Tafsir asas quran nota 1(11)
kajian terhadap al-Qur'an dengan menggunakan 'aqal fikiran. Kefahaman dan pemahaman al-Qur'an secara mendalam itulah sebenarnya yang dikatakan tafsir al-
Qur'an menggunakan fikiran التفسير بالرأي.
Peringatan:
Perlu sekali difahami dengan baik pengertian mentafsir al-Qur'an dengan menggunakan fikiran. Sesetengah orang mengharamkan semua bentuk tafsir yang menggunakan 'aqalfikiran. Sesetengah yang lain pula mengambil kesempatan daripadanya dan bertindak mentafsirkan al-Qur'an dengan sewenang-wenang dan sesuka hati. Imam Ibnu Taimiyyah di dalam Muqaddimah Usul Tafsirnya telah menulis beberapa panduan penting berhubung dengan perkara ini. Penulis akan menyaringnya menggunakan bahasa yang mudah dan ringkas. Kata beliau: "Tafsir menggunakan fikiran terbahagi kepada dua.
(a)Tafsir menggunakan fikiran yang terpuji.
التفسير نالرأي الحمود
(b) Tafsir menggunakan fikiran yangtercela
التفسير نالرأي المذموم
Tafsir menggunakan fikiran yang terpuji ialah mentafsir sesuatu ayat al-Qur'an secara bersepadu. Dengan cara mengemukakan ayat-ayat lain yang ada kaitan dengannya,
mengemukakan hadits-hadits sahih yang membantu penafsirannya di samping membatalkan hadits-hadits dha'if dan maudhu'yang dikaitkan dengannya,menyebutkan
ijma' Sahabat jika ada, membawa beberapa pendapat mereka dan mentarjihkan mana yang rajih daripadanya & menyatakan pendapat Tabi'in yang boleh dan tidak boleh
dijadikan dalil, membincangkannya berdasarkan qaedah bahasa 'Arab secara tuntas, lalu mengemukakan pendapat atau membuat kesimpulan dan keputusan berlandaskan dalil-dalil yang kukuh dan teguh. Mentafsirkan al-Qur'an dengan cara seperti itulah yang dikatakan 'tafsir menggunakan fikiran yang terpuji'. Tafsir seperti ini memang terpuji dan menjamin kedudukan yang tinggi di sisi Allah.Tafsir menggunakan fikiran yang tercela pula ialah tafsir dengan menggunakan fikiran semata-mata tanpa menghiraukan segala usul yang telah disebutkan sebelum ini. Orang yang mentafsir al-Qur'an menggunakan fikiran tercela akan mencari dalil-dalil atau sokongan-sokongan daripada al-Qur'an untuk menyokong dan menguatkan sesuatu fahaman yang telah sedia padanya. Dia mengutamakan 'aqalnya dan menolak hadits-
11
Tiada ulasan:
Catat Ulasan