Isnin, September 23, 2019

Kecacatan(Ilal) hadis sesi 026

Kecacatan(Ilal) hadis sesi 026

Perawi2 yang hadisnya tidak boleh dijadikan hujjah

Perkara kesembilan
Meriwayatkan hdis berdasarkan maknanya dan meringkaskan hadits adalah diharuskan jika tidak mengubah makna hadits

Meriwayatkan hadis dengan makna dan meringkaskan hadis hukumnya harus asal tidak mengubah makna hadis.... Perkara  ke9 dalam buku ilal hadis assaghir..

Kebanyakan hadis diriwayatkan secara makna.

Contoh2 hadis yg diriwayatkan secara makna dan  berlaku salah faham

1.hadis yg menyuruh  wanita menguraikan pintalan rambut ketika mandi. Yg sebenarnya hadis ini untuk wanita sedang dalam haid yg mandi kerana nak berihram.

2.hadis yg menyuruh diam dan dengar ketika bacaan fatihah imam bukan setelah imam habis baca fatihah

Bagaimanapun tiada syarat yg memestikan riwayat secara lafaz kerana jika disyaratkan begitu tentunya sangat sukar tetapi tidak dinafikan riwayat secara paling baik.

*riwayat secara lafaz lebih baik dari secara makna

Riwayat secara makna telah bermula dizaman sahabat lagi

Muhamad bin Sirin adalah ulamak yg sangat menjaga riwayat secara lafaz

Riwayat secara makna juga lebih praktikal, mudah, tidak menjemukan pada keadaan2 tertentu.

Muhamad bin Sirin  adalah sayidun tabiin

3.hadis tentang zakat fitrah tersalah tafsir sebab silap faham jadi tentang faraid

Sekarang adalah zaman hadis2 telah dibukukan jadi tiada masalah mengambil secara mafhum atau makna dengan syarat tidak lari dari makna yg asal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan