USUL KE 17
MENGETAHUI AYAT-AYAT YANG MENASAKHKAN
DAN Dan Ayat-Ayat Yang Dimansukhkan pada golongan yg ketiga(selepas MUTAQADDIMIN dan MUTA'KKHIRIN) yg popular dizaman kmdn iaitu Muasirin.
3jenis ayat quran yg mansukh(mutaakhirin)
1.mansukh hukum tapi tilawah tak mansukh
2.mansukh tilawah tapi hukum tak mansukh.ada pada sebutannya.mana contoh?mereka boleh bwl satu dua shj...tak jelas
3.mansukh hukum dan mansukh juga tilawah...siapa yg suruh berhenti..hadis tiada.quran juga tiada.
7
Kita sambung lagi perbincangan tentang nasakh ni ,habis nota ni habislah cerita pasal nasakh.belakang tu nota baru.
Kita dok bincang tentang yg ke dua contoh bg ayat yg mansukh tilawah tidak mansukh hukumnya(no.2).
Yakni Ms 322.
Didlm al itqan tersebut beberapa lagi riwayat yg menyatakan terdapat ayat tertentu yg dimansukhkan tilawahnya walaupun dia bukan merupakan ayat hukum.
Malah terdapat riwayat yg menyatakan surah tertentu seperti surah al ahzab sebelum dimansukhkan adalah lebihkurang sama panjangnya dgn surah albaqarah.
Tetapi tidak pula tersebut didlmnya tentang ayat2 nasikhnya.Riwayat2 itu boleh dikatakan bermasalah,jika adapun yg sahih tetap juga tidak boleh diterima dijadikan hujjah dlm persoalan seperti ini kerana ia tentunya mengugat kemutawatiran al quran .Sedangkan ia tidak lebih drp hadis ahad shj.Selain itu ia tidak menepati syaragpt nasakh yg ditentukan oleh pihak penerima konsep nasakh sekalipun.
Disini saya nak peringkas.kalau tidak panjang sangat.
Hok ni contoh memanglah ulamak kemudian yg kita panggil ulamak muasirin,ulamak muasiri ni ulamak lama dah juga .tidaklah kata muasirin ni masih hidup zaman kita ,dok.makna dua tiga ratus tahun yg lampau.Ada perubahan pendapat seperti ini.Dimana mereka mengatakan tak boleh ada ,tak boleh diterima hok ore kata ada nasakh tilawah atau mansukh tilawah tidak mansukh hukumnya atau mansukh kedua2 sekali nanti kita akan bincang.sebab sebahagianya kitas telah bincang.iaitu hok mansukh tilawah,hok ore dok terima masukh hukum.tilawah tak mansukh.tilawah dok baca la dlm quran semace.Hok mansukh tilawah maksudnya dlm quran yg kita dok baca lono tu tak dak.tapi hukum dia ada.hok satu lagi hukumnya pun tak dak tilawah pun tak dak,cuma cerita kononya itu quran,pernah quran,boleh terima ko benda lagu tu?
Kalu kita bc kitab ulum tafsir atau udul tafsir lama,dia bahagikan begitulah.
Ayat2 yg mansukh ni ada 3 supo kita bincang dah sebelum ni ,ulang semula
1.mansukh hukum tapi tilawah tak mansukh.
Ini terima walaupun hok ni mengurangkan jumlah dia tapi ada jugalah terima.
Tapi hok dua lagi
2.mansukh tilawah shj tapi hukum tak mansukh.
Ini telah kita bincangkan minggu 2 lepas.
Yg ketiga
3.mansukh hukum dan mansukh juga tilawah.
Tilawah makna lafaz kita tak boleh baca ,hukumpun tiada cuma kita boleh tah daripada riwayat2 lah bahawa bhw hok ore panggil lagu ni quran sebenarnya dulu.Kemudian sudah mansukh.tidak jadi quran dah lah bila sudah mansukh.begitu ceritanya.ads tiga macam.hok kita dok bincang sekarang ini hok dua kemudian tu cumanya byk drp yg disebut sbg ayat yg mansukh tilawah tidak mansukh hukumnya,hok tu sebenarnya kalau kita mengikut kaedah ulamak mutaakhirin yg terima konsep nasakh terbahagi kepada dua tiga tidak menepati juga syarat mereka.sebab apa yg dia kata masukh bukan ayat hukum.pah kalu tidak aywt hukum boleh mansukhkah?kata tak boleh mansukh.ayat hukum ayat yg betkait dgn perintah.
Perintah ,hukum ni ada 5.
Kalu hukum syarak ,hok nasakh ni haram halal,wajib tu jah dua tiga perkara hok yg dikata boleh mansukh.
Minit 7
Hok lain macam sunat ko,macam makruh ko,hok tu tak dak kena hok tu,berkait dgn hukumlah walau kot mana pun.lepas pada tu tidak menepati bahkan ia berkait dgn benda lain,bah benda cerita.kalu ayat cerita ,tak kan mansukh,tak boleh tu,tak dak khilaf tu.
Orang2 yg terima konsep nasakhpun ,tak leh dia kata mansukh ayat cerita.ayat sejarah nabi,allah cerita pasal sejarah nabi,pasal nabi2 ,boleh mansukh.tak dak so rabuk mansukh.Tak dak sapa pun boleh kata mansukh.Ayat tentang aqidah boleh mansukh?ayat tentang akhlak yg mulia,peribadi mulia,mansukh? .kalu kata mansukh ,ore boleh faham ,tuhan tidak berkuasa ,kalu boleh mansukh tuhan tidak berkuasa,ini parok kalu lagu tu.kalu nabi adam ,mula gini2,pahtu makna tidak gitu sebab .ulamak mutaakhirin pun tak terima hok tu.kita nak terima pun ada syarat.syaratnya apa,berkenaan dgn hukum.
Didlm al itqan,ini kitab masyhur,syeh jalaludin assayuti,al itqab fi ulumil quran,kitab yg sangat istimewa ,menarik dan perbincangan nya terlalu luas.
Dlm tu ada sebut,olehkerana dia luas ada macam2 la.hok mengarut pun ada(yg ulamak kata tak betul ni)
Minit 9
Tersebut riwayat yg dimansukhkan tilawahnya ,maknanya kita dah tak boleh baca ayatnya dlm quran.dan kalau jumpa dlm hadis tak boleh baca dlm solat.Rupanya quran(kononya)tapi orang2 dulu tak kritis,ramai beribu2 ulamak terima atas terima.orang zaman kita kritis.bg saya saya sentiasa terima,ulamak sentiasa ada dan kena menghargai jasa ulamak buah fikiran mereka setiap masa bukan zaman dahulu shj.zaman loni tidak kurang hebat,cuma ore tak panggil imam kat dia sebab dia hidup lagi atau baru mati.
1,000th mati baru jadi imam,itu fesyen masyarakat kita ore islam.tidak kita shj,lain pun laguntu juga.itu penyakit,padahalnya hebat2 .nanti kita nak kemukakan selepas ni.ini sebut secara ringkas sebab tidak nak tulis panjang.kalu nak kira yg dikatakan mansukh tilawah ,walaupun ia bukan merupakan ayat hukum,mansukh buat apa?mana boleh?tak menepati syarat.
Malah beberapa riwayat tertentu mengatakan sudah ttt seperti surah al ahzab sebelum dimansukhkan adalah lebihkurang sama panjang dgn surah albaqarah.
Surah ahzab tu dulu sebelum beberspa ayatnya dimansukhkan lebihkurang sama panjang dgn surah baqarah.jadi kalu surah baqarah 200lebih ayat,hok ni lebihkurang tu.
Minit 11.
Pah tinggal berapa doh loni.pah mansukh?ini pening!.
Tetapi tidak tersebut didlmnya ayat nasikhnya.sebab kalu mansukh dia mesti kena ada nasikh.tak boleh kata mansukh shj ,mana nasikhnya?Tidak pula dicerita.royat mansukh shj.ayat mana?duduk ma'na ayat yg menasakhkan.hok ada dlm quran ni.dah tentu hok mansukh itu ,nasakhnya ada.kalu tidak dia nasikh lagu mana?
Masalah ada tiori lagu lain pula,boleh jadi juga hok nasikh tu memansukhkan,lepas tu dia sendiri kena mansukh.
Ini tiori..hok sebenarnya bahaya tu.
Minit 12
Ore tak nampak
Memang dok terima atas terima.Riwayat2, itu semuanya bermasalah.pah riwayat2 bermasalah ,bolehkah kita nak sabitkan quran?kalu kata sahih pun tak boleh sebab quran ni mutawatir.sebab quran ni hadis ahad.hadis ahad tak boleh menentukan quran.kita bc hadis hok tak dak lagi dlm quran tiba2 dia kata quran ,kita pun nak percaya quran.tak boleh ,tak boleh wat masuk dlm quran.sebab dia kena mutawatir.
Kalu kita nak kata mansukh sebab dlm hadis sebut tak boleh ,sebab quran ni mutawatir.tak boleh nak kata mansukh dgn hadis yg ahad walaupun sahih.kalupun sahih.Kalu tak sahih lagi la teruk.lagu mn kita nak pakai ,ninayat quran,walaupun kita kata dulu,dul ayat quran.dulu pun ayat quran juga,nanti orang kata ayat quran dulu dgn sekarang ada beza??.orang kata !.ini bahaya.jika ada pun yg sahih tetap juga tak boleh dijadikan hujjah dlm persoalan seperti ini.Kalu bab hukum lain2 boleh.hukum lain hadis setaro tu,ore pakai dah.tapi kalu bab nak menentukan ayat quran yg sudah mansukh tak boleh.sebab tu kena ngaji usul ,kena tahu usul.kerana ia tentunya mengugat kemutawatiran quran.
Bakpo ?kalu kita terima akan mengugat kemutawatiran quran...ada juga al quran lagu tu,boleh walaupun tak mutawatir.
Minit 14.
Minit 14.
Dah kita terima quran itu mutawatir,tiba2 dgn sebab hadis ni ada pula ,tidakkah tergugat kemutawatiran alquran dgn sebab kita kata begitu.sedangkan dia tak lebih dari hadis2 ahad shj.Selain itu dia tak menepati syarat nasakh yg ditentukan oleh pihak yg menerima konsep nasakh sekalipun.
Kalu kita terima nasakhnya mana mansukhnya,tiada siapa royat,duk diam belaka. Mana boleh lagu tu.kalu nak kata quran ,mana quran nasikh.kalu tidak quran,hadis la.walaupun kita tak terima walaupun boleh menasakhkan quran.mana bolehnya ,hadis nenasakhkan quran?baik kalu kita terima sebentar .kata hadis boleh menasakh quran,hadis mana?nak tahu hadis mana yg jelas?sebab mansukh dia mesti ada nasikh.,bila tak dak nasikh tak menepatinya syaratnya.so.
Yg kedua,ia menepati ayat hukum atau tidak.kalu tidak ayat hukum bakpo mansukhnya.
Kalu tidak ayat hukum,bermakna tentang benda2 lain la..tentang kekuasaan tuhan.sifat tuhan,tentang akhlak yg mulia.tentang dakwah.cerita2 nabi2 dahulu.hok tu boleh mansuhk?sapi yg kata boleh mansukh.
Baik ,sekarang ini olehkerana saya tidak wat mari sebab takut panjang,kita bak tengok satu contoh dlm kitab ni shj.dlm kitab lain byk.
Rasa manis dgn menceritakan kemustahilan mansukh tilawah.ni saya dok tengok bukan satu aliran shj
Minit 16
Minit 16
Aliran faham berbeza pun sama kefahaman.ini ulamak kemudian.
Abu Fadal bin Muhamad bin Assidiq Alkhumari.
Ni penentang wahabi .musuh ketat wahabi.tapi dia pun kata lagu tu juga.
Sekarang contoh2 ayat yg dikatakan mansukh tilawahnya,
1. Dalil naqal yg kata harus nasakh dlm dua bentuknya.
Mansukh tilawah ada dua.
Mansukh tilawah hukum tak mansukh
Mansukh tilawah hukum mansukh.
Minit 18
Minit 18
As sayuti telah menukilkan sebhg besar ,saya akan sebut itu tanpa menyebutkan sanadnya sebab kalu sebut sanadnya akan jadi panjang,sebab apa tak sebut sanad ,kita maklum dah.benda ni kalu kita andaikan sahih sekalipun tidak boleh menjadi hujjah dlm bab sebesar itu..tu kata dia.kalu sahih sekali pun tak boleh pakai ,tak boleh buat hujjah ,pah tu dia buat mari dlm sahih muslim.
Minit 19
Minit 19
Ada riwayat drp aisyah,ada dalil mansukh tilawah tidak hukumnya dan dlm tu ada dalil mansukh tilawah dan hukum(kedua2nya)
Hadis yg sama,nanti kita akan bincang .
..kanafima unzila .maklumaatin yuharimna ,fanusikhna maklumaayin fatu uhfialhu radullah saw .wahum na yakroulminal quran..
Maksudnya
Antara yg pernah diturunkan,10 kali susuan yg maklum mengharamkan kemudian dia dimansukhkan dgn 5kali penyusuan yg maklum.setelah itu rasullah saw wafat dlm keadaan ia termasuk dlm ayat quran yg masih dibaca. hadis riwayat malik ,muslim,nasaei,ibnu hibban dll.
Baik lah disini pengarang ni kata.. wahuwamin asaradimuslim.ore ngaji hadis tahu perbezaan. kalu kita nak tengok ,dia berbeza..kalu munfaqunalaih riwayat bukhari muslim dua2 sekali hok tu tinggi.
Kalu riwayat bukhari shj ,muslim tidak kurang sikit.riwayat muslim shj bukhari tidak, kurang lagi.hokni riwayat muslim shj🎈🎈
Bukhari tiada riwayat.pah tu sayuti ada sebut riwayat ini riwayat bukhari muslim,tak betul(fawahima),silap sayuti,walaupun dia seorang hafiz,sebab hafiz ada terlupa juga kadang2.
Muawatok ada sebut tetapi hadis mursal bukan muttasil.
Muslim ,nasaei,bukhari tiada.
Bukhari tiada riwayat.
Baiklah ni ayat quran,yg ni kita akan bincang.
Kita akan bincang panjang.
Sebelum tu nak bincang hok lain.
Didlm sahih bukhari,terdapat kisah ahlibikriilmak'unah.
Sahabat nabi yg dihantar kebikriilmak'unah tiba2 mereka kena bunuh dan rasullah saw berqunut,berdoakan keburukan terhadap pembunuh mereka.
Dah jumpa dan bahas sebelum ni
Kata anas ,quran turun mengenai mereka ,kami baca quran itu sehingga ia diangkat (makna dimansukhkan) .
Gapo dia..anna baliru kau manan anna lakina arobba..
Ini yg dikatakan ayat quran,sudah bahas.
Imam Ahmad dan tirmizi meriwayatkan,ubay bin kaab berkata rasullah saw berkata kepada ku...inna llah
Minit 23
Minit 23
Kata anas ,quran turun mengenai mereka ,kami baca quran itu sehingga ia diangkat (makna dimansukhkan) .
Gapo dia..anna baliru kau manan anna lakina arobba..
Ini yg dikatakan ayat quran,sudah bahas.
Imam Ahmad dan tirmizi meriwayatkan,ubay bin kaab berkata rasullah saw berkata kepada ku,innallah haamronimakrok..alaikalquran..nak royat byk yg dikatakan mansukh tilawah dlm quran,loni kalu kita buka quran tak dak,allah taala suruh aku baca al quran kepada mu,qo la kata perawi(ubay bin kaab)..lamyakunillazi nakafaru minahlil kitab ..yg kita dok bc tu.surah bayinnah lepas tu kata perawi..qo la.(ubay kata)nabi pun bc dlm surah tu..walau nab na aadam saalawadi minmalin fayuk tiyahu,saalasa nian faaktoituhu ...illaturob.....konon ayat quran yg mansukh tilawahnya...terlupa kaedah weh.
Quran dan usul aqidah kena mutawatir.furuk aqidah boleh tidak mutawatir.
Kalu sahih tak jadi.sebab kena ikut kaedah.
Perawinya matruk...
Dua2 bc pd suatu mlm.kami nak bc tapi tak boleh.
Biasa dok ada dlm kitab syiah.
Dlm kitab kita pun ada!
2Xlima dgn syiah!
Jawapan selama ini..ini cerita mansukh!adakah memuaskan hati?
Riwayat imam nasaei dari zir.
Ubay bin Kaab kata kepada ku,berapa ayat mu bc surah al ahzab,atau kaan yin ta u duha atau berapa mu bilang ayat surah al ahzab?Saya pun kata 73,hok tu jah?
Laqodroituha..kata ubay bin kaab.Aku dulu tengok surah ni ia sama panjang dgn surah baqarah.
Minit 30
Walaqodkorok nafiha.
Kami bc pun dlm surah tu,ada ayat tu ,asyaikhotu wasyaikhotu iza fanaya farjumu umar albattah...wallahuazizulhakim...dah bincang dulu ,tak payah bincang.
Dlm ibnu kasir dlm surah nur pula bukan surah ahzab..ada dlm musnad imam ahmad dan sunan nasaei.
Loni syiah ramai dah tak sir terima quran telah dipinda termasuk Khui ulamak syiah yg buat kitab rijal syiah.Khui kata tak mansukh dan tidak ditarif.
Tu saya fikir,kuasa tuhan,musuh yg selama ni dok kata quran tak asli dah tak kata bahkan bela lagi kata quran yg ada ini asli.selama ni dia dok sibuk .puak2 orentalis dok kata tu syiah kata quran tak asli,seolahnya secara senyap mendustakan kitab dia sendiri.
Pah kata ibnu kasir ini isnad hasan.
Ini menunjukan bahawa didlmnya(surah ahzab itu) ada quran kemudian dimansukhkan lafaznya dan hukumnya...ibnu kasir terima sebab apa?isnad hasan.jadimdemo ni yg tak setuju kata ,tak betul atau tak kena.bakpo tak terima quran.nak terima quran kena royat dulu.hok lagu tu mutawatir.nak boleh jadi quran kena mutawatir dulu.walaupun kemudian dia mansukh.kalu nak dia !ansukh kena mutawatir juga.tak leh main sore dua.kalu mace ni bahaya.
Lalu dia bawa mari,abu ubid dlm kitab nasikh dan mansukhnya dgn isnad yg ada didlmnya ibnu lahiah,riwayat urwah bin zubair drp aisyah katanya surah ahzab itu dibaca 200ayat.
Usman tulis mushaf.Dia tak mampu nak tulis dlm mushaf tu kecuali hok ada loni .tangan dia jadi kaku?ini dok ada dlm kitab ini,kenapa boleh tulis pula?kena guna aqal dan fikiran.kena mutawatir,tak padan setakat itu.
Hakim pula meriwayatkan dari huzaifah,dia kata kamu bc ni satu perempat jah drp hok asal.gapo dia?maksud dia surah baroah.
Surah taubah yg kita dok bc satu perempat jah,makna tiga perempat lagi sudah hilang.kita panggil mansukh.syiah kata mu pelawok.pada hakikatnya quran itu sudah dikurangkan.siapa yg kurangkan?puak2 mu sahabat kata.dia kata sahabat yg kurang kan.
Hok sebenarnya mu sendiri kata dan dlm kitab mu...saya ajuk jah.dia kecek lagu tu.parok kena kita.oendek gak kalu ore tidak bersedia kena ko dia lah.
Dia pula dok kata kat mita,dok tekan kita.
Dlm kitab mu la.
Minit 37
Abu lait alaisi bila diberikan wahyu,aku pergi dekat nabi pada suatu hari,firman allah....innaanzalnaikomatisolah ...ini berapa ayat tak jelas yg dikatakan quran.ulamak berselisih pendapat ,ada yg kata eluk dan ada yg kata tak jelas.kemudian turun surah al baroah yg ada loloni. Kemudian dia diangkat.ulamak2 kita kata mansukh.hanya yg diingat surah tu.hok ni hok ore ingat.hok lain ore tak ingat.pada hal surah tu sana pjg dgn surah baroah.gapo dia hok ore tak lupa..innallah hasayuamuluddin biakwamin lakholakokahu......
Allah swt menguatkan agama ini dgn beberapa golongan yg tidak ada habuan untuk mereka .sekiranya manusia mempunyai dua lembah harta dia akan bercita2 mengkehendaki yg ketiga pula...ini ayat quran rupanya..kononnya.
Kepad orang yg reti quran be'za hadis ,insyallah tiada masalah.Tetapi kepada orw ramai mana dia tahu.beza quran dan bukan quran.
Lepas tu ibnu abi hatim pula meriwayatkan darioada abi musa.kami baca satu surah,yg dia kata serupa surah tu dgn salah satu surah musabihah yb kani lupa dah surah tu.cuma aku masih lagi ingat ayat ni..hok lain tak ingat dan orang lain juga tak ingat.gapo dia.
..ya ayuhallazi naamanu..
Minit 40.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan