Kecacatan(Ilal) hadis sesi 026
Perawi2 yang hadisnya tidak boleh dijadikan hujjah
Perkara kesembilan
Meriwayatkan hdis berdasarkan maknanya dan meringkaskan hadits adalah diharuskan jika tidak mengubah makna hadits
Meriwayatkan hadis dengan makna dan meringkaskan hadis hukumnya harus asal tidak mengubah makna hadis.... Perkara ke9 dalam buku ilal hadis assaghir..
Kebanyakan hadis diriwayatkan secara makna.
Contoh2 hadis yg diriwayatkan secara makna dan berlaku salah faham
1.hadis yg menyuruh wanita menguraikan pintalan rambut ketika mandi. Yg sebenarnya hadis ini untuk wanita sedang dalam haid yg mandi kerana nak berihram.
2.hadis yg menyuruh diam dan dengar ketika bacaan fatihah imam bukan setelah imam habis baca fatihah
Bagaimanapun tiada syarat yg memestikan riwayat secara lafaz kerana jika disyaratkan begitu tentunya sangat sukar tetapi tidak dinafikan riwayat secara paling baik.
*riwayat secara lafaz lebih baik dari secara makna
Riwayat secara makna telah bermula dizaman sahabat lagi
Muhamad bin Sirin adalah ulamak yg sangat menjaga riwayat secara lafaz
Riwayat secara makna juga lebih praktikal, mudah, tidak menjemukan pada keadaan2 tertentu.
Muhamad bin Sirin adalah sayidun tabiin
3.hadis tentang zakat fitrah tersalah tafsir sebab silap faham jadi tentang faraid
Sekarang adalah zaman hadis2 telah dibukukan jadi tiada masalah mengambil secara mafhum atau makna dengan syarat tidak lari dari makna yg asal.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan