Tafsir asas quran nota 9(237)15
bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya) dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya dan ketahuilah sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang bertaqwa. (at-Taubah:36).
Kesimpulannya ialah Ibnu `Abbaas, Qataadah, Mujahid dan asy-Sya`bi mengatakan sebahagian daripada ayat 2 Surah al-Maa’idah itu mansukh, iaitu
َRamai ahli Tafsir memilih pendapat ini. Ibnu Katsir bahkan mengatakan ia adalah pendapat umhur mufassirin. (Lihat Tafsir Ibnu Katsir j.2 m/s 7).
Sementara itu Saiyyidatina `Aaishah, Hasan al-Bashri, Abu Maisarah `Amar bin Syurahbil dan lain-lain pula berpendapat, tidak ada satu pun ayat di dalam Surah al-
Maa’idah dimansukhkan. (Lihat al-Jasshaash – Ahkaam al-Qur’an j.4 m/s 161, az-Zamakhsyari – al-Kassyaaf j.1 m/s 602, Muhammad `Ali as-Shabuni - Tafsir Aayaat al-Ahkaam j.1 m/s 403). Demikian juga pendapat ahli-ahli Tafsir yang tidak menerima adanya nasakh di dalam al-Qur’an. Shah Waliyyullah termasuk salah seorang daripada mereka. Bagi mereka larangan melanggar kehormatan bulan-bulan
haram itu bererti larangan melakukan ma`shiat dan perkara-perkara haram di bulan-bulan itu. Ma`shiat dan perkara-perkara haram bukan sahaja perlu dijauhi orang-orang yang beriman pada bulan-bulan haram itu, di bulan-bulan lain juga ia perlu dijauhi, cuma di bulan-bulan haram lebih-lebih lagilah dituntut supaya dijauhi. Termasuk juga dalam menghormati bulan-bulan haram itu ialah lebih banyak melakukan kebajikan dan ketaqwaan padanya berbanding bulan-bulan lain. Sama sekali ia tidak bererti
bebajikan dan ketaqwaan hanya perlu dibuat pada bulan-bulan haram sahaja.
Shah Waliyyullah memahami firman Allah: وََلَٱ الشَّهْرَ ٱلحَرَام
yang melarang melanggar kehormatan bulan haram itu dengan erti peperangan yang haram seperti berperang sesama Islam, memerangi kafir mu`aahid dan kafir dzimmi tanpa kebenaran dan lain-lain di bulan-bulan haram lebih keji dan lebih jelik daripada di bulan-bulan lain. Itulah yang dituntut Allah supaya dijauhi sangat-sangat oleh orang-orang yang beriman. Ia tidak bererti dahulu mereka dilarang berperang pada bulan-bulan haram, mereka memang haram berperang pada bulan-bulan itu, tetapi sekarang pula mereka dibenarkan berperang padanya.Keadaannya sama seperti sabda Nabi s.a.w. pada haji wadaa` bahawa:
إِنَّ دِمَاءَكُمْ وَأَمْوَالَكُمْ حَرَامٌ عَلَيْكُمْ كَحُرْمَةِ يَوْمِكُمْ هَذَا فِي شَهْرِكُمْ هَذَا
237
Tiada ulasan:
Catat Ulasan