dicapai oleh aqal tiba2 sahabat kata begitu,mestilah dia tahu daripada nabi.ini ore panggil maukuf fil maukifilmarfuk dlm istilahnya.dia kata begitu.Tak kena tu.Betul secara umum ore panggil hadis.tetapi antara hadis dia ada banyak .hadis qauli dgn hadis fekli.sama atau tidak?tak sama.
Mana hadis qauli yg nabi kata sendiri?tak ada!
Sesaolahnya ada,kan nabi kata begini nabi doa begini ada ke?kenapa ini tiada.
Sebab tulah ,asheikhul tu lelaki yg telah berkahwin secara sah dia mesti sheikh ko?kalu 18th dah menikah?ini ko ayat quran.
Sifat ayat quran lagu mana?
Jika sheikh itu lelaki tua.
Perkataan ini terlalu kabur.
Sangat lemah perkataan ini.
Lagu ni ke ayat quran.
Berapa pula umur yg nak dikatakan tua?tak sedap tu.
Lelaki atau perempuan yg muda tetapi sudah berkahwin?
Quran dr muhamad??
Minit 20
Minit 32
Bapo saidina nak masikan pula.
Jika hukum tidak dimansukh ,kenapa tilawah mansukh?
Ah soal byk pula,dah nabi royat.Mana nabi royat?
Bakpo pula mansukh?Dok guna lagi !
Sekarang hukumnya masih sesuai.
Sebabhukum itu terlalu teruk?
Sedang perlakasana itulah yg teruk!mati ore.baca baca shj jah.
Jadi kena buang?
Sebab tiada dalil yg menunjukan mansukh.
Lihat ayat 33surah almaidah ,kenapa ayat itu tidak dimansukhkan?
إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ
Hanyasanya balasan orang-orang yang memerangi Allah dan RasulNya serta melakukan bencana kerosakan di muka bumi ialah dengan dibalas bunuh (kalau mereka membunuh sahaja dengan tidak merampas), atau dipalang (kalau mereka membunuh dan merampas), atau dipotong tangan dan kaki mereka bersilang (kalau mereka merampas sahaja), atau dibuang negeri (kalau mereka hanya mengganggu ketenteraman umum). Hukuman yang demikian itu adalah suatu kehinaan di dunia bagi mereka, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa yang amat besar.
-Sura Al-Ma'idah, Ayah 33
Persoalan,assayuti ayat asyeikho wasyeikhotul itu mansukh,dia tahu dari mana?
O Demo nak bahas sayuti,dema setaro mana?
Kalu lagu tu tak payah ngaji.tutup kitab.
Byklah persoalan jika diterima asyeikhowasyeikhotu ..
Sebaliknya jika kata kita taurat,maka selesailah masalah.
Kedua asalnya dikata dok dlm surah annur dan ada yg kata dlm surah ahzab..
Ayat yg dok ada memang kemas.
Minit 43
Minit 47
Ini contoh ke2 hukum ada tilawah tiada.
Hadis ada dua.
Kita bw kedua2.
Minit 49
Hadis Satu,..anas kata...diangkat..bila anas kata jadi tak mahu pakai la?tidak..tapi belajar dulu.
Ramai yg dtg..zakuan dan bani lahyan..bunuh sahabat nabi dibikrimaunah.ni yg dikatakan ayat yg telah mansukh sampaikan lah kepadanya tentang kami,bahawa kami telah menemui tuhan kami ,dia reda kepada kami dan kami telah puas hati..kemudian ayat ini diangkat dan hadis ini hadis bukhari.
Hadis keDua ..70orang ansur ,alqurra(orang yg arif tentang quran)..nabi qunut selama sebulan.
Selepas kami membaca tentang mereka sebulan dan kemudian diangkat..minit 56...
hadis2 ini ada dlm kitab hadis.
Adakah itu ayat quran yg pernah turun dan sahabat pernah baca?
Mansukh quran mesti dgn sumber yg mutawatir tak cukup dgn hadis yg sahih sahaja atau hadis ahad .
Ini masalah aqidah,hadis mesti mutawatir.
Ayat tu bukan tentang aqidah,ayat tu mengenai cerita, yg mansukh adalah hanya ayat tentang hukum.Ayat tu mengenai hukum yg mana? Tiada pun memenuhi syarat
Syarat ayat yg nak mansukh:
1.Hukum hakam syariat
2.Bukan cerita
Jadi bgmn dengan ayat yg dimasukhkan dan mana ayat yg dinasakhkan.mana dia?
Kerana seolah allah sendiri mendustkan ceritanya.
Setengah ulama mentakwilkan hadis sat ni.
Mereka dok bc "quran"...perkataan quran disitu bermakna bacaan yg semacam quran ,hafal ,masing2 ingat..habis tak payah mansukh.
lihat kata2 ibnu abbas ..tasyhud mazhab syafie bc..nabi ajar macm quran tapi bukan quran..
Perbincangan kesahihan hadis2 bukhari dan muslim.
Maulana syabir osmani.
Yg kata sahih itu sanadnya.matannya tidak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan