Rabu, Mac 29, 2023

Daurah tafsir 2023 sesi 07(6)nota 4

Daurah tafsir 2023 sesi 07(6)nota 4

Surah yg ke6
Nama surah Al Anam
Bilangan ayat 165
Bilangan rukuk 22
Surah makiyyah
Tertib turun yg ke55

Mesej utama 
1.Pewaris agama yg ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim dan aqidah tauhid yg dibawa oleh baginda dari kalangan Bani Ismail bukan dari kalangan orang2 kafir Mekah, bahkan Nabi Muhamad saw.
2.Perbahasan dan pertikaian pendapat dgn orang2 Musyrikin Mekah .
3.Kritikan terhadap pelbagai bentuk kesyirikan .
4.Bahagian2 tauhid.
5.Tuntutan2 aqidah tauhid.

-Amar bin Quraisy yg memulakan penyembahan berhala di Semenanjung Arab.
-nak hapuskan syirik yg ada

Bilangan paragraf ada 7
Paragraf 1ayat 1-73
Perdebatan dan dialog dgn orang2 musyrikin Mekah.
Paragraf 2 ayat 74-94
Seruan nabi Ibrahim dan sekalian nabi dan termasuk nabi Muhamad saw adalah tauhid.
Paragraf 3 ayat 95-113
Seruan kepada aqidah tauhid penolakan terhdp kesyirikan 
Paragraf 4 ayat 114-121
Penolakan terhadap syirik dalam membuat undang2
Paragraf 5 ayat 122-135
Penipuan dan kejahatan pimpinan penjenayah2 dan orang yg sombong.
Paragraf 6 ayat 136-154 
Bidah2 yg dilakukan oleh orang2 kafir quraisy dan keterangan tauhid dlm syariat.
Paragraf 7 ayat 155-165 
Intisari seruan tauhid dan penolakan terhadap syirik.

-bid'ah menentukan siapa yg boleh makan anak binatang ternakan yg mati dalam perut.

Hazim baca

Zaman Diturunkan
Surah al-An'aam diturunkan di peringkat akhir Rasulullah s.a.w. berada di Mekah, betul-betul sebelum Baginda berhijrah pada tahun ke-13 Kenabian. Surah ini merupakan intisari da'wah Baginda Selama 13 tahun di Mekah, di dalamnya juga terdapat kata dua untuk orang-orang kafir Quraisy di Mekah.
Ayat 33 berdasarkan hadits yang dha'if mungkin diturunkan berikutan kata-kata Abu Jahal bahawa orang-orang musyrikin Mekah tidaklah mendustakan diri Muhammad, mereka hanya mengingkari ayat-ayat al-Qur'an yang dida'wa Muhammad diturunkan kepadanya 
(Lihat Sunan at-Tirmizi, Kitab Tafsir al-Qur'an, Bab Tafsir Surah al-An'aam, Hadits 3064).

Ciri-Ciri Khusus Surah al-An'aam
1. Surah al-An'aam merupakan pendedahan tentang kemungkaran-kemungkaran dan jenayah-jenayah
yang dilakukan oleh orang-orang musyrikin Mekah. Di dalamnya tersebut bermacam-macam bentuk
kesyirikan yang dilakukan mereka. Di dalamnya juga tersebut bermacam-macam jenis tauhid. Setelah
mengemukakan bantahan dan kritikan orang-orang musyrikin Mekah, jawapan yang membungkam
mereka diberikan. Ancaman kebinasaan juga diberikan kepada mereka secara umum.

2. Dari segi tertib susunan surah, empat Surah Madaniyyah terletak berturut-turut selepas Surah al-Fatihah, iaitu al-Baqarah, Aali 'Imraan, an-Nisaa' dan al-Maa'idah. Di dalamnya terkandung pendedahan tentang kemungkaran-kemungkaran dan jenayah-jenayah yang dilakukan oleh Bani Israil, seruan kepada Ahli Kitab supaya menerima Islam dan hubungan antara mereka dengan umat Islam.

3. Bermula dari Surah al-An'aam, mizaj (ragam) al-Qur'an mula bertukar, ia mula berbicara tentang Bani Ismail , secara khususnya orang-orang Quraisy Mekah. Dua Surah Makkiyyah bermula dari sini dan pembaca mulai merasa gaya bahasa yang agak berlainan dari gaya bahasa yang terdapat di dalam surah-surah sebelumnya.

Perkaitan Dan Kesinambungan Antara Surah Al-An'Aam Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya.
1. Di dalam Surah al-Maa'idah dikemukakan شِرِك فِي التِّشْرِيع yang tersebar dengan meluas di kalangan Yahudi dan Nashara, ia menggambarkan sekularisma(menghadkan peranan agama seperti memisahkan dunia dan akhirat atau hanya amalan peribadi) yang menguasai kehidupan mereka. 
Di dalam Surah al-An'aam pula, selain beberapa perkara yang lain diterangkan pula شرك في التشريع, yang berlaku di kalangan musyrikin Mekah.

-sekularisma juga شرك في التشريع
-juga demokrasi yg diambil bukan hanya sementara
-seperti memberi hak kepada orangramai untuk membuat undang-undang yg sudah jelas ada dari Allah.

-Al-Ma'idah 5:50
أَفَحُكْمَ ٱلْجَٰهِلِيَّةِ يَبْغُونَۚ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ ٱللَّهِ حُكْمًا لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ 
Apakah hukum Jahiliah yang mereka kehendaki? (Hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang meyakini (agamanya)?

2. Di dalam ayat ke-6 Surah al-An'aam Allah menyebutkan secara umum tentang kebinasaan dan kemusnahan umat-umat yang dahulu, di dalam Surah al-A'raaf selepas ini pula disebut secara terperinci perihal enam kaum terdahulu yang dibinasakan. Amaran terakhir diberikan kepada orang-orang kafir Quraisy Mekah. Di dalamnya disebutkan sunnatullah berhubung dengan punca-punca kebinasaan
bangsa dan umat manusia di samping sunnatullah berhubung dengan penukaran kuasa di antara bangsa
dan umat manusia.

-2 peraturan Allah
1.Qanun ihlat(hancur)
2.Qanun istibdal(tukar)

-Muhammad 47:38 وَإِن تَتَوَلَّوْا۟ يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ
Dan jika kamu berpaling (dari jalan yang benar) Dia akan menggantikan (kamu) dengan kaum yang lain, dan mereka tidak akan (durhaka) seperti kamu (ini)>>Qanun istibdal

Muhammad 47:38
هَٰٓأَنتُمْ هَٰٓؤُلَآءِ تُدْعَوْنَ لِتُنفِقُوا۟ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ فَمِنكُم مَّن يَبْخَلُۖ وَمَن يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِۦۚ وَٱللَّهُ ٱلْغَنِىُّ وَأَنتُمُ ٱلْفُقَرَآءُۚ وَإِن تَتَوَلَّوْا۟ يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوٓا۟ أَمْثَٰلَكُم 
Ingatlah, kamu adalah orang-orang yang diajak untuk menginfakkan (hartamu) di jalan Allah. Lalu di antara kamu ada orang yang kikir, dan barangsiapa kikir maka sesungguhnya dia kikir terhadap dirinya sendiri. Dan Allah-lah Yang Mahakaya dan kamulah yang membutuhkan (karunia-Nya). Dan jika kamu berpaling (dari jalan yang benar) Dia akan menggantikan (kamu) dengan kaum yang lain, dan mereka tidak akan (durhaka) seperti kamu (ini).


Beberapa Kata Kunci Dan Tema Penting Di Dalam Surah Al-An'Aam
1. Penghinaan terhadap  غَيْرُ الله (selain Allah) yang dijadikan sebagai sembahan dan tuhan selain Allah. Soalan-soalan
berbentuk monolog untuk menolak pegangan dan kepercayaan orang-orang musyrikin dikemukakan:

(a) Untuk menolak Sifat Rububiyyah pada غَيْرُ الله (selain Allah) dikatakan قُلْ أَغَيْرَ الله أَبْغِي رَبًّا ( Ayat:164)
[ Katakanlah: "(Sesudah aku mentauhidkan Allah dan berserah diri kepadaNya) patutkah aku mencari Tuhan selain Allah].
-istifham inkari

(b) Untuk menolak ibadat kepada غَيْرُ الله(selain Allah) dan شرك في الدعاء (syirik dalam doa) dikatakan أَغَيْرَ الله تَدْعُونَ
(Ayat: 40).

Al-An'am 6:40
قُلْ أَرَءَيْتَكُمْ إِنْ أَتَىٰكُمْ عَذَابُ ٱللَّهِ أَوْ أَتَتْكُمُ ٱلسَّاعَةُ أَغَيْرَ ٱللَّهِ تَدْعُونَ إِن كُنتُمْ صَٰدِقِينَ 
Katakanlah (Muhammad), “Terangkanlah kepadaku jika siksaan Allah sampai kepadamu, atau hari Kiamat sampai kepadamu, apakah kamu akan menyeru (tuhan) selain Allah, jika kamu orang yang benar!”

-bunga-bunga syirik seperti tawasul atau seruan madat ya Husin
-ini syirik dalam doa

(c) Untuk menolak غَيْرُ الله sebagai pelindung dan sebagai penjaga manusia dikatakan قُلْ أَغَيْرَ الله أَتَّخِذُ وَلِيًّا
(Ayat: 14).

Al-An'am 6:14
قُلْ أَغَيْرَ ٱللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِيًّا فَاطِرِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَهُوَ يُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُۗ قُلْ إِنِّىٓ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَۖ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ ٱلْمُشْرِكِينَ 
Katakanlah (Muhammad), “Apakah aku akan menjadikan pelindung selain Allah yang menjadikan langit dan bumi, padahal Dia memberi makan dan tidak diberi makan?” Katakanlah, “Sesungguhnya aku diperintahkan agar aku menjadi orang yang pertama berserah diri (kepada Allah), dan jangan sekali-kali kamu masuk golongan orang-orang musyrik.”

(d) Untuk menolak kuasa-kuasa pada غَيْرُ الله 
dikatakan قُلْ أَنَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا (Ayat:71)

Al-An'am 6:71
قُلْ أَنَدْعُوا۟ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لَا يَنفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَىٰٓ أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَىٰنَا ٱللَّهُ كَٱلَّذِى ٱسْتَهْوَتْهُ ٱلشَّيَٰطِينُ فِى ٱلْأَرْضِ حَيْرَانَ لَهُۥٓ أَصْحَٰبٌ يَدْعُونَهُۥٓ إِلَى ٱلْهُدَى ٱئْتِنَاۗ قُلْ إِنَّ هُدَى ٱللَّهِ هُوَ ٱلْهُدَىٰۖ وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ 
Katakanlah (Muhammad), “Apakah kita akan memohon kepada sesuatu selain Allah, yang tidak dapat memberi manfaat dan tidak (pula) mendatangkan mudarat kepada kita, dan (apakah) kita akan dikembalikan ke belakang, setelah Allah memberi petunjuk kepada kita, seperti orang yang telah disesatkan oleh setan di bumi, dalam keadaan kebingungan.” Kawan-kawannya mengajaknya ke jalan yang lurus (dengan mengatakan), “Ikutilah kami.” Katakanlah, “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya); dan kita diperintahkan agar berserah diri kepada Tuhan seluruh alam,

(e) Untuk menolak kekuasaan dan kehakiman  غَيْرُ الله  dan شرك في التشريع dikatakan   أَفَغَيْرَ الله أَبْتَغِي حَكَمًا
(Ayat: 114)Apakah patut aku mencari hakim selain Allah

Al-An'am 6:114
أَفَغَيْرَ ٱللَّهِ أَبْتَغِى حَكَمًا وَهُوَ ٱلَّذِىٓ أَنزَلَ إِلَيْكُمُ ٱلْكِتَٰبَ مُفَصَّلًاۚ وَٱلَّذِينَ ءَاتَيْنَٰهُمُ ٱلْكِتَٰبَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُۥ مُنَزَّلٌ مِّن رَّبِّكَ بِٱلْحَقِّۖ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ ٱلْمُمْتَرِينَ 
Apakah patut aku mencari hakim selain Allah, padahal Dialah yang menurunkan Kitab (Al-Qur'an) kepadamu secara rinci? Orang-orang yang telah Kami beri kitab mengetahui benar bahwa (Al-Qur'an) itu diturunkan dari Tuhanmu dengan benar. Maka janganlah kamu termasuk orang-orang yang ragu.


2. Dalam membantah kepercayaan orang-orang musyrikin yang menyamakan  غَيْرُ الله dengan Allah,
digunakan dua kali lafaz يَعْدِلُوْنَ (menyamakan atau mempersekutukan) iaitu pada ayat 1 dan ayat 150.

Al-An'am 6:1
ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ وَجَعَلَ ٱلظُّلُمَٰتِ وَٱلنُّورَۖ ثُمَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ 
Segala puji bagi Allah yang telah menciptakan langit dan bumi, dan menjadikan gelap dan terang, namun demikian orang-orang kafir masih mempersekutukan Tuhan mereka dengan sesuatu.

Al-An'am 6:150
قُلْ هَلُمَّ شُهَدَآءَكُمُ ٱلَّذِينَ يَشْهَدُونَ أَنَّ ٱللَّهَ حَرَّمَ هَٰذَاۖ فَإِن شَهِدُوا۟ فَلَا تَشْهَدْ مَعَهُمْۚ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَ ٱلَّذِينَ كَذَّبُوا۟ بِـَٔايَٰتِنَا وَٱلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِٱلْءَاخِرَةِ وَهُم بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ 
Katakanlah (Muhammad), “Bawalah saksi-saksimu yang dapat membuktikan bahwa Allah mengharamkan ini.” Jika mereka memberikan kesaksian, engkau jangan (ikut pula) memberikan kesaksian bersama mereka. Jangan engkau ikuti keinginan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan orang-orang yang tidak beriman kepada akhirat, dan mereka mempersekutukan Tuhan.

-kata kunci يَعْدِلُونَ

Untuk menolak شرك في الذات, satu dalil aqli diletakkan di hadapan mereka, bahawa kalau Allah tidak mempunyai isteri atau teman wanita bagaimana pula Dia akan mempunyai anak? أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُنْ لَهُ صَاحِبَةٌ ۖ (ayat: 101)

-dirinya ada lebih dari satu itulah شرك في الذات

Al-An'am 6:101
بَدِيعُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِۖ أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُۥ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُن لَّهُۥ صَٰحِبَةٌۖ وَخَلَقَ كُلَّ شَىْءٍۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ 
Dia (Allah) pencipta langit dan bumi. Bagaimana (mungkin) Dia mempunyai anak padahal Dia tidak mempunyai istri. Dia menciptakan segala sesuatu; dan Dia mengetahui segala sesuatu.

3. Dalam menyabitkan tauhid ilmu, dikatakan Allahlah yang memiliki anak-anak kunci ghaib (Ayat: 59).
Ilmunya meliputi segala sesuatu (Ayat: 80). 
Allah mengetahui tentang segala sesuatu (Ayat: 101).

-tauhid ilmu 
-syirik dalam ilmu
-fitnah ini telah ada di Turki, Pakistan,India.


Al-An'am 6:59
وَعِندَهُۥ مَفَاتِحُ ٱلْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَآ إِلَّا هُوَۚ وَيَعْلَمُ مَا فِى ٱلْبَرِّ وَٱلْبَحْرِۚ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِى ظُلُمَٰتِ ٱلْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِى كِتَٰبٍ مُّبِينٍ 
Dan kunci-kunci semua yang gaib ada pada-Nya; tidak ada yang mengetahui selain Dia. Dia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut. Tidak ada sehelai daun pun yang gugur yang tidak diketahui-Nya. Tidak ada sebutir biji pun dalam kegelapan bumi dan tidak pula sesuatu yang basah atau yang kering, yang tidak tertulis dalam Kitab yang nyata (Lauh Mahfuzh).

Al-An'am 6:80
وَحَآجَّهُۥ قَوْمُهُۥۚ قَالَ أَتُحَٰٓجُّوٓنِّى فِى ٱللَّهِ وَقَدْ هَدَىٰنِۚ وَلَآ أَخَافُ مَا تُشْرِكُونَ بِهِۦٓ إِلَّآ أَن يَشَآءَ رَبِّى شَيْـًٔاۗ وَسِعَ رَبِّى كُلَّ شَىْءٍ عِلْمًاۗ أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ 
Dan kaumnya membantahnya. Dia (Ibrahim) berkata, “Apakah kamu hendak membantahku tentang Allah, padahal Dia benar-benar telah memberi petunjuk kepadaku? Aku tidak takut kepada (malapetaka dari) apa yang kamu persekutukan dengan Allah, kecuali Tuhanku menghendaki sesuatu. Ilmu Tuhanku meliputi segala sesuatu. Tidakkah kamu dapat mengambil pelajaran?


4. Perbezaan di antara konsep حَمْد dan  تَسْبِيح dikemukakan dalam ayat yang sama untuk menjelaskan tentang tauhid tanzih. Dia yang memberi makan, bukan dia yang diberi makan وَهُوَ يُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُ ۗ (Ayat:14).

-hamحَمْد adalah segala sifat yang sempurna yg kita puji ada pada Allah yg tidak ada pada yg lain. 
-inilah maksud tauhid tanzih.


Al-An'am 6:14
قُلْ أَغَيْرَ ٱللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِيًّا فَاطِرِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَهُوَ يُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُۗ قُلْ إِنِّىٓ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَۖ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ ٱلْمُشْرِكِينَ 
Katakanlah (Muhammad), “Apakah aku akan menjadikan pelindung selain Allah yang menjadikan langit dan bumi, padahal Dia memberi makan dan tidak diberi makan?” Katakanlah, “Sesungguhnya aku diperintahkan agar aku menjadi orang yang pertama berserah diri (kepada Allah), dan jangan sekali-kali kamu masuk golongan orang-orang musyrik.”


5. Beberapa perkara di bawah ini dikemukakan sebagai bukti kepada tauhid dalam kekuasaan:

(a) Allah berkuasa membinasakan bangsa 
-bangsa أَلَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ (Ayat: 6).

(b) Allah memotong akar umbi kaum dan bangsa yang zalimi فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا ۚ (Ayat: 45).

(c) Tidakkah kamu perhatikan bahawa azab Allah juga secara tiba-tiba dan tidak di sangka-sangka boleh menimpa?قُلْ أَرَأَيْتَكُمْ إِنْ أَتَاكُمْ عَذَابُ اللَّهِ بَغْتَةً أَوْ جَهْرَةً (Ayat: 47)

(d) Allah boleh menyeksa sesiapa yang dikehendakiNya dengan bermacam-macam cara :
(1)Dengan melepaskan hujan, kilat dan lain-lain dari arah atas 
(2) Dengan mencetuskan gempa bumi, tanah runtuh dan banjir dan lain-lain dari bawah 
(3) Dengan mencetuskan perang antara bangsa-bangsa dan puak-puak berkepentingan di dunia.

قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ 
أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ ۗ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ
65. Katakanlah: "Dia lah Yang berkuasa menghantar kepada kamu azab seksa (bala bencana) dari sebelah atas kamu. atau dari bawah kaki kamu atau Ia menjadikan kamu bertentangan dan berpecah-belah - berpuak-puak. dan Ia merasakan sebahagian daripada kamu akan perbuatan
ganas dan kejam sebahagian yanq lain". Perhatikanlah bagaimana Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan (yang menunjukkan kebesaran Kami) dengan berbagai cara, supaya mereka memahaminya.

(e) Allah s.w.t berkuasa menghilangkan pendengaran, penglihatan dan Dia juga berkuasa mengunci mati hati manusia. Jika Allah melakukan begitu, tiada siapa 
pun غَيْرَ الله dapat mengembalikan semua yang tersebut itu kepada seseorang.
قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَخَذَ اللَّهُ سَمْعَكُمْ وَأَبْصَارَكُمْ وَخَتَمَ عَلَىٰ قُلُوبِكُمْ مَنْ إِلَٰهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِهِ ۗ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ ثُمَّ هُمْ يَصْدِفُونَ
46. Katakanlah (wahai Muhammad): "Bagaimana fikiran kamu jika Allah melenyapkan pendengaran serta penglihatan kamu dan Ia pula memeteraikan atas hati kamu? Siapakah Tuhan selain Allah yang berkuasa mengembalikannya kepada kamu?" 

Lihatlah bagaimana Kami berulang-ulang menerangkan tanda-tanda kebesaran Kami (dengan berbagai cara), dalam pada itu, mereka tetap juga berpaling - ingkar.

-kata kunci yg penting  ialah غَيْرُ الله


(f) Dengan memberi kepada manusia kuasa di bumi, Allah hendak menguji mereka sebenarnya.

وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ 
لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ ۗ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ
165. Dan Dia lah yang menjadikan kamu khalifah di bumi dan meninggikan setengah kamu atas setengah yang lain beberapa darjat kerana Ia hendak menguji kamu pada apa yang telah dikurniakanNya kepada kamu. Sesungguhnya Tuhanmu amatlah cepat azab seksaNya dan sesungguhnya Ia Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

-Al-Baqarah 2:30إِنِّى جَاعِلٌ فِى ٱلْأَرْضِ خَلِيفَةًۖ
Aku hendak menjadikan khalifah di bumi.”

Al-Baqarah 2:30
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَٰٓئِكَةِ إِنِّى جَاعِلٌ فِى ٱلْأَرْضِ خَلِيفَةًۖ قَالُوٓا۟ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ ٱلدِّمَآءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَۖ قَالَ إِنِّىٓ أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ 
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, “Aku hendak menjadikan khalifah di bumi.” Mereka berkata, “Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merusak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih memuji-Mu dan menyucikan nama-Mu?” Dia berfirman, “Sungguh, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.”

-Muhammad 47:38وَٱللَّهُ ٱلْغَنِىُّ وَأَنتُمُ ٱلْفُقَرَآءُۚ
Dan Allah-lah Yang Mahakaya dan kamulah yang membutuhkan (karunia-Nya).

Muhammad 47:38
هَٰٓأَنتُمْ هَٰٓؤُلَآءِ تُدْعَوْنَ لِتُنفِقُوا۟ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ فَمِنكُم مَّن يَبْخَلُۖ وَمَن يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِۦۚ وَٱللَّهُ ٱلْغَنِىُّ وَأَنتُمُ ٱلْفُقَرَآءُۚ وَإِن تَتَوَلَّوْا۟ يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوٓا۟ أَمْثَٰلَكُم 
Ingatlah, kamu adalah orang-orang yang diajak untuk menginfakkan (hartamu) di jalan Allah. Lalu di antara kamu ada orang yang kikir, dan barangsiapa kikir maka sesungguhnya dia kikir terhadap dirinya sendiri. Dan Allah-lah Yang Mahakaya dan kamulah yang membutuhkan (karunia-Nya). Dan jika kamu berpaling (dari jalan yang benar) Dia akan menggantikan (kamu) dengan kaum yang lain, dan mereka tidak akan (durhaka) seperti kamu (ini).

-Yusuf 12:76 وَفَوْقَ كُلِّ ذِى عِلْمٍ عَلِيمٌ 
dan di atas setiap orang yang berpengetahuan ada yang lebih mengetahui.

Yusuf 12:76
فَبَدَأَ بِأَوْعِيَتِهِمْ قَبْلَ وِعَآءِ أَخِيهِ ثُمَّ ٱسْتَخْرَجَهَا مِن وِعَآءِ أَخِيهِۚ كَذَٰلِكَ كِدْنَا لِيُوسُفَۖ مَا كَانَ لِيَأْخُذَ أَخَاهُ فِى دِينِ ٱلْمَلِكِ إِلَّآ أَن يَشَآءَ ٱللَّهُۚ نَرْفَعُ دَرَجَٰتٍ مَّن نَّشَآءُۗ وَفَوْقَ كُلِّ ذِى عِلْمٍ عَلِيمٌ 
Maka mulailah dia (memeriksa) karung-karung mereka sebelum (memeriksa) karung saudaranya sendiri, kemudian dia mengeluarkan (piala raja) itu dari karung saudaranya. Demikianlah Kami mengatur (rencana) untuk Yusuf. Dia tidak dapat menghukum saudaranya menurut undang-undang raja, kecuali Allah menghendakinya. Kami angkat derajat orang yang Kami kehendaki; dan di atas setiap orang yang berpengetahuan ada yang lebih mengetahui.

minit 53
-Al-An'am 6:165 لِّيَبْلُوَكُمْ فِى مَآ ءَاتَىٰكُمْۗ
untuk mengujimu atas (karunia) yang diberikan-Nya kepadamu.

Al-An'am 6:165
وَهُوَ ٱلَّذِى جَعَلَكُمْ خَلَٰٓئِفَ ٱلْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَٰتٍ لِّيَبْلُوَكُمْ فِى مَآ ءَاتَىٰكُمْۗ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ ٱلْعِقَابِ وَإِنَّهُۥ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌۢ 
Dan Dialah yang menjadikan kamu sebagai khalifah-khalifah di bumi dan Dia mengangkat (derajat) sebagian kamu di atas yang lain, untuk mengujimu atas (karunia) yang diberikan-Nya kepadamu. Sesungguhnya Tuhanmu sangat cepat memberi hukuman dan sungguh, Dia Maha Pengampun, Maha Penyayang.

-tuhan nak uji atas kurniaan yg diberikanNya
samada nikmat atau azab.


(g) Setelah Allah memberi kuasa dan nikmat kepada seseorang atau segolongan manusia, jika ia tidak bersyukur, Allah boleh membinasakan mereka dan menggantikan mereka dengan orang-orang lain untuk menguji mereka pula.
أَلَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ مَا لَمْ نُمَكِّنْ لَكُمْ وَأَرْسَلْنَا السَّمَاءَ عَلَيْهِمْ مِدْرَارًا وَجَعَلْنَا الْأَنْهَارَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمْ فَأَهْلَكْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَأَنْشَأْنَا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْنًا آخَرِينَ
6. Tidakkah mereka memerhati dan memikirkan berapa banyak umat-umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (umat-umat itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka dimuka bumi (dengan kekuasaan dan kemewahan) yang tidak Kami berikan kepada kamu, dan
Kami turunkan hujan atas mereka dengan lebatnya, dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir dibawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka dengan sebab dosa-dosa mereka, dan Kami ciptakan sesudah mereka, umat yang lain?

-Qanun ihlat (أَهْلَكْنَا)
-ini juga kata kunci surah ini.


6. Berhubung dengan tauhid haakimiyyah dan tauhid tasyri' dikatakan bahawa Allahlah yang berkuasa meluluskan dan melaksanakan segala hukum-hakam. Dialah hakim dan Dialah yang mengadakan undang-undang.
(a) Hukum yang sebenar dan tepat hanya berpunca dari Allah, Dialah yang menghukum dengan tepat dan memberi keputusan yang terbaik.
قُلْ إِنِّي عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَكَذَّبْتُمْ بِهِ ۚ مَا عِنْدِي مَا تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ ۚ 
إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ ۖ يَقُصُّ الْحَقَّ ۖ وَهُوَ خَيْرُ الْفَاصِلِينَ
57. Katakanlah: "sesungguhnya aku tetap berada di atas (kebenaran yang berdasarkan) bukti-bukti yang nyata (Al-Quran) dari Tuhanku; sedang kamu mendustakannya. Tidak ada padaku apa yang kamu minta disegerakan (dari azab seksa); hanya Allah jualah yang menetapkan hukum; Ia menerangkan kebenaran. dan Dia lah sebaik-baik yang memberi keputusan".

(b) Hanya Allah penguasa dan pengawas makhluk yang sebenar, hukumNya sahaja yang sah berjalan dan Dia paling segera menghitung.

ثُمَّ رُدُّوا إِلَى اللَّهِ مَوْلَاهُمُ الْحَقِّ ۚ أَلَا لَهُ الْحُكْمُ وَهُوَ أَسْرَعُ الْحَاسِبِينَ
62. Kemudian mereka (yang diambil nyawanya itu) dikembalikan kepada Allah Pengawas mereka yang sebenar (yang akan membalas dengan adil). Ketahuilah. bagi Allah jua lah kuasa menetapkan hukum (pada hari kiamat itu). dan Dia lah secepat-cepat Pengira -Penghitung.

(c) Tidak harus dijadikan sesiapa pun pengadil selain Allah apabila Allah telah menurunkan
hukum yang jelas kepada orang-orang Islam.

أَفَغَيْرَ اللَّهِ أَبْتَغِي حَكَمًا وَهُوَ الَّذِي أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتَابَ مُفَصَّلًا ۚ وَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ ۖ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ
114. (Katakanlah wahai Muhammad): "Patutkah aku (terperdaya dengan kata-kata dusta Syaitan-syaitan itu sehingga aku) hendak mencari hakim selain dari Allah. padahal Dia lah yang menurunkan kepada kamu kitab Al-Quran yang jelas nyata kandungannya satu persatu (tentang yang benar dan yang salah)?" Dan orang-orang yang Kami berikan kitab, mengetahui bahawa Al-Quran itu adalah diturunkan dari Tuhanmu dengan sebenar-benarnya. Oleh itu, jangan sekali-kali engkau menjadi (salah seorang) dari golongan yang ragu-ragu.

(d) Allah jua yang berkuasa menghalal dan mengharamkan sesuatu. Binatang yang disembelih dengan nama Allah sahaja yang halal dimakan.

1jam 4 minit.
فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كُنْتُمْ بِآيَاتِهِ مُؤْمِنِينَ
118. Maka makanlah dari (sembelihan binatang-binatang halal) yang disebut nama Allah ketika menyembelihnya, jika betul kamu beriman kepada ayat-ayatNya.

(e) Binatang yang disembelih tidak atas nama Allah dilarang daripada dimakan dan ia dipanggil fisq iaitu perbuatan fasiq dan berdosa.
وَلَا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ ۗ وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَىٰ أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ ۖ وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ
121. Dan janganlah kamu makan dari (sembelihan binatang-binatang halal) yang tidak disebut nama Allah ketika menyembelihnya kerana sesungguhnya yang sedemikian itu adalah perbuatan fasik (berdosa); dan sesungguhnya Syaitan-syaitan itu membisikkan kepada pengikut-pengikutnya, supaya mereka membantah (menghasut) kamu; dan jika kamu menurut hasutan
mereka (untuk menghalalkan yang haram itu), Sesungguhnya kamu tetap menjadi orang-orang musyrik.

(f) Hasil-hasil tanaman barulah dianggap bersih dan suci setelah dikeluarkan zakatnya. Kita juga tidak dibenarkan bersikap boros walaupun pada perkara-perkara yang halal.

وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشَاتٍ وَغَيْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُكُلُهُ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۚ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ 
وَآتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ ۖ وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ
141. Dan Dia lah (Allah) yang menjadikan (untuk kamu) kebun-kebun yang menjalar tanamannya dan yang tidak menjalar; dan pohon-pohon tamar (kurma) dan tanaman-tanaman yang berlainan (bentuk, rupa dan) rasanya; dan buah zaiton dan delima, yang bersamaan
(warnanya atau daunnya) dan tidak bersamaan (rasanya). Makanlah dari buahnya ketika ia berbuah dan keluarkanlah haknya (zakatnya) pada hari memetik atau menuainya: dan janganlah kamu melampau (pada apa-apa jua yang kamu makan atau belanjakan); sesungguhnya Allah
tidak suka kepada orang-orang yang melampau.

(g) Kaedah asas halal dan haram diberikan bahawa di dalam wahyu Allah, hanya bangkai, darah yang mengalir, daging babi, sembelihan bukan atas nama Allah itulah yang diharamkan.
قُلْ لَا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
145. Katakanlah (wahai Muhammad): "Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai" atau darah yang mengalir  atau daging babi - kerana sesungguhnya ia adalah kotor - atau sesuatu vang dilakukan secara fasik. iaitu binatang yang disembelih atas nama yang lain dari Allah". Kemudian sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun,lagi Maha Mengasihani.

Antara kesyirikan yang berlaku di kalangan musyrikin Mekah ialah mereka menghalal dan mengharamkan sendiri banyak perkara tanpa mempedulikan syariat Allah, mereka berkata: "lni binatang-binatang ternakan dan hasil-hasil tanaman yang diwaqafkan khusus untuk berhala-berhala.

وَقَالُوا هَٰذِهِ أَنْعَامٌ وَحَرْثٌ حِجْرٌ لَا يَطْعَمُهَا إِلَّا مَنْ نَشَاءُ بِزَعْمِهِمْ 
وَأَنْعَامٌ حُرِّمَتْ ظُهُورُهَا وَأَنْعَامٌ لَا يَذْكُرُونَ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا 
افْتِرَاءً عَلَيْهِ ۚ سَيَجْزِيهِمْ بِمَا كَانُوا يَفْتَرُوآءٌ
138. Dan mereka berkata lagi: "Ini adalah binatang-binatang ternak dan tanaman-tanaman yang dilarang, yang tidak boleh seorang pun memakannya kecuali sesiapa yang kami kehendaki", -menurut anggapan mereka; dan (sejenis lagi) binatang-binatang ternak yang dilarang menunggangnya; dan (sejenis lagi) bintang-bintang ternak yang tidak mereka sebutkan nama Allah ketika menyembelihnya; (semuanya itu mereka lakukan dengan) berdusta terhadap Allah.
Allah akan membalas mereka disebabkan apa yang mereka telah ada-adakan itu.

Mereka juga menganggap anak dalam kandungan binatang ternakan mereka yang dilahirkan hidup hanya halal untuk kalangan lelaki, ia tidak halal untuk orang-orang perempuan.


وَقَالُوا مَا فِي بُطُونِ هَٰذِهِ الْأَنْعَامِ خَالِصَةٌ لِذُكُورِنَا وَمُحَرَّمٌ عَلَىٰ أَزْوَاجِنَا ۖ 
وَإِنْ يَكُنْ مَيْتَةً فَهُمْ فِيهِ شُرَكَاءُ ۚ سَيَجْزِيهِمْ وَصْفَهُمْ ۚ إِنَّهُ حَكِيمٌ عَلِيمٌ
139. Dan mereka berkata lagi: "Apa yang ada dalam perut binatang-binatang ternak itu (jika ia dilahirkan hidup) adalah halal bagi lelaki-lelaki kami dan haram bagi perempuan-perempuan kami". Dan jika ia (dilahirkan) mati, maka mereka (lelaki perempuan) bersekutu padanya
(bersama-sama memakannya). Allah akan membalas mereka tentang apa yang mereka tetapkan (mengenai halal dan haram) itu. Sesungguhnya Allah Maha Bijaksana, lagi Maha Mengetahui.

(h) Rasulullah s.a.w. dilarang daripada merestui peraturan halal dan haram ciptaan orang-orang musyrikin Mekah yang hanya berasaskan hawa nafsu semata-mata.

قُلْ هَلُمَّ شُهَدَاءَكُمُ الَّذِينَ يَشْهَدُونَ أَنَّ اللَّهَ حَرَّمَ هَٰذَا ۖ فَإِنْ شَهِدُوا 
فَلَا تَشْهَدْ مَعَهُمْ ۚ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا 
وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَهُمْ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ
150. Katakanlah: "Bawalah saksi-saksi kamu memberi keterangan bahawa Allah mengharamkan (benda-benda yang kamu haramkan) ini". Kemudian jika mereka (tergamak) menjadi saksi(secara dusta), maka janganlah engkau turut sama membenarkan mereka mereka; dan janganlah engkau turut hawa nafsu orang-orang yang mendustakan ayat-ayat keterangan Kami, dan orang-
orang yang tidak beriman kepada hari akhirat, sedang mereka pula menyamakan (sesuatu yang lain) dengan Tuhan mereka.

(i) Allah s.w.t. mengharamkan syirik, derhaka kepada dua ibu bapa, membunuh anak-anak,melakukan perkara yang keji, baik yang nyata atau tersembunyi dan membunuh tanpa sebenar.

قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ ۖ أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ 
وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۖ وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ ۖ 
وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ ۖ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ 
الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
151.Katakanlah: "Marilah, supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun; dan hendaklah (kamu) berbuat baik kepada ibubapa dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka; dan janganlah kamu hampiri kejahatan-kejahatan (zina)  yang terang daripadanya dan yang tersembunyi; dan janganlah kamu membunuh jiwa yang telah diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh Syarak). Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu,supaya kamu memahaminya.

-syirik tasyrik,tauhid hakimiah
-yg menyentuh dasar tidak boleh, sebab samada kafir ,zalim atau fasik
Al-Ma'idah 5:44فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْكَٰفِرُونَ 
Al-Ma'idah 5:45فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلظَّٰلِمُونَ 
Al-Ma'idah 5:47فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْفَٰسِقُونَ

Al-Ma'idah 5:44
إِنَّآ أَنزَلْنَا ٱلتَّوْرَىٰةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌۚ يَحْكُمُ بِهَا ٱلنَّبِيُّونَ ٱلَّذِينَ أَسْلَمُوا۟ لِلَّذِينَ هَادُوا۟ وَٱلرَّبَّٰنِيُّونَ وَٱلْأَحْبَارُ بِمَا ٱسْتُحْفِظُوا۟ مِن كِتَٰبِ ٱللَّهِ وَكَانُوا۟ عَلَيْهِ شُهَدَآءَۚ فَلَا تَخْشَوُا۟ ٱلنَّاسَ وَٱخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُوا۟ بِـَٔايَٰتِى ثَمَنًا قَلِيلًاۚ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْكَٰفِرُونَ 
Sungguh, Kami yang menurunkan Kitab Taurat; di dalamnya (ada) petunjuk dan cahaya. Yang dengan Kitab itu para nabi yang berserah diri kepada Allah memberi putusan atas perkara orang Yahudi, demikian juga para ulama dan pendeta-pendeta mereka, sebab mereka diperintahkan memelihara kitab-kitab Allah dan mereka menjadi saksi terhadapnya. Karena itu janganlah kamu takut kepada manusia, (tetapi) takutlah kepada-Ku. Dan janganlah kamu jual ayat-ayat-Ku dengan harga murah. Barangsiapa tidak memutuskan dengan apa yang diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang kafir.

Al-Ma'idah 5:45
وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَآ أَنَّ ٱلنَّفْسَ بِٱلنَّفْسِ وَٱلْعَيْنَ بِٱلْعَيْنِ وَٱلْأَنفَ بِٱلْأَنفِ وَٱلْأُذُنَ بِٱلْأُذُنِ وَٱلسِّنَّ بِٱلسِّنِّ وَٱلْجُرُوحَ قِصَاصٌۚ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِۦ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُۥۚ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلظَّٰلِمُونَ 
Kami telah menetapkan bagi mereka di dalamnya (Taurat) bahwa nyawa (dibalas) dengan nyawa, mata dengan mata, hidung dengan hidung, telinga dengan telinga, gigi dengan gigi, dan luka-luka (pun) ada qisas-nya (balasan yang sama). Barangsiapa melepaskan (hak qisas)nya, maka itu (menjadi) penebus dosa baginya. Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang zhalim.

Al-Ma'idah 5:47
وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ ٱلْإِنجِيلِ بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ فِيهِۚ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْفَٰسِقُونَ 
Dan hendaklah pengikut Injil memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah di dalamnya. Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang fasik.


7.Berhubung dengan tauhid rahmat, terdapat beberapa ayat seperti berikut:
(a) Di hari kiamat nanti setelah mengumpulkan sekalian manusia, Allah akan menzahirkan rahmat yang telah dijanjikanNya.

قُلْ لِمَنْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ قُلْ لِلَّهِ ۚ كَتَبَ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ ۚ 
لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ
12. Bertanyalah (wahai muhammad): "Hak milik siapakah segala yang ada di langit dan dibumi?" Katakanlah: "(Semuanya itu) adalah milik Allah. Ia telah menetapkan atas diriNya memberi rahmat .Demi sesungguhnya Ia akan menghimpunkan kamu pada hari kiamat yng tidak ada sebarang syak padanya . Orang-orang yang merugikan diri sendiri (dangan mensia-siakan pengurniaan Allah), maka mereka (dengan sebab yang tersebut) tidak beriman.

(b) Maksud rahmat Allah di hari kiamat ialah manusia diselamatkan daripada azabNya, itulah kejayaan di hari kiamat.
مَنْ يُصْرَفْ عَنْهُ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ ۚ وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ
16. Sesiapa yang dijauhkan azab daripadanya pada hari itu, maka sesungguhnya Allah telah memberi rahmat kepadanya; dan itulah kejayaan yang jelas nyata.

(c) Allah telah menetapkan rahmat atas diriNya bahawa orang-orang yang melakukan keburukan tanpa pengetahuan dan kesedaran dan ia memperbaiki dirinya, Allah akan mengampuninya dan merahmatinya.

وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ ۖ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ ۖ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
54. Dan apabila orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat keterangan Kami itu datang kepadamu (dengan tujuan hendak bertaubat dari dosa-dosa mereka), maka katakanlah: "Mudah-mudahan kamu beroleh selamat! Tuhan kamu telah menetapkan bagi diriNya untuk memberi
rahmat (yang melimpah-limpah): bahawasanya sesiapa di antara kamu yang melakukan kejahatan dengan sebab kejahilannya kemudian ia bertaubat sesudah itu  dan berusaha memperbaiki (amalann)ra). Maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani".

(d) Rahmat Allah sangat luas, bagaimanapun tidak akan berlaku ketidakadilan di hari kiamat nanti, orang-orang yang benar-benar bersalah tidak dapat mengelak diri daripada azab Allah.

فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ

147. Kemudian jika mereka mendustakanmu (wahai Muhammad) maka katakanlah: "Tuhan kamu mempunyai rahmat yang luas melimpah-ruah, dan azab seksaNya tidak dapat ditolak dari kaum yang berdosa".

(e) Salah satu bukti rahmat tuhan yang luas itu ialah Dia menggandakan pahala kepada manusia,satu kebaikan diganda sepuluh, sedangkan balasan kepada kejahatan pula tidak diganda.

مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا ۖ وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
160. Sesiapa yang membawa amal kebaikan (pada hari kiamat), maka baginya (balasan) sepuluh kali ganda (dari kebaikan) yang sama dengannya; dan sesiapa yang membawa amal kejahatan,maka ia tidak dibalas melainkan (kejahatan) yang sama dengannya; sedang mereka tidak
dianiaya (sedikitpun).

(f) Allah menerangkan dengan jelas kepada manusia bahawa Dia telah menjadikan mereka sebagai khalifah di muka bumi dan melebihkan sebahagian mereka dari sebahagian yang lain untuk menguji mereka pada apa yang dikurniakan kepada mereka. Kepada yang gagal dalam
ujian, Dia adalah سَرِيْعُ العِقَابِ (Maha Segera Menyiksa) dan kepada yang lulus dalam ujian, Dia adalah غَفُوْرٌ رَحِيْمٌ (Maha Pengampun lagi Maha Penyayang).

وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ 
لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ ۗ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ
165. Dan Dia lah yang menjadikan kamu khalifah di bumi dan meninggikan setengah kamu atas setengahnya yang lain beberapa darjat, kerana Ia hendak menguji kamu pada apa yang telah dikurniakanNya kepada kamu. Sesungguhnya Tuhanmu amatlah cepat azab seksaNya, dan sesungguhnya Ia Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

8. Musyrikin Mekah diminta supaya beriman kepada Qur'an yang penuh dengan keberkatan, mereka hendaklah mengikutinya, dengan mengikutinya sahaja mereka akan mendapat rahmat.
(a)
وَهَٰذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ مُصَدِّقُ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَلِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَىٰ 
وَمَنْ حَوْلَهَا ۚ وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ يُؤْمِنُونَ بِهِ ۖ وَهُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ

92. Dan ini ialah Kitab (Al-Quran) )yang Kami turunkan, yang mengandungi berkat (banyak faedah-faedah dan manfaatnya), lagi mengesahkan kebenaran (Kitab-kitab Suci) yang diturunkan sebelumnya, dan supaya engkau memberi peringatan kepada penduduk "Ummul-Qura"
(Makkah) serta orang-orang yang tinggal di kelilingnya; dan orang-orang yang beriman kepada hari akhirat, mereka beriman kepada Al-Quran, dan mereka tetap mengerjakan dan memelihara sembahyangnya.

(b)
وَهَٰذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
155. Dan ini sebuah Kitab (Al-Quran) yang Kami turunkan, yang ada berkatnya (banyak manfaatnya). Oleh itu, hendak,ah kamu menurutnya; dan bertaqwalah (kepada Allah), mudah-mudahan kamu beroleh rahmat.

9. Mereka diseru kepada tauhid (صراط مستقيم)dan al-Qur'an.
(a) Dikatakan kepada orang-orang musyrikin Mekah bahawa Rasulullah s.a.w. benar-benar mengikuti agama Ibrahim, Nabi Ibrahim a.s. dahulu adalah ahli tauhid, dia bukan termasuk di kalangan orang-orang musyrikin.

قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۚ 
وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
161. Katakanlah (wahai Muhammad): "sesungguhnya aku telah diberikan petunjuk hidayah oleh Tuhanku ke jalan yang betul lurus, (kepada) ugama yang tetap teguh, iaitu ugama Nabi Ibrahim yang ikhlas, dan tiadalah ia dari orang-orang musyrik".

(b) Orang-orang musyrikin Mekah diseru supaya mengikuti jalan yang benar, jalan yang lurus yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w., itulah jalan tauhid dan satu-satunya jalan keselamatan.

وَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ۚ 
ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
153. Dan bahawa sesunqguhnya inilah jalanKu (ugama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya: dan janganlah kamu menurut  jalan-jalan (yang lain dari Islam)kerana jalan-jalan yang lain itu mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah.Dengan yang
demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.

10. Untuk membuktikan adanya tauhid uluhiyah dan tauhid ubudiyah, sifat khaliqiyah dan rububiyah dijadikan sebagai dalil.
(a) Manusia diperintah supaya menyembah خالق
atau penciptanya dan rabbnya. Tiada tuhan yang layak
selainnya.

ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ ۚ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ
102. Yang demikian (sifat-sifatNya dan kekuasaanNya) ialah Allah Tuhan kamu, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, yang menciptakan tiap-tiap sesuatu, maka beribadatlah kamu kepadaNya. Dan (ingatlah) Dia lah yang mentadbirkan segala-galanya.

(b) Rasulullah s.a.w. diperintah supaya mengikut wahyu yang diturunkan kepadanya dan menerima hanya Allah sebagai tuhan yang layak disembah, Baginda juga diperintah supaya berpaling dan tidak menghiraukan orang-orang musyrikin.

اتَّبِعْ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ
106. Ikutlah apa yang telah diwahyukan kepadamu dari Tuhanmu, tiada Tuhan (yang berhak disembah)
melainkan Dia, dan berpalinglah dari orang-orang musyrik.

-detail tentang tauhid dan syirik.

007.Surah Al Araf 

Tertib Surah ke7 
Bilangan ayat 206
Surah Makkiyah 
Tertib turun 3
Bilangan paragraf ada 8.

Mesej utama
1.Menyatakan undang2 tuhan dlm membinasakan bangsa2 dan undang2 penukaran bangsa2.
2.Sejarah dakwah 6 orang rasul(n,h,s,l,s,m)
3.Pengajaran drp kehancuran 6 bangsa (atau 6 kaum atau 6 umat)
4.Pembuktian tentang aqidah tauhid dan pembatalan  aqidah syirik.
5.Seruan supaya beriman kepada rasul terakhir Muhamad saw.

Bilangan paragraf ada 8.
Paragraf 1Ayat 1-58 pendahuluan
Paragraf 2 Ayat 59-64 Seruan Nabi Nuh dan kebinasaan kaum nuh
Paragraf 3 Ayat 65-72 seruan Nabi Hud dan kebinasaan kaum aad.
Paragraf 4 Ayat 73-79 seruan Nabi Soleh dan kebinasaan kaum tsamud.
Paragraf 5 Ayat 80-84 seruan Nabi Lut dan kebinasaan kaum lut.
Paragraf 6 Ayat 85-102 seruan Nabi Syuib dan kebinasaan kaum Syuaib
Paragraf 7 Ayat 103-171 kisah Nabi Musa dan Bani Israel.
Paragraf 8
Ayat 172-206 Ini penutup.
Ini secara kasar dgn pembahagian paragraf.Yaitu orang menegakan syirik itulah akibatnya.

Zaman turun surah ini.
Surah al araf ini merupakan antara surah terakhir diturunkan ketika rasullah saw berada dimekah yakni seperti surah sebelum ni juga yakni surah al anam.
Ia diturunkan pada peringkat ke4 dan terakhir kehidupan Rasullah saw  disana sekitar tahun antara tahun 11-12-13 kenabian.
Besar sekali kemungkinan ia diturunkan selepas surah al Anam dan beberapa ayat dipermulaan ayat al haj iaitu pada tahun 13 kenabian.
Zaman ia diturunkan zaman dimana perancangan jahat membunuh rasullah saw juga telah bermula.
Jadi kalau ada dlm surah tu , tandanya ada perancangan jahat iaitu orang nak bunuh nabi, itu tanda peringkat ke 4.
(Nabi saw berada di Mekah peringkat ke 4)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan