Isnin, Disember 23, 2019

Qawaid tafsir 2018 sesi 10


Qawaid tafsir 2018 sesi 10
Keadah tafsir 24

قاعدة  24  اَلِاسْتِفْهَامُ عَقِبَ ذِكْرِ الْمَعَايِبِ أَبْلَغُ مَنَ الْأَمْرِ بِتَرْكِهَا

Istifham (bertanya) setelah menyebutkan ke'aiban-ke'aiban(sesuatu), lebih mendalam lagi ma'nanya daripada Perintah meninggalkannya.

Keterangan: Bertanya dengan maksud melarang, setelah ke'aiban sesuatu yang hendak dilarang lebih mendalam daripada melarang secara terang.menyebutkan ke'aiban-lagi ma'na larangannya  kaedah ini boleh diaplikasikan pada firman Allah di bawah ini sebagai contohnya.

Allah berfirman:

Al-Ma'idah 5:91

إِنَّمَا يُرِيدُ ٱلشَّيْطَٰنُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ ٱلْعَدَٰوَةَ وَٱلْبَغْضَآءَ فِى ٱلْخَمْرِ وَٱلْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ ٱللَّهِ وَعَنِ ٱلصَّلَوٰةِۖ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ

Maksudnya: Sesungguhnya Syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu dengan sebab arak dan judi dan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan daripada mengerjakan sembahyang. Oleh itu, mahukah kamu berhenti (daripada melakukan perkara-perkara yang keji dan kotor itu atau kamu masih berdegil)?
(al-Maa'idah:91).

Setelah Allah mengemukakan sebahagian daripada keburukan arak dan judi, Allahbertanya: "Mahukah kamu berhenti (daripada melakukan perkara-perkara yang keji

32

dan kotor itu atau kamu masih berdegil)? Pertanyaan ini dikemukakan bukan untuk mengetahui jawapan daripada orang yang ditanya, tetapi untuk melarangnya daripadaminum arak dan berjudi. Maka larangan seperti itu lebih mendalam lagi ma'nanya daripada melarang secara terang dengan berkata: "Oleh itu janganlah minum arak dan janganlah berjudi." Kenapa ma'nanya lebih mendalam daripada melarang dengan terang begitu? Jawabnya ialah kerana pertanyaan tersebut dikemukakan setelah disebut keburukan-keburukan arak dan judi terlebih dahulu. Semakin banyak keburukan-keburukannya disebut, semakin mendalamlah pula erti larangan didalamnya.

Lihat juga ayat ke-90 sebelum ayat yang dikemukakan di atas. Di situ sebenarnya sudah tersebut ke'aiban serta keburukan arak dan judi itu, selain ke'aiban dan keburukannya yang disebutkan di dalam ayat ke-91.
Sudah tersebut juga larangan Allah di dalamnya.
Lihat firman Allah berkenaan:

Al-Ma'idah 5:90

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ إِنَّمَا ٱلْخَمْرُ وَٱلْمَيْسِرُ وَٱلْأَنصَابُ وَٱلْأَزْلَٰمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ ٱلشَّيْطَٰنِ فَٱجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Maksudnya: wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, judi,pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah itu adalah(semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya.
(al-Maa' idah: 90).

Jadi maksud pertanyaan di dalam ayat ke-31 di atas ialah larangan. Ia dari segi ma'nanya sama juga denganفانتهوا (maka berhentilah kamu) misalnya. Cuma ma'nanya lebih mendalam daripada berkata   فانتهوا

Tiada bhs lain yg boleh mengganti bhs arab.
Bhs arab boleh menampung...
Tanya bukan nak jawapan tetapi larangan..

Kaedah tafsir alquran no.25

قاعدة 25 اَلِاسْمُ الْمَوْصُوْلُ يُفِيْدُ عِلِّيَّةَ الْحُكْمِ
Isim maushul (dengan silahnya kadang2 diguna untuk) menyatakan 'ilat (sebab)hukum (sesuatu kenyataan yg diberikan)

#disini, sebab =ilat

Isim maushul (dengan shilahnya kadang-kadang diguna untuk)menyatakan 'illat hukum (sesuatu kenyataan yang diberikan)

*isim mausul adalah daripada isim makrifah
*silah adalah ayat yg berada selepas isim mausul

Di bawah ini dikemukakan dua contoh untuk aplikasi qaedah ini daripada firman Allah s.w.t.:
(1)

33

Contoh
Yunus 10:52

ثُمَّ قِيلَ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا۟ ذُوقُوا۟ عَذَابَ ٱلْخُلْدِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا بِمَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ

Bermaksud: Kemudian dikatakan kepada orang-orang yang zalim (musyrik) itu:"Rasakanlah azab yang kekal. Tidaklah kamu dibalas melainkan dengan apa yang telah kamu kerjakan (di dunia dahulu)."
(Yunus:52).

Isim maushul dengan shilahnya di dalam ayat ini diguna sebagai 'illat (sebab) bagi perintah Allah: ذوقوا عذاب الخلد
(Rasakanlah azab yang kekal. Tidaklah kamu dibalas melainkan dengan apa yang telah kamu kerjakan). Seolah-olahnya ada pertanyaan disitu, bahawa: "Kenapakan dikatakan begitu kepada mereka? Jawabnya ialah kerana mereka telah berlaku zalim(  ظَلَمُوا۟ini silahnya  ) semasa di dunia dahulu.

     
(ii) Ali-Imran 3:12

قُل لِّلَّذِينَ كَفَرُوا۟ سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَىٰ جَهَنَّمَۚ وَبِئْسَ ٱلْمِهَادُ

Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang kafir itu: Kamu akan dikalahkan (di dunia ini) dan akan dihimpunkan (pada hari kiamat) ke dalam Neraka Jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat yang disediakan."
(Aali'Imraan:12).

Isim maushul dengan shilahnya di dalam ayat ini diguna sebagai 'illat (sebab)(dlm bab ini ilat =sebab)) bagi dikatakan begitu kepada mereka. Kenapakah mereka dikatakan, "Kamu akan dikalahkan (di dunia ini) dan akan dihimpunkan (pada hari kiamat) ke dalam Neraka Jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat yang disediakan."? Jawabnya ialah kerana mereka kafir.
Mereka kafir itu isim mausul yg merupakan sebab.
Isim mausul merupakan ilat.

Kaedah 26

اَلْأَصْلُ إِبْقَاءُ الْمُطْلَقِ عَلَى إِطْلَاقِهِ حَتَّى يَرِدَ مَا يَقَيِّدُهُ

Hukum yang Muthlaq dikekalkan dengan kemuthlaqannya selagi tidak ada dalil yang mengqaidkannya..

Contohnya ialah firman Allah
di bawah ini:

Al-Baqarah 2:185

شَهْرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِىٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلْقُرْءَانُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَٰتٍ مِّنَ ٱلْهُدَىٰ وَٱلْفُرْقَانِۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ ٱلشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَۗ يُرِيدُ ٱللَّهُ بِكُمُ ٱلْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ ٱلْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا۟ ٱلْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا۟ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَىٰكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

34

Maksudnya: (Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadan, bulan yang didalamnya diturunkan (permulaan) al- Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia danpenjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yangbatil). Karena itu, barang siapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) dibulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barans siapa sakit ataudalam perialanan (lalu ia berbuka). maka (wajiblah baginya berpuasa)" sebanvak hari yang ditinggalkannya itu. pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.
(al-Baqarah:185).

Seseorang yang sakit atau dalam perjalanan di bulan Ramadhan dibenarkan tidak berpuasa, cuma dia hendaklah menggantikannya dengan berpuasa pada hari-hari lain.Allah bagaimanapun tidak mengqaidkan hari-hari yang lain itu dengan apa-apa.Dengan itu tidak bolehlah disyaratkan mengqadha' puasa yang ditinggalkan, secara berturut-turut atau pada hari-hari tertentu sahaja dan sebagainya. Seseorang malah boleh menggantikannya pada mana-mana hari yang dikehendakinya, sama ada secara berturut-turut atau terpisah-pisah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan