Khamis, Disember 19, 2019

Qawaid tafsir 2018 sesi 08


Qawaid tafsir 2018 sesi 08

Kaedah 20

إِذَا وَرَدَ مُضَافٌ وَمُضَافٌ إِلَيْهِ وَجَاءَ بَعْدَهُمَا ضَمِيْرٌ،فَالْأَصْلُ عَوْدُهُ   لِلْمُضَافِ

Apabila tersebut mudhaf dan mudhaf ilaihi dan ada pula satu dhamir selepasnya, maka mengikut qaedah asalnya ialah dhamir itu hendaklah kembali kepada mudhaf.

Keterangan: 

Qaedah ini terpakai dalam keadaan tidak ada qarinah (petunjuk) yang menunjukkan dhamir itu tidak kembali kepada mudhaf ilaihi. Dalam keadaan ada qarinah pula, dhamir itu mestilah dikembalikan kepadanya.Contoh aplikasi qaedah ini dapat dilihat pada firman Allah berikut:

Ibrahim 14:34

وَءَاتَىٰكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُۚ وَإِن تَعُدُّوا۟ نِعْمَتَ ٱللَّهِ لَا تُحْصُوهَآۗ إِنَّ ٱلْإِنسَٰنَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ

Dan Dia telah memberikan kepadamu segala apa yang kamu mohonkan kepada-Nya.

Bermaksud: dan jika kamu menghitung ni'mat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan ternpatnya lagi sangat tidak menghargai ni'mat Tuhannya.
(Ibrahim:34).

Di dalam firman Allah ini marji' dhamir ها ialah perkataan  نعمة pada rangkai kata نعمة الله. Ini kerana begitulah mengikut qaedah asalnya. Selain itu, dhamir mu'annats yang diguna di situ juga menunjukkan ia kembali kepada perkataan نعمة bukan kepada perkataan الله yang menjadi mudhaf ilaihi.Contoh dhamir kembali kepada mudhaf ilaihi kerana ada qarinah (petunjuk) pula ialah

26

firman Allah berikut:

An-Nahl 16:114

فَكُلُوا۟ مِمَّا رَزَقَكُمُ ٱللَّهُ حَلَٰلًا طَيِّبًا وَٱشْكُرُوا۟ نِعْمَتَ ٱللَّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ

Bermaksud: Maka makanlah (wahai orang-orang yang beriman) dari apa yang halallagi baik dari rezeki yang telah dikurniakan Allah kepadamu; dan syukurilah ni'mat Allah, jika kamu hanya kepadaNya saja menyembah.
(an-Nahl:114).

Kaedah 21

إِذَا وَقَعَتِ النَّكِرَةُ فِي سِيَاقِ النَّفْيِ أَوِ النَّفْيِ أَوِ النَّهْيِ أَوِ الشَّرْطِ أَوِ الْاِسْتِفْهَامِ دَلَّتْ عَلَى تلْعُمُوْمِ

Apabila (isim) nakirah terletakselepas nafi, nahi, syarat atauistifham, maka ia menunjukkan erti umum.

Contoh-Contohnya:

(1) Contoh nakirah di halaman nafi ialah dua firman Allah berikut:
(i) Al-Infithar 82:19

يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْـًٔاۖ وَٱلْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ

Bermaksud: (Hari itu ialah) hari (ketika) seseorang tidak berdaya sedikitpun untukmenolong orang lain. Dan segala urusan pada hari itu dalam kekuasaan Allah. 
(al-Infithaar:19).

Perkataan نفس adalah nakirah. Ia terletak di halaman nafi, dernikian juga perkataan لنفس maka ia merangkumi setiap orang manusia dan jin. Pada hari itu tiada siapapun berdaya utk menolong orang lain, biar siapapun dia.

Perkataan  شينا  juga terletak di halaman nafi dan ia adalah nakirah, maka ia juga memberi erti umum. Ertinya ialah segala bentuk pertolongan tidak akan dapat diberikan. Sedikit pun pertolongan tidak akan dapat diberikan kepada sesiapa pun.

(ii) Al-Qasas 28:83

تِلْكَ ٱلدَّارُ ٱلْءَاخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِى ٱلْأَرْضِ وَلَا فَسَادًاۚ وَٱلْعَٰقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ

27

Bermaksud: Negeri akhirat (yang telah diterangkan ni'mat-ni'matnya) itu, Kamisediakan utk orang-orang yang tidak bertujuan hendak mendapat sebarang pengaruhatau kelebihan di muka bumi dan tidak ingat hendak melakukan sebarang kerosakan.Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa. 
(al-Qashash:83).

(2) Contoh nakirah di halaman nahi ialah dua firman Allah berikut:

(i) An-Nisa' 4:36

وَٱعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا۟ بِهِۦ شَيْـًٔاۖ وَبِٱلْوَٰلِدَيْنِ إِحْسَٰنًا وَبِذِى ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْيَتَٰمَىٰ وَٱلْمَسَٰكِينِ وَٱلْجَارِ ذِى ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْجَارِ ٱلْجُنُبِ وَٱلصَّاحِبِ بِٱلْجَنۢبِ وَٱبْنِ ٱلسَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَٰنُكُمْۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا

Bermaksud: Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengansesuatu apajua, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa, kaum kerabat, anak-anakyatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yangjauh, dan temansejawat, orang musafir yang terlantar dan juga hamba sahayamu. Sesungguhnya Allahtidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri. 
(an-Nisaa':36).

Perkataan  شينا juga nakirah. Ia terletak di halaman nahi, maka ia menunjukkan Allah melarang dpd perbuatan syirik dalam segala macam dan bentuknya.

(ii) Al-Hijr 15:65

فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِّنَ ٱلَّيْلِ وَٱتَّبِعْ أَدْبَٰرَهُمْ وَلَا يَلْتَفِتْ مِنكُمْ أَحَدٌ وَٱمْضُوا۟ حَيْثُ تُؤْمَرُونَ

Bermaksud: Oleh itu, bawalah pergi keluargamu pada waktu malam dan ikutlah merekadari belakang dan janganlah seseorang pun di antara kamu berpaling (ke belakang);serta pergilah terus ke arah yang diperintahkan kamu menujunya. 
(al-Hijr:65).

(3) Contoh nakirah di halaman syarat ialah dua firman Allah berikut:

At-Taubah 9:6

وَإِنْ أَحَدٌ مِّنَ ٱلْمُشْرِكِينَ ٱسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّىٰ يَسْمَعَ كَلَٰمَ ٱللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُۥۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْلَمُونَ

28

Bermaksud: Dan jika seseorang dari kaum musyrik meminta perlindungan kepadamu(untuk memahami Islam), maka berilah perlindungan kepadanya sehingga dia sempatmendengar keterangan-keterangan Allah (tentang hakikat Islam itu), kemudianhantarlah dia ke mana-mana tempat yang aman baginya. Perintah yang tersebut ialahkerana mereka itu kaum yang tidak mengetahui (hakikat Islam). 
(at-Taubah:6).

(ii) An-Nahl 16:53

وَمَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ ٱللَّهِۖ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ ٱلضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْـَٔرُونَ

Bermaksud: Dan apa saja ni'mat yang ada padamu, maka adalah ia dari Allah;kemudian, apabila kamu ditimpa kesusahan, maka kepadaNyalah kamu meraungmeminta pertolongan. (an-Nahl : 53).

(4) Contoh nakirah di halaman istifham ialah dua firman Allah berikut:

(i) Maryam 19:65

رَّبُّ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا فَٱعْبُدْهُ وَٱصْطَبِرْ لِعِبَٰدَتِهِۦۚ هَلْ تَعْلَمُ لَهُۥ سَمِيًّا

Bermaksud: Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi serta segalayang ada di antara keduanya; oleh itu, sembahlah engkau akan Dia dan bersabarlahdengan tekun tetap dalam beribadat kepadaNya; adakah engkau mengetahui sesiapapun yang senama dan sebanding denganNya?
(Maryam:65).

(ii) Fathir 35:3

يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱذْكُرُوا۟ نِعْمَتَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْۚ هَلْ مِنْ خَٰلِقٍ غَيْرُ ٱللَّهِ يَرْزُقُكُم مِّنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِۚ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ

Bermaksud: Wahai umat manusia, kenangkanlah ni'mat Allah yang telahdikurniakanNya kepadamu; tidak ada sama sekali yang menciptakan sesuatu selaindaripada Allah; Dia memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi. Tiada Tuhanmelainkan Dia, maka mengapa kamu rela dipalingkan (dari menyembahnya)?
(Fathir:3).
29

Peringatan:

Apabila isim nakirah terletak di halaman nafi dan ia dinafikan dengan لا التي لنفي الجنس (La nafi jenis), atau tersebut sebelumnya من الز ائدة, maka ia menguatkan lagi erti umum.

Kaedah 22

اِسْتِفْهَامُ الْإِنْكَارِ يَكُوْنُ مُضَمِّنًا مَعْنَى النَّفْيِ

Istifham inkari mengandungi ma'na nafi

Antara contohnya ialah firman Allah di bawah ini:

Fushshilat 41:33

وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَآ إِلَى ٱللَّهِ وَعَمِلَ صَٰلِحًا وَقَالَ إِنَّنِى مِنَ ٱلْمُسْلِمِينَ

Bermaksud: Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku
termasuk orang-orang yang menyerah diri?
 (Haa Miim as-Sajdah/fusilat:33).

Boleh juga ia diterjemahkan begini:Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada(mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta dia sendiri mengerjakan amal yang saleh, sambil berkata: Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yangberserah bulat-bulat kepada Allah) !

30
😉

Qawaid tafsir 2018 sesi 08

Kaedah 20

إِذَا وَرَدَ مُضَافٌ وَمُضَافٌ إِلَيْهِ وَجَاءَ بَعْدَهُمَا ضَمِيْرٌ،فَالْأَصْلُ عَوْدُهُ   لِلْمُضَافِ

Apabila tersebut mudhaf dan mudhaf ilaihi dan ada pula satu dhamir selepasnya, maka mengikut qaedah asalnya ialah dhamir itu hendaklah kembali kepada mudhaf.

-apa itu mudhaf dam mudhafunilaih
Nahwu Sorof 33
Idhofah
Idhofah atau sering juga disebut Mudhaf - Mudhaf Ilaih adalah menyandarkan satu kata kepada kata lainnya. Struktur Idhofah terdiri dari dua bagian, yaitu Mudhaf dan Mudhaf Ilaih. Lihat contoh berikut:
مَكْتَبُ مُجَمَّدٍ
غُرْفَةُ الضُيَوْفِ
Kata maktabu pada contoh pertama berposisi sebagai Mudhof, sedangkan kata Muhammadin adalah Mudhaf ilaih, Sehingga artinya adalah Bukunya Muhammad.
Sedangkan pada contoh kedua, kata Ghurfatu adalah Mudhaf, sedangkan kata Dhuyufi adalah Mudhaf Ilaih sehingga artinya adalah Ruang tamu.
Berikut adalah aturan yang berlaku pada struktur Idhofah:
Mudhaf tidak boleh diawali Alim LamKedudukan Mudhaf adalah MarfukMudhaf ilaih berkedudukan MajrurMudhaf Ilaih boleh diawali alif lam atau tidak

Keterangan: 

Qaedah ini terpakai dalam keadaan tidak ada qarinah (petunjuk) yang menunjukkan dhamir itu tidak kembali kepada mudhaf ilaihi. Dalam keadaan ada qarinah pula, dhamir itu mestilah dikembalikan kepadanya.Contoh aplikasi qaedah ini dapat dilihat pada firman Allah berikut:

Ibrahim 14:34

وَءَاتَىٰكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُۚ

وَإِن تَعُدُّوا۟ نِعْمَتَ ٱللَّهِ لَا تُحْصُوهَآۗ إِنَّ ٱلْإِنسَٰنَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ

Dan Dia telah memberikan kepadamu segala apa yang kamu mohonkan kepada-Nya.

Bermaksud: dan jika kamu menghitung ni'mat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya.

Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan ternpatnya lagi sangat tidak menghargai ni'mat Tuhannya.
(Ibrahim:34).

Di dalam firman Allah ini marji' dhamir ها ialah perkataan  نعمة pada rangkai kata نعمة الله. Ini kerana begitulah mengikut qaedah asalnya. Selain itu, dhamir mu'annats yang diguna di situ juga menunjukkan ia kembali kepada perkataan نعمة bukan kepada perkataan الله yang menjadi mudhaf ilaihi.

Contoh dhamir kembali kepada mudhaf ilaihi kerana ada qarinah (petunjuk) pula ialah
26
firman Allah berikut:

An-Nahl 16:114

فَكُلُوا۟ مِمَّا رَزَقَكُمُ ٱللَّهُ حَلَٰلًا طَيِّبًا وَٱشْكُرُوا۟ نِعْمَتَ ٱللَّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ

Bermaksud: Maka makanlah (wahai orang-orang yang beriman) dari apa yang halal lagi baik dari rezeki yang telah dikurniakan Allah kepadamu; dan syukurilah ni'mat Allah, jika kamu hanya kepadaNya saja menyembah.
(an-Nahl:114).
فَكُلُوا۟ مِمَّا رَزَقَكُمُ ٱللَّهُ حَلَٰلًا طَيِّبًا

وَٱشْكُرُوا۟ نِعْمَتَ ٱللَّهِ

إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ
Nak balik إِيَّاهُ kepada نِعْمَتَ ٱللَّهِ
Hanya kepadanya menyerah..kembali kepada allah.
Kita tak sembah allah.

Kaedah 21

إِذَا وَقَعَتِ النَّكِرَةُ فِي سِيَاقِ النَّفْيِ أَوِ النَّفْيِ أَوِ النَّهْيِ أَوِ الشَّرْطِ أَوِ الْاِسْتِفْهَامِ دَلَّتْ عَلَى تلْعُمُوْمِ

Apabila (isim) nakirah terletak selepas nafi, nahi, syarat atau istifham, maka ia menunjukkan erti umum.

Contoh-Contohnya:

(1) Contoh nakirah di halaman nafi ialah dua firman Allah berikut:
(i) Al-Infithar 82:19

يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْـًٔاۖ وَٱلْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ

Bermaksud: (Hari itu ialah) hari (ketika) seseorang tidak berdaya sedikitpun untukmenolong orang lain. Dan segala urusan pada hari itu dalam kekuasaan Allah. 
(al-Infithaar:19).

يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْـًٔاۖ وَٱلْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ

Perkataan نفس adalah nakirah. Ia terletak di halaman nafi(selepas perkataan tidak) demiikian juga perkataan لنفس maka ia merangkumi setiap orang manusia dan jin. Pada hari itu tiada siapapun berdaya utk menolong orang lain, biar siapapun dia.
-perkataan isim nakirah شَيْـًٔاۖ

Perkataan  شينا  juga terletak di halaman nafi dan ia adalah nakirah, maka ia juga memberi erti umum. Ertinya ialah segala bentuk pertolongan tidak akan dapat diberikan. Sedikit pun pertolongan tidak akan dapat diberikan kepada sesiapa pun.

(ii) Al-Qasas 28:83

تِلْكَ ٱلدَّارُ ٱلْءَاخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِى ٱلْأَرْضِ وَلَا فَسَادًاۚ وَٱلْعَٰقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ

27

Bermaksud: Negeri akhirat (yang telah diterangkan ni'mat-ni'matnya) itu, Kami sediakan utk orang-orang yang tidak bertujuan hendak mendapat sebarang pengaruh atau kelebihan di muka bumi dan tidak ingat hendak melakukan sebarang kerosakan.Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa. 
(al-Qashash:83).
تِلْكَ ٱلدَّارُ ٱلْءَاخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ

👈عُلُوًّا فِى ٱلْأَرْضِ وَلَا

👈فَسَادًاۚ وَٱلْعَٰقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ

-isim naqirah..
-dihalaman nafi...

(2) Contoh nakirah di halaman nahi ialah dua firman Allah berikut:

(i) An-Nisa' 4:36

وَٱعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا۟ بِهِۦ شَيْـًٔاۖ وَبِٱلْوَٰلِدَيْنِ إِحْسَٰنًا وَبِذِى ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْيَتَٰمَىٰ وَٱلْمَسَٰكِينِ وَٱلْجَارِ ذِى ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْجَارِ ٱلْجُنُبِ وَٱلصَّاحِبِ بِٱلْجَنۢبِ وَٱبْنِ ٱلسَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَٰنُكُمْۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا

Bermaksud: Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apa jua, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh, dan teman sejawat, orang musafir yang terlantar dan juga hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri. 
(an-Nisaa':36).
وَٱعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ

👈وَلَا تُشْرِكُوا۟ بِهِۦ

👈شَيْـًٔاۖ وَبِٱلْوَٰلِدَيْنِ إِحْسَٰنًا وَبِذِى ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْيَتَٰمَىٰ وَٱلْمَسَٰكِينِ وَٱلْجَارِ ذِى ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْجَارِ ٱلْجُنُبِ وَٱلصَّاحِبِ بِٱلْجَنۢبِ وَٱبْنِ ٱلسَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَٰنُكُمْۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا

Perkataan  شينا juga nakirah. Ia terletak di halaman nahi, maka ia menunjukkan Allah melarang dpd perbuatan syirik dalam segala macam dan bentuknya.

(ii) Al-Hijr 15:65

فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِّنَ ٱلَّيْلِ وَٱتَّبِعْ أَدْبَٰرَهُمْ وَلَا يَلْتَفِتْ مِنكُمْ أَحَدٌ وَٱمْضُوا۟ حَيْثُ تُؤْمَرُونَ

Bermaksud: Oleh itu, bawalah pergi keluargamu pada waktu malam dan ikutlah mereka dari belakang dan janganlah seseorang pun di antara kamu berpaling (ke belakang);serta pergilah terus ke arah yang diperintahkan kamu menujunya. 
(al-Hijr:65).

فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِّنَ ٱلَّيْلِ وَٱتَّبِعْ أَدْبَٰرَهُمْ

👈وَلَا يَلْتَفِتْ مِنكُمْ أَحَدٌ وَٱمْضُوا۟ حَيْثُ تُؤْمَرُونَ

(3) Contoh nakirah di halaman syarat ialah dua firman Allah berikut:

At-Taubah 9:6

وَإِنْ أَحَدٌ مِّنَ ٱلْمُشْرِكِينَ ٱسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّىٰ يَسْمَعَ كَلَٰمَ ٱللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُۥۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْلَمُونَ

28

Bermaksud: Dan jika seseorang dari kaum musyrik meminta perlindungan kepadamu(untuk memahami Islam), maka berilah perlindungan kepadanya sehingga dia sempatmendengar keterangan-keterangan Allah (tentang hakikat Islam itu), kemudian hantarlah dia ke mana-mana tempat yang aman baginya. Perintah yang tersebut ialahkerana mereka itu kaum yang tidak mengetahui (hakikat Islam). 
(at-Taubah:6).

👈وَإِن

👈ْ أَحَدٌ مِّنَ ٱلْمُشْرِكِينَ ٱسْتَجَارَكَ

👈 فَأَجِرْهُ
-jawab syarat

حَتَّىٰ يَسْمَعَ كَلَٰمَ ٱللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُۥۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْلَمُونَ

-asal nak masuk nak belajar tiada kecuali

(ii) An-Nahl 16:53

وَمَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ ٱللَّهِۖ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ ٱلضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْـَٔرُونَ

Bermaksud: Dan apa saja ni'mat yang ada padamu, maka adalah ia dari Allah;kemudian, apabila kamu ditimpa kesusahan, maka kepadaNyalah kamu meraungmeminta pertolongan. (an-Nahl : 53).

وَمَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ

👈 فَمِنَ ٱللَّهِۖ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ ٱلضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْـَٔرُونَ

-fa jawab

(4) Contoh nakirah di halaman istifham ialah dua firman Allah berikut:

(i) Maryam 19:65

رَّبُّ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا فَٱعْبُدْهُ وَٱصْطَبِرْ لِعِبَٰدَتِهِۦۚ هَلْ تَعْلَمُ لَهُۥ سَمِيًّا

Bermaksud: Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi serta segalayang ada di antara keduanya; oleh itu, sembahlah engkau akan Dia dan bersabarlahdengan tekun tetap dalam beribadat kepadaNya; adakah engkau mengetahui sesiapapun yang senama dan sebanding denganNya?
(Maryam:65).

رَّبُّ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْض

ِ وَمَا بَيْنَهُمَا

فَٱعْبُدْهُ

وَٱصْطَبِرْ لِعِبَٰدَتِهِۦۚ

هَلْ تَعْلَمُ لَهُۥ

👈سَمِيًّا
-isim naqirah
-tauhid asma wasifat
-tak terima tauhid 3...jahil
-dlm ayat ini ada tiga2 tauhid itu

(ii) Fathir 35:3

يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱذْكُرُوا۟ نِعْمَتَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْۚ هَلْ مِنْ خَٰلِقٍ غَيْرُ ٱللَّهِ يَرْزُقُكُم مِّنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِۚ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ

Bermaksud: Wahai umat manusia, kenangkanlah ni'mat Allah yang telah dikurniakanNya kepadamu; tidak ada sama sekali yang menciptakan sesuatu selain daripada Allah; Dia memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi. Tiada Tuhan melainkan Dia, maka mengapa kamu rela dipalingkan (dari menyembahnya)?
(Fathir:3).

يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱذْكُرُوا۟ نِعْمَتَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْۚ

👈هَلْ مِنْ خَٰلِقٍ غَيْرُ ٱللَّهِ
-yg nak naqirah dihalaman istifham.

يَرْزُقُكُم مِّنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِۚ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ
-

29

Peringatan:

Apabila isim nakirah terletak di halaman nafi dan ia dinafikan dengan لا التي لنفي الجنس (La nafi jenis), atau tersebut sebelumnya من الزائدة, maka ia lebih menguatkan lagi erti umum.
👈هَلْ

👈مِنْ خَٰلِقٍ غَيْرُ ٱللَّهِ

-ada min.

Kaedah 22

اِسْتِفْهَامُ الْإِنْكَارِ يَكُوْنُ مُضَمِّنًا مَعْنَى النَّفْيِ

Istifham inkari mengandungi ma'na nafi

Antara contohnya ialah firman Allah di bawah ini:

Fushshilat 41:33

وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَآ إِلَى ٱللَّهِ وَعَمِلَ صَٰلِحًا وَقَالَ إِنَّنِى مِنَ ٱلْمُسْلِمِينَ

Bermaksud: Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku
termasuk orang-orang yang menyerah diri?
 (Haa Miim as-Sajdah/fusilat:33).

Boleh juga ia diterjemahkan begini:Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada(mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta dia sendiri mengerjakan amal yang saleh, sambil berkata: Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yangberserah bulat-bulat kepada Allah) !

30


Tiada ulasan:

Catat Ulasan