Sabtu, Disember 07, 2019

Sahih bukhari kitab iman sesi 77 @36

Sahih bukhari kitab iman sesi 77 @36

Bab (sambungan)tanpa tajuk

Sesi 36
Bab tanpa tajuk.
Byk kitab yg bincang tentang tajuknya shj
Ferobri murid bukhari
Salin atas salinn sehingga ada mesin cetak.
Anak murid ferobri pula beberapa orang.
Bolweh berlaku berbagai keadaan yg akan berlaku.
Ada naskah karimah,Ada lafaz Bab shj.
DLM naskah asili,tiada Bab langsung jadi masuk Bab sebelum ni.
Tapi BG imam nawawi  tiada tajuk
Bg hafiz ibnu hajar boleh kedua2nya.
Apa kesesuaian bab ini dgn bab sebelumnya.
Boleh dikatakan ia adalah fasal untuk bab sebelumnya.
Shelkul hinds kata tajuk yg sesuai adalah
Bab apabila sesaorang menerima islam dia  akan lapang dada menerimanya.
Dlm naskah karimah(seorang ahli hadis perempuan)hanya tulis bab
Bab sebelum
Bab sebelum ini adalah soalan jibril
Ini bab tanpa tajuk/terjemah(terjemah boleh juga bermakna biodata)
Alabwakwatarojim=bab2 dan tajuk2.buku yg mensyarahkan tentang tajuk2 kitab iman bukhari.
Dlm naskah asili tiada tajuk langsung.

Ikut imam .....ada tajuk.
Jika tidak ia adalah sebhg dgn bab sebelum ini sedangkan tiada kesesuaian dgn bab sebelum.
Tapi imam nawawi
Hafiz ibnu hajar kata ada kesesuaian.
Dia semacam ceraian(fasal)
باب سؤال هرقل عن المسلمين أيزيدون أو ينقصون:

Hadis ini dijumpai dlm kitabul wahyu,itu yg pjg.hadisnya
Zuhri rajin meringkaskn hadis
Tapi disini imam bukhari yg buat.

«51» حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ حَمْزَةَ قَالَ:

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ عَنْ صَالِحٍ

عَنِ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ

أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَبَّاس

ٍ أَخْبَرَهُ قَالَ:

أَخْبَرَنِي أَبُو سُفْيَان

َ أَنَّ هِرَقْلَ قَالَ لَهُ سَأَلْتُكَ هَلْ يَزِيدُونَ أَمْ يَنْقُصُونَ،
Sesungguhnya heraklu telah berkata Adakah ia(orang yg mengikutinya) bertambah atau berkurang
فَزَعَمْتَ أَنَّهُمْ يَزِيدُونَ،
Maka kamu menjawab Sesungguhnya ia bertambah
وَكَذَلِكَ الإِيمَانُ حَتَّى يَتِمَّ.
Dan demikianlah iman sehingga ia sempurna
وَسَأَلْتُكَ هَلْ يَرْتَدُّ أَحَدٌ سَخْطَةً لِدِينِهِ بَعْدَ أَنْ يَدْخُلَ فِيهِ،
Adakah sesiapa yg murtad apabila telah memasukinya
فَزَعَمْتَ أَنْ لاَ،
Engkau menjawab tidak ada
وَكَذَلِكَ الإِيمَانُ حِينَ تُخَالِطُ بَشَاشَتُهُ الْقُلُوبَ،
Begitulah iman apabila telah meresapi dalam hati
لاَ يَسْخَطُهُ أَحَدٌ.
Tiada seorang pun yg meninggalkan

Hadis dlm kitabul wahyu.
Ada tempat iman dgn makna deen atau dgn makna iman.
Boleh bertukar2 antara pemakaian bahasaiman dan deen.
Heraklu  dikatakan islam tapi tak kuat dan lebih sahih dia tidak islam.
Bab orang beriman takut hilang iman/terhapus amalan yg sebelum2nya.
Walaupun kena beringat tapi tidak perlu bimbang jika iman telah meresap.Tapi tak leh terlalu yakin akan mati dlm islam.

Imam bukhari mengisyaratkan jika orang yg telah betul2 beriman maka tak perlu risau sangat.tak bukanlah bermakna tidak perlu berjaga2

Bermula di zaman Sheikul hinds,ilmu hadis mula tersebar oleh anak muridnya dari deoband keserata dunia.

Nak hilang kan kekeliruan yg timbul
Bg sheikul hinds tajuk yg sesuai adalah brang siapa yg dihendaki allah akan buka dada dia untuk islam
Sufah jumpa dlm kitabul wahyu,diriwayat abul yaman dan disini oleh abu hamzah.

Muhamad bin muslim azzuhri yg suka meringkaskan hadis.dlm kitabul jihad adalah penuh.

باب فَضْلِ مَنِ اسْتَبْرَأَ لِدِينِهِ:

Bab kelebihan orang yg menjaga kesucian agamanya.
Termasuklah iman,ihsan,agama,
Kalu buat maksiat ,ada iman juga tapi tak ada kelebihan

Bila jaga agama,kehormatan juga terjaga.
Imam bukhari tidak masukan وَعِرْضِهِ,kerana itu adalah hasilnya

Jadi bila jaga agama termasuklah kesucian imannya,deennya,islamnya.

Menjaga kesucian agama adalah juga meninggalkan larangan bukan saja buat tapi juga tinggalkan.

Biar boleh islam yg benar,jika tidak islam bercampur aduk dgn ajaran lain .
Kalu tak jaga kuranglah imannya dan islamnya
Istibroalideenihi. اسْتَبْرَأَ لِدِيِنِهِ
Orang mukmin takut terhapus amal dgn tidak mendekati perkara larangan.

أَبُو نُعَيْمorang yg  nakal walaupun kuat  beragama
Adasekali orang ketuk rumah,kata saya anak cucu salah seorang anak adam,lalu dia keluar dan peluk serta kata tak sangka aku akan jumpa anak adam.
Ada ketika dia naik angin .
30 tambah 3,ini hadis tuan ke,ini tidak katanya yg ke11,21&31,dia sepak kawan tu.iman ahamad.yahya bin main kata tak pa ,saya rasa bertuah kena sepak
Muhajirin
Ansar

«52» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ حَدَّثَنَا زَكَرِيَّاءُ عَنْ عَامِرٍ قَالَ: سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ يَقُولُ:
Telah menceritakan kepada kami
Abu Nu'aim Telah menceritakan kepada kami
Zakaria dari 'Amir berkata; aku mendengar An Nu'man bin Basyir berkata

النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍmak dan ayahnya sahabat
Anak ansar yg mula2 lahir ,tahun 2 hijrah
Terkenal sebagai sahabat kecil.
Yahya bin main kata dia dengar hadis ini sahaja tetapi pendapat ini tak berapa tepat,kerana ditempat lain dia juga ada dengar dari nabi.
Syarat meriwayat adalah baligh dan islam ,tetapi terima hadis tak mesti.
Seorang yg sangat pemurah.

Nabi bina tempat  untuk bersyair untuk hasan ,dan nukman ini juga seorang penyair.

114hadis.
5 hadis disepakati oleh bukhari dan muslim
Nabi doakan untuknya,kamutak suka sampai kedarjat kamu,anak kamu akan sampai kesyam dan dia dibunuh disyam oleh khalid bin kalialqhulaie  seorang muanafik

Hadis ini istimewa,ini adalah paksi ajaran islam ,ada yg kata satu pertiga dari agama

سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: ((الْحَلاَلُ بَيِّنٌ وَالْحَرَامُ بَيِّنٌ،

aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Yang halal sudah jelas dan yang haram juga sudah jelas

وَبَيْنَهُمَا مُشَبَّهَاتٌ لاَ يَعْلَمُهَا كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ،
Namun diantara keduanya ada perkara syubhat (samar) yang tidak diketahui oleh banyak orang.

فَمَنِ اتَّقَى الْمُشَبَّهَاتِ اسْتَبْرَأَ لِدِيِنِهِ وَعِرْضِهِ،
Maka barangsiapa yang menjauhi diri dari yang syubhat berarti telah memelihara agamanya dan kehormatannya.

-bila jaga agama ,maka yg lain dgn sendirinya terjaga
Tetapi jika hanya jaga kehormatan belum tentu agama terjaga
-
وَمَنْ وَقَعَ فِي الشُّبُهَاتِ كَرَاعٍ يَرْعَى حَوْلَ الْحِمَى،
يُوشِكُ أَنْ يُوَاقِعَهُ.

أَلاَ وَإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى،
أَلاَ إِنَّ حِمَى اللَّهِ فِي أَرْضِهِ مَحَارِمُهُ،

أَلاَ وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ،
وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ.
أَلاَ وَهِيَ الْقَلْبُ
Dan barangsiapa yang sampai jatuh (mengerjakan) pada perkara-perkara syubhat, sungguh dia seperti seorang penggembala yang menggembalakan ternaknya di pinggir jurang yang dikhawatirkan akan jatuh ke dalamnya. Ketahuilah bahwa setiap raja memiliki batasan, dan ketahuilah bahwa batasan larangan Allah di bumi-Nya adalah apa-apa yang diharamkan-Nya. Dan ketahuilah pada setiap tubuh ada segumpal darah yang apabila baik maka baiklah tubuh tersebut dan apabila rusak maka rusaklah tubuh tersebut. Ketahuilah, ia adalah hati".

-jadi nukman bin basyir sendiri yg dengar dari nabi
-yg mula2 lahir dikalangan  ansar.
مُشَبَّهَاتٌtidak jelas atau samar
Yg tengah ditinggal
Yg halal terang ,ada nas
Yg haram terang
Mutasyabihah.
Musybihah
Jadi ada kurang lagi lah agama ini?
Makna yg tidak diketahui ramai orang.
Contoh benda baru,pemindahan anggota,lagu mn?
Kepada yg belajar boleh keluar hukum berdasarkan kaedah .
Contoh pilihanraya,apa hukumnya?
Jadi wakil rakyat,apa hukum dia?ada yg tahu tapi tidak ramai yg tahu.

Perkara yg tiada nas yg terang.
Mujtahid ni halal dan mujtahid lain kata haram.
Contoh udang ketam,mazhab syafie kata boleh sebab air suci,bangkai nya suci,abu hanifah taksir nabi tak pernah makan jadi kenapa nabi tak makan.
Jadi kalunak cermat nak ambil yg mn?
Ambil yg tidakla.
Tapi
Merokok,tiada dalil haramkan samada dlm quran dan hadis,tapi bila dah tahu betapa bahaya

Contoh perkara yg tak jelas
Anak dgn hamba,Rupa anak tu rupa abang saad bin waqas yg dtg kerumah zam'ah
Hamba tu hamba Zam'ah , saudah isteri nabi juga anak zam'ah
Nabi hukum ,anak ini kepunyaan tuan tilam,bapa kepada anak zina boleh batu sj.tapi kamu saudah  kena berhijab
Ini la dipanggil syubhat.

Begitu juga isteri yg berzina,anak tu tetap anak suami,tapi jika suami menafikan ada hukum lian.jangan mudah2 nafikan anak.
Nukman melakukan tajlis
Tajlis=tak sebut nama tok guru.
Hadis yg cukup untuk amal agama
1.al amal bi niat
2.Hadis ini,penting sebab yg halal dan yg haram.
3.tidak senang apa ygdia dapat
4.Hadis yg meninggalkan apa yg tidak berguna@hati tidak terikat dgn dunia br mendapat kasihsayang allah.

Yg tak jelas jgn pegang terlalu kemas
Nabi larang orang perempuan gi kubur.buat larangan yg mutlak.jika pegang yg larangan jadi dia akan kata haram.
Anak yg tak jelas bapanya,kisah hamba aad bin zam'ah,kata itu ada saya sebab anak hamba ayah saya.
Nabi hukum,anak ini kepunyaan tuan punya tilam,dan orang yg berzina boleh batu shj.tapi saudah isteri nabi disuruh berhijab dgn .anak serupa dgn abang saad bin abi waqas,ini syubhat.nabi jaga walaupun syubhat.
Begitu juga isteri yg berzina ,anak itu dikira anak dia/suami dia,alwaladulilfirosh/anak adalah kepunyaan tuan tilam.tapi jika suami nafi anak tidak boleh dibinkan suaminya.tapi ingatan untuk jangan mudah2 menafikan anak
 
Al wakidi.tak leh pakai.
Bila sebut haram ke,kena siksa ke,masuk neraka ke,maka itu jelas.

1.Mustabiha,ada keserupaan dgn yg halal dan ada kerupaan dgn yg haram
2.Mutasyabihah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan