Jami' tirmizi kitab tib sesi 002
٢٨ - الطب عن رسول الله » ١٣٥١ - ما جاء في الدواء والحث عليه
باب مَا جَاءَ فِي الدَّوَاءِ وَالْحَثِّ عَلَيْهِ:
28. Kedokteran » 1351. Obat dan motivasi
١٩٦١ - حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ مُعَاذٍ الْعَقَدِيُّ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ زِيَادِ بْنِ عِلَاقَةَ عَنْ أُسَامَةَ بْنِ شَرِيكٍ قَالَ قَالَتْ الْأَعْرَابُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلَا نَتَدَاوَى قَالَ نَعَمْ يَا عِبَادَ اللَّهِ تَدَاوَوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلَّا وَضَعَ لَهُ شِفَاءً أَوْ قَالَ دَوَاءً إِلَّا دَاءً وَاحِدًا قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا هُوَ قَالَ الْهَرَمُ قَالَ أَبُو عِيسَى وَفِي الْبَاب عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ وَأَبِي هُرَيْرَةَ وَأَبِي خُزَامَةَ عَنْ أَبِيهِ وَابْنِ عَبَّاسٍ وَهَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
1961. Telah menceritakan kepada kami Bisyr bin Mu'adz Al 'Aqadi, telah menceritakan kepada kami Abu 'Awanah dari Ziyad bin Ilaqah dari Usamah bin Syarik ia berkata; Para orang Arab baduwi berkata, "Wahai Rasulullah, Tidakkah kami ini harus berobat (jika sakit)?" Beliau menjawab: "Iya wahai sekalian hamba Allah, Berobatlah sesungguhnya Allah tidak menciptakan suatu penyakit melainkan menciptakan juga obat untuknya kecuali satu penyakit." Mereka bertanya, "Penyakit apakah itu wahai Rasulullah?" Beliau menjawab: "Yaitu penyakit tua (pikun)." Abu Isa berkata; Hadits semakna diriwayatkan dari Ibnu Mas'ud, Abu Hurairah, Abu Khuzaimah dari bapaknya dan Ibnu Abbas. Dan ini merupakan hadits hasan shahih.
٢٨ - الطب عن رسول الله » ١٣٥٢ - ما جاء ما يطعم المريض
باب مَا جَاءَ مَا يُطْعَمُ الْمَرِيضُ:
28. Kedokteran » 1352. Memberi makan orang sakit
١٩٦٢ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ أَخْبَرَنَا إِسْمَعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ السَّائِبِ بْنِ بَرَكَةَ عَنْ أُمِّهِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَخَذَ أَهْلَهُ الْوَعَكُ أَمَرَ بِالْحِسَاءِ فَصُنِعَ ثُمَّ أَمَرَهُمْ فَحَسَوْا مِنْهُ وَكَانَ يَقُولُ إِنَّهُ لَيَرْتُقُ فُؤَادَ الْحَزِينِ وَيَسْرُو عَنْ فُؤَادِ السَّقِيمِ كَمَا تَسْرُو إِحْدَاكُنَّ الْوَسَخَ بِالْمَاءِ عَنْ وَجْهِهَا قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ وَقَدْ رَوَاهُ ابْنُ الْمُبَارَكِ عَنْ يُونُسَ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَدَّثَنَا بِذَلِكَ الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ حَدَّثَنَا بِهِ أَبُو إِسْحَقَ الطَّالْقَانِيُّ عَنْ ابْنِ الْمُبَارَكِ
1962. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Mani', telah mengabarkan kepada kami Isma'il bin Ibrahim Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin As Sa`ib bin Barakah dari ibunya dari Aisyah ia berkata; Apabila keluarga Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tertimpa sakit, maka beliau memerintahkan untuk membuat Al Hisa`(sesuatu yang dihirup). Maka setelah dibuat, beliau memerintahkan mereka agar menghirupnya. Dan beliau bersabda: "Sesungguhnya hal itu akan memulihkan keadaan hati orang-orang yang ditimpa kesedihan, dan akan menghilangkannya dari hati orang-orang yang sakit, sebagaimana kalian menghilangkan kotoran yang ada di wajah dengan air." Abu Isa berkata; Ini adalah hadits Hasan Shahih. Dan Ibnul Mubarak telah meriwayatkannya dari Yunus dari Zuhri dari Urwah dari Aisyah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam. Telah menceritakan kepada kami seperti itu Al Husain bin Muhammad Telah menceritakannya kepada kami Abu Ishaq Ath Thalqani dari Ibnul Mubarak.
٢٨ - الطب عن رسول الله » ١٣٥٣ - ما جاء لا تكرهوا مرضاكم على الطعام والشراب
باب مَا جَاءَ لاَ تُكْرِهُوا مَرْضَاكُمْ عَلَى الطَّعَامِ وَالشَّرَابِ:
28. Kedokteran » 1353. Jangan kau paksa orang sakit untuk makan dan minum
١٩٦٣ - حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ حَدَّثَنَا بَكْرُ بْنُ يُونُسَ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ مُوسَى بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ الْجُهَنِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تُكْرِهُوا مَرْضَاكُمْ عَلَى الطَّعَامِ فَإِنَّ اللَّهَ يُطْعِمُهُمْ وَيَسْقِيهِمْ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ لَا نَعْرِفُهُ إِلَّا مِنْ هَذَا الْوَجْهِ
1963. Telah menceritakan kepada kami Abu Kuraib, telah menceritakan kepada kami Bakr bin Yunus dari Musa bin 'Ali dari bapaknya dari Uqbah bin Amir Al Juhani ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Janganlah kalian memaksa orang yang sakit di antara kalian untuk memakan makanan, karena Allah yang akan memberi makan dan minum kepada mereka." Berkata Abu Isa; Ini merupakan hadits hasan gharib yang tidak kami ketahui kecuali melalui jalur ini.
٢٨ - الطب عن رسول الله » ١٣٥٤ - ما جاء في الحبة السوداء
باب مَا جَاءَ فِي الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ:
28. Kedokteran » 1354. Habba sauda"
١٩٦٤ - حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عُمَرَ وَسَعِيدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْمَخْزُومِيُّ قَالَا حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ عَلَيْكُمْ بِهَذِهِ الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ فَإِنَّ فِيهَا شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ وَالسَّامُ الْمَوْتُ قَالَ أَبُو عِيسَى وَفِي الْبَاب عَنْ بُرَيْدَةَ وَابْنِ عُمَرَ وَعَائِشَةَ وَهَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ وَالْحَبَّةُ السَّوْدَاءُ هِيَ الشُّونِيزُ
1964. Telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu Umar dan Sa'id bin Abdurrahman Al Makhzumi keduanya berkata, Telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Az Zuhri dari Abu Salamah dari Abu Hurairah bahwasanya Nabi Shallallahu 'Alaihi wa Salam bersabda: "Hendaklah kalian selalau mengkomsumsi Habbatus Sauda`, karena di dalamnya terdapat kesembuhan bagi segala penyakit, kecuali As Sam(mati). Sedangkan As Sam adalah kematian." Abu Isa berkata; Hadits semakna juga diriwayatkan dari Buraidah, Ibnu Umar dan Aisyah. Hadits ini adalah hasan shahih. Al Habbatus Sauda` adalah Asy Syuuniz (jinten hitam).
Minit 9
-bab sebelum ini..orang sakit dan baru sembuh atau baru dapat simpton perlunya berpantang.
-ini bab galakan berubat.
٢٨ - الطب عن رسول الله » ١٣٥١ -
باب مَا جَاءَ فِي الدَّوَاءِ وَالْحَثِّ عَلَيْهِ:
28. Kedokteran » 1351. Obat dan motivasi
١٩٦١ - حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ مُعَاذٍ الْعَقَدِيُّ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ زِيَادِ بْنِ عِلَاقَةَ عَنْ أُسَامَةَ بْنِ شَرِيكٍ قَالَ قَالَتْ الْأَعْرَابُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلَا نَتَدَاوَى قَالَ نَعَمْ
👈يَا عِبَادَ اللَّهِ
-jika sakit tidak boleh beribadah dengan keadaan yg sebenar.
تَدَاوَوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلَّا وَضَعَ لَهُ شِفَاءً أَوْ قَالَ دَوَاءً إِلَّا دَاءً وَاحِدًا قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا هُوَ قَالَ الْهَرَمُ قَالَ أَبُو عِيسَى وَفِي الْبَاب عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ وَأَبِي هُرَيْرَةَ وَأَبِي خُزَامَةَ عَنْ أَبِيهِ وَابْنِ عَبَّاسٍ وَهَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
1961. Telah menceritakan kepada kami Bisyr bin Mu'adz Al 'Aqadi, telah menceritakan kepada kami Abu 'Awanah dari Ziyad bin Ilaqah dari
👉Usamah bin Syarik ia berkata; Para orang Arab baduwi berkata, "Wahai Rasulullah, Tidakkah kami ini harus berobat (jika sakit)?" Beliau menjawab:
👉"Iya wahai sekalian hamba Allah,
👉Berobatlah
-nabi suruh berubat.
sesungguhnya Allah tidak menciptakan suatu penyakit melainkan menciptakan juga obat untuknya kecuali satu penyakit." Mereka bertanya, "Penyakit apakah itu wahai Rasulullah?" Beliau menjawab: "Yaitu penyakit tua (pikun)." Abu Isa berkata; Hadits semakna diriwayatkan dari Ibnu Mas'ud, Abu Hurairah, Abu Khuzaimah dari bapaknya dan Ibnu Abbas. Dan ini merupakan hadits hasan shahih.
-pertanyaan seolah2 tak perlu berubat?
-sebab sakit dari Allah,tak perlu berubat?
-bila kata hamba allah kena berubat sebab peraturan allah atau sunatullah.
-begitu juga dgn sihat juga allah cipta
-Allah cipta penyakit dan cipta ubat.
-rujuk surah almulk selalu akan faham,siapa paling eluk amalan.
-kena tunduk pada peraturan Allah.
-sakit boleh halang jadi ibaadallah.
-sakit kaki tidak boleh berdiri sedang ibadah yg baik berdiri lama.
Al-Mulk 67:2
ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلْمَوْتَ وَٱلْحَيَوٰةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًاۚ وَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْغَفُورُ
Yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Mahaperkasa, Maha Pengampun.
ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلْمَوْتَ وَٱلْحَيَوٰةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًاۚ وَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْغَفُورُ
Yang menciptakan
👉mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Mahaperkasa, Maha Pengampun.
-uji juga yg tengah2 iaitu sakit dan sihat,penyakit dan ubatnya.
-allah nak uji sebab2 kepada hidup dan sebab2 kepada mati
-juga termasuk orang yg boleh merawat penyakit.
-allah cipta hidup,mati,allah juga yg tengah2 antara hidup dan mati ,sakit,sihat dan ubat.
-bila nabi kata berubatlah..
-ada kata makruh berubat.
-ada kata berubat tidak dapat menerima ketetapn Allah.
-allah nak uji sebab2 kepada kehidupan dan nak uji juga sebab2 kepada kematian.
-sembuh betul2 sembuh ,tiada komplikasi,allah nak tengok siapa yg boleh buat yg terbaik.
-jadi hamba allah tertakluklah kepada undang2 allah.
-badwi yg tanya .
-sebut hamba allah sebab nak beribadat ,kalu sakit macam mana nak beribadah dengan ibadah yg seeluk2nya.
Seperti solat eluk berdiri lama...sakit tak boleh berdiri lama.ibadah jadi tak sempurna.kalu sakit tak boleh jadi hamba allah yg sebenar.
Kecuali mati atau tua.
Minit 21
👉Berubatlah,sebab nabi suruh berubat.
-hukum berhubung dgn berubat.
-maulana mubarakfuri mengatakan harus hukum asal berubat.
-seperti perkahwinan hukum asal harus,tapi boleh berubah mengikut keadaan.
-jadi ni bantahan terhdap sufi.
-pertama harus secara mutlak..hanafiah dan malikiah
-kedua
-ketiga lebih baik tak berubat..satu mazhab pun tak sama.
-ada yg kata jika kuat tawakkal tak payah berubat.berdasar cerita perempuan yg pilih sakit dan sabar dan dapat masuk syurga.
Keadaan pertama berubat selamat dari mati..wajib berubat..sebab wajib jaga nyawa.
Keadaan kedua ..boleh berjangkit..wajib berubat untuk jaga maslahat umum
Keadaan ketiga..lambat sembuh ..makin kronik menyebabkan tak boleh bekerja.menyusahakan atau beban orang lain..pada ketika ini dan dlm keadaan ada pula ubatnya dan belanjanya..ini juga wajib.
Afdal tidak berubat dlm keadaan sakit nak mati seperti umur 80tahun sebab ini sakit yg biasanya akan mati.berdasarkan qarinah..doktor dah suruh bawa balik..tetapi jika masih ada harapan boleh jadi wajib berubat.kata imam ghazali tinggalkan berubat.
Begitu juga penyakit kronik dan keberkesanan ubta 30% sahaja atau waham atau tak jelas atau berat pada sangkaan doktor tidak berkesan.atau pakai doa sahaja.
Keadaan lebih afdal jika dia nak bersabar dan tidak menyusahkan orang lain.
Juga orang byk dosa dan bertaubat dan ia sakit pada akhir..boleh tak berubat.
Kata2 tak malu kat Allah lama dah sihat,tidak sabar dan menafikan tawakal...tidak timbul.
Sakit peraturan allah dan berubat juga peraturan Allah.
Kalu hujjah taqdir tak berubat,bererti Allah tak jadikan ubat kepada penyakit.
Ubat =tasyrii.
Ubat kena dengan sakit boleh sembuh.
Berubat tidak menafikan tawakal .
Hadis ini juga...cipta penyakit dan cipta ubat...
Kaedah umum atau dikhususkan.
Bila doktor kata tiada ubat..salahkah?
Umum setiap panyakit ada ubat...hadis
Yg tahu tu tahu dan yg tak tahu itu tak tahu.
Tetapi belum dijumpai lagi ubat...dorongan untuk cari ubatnya.
Minit 50
Ini dorongan untuk mencari ubat.
Bab apa yg dimakan oleh orang sakit
٢٨ - الطب عن رسول الله » ١٣٥٢ - ما جاء ما يطعم المريض
باب مَا جَاءَ مَا يُطْعَمُ الْمَرِيضُ:
28. Kedokteran » 1352. Memberi makan orang sakit
١٩٦٢ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ أَخْبَرَنَا إِسْمَعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ السَّائِبِ بْنِ بَرَكَةَ عَنْ أُمِّهِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَخَذَ أَهْلَهُ الْوَعَكُ أَمَرَ بِالْحِسَاءِ فَصُنِعَ ثُمَّ أَمَرَهُمْ فَحَسَوْا مِنْهُ وَكَانَ يَقُولُ
👈إِنَّهُ لَيَرْتُقُ فُؤَادَ الْحَزِين
👈ِ وَيَسْرُو عَنْ فُؤَادِ السَّقِيمِ
كَمَا تَسْرُو إِحْدَاكُنَّ الْوَسَخَ بِالْمَاءِ عَنْ وَجْهِهَا قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ وَقَدْ رَوَاهُ ابْنُ الْمُبَارَكِ عَنْ يُونُسَ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَدَّثَنَا بِذَلِكَ الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ حَدَّثَنَا بِهِ أَبُو إِسْحَقَ الطَّالْقَانِيُّ عَنْ ابْنِ الْمُبَارَكِ
1962. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Mani', telah mengabarkan kepada kami Isma'il bin Ibrahim Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin As Sa`ib bin Barakah dari ibunya dari Aisyah ia berkata; Apabila keluarga Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tertimpa sakit, maka beliau memerintahkan untuk membuat Al Hisa`(sesuatu yang dihirup). Maka setelah dibuat, beliau memerintahkan mereka agar menghirupnya. Dan beliau bersabda: "Sesungguhnya hal itu akan
👉memulihkan keadaan hati orang-orang yang ditimpa kesedihan, dan akan menghilangkannya dari hati orang-orang yang sakit, sebagaimana kalian menghilangkan kotoran yang ada di wajah dengan air."
Abu Isa berkata; Ini adalah hadits Hasan Shahih. Dan Ibnul Mubarak telah meriwayatkannya dari Yunus dari Zuhri dari Urwah dari Aisyah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam. Telah menceritakan kepada kami seperti itu Al Husain bin Muhammad Telah menceritakannya kepada kami Abu Ishaq Ath Thalqani dari Ibnul Mubarak.
-makanan yg dihirup atau berkuah dan tidak pekat disaran oleh nabi
-makanan yg ringkas.
-tak lalu/selera dan tak stabil.
-sup ...untuk badan tak sihat.
-pesakit diberi makanan yg ringkas dan mudah hadam.
Minit 53
-makanan yg sesuai dgn orang sakit.
-badan nak hadam dan baiki badan yg sakit.
٢٨ - الطب عن رسول الله » ١٣٥٣ - ما جاء لا تكرهوا مرضاكم على الطعام والشراب
باب مَا جَاءَ لاَ تُكْرِهُوا مَرْضَاكُمْ عَلَى الطَّعَامِ وَالشَّرَابِ:
28. Kedokteran » 1353. Jangan kau paksa orang sakit untuk makan dan minum
١٩٦٣ - حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ حَدَّثَنَا بَكْرُ بْنُ يُونُسَ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ مُوسَى بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ الْجُهَنِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تُكْرِهُوا مَرْضَاكُمْ عَلَى الطَّعَامِ فَإِنَّ اللَّهَ يُطْعِمُهُمْ وَيَسْقِيهِمْ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ لَا نَعْرِفُهُ إِلَّا مِنْ هَذَا الْوَجْهِ
1963. Telah menceritakan kepada kami Abu Kuraib, telah menceritakan kepada kami Bakr bin Yunus dari Musa bin 'Ali dari bapaknya dari Uqbah bin Amir Al Juhani ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Janganlah kalian memaksa orang yang sakit di antara kalian untuk memakan makanan, karena Allah yang akan memberi makan dan minum kepada mereka." Berkata Abu Isa; Ini merupakan hadits hasan gharib yang tidak kami ketahui kecuali melalui jalur ini.
-jangan rungsing pesakit tak mau makan.
-serah pada doktor.
Minit 1:03
٢٨ - الطب عن رسول الله » ١٣٥٤ - ما جاء في الحبة السوداء
باب مَا جَاءَ فِي الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ:
28. Kedokteran » 1354. Habba sauda"
١٩٦٤ - حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عُمَرَ وَسَعِيدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْمَخْزُومِيُّ قَالَا حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ عَلَيْكُمْ بِهَذِهِ الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ فَإِنَّ فِيهَا شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ وَالسَّامُ الْمَوْتُ قَالَ أَبُو عِيسَى وَفِي الْبَاب عَنْ بُرَيْدَةَ وَابْنِ عُمَرَ وَعَائِشَةَ وَهَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ وَالْحَبَّةُ السَّوْدَاءُ هِيَ الشُّونِيزُ
1964. Telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu Umar dan Sa'id bin Abdurrahman Al Makhzumi keduanya berkata, Telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Az Zuhri dari Abu Salamah dari Abu Hurairah bahwasanya Nabi Shallallahu 'Alaihi wa Salam bersabda: "Hendaklah kalian selalau mengkomsumsi Habbatus Sauda`, karena di dalamnya terdapat kesembuhan bagi segala penyakit, kecuali As Sam(mati). Sedangkan As Sam adalah kematian." Abu Isa berkata; Hadits semakna juga diriwayatkan dari Buraidah, Ibnu Umar dan Aisyah. Hadits ini adalah hasan shahih. Al Habbatus Sauda` adalah Asy Syuuniz (jinten hitam).
-jintan hitam
-kebanyakan boleh diubati oleh harbatusaudak ini.
-ini macam ayat cerita burung hud2 tu kata "dia ada belaka"
-tetapi tiada cara guna yakni secara teliti tiada.
-bila perubatan adalah sistem,jadi jika hanya baca kitabultib dan nak jadi doktor tidak boleh.
-ahli perubatan pula boleh kaji setelah tahu apa yg nabi bg tau secara umum ini
Tiada ulasan:
Catat Ulasan