Membincangkan upacara dihari kematian pula.
Usul 20.iaitu:
Hadis2 yg dianggap sebagai sandaran dan punca bg amalan dan upacara haul tidak ada satu pun yg sahih dan sharih.
Yg ada pun yg tak sahih pun tak byk.
Hadis yg menyatakan nabi pergi berziarah kubur semata2 shj.
Berziarah kekubur ada .
Haul bukan berziarah kekubur semata.
Dikalangan orang sufi yg sentiasa buat.
Hadis yg dijadikan sandaran hukum sehingga kata sunat inilah hadisnya:
1.waakhorojal baihaki anilwaqidi,kolakkala nabi saw yajurusyuhadak bi uhud fiqulilhaul.waiza balaghasyak rofaausaute yakulu bima sobar tom fanik ma ukbardar.som ma abu bakar ra kulluhaul yaf aul mislazalik,...somma osman ra....
Wakanakfatimah...
Albaihaki meriwayatkan drp alwaqidi,kata beliau ,nabi saw sentiasa berziarah kemaqam para syuhadak dibukit uhud setiap tahun.sesampai disana beliau mengucapkan salam dgn mengeraskan suaranya ..salamunalikum.. bimasobar tum fanikmal ukbadar.keselamatan atas mu berkat kesabaran mu.maka alangkah baiknya kesudahan itu.
Ini sebenarnya ayat quran yg terdapat dlm surah ar rad ayat 24
سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ
(Memberi hormat dengan berkata): "Selamat sejahteralah kamu berpanjangan, disebabkan kesabaran kamu. Maka amatlah baiknya balasan amal kamu di dunia dahulu.
-Sura Ar-Ra'd, Ayah 24
Abu bakar juga melakukan itu setiap tahun.
Makna inilah dalilnya.
Kemudian umar,kmdn usman.
Fatimah juga pernah berziarah kebukit uhud dan berdoa.
Saad bin Abi Waqqas mengucapkan salam kepada para syuhadak tersebut kmdn dia menghadap kepada sahabatnya lalu berkata mengapa kamu tidak mengucapkan salam kepada orang2 yg akan menjawap salam mu.
Minit 7.
Orang lain yg dtg bersama saad tak bagi salam?
Hadis kedua
Riwayat at tobari dlm riwayat tafsir
At tabari dgn sanadnya meriwayatkan drp muhamad bin ibrahim katanya nabi saw pernah pergi kekubur para syuhadak uhud dipermulaan setiap tahun.
Bermakna setiap awal tahun dia pergi .
Katalah awal tahun bila bulan muharam dia pergi sebagai satu perkara yg maklum.
Baginda berkata berkat kesabaran kamu dan alangkah baiknya tempat kesudahan itu.
Abu bakar ,usman juga pergi macam maulid yg kita bincangkan dulu.
Bukan sj dikaitakan dgn nabi saw bahkan dikaitkan dgn khulafa nya yg ini juga seperti yg telah kita bincangkan sebelum ini.
Hadis ke 3
Ini riwayat ibnu syabah ,bukan ibnu abi syaibah,dlm kitabnya rekhmadinah seperti yg kita bg dlm rujukan yg kita bg nanti.
Ibnu syabah dgn sanadnya meriwayatkan abbad bin abi soleh,nabi saw pergi kekubur para syuhadak dipermulaan setiap awal tahun. bukan pada masa lain.tiap2 tahun.
Minit 11
Sedang dlm riwayat sahih bukhari,8th baru rasullah saw pergi.
Komentar.
Apa maksud haul?
Haul berasal dari bhs arab,yg bermakna tahun.
Orang yg beredah haul juga.
Orang kematian suami,satu haul...disebut haul.
Dlm quran ,haul untuk zakat ada.
Inti utama haul yg tidak kena ini adalah ziarah kubur.
Sedang hanya nabi pergi kekubur sekadar pergi ziarah.
Kata pergi tiap2 tahun itu tidak benar.
Acara hari ulangtahun kematian pada hari kematiannya,seperti lahir tapi ini untuk mati.
Acara haul diadakan diperkarangan perkuburan.
Macam2 yg berlaku sembelih lembu ,buat jamuan.
Ada juga buat dirumah atau dimasjid .
Acara ini berlaku kadang2 3 hari 3 tiga malam.Kubur dihiasi.menukar tudung kubur.masing2 berebut.
Ada yg dakap kubur ,ada yg sujud,meriah seperti hari raya.
Penyembelihan juga berlaku.
Golongan brelevi memang akan sambut ini dan maulid..mereka cukup jaga.
Disetengah negara arab ,ada kubur dlm masjid dan mereka buat benda ini dimasjid yg ada kubur.
Yg ke3.acara ini untuk kirim pahala.
Istighasah iaitu minta terus dari kubur.
Di iraq,iran dan pakistan banyak diamalkan.
Puak2 habib dia bw dan popularkan perkara ini.ini sangat bahaya.
Tabaruk,misalnya tudung kubur semakin besar.
Kubur dibuat betul2 seperti masjid.
Mmay pernah pergi kekubur saidina husin,diberi air dan mmay buang br boleh masuk kekubur ini.
Istighasah,betul2 minta...boleh tengok di indonesia dlm u tube.
Nazar niat juga atas kubur.jika tak jadi kubur ni pergi kubur yg lain pula.
Tujuan yg asal untuk mengenang sejarah sesaorang yg dihauli itu.
Ada manusia yg mengakuinya selepas matinya ,dia seronok..
Asas apa itu haul,habis.
Minit 42
Majlis ugama pun guna hujjah hadis2 ini yg dibawa.mmay tepuk dahi..nampak sangat kejahilan..dan kejahilan menguasai masyarakat kita.
Minit 45
Minit 45
Bila merasai kemanisan yg palsu sukar untuk meninggalkanya.
Andai hadis baihaqi ada,tetapi setakat ini tak jumpa,sebab ada dlm Kitab jalaludin assayuti..dia dah bg isyarat tapi kita tak faham,tiada isnad yg lengkap.
Al baihaqi tidak mungkin bertemu secara langsung dgn waiqidi.itu jauh masa dua orang dicelah tu sebagai perawi yg dpt menyambung mata rantai riwayat tu.kerana al baihaqi telah lahir pada tahun 384hijrah.meninggal dunia pada tahun dan alwaqidi pula telah meninggal pada tahun 207hijrah.macam mana nak bertemu?
Bgmn alwaqidi dapat berjumpa rasullah saw?dia meninggal abad ke3 tiba2 dia boleh kata abad ke3.pah tu dia tu siapa pula?
Benda macam ni tak sepatutnya buat hujjah.
Kalu majlis agama yg buat keluar?
Imam syafie kat riwayat waqidi adalah timbunan2 dusta.
Ore perawi kalu ada seorang shj pendusta riwayatnya dihukum mauduk.memang begitu.tapi kita main2 ,kita sebar tak malupun pada orang sebab umat jahil tentang hadis.kalu umat ni tahu hadis malulah orang yg sebar benda2 ini.sebab tu dia tak suka sangat dgn hadis.
Orang2 yg nak menegakan bidah,kenapa dia anti sangat dgn orang2 yg nak memperjuangkan sunnah atau hadis nabi sebab tembelang dia akan pecah.dan dia dah tak boleh buat apa yg dia dah buat dlm btk nak cari makan ke?sudah tak boleh.terhalang.padahal semuanya kasih kepada nabi .
Dah kalu kasih kepada nabi ikutlah kaedah dia.
Minit 50
Minit 50
Jgn sewenang2,jgn hadis2 yg sahih kita ketepikan.kita tongsampahkan.jgn macam tu.
Waqidi adalah Muhamad bin Umar al waqidi,kalau dalam tabakot ibnu saad ,8 jilid,selalulah ibnu saad ini,guru dia yg utama adalah waqidi.itulah hakikatnya.
Kalu dia sebut muhamad bin umar cerita kepada saya.dgn itu riwayatnya tidak boleh dipegang.Ini bererti mata rantai sanadnya terputus.bila putus ia tidak sahih,apa lagi alwaqidi telah dilemahkan hadis oleh majoriti ulamak hadis seperti albukhari ,an nasaie,addaratqutni dll.sehingga hafiz ibnu hajar menyimpulkan dgn matruk makna ditinggalkan hadisnya sekalipun luas ilmunya.ore akui ilmu dia.
Makna orang yg berilmu byk pun dia betul,dari aqidah dia.contoh waqidi.berapa ramai yg kata pendusta besar.
Jika diandaikan hadis ini sahih tetap tidak boleh dijadikan dalil haul dgn makna yg kita sebut tadi dan inilah yg diamalkan dimana2.yg menjadi inti kepada perayaan atau pun acara haul itu.
Jesteru bukan kah yg terdapat dlm hadis ini ziarah kubur shj?cuma dia sebut diawal tahun. Lalu macam mn yg diamalkan zaman sekarang dgn anika variasi,caranya yg khas.Ia sama sekali tidak pernah diamalkan oleh nabi dan para sahabatnya.sama sekali tak ada macam ni.hadis itu ringkas shj sekadar tu shj.
Kalu kita nak pakai hadis bukhari ,rasullah saw pergi kekubur syuhadak diuhud.kalu kita terima itu dan nabi saw bersembahyang tiada siapa atau ulamak yg jata orang yg telah mati sekian lama kita boleh pergi bersolat kat kuburnya.tiada .itu mereka terima khusus untuk nabi saw.tadi riwayat itu menafikan semua riwayat lain sebab riwayat itu kata setiap tahun.sedang riwayat itu sebut setelah 8tahun.baru dia pergi.itu pun sekali tu shj dia pergi.pah tu tak pergi dah.macam mana kita nak ambil budaya ini kita nak kata berasal drp amalan nabi sedangkan jauh bezanya.kalau kita kata seperti bersembahyang,itu khusus dgn nabi atau berdoa ,sekadar itu shj.
Minit 54
Bukan kita nak minta atau nak tabaruk itu semua.
Ini kalu kita bertolak ansur sekadar itu shj.tapi ia telah bercanggah dgn sekian byk yg lain ia tidak sahih.
Itulah yg malang,byk saya tengok byk majlis2 agama kita suka membudayakan benda yg tiada asas ,paling tinggi yg ada yg dhaif2.Kenapa dia buat begitu?sepatutnya yg dhaif yg kita nak pakai sendiri,orang tak tahu boleh tahan.Itu caranya disiplinnya begitu.
Kalu yg shar ,yg ganjil yg pelik kita pakai sendiri kita lah.Dah kita pandai sangat.Ni tidak umum dan kalu tidak buat macam tu dianggap menyeleweng atau wahabi.macam2 .inilah yg mendukacitakan.mereka yg membudayakan macam ni.sepatutnya untuk orangramai kita budayakan yg sahih.itu baru sihat.kalu ubat,kalu habis tempuh kita nak bg pada orang ramai.tak sepatutnya.makannan habis tempuh.mati atau sakit berspa ramai nanti sebab kita tak cek.Orang maju sangat teliti.
Ini makanan rohani,sama juga.Kita kata nak dapat apa?penawar? Bahkan racun.
Kita boleh ambil pengajaran dgn benda dunia.
Ini untuk akhirat pun sama makanan rohani.
Yg ke6.
Hadis 2 yg dijemukakan oleh attobari juga tidak sahih.
Dlm isnadnya sekurang2nya gugur 2 orang perawi.
Maknanya hadis itu mukdal ,ulamak hadis kata dua orang perawi gugur itu berat.kalu sorang dah jadi dhaif.
Muhamad bin Ibrahim bukan sahabat nabi saw.Dia hanya seorang tabiin .tiba2 disini dia meriwayatkan terus dari nabi saw tanpa perantaraan sahabat atau dia bukan ambil drp sahabat.siapa orangnya kalu bukan sahabat.kalu sahabat kenapa tak sebut namanya.
Sebut nama sahabat bagus,boleh kita tarodi atau kita radiallahuanhum.kenapa tak sebut?dia takut tu?mana ada sahabat buat? Sahabat mn?sebut dlm kitab mana?
Maka riwayat ini mursal,mudhan macam2 istilah hadis dhaif itu menepati riwayat ini.
Selain itu ,imam Ahmad mengatakan riwayat2 itu mungkar.Jadi mungkar lagi,mursal lagi,mukdon lagi,apa cerita ni?Bolehkah kita nak pakai benda2 macam ni?ini ibarat ubat yg kita nak makan ubat yg habis tempuh atau ubat yg tak kena.Pergi cek dgn doktor ,sudah teruk.jantung kamu rusak.paru2 kamu rusak.
Minit 58
Tiada ulasan:
Catat Ulasan