Qawaid tafsir 2018 sesi 07
Kaedah 18
إِذَ كَانَ فِي الْآيَةِ ضَمِيرٌ يُتَمَلُ عَوْدُهُ إِلَى أَكْثَرَ مِنْ مَذْكُرٍ، وَأَمْكَنَ الْحَمْلُ عَلَى الْجَمِعِ ،حُمِلَ عَلَيْهِ
Apabila di dalam ayat tertentu ada dhamir yang boleh diterima kembalinya kepada lebih banyak daripada satu yang disebut, dan ia boleh dikembalikan kepada semua, maka dikembalikanlah ia kepadanya.
Qaedah ini hanya boleh dipakai dalam keadaan tiada mani' (penghalang) yang menghalang dhamir itu kembali kepada semua marji' tersebut. Tetapi dalam keadaan ada mani', ia semestinya dikembalikan kepada marji' tertentu sahaja.
Qaedah ini boleh diaplikasikan pada beberapa firman Allah di bawah ini:
(l) Al-Insyiqaq 84:6
يَٰٓأَيُّهَا ٱلْإِنسَٰنُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَٰقِيهِ
Bermaksud: Hai manusia, sesungguhnya kamu telah bekerja dengan sungguh-sungguh menuju Tuhanmu, maka pasti kamu akan menemui-Nya.
(al-Insyiqaaq:6).
(2) Thaa Ha 20:110
يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِهِۦ عِلْمًا
Bermaksud: Allah mengetahui apa yang di hadapan mereka (dari hal-hal dunia) dan apa yang di belakang mereka (dari perkara akhirat); sedang mereka tidakmengetahuinya secara meliputi.
(Thaha: I l0).
22
Kaedah 19
إِذَا كَانَ مُتَعَلِّقُ الْخِطَابِ مَقْدُوْرًا حُمِلَ عَلَيْهِ، وَإِنْ كَانَ غَيْرَ مَقْدُوْرٍ صُرِفَ الْخِطَابُ لِثَمَرَتِهِ أَوْسَبَبِهِ
Apabila sesuatu perintah berkaitan dengan sesuatu perbuatan yang mampu dilakukan oleh mukhathab(orang yang ditujukan perintah kepadanya), maka dengan ma'na hakikatnyalah ia dipakai.Dan jika ia berkaitan dengan sesuatu yang tidak mampu dilaksanakan (oleh mukhathab),maka pada ketika itu khithab(perintah) dipalingkan kepada buah atau sebab bagi apa yang diperintahkan.
Antara contoh Allah di bawah
Keterangan: Apa-apa yang diperintahkan oleh Allah kita melakukannya atau meninggalkannya, tidak terlepas daripada dua keadaan. Sama ada ia mampu dilakukan oleh kita atau tidak. Contoh perintah yang mampu dikerjakan ialah shalat,zakat, puasa dan lainlain. Apabila Allah memerintahkan kita melakukannya bererti Allah menghendaki kita melakukan semua yang tersebut itu sendiri. Dan apabila Allah memerintahkan manusia melakukan sesuatu yang tidak mungkin atau tidak mampu dilakukannya, seperti perintah Allah supaya pergi dengan segera ke syurga atau mati dalam keadaan beriman, maka itu bererti Allah menghendaki manusia mengambil sebab-sebab yang membawa kepadanya atau ia merupakan buah dan hasil bagi sesuatu perbuatan dan amalan yang membawa kepadanya.Antara contoh perintah ini:Allah yang mampu dilaksanakan oleh manusia ialah firman
Al-Baqarah 2:83
وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَٰقَ بَنِىٓ إِسْرَٰٓءِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا ٱللَّهَ وَبِٱلْوَٰلِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِى ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْيَتَٰمَىٰ وَٱلْمَسَٰكِينِ وَقُولُوا۟ لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِّنكُمْ وَأَنتُم مُّعْرِضُونَ
Bermaksud: Dan (ingatlah), ketika Kami mengambil janji dari Bani Israel (iaitu):Janganlah kamu menyembah selain Allah, dan berbuat baiklah kepada ibu bapa, kaum
23
kerabat, anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta ucapkanlah kata-kata yangbaik kepada manusia, dirikanlah salat dan tunaikanlah zakat. Kemudian kamu tidakmemenuhi janji itu, kecuali sebahagian kecil daripada kamu, dan kamu selaluberpaling.
(al-B aqarah : 8 3 ).
Contoh perintah Allah kepada manusia supaya meninggalkan sesuatu yang mampudilakukan olehnya ialah seperti berzina, merninum arak, melakukan perkara-pekarakeji, menderhakai dua ibu bapa, mengumpat dan lainJain.Contoh perintah kepada manusia supaya melakukan sesuatu yang tidak mampudilakukannya ialah firman Allah berikut:
Aali-Imran 3:133
وَسَارِعُوٓا۟ إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا ٱلسَّمَٰوَٰتُ وَٱلْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ
Dan bersegeralah kamu kepada keampunan dari Tuhanmu dan kepada syurgayang luasnya seluas langit dan bumi. Ia disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa.
(Aali'Imraan: 133).
Perintah Allah ini bermaksud mengambil sebab-sebab yang membawa kepada keampunan Allah dan mernbawa seseorang ke syurga. Sebab-sebab itu ialah iman dan amal saleh. Maka perintah Allah supaya bersegera pergi kepada keampunan Allah itu bererti bersegera kepada beriman dan beramal saleh, kerana ia merupakan sebab bagi keampunan Allah. Untuk bersegera pergi kepada keampunan Allah itu sendiri adalah suatu yang tidak mungkin. Begitu juga dengan perintahNya supaya bersegera pergi kesyurga, maksudNya ialah bersegera beriman dan beramal saleh, kerana iman dan amalsaleh itu merupakan sebab bagi seseorang dapat masuk syurga dengan segera. Tentu sekali Allah tidak bermaksud supaya manusia berlari dengan pantas kepada keampunan Allah atau ke syurga itu sendiri, kerana itu adalah suatu yang di luar batas kemampuan manusia. Boleh juga dikatakan keampunan Allah dan syurga itu adalah buah dan hasil daripada iman dan amal saleh. Maka iman dan amal saleh itulah yang disuruh Allah kita melakukannya dengan segera.Termasuk dalam bahagian ini juga segala perintah Allah yang kadang-kadang kerana sesuatu keuzuran ia tidak dapat dilaksanakan. Tetapi dalam keadaan-keadaan tertentu pula ia mampu dilaksanakan. Contohnya ialah perintah berperang kepada orang-orang
24
Islam. Dalam keadaan mereka tidak mampu berperang, maka mereka hanya dituntut
menyediakan sebab-sebab yang membawa kepada kemampuan mereka berperang.Antara contoh perintah Allah supaya orang mu'min meninggalkan sesuafu, sedangkanperintah itu tentu sekali tidak mampu dilaksanakan ialah firman Allah di bawah ini:
Al-Hujurat 49:12
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱجْتَنِبُوا۟ كَثِيرًا مِّنَ ٱلظَّنِّ
إِنَّ بَعْضَ ٱلظَّنِّ إِثْمٌۖ وَلَا تَجَسَّسُوا۟ وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًاۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ
Bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah banyak daripada purba-sangka (kecurigaan).
(al-Hujuraat:12).
Perintah Allah supaya orang-orang yang beriman menjauhi kebanyakan purba-sangka itu sebenarnya bermaksud supaya mereka menjauhi sebab-sebab yang membawa kepadanya. Lantaran kebanyakan purba-sangka itu sendiri adalah sesuatu yang tidakmungkin dijauhi. Justeru ia datang tanpa ikhtiar manusia.Antara contoh perkara yang diperintah Allah supaya ditinggalkan, tetapi ia tidak mampu dilakukan oleh manusia ialah apa yang tersebut di dalam firmanNya ini
An-Nur 24:2
ٱلزَّانِيَةُ وَٱلزَّانِى فَٱجْلِدُوا۟ كُلَّ وَٰحِدٍ مِّنْهُمَا مِا۟ئَةَ جَلْدَةٍۖ وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِى دِينِ ٱللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِۖ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَآئِفَةٌ مِّنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ
Bermaksud: Perempuan yang berzina dan lelaki yangberzina, hendaklah kamu sebattiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat dan hendaklahdisaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dariorang-oran g yang beriman.
(an-Nuur:2)
Perintah Allah supaya orang-orang Islam tidak dipengaruhi oleh perasaan belaskasihan terhadap kedua penzina (lelaki dan perempuan) dalam menjalankan hukumagama Allah (hukuman had ke atas mereka) jelas, sedangkan perasaan itu bolehtimbul di dalam hati manusia tanpa ikhtiar (ada pilihan pada) mereka. Sst yang di luar daripada kemampuan dan ikhtiar manusia sebagaimana ia tidak mungkin dilakukan, ia juga tidak mungkin ditinggalkan. Kalau begitu apa tujuan Allah memerintahkan
25
supaya orang-orang Islam tidak dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap kedua penzina? Jawabnya ialah mengikut qaedah ke-20 yang dikemukakan di atas,bukan رَأفة(prerasaan belas kasihan) itu sendiri yang diperintah Allah supaya tidak mempengaruhi orang-orang Islam, sebaliknya buah atau akibatnyalah yang diperintah Allah supaya tidak mempengaruhi orang-orang Islam. Buah dan akibat daripada adanya perasaan belas kasihan itu ialah tidak melaksanakan hukuman had yang ditentukan untuk mereka. Jadi maksud firman Allah itu ialah'Jangan sampai kerana adanya belas kasihan di dalam hati kamu terhadap penzina-penzina mengakibatkan kamu tidak melaksanakan hukuman had keatas mereka".
Tiada ulasan:
Catat Ulasan