Sabtu, November 28, 2020

Tafsir asas quran nota 9(175)11

Tafsir asas quran nota 9(175)11

Antara contoh bagi bab ini ialah hadits yang diriwayatkan oleh Ahmad, at-Thabaraani dan lain-lain daripada Ibnu "Abbaas, kata beliau: "Pernah Rasulullah s.a.w" duduk di
bawah naungan rumahnya, tiba-tiba Baginda bersabda "Nanti akan datang kepadamu orang yang akan melihatmu dengan dua mata syaitan. Bila ia datang, jangan kamu
bercakap dengannya. Tidak lama kemudian datanglah seorang lelaki yang biru warna dua matanya. Rasulullah s.a.w terus memanggilnya dan bertanya , "Kenapa engkau dan kawan-kawanmu mencerca aku?" Orang itu pergi lalu membawa datang kawan-kawannya. Mereka lantas bersumpah dengan nama Allah bahawa mereka tidak berkata begitu, sehingga akhirnya Nabi s.a"w" mema'afkan mereka. Maka Allah menurunkan firmanNya:

At-Taubah 9:74
يَحْلِفُونَ بِٱللَّهِ مَا قَالُوا۟ وَلَقَدْ قَالُوا۟ كَلِمَةَ ٱلْكُفْرِ وَكَفَرُوا۟ بَعْدَ إِسْلَٰمِهِمْ وَهَمُّوا۟ بِمَا لَمْ يَنَالُوا۟ۚ وَمَا نَقَمُوٓا۟ إِلَّآ أَنْ أَغْنَىٰهُمُ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ مِن فَضْلِهِۦۚ فَإِن يَتُوبُوا۟ يَكُ خَيْرًا لَّهُمْۖ وَإِن يَتَوَلَّوْا۟ يُعَذِّبْهُمُ ٱللَّهُ عَذَابًا أَلِيمًا فِى ٱلدُّنْيَا وَٱلْءَاخِرَةِۚ وَمَا لَهُمْ فِى ٱلْأَرْضِ مِن وَلِىٍّ وَلَا نَصِيرٍ 
Bermaksud: Mereka bersumpah dengan nama Allah, batrawa mereka tidak mengatakan (sesuatu yang buruk terhadapmu), padahal sesungguhnya mereka telah mengatakan perkataan kufur dan mereka pula menjadi kafir sesudah melahirkan Islam, serta mereka berazam untuk melakukan apa yang mereka tidak akan dapat mencapainya (iaitu membunuhmu) dan tidaklah mereka mencaci dan mencela (Islam) melainkan setelah
Allah dan RasulNya memberi kesenangan kepada mereka dari limpah kurniaNya. Oleh itu, jika mereka bertaubat, mereka akan beroleh kebaikan dan jika mereka berpaling
(ingkar), Allah akan menyeksa mereka dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya didunia dan di akhirat dan mereka tidak akan mendapat sesiapa pun di bumi ini, yang akanmenjadi pelindung dan juga yang menjadi penolong. (at-Taubah:74). 
(Hadits riwayat at-Thabaraani, Ahmad dan al-Maqdisi di datram al-Ahaaditsul Mukhtaratr).

Ahmad, at-Thabaraani dan al-Haakim juga mengemukakan hadits di atas, tetapi ayat al-Qur'an yang disebut mereka sebagai diturunkan kerananya bukanlah ayat 74 Surah at-
Taubah, sebaliknya dua ayat berikut:

175

Daurah tafsir 2019 sesi 14(33)nota 11(239)

Daurah tafsir 2019 sesi 14(33)nota 11(239)

(d) Hikmat perkahwinan Rasulullah s.a.w. dengan Zainab ialah supaya tidak ada sebarang kesempitan
kepada orang-orang Islam untuk mengahwini bekas isteri anak-anak angkat mereka hingga ke hari kiamat (Ayat:37).
لِكَىْ لَا يَكُونَ عَلَى ٱلْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ


Al-Ahzab 33:37
وَإِذْ تَقُولُ لِلَّذِىٓ أَنْعَمَ ٱللَّهُ عَلَيْهِ وَأَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَٱتَّقِ ٱللَّهَ وَتُخْفِى فِى نَفْسِكَ مَا ٱللَّهُ مُبْدِيهِ وَتَخْشَى ٱلنَّاسَ وَٱللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَىٰهُۖ فَلَمَّا قَضَىٰ زَيْدٌ مِّنْهَا وَطَرًا زَوَّجْنَٰكَهَا لِكَىْ لَا يَكُونَ عَلَى ٱلْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فِىٓ أَزْوَٰجِ أَدْعِيَآئِهِمْ إِذَا قَضَوْا۟ مِنْهُنَّ وَطَرًاۚ وَكَانَ أَمْرُ ٱللَّهِ مَفْعُولًا 
Dan (ingatlah), ketika engkau (Muhammad) berkata kepada orang yang telah diberi nikmat oleh Allah dan engkau (juga) telah memberi nikmat kepadanya, “Pertahankanlah terus istrimu dan bertakwalah kepada Allah,” sedang engkau menyembunyikan di dalam hatimu apa yang akan dinyatakan oleh Allah, dan engkau takut kepada manusia, padahal Allah lebih berhak engkau takuti. Maka ketika Zaid telah mengakhiri keperluan terhadap istrinya (menceraikannya), Kami nikahkan engkau dengan dia (Zainab) agar tidak ada keberatan bagi orang mukmin untuk (menikahi) istri-istri anak-anak angkat mereka, apabila anak-anak angkat itu telah menyelesaikan keperluannya terhadap istrinya. Dan ketetapan Allah itu pasti terjadi.


(e) Perempuan yang dicerai sebelum digauli tidak perlu ber'iddah (Ayat: 49).فَمَا لَكُمْ عَلَيْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ

Al-Ahzab 33:49
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ إِذَا نَكَحْتُمُ ٱلْمُؤْمِنَٰتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ فَمَا لَكُمْ عَلَيْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ تَعْتَدُّونَهَاۖ فَمَتِّعُوهُنَّ وَسَرِّحُوهُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا 
Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menikahi perempuan-perempuan mukmin, kemudian kamu ceraikan mereka sebelum kamu mencampurinya maka tidak ada masa idah atas mereka yang perlu kamu perhitungkan. Namun berilah mereka mut’ah dan lepaskanlah mereka itu dengan cara yang sebaik-baiknya.


(f) Keizinan hendaklah diperolehi sebelum masuk ke dalam rumah-rumah Nabi s.a.w. (dan rumah-rumah orang-orang lain juga) (Ayat: 53).لَا تَدْخُلُوا۟ بُيُوتَ ٱلنَّبِىِّ إِلَّآ أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ

Al-Ahzab 33:53
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَدْخُلُوا۟ بُيُوتَ ٱلنَّبِىِّ إِلَّآ أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَىٰ طَعَامٍ غَيْرَ نَٰظِرِينَ إِنَىٰهُ وَلَٰكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَٱدْخُلُوا۟ فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَٱنتَشِرُوا۟ وَلَا مُسْتَـْٔنِسِينَ لِحَدِيثٍۚ إِنَّ ذَٰلِكُمْ كَانَ يُؤْذِى ٱلنَّبِىَّ فَيَسْتَحْىِۦ مِنكُمْۖ وَٱللَّهُ لَا يَسْتَحْىِۦ مِنَ ٱلْحَقِّۚ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَٰعًا فَسْـَٔلُوهُنَّ مِن وَرَآءِ حِجَابٍۚ ذَٰلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّۚ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَن تُؤْذُوا۟ رَسُولَ ٱللَّهِ وَلَآ أَن تَنكِحُوٓا۟ أَزْوَٰجَهُۥ مِنۢ بَعْدِهِۦٓ أَبَدًاۚ إِنَّ ذَٰلِكُمْ كَانَ عِندَ ٱللَّهِ عَظِيمًا 

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memasuki rumah-rumah Nabi kecuali jika kamu diizinkan untuk makan tanpa menunggu waktu masak (makanannya), tetapi jika kamu dipanggil maka masuklah dan apabila kamu selesai makan, keluarlah kamu tanpa memperpanjang percakapan. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mengganggu Nabi sehingga dia (Nabi) malu kepadamu (untuk menyuruhmu keluar), dan Allah tidak malu (menerangkan) yang benar. Apabila kamu meminta sesuatu (keperluan) kepada mereka (istri-istri Nabi), maka mintalah dari belakang tabir. (Cara) yang demikian itu lebih suci bagi hatimu dan hati mereka. Dan tidak boleh kamu menyakiti (hati) Rasulullah dan tidak boleh (pula) menikahi istri-istrinya selama-lamanya setelah (Nabi wafat). Sungguh, yang demikian itu sangat besar (dosanya) di sisi Allah.


(g) Tanpa dijemput, janganlah ikut serta dalam sesuatu majlis makan (Ayat 53).إِذَا دُعِيتُمْ فَٱدْخُلُوا۟


(h) Setelah bersembahyang 'Isya' dan makan malam, janganlah masa dihabiskan dengan berbual-bual
kosong (Ayat: 53).فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَٱنتَشِرُوا۟ وَلَا مُسْتَـْٔنِسِينَ لِحَدِيثٍۚ


10. Hukum-hukum kemasyarakatan.
(a) Dengan menziharkan isteri, ia tidak menjadi ibu bagi seseorang dan anak angkat bukan seperti anak
sebenar (Ayat: 4).

Al-Ahzab 33:4
مَّا جَعَلَ ٱللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَيْنِ فِى جَوْفِهِۦۚ وَمَا جَعَلَ أَزْوَٰجَكُمُ ٱلَّٰٓـِٔى تُظَٰهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهَٰتِكُمْۚ وَمَا جَعَلَ أَدْعِيَآءَكُمْ أَبْنَآءَكُمْۚ ذَٰلِكُمْ قَوْلُكُم بِأَفْوَٰهِكُمْۖ وَٱللَّهُ يَقُولُ ٱلْحَقَّ وَهُوَ يَهْدِى ٱلسَّبِيلَ 
Allah tidak menjadikan bagi seseorang dua hati dalam rongganya; dan Dia tidak menjadikan istri-istrimu yang kamu zihar itu sebagai ibumu, dan Dia tidak menjadikan anak angkatmu sebagai anak kandungmu (sendiri). Yang demikian itu hanyalah perkataan di mulutmu saja. Allah mengatakan yang sebenarnya dan Dia menunjukkan jalan (yang benar).


(b) Untuk mendapat keadilan kemasyarakatan, hubungan antara seseorang dengan seseorang yang lain perlulah jelas kerana ia أَقْسَطُ عِندَ ٱللَّهِۚ(lebih adil di sisi Allah) (Ayat: 5).


Al-Ahzab 33:5
ٱدْعُوهُمْ لِءَابَآئِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِندَ ٱللَّهِۚ فَإِن لَّمْ تَعْلَمُوٓا۟ ءَابَآءَهُمْ فَإِخْوَٰنُكُمْ فِى ٱلدِّينِ وَمَوَٰلِيكُمْۚ وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَآ أَخْطَأْتُم بِهِۦ وَلَٰكِن مَّا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْۚ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا 
Panggillah mereka (anak angkat itu) dengan (memakai) nama bapak-bapak mereka; itulah yang adil di sisi Allah, dan jika kamu tidak mengetahui bapak mereka, maka (panggillah mereka sebagai) saudara-saudaramu seagama dan maula-maulamu. Dan tidak ada dosa atasmu jika kamu khilaf tentang itu, tetapi (yang ada dosanya) apa yang disengaja oleh hatimu. Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.

(c) Anak-anak angkat hendaklah dibinkan kepada bapa sebenarnya dan mereka hendaklah dikaitkan dengan bapa sebenarnya (Ayat: 5).ٱدْعُوهُمْ لِءَابَآئِهِمْ


(d) Membuat propaganda tidak betul berpunca daripada sifat nifaq, ia hendaklah dihentikan, ia hendaklah digantikan dengan zikir kepada Allah (Ayat: 41).

Al-Ahzab 33:41
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱذْكُرُوا۟ ٱللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا 
Wahai orang-orang yang beriman! Ingatlah kepada Allah, dengan mengingat (nama-Nya) sebanyak-banyaknya,


(e) Selawat dan salam hendaklah diberikan kepada Rasulullah s.a.w. (Ayat: 56). 

Al-Ahzab 33:56
إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلَٰٓئِكَتَهُۥ يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِىِّۚ يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ صَلُّوا۟ عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا۟ تَسْلِيمًا 
Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bersalawat untuk Nabi. Wahai orang-orang yang beriman! Bersalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam dengan penuh penghormatan kepadanya.


Itulah tuntutan agama Islam dan tanda hubungan sayang kepada Baginda.

239

Jumaat, November 27, 2020

K451.Usia 0-7 Tahun Gantikan Marah, Guna Ayat Ni. Baru Nampak Hebatnya Kata-Kata Ibu Ayah!

K451.Usia 0-7 Tahun Gantikan Marah, Guna Ayat Ni. Baru Nampak Hebatnya Kata-Kata Ibu Ayah!
Ibu bapa harus selalu memuji dan memberi dorongan kepada anak. Mengikut kajian, terdapat jenis ayat yang kita gunakan ketika memberi pujian yang membuatkan anak kita lebih bermotivasi . Apabila kita puji anak berumur 0-7 tahun, cuba cara ini!

 Bagusnya abang!
✅ Ibu tengok abang bersihkan sendiri je kotoran dekat kaki abang! Wah.


Pandainya anak ayah ni!
✅ Anak ayah dapat cari sendiri hurufnya ye. * Tepuk tangan *


 Pandainya anak Papa melukis!
✅ Tengok , warna warni sungguh lukisan kakak. Cantik.


Fokus pada cara dan perbuatan anak kita.
Elakkan bagi signal pada anak-anak ,kejayaan datang dengan semulajadi.

Carol Dwerck, professor di Universiti Stanford, menyebut tentang “fixed mindset” , di mana manusia percaya kejayaan mereka adalah hasil kepandaian mereka atau terhad kepada bakat.

Sedangkan, kita boleh didik anak kita percaya kepandaian, bakat dan kemampuan mereka akan terbina apabila mereka belajar dan belajar.

Darjat mereka yang berusaha juga berbeza di sisi Allah. Allah ciptakan manusia sebaik-baik ciptaan, jadi peranan ibu ayah untuk mendorong anak belajar dan gali potensi diri. Semuanya bergantung pada tekad dan sikap.

Wan Nur Syakira

K451.Suka Sangat Pukul Kawan, Anak Pukul Orang Kalau Dalam Dirinya ‘Tak Penuh’!

K451.Suka Sangat Pukul Kawan, Anak Pukul Orang Kalau Dalam Dirinya ‘Tak Penuh’!

Sekejap sahaja anak-anak bermain dengan baik, sudahnya mulalah bergaduh pukul sana sini. Kita jangan menyalahkan anak-anak bila mana anak mula memukul kawan-kawan. Ada sebabnya bila anak memukul tanpa sebab. Salah satunya adalah kurang ‘rasa’ dalam diri.


Hal inilah yang cuba dikongsikan oleh Dr Taufiq Razif menerusi facebooknya. Anak-anak yang suka memukul orang lain sebenarnya amat  memerlukan perhatian. Salah satunya adalah kuasa pelukan!


” Anak suka pukul orang kalau dalam dirinya tak penuh “


Sebelum solat isyak tadi saya sempat We Time dengan bidadari saya. Sambil pegang tangan dia saya akan tanya bermacam macam soalan tentang aktiviti seharian dia dengan anak anak.

Sambil sambil tu dia ada kongsi teknik dan formula yang dia sendiri amalkan untuk handle anak anak yang suka pukul dan gaduh dengan orang lain.

Bidadari saya ni suka jaga anak anak yang umur 6 tahun ke bawah. Anak anak jiran pun kadang dia tolong jagakan. Memang kadang tu mereka akan bergaduh dan saling memukul.

” Nabilah perasan bila kita banyak peluk anak anak ni jadi kurang pukul dan gaduh dengan orang lain. Untuk memberi dan berkongsi mereka kena penuh dulu “
Jika kita nak anak kita beri kasih sayang, mereka kena ada kasih sayang dulu. Biar dada dan hati mereka penuh dengan kasih sayang, barulah mereka boleh bagi kasih sayang tu pada kawan kawan dan adik beradik mereka.

Jika dalam hati anak kosong, lesu dan kurang kasih sayang maka mereka akan pancarkan benda tu pada adik beradik dan kawan kawan mereka. Mulalah mereka jadi ganas, suka pukul dan suka merampas.
Jadi betullah pegangan saya selama ni tentang satu ayat ni ” You can’t give what you don’t have”. Kadang kita tak perlu marah anak balik pun kalau mereka terbuat silap.

Ada masanya kita cuma kena pegang tangan mereka, sayang mereka dan peluk mereka ketat ketat tanpa perlu berkata kata apa apa pun kerana love needs no words as it is the universal language from the heart “.

Taufiq Razif
Bahagiakan anakmu dahulu

K450.Menjerit Pada Anak Lebih Bahaya Dari Merotan. Semua ‘Disimpan’ Dalam Otak Anak.

K450.Menjerit Pada Anak Lebih Bahaya Dari Merotan. Semua ‘Disimpan’ Dalam Otak Anak.

Bila kali terakhir ibu ayah kenal pasti nada mendidik anak? Biasalah budak-budak mengamuk. Hendak senang kita settlekan dengan cara menjerit.

Ya memang anak kecil akan melalui fasa mengamuk. Tapi mengamuk yang macam mana sehinggakan perlu dijerit?

Perkataan serta herdikan ibu ayah itu akan terpahat selamanya di dalam Otak Limbik anak.

Dan dalam fasa perkembangan anak khususnya 0 hingga 6 tahun masa ini 90% perkembangan otak sedang berlaku.

Bayangkanlah apa sedang terjadi dalam otak mereka ketika itu?
Memori pahit dijerit dan ditengking.
Dan anak akan kerap kali bertanya pada diri sendiri.

Am I loved?
Sedih bukan bila anak tidak terucap di bibir hendak tanya pada ibu ayah tapi otak dia capture moment itu sebagai ibu ayah tidak sayang saya sudah.

Dan ada kajian mengatakan 90% ibu bapa memang guna ‘Harsh Verbal Dicipline’ untuk didik anak-anak mereka.


Sebab bila tengking sahaja anak yang kecil itu akan senyap. Alahai kesian anak.

Ibu ayah perlu faham anak mengamuk atau marah kerana pada masa itu anak sedang menggunakan Otak Reptilianya.

Masa itu anak lebih cenderung akses hanya ke bahagian otak yang suruh dia bertindak dengan apa cara sekalipun untuk dia selamat.


Am I Safe in this place?

Anak tiada atau kurang akses ke bahagian Executive atau Neurocortex yang bantu dia cari jalan penyelesaian.


Siapa yang perlu bantu cari jalan penyelesaian? Ibu bapa atau orang dewasa yang tenang.

Kita perlu sedar yang Harsh Verbal Dicipline ini banyak kesan buruk dari kesan baik.

❌ Anak akan lebih tantrum
❌ Anak faham yang menjerit ini bagus. Jadi pada masa datang anak juga bakal menjerit pada kita bila tidak puas hati.
❌ Ibu ayah akan kecewa. End Up ulang cycle yang sama berulang kali.
❌ Anak mungkin tidak lagi sensitif dengan arahan ibu ayah. Bagi mereka ibu ayah akan menjerit sahaja. Saya masih dapat apa yang saya mahu.

Saya juga pernah menggunakan nada yang tinggi. Tapi nada firm dengan tengking adalah berbeza. Jom kita audit kembali nada suara kita.

Nurul sherina

Tafsir asas quran nota 9(174)11

Tafsir asas quran nota 9(174)11

bapamu yang musyrik?" Orang itu berkata, "Ibrahim juga telah beristighfar untuk bapanya yang musyrik." Maka aku sebutkan hal itu kepada Rasulullatr s.a.w. Lalu turunlah ayat itu (ayat 113 Surah at-Taubah). 
(Hadits riwayat at-Tirmidzi, an-Nasaa'i,Ahmad, Haakim dan lain-lain).

(ii) Hadits yang dikemukakan oleh Haakim dan lain-lain daripada Ibnu Mas'ud. Kata beliau, "Pernah pada suatu hari Nabi s.a.w. pergi ke perkuburan. Lalu Baginda duduk
dekat salah satu kubur di perkuburan itu. Lamalah Baginda mengadu hal kepadaNya, kemudian menangis. Selepas itu Rasulullah s.a.w. bercerita, "Sesungguhnya kubur yang
aku duduk dekat dengannya tadi adalah kubur ibuku. Sesungguhnya aku meminta izin kepada Tuhanku untuk mendoakannya, tetapi Tuhan tidak mengizinkan daku. Lalu Allah menurunkan kepadaku:

At-Taubah 9:113
مَا كَانَ لِلنَّبِىِّ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَن يَسْتَغْفِرُوا۟ لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوٓا۟ أُو۟لِى قُرْبَىٰ مِنۢ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَٰبُ ٱلْجَحِيمِ 
Bermaksud: Tidaklah dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang yang beriman, meminta ampun bagi orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawa orang-orang musyrik itu adalah ahli Neraka. (at-Taubah:113).
(Hadits riwayat al-Haakim dan 'Abdur Razzaaqdi dalam Mushannafnya).

Berhubung dengan ayat 113 Surah at-taubah ini, mungkin ia diturunkan beberapa kali berikutan berlakunya beberapa peristiwa yang disebutkan tadi. Mungkin juga ayat
berkenaan turun lama selepas berlaku sebab-sebabnya yang berlainan itu. Kemungkinan pertama dipegang oleh as-Suyuthi, sementara kemungkinan kedua pula dipegang oleh Hafiz Ibnu Hajar di dalam Fathul Baari. Hafiz berkata, "Menurut qaedah asalnya ialah sesuatu ayat itu tidak turun beberapa kali."

Sebab Turun Ayat Hanya Satu, Tetapi Ayat Yang Turun Kerananya PuIa Ada Beberapa.
Sebab turun ayat kadang-kadang ada satu sahaja, sedangkan ayat-ayat yang turun kerananya pula ada beberapa. Keadaan seperti ini juga ada berlaku. Ia merupakan kebalikan bab sebelum ini" Tujuannya boleh jadi untuk memuaskan hati manusia" boleh jadi juga kerana diperlukan untuk tujuan membimbing mereka, dan boleh jadi juga untuk menyatakan kebenaran dengan lebih jelas lagi pada ketika-ketika diperlukan.

174

Daurah tafsir 2019 sesi 14(33)nota 11(238)

Daurah tafsir 2019 sesi 14(33)nota 11(238)

(a) Rasulullah terganggu dengan sesetengah sikap orang-orang munafiq (Ayat: 53).

Al-Ahzab 33:53
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَدْخُلُوا۟ بُيُوتَ ٱلنَّبِىِّ إِلَّآ أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَىٰ طَعَامٍ غَيْرَ نَٰظِرِينَ إِنَىٰهُ وَلَٰكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَٱدْخُلُوا۟ فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَٱنتَشِرُوا۟ وَلَا مُسْتَـْٔنِسِينَ لِحَدِيثٍۚ إِنَّ ذَٰلِكُمْ كَانَ يُؤْذِى ٱلنَّبِىَّ فَيَسْتَحْىِۦ مِنكُمْۖ وَٱللَّهُ لَا يَسْتَحْىِۦ مِنَ ٱلْحَقِّۚ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَٰعًا فَسْـَٔلُوهُنَّ مِن وَرَآءِ حِجَابٍۚ ذَٰلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّۚ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَن تُؤْذُوا۟ رَسُولَ ٱللَّهِ وَلَآ أَن تَنكِحُوٓا۟ أَزْوَٰجَهُۥ مِنۢ بَعْدِهِۦٓ أَبَدًاۚ إِنَّ ذَٰلِكُمْ كَانَ عِندَ ٱللَّهِ عَظِيمًا 
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memasuki rumah-rumah Nabi kecuali jika kamu diizinkan untuk makan tanpa menunggu waktu masak (makanannya), tetapi jika kamu dipanggil maka masuklah dan apabila kamu selesai makan, keluarlah kamu tanpa memperpanjang percakapan. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mengganggu Nabi sehingga dia (Nabi) malu kepadamu (untuk menyuruhmu keluar), dan Allah tidak malu (menerangkan) yang benar. Apabila kamu meminta sesuatu (keperluan) kepada mereka (istri-istri Nabi), maka mintalah dari belakang tabir. (Cara) yang demikian itu lebih suci bagi hatimu dan hati mereka. Dan tidak boleh kamu menyakiti (hati) Rasulullah dan tidak boleh (pula) menikahi istri-istrinya selama-lamanya setelah (Nabi wafat). Sungguh, yang demikian itu sangat besar (dosanya) di sisi Allah.

(b) Orang-orang Islam yang ikhlas tidak sayugiyanya menyakiti dan mengganggu Rasulullah s.a.w. (Ayat:53).

(c) Orang-orang yang menggangu serta menyakiti Allah dan rasulNya dila'nat di dunia dan di akhirat dan untuk mereka disediakan azab yangmenghinakan (Ayat 57).

Al-Ahzab 33:57
إِنَّ ٱلَّذِينَ يُؤْذُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ لَعَنَهُمُ ٱللَّهُ فِى ٱلدُّنْيَا وَٱلْءَاخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا 
Sesungguhnya (terhadap) orang-orang yang menyakiti Allah dan Rasul-Nya, Allah akan melaknatnya di dunia dan di akhirat, dan menyediakan azab yang menghinakan bagi mereka.

(d) Untuk mengelak diri daripada gangguan orang-orang munafiq, perempuan-perempuan Islam perlu memakai pakaian yang labuh dan menutup 'aurat (jilbab). (Ayat 59).

Al-Ahzab 33:59
يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِىُّ قُل لِّأَزْوَٰجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ ٱلْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَٰبِيبِهِنَّۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰٓ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا 
Wahai Nabi! Katakanlah kepada istri-istrimu, anak-anak perempuanmu dan istri-istri orang mukmin, “Hendaklah mereka menutupkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka.” Yang demikian itu agar mereka lebih mudah untuk dikenali, sehingga mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.

(e) Orang-orang munafiq diperintahkan supaya tidak menggangu dan menyakiti Rasulullah sebagaimana
Nabi Musa dahulu selalu diganggu oleh orang-orang Bani Israil (Ayat 69).

Al-Ahzab 33:69
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَكُونُوا۟ كَٱلَّذِينَ ءَاذَوْا۟ مُوسَىٰ فَبَرَّأَهُ ٱللَّهُ مِمَّا قَالُوا۟ۚ وَكَانَ عِندَ ٱللَّهِ وَجِيهًا 
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu seperti orang-orang yang menyakiti Musa, maka Allah membersihkannya dari tuduhan-tuduhan yang mereka lontarkan. Dan dia seorang yang mempunyai kedudukan terhormat di sisi Allah.


(f) Perintah supaya tidak menghiraukan gangguan- gangguan dan perbuatan-perbuatan orang-orang kafir
dan munafiq yang menyakitkan hati (Ayat: 48).

Al-Ahzab 33:48
وَلَا تُطِعِ ٱلْكَٰفِرِينَ وَٱلْمُنَٰفِقِينَ وَدَعْ أَذَىٰهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى ٱللَّهِۚ وَكَفَىٰ بِٱللَّهِ وَكِيلًا 
Dan janganlah engkau (Muhammad) menuruti orang-orang kafir dan orang-orang munafik itu, janganlah engkau hiraukan gangguan mereka dan bertawakallah kepada Allah. Dan cukuplah Allah sebagai pelindung.


7. Perbandingan di antara para sahabat yang ikhlas dan golongan munafiq.
Surah ini juga mengemukakan dua watak manusia, watak pertama ialah para sahabat yang ikhlas, iman mereka semakin bertambah apabila melihat pasukan tentera musuh (Ayat: 22,31-36). 

Al-Ahzab 33:22
وَلَمَّا رَءَا ٱلْمُؤْمِنُونَ ٱلْأَحْزَابَ قَالُوا۟ هَٰذَا مَا وَعَدَنَا ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَصَدَقَ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥۚ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّآ إِيمَٰنًا وَتَسْلِيمًا 
Dan ketika orang-orang mukmin melihat golongan-golongan (yang bersekutu) itu, mereka berkata, “Inilah yang dijanjikan Allah dan Rasul-Nya kepada kita.” Dan benarlah Allah dan Rasul-Nya. Dan yang demikian itu menambah keimanan dan keislaman mereka.

Al-Ahzab 33:31
وَمَن يَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِۦ وَتَعْمَلْ صَٰلِحًا نُّؤْتِهَآ أَجْرَهَا مَرَّتَيْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا كَرِيمًا 
Dan barangsiapa di antara kamu (istri-istri Nabi) tetap taat kepada Allah dan Rasul-Nya dan mengerjakan kebajikan, niscaya Kami berikan pahala kepadanya dua kali lipat dan Kami sediakan rezeki yang mulia baginya.

Al-Ahzab 33:32
يَٰنِسَآءَ ٱلنَّبِىِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ ٱلنِّسَآءِۚ إِنِ ٱتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِٱلْقَوْلِ فَيَطْمَعَ ٱلَّذِى فِى قَلْبِهِۦ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا 
Wahai istri-istri Nabi! Kamu tidak seperti perempuan-perempuan yang lain, jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu tunduk (melemah lembutkan suara) dalam berbicara sehingga bangkit nafsu orang yang ada penyakit dalam hatinya, dan ucapkanlah perkataan yang baik.

Al-Ahzab 33:33
وَقَرْنَ فِى بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ ٱلْجَٰهِلِيَّةِ ٱلْأُولَىٰۖ وَأَقِمْنَ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتِينَ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَطِعْنَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥٓۚ إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجْسَ أَهْلَ ٱلْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا 
Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan (bertingkah laku) seperti orang-orang jahiliah dahulu, dan laksanakanlah shalat, tunaikanlah zakat dan taatilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, wahai ahlulbait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.

Al-Ahzab 33:34
وَٱذْكُرْنَ مَا يُتْلَىٰ فِى بُيُوتِكُنَّ مِنْ ءَايَٰتِ ٱللَّهِ وَٱلْحِكْمَةِۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ لَطِيفًا خَبِيرًا 
Dan ingatlah apa yang dibacakan di rumahmu dari ayat-ayat Allah dan hikmah (sunnah Nabimu). Sungguh, Allah Mahalembut, Maha Mengetahui.

Al-Ahzab 33:35
إِنَّ ٱلْمُسْلِمِينَ وَٱلْمُسْلِمَٰتِ وَٱلْمُؤْمِنِينَ وَٱلْمُؤْمِنَٰتِ وَٱلْقَٰنِتِينَ وَٱلْقَٰنِتَٰتِ وَٱلصَّٰدِقِينَ وَٱلصَّٰدِقَٰتِ وَٱلصَّٰبِرِينَ وَٱلصَّٰبِرَٰتِ وَٱلْخَٰشِعِينَ وَٱلْخَٰشِعَٰتِ وَٱلْمُتَصَدِّقِينَ وَٱلْمُتَصَدِّقَٰتِ وَٱلصَّٰٓئِمِينَ وَٱلصَّٰٓئِمَٰتِ وَٱلْحَٰفِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَٱلْحَٰفِظَٰتِ وَٱلذَّٰكِرِينَ ٱللَّهَ كَثِيرًا وَٱلذَّٰكِرَٰتِ أَعَدَّ ٱللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا 
Sungguh, laki-laki dan perempuan muslim, laki-laki dan perempuan mukmin, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang khusyuk, laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.

Al-Ahzab 33:36
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥٓ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ ٱلْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْۗ وَمَن يَعْصِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَٰلًا مُّبِينًا 
Dan tidaklah pantas bagi laki-laki yang mukmin dan perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada pilihan (yang lain) bagi mereka tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya, maka sungguh, dia telah tersesat, dengan kesesatan yang nyata.


Watak kedua ialahgolongan munafiq yang sentiasa sibuk dengan aktiviti-aktiviti menentang kerajaan dan negara (Ayat: 12-21).

Al-Ahzab 33:12
وَإِذْ يَقُولُ ٱلْمُنَٰفِقُونَ وَٱلَّذِينَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥٓ إِلَّا غُرُورًا 
Dan (ingatlah) ketika orang-orang munafik dan orang-orang yang hatinya berpenyakit berkata, “Yang dijanjikan Allah dan Rasul-Nya kepada kami hanya tipu daya belaka.”

Al-Ahzab 33:13
وَإِذْ قَالَت طَّآئِفَةٌ مِّنْهُمْ يَٰٓأَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَٱرْجِعُوا۟ۚ وَيَسْتَـْٔذِنُ فَرِيقٌ مِّنْهُمُ ٱلنَّبِىَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌ وَمَا هِىَ بِعَوْرَةٍۖ إِن يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارًا 
Dan (ingatlah) ketika segolongan di antara mereka berkata, “Wahai penduduk Yasrib (Madinah)! Tidak ada tempat bagimu, maka kembalilah kamu.” Dan sebagian dari mereka meminta izin kepada Nabi (untuk kembali pulang) dengan berkata, “Sesungguhnya rumah-rumah kami terbuka (tidak ada penjaga).” Padahal rumah-rumah itu tidak terbuka, mereka hanyalah hendak lari.

Al-Ahzab 33:14
وَلَوْ دُخِلَتْ عَلَيْهِم مِّنْ أَقْطَارِهَا ثُمَّ سُئِلُوا۟ ٱلْفِتْنَةَ لَءَاتَوْهَا وَمَا تَلَبَّثُوا۟ بِهَآ إِلَّا يَسِيرًا 
Dan kalau (Yasrib) diserang dari segala penjuru, dan mereka diminta agar membuat kekacauan, niscaya mereka mengerjakannya; dan hanya sebentar saja mereka menunggu.

Ayat 15
وَلَقَدْ كَانُوا عَاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لَا يُوَلُّونَ الْأَدْبَارَ ۚ وَكَانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْئُولًا

Pada hal sesungguhnya mereka telahpun mengikat janji dengan Allah sebelum itu, iaitu mereka tidak akan berpaling undur (dari medan perang yang mereka hadiri). 
Dan (ingatlah) janji setia dengan Allah itu akan ditanya kelak (tentang penyempurnaannya).


Ayat 16
قُلْ لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْفِرَارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَإِذًا لَا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِيلًا

Katakanlah (wahai Muhammad): "Kalaulah kamu melarikan diri dari kematian atau dari pembunuhan maka perbuatan melarikan diri itu tidak sekali-kali mendatangkan faedah kepada kamu; dan kalaulah kamu pada hari ini terlepas sekalipun,  maka kamu tidak juga akan menikmati kesenangan hidup melainkan sedikit masa sahaja".


Ayat 17
قُلْ مَنْ ذَا الَّذِي يَعْصِمُكُمْ مِنَ اللَّهِ إِنْ أَرَادَ بِكُمْ سُوءًا أَوْ أَرَادَ بِكُمْ رَحْمَةً ۚ وَلَا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا

Katakanlah: "Siapakah yang dapat melindungi kamu dari kemurkaan Allah  jika Ia mahu menimpakan bala bencana kepada kamu, atau (siapakah yang dapat menahan kemurahan Allah) jika Ia hendak memberikan rahmat kepada kamu?  Dan (ingatkanlah) mereka (yang munafik) itu: bahawa mereka tidak akan beroleh sesiapapun - yang lain dari Allah - yang akan menjadi pelindung atau penolong mereka.


Ayat 18
قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنْكُمْ وَالْقَائِلِينَ لِإِخْوَانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنَا ۖ وَلَا يَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلَّا قَلِيلًا
Sesungguhnya Allah mengetahui akan orang-orang (munafik) yang menghalangi di antara kamu, dan orang-orang yang berkata kepada saudara-saudaranya: 
"Marilah bersatu dengan kami",sedang mereka tidak turut berperang melainkan sebentar sahaja.


Ayat 19
أَشِحَّةً عَلَيْكُمْ ۖ فَإِذَا جَاءَ الْخَوْفُ رَأَيْتَهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ تَدُورُ أَعْيُنُهُمْ كَالَّذِي يُغْشَىٰ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ ۖ فَإِذَا ذَهَبَ الْخَوْفُ سَلَقُوكُمْ بِأَلْسِنَةٍ حِدَادٍ أَشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ ۚ أُولَٰئِكَ لَمْ يُؤْمِنُوا فَأَحْبَطَ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا

Mereka bersikap bakhil kedekut terhadap kamu (wahai orang-orang mukmin untuk memberikan sebarang pertolongan); dalam pada itu apabila datang (ancaman musuh yang menimbulkan) ketakutan, engkau melihat mereka memandang kepadamu (wahai Muhammad, meminta pertolonganmu) dengan keadaan mata mereka berputar seperti orang yang pengsan semasa hampir mati. 
Kemudian apabila hilang perasaan takut itu, mereka mencela kamu dengan lidah yang tajam, sambil mereka tamakan kebaikan (yang diberikan Allah kepada kamu). 
Mereka itu tidak beriman, lalu Allah gugurkan amal-amal mereka. Dan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah melaksanakannya.


Ayat 20
يَحْسَبُونَ الْأَحْزَابَ لَمْ يَذْهَبُوا ۖ وَإِنْ يَأْتِ الْأَحْزَابُ يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بَادُونَ فِي الْأَعْرَابِ يَسْأَلُونَ عَنْ أَنْبَائِكُمْ ۖ وَلَوْ كَانُوا فِيكُمْ مَا قَاتَلُوا إِلَّا قَلِيلًا

Mereka menyangka bahawa tentera "Al-Ahzaab" itu belum pergi; dan kalaulah tentera Al-Ahzaab datang semula, 
tentulah mereka suka kalau mereka tinggal jauh di desa-desa bersama-sama orang-orang Arab Badwi sambil bertanyakan berita mengenai kamu; dan kalaulah mereka ada bersama-sama kamu (pada ketika itu), mereka tidak akan turut berperang melainkan sebentar sahaja.

Ayat 21
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ 
وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)


8. Hukum-hukum kekeluargaan.
Orang-orang Islam hendaklah memilih jalan sederhana dalam kehidupan kekeluargaan, setiap anggota
keluarga hendaklah meletakkan دارُ الأخرة (negeri akhirat) di hadapannya (Ayat: 28). 

Al-Ahzab 33:28
يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِىُّ قُل لِّأَزْوَٰجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ ٱلْحَيَوٰةَ ٱلدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا 
Wahai Nabi! Katakanlah kepada istri-istrimu, “Jika kamu menginginkan kehidupan di dunia dan perhiasannya, maka kemarilah agar kuberikan kepadamu mut‘ah dan aku ceraikan kamu dengan cara yang baik.”

Beberapa arahan dan bimbingan kepada Rasulullah berhubung dengan kekeluargaan (Ayat: 50, 51 dan 52).

Ayat 50
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِي آتَيْتَ أُجُورَهُنَّ وَمَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ 
مِمَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَيْكَ وَبَنَاتِ عَمِّكَ وَبَنَاتِ عَمَّاتِكَ وَبَنَاتِ خَالِكَ وَبَنَاتِ خَالَاتِك
َ اللَّاتِي هَاجَرْنَ مَعَكَ وَامْرَأَةً مُؤْمِنَةً إِنْ وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَنْ يَسْتَنْكِحَهَا خَالِصَةً لَكَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۗ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فِي أَزْوَاجِهِمْ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا

Wahai Nabi, sesungguhnya Kami telah halalkan bagimu isteri-isterimu yang engkau berikan maskahwinnya, 
dan hamba-hamba perempuan yang engkau miliki dari apa yang telah dikurniakan Allah kepadamu sebagai tawanan perang; dan (Kami telah halalkan bagimu berkahwin dengan sepupu-sepupumu, iaitu): anak-anak perempuan bapa saudaramu (dari sebelah bapa) serta anak-anak perempuan emak saudaramu (dari sebelah bapa), dan anak-anak perempuan bapa saudaramu (dari sebelah ibu) serta anak-anak perempuan emak saudaramu (dari sebelah ibu) yang telah berhijrah bersama-sama denganmu; dan (Kami telah halalkan bagimu) mana-mana perempuan yang beriman yang memberikan dirinya kepada Nabi (untuk dikahwininya dengan tidak membayar maskahwin) kalaulah Nabi suka berkahwin dengannya; perkahwinan yang demikian adalah khas bagimu semata-mata, bukan bagi orang-orang yang beriman umumnya; sesungguhnya Kami telah mengetahui apa yang Kami wajibkan kepada orang-orang mukmin mengenai isteri-isteri mereka dan hamba-hamba perempuan yang mereka miliki; - supaya tidak menjadi keberatan bagimu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Ayat 51
تُرْجِي مَنْ تَشَاءُ مِنْهُنَّ وَتُؤْوِي إِلَيْكَ مَنْ تَشَاءُ ۖ وَمَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ 
فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكَ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ تَقَرَّ أَعْيُنُهُنَّ وَلَا يَحْزَنَّ وَيَرْضَيْنَ بِمَا آتَيْتَهُنَّ كُلُّهُنَّ ۚ 
وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا فِي قُلُوبِكُمْ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَلِيمًا

Engkau boleh menangguhkan sesiapa yang engkau kehendaki dari mereka dan engkau boleh mendamping: sesiapa yang engkau kehendaki; dan sesiapa yang engkau hendak mendampinginya kembali dari mereka yang telah engkau jauhi itu maka tidaklah menjadi salah bagimu melakukannya; kebebasan yang diberikan kepadamu itu (bila diketahui oleh mereka) adalah lebih dekat untuk mententeramkan hati mereka, dan menjadikan mereka tidak berdukacita, serta menjadikan mereka pula reda akan apa yang engkau lakukan kepada mereka semuanya. 
Dan (ingatlah) Allah sedia mengetahui apa yang ada dalam hati kamu; dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Penyabar

Ayat 52
لَا يَحِلُّ لَكَ النِّسَاءُ مِنْ بَعْدُ وَلَا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ 
إِلَّا مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ رَقِيبًا
Tidak halal bagimu berkahwin dengan perempuan- perempuan yang lain sesudah (isteri-isterimu yang ada) itu,
dan engkau juga tidak boleh menggantikan mereka dengan isteri-isteri yang baharu sekalipun engkau tertarik hati kepada kecantikan mereka, kecuali hamba-hamba perempuan yang engkau miliki. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mengawasi tiap-tiap sesuatu.


9. Hukum-hukum pergaulan.
(a) Orang-orang perempuan muslim hendaklah memakai pakaian yang menutup aurat  جَلَٰبِيبِ (Ayat: 59).
يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَٰبِيبِهِنَّۚ

Al-Ahzab 33:59
يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِىُّ قُل لِّأَزْوَٰجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ ٱلْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَٰبِيبِهِنَّۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰٓ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا 
Wahai Nabi! Katakanlah kepada istri-istrimu, anak-anak perempuanmu dan istri-istri orang mukmin, “Hendaklah mereka menutupkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka.” Yang demikian itu agar mereka lebih mudah untuk dikenali, sehingga mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.


(b) Di dalam rumah, orang-orang Islam hendaklah menggantung langsir atau tabir, jika mahu meminta
apa-apa dengan orang-orang perempuan hendaklah meminta dari balik tabir (حجاب) (Ayat: 53).
فَسْـَٔلُوهُنَّ مِن وَرَآءِ حِجَابٍۚ

Al-Ahzab 33:53
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَدْخُلُوا۟ بُيُوتَ ٱلنَّبِىِّ إِلَّآ أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَىٰ طَعَامٍ غَيْرَ نَٰظِرِينَ إِنَىٰهُ وَلَٰكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَٱدْخُلُوا۟ فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَٱنتَشِرُوا۟ وَلَا مُسْتَـْٔنِسِينَ لِحَدِيثٍۚ إِنَّ ذَٰلِكُمْ كَانَ يُؤْذِى ٱلنَّبِىَّ فَيَسْتَحْىِۦ مِنكُمْۖ وَٱللَّهُ لَا يَسْتَحْىِۦ مِنَ ٱلْحَقِّۚ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَٰعًا فَسْـَٔلُوهُنَّ مِن وَرَآءِ حِجَابٍۚ ذَٰلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّۚ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَن تُؤْذُوا۟ رَسُولَ ٱللَّهِ وَلَآ أَن تَنكِحُوٓا۟ أَزْوَٰجَهُۥ مِنۢ بَعْدِهِۦٓ أَبَدًاۚ إِنَّ ذَٰلِكُمْ كَانَ عِندَ ٱللَّهِ عَظِيمًا 
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memasuki rumah-rumah Nabi kecuali jika kamu diizinkan untuk makan tanpa menunggu waktu masak (makanannya), tetapi jika kamu dipanggil maka masuklah dan apabila kamu selesai makan, keluarlah kamu tanpa memperpanjang percakapan. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mengganggu Nabi sehingga dia (Nabi) malu kepadamu (untuk menyuruhmu keluar), dan Allah tidak malu (menerangkan) yang benar. Apabila kamu meminta sesuatu (keperluan) kepada mereka (istri-istri Nabi), maka mintalah dari belakang tabir. (Cara) yang demikian itu lebih suci bagi hatimu dan hati mereka. Dan tidak boleh kamu menyakiti (hati) Rasulullah dan tidak boleh (pula) menikahi istri-istrinya selama-lamanya setelah (Nabi wafat). Sungguh, yang demikian itu sangat besar (dosanya) di sisi Allah.

(c) Wanita jangan bercakap dengan lelaki dengan bahasa yang menimbulkan fitnah dan mereka juga jangan bersolek dan mendedahkan aurat seperti amalan Jahiliyyah  تَبَرُّجَ (Ayat: 33).وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ ٱلْجَٰهِلِيَّةِ ٱلْأُولَىٰۖ

Al-Ahzab 33:33
وَقَرْنَ فِى بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ ٱلْجَٰهِلِيَّةِ ٱلْأُولَىٰۖ وَأَقِمْنَ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتِينَ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَطِعْنَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥٓۚ إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجْسَ أَهْلَ ٱلْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا 
Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan (bertingkah laku) seperti orang-orang jahiliah dahulu, dan laksanakanlah shalat, tunaikanlah zakat dan taatilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, wahai ahlulbait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.



238

Khamis, November 26, 2020

Sahih muslim kitab iman sesi 33(077-080)s

Sahih muslim kitab iman sesi 33(077-080)s

باب بَيَانِ حَالِ إِيمَانِ مَنْ قَالَ لأَخِيهِ الْمُسْلِمِ يَا كَافِرُ: 
Bab Perihal Iman Seseorang Yang Mengatakan kepada Saudara SeIslamnya, Wahai Si Kafir²²⁸

٤٩-عُمَرَ يَقُولُ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَيُّمَا امْرِئٍ قَالَ لأَخِيهِ يَا كَافِرُ. فَقَدْ بَاءَ بِهَا أَحَدُهُمَا إِنْ كَانَ كَمَا قَالَ وَإِلاَّ رَجَعَتْ عَلَيْهِ.
49- Ibnu'Umar r.a. meriwayatkan, katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesiapa berkata kepada saudaranya: "Wahai Si Kafir!", kata-katanya itu akan mengenai salah seorang
daripada mereka berdua. Jika apa yang dikatanya itu benar, maka ia mengenai orang yang dipanggil. Jika tidak (benar), maka ia²²⁹ akan mengenai pemanggil.²³⁰

باب بَيَانِ حَالِ إِيمَانِ مَنْ رَغِبَ عَنْ أَبِيهِ وَهُوَ يَعْلَمُ:
Bab Menerangkan Keadaan Iman Orang Yang Bencikan Bapanya Dalam Keadaan Dia Tahu.²³¹

٥٠-عَنْ أَبِي ذَرٍّ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَيْسَ مِنْ رَجُلٍ ادَّعَى لِغَيْرِ أَبِيهِ وَهُوَ يَعْلَمُهُ إِلَّا كَفَرَ وَمَنْ ادَّعَى مَا لَيْسَ لَهُ فَلَيْسَ مِنَّا وَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنْ النَّارِ وَمَنْ دَعَا رَجُلًا بِالْكُفْرِ أَوْ قَالَ عَدُوَّ اللَّهِ وَلَيْسَ كَذَلِكَ إِلَّا حَارَ عَلَيْهِ
50- Abu Dzar²³² r.a. meriwayatkan, katanya: Dia mendengar Rasulullah s.a.r,v. bersabda: Sesiapa saja yang mendakwa orang lain (bukan bapanya sebagai bapanya, padahal dia
tahu bahawa itu bukan bapanya, maka dia jadi kafir.²³³ Dan sesiapa mendakwa sesuatu yang bukan miliknya,²³⁴ maka bukanlah dia dari kalangan kita (orang-orang Islam yang
sebenar).²³⁵ Tempatnya ialah di neraka.²³⁶  Dan sesiapa yang memanggil seseorang dengan panggilan ''kafir" atau "musuh Allah", padahal orang yang dipanggilnya itu bukan demikian, maka ucapannya itu kembali kepada dirinya sendiri.²¹⁷

باب حكم إيمان من اتنسب لغير أبيه وهو وإيمان من ادعى لنفسه ماليس له
Bab Berkenaan Status Iman Orang Yang Menisbahkan Diri Kepada Bukan Bapanya Dalam  Keadaan Dia Mengetahui, Juga Iman Orang Yang Mendakwa Miliknya Apa Yang Bukan Miliknya.²³⁸

٥١- عَنْ  أَبِي هُرَيْرَةَ يَقُولُا إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا تَرْغَبُوا عَنْ آبَائِكُمْ فَمَنْ رَغِبَ عَنْ أَبِيهِ فَهُوَ كُفْرٌ
51- Abu Hurairah meriwayatkan, katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Janganlah kamu membenci bapamu. Sesiapa yang benci kepada bapanya,²³⁹ maka itu adalah
kekufuran.²⁴⁰

٥٢-عن سَعْدَ بْنَ أَبِي وَقَّاصٍ يَقُولُا سَمِعَ أُذُنَايَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ يَقُولُ مَنْ ادَّعَى أَبًا فِي الْإِسْلَامِ غَيْرَ أَبِيهِ يَعْلَمُ أَنَّهُ غَيْرُ أَبِيهِ فَالْجَنَّةُ عَلَيْهِ حَرَامٌ فَقَالَ أَبُو بَكْرَةَ وَأَنَا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ



52- Sa'ad bin Abi Waqqaash r.a.²⁴¹ meriwayatkan, katanya: Dua telingaku ini telahmmendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "sesiapa yang menda'wa seseorang sebagai
bapanya setelah dia memeluk agama Islam, padahal dia tahu orang itu bukan bapanya,²⁴² haramlah kepadanya syurga.²⁴³ Kata Abu Bakrah r.a.. "Aku juga mendengar Rasulullah berkata demikian.


___________________________________________________________
²²⁸ Ini ialah tajuk yang dibuat oleh Qadhi 'Iyaadh, Imam Nawawi dan kebanyakan penyusun matan Sahih Muslim. Tajuk ini dipersetujui al-Itsyubi. Al-Ubbi membuat tajuk begini di sini: 
باب تكفير الرجل أخاه 
(Bab Berkenaan dengan Seseorang Yang Mengkafirkan Saudaranya), 
as-Sanusi pula membuat tajuk begini: 
باب من قال لأخيه كافر 
(Bab Berkenaan Sesiapa Yang Mengatakan Kepada
Saudaranya (Si)Kafir. 

Begini pula tajuk yang dibuat Al-Qurthubi:
باب إثم من كفر مسلما أو كفر حقه 
(Bab Dosa Orang Yang Mengkafirkan Seorang Islarn Atau Mengkufuri Haknya).

²²⁹Ya'ni lafaz kafir itu berserta dosanya sekali.

²³⁰Jika orang yang dikafirkannya itu sebenarnya tidak kafir, maka dia berdosa kerana berdusta dan memfitnah. Dan jika ia menganggap perbuatannya itu halal, maka dia benar-benar menjadi kafir. 

Antara pengajaran dan panduan yang dapat dipetik daripada hadits ini ialah: 
(1)Seseorang Muslim hendaklah menjaga keharmonian masyarakat Islam. 
(2) Orang Islam hendaklah berhati-hati jangan sampai menuduh seseorang dengan tuduhan yang bukan-bukan. (3)Tuduhan kafir ialah suatu pertuduhan yang sangat berat terhadap seseorang. Ia bole mendatangkan dosa sekiranya tersilap. 
(4) Kesilapan dalam  membuat pertuduhan akan menjejaskan kredibiliti seseorang. 
(5) Seorang muslim tidak boleh terburu-buru. Ia tidak boleh
bercakap sesuka hatinya dan dengan mudah membuat tuduhan sewenang-wenangnya.

²³¹Beginilah tajuk bab yang dibuat oleh Qadhi 
'lyaadh, Imam Nawawi dan kebanyakan 'ulama'.
Al-ltsyubi membuat tajuk begini'
 باب حكم إيمان انتسب لغير أبيه وإيمان من ادعى لنفسه ما ليس منه
(Bab Hukum Iman Orang Yang Mengaku Bapa Orang Yang Bukan Bapanya Dalam Keadaan Dia Tahu, Dan Hukum Iman Orang Yang Mendakwa Miliknya Apa Yang Bukan Miliknya).

Al-Ubbi dan al-Sanusi tidak membuat sebarang tajuk untuk hadits-hadits berikut kecuali pada hadits.سباب المسلم فسوق
(Memaki Orang Islam Itu adalah Kefasikan) sahaja. Kedua-dua mereka memasukkan hadits-hadits berikut di bawah tajuk bab sebelumnya. Demikian juga dilakukan oleh al-Qurthubi.

²³²Beliau ialah Abu Dzar al-Ghifaari al-Madani, namanya ialah Jundub bin Junaadah bin Sufyan bin 'Ubaid bin Haraam bin Ghifaar. Beliau ialah seorang sahabat yang terkenal. Memeluk Islam di peringkat awal, tetapi lewat berhijrah. Kerana itu beliau tidak ikut serta dalam peperangan Badar. Abu Dzar meninggal dunia di Rabazah pada tahun 32H di zaman pemerintahan Saiyyidina
'Utsman r.a. Di sana juga beliau dikebumikan.

²³³ Perkataan "kafir" di sini mungkin telah dipakai dengan ma'na kafir yang sebenar; yang mengeluarkan seseorang daripada agama Islam. Keadaan ini akan berlaku sekiranya dia mengangga perbuatan seperti itu halal, kerana pada hakikatnya dia telah menghalalkan apa yang jelas haramnya dalam agama Islam. Mungkin juga kafir di sini dipakai dengan ma'na kufur ni'mat atau tidak mengenang budi seseorang; di mana dia telah mengkufuri ni'mat seorang bapa, lantaran perbuatannya mengakui orang lain sebagai bapanya itu adalah satu bentuk pertuduhan,
pembohongan atau penderhakaan terhadap bapanya. Kufur jenis ini tidaklah mengeluarkan seseorang daripada agama Islam, meskipun ia adalah satu dosa besar.

²³⁴Sama ada yang berkait dengan hak milik orang lain atau tidak, seperti ilmu atau kedudukan yang tidak dimilikinya.

²³⁵ Maksudnya ialah orang itu berdosa dan tidak termasuk dalam golongan orang-orang Islam yang mendapat petunjuk. Mungkin juga ia bererti perbuatannya itu tidak mencerminkan peribadi seorang Islarn sebenar. Kata-kata Nabi s.a.w. ini sama seperti seorang bapa yang berkata kepada anaknya yang jahat. '"engkau bukan anakku". Begitulah keadaannya jika dia tidak menganggap
perbuatannya itu halal. Sekiranya dia menganggap perbuatannya itu halal, maka dia boleh menjadi kafir dan terkeluar daripada agama Islam.

²³⁶ Kata-kata Nabi s.a.w. ini boleh jadi sebagai doa Rasulullah s.a.w. untuk orang yang bersifat begitu. Boleh jadi juga sebagai pemberitahuan, sekiranya dia menganggap perbuatannya itu halal. Walaupun begitu, Allah s.w.t. tetap boleh mengampunkan sesiapa jua yang dikehendakiNya.

²³⁷ Sekiranya dia menganggap perbuatan tersebut halal, maka betul-betul jadi kafirlah dia. Sekiranya tidak, maka ia adalah kufur ni'mat (ni'mat persaudaraan sesama Islam) dan dia berdosa kerananya. Antara pengajaran dan panduan yang dapat dipetik daripada hadits ini ialah:
(1) Kepentingan menjaga institusi kekeluargaan dalam Islam. 
(2) Islam hanya membenarkan seseorang itu dibinkan kepada bapanya yang sebenar. 
(3) Tidak boleh malu daripada mengucapkan yang benar. (4) Orang Islam perlu menjaga nama baiknya dan nama baik keluarganya. 
(5) Kesilapan tidak diambil kira dalam Islam. 
(6) Seorang Islam perlulah menghargai dan menghormati orang tuanya. 
(7) Tidak dibenarkan menda'wa memiliki sesuatu yang tidak dimiliki. 
(8) Seorang Islam perlu teliti dalam percakapannya. 
(9) Tidak dibenarkan membuat tuduhan sembarangan. 
(10) Lafaz kafir atau kufur yang disebutkan di dalam hadits tidak semestinya merujuk kepada kufur hakiki, begitu juga dengan rangkai kata 'bukan dari kalangan kita'.

²³⁸ Tajuk ini dibuat oleh al-ltsyubi. Qadhi 'Iyaadl-r, Imam Nawawi dan kebanyakan penyusun matan Sahih Muslim masih meletak hadits ini di bawah bab sebelum ini. Al-Ubbi. as-Sanusi dan al-Qurthubi juga tidak membuat apa-apa tajuk di sini.

²³⁹ dengan cara tidak suka dikaitkan atau dibinkan kepada bapanya yang sebenar. 

²⁴⁰ Perkataan kekufuran yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. di sini adalah kekufuran hakiki, sekiranya ia menganggap perbuatan itu halal. Atau kufur ni'mat (kufur majazi), sekiranya ia tidak menganggapnya halal. Bagaimanapun ia tetap berdosa kerananya. Perbuatan itu dikatakan 'kekufuran' kerana ia hanya layak dengan orang-orang kafir.


²⁴¹ Nama sebenar bapa Sa'ad ialah Malik bin Wuhaib atau Uhaib bin 'Abdi Manaf bin Zuhrah binnKilab. Sa'ad telah meny'ertai peperangan Badar dan semua peperangan lain. Beliau ialah salah seorang daripada sepuluh orang sahabat yang  telah dijanjikan syurga kepada mereka oleh
Rasullah s.a.w. Beliau juga adalah yang terakhir rneninggal dunia di kalangan mereka. Selain merupakan salah seorang daripada enam orang ahli majlis Syura, Sa'ad juga merupakan orang yang pertama memanah fi-sabilillah dan salah seorang yang mahir berkuda. Keistimewaan-
keistitnewaan beliau tidak terkira banyaknya. Beliau meriwayatkan sebanyak 270 (duaratus puluh) buah hadits. Sa'ad bin Abi Waqqaash meninggal dunia pada tahun 55H ketika bemmur 74 tahun. Beliau menghembuskan nafas terakhir di dalam mahligainya di al-'Aqiq yang terletak
sejauh 10 batu dari Madinah. Jenazah beliau di bawa ke Madinah dan disembahyangkan di sana.
Marwan yang pada ketika itu merupakan gabenor Madinah telah mengimami sembahyang jenazahnya. Sa'ad bin Abi Waqqaash adalah salah seorang sahabar disemadikan di tanah perkuburan Baqi.

²⁴² Maksud hadits ialah da'waan itu dibuat oleh seseorang setelah dia memeluk agama Islam dan sudah pun mengetahui tentang keharamannya. 

²⁴³ Haramlah kepadanya syurga ini boleh ditafsirkan dengan beberapa cara: 
(1) Sekiranya seseorang itu menganggap perbuatannya halal padahal dia sudah mengetahui tentang keharamannya tanpa sebarang keraguan lagi, syurga itu memang diharamkan kepadanya dan tempatnya ialah di neraka. Ini kerana hanya Allah s.w.t. jua yang boleh menghalalkan atau mengharamkan sesuatu. 
(2) orang itu tidak boleh memasuki syurga yang istimewa. (3) Orang itu tidak boleh memasuki syurga dengan cepat, selamat, atau bersama mereka yang disifatkan oleh
Allah swt. sebagai orang yang berjaya. 
(4) Dia akan diseksa terlebih dahulu sebelum dibenarkan
memasuki syuga, kecuali Allah s.w.t. mengampunkannya.

Antara kesimpulan yang dapat dipetik daripada hadits ini ialah: 
(1) Dilarang mendakwa seseorang sebagai bapa sebenar,
padahal ia bukan bapa sebenar. Sama ada untuk diri sendiri atau untuk orang lain. 
(2) perbuatan memalsukan bapa itu secara tidak langsung akan memalsukan ma'lumat-ma'lumat lain yang
bersangkut-paut dengan seorang bapa, misalnya hukum mahram, wali, masalah pusaka, urusan nikah kahwin dan perkara yang berkaitan dengannya. 
(3) Perbuatan melanggar undang-undang dalam keadaan tahu dan sedar adalah lebih teruk daripada sebaliknya, sekiranya ia dilakukan dengan niat menghina undang-undang. 
(4) Adakalanya sesuatu perbuatan kelihatan remeh sahaja,
tetapi akibatnya buruk sekali. Agama Islam menerangkan kepada manusia apakah perbuatan-perbuatan berbahaya yang kelihatan remeh itu dan melarang mereka daripadanya. Begitu juga dengan perbuatan-perbuatan yang kelihatan kecil, tetapi ganjarannya besar sekali. Islam tentu
akan menggalakkan penganut-penganutnya supaya mengerjakannya.



Tafsir asas quran nota 9(173)11

Tafsir asas quran nota 9(173)11

kedua-dua mereka, dengan mengatakan peristiwa Hilal berlaku terlebih dahulu, kemudian baru peristiwa 'Uwaimir lalu ayat-ayat tersebut turun berkenaan dengan kedua-dua
mereka - hingga beliau berkata - tidak ada halangan untuk adanya beberapa sebab bagi turun ayat-ayat tertentu. (Lihat Fathul Baari j.8 m/s 450)"

Bentuk Keenam: Bentuk keenam ialah keadaan di mana beberapa peristiwa tidak mungkin dijama' sebagai sebab nuzul bagi ayat tertentu. Ini kerana jauhnya zaman
masing-masing daripada peristiwa-peristiwa itu berlaku. Riwayat-riwayat yang mengemukakannya pula lebih kurang sama taraf kesahihannya. Dalam keadaan ini ayat yang dikaitkan dengan peristiwa-peristiwa tertentu sebagai sebabnya hendaklah dianggap telah diturun beberapa kali.

Antara contohnya ialah hadits yang diriwayatkan oleh al-Musaiyyab, kata beliau: "Ketika Abu Thalib hampir meninggal dunia, Rasulullah s.a.w. masuk menemuinya. Pada ketika itu Abu Jahal dan 'Abdullah bin Abi Umaiyyah ada dekat Abu Thalib. Nabi s.a.w. berkata, "Wahai Pak Cik, ucaplah ,لا إله إلا الله  supaya dapat aku membelamu dengannya di hadapan Allah. Maka Abu Jahal dan Abdullah bin Abi Umaiyah ada dekat Abu Thalib. Nabi saw  berkata, Wahai Aba Thalib, apakah engkau tidak suka kepada agama  Abdil Mutthalib? Mereka berdua terus bercakap-cakap dengan Abu Thalib sehinggalah dia berkata "Aku berada di atas agama "Abdil Mutthalib.

Pada waktu itu Nabi s.a.w. berkata, Aku pasti akan beristighfar untukmu selagi aku tidak ditegah. Maka turunlah ayat:

At-Taubah 9:13

أَلَا تُقَٰتِلُونَ قَوْمًا نَّكَثُوٓا۟ أَيْمَٰنَهُمْ وَهَمُّوا۟ بِإِخْرَاجِ ٱلرَّسُولِ وَهُم بَدَءُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍۚ أَتَخْشَوْنَهُمْۚ فَٱللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَوْهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ 
Bermaksud: Tidaklah dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang yang beriman, meminta ampun bagi orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawa orang-orang musyrik itu adalah ahli Neraka. (at-Taubah: 113).
(Hadits riwayat Bukhari, Muslim, Nasaa'i, Ahmad, Haakim dan lain-lain).


Di dalam riwayat-riwayat lain pula tersebut dua lagi sebab bagi turunnya ayat 113 Surah at-Taubah tadi.
(i) Hadits yang dikemukakan oleh at-Tirmidzi dan lain-lain daripada 'Ali. At-Tirmidzi menghasankannya. Kata 'Ali, "Pernah aku mendengar seseorang beristighfar untuk kedua ibu bapanya yang musyrik. Terus aku bertanya, "Engkau beristighfar untuk kedua ibu

173

Hadis Tsaqalain.

Hadis Tsaqalain.

فإنَّ حديثَ الثَّقلَينِ - ((تَركتُ فِيكم الثَّقلين، ما إن تمسَّكتُم بهما، لن تضلُّوا: كِتابَ اللهِ، وعِترتي أهلَ بيتي))