Sunan Abu Daud kitab puasa sesi 28s
٨ - الصوم » ٨١٤ - في صوم ستة أيام من شوال
8. Puasa » 814. Puasa enam hari di bulan Syawwal
-ada kelebihannya?
-ada khilafnya?
٢٠٧٨ - حَدَّثَنَا النُّفَيْلِيُّ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ سُلَيْمٍ وَسَعْدِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ ثَابِتٍ الْأَنْصَارِيِّ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ صَاحِبِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ بِسِتٍّ مِنْ شَوَّالٍ فَكَأَنَّمَا صَامَ الدَّهْرَ
2078. Telah menceritakan kepada kami An Nufaili, Telah menceritakan kepada kami Abdul Aziz bin Muhammad dari Shafwan bin Sulaim serta Sa'd bin Sa'id, dari Umar bin Tsabit Al Anshari,
dari Abu Ayyub sahabat nabi shallallahu 'alaihi wasallam, dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau berkata: "Barangsiapa yang melakukan puasa pada Bulan Ramadhan kemudian ia ikutkan dengan puasa enam hari pada Bulan Syawal, maka seolah-olah ia berpuasa satu tahun."
👉dari Abu Ayyub sahabat nabi shallallahu 'alaihi wasallam,
-mati di Turki.
-salah seorang sahabat yang pergi sama perang
-Yazid bin Muawiyah pemimpin atau panglima tentera kesana(Konstantipel)
-Yazid bukan kaki perempuan dan berpoya-poya.
-unta nabi verhenti rumah Abu Ayub ketika mula sampai di Madinah
dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau berkata: "Barangsiapa yang melakukan puasa pada Bulan Ramadhan kemudian ia ikutkan dengan puasa enam hari pada Bulan Syawal, maka seolah-olah ia berpuasa satu tahun."
- sahabat2 memang nak puasa sentiasa,suka beribadah
-nabi beri jalan yang lain.
-takut jadi wajib atau hanya dapat yang ikut itu sahaja.yang lain tak ikut.
-puasa memang ada kelebihan وَٱلصَّٰٓئِمِينَ وَٱلصَّٰٓئِمَٰتِ
Al-Ahzab 33:35
إِنَّ ٱلْمُسْلِمِينَ وَٱلْمُسْلِمَٰتِ وَٱلْمُؤْمِنِينَ وَٱلْمُؤْمِنَٰتِ وَٱلْقَٰنِتِينَ وَٱلْقَٰنِتَٰتِ وَٱلصَّٰدِقِينَ وَٱلصَّٰدِقَٰتِ وَٱلصَّٰبِرِينَ وَٱلصَّٰبِرَٰتِ وَٱلْخَٰشِعِينَ وَٱلْخَٰشِعَٰتِ وَٱلْمُتَصَدِّقِينَ وَٱلْمُتَصَدِّقَٰتِ وَٱلصَّٰٓئِمِينَ وَٱلصَّٰٓئِمَٰتِ وَٱلْحَٰفِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَٱلْحَٰفِظَٰتِ وَٱلذَّٰكِرِينَ ٱللَّهَ كَثِيرًا وَٱلذَّٰكِرَٰتِ أَعَدَّ ٱللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا
Sungguh, laki-laki dan perempuan muslim, laki-laki dan perempuan mukmin, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang khusyuk, laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.
-nabi tidak benarkan
An-Najm 53:3وَمَا يَنطِقُ عَنِ ٱلْهَوَىٰٓ
dan tidaklah yang diucapkannya itu (Al-Qur'an) menurut keinginannya.
An-Najm 53:4إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ يُوحَىٰ
Tidak lain (Al-Qur'an itu) adalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya),
Al-An'am 6:160
مَن جَآءَ بِٱلْحَسَنَةِ فَلَهُۥ عَشْرُ أَمْثَالِهَاۖ وَمَن جَآءَ بِٱلسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰٓ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
Barangsiapa berbuat kebaikan mendapat balasan sepuluh kali lipat amalnya. Dan barangsiapa berbuat kejahatan dibalas seimbang dengan kejahatannya. Mereka sedikit pun tidak dirugikan (dizhalimi).
-Allah ganda2kanمَن جَآءَ بِٱلْحَسَنَةِ فَلَهُۥ عَشْرُ أَمْثَالِهَاۖ
-10 ini sekurang2nya.
-puasa bulan ramadan dan 6 hari
Ini menunjukan Nabi buta huruf dan angka?
Ini cakap orang pandai!
-kenapa puasa 1 bulan ramadan campur 6 hari jadi setahun?
Sebab setiap kebajikan digandakan dengan 10.
Bulan Ramadan =30X10=300
6hari X 10=60
300+60=360 ini tahun qamari(bulan).
Hari mengikut matahari setahun=365 hari
Perbezaan hari bulan dengan matahari hari berbeza 11hari
-Imam Abu Daud nak isyaratkan khilaf ulamak sebab itu dibawakan hadits ini.
-Malik dan Abu Hanifah kata makruh
-Yang lain kata paling tinggi mustahab atau sunat.
-Bahkan ada riwayat dari Malik puasa itu adalah bidah.
- Imam Malik bin Anas berkata bahawa beliau tidak pernah melihat mana-mana ilmuan(di Madinah) dan ahli fekah melakukan puasa tersebut, dan tidak sampai pada beliau riwayat daripada golongan salaf yang berpuasa enam hari pada bulan Syawal. Bahkan ada sesetengah ilmuan memakruhkannya kerana bimbang orang jahil akan menganggapnya sebagai sebahagian daripada Ramadhan. (Rujuk Syarh az-Zarqani ‘ala al-Muwatta’, 2/297)
-sahabat2 ramai ada di Madinah.
-amalan ahli Madinah jadi hujjah bagi mazhab Malik.
-jika ini sunnah tentu mereka telah buat
-Macamana boleh dikatakan bidah sedang ada hadits.
-sunnah tidak pernah boleh ditinggalkan walau hanya segolongan meningggalkannya.
-kebijaksanaan memahami hadits boleh dilihat kepada imam2 mazhab ini.
-yang bidah bukan puasa , tetapi anggapan atau perasaan puasa syawal itu wajib adalah bidah. Ini yang tidak dikehendaki oleh imam Malik.
-mesti jelas ini ibadah yang sunat bukan wajib.jika buat seperti wajib itulah di katakan bidah.
٢٠٧٨ - حَدَّثَنَا النُّفَيْلِيُّ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ سُلَيْمٍ وَسَعْدِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ ثَابِتٍ الْأَنْصَارِيِّ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ صَاحِبِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ صَامَ رَمَضَانَ👈 ثُمَّ أَتْبَعَهُ بِسِتٍّ مِنْ شَوَّالٍ فَكَأَنَّمَا صَامَ الدَّهْرَ
-sebut ثُمَّ bukan bererti mesti serta merta selepas Ramadan.
-nahu kata taroki itu ثُمَّ bermakna lambat.
-melayu, kemudian tidak jelas, arab memang ada senggang.
-dan juga tiada beraya dan jika beraya itulah bidahnya.
-amalan perukunan, sebut laillahilallah...masalah cara atau tanggapan kita. Bidah bukan yang tiada langsung dalam Islam.
-Ibnu Umar marah solat dhuha, bukan sebab dia tak tahu tetapi ini adalah masalah caranya yang bidah.
Solat dhuha dalam masjid secara tetap itulah bidah..
-solat hari raya di musola.
-musola bukan masjid.
-musola tempat solat yang luas dan terbuka.
-yang mudah solat di masjid tetapi nabi tak buat disitu, nabi saw tak tahu ke kelebihan masjid?
- imam syafie juga berpendapat boleh solat raya di masjid jika masjid luas.
-jumhur solat raya di musola.
-tak boleh fikir masjid ada kelebihan eluk
-Pembahagian bidah oleh iman syatibi lebih tepat
1.Bidah Idhofiyah, dasar ada sunnah tetapi tak kena cara.
Juga kerana anggapan kita tak kena jadi bidah.
2.Bidah hakikiyah.
-bukan hanya pembahagian hasanah dan sayiah.
-tengok macam mana kefahaman sahabat terhadap bidah.
-kenapa dia kata bidah? Kerana anggapan atau cara menyebabkan bidah.
Minit 50.
٨ - الصوم » ٨١٥ - كيف كان يصوم النبي صلى الله عليه وسلم
8. Puasa » 815. Bagaimana nabi Shallallahu 'alaihi Wasallam berpuasa.
٢٠٧٩ - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ أَبِي النَّضْرِ مَوْلَى عُمَرَ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ عَائِشَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهَا قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُومُ حَتَّى نَقُولَ لَا يُفْطِرُ وَيُفْطِرُ حَتَّى نَقُولَ لَا يَصُومُ وَمَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْتَكْمَلَ صِيَامَ شَهْرٍ قَطُّ إِلَّا رَمَضَانَ وَمَا رَأَيْتُهُ فِي شَهْرٍ أَكْثَرَ صِيَامًا مِنْهُ فِي شَعْبَانَ حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرٍو عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمَعْنَاهُ زَادَ كَانَ يَصُومُهُ إِلَّا قَلِيلًا بَلْ كَانَ يَصُومُهُ كُلَّهُ
2079. Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Maslamah, dari Malik, dari Abu An Nadhr mantan budak Umar bin 'Ubaidullah, dari Abu Salamah bin Abdurrahman dari Aisyah isteri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bahwa ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berpuasa hingga kami mengatakan; beliau tidak berbuka, dan beliau berbuka hingga kami mengatakan; beliau tidak berpuasa. Dan tidaklah aku melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menyempurnakan puasa satu bulan sama sekali kecuali pada Bulan Ramadhan, dan tidaklah aku melihat beliau dalam satu bulan lebih banyak melakukan puasa daripada berpuasa pada Bulan Sya'ban.
Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il, telah menceritakan kepada kami Hammad dari Muhammad bin 'Amr dari Abu Salamah dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dengan maknanya. Ia menambahkan; beliau melakukan puasa padanya kecuali sedikit, bahkan beliau pernah berpuasa pada bulan tersebut secara penuh.
-puasa mengikut keadaan kita.
-puasa ferdu dalam musafir boleh ditinggal apa lagi puasa sunat
-nabi tidak buat secara tetap puasa sunat.
-puasa syaban nabi paling banyak nabi saw puasa.
👉Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il, telah menceritakan kepada kami Hammad dari Muhammad bin 'Amr dari Abu Salamah dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dengan maknanya. Ia menambahkan; beliau melakukan puasa padanya kecuali sedikit, bahkan beliau pernah berpuasa pada bulan tersebut secara penuh.
حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرٍو عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمَعْنَاهُ زَادَ كَانَ يَصُومُهُ إِلَّا قَلِيلًا بَلْ كَانَ يَصُومُهُ كُلَّهُ
-nampak ada percanggahan.
-perbahasan ada perkara:
Pertama puasa nabi dibulan syaaban.
Kedua hikmat kenapa nabi banyak puasa
Ketiga ia bercanggah dengan hadits larangan puasa selepas separuh bulan syaban.
Keempat bercanggah dengan hadits kata puasa paling afdal selepas bulan Ramadan adalah puasa Muharam
Minit 56
-ini كُلَّهُ majaz yang bermaksud kebanyakan hari.
Contoh orang malaysia makan nasi belako.
Maksud nya kebanyakan yang makan nasi bukan mesti semua sekali ..inilah majaz.
-puasa mengikut keadaan.
-semua dengan maksud dalam bulan itu ada belako.awal,tengah dan hujung
-Abu Salamah ini anak Abdul Rahman bin Auf. Dia bukan sahabat tapi tabiin.
-tambahan ini salah ,sebab hadits ini tidak mahfuz, bila tak mahfuz maka tidak kemas. Abu Daudpun boleh tersalah...
-jika nak pakai juga kena takwil.
-ada juga sebab nak memuliakan bulan ramadan dan ada yang kata dia qadak atau ganti puasa yang tak sempat dibulan lain atau untuk menenangkan hati isterinya yang sedang ganti puasa.
٨ - الصوم » ٨١٦ - في صوم الاثنين والخميس
8. Puasa » 816. Puasa hari senin dan kamis
٢٠٨٠ - حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا أَبَانُ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبِي الْحَكَمِ بْنِ ثَوْبَانَ عَنْ مَوْلَى قُدَامَةَ بْنِ مَظْعُونٍ عَنْ مَوْلَى أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ أَنَّهُ انْطَلَقَ مَعَ أُسَامَةَ إِلَى وَادِي الْقُرَى فِي طَلَبِ مَالٍ لَهُ فَكَانَ يَصُومُ يَوْمَ الِاثْنَيْنِ وَيَوْمَ الْخَمِيسِ فَقَالَ لَهُ مَوْلَاهُ لِمَ تَصُومُ يَوْمَ الِاثْنَيْنِ وَيَوْمَ الْخَمِيسِ وَأَنْتَ شَيْخٌ كَبِيرٌ فَقَالَ إِنَّ نَبِيَّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَصُومُ يَوْمَ الِاثْنَيْنِ وَيَوْمَ الْخَمِيسِ وَسُئِلَ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ إِنَّ أَعْمَالَ الْعِبَادِ تُعْرَضُ يَوْمَ الِاثْنَيْنِ وَيَوْمَ الْخَمِيسِ قَالَ أَبُو دَاوُد كَذَا قَالَ هِشَامٌ الدَّسْتُوَائِيُّ عَنْ يَحْيَى عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبِي الْحَكَمِ
2080. Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il, telah menceritakan kepada kami Aban, telah menceritakan kepada kami Yahya dari Umar bin Abu Al Hakam bin Tsauban dari mantan budak Qudamah bin Mazh'un dari mantan budak Usamah bin Zaid, bahwa ia pernah pergi bersama Usamah menuju bukit Al Qura untuk mencari hartanya, ia berpuasa pada hari Senin dan Kamis. Kemudian mantan budaknya berkata; kenapa engkau berpuasa pada Hari Senin dan Kamis(sedang engkau sangat tua)? Dan ia ditanya mengenai hal tersebut, lalu ia berkata; sesungguhnya Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berkata: "Sesungguhnya amalan para hamba disampaikan pada hari Senin dan Kamis." Abu Daud berkata; demikianlah yang dikatakan oleh Hisyam Ad Dastuwai dari Yahya dari Umar bin Abu Al Hakam.
الصوم » ٨١٧ - في صوم العشر
8. Puasa » 817. Puasa sepuluh hari (diawal)(bulan dzul hijjah)
٢٠٨١ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ الْحُرِّ بْنِ الصَّبَّاحِ عَنْ هُنَيْدَةَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ امْرَأَتِهِ عَنْ بَعْضِ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُومُ تِسْعَ ذِي الْحِجَّةِ وَيَوْمَ عَاشُورَاءَ وَثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ أَوَّلَ اثْنَيْنِ مِنْ الشَّهْرِ وَالْخَمِيسَ
2081. Telah menceritakan kepada kami Musaddad, telah menceritakan kepada kami Abu 'Awanah dari Al Hurr bin Ash Shabbah, dari Hunaidah bin Khalid dari Seorang wanita dari sebagian isteri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berpuasa pada(9 hari dipermulaan bulan zulhijjah) tanggal sembilan Bulan Dzul Hijjah, serta pada Hari 'Asyura` serta tiga hari dari setiap bulan, dan hari Senin serta Kamis (yang pertama)pada setiap bulan.
- حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ عَنْ أَبِي صَالِحٍ وَمُجَاهِدٍ وَمُسْلِمٍ الْبَطِينِ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ هَذِهِ الْأَيَّامِ يَعْنِي أَيَّامَ الْعَشْرِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْءٍ
2082. Telah menceritakan kepada kami Utsman bin Abu Syaibah, telah menceritakan kepada kami Waki', telah menceritakan kepada kami Al A'masy dari Abu Shalih, dan Mujahid, serta Muslim Al Bathin dari Sa'id bin Jubair
dari Ibnu Abbas, ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tidak ada hari, amal shalih padanya yang lebih Allah cintai daripada sepuluh hari (Dzul Hijjah)." Mereka berkata; wahai Rasulullah, tidak pula berjihad di jalan Allah? Beliau berkata: "Tidak pula berjihad di jalan Allah, kecuali seorang laki-laki yang keluar dengan jiwa dan hartanya kemudian tidak kembali membawa sesuatupun."
٨ - الصوم » ٨١٨ - في فطر العشر
8. Puasa » 818. Berbuka di sepuluh hari (bulan dzul hijjah)
-maksudnya 1zulhijjah hingga 9 zulhijjah
-kaedah sebut semua tapi maksud
٢٠٨٣ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ عَنْ الْأَسْوَدِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ مَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَائِمًا الْعَشْرَ قَطُّ
2083. Telah menceritakan kepada kami Musaddad, telah menceritakan kepada kami Abu 'Awanah, dari Al A'masy dari Ibrahim, dari Al Aswad
dari Aisyah, ia berkata; aku tidak pernah melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berpuasa sepuluh hari (diawal bulan Zulhijjah) sama sekali.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan