Misykatul masabiih sesi 29(hadis 20)
22-mac-15
Sifat sabar dan pemaaf Allah taala
Hadis 20.
عَنْ أَبِي مُوسَى الْأَشْعَرِيِّ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا أَحَدٌ أَصْبَرُ عَلَى أَذًى سَمِعَهُ مِنْ اللَّهِ يَدَّعُونَ لَهُ الْوَلَدَ ثُمَّ يُعَافِيهِمْ وَيَرْزُقُهُمْ
dari Abu Musa Al asy'ari berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam Shallallahu'alaihiwasallam bersabda: "Tidak ada sesiapa pun yang lebih bersabar daripada Allah ketika ucapan yang amat menyakitkannya (nya kembali kepadaأَحَدٌ). Manusia mendakwa Dia mempunyai anak namun begitu Dia masih lagi memaafkan mereka dan memberi rezeki kepada mereka.
Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.
Sifat sabar dan pemaaf.يُعَافِيهِمْ
-Allah mempunyai sifat sabar صَبُور dan pemaaf ,nama2 Allah antaranya الصبور
-lafaz أَصْبَرُ adalah dipanggil isim tafdil yang bermaksud tidak ada yang lebih sabar ,jika nak kata ada orang lain sifat sabar ,tidak ada yang melebihi Allah.Sebab itu disebutkan Allah itu صَابُور . Lafaz أَصْبَرُ adalah sighah mubalaghah.
Mubalaghah menunjukan bersangatan atau kuat sifat itu ada padanya dan berlaku banyak kali sifat sabar itu.
Itu lah sighah mubalaghah.
Contoh dia suka makan هو آكلو dia suka makan.
Begitu صَبُور. Jika صَبِر hanya sekali sahaja.
Penggunaan sighah itu dalam fekah
Al-Furqan 25:48
وَهُوَ ٱلَّذِىٓ أَرْسَلَ ٱلرِّيَٰحَ بُشْرًۢا بَيْنَ يَدَىْ رَحْمَتِهِۦۚ وَأَنزَلْنَا مِنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءً طَهُورًا
Dan Dialah yang meniupkan angin (sebagai) pembawa kabar gembira sebelum kedatangan rahmat-Nya (hujan); dan Kami turunkan dari langit air yang sifat nya sangat menyucikan .
Perkataan طَهُورًا ini sama dengan صَبُور.
Air yang sangat boleh menyucikan iaitu boleh beberapa kali menyucikan.
Wazannya sama.
Kalimat طَهُورًا ada juga dengan makna alat atau bahan untuk bersucikan macam air atau debu tanah.
Tapi dalam ayat ini bukan bahan .Sebab itu dia adalah sifat.
Adapun طَهُورًا dengan erti untuk mencucikan, itu isim atau nama bukan sifat.
Bagi Imam Malik ,air itu boleh guna beberapa kali digunakan.
Imam Syafie juga berpendapat qaul qadim begitu.
Tetapi Imam Syafie buat kajian, tiada sahabat2 yang guna beberapa kali walaupun dalam quran guna perkataanطَهُورًا.
Sebab itu Imam Syafie telah tidak guna pendapat itu.
Tapi Imam Malik masih gunakannya sampai sekarang.
Bgmn pun pendapat Imam Syafie tidak batal.
Ijtihad tidak roboh dengan ijtihqd yang lain.
Setengah orang sangat keberatan untuk berpindah mazhab.Asalkan ada dalam kitab tinggi Imam Syafie pun ok bagi mereka itu.Dan pendapat ini ada dalam kitab2 tingginya iaitu kitab Mahalli syarah kepada kitab Minhajutalibin.
Makna صَبُور adalah sangat sabar.
Isim nakiroh أَحَدٌ,ia memberi erti umum..tiada siapa pun ...
Minit 17
Sabar menahan diri dari yang tak eluk.
Kita tahan tapi kita terkesan dengan perbuatan jahat.
Ada orang boleh senyum.
Kenapa dia boleh sabar?
Allah tidak terkesan.Allah bukan makhluk.
Allah sabar bererti Allah tangguh balasan yg boleh Allah lakukan.
Sesuatu berlaku dengan kehendak Allah tapi manusia boleh pilih فَمَن شَآءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَآءَ فَلْيَكْفُرْۚ
Tapi Allah tidak restu.
Yang Allah suruh buat baik.
Al-Kahf 18:29
وَقُلِ ٱلْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْۖ فَمَن شَآءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَآءَ فَلْيَكْفُرْۚ إِنَّآ أَعْتَدْنَا لِلظَّٰلِمِينَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَاۚ وَإِن يَسْتَغِيثُوا۟ يُغَاثُوا۟ بِمَآءٍ كَٱلْمُهْلِ يَشْوِى ٱلْوُجُوهَۚ بِئْسَ ٱلشَّرَابُ وَسَآءَتْ مُرْتَفَقًا
Dan katakanlah (Muhammad), “Kebenaran itu datangnya dari Tuhanmu; barangsiapa menghendaki (beriman) hendaklah dia beriman, dan barangsiapa menghendaki (kafir) biarlah dia kafir.” Sesungguhnya Kami telah menyediakan neraka bagi orang zhalim, yang gejolaknya mengepung mereka. Jika mereka meminta pertolongan (minum), mereka akan diberi air seperti besi yang mendidih yang menghanguskan wajah. (Itulah) minuman yang paling buruk dan tempat istirahat yang paling jelek.
Az-Zumar 39:7
إِن تَكْفُرُوا۟ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَنِىٌّ عَنكُمْۖ وَلَا يَرْضَىٰ لِعِبَادِهِ ٱلْكُفْرَۖ وَإِن تَشْكُرُوا۟ يَرْضَهُ لَكُمْۗ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰۗ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَۚ إِنَّهُۥ عَلِيمٌۢ بِذَاتِ ٱلصُّدُورِ
Jika kamu kafir (ketahuilah) maka sesungguhnya Allah tidak memerlukanmu dan Dia tidak meridhai kekafiran hamba-hamba-Nya. Jika kamu bersyukur, Dia meridhai kesyukuranmu itu. Seseorang yang berdosa tidak memikul dosa orang lain. Kemudian kepada Tuhanmulah kembalimu lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan. Sungguh, Dia Maha Mengetahui apa yang tersimpan dalam dada(mu).
Allah tidak cepat bertindak
Bukan sebab nak kontrol perasaan seperti manusia.
Minit 29
Al-A'raf 7:180
وَلِلَّهِ ٱلْأَسْمَآءُ ٱلْحُسْنَىٰ فَٱدْعُوهُ بِهَاۖ وَذَرُوا۟ ٱلَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِىٓ أَسْمَٰٓئِهِۦۚ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ
Dan Allah memiliki Asma'ul-Husna (nama-nama yang terbaik), maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebutnya Asma'ul-Husna itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyalahartikan nama-nama-Nya. Mereka kelak akan mendapat balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan.
Lazim pada sifat sabar iaitu tidak cepat membalas orang2 yg berbuat dosa.
Dekat dengan sifat halim(penyantun)
Sifat sobur dan sifat halim.
Sifat2 Allah yg perlu disebut.
Ramai yang ingat nama Allah 99 sahaja.
Adakah nama Allah 99 itu sahaja?
Banyak lagi nama Allah
Contohnya
Rafik
Jamal
Ghafilzam
Ad dahr pun ada yg kata nama Allah juga.khilaf
Perkara furuk aqidah ada khillaf.
Aqidah terbahagi kepada 2:
1.usul aqidah.
2.furuk aqidah.
Allah ahad tiada khilaf.
Allah samik tiada khilaf.
Minit 38
Kaedah masing2 cara adalah furuk.
Tauhid uluhiyah
Kalau usul nabi sudah ajar.
Kalau furuk nabi tak ajar.
Asalnya bukti ada dalam quran.
Kesilapan aswj kerana inilah.
Allah bersifat dengan sifat kamalat.
Contoh أَءِلَٰهٌ مَّعَ ٱللَّهِۚ
An-Naml 27:64
أَمَّن يَبْدَؤُا۟ ٱلْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُۥ وَمَن يَرْزُقُكُم مِّنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِۗ أَءِلَٰهٌ مَّعَ ٱللَّهِۚ قُلْ هَاتُوا۟ بُرْهَٰنَكُمْ إِن كُنتُمْ صَٰدِقِينَ
Bukankah Dia (Allah) yang menciptakan (makhluk) dari permulaannya, kemudian mengulanginya (lagi) dan yang memberikan rezeki kepadamu dari langit dan bumi? Apakah di samping Allah ada tuhan (yang lain)? Katakanlah, “Kemukakanlah bukti kebenaranmu, jika kamu orang yang benar.”
Perkataan أَءِلَٰهٌ ini
Perkataan Allah sendiri dari أَءِلَٰهٌ.
Dan أَءِلَٰهٌ inilah uluhiyah
Contohإِلَٰهِ ٱلنَّاسِ ,ini uluhiyah Allah la.
An-Nas 114:3
إِلَٰهِ ٱلنَّاسِ
sembahan manusia,
Al-Fatihah 1:2
ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ
Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam,
Contoh رَبِّ pula rububiyah Allah lah.
Konsep tarbiyah dalam Islam.
Makna رَبِّ adalah tuhan yang mentarbiyah.
Yakni menjadikan sesuatu dari yang tak sempurna kepada yang sempurna.
Tengok pokok yang kecil yang tak sempurna berubah kepada pokok besar yang sempurna .
Itulah proses tarbiyah yang Allah buat iaitu رَبِّ
Proses tarbiyah manusia pula bersambung dengan masuk neraka jika belum layak masuk syurga .Hanya manusia yang benar2 bersih ,layak masuk syurga.
Minit 47
Jel untuk diletakan orang jahat dan salah
Manusia belajar dari sistem alam yang telahAllah cipta .
Manusia tak boleh diletakan nama Allah.
Nama Jamil boleh tapi maksudnya hanya nisbi sahaja.
Sifatnya hanya nisbi.
Itulah makna tauhid hanya Allah yang mempunyai sifat yang sempurna itu.
Ada pula yang kata tak boleh takwil.
Contoh Ad dahr ..
Ini furuk aqidah.
Aku lah ad dahr...bukan serupa dengan masa.kena takwil.
Bersaudara kena damaikan.
Kata2 ulamak perlu difahami bahasa alquran.
Contoh perkataan kata Asyairah itu sesat (ضلل)
Bukan bererti menyeleweng dari aqidah yang benar tetapi bermakna tersalah dari tafsiran salaf yang dia faham.
Contoh dalam alquran penggunaan perkataan ضَلَٰلِكَ anak2 nabi yaakud kata
Yusuf 12:95
قَالُوا۟ تَٱللَّهِ إِنَّكَ لَفِى ضَلَٰلِكَ ٱلْقَدِيمِ
Mereka (keluarganya) berkata, “Demi Allah, sesungguhnya engkau masih dalam kesilapan yang dahulu.”
Dalam ayat ini pula لَّا يَضِلُّ bermakna tidak terlupa atau tersalah.
Ta Ha 20:52
قَالَ عِلْمُهَا عِندَ رَبِّى فِى كِتَٰبٍۖ لَّا يَضِلُّ رَبِّى وَلَا يَنسَى
Dia (Musa) menjawab, “Pengetahuan tentang itu ada pada Tuhanku, di dalam sebuah Kitab (Lauh Mahfuzh), Tuhanku tidak akan salah ataupun lupa;
Dalam ayat ini ضَآلًّا bermakna tanpa panduan atau wahyu
Ad-Dhuhaa 93:7
وَوَجَدَكَ ضَآلًّا فَهَدَىٰ
dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang bingung, lalu Dia memberikan petunjuk,
👉Dalam quran banyak bukan dengan makna sesat tetapi dengan makna tersalah
Yang Khilaf ini adalah furuk aqidah bukan usul aqidah.
Kemudian kita kata yang ikut cara tak mahu takwil dalam sesetengah perkara adalah orang besar juga. Yang takwil tapi bukan takwil dalam semua perkara ,Allah swt tiada sifat.
Dia mendengar bukan dengan sifat mendengar tapi dengan zatnya.Itu termasuk dalam muattilah.itu salah juga.
Asyairah pula kata Allah mendengar dengan sifat mendengar.
Begitu juga dengan sifat2 lain seperti melihat dengan sifat melihat bukan dengan zatnya jadi semua takwil pun tak betul.
Macam disini sobur jika tidak ditakwil,sobur bermakna dia terkesan dengan perbuatan orang lain terhadap dia cuma dia kawal perasaan dia.Allah tidak begitu. Sebab itu dia kata maksud sifat sobur ini lazim baginya ..ini takwil dan guna istilah ilmu balaghah.
Kalu tak mahu takwil pun boleh juga.
Sepatutnya terbuka .
Sabar dengan maksud sabar yang layak denganNya.Dia tak serupa dengan makhluk.jika terkesan sudah serupa dengan makhluk.
Jadi yang takwil pun betul dan takwil pun betul.
Boleh takwil selagi dalam batas syarak dan bahasa.
Ada perbezaan antara isim masdar dan masdar.
Dari perkataan أَذًى ,يأذ masdarnya إذ
Ia dipakai dengan mukzim,tiada makna sifat.yakni yang menyakitkan.
Kata sifat mesti ada tempat yg hendak disandarkan.
Yang menyakitkan itu apa?
Yaitu ucapan orang kafir yang menyakitkan.
Ala على ini haraf jar asli.
Menguasai bahasa arab penting untuk faham quran.
عَنْ أَبِي مُوسَى الْأَشْعَرِيِّ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا أَحَدٌ أَصْبَرُ عَلَى أَذًى سَمِعَهُ مِنْ اللَّهِ يَدَّعُونَ لَهُ الْوَلَدَ ثُمَّ يُعَافِيهِمْ وَيَرْزُقُهُمْ
dari Abu Musa Al asy'ari berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam Shallallahu'alaihiwasallam bersabda: "Tidak ada sesiapa pun yang lebih bersabar daripada Allah ketika ucapan yang amat menyakitkannya (nya kembali kepada أَحَدٌ). Manusia mendakwa Dia mempunyai anak namun begitu Dia masih lagi memaafkan mereka dan memberi rezeki kepada mereka.
Ini jumlah ismiyahسَمِعَهُ
Mendengar ucapan yang menyakitkan.
Ini jika untuk manusia biasa supaya mudah kita faham.
Manusia mendakwa Dia mempunyai anak.
Kitab takwil musykilul hadis,kitab Ibnu Faurat.
Kata2 yang menyakitkan Rasul2Nya ,ini takwil.
Takwil hazaf mudhof.
Dan hamba2 yang salih.
Menidakkan keyakinan mereka bahawa mereka tidak berteman dan mempunyai anak.
1jam 15 minit
Tiada ulasan:
Catat Ulasan