Tafsir asas quran nota 9(181)11
turunnya. Berhubung dengan ayat-ayat seperti ini, para "ulama' berijma" tentang ia melarat kepada selain sebab asalnya. Antara contohnya ialah ayat zihar yang pada
asalnya diturunkan berhubung dengan peristiwa Salamah bin Shakhr. Ayat li'aan yang pada asalnya turun berkenaan dengan Hilal bin Umaiyyah dan lain-lain lagi. Semua ahli
ilmu mengatakan, ayat- ayat itu meskipun ada sebab khususnya namun ia tidak khusus dengan orang-orang yang terlibat dalam peristiwa asal yang merupakan sebab bagi turunnya ayat-ayat berkenaan. Hukum yang tersebut di dalamnya umum untuk semua orang yang mempunyai kriteria yang sama.
(iv) Ayat-ayat yang ada sebab turunnya yang khusus, atau ia turun bersempena dengan peristiwa-peristiwa tertentu, tetapi lafaznya memberi erti umum. Tidak ada pula perkara
yang memalingkannya daripada erti umumnya, maka berhubung dengan ayat-ayat seperti ini terdapat perbedaan pendapat di kalangan ahli ilmu. Ada yang mengatakan, yang diambil kira ialah sebabnya yang khusus, bukan lafaznya yang umum. Maksudnya ialah Iafaz ayat diikat mereka dengan peristiwa yang menyebabkan ia turun Adapun perkara-perkara lain seumpamanya, maka hukumnya tidaklah diketahui daripada ayat berkenaan,
sebaliknya ia diketahui melalui dalil-dalil yang lain. Jumhur "ulama' pula mengatakan,yang diambil kira ialah lafaznya yang umum. Hukum yang terdapat di dalamnya umum
merangkumi semua orang yang mempunyai kriteria yang sama dengan orang yang terlibat dalam peristiwa asal yang merupakan sebab bagi turunnya ayat berkenaan.
Ringkasnya bagi mereka, ayat yang sama juga merupakan sumber hukum untuk orang-orang lain. Hukum untuk mereka tidak perlu dicari dari sumber-sumber yang lain lagi. Kalau ada pun dalil yang lain, maka ia tidak lebih daripada penguat dan penyokong kepada dalil yang sudah sedia ada di dalam al-Qur'an itu.
181
Tiada ulasan:
Catat Ulasan