Isnin, Disember 02, 2019

Qawaid tafsir 2018 sesi 05

Qawaid tafsir 2018 sesi 05
 
قاعدة 14 إِذَا دَخَلَتْ هَمْزَةُ الإِسْتِفْهَامِ عَلَى رَأَيْتَ اِمْتَنَعَ أَنْ تَكُوْنَ مِنْ رُؤْيَةِ تلْبَصَرِ أَوِ تلْقَلْبِ وَصَارَ بِمَعْنَي أَخْبِنِي

Apabila ada hamzah isifham sebelum perkataan  رأيت maka perkataan   رأيت  itu (pada kebiasaannya) tidak lagi memberi ma'na melihat atau fikir. sebaliknva ia memberi erti"tolong ceritalah kepada ku""terangkanlah kepadaku" apakata mu jika", "bagaimana kalau" dan sebagainya.

Contoh aplikasi qaedah ini dapat anda lihat pada dua firman Allah berikut:

(l) Asy-Syu'ara' 26:205

أَفَرَءَيْتَ إِن مَّتَّعْنَٰهُمْ سِنِينَ

Bermaksud: Maka bagaimana kalau Kami berikan kepada mereka keni'matan hidupbertahun-tahun?
(asy- Syu'araa':205 ).

(2) Al-An'am 6:46

قُلْ أَرَءَيْتُمْ إِنْ أَخَذَ ٱللَّهُ سَمْعَكُمْ وَأَبْصَٰرَكُمْ وَخَتَمَ عَلَىٰ قُلُوبِكُم مَّنْ إِلَٰهٌ غَيْرُ ٱللَّهِ يَأْتِيكُم بِهِۗ ٱنظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ ٱلْءَايَٰتِ ثُمَّ هُمْ يَصْدِفُونَ

Bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad): "Apa katamu, jika Allah melenyapkanpendengaran serta penglihatanmu dan Dia pula mengecap (memeterikan) atas hatikamu? Siapakah Tuhan selain Allah yang berkuasa mengembalikannya kepada kamu?Lihatlah bagaimana Kami berulang-ulang menerangkan tanda-tanda kebesaran Kami(dengan berbagai cara), dalam pada itu, mereka tetap juga berpaling ingkar. (al-An'aam:46).

16

قاعدة 15 إِذَا  رَتَّبَ الشَّرِعُ الْحُكْمَ عَلى أَنَّ ذَلِكَ يَدُلُّ عَلَى أَنَّ ثُبُوْتَهُ لِأَجْلِهِ

Apabila Allah mengikat sesuatu hukum atau perkara dengan sesuatu sifat tertentu. maka itu menunjukkan adanya hukum kerana adanya sifat tersebut.

Menurut sesetengah 'ulama. qaedah ini lebih terang kalau dikatakan begini:-

ترتب الحكم على الوصف يقتضي عليه ذلك الوصف لذلك الحكك

Maksudnya: Sesuatu hukum jika dikaitkan dengan sesuatu sifat tertentu, maka ia menunjukkan sifat itulah yang menjadi 'illat bagi hukum tersebut.

Contoh yang dapat dikemukakan untuk qaedah ini ialah firman Allah berikut:

l) Al-Ma'idah 5:38

وَٱلسَّارِقُ وَٱلسَّارِقَةُ فَٱقْطَعُوٓا۟ أَيْدِيَهُمَا جَزَآءًۢ بِمَا كَسَبَا نَكَٰلًا مِّنَ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Bermaksud: Laki-laki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangankeduanya sebagai satu balasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai suatuhukuman pencegah dari Allah. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
(al-Maa'idah:38).

(2)An-Nur 24:2

ٱلزَّانِيَةُ وَٱلزَّانِى فَٱجْلِدُوا۟ كُلَّ وَٰحِدٍ مِّنْهُمَا مِا۟ئَةَ جَلْدَةٍۖ وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِى دِينِ ٱللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِۖ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَآئِفَةٌ مِّنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ

Bermaksud: Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum agamaAllah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat dan hendaklahdisaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dariorang-orang yang beriman.
(an-Nuur:2).

(3) Al-Infithar 82:13

إِنَّ ٱلْأَبْرَارَ لَفِى نَعِيمٍ

Bermaksud; Sesungguhnya orang-orang yang berbakti, tetap berada dalam Syurga yang penuh ni'mat;
(13)

Al-Infithar 82:14

وَإِنَّ ٱلْفُجَّارَ لَفِى جَحِيمٍ

Dan sesungguhnya orang-orang yang bersalah, bertempatt7dalam Neraka yang menjulang-julang. ( I 4).
(al-Infithaar: 1 3 - 1 4).

😇😈

Qawaid tafsir 2018 sesi 05
-lebih berguna untuk yg nak jadi mufasirin.
-ada 100 lebih kaedah.kena ada dlm kepala kaedah2 ini.

 
قاعدة 14 إِذَا دَخَلَتْ هَمْزَةُ الإِسْتِفْهَامِ عَلَى رَأَيْتَ اِمْتَنَعَ أَنْ تَكُوْنَ مِنْ رُؤْيَةِ تلْبَصَرِ أَوِ تلْقَلْبِ وَصَارَ بِمَعْنَي أَخْبِنِي

Apabila ada hamzah isifham sebelum perkataan  رأيت maka perkataan   رأيت  itu (pada kebiasaannya) tidak lagi memberi ma'na melihat atau fikir. sebaliknya ia memberi erti"tolong ceritalah kepada ku""terangkanlah kepadaku" apakata mu jika", "bagaimana kalau" dan sebagainya.
Minit 3

Contoh aplikasi qaedah ini dapat anda lihat pada dua firman Allah berikut:

(l) Asy-Syu'ara' 26:205

أَفَرَءَيْتَ إِن مَّتَّعْنَٰهُمْ سِنِينَ

Bermaksud: Maka bagaimana kalau Kami berikan kepada mereka keni'matan hidup bertahun-tahun?
(asy- Syu'araa':205 ).

-bukan bermakna apakah kamu melihat...
-masa lama semakin leka.
-ayat ini ..bagaimana kalau Kami berikan kepada mereka keni'matan hidup bertahun-tahun? ..tergantung

(2) Al-An'am 6:46

قُلْ أَرَءَيْتُمْ إِنْ أَخَذَ ٱللَّهُ سَمْعَكُمْ وَأَبْصَٰرَكُمْ وَخَتَمَ عَلَىٰ قُلُوبِكُم مَّنْ إِلَٰهٌ غَيْرُ ٱللَّهِ يَأْتِيكُم بِهِۗ ٱنظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ ٱلْءَايَٰتِ ثُمَّ هُمْ يَصْدِفُونَ

Bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad): .."Apa katamu, jika.. Allah melenyapkan pendengaran serta penglihatanmu dan Dia pula mengecap (memeterikan) atas hatikamu? Siapakah Tuhan selain Allah yang berkuasa mengembalikannya kepada kamu?Lihatlah bagaimana Kami berulang-ulang menerangkan tanda-tanda kebesaran Kami(dengan berbagai cara), dalam pada itu, mereka tetap juga berpaling ingkar. (al-An'aam:46).

-pada byk tempat أَرَءَيْتُمْ  tak boleh di pakai dgn makna biasa
-berbagai nikmat yg Allah anugerahkan kepada kita..pendengaran,penglihatan dll.

16

قاعدة 15 إِذَا  رَتَّبَ الشَّرِعُ الْحُكْمَ عَلى أَنَّ ذَلِكَ يَدُلُّ عَلَى أَنَّ ثُبُوْتَهُ لِأَجْلِهِ

Apabila Allah mengikat sesuatu hukum atau perkara dengan sesuatu sifat tertentu. maka itu menunjukkan adanya hukum kerana adanya sifat tersebut.

Menurut sesetengah 'ulama. qaedah ini lebih terang kalau dikatakan begini:-

ترتب الحكم على الوصف يقتضي عليه ذلك الوصف لذلك الحكك

Maksudnya: Sesuatu hukum jika dikaitkan dengan sesuatu sifat tertentu, maka ia menunjukkan sifat itulah yang menjadi 'illat bagi hukum tersebut.

Contoh yang dapat dikemukakan untuk qaedah ini ialah firman Allah berikut:

l) Al-Ma'idah 5:38

وَٱلسَّارِقُ وَٱلسَّارِقَةُ فَٱقْطَعُوٓا۟ أَيْدِيَهُمَا جَزَآءًۢ بِمَا كَسَبَا نَكَٰلًا مِّنَ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Bermaksud: Laki-laki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangankeduanya sebagai satu balasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai suatu hukuman pencegah dari Allah. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
(al-Maa'idah:38).

وَٱلسَّارِقُ وَٱلسَّارِقَةُ

فَٱقْطَعُوٓا۟

أَيْدِيَهُمَا جَزَآءًۢ بِمَا كَسَبَا نَكَٰلًا مِّنَ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Bermaksud: Laki-laki yang mencuri dan perempuan yang mencuri,

potonglah tangan
-dikait dgn sifat ttt iaitu sifat mencuri
-ada sifat mencuri baru ada hukum potong tangan.
-kata imam abu hanifah, nabash(curi kain kafan)
Minit 14
-tak kena potong tangan.disini ada syubhah.
-hukum hudud dihindari jika ada syubhat.

keduanya sebagai satu balasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai suatu hukuman pencegah dari Allah. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
(al-Maa'idah:38).

(2)An-Nur 24:2

ٱلزَّانِيَةُ وَٱلزَّانِى فَٱجْلِدُوا۟ كُلَّ وَٰحِدٍ مِّنْهُمَا مِا۟ئَةَ جَلْدَةٍۖ وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِى دِينِ ٱللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِۖ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَآئِفَةٌ مِّنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ

Bermaksud: Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum agamaAllah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat dan hendaklahdisaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dariorang-orang yang beriman.
(an-Nuur:2).
-zina lain ,liwat lain.
-sebabnya adalah ilat

(3) Al-Infithar 82:13
إِنَّ ٱلْأَبْرَارَ لَفِى نَعِيمٍ
Bermaksud; Sesungguhnya orang-orang yang berbakti, tetap berada dalam Syurga yang penuh ni'mat;
(13)

Al-Infithar 82:14
وَإِنَّ ٱلْفُجَّارَ لَفِى جَحِيمٍ
Dan sesungguhnya orang-orang yang bersalah, bertempat
dalam Neraka yang menjulang-julang. (I4).

-orang ada sifat berbakti sebab yg melayakan dia kesyurga

Tiada ulasan:

Catat Ulasan