Khamis, Julai 28, 2016

Sahih Bukhari : Kitab Ilmu (Sesi 1 - 26)

Kitab ilmu

Ada pertalian atau kesuaian antara satu bab dgn bab yg lain
Ilmu boleh menguatkan iman
Tapi tanpa iman,ilmu tidak berguna.
Seringkali orang tiada iman bila m/p ilmu dia akan beriman.

Ada 53 bab.

Sesi 1
Bab 1
Bab kelebihan  ilmu
Nabi saw sendiri disuruh meminta tambahan ilmu
Ganjaran ilmu adalah beberapa darjat.
Bab ilmu diperolehi dgn soal jawab
Bentuk soaljawab mungkin berbeza(seperti peperiksaan)
Nak dapat ilmu dgn berbagai cara tapi satunya dgn bertanya.
Menyembunyi ilmu akan dikekang dgn api neraka .
Melihatkan kepada kelas2 pengajaran dan ajar ikut kesesuaian tidak termasuk menyembunyikan kebenaran.
Penawar kejahilan adalah bertanya.
Boleh tidak terus menjawab tapi dijawab kemudian.
Soalan bila qiamat,jwb rasullah saw bila amanah disia2kan,iaitu apabila urusan yg penting diserahkan kepada yg bukan ahlinya.
Amanah:
1.barang simpanan
2.kerja,jawatan,pangkat,pemimpin,rakyat.
Tidak layak mengikut islam atau cara2 biasa.
Amanah ilmu dan beramal hanya manusia hanya layak.
Zalim seperti sanggup berkorban kepada anak2 atau kpd orang yg disayangi.
Fitrah (naluri) disia2kan.
Fitrah belum rusak akan senang menerima alquran.
Apabila fitrah rusak maka sukarlah untuknya menerima quran.

Bab 2
Adab bertanya dan menjawab
Bab orang yg bertanya  ketika ia sibuk jadi dibiarkan dulu dan dijawab kemudianya.
Adab belajar
اورة=saya fikir

Sesi 2
Bab 3
Bab mengangkat suara ketika mengajar.
Suara tinggi tanda tak beradab.
Suara yg paling keji adalah suara himar
Suara yg perlahan mesti rendah.
Tapi ketika mengajar bsuara tinggi tidak dikatakan tidak beradab.
Sesuai dgn keadaan mengajar.
Nabi orang yg paling beradab pun bersuara tinggi ketika mengajar.
Isbal ul wuduk =wuduk yg sempurna
Hadis yg menunjukan kaki mesti dibasuh berbeza dgn syiah.
Kalu pakai khauf (negeri sejuk)boleh sapu.
Nabis bukan arak
Bg abu hanipah boleh ambil wuduk dgn nabis

Bab4
Bab kata2 muhadis
Bila anak murid meriwayatkan nanti
tok guru baca ,anak murid dengar dikatakan حداثنا

                            اخبرنا    tok guru dengar ,anak murid baca
  وانباناanak murid ambil satu kitab dia baca sikit yg baki      lagi tok guru kata aku ijazahkan kepada mu
Bg Imam bukhari serupa sj حدثناke@اخبارنا@وانبانا

قول المحدثadalah perawi yg boleh diterima
Nikmat allah paling besar adalah nikmat berugama.
Hadis musalsal=hadis yg sambil melakukan aksi ttt
Contoh garu janggut.orang yg meriwayatkan juga menggaru janggut.
Contoh rasullah saw mengaris2 tanah,jadi orang yg meriwayatnya juga menggaris2 tanah.
Pengajian hadis adalah pengajian tentang sanad
Hadis qisat(nabi selimut cucu dia) dari segi sanad sahih,tapi dari segi matan(isi) tidak sahih.
                                                        عنjuga menunjukan sanad
=hadis muan-muan.

Muqadimah muslim membicara tentang sanad
Ulamak hadis boleh menilai sesuat hadis samada hadis itu betul atau salah.

Tarikh lahir::
Hasan 7hijrah
Husin 9hijrah

Sesi 3
Bab 5
Bab menanyakan soalan
Pokok seperti orang muslim?
untuk menguji,penting dlm proses pembelajaran
Teka teki boleh menghilangkan kebosanan belajar
Soalan jgn lari sukatan @ada kaitan dgn persekitaran pelajar
Bertanya dan bersoal jawab  adalah proses penting dlm pembelajaran.
Menyoal boleh diketahui pencapaian pelajarnya.

Ilmu agama sumber utama adalah quran dan hadis
Quran tidak payah diragukan
Hadis perlu dipastikan kesahihannya.
Menyoal kerana untuk memahami tidak salah
Bentuk soalan?
Imtihan (Soalan)adalah susah.
Pokok seperti orang muslim dari sudut akarnya ,perbandingan aqidah orang muslim.bukan orang muslim seperti pokok,dari segi manfaat orang muslim lebih dari pokok.

Ilmu agama mesti dipastikan kesahihanya.
Sistem sanad adalah suatu sistem yg terbaik.tidak mudah nak reka cerita.
Tanpa sanad ilmu akan mudah diselewengkan

Bab 6
Kalu dengar dr tokguru ,akan lebih tinggi dari yg murid baca.
Deman bin saklabah tanya,nabi hanya membenarkan

Cara kita nak tahu sesuatu hadis itu sahih adalah dgn ilmu sanad

Sesi 4
Bab7
Bab munawalah

Maulana syiblinokmanni=mahir bahasa parsi(penyair bahasa parsi)
,belajar semasa gurunya naik kuda.
Contoh orang yg bersungguh2belajar.

Hadis cara nak terima macam2.
Ijazahkan=benarkan sj
Munawalah adalah tok guru bg dan kata ,saya riwayatkan pada mu ,anak murid tak baca pun ,maka sahlah.tapi mesti cukup syarat(murid)
Tapi jika anak murid salin dari hak tok guru tupun munawalah bil ijazah ,pun boleh.
Ada munawalah tanpa kebenaran,khilafada kata boleh ada kata tak boleh.

Munawalah bil ijazah=nabi bg surat danbila sampai ketempat ttt hdklah dibaca.

                                                                                                                                 بكتابه    
Rasullah saw ada cop.
Cop=suatu tanda perkara itu sah dan diterima @menyakinkan
Ini adalah tradisi semasa.
Kalu kes mahkamah mesti bawa saksi,tulisan tidak diterima.

Antara munawalah dan mukatabah.
Munawalah lebih kuat.
Setengahnya kata mukatabah lebih kuat.
Dari nabi kepada qisra adalah mukatabah.
Dari nabi kepada sahabat abdullah bin utabah itu munawalah.
Nabi bg pada abdullah bin utabah supaya disampaikan wakil qisra untuk qisra
Qusruparmin sangat marah bila melihat surat nabi.hantar pahlawan untuk ambil cerita nabi saw atau beri amaran pada nabi untuk kerat kepala nabi.nabi kata allah akan menamatkan qisra.
Banzan wakil qisra tu berfikir jika nabi betul2 nabi tentu betul.dan banzan telah melihat itu betul .cerita anak qusruparmin yg membunuh nya dan dia mati terminum racun.
Bila binasa qisra tiada lagi qisra=kata2 nabi.
Kaum yg melantik perempuan akan binasa dgn maksud untuk kaum qisra ini.

Istilah munawalah dan mukatabah telah ada dlm hadis.
Cincin yg berupa cop.
Cincin yg ditulis muhamad rasul allah.
Boleh pakai cincin.tapi kalu nabi untuk cop.
Yg diambil kira adalah makna bukan lafaznya.
Cincin nabi jatuh dalam telaga semasa zaman s.usman.
Aisyah= bekas gandum
Huzaifah=bekas kecil yg sentiasa ada buah kurma.

Bab 8
Bab orang duduk dihujung majlis.
3 keadaan orang dlm satu majlis.

Majlis ilmu sangat berguna.apa lagi ilmu hadis.
Apa2 ilmu pun.
Majlis yg diberkati kerana adanya malaikat.
1.duk di hujung pun eluk

Cuai bukan duduk pada tidur tapi pada berjaga.

Balasan allah terhadap kita mengikut sikap kita terhadap ilmu iaitu sejauh mana usaha kita.
Kalu buat malu,setakat tu sj yg kita dpt.
Malu sebab apa:mari lewat,dia bukan nak duduk kerana sebenarnya dia nak pi ke tmpt lain

Sesi 5
Bab 9
Bab orang yg disampaikan lebih mengerti orang yg menyampaikan.
Kenapa imam bukhari membuat bab ini?
Nabi bertanya hari apa,
Hari nahar
bulan apa.
Nabi jawab bulan zulhijjah

Seorang guru belum tahu lagi murid akan jadi apa dimasa hadapan.
Murid akan memanjangkan ilmu kita.
Ada berbagai jenis orang dlm berilmu
1.belajar untuk diri
2.ada orang kedekut nak ajar orang
3.ada orang yg rasa orang lain tak layak
Iman amasy tanya bukhari ambil hadis kat mana ? Dia kata ambil dgn aamasy

Ilmu akan hilang
Tahun ke 10 hijrah.

Bab 10
Bab menuntut ilmu sebelum mengajar@mengucap sesuatu@ sebelum beramal.

Ulamak mewarisi ilmu para nabi
Ilmu apa pun tetap ada kelebihan .hatta ilmu sihir.
Dunia tetap dtg.walau tidak dikejar.

Sesi 6
Bab 11
Bab menentukan waktu untuk menasihati kami bimbang akan jemu
Permudahkan.

Dia ambil kat mn?(kefahaman dr hadis) kerana hadis tiada pun menyebut tentang ilmu.
Nasihat itu adalah ilmu.
JangaSegar dari kejemuan akan menyebabkan pelajar bersedia sepenuhnya.
Menjaga agar tidak jemu sangat penting.

Mauizah sebhg ilmu.
Abdullah ibnu masud terkenal alim besar kemudian hari.(betis dia lebih berat dihari akhirat)
(Mazhab hanafi)
Duduk dgn nabi,sangat merendah diri dan beradab
Sohibul ibadah.
Sohibul nalin(pegang kasut nabi)
Nabi tidak hanya ajar ilmu tapi nabi juga memberi nasihat.
Jangan susahkan dan bg orang lari(jemu,tak kena cara)
Guna teknik yg mudah.
Yg penting mudah dan tidak menjemukan.


Sukanya sesaorang itu kepada ilmu dlm bab kelebihan ilmu.
Kini dikendurkan dgn menjaga agar tidak jemu dan berterusan.

Bab 12
Bab menentukan hari tertentu untuk memberi ilmu
Menetapkan setiap hari khamis
Ada permintaan mengajar setiap hari.
Supa

Bab 13
Bab orang yg diberi kebaikan yg byk untuknya akan diberi faham yg mendalam dalam agama.
Rabaniyin adalah orang boleh memberi ilmu yg kecil2 sehingga orang  itu mendapat ilmu yg tinggi.
1.ulamak
2.fukahak
3.hukumak.
Abu zar naik angin dan jawab kalu pedang dileher dia akan terus menyampaikan hadis nabi saw.

Belajar hadis sepertimana juga pergi jumpa doktor sebarang,kalu sakit sikit ok,tapi kalu sakit teruk bukan boleh jumpa sebarang doktor.
Untuk mendapat ilmu yg mendalam
1. Masa yg lama
2.guru alim dan hakim(hukamak)
3.buku
4.
Adakah bg percuma?mesti ada usaha.
Pentingnya usaha.
Kadang usaha lebih tapi tak dapat.
Kadang usaha lebih @kurang tapi boleh byk.
Contoh maryam mesti goncang dulu.
Nak dapat ilmu mendalaman mesti usaha.

Sesi 7

Diperhatikan, tanda orang nak baik untuk dia adalah faham mendalam dalam beragama.
Ini adalah yg allah bg.
Mariam yg sedang sakit tapi disuruh goncang ,maknanya usaha adalah mesti.

Bab 14
Bab pemahaman ilmu
Mesti berusaha mencari ilmu:cara2;
1.dengar
2.turut jujukan
3.semak
4.semak yg lain
Baru fahaman akan mendalam.
Kefahaman dlm ugama adalah dituntut tak seperti dlm perkara lain.
Kefahaman orang berbeza suatu  yg allah tetapkan.
Usaha mesti ada.lebih byk usaha akan lebih dapat kefahaman.
Faham yg lebih penting dari amal.
Sesaorang yg susah faham perlu ambil lebih masa baru boleh alim seperti kawan yg cepat faham.
Tujuan belajar untuk faham .bila faham akan menimbulkan keyakinan
Ilmu kena faham dan  byk ilmu akan memberi kesegaran kepada roh.
Roh tdk sama dgn badan fizikal.
Roh akan bahagia bukan mesti badan dapat nikmat.
                                                                     نخلهumbuk kurma
                                                                   

Bab 15

Minat yg mendalam terhadap ilmu dan hikmahغتباط
Tengok ore yg telah berjaya dia pun teringin nak berilmu sama.
                                              غبطه    حسد.disini dgn makna
Nak benda yg sama.

Dia telah buat sesuatu untuk agama

Hikmah & ilmu

Boleh hasadحسد terhadap 2 orang
1.harta habis di belanja untuk sedekah pada kebenaran.
Memerlukan  persediaan jiwa termsk ahli keluarga spy tiada fitnah selepas sedekah
Abakar=semua keluarga
Orang lain nabi tolak
2.ilmu yg diajar kepada orang lain.
Jika boleh hasad perkara ini
Kemuncak keistiwaan didunia.
Wanita sukakan harta walau tua dan huduh begitulah apabila dibelanjakan pada yg benar.,begitulah kelebihan harta.
Harta simpan untuk apa?
Sedap perasaan.
Manfaat diri sendiri pun tiada.harta adalah ujian.
Belajar sebelum jadi pemimpin.kata2 saidina umar siapkan diri.atau تسود(tua)@menikah.

                                   قبل تسودsebelum menikah

Tapi bukan bererti tiada jln untuk belajar.
Sahabat nabi belajar pd masa tua.
Yg lebih baik sebelum tu.

                                            تفقهbukanتعلم
Bab 16
Bab perginya nabi musa ke laut untuk mencari ilmu.
Bukti tua pun masih boleh mencari ilmu.
Jangan teragak2 untuk belajar

Ada hadis yg melarang pergi kelaut,tapi hadis ini lebih sahih.

                                    خضرseorang hamba allah

Ada orang tanya ada ke yg lebih pandai dr nabi musa.?

Nabi musa jawab dia.
Allah tak suka,sebab ilmu ni sangat luas.
Allah wahyukan hambanya yg lebih pandai dr nabi musa.
Murid nabi musa,yushak bin nun(seorang nabi)
Seperti dlm quran.
Nabi خضرtak suka bila nabi musa dok tanya
Siapa خضر?
Kalu nabi,boleh syariat bunuh orang?
Kebanyakan kata dia nabi dan orang.
Ada yg kata anak nabi adam.
Makna hijauخضر

Ada 4 dalil خضرsudah mati mengikut imam bukhari
Jika dia manusia.

Makna خضرroh yg tenang
Atau malaikat @رجلjin

Ikan dr bekas keluar dan belah air.
Tempat ikan hilang.
Disitu air kehidupan ada.

Sesi 8

Bab 17
Bab nabi kata ya allah ajarkanlah dia dgn kitab
Kepada ibnu abbas
Sambil tu dia dakap ibnu abbas.
Kelebihan ibnu abbas
Dakap ada kesan psikologi.
Apa yg jadi lebih dia adalah disebabkan doa nabi saw.
Saling mendoakan adalah digalakan.
Usaha,minat,kepintaran dan doa(bergantung)kepada allah.
Doa orang lain &diri sendiri.
Tak lebih dr 20 hadis dari nabi.tapi byk dr umar alkhatab.
Rujukan dan punca fekah imam syafie adalah ibnu abbas.
Imam hanafi punca fekah ibnu

Bab 18
Bab sahnya sesuatu ilmu diterima sewaktu kecil.
Sekitar 14@15tahun.
Tapi ketika meriwayatkan mesti telah baligh.
Mengajar mesti sesuai dgn budak2

Bab19
Bab keluar menuntut ilmu .
Abdullah bin unif.
Ilmu dr keperluan yg biasa.
Nabi tetap berusaha walaupun lama.
Perjlnan satu siksaan.
Bila selesai cepat2 balik.
Perjlnan biasa .
Untuk belajar jgn dihalang kerana mesti bermusafir.

Satu hadis boleh
40 hadis boleh menyelamatkan diri dr api neraka.

Sesi 9
Bab 20
Bab keutamaan orang yg  berilmu dan mengajarkannya.
Ilmu semakin bertambah dgn kita membelanjakannya.
Harta semakin berkurang apabila membelanjakannya.
Harta menyebabkan keluh kesah,tapi ilmu memberi ketenangan.

Ada berbagai jenis orang dlm menerima ilmu(sudut penerimaan)
Diumpamakan seperti air hujan(petunjuk )dan tanah(hati manusia)

             ١ قيلتالماءmenumbuhkan tanaman&menghirup air 
            ٢   قاع يعلوهmenakung air& boleh bg orang lain
Hadis lalu melalui dia.dia tidak menumbuhkan tanaman

           ٣   الصفصف المستويtanpa memberi kesan 
                   Air lalu begitu sj(orang tak angkat kepala          terhadap wahyu nabi saw
Tak terima islam
Hati mati tanpa wahyu.
Bumi mati tanpa air

Bab 21
Bab kehilangannya ilmu dan meluasnya kejahilan,berluasanya minum arak dan zina.
Dgn matinya ulamak.
Seorang lelaki menjaga 50 wanita.

Bab 22
Bab lebihan ilmu.
Lebihan
Susu dialam mimpi dan ilmu dialam misal.

Sesi 10
Bab 23
Bab memberi fatwa sambil berdiri  diatas kenderaan
Jgn tangguh untuk dapat ilmu.
Jika dlm keadaan atas kenderaan pun sibuk  mencari ilmu
Maulana syiblinukmanni hanya belajar ketika guru diatas kenderaan masa dlm perjlnnan ketempat kerja.
Akhir dia seorang yg mahir dlm bhs parsi dan urdu.
Layak jadi syekhul azhar
Nabi sendiri ada orang tanya sambil berjalan tentang anak kecil boleh ke  tidak buat haji
Ibnu taimiyah mati bila tak dibenarkan menulis.
Jgn tunggu senang baru nak belajar.
Orang islam sentiasa kuat semangat.
Atas kenderaan(unta) nabi tetap mengajar.
Dan selain binatang pun boleh.
Tidak termasuk larangan menjadikan hanya mimbar kamu tempat ilmu.
Hadis tu tak sahih.
Yang tak boleh bila setiap kali nak bagitahu hal agama naik atas kenderaan.
واقف berdiri

Jangan lepaskan peluang bila ada peluang berjumpa ahlinya
Mesti rebut peluang jika ada.
Duduk atas binatang.tiada dlm hadis.
Imam bukhari bubuh atas binatang @ selainnya.
Mn kenderaan?
Hadis ni ringkas tapi dlm bab haji panjang dlm kitab dia yg lain
Ayat quran boleh diringkas begitu juga dgn hadis.
Orang islam ramai tapi yg berkualiti sedikit diakhir zaman yg nak kiamat.
Kalu atas binatang boleh yg lain (kenderaan)lebih2 lagi boleh.

Semua nabi jawab boleh
Cukur dulu baru sembelih
Sembelih dulu baru melontar.

Bab 24
Orang yg menjawab pertanyaan dgn mengisyaratkan dgn tangan yg bermaksud tidak mengapa.

Ilmu akan hilang-matinya orang berilmu-ugama rosak.
Minum arak-akal rusak
Zina-tiada tanggungjawab,tiada keturunan.
Byk fitnah-harta tidak terjamin
Nyawa tak selamat kerana pembunuhan

Urwah bin abdullah bin azzubair bin awwan

Sesi 11
Bab 25
Bab menyuruh bani qais (dari bahrain)supaya menjaga iman dan amal dan memberitahu kpd kaumnya tidak hadir dan msk syurga krnnya
Abi jamrah jurubahasa ibnu abbas&orangramai.
Rasullah saw ucap selamat dtg.
Abi qais=rabi'ah

Rasullah saw mengalu2kan tetamu.
Beritahu sesuatu yg boleh msk syurga

Suruh 4perkara
1.beriman kpd allah semata2 sebagai tuhan,muhamad sebagai pesuruhnya.
2.
3
4
Larang 4perkara
1.D,2h,3m,4n/m

Dubat, hantan,muzafat,naqir,muqayar
Ingat ajaran dan beritahu orang lain

Guru=suruh murid jaga ilmu
Murid=sanggup ambil berat dan jaga ilmu
Ilmu mesti dijaga dan disebarkan.
Nak sampaikan mesti faham elok2.
Faedah yg ilmu nabi bawa berguna hingga hari qiamat.
Saranan ini abdul qais dan juga untuk orang lain
Orang abdul qais ini spesil sebab tak berperang dgn nabi untuk terima islam.
Mereka menuntut ilmu selama 19 hari shj.
Ketua dia seorang yg bijak dan baik hati walau pun tidak kacak(istimewa lidah dia dan hati dia)
Malik bin huwairis kata selepas 19 hari nabi suruh balik dan ajarlah mereka.

Bab 26.
Bab mengembara demi masalah yg berlaku ilmu untuk menyelesaikan masalah baru dan mengajar keluarga
Ilmu macam2 ,pergi ktmpt yg jauh untuk selesai masalah walaupun hanya 1 ja masalah.
Jangan rasa cuma satu je,jadi boleh dibiarkan.

Uqbah bin mulaikah mengahwini perempuan yg sesusu dgnnya pergi kemadinah untuk selesai satu masalah dia.

Sesi 12
Bab 27
Menentukan giliran untuk menuntut ilmu.
Suatu hari pernah pintu umar diketuk dgn kuat dan dikatakan yg rasullah saw telah menceraikan isteri2nya tetapi bila umar pergi ianya tidak .

Kaedah menilai hadis(dirayah hadis).
sanad sahih tapi matan tidak benar.

Sahabat tidak bohong (kaedah ahli sunnah waljamaah)
tapi ada sedikit kekeliruan tentang berita rasullah saw telah menceraikan isteri2 nya sedang perkara itu tidak berlaku.
Kenapa sahabat bw cerita yg tak betul.

Cerita aisyah kahwin pada umur 6tahun.ini orang boleh tuduh r saw .orang kafir tak leh terima perkahwinan bwh umur.tak munasabah.kenapa nabi kamu begitu?
Ada kekeliruan hadis.
Yg meriwayatkan hadis adalah hisyam .kenapa hanya dia seorang yg meriwayatkan.
Urwah kata mengikut riwayat hisyam yg kata aisyah kahwin pada umur 6 tahun.(urwah anak hisyam)
Anak murid dia (iman malik),tiada pernah ada cerita itu dlm muwatoq
Tahu2 bila berada diirak ,hisyam byk berubah=celaru kata imam malik.
Aisyah pergi berperang tak kan umur dia kurang dari 15tahun.

Manusia yg baik mungkin keliru atau tersalah.

Ubaidullah anak murid ibnu umar yg kata mesti cukup 2kolah.orang iraq tahu,orang madinah tak tahu???

Ulamak tolak hadis yg terakhir dlm bukhari ditolak (syarik keliru).bukan allah yg bergayut tapi malaikat. Sebab isinya tak munasabah(ilmu dirayah)

Boleh ketuk pintu dan tak boleh masuk terus.
Kena minta izin sebelum masuk.

Umar mempunyai sikap teliti dgn pergi tanya sendiri dan sebelumnya dia pergi kerumah anaknya habsah.
R saw jatuh kuda.
R saw duduk dimasyrubah(loteng rumah)

Bab 28
Bab memarahi ketika memberi pengajaran apabila dilihat perkara yg tak elok.
Nabi seorang yg pemaaf dan lemah lembut tapi hdklah marah bila perlu bg seorang guru.
Tapi sebagai tak marah  ketikanak buat keputusan.

Pesan rasullah saw wahai manusia permudahkan(jangan meliarkan) apabila kamu kamu solat bersama manusia kerana ada diantara mefeka sakit,lemah dan berhajat.
Rasullah saw sangat marah apabila dia tahu muaz bin jabal(solat isya')atau ubay bin kaab (solat subuh)kerana memanjangkan bacaanya.

Sahabat tanya pasal unta hilang,nabi saw marah kerana unta dizaman itu boleh cari makanan sensiri dan boleh simpan air.
Tapi kalu kambing untuk kamu atau saudara kamu atau untuk serigala.

Barang yg hilang jenis apa,mahal tahan lama,
Orang yg jumpa tu macamana?

Nabi suruh tanya sebarang soalan,lantas dua sahabat tanya siapa bapa mereka.

Sesi 13

Bab 29
Bab melutut dihadapan imam@muhadis

Tindakan umar sebagai ketua darjah.bila nabi mengulang kata tanya la lagi.
Umar kata ( untuk mengambil hati nabi)
Jaga adab dihadapan imam=pemimpin,ketua dlm masyarakat.@muhadis.
Nabi ni sapa?pemimpin/pemerintah.bukan hanya guru tapi ketua negara.
Guru yg mula2 sekali ajar hadis=muhadis
Soalan sapa ayah saya?
Boleh jadi orang islam@munafik
Abdullah bin huzafah dimarahi oleh ibunya kerana tanya nabi saw.
Umar faham nabi tak suka.
Jika dibiarkan kpd orang ramai menyebabkan hilang peranan ulamak.habis masa begitu sj.
Orang islam tak ada yg meminta untuk melihat mujizat.
Tugas nabi bukan untuk membawa perkara pelik.
Dosa yg lalu telah diampunkan dgn pengislaman sesaorang.
Sheikh waliyuallah telah tulis fekah umar.umar mujtahid mutlak.
Menyenangkan sesaorang dgn kata2&perbuatan.

Bab 30
Bab mengulang  sebyk 3 kali tahap biasa.
Kurang pun boleh,lebih pun boleh.
Setiap orang berbeza kemampuan kefahamannya.
Ulang dgn maksud perkara itu sangat penting.bukan sebab tak difahami.
Nabi saw meminta allah menyaksikan yg dia telah menyampaikan ajaran dari allah.
Nabi bg salam 3X,salam minta izin.,tak jawab boleh balik,nabi tidak sewenang2.
Abu musa assyaari3X,patah balik.dia kejar balik dan bg tau dia dah jawab perlahan ,kenapa?nak berkat nabi saw.
Teguran nabi kerana tidak membasuh kaki

Bab 31 
Bab lelaki mengajar a'mah (hamba perempuan) dan ahli keluarganya(isterinya)
Kalu hamba disuruh ajar,isteri lebih2 lagi.
Kena mengajar tak kira siapa dia lelaki atau perempuan.

Sesi 14

Bab 32
Bab nasihat imam(ketua/khalifah/pemimpin) kpd perempuan
Perlu ada yg menasihati iaitu pemerintah.
Pihak yg mempunyai kuasa mesti ambil tanggungjawab ini.
                                                                عظةnasihat
Nasihat sehingga boleh menangis.
Wanita mesti diberi nasihat dan juga ilmu.

Nabi saw nasihat supaya kaum wanita(dibelakang) bersedekah ketika bilal ada bersama,lalu perempuan pun bersedekah dgn dgn mencampakan gelang2,subang dan cincin mereka.
Hati lembut,cepat bagi respon.
Sedekah dinding sesaorang dari neraka.
Ahli neraka orang perempuan.
Tidak berterimakasih pada suami.
Boleh menyelamatkan diri api neraka.
Isteri nabi yg paling alim adalah aisyah dan mengajar hingga keakhir hayat.
Wanita yg diberi ilmu akan boleh berperanan dgn baik.
Di india tempat mmay belajar,sesiapa sj boleh jadi alim dgn percuma.
Sekolah hidup dgn sedekah rakyatnya(yg kaya yg dok di afrika selatan)
Soawlan wanita yg membiayai sekolah di saudi.

Bab 33
Bab minat luar biasa terhadap  ilmu hadis

Orang paling bertuah mendapat syafaat ialah orang yg mengucapkan لاله الاالله
dgn ikhlas dan dekat dgn  hadis nabi saw.
Nabi puji abu hurairah yg terlalu minat pada hadis.

Imam muslim mati kerana terlalu khusyuk mengkaji.

6perkara:
1.halobaحرص belajar hadis
2.pintar
3.kewangan
4.
5.
6.lamanya masa

Bab 34
Bagaimn ilmu itu akan diambil.
(sifat lawan pada ilmu yg tersebar)
Kena beringat agar ilmu tidak hilang ,jgn sebab kita ilmu terkubur.
Ilmu akan hilang dgn berahsia.
Menyimpan ilmu adalah dgn menulis.
Hafal juga boleh menjaga ilmu hadis dll ilmu.
Perkembangan teknologi juga membantu penjagaan ilmu.
Ustaz suhaimin=kawan mmay dari dia kecil lagi,seorang yg sangat bersemangat?(kawan ustaz ibrahim libya) antara orang memikir untuk buat kelas pengajian mmay,pergi jumpanya dgn pengerusi kelas mmay.
Mempelbagaikan cara belajar agar ilmu senang tersebar.
Perhatikan hadis dan tulislah.jgn terima kecuali dr rsaw dan sebarkanlah
Bukan dicabut dr hati tapi dimatikan orang alim.
Orang jahil akan memberi fatwa apabila diminta kerana orang alim tiada.
Diberbagai bidang,bukan bidang agama shj.

Sesi 15

Bab35

Bolehkah akan ditttkan hari berasingan utk orang2 perempuan mempelajari ilmu?
Orang laki2 lebih byk peluang.jadi nabi saw telah menentukannya untuk orang perempuan.

Adakah ini khusus untuk nabi sahaja?
Tidak ,tapi mesti jaga batas .hubungan lelaki sangat sensitif

Perempuan yg kematian (anak yg belum cukup umur) akan mjadi dinding dari api neraka.

Nabi kata 3  & ada yg tanya kalu 2@1pun sama.

Ada perempuan yg cakap kuat depan nabi dimarahi oleh umar tapi nabi kata biarkanlah mereka.Selama ini wanita yg tidak didengari suara diletakkan nabi pada tempat yg sewajarnya.
Nabi saw pernah mendengar pendapat ummu salamah isteri dia supaya bercukur dalam peristiwa umrah yg tak jadi.

Bab 36
Orang yg mendengar sesuatu yg tidak faham dan dia bertanya kembali.
Sesiapa yg dihisab dia akan disiksa.

Dimaksudkan dihisab dgn hisab yg mudah adalah

                         العرض=pembentangan,

Yang diperinciankan penghisaban akan menemui kesusahan.

Sesi 16
   
Kena tanya kalu tak faham.
Kena ajar keluarga dan hamba(sebar luaskan ilmu)
Kerajaan kena merancang dan menyiapkan tempat pengajian orang perempuan.
Ilmu yg sangat lebih ialah ilmu hadis
Kena bersungguh untuk mendapatkan ilmu
Kena mengulang2 supaya ilmu tak hilang(lupa)
Ulamak dan orang ramai kena berfikir untuk meneruskan penyebaran ilmu .
Kena buat majlis khusus untuk wanita.
Kena fikir bagaimana untuk menyampaikan ilmu.
(Tulis,rakam)supaya sampai.

Bab 37
Bab menyampaikan ilmu kepada yang tidak hadir kemajlis @tak lahir lagi(akan sdtg)
Kena rakam @tulis@apa2asal ada usaha untuk menyampai ilmu kepada?orang lain.
Kemudahan2  begitu banyak sekarang.
Tanggungjawab menyampaikan adalah wajib.
Abi syureh,(dengar ucapan nabi sehari selepas pembukaan mekah)merasa bertanggungjawab menyampaikan nabi saw kata;dua telinga dengar,puji allah dan mekah ini tanah haram,oleh itu tidak boleh menumpahkan darah.
Benarkan untuk nabi dia shj untuk seketika sahaja(sehari je lepas tu kembali haram-hari pembukaan mekah)
Yg hadir cerita kpd yg tidak hadir.
Mekah tidak menghalang keatas orang yg derhaka,ber bunuh orang.
Keharaman adalah arahan allah.
Keharaman berkait dgn tempat.
Nyawa  seorang muslim lebih mulia dari kaabah.
Islam mengajar perdamaian.
Bumi ini allah jadikan untuk aku sebagai masjid.
Didik dgn tempat atau bulan.
Agar subur dalam jiwa orang islam dgn perdamaian.
Betapa luas makna tanah haram.
Berbangga pergi ketanah haram adalah merugikan.
Mesti faham erti megabdikan diri kpd allah.

Bab 38
Bab dosa berdusta terhadap nabi saw
Berdusta atas nama nabi saw,maka dia telah menyediakan tempat duduknya dlm neraka.

Walaupun hanya kata bermimpi  berjumpa nabi juga dosa besar.
Jika buat hadis palsu jadi kafir.
Letak nama nabi boleh,tapi kunyah nabi tak boleh.
Jika mimpi jumpa nabi betul sebab syaitan tak boleh tipu.
انشاءيه ماءن

Bapa abdullah(azzubair alawwan) tak pernah dilihat menyebar hadis ditanya kenapa ?dia jawab dia takuttak serupa(berdusta atas nama nabi)
Annas bin malik pun takut juga.tetapi bila ramai sahabat yg mati dia pun meriwayatkan hadis.
Salamah juga takut berkata yg nabi saw tak kata.

Kumpul sj tak royat mauduk

Kitab mukotil(kitab hadis palsu)
Kitab maghazi =kena hati2,kot kena yg palsu.
Kitab almauduak(himpunan hadis2 mauduk)dia tak bagi tau yg hadis itu mauduk.
Waso yaali.=wasiat ali(juga hadis mauduk)penulisnya hammad bin annasibi
Pereka hadis mauduk
Fadlul ulamak(hadis palsu juga)
Kitab alwadiat.  .... bin judan
Ibnu abi dunya(pemalsu hadis)
Hadis Arrumi
Ibra
Musnad anas basri.stat dgn aku dan sahabat ku seperti bintang.kelebihan nama nama ahmad.(palsu)
Kuda yg baik kuda hitam -karut
Perempuan paling baik sepupu(anak bapa saudara)-karut
Hadis tentang teknik bersetubuh-karut

Punca2
Puak2 zahid(tasauf)
Fikiran celaru
Riwayat secara tersalah dan bila sitegur tak mahu pakai.
Zindik- sengaja reka.,curi dan bubuh dicelah2 hadis
Bela fahaman dia
Nak suruh @nak galak orang
Nak rapat diri  dgn pemerintah-almakmun

Sesi 17

Bab 39
Bab mencatit ilmu

Untuk menentukan kesahihannya.
Terutama ilmu ugama

Tulis dlm btk kitab.
Tulis boleh menyebabkan berkekalannya ilmu
Zaman dulu tiada medium lain dari menulis.
Aristu sebelum nabi isa lagi ,menulis mengenai binatang boleh dibaca sehingga kini.
1.sedekah jariah
2.Ilmu yg bermanfaat-menulis menyebabkan boleh dikongsi selepas kematian.

Dalil suruh catit,yg larang tu ada jgn keliru
1.
2. ada masa ttt yg nabi larang.
3.jgn campur dlm
4.jgn tulis sebagai tafsir
5.sahabat ttt telah ditugas menulis quran
6.kepada orang ttt,takut tulisan tak cantik,salah tulis salah pula makna dia.
7.takut tak cermat.

Abdullah bin sabak (syiah)bermula dizaman s.osman

Bukhari menunjukan ali ada catitan.yg lain tiada.
Abu juhaifah berkata kepada ali,kamu ada catitan.jwb ali tiada kecuali kitab quran atau kefahaman yg allah kurniakan kepada sesaorang manusia.
Apa yg ada dlm sohifah ini,ali kata hadis tentang deyat
Kerugian paling besar adalah terhalangnya rasullah dari menulis kata ibnu abbas,kerana rasullah suruh bawa sesuatu  untuk ditulis.
Kafir zimmi berbeza dari kafir harbi.
Kafir harbi boleh dibunuh.
Sistem aman,orang kafir diberi perlindungan oleh islam .

Hari pembukaan mekah ada puak yg ingin membalas bunuh lalu rasullah saw cepat2 memberitahu bahawa mekah dilarang menumpahkan darah.
Dilarang juga mengutip barang yg jatuh.seharusnya ada petugas yg ditugas untuk memungut dan mengisytiharkan barang yg sijumpai.
Boleh tulis hadis.
Kurun ke2 baru tulis hadis adalah tidak betul.
Kecuali  izkir(jerami yang sigunakan untuk rumah dan kubur kita.
Bukan izkir sj,juga lain2 keperluan juga boleh di tebang.
Pengecualian ini afdalah kebenaran dari allah.
Contoh korban sebelum solat raya.untuk sahabat itu shaja boleh sembelih kambing yg tak cukup umur.

Hadis ke 3.
Abdullah bin amar bin al aas (duduk di mesir)tidak lebih dari abu hurairah  dari sohifah sodikoh.

Kenapa riwayat abu hurairah lebih byk.,ali yg duduk masa kecil lagi kenapa sikit.
Syiah tak suka bila tahu abu hurairah meriwayat byk hadis.
Abu bakar dan umar pemerintah.
Abu Hurairah dia guru mempunyai 9,000 anak murid.
Abu hurairah tinggal dgn nabi cuma 3 tahun dan tinggal di madinah selepas kewafatan nabi saw.
Abdullah bin amar  jiwa lebih kepada ibadah.
Abu hurairah periang ,jiwa bermasyarakat.,sepenuh masa mengajar.
Jarir bin abdullah ,nabi tepuk sekali je.jadi kuat.
Nabi musa tampar malaikat maut sehingga tercabuk mata.

Hadis ke 4
Syiah ambil peluang untuk memarahi umar yg melarang rasullah saw menulis.
Bawa kertas untuk nabi saw nak tulis agar kamu tak sesat.jawab umar tak usah menyusahkan nabi.
Pi belaka tinggal aku sorang.
Ibnu abbas kata kepada murid nya(rugi besar) ni lama selepas peristiwa itu bukan semasa keluar dari tempat nabi saw.

Sesi 18.
Bab 40
Bab mengajar ilmu dan memberi nasihat(ada naskah yg kata berjaga ) diwaktu malam.

Kejutkan wanita diwaktu mlm
Bukan sj sebelum tidur malah jika perlu boleh kejutkan diwaktu mlm.
Diwaktu mlm ada fitnah2 yg turun dan juga ada manfaat yg turun.
Orang nak cari dunia sanggup berjaga mlm sepatutnya untuk akhirat lebih2 lagi.
Ilmu dan peringatan(kesedaran),tidak hanyut dan leka.
Malam lebih tenang.
Banyak benda besar yg dibuat mlm,seperti menyerang negeri.
Nabi ajar jaga mlm,jika diserang kita tidak kebingungan,sebagai latihan ketenteraan.
Ilmu nya adalah kata سبحنالللهalangkah banyaknya fitnah.
Fitnah yg nak berlaku tuhan wat turun benih2 dulu seperti hujan yg turun.

Alangkah ramai(perempuan) yg bertelanjang diakhiratsedang didunia dia berpakaian.
Cukup pakaian didunia tetapi diakhirat tiada pakaian atau bukan jaminan mendapat pakaian diakhirat.
Pakaian hati atau jiwa atau rohani adalah amalan kita didunia.
Walau anak nabi tiada jaminan melainkan amalan nya sendiri,
Manusia akan dapat apa yg dia usahakan didunia.
Ilmu cuma 2@3 patah tapi besarb maknanya.ilmu akan mengubah nasib kita dan keluarga kita.
Sedarkan perempuan yg ada dlm bilik.untuk dapat kelebihan.
Seperti hujan yg turun mesti semua keluar ,baru kena hujan.seperti hari jumaat ada masa yg dimakbulkan.

Bab 41
Berbual-bual diwaktu mlm tentang ilmu
Berbincang2 hal ilmu,jika seorang diri mengantuk,

Dari mlm ini tiada (manusia)yg akan hidup diatas muka bumi lebih100th . maksud akan mati.
Umur umat aku 60&70tahun.ilmu bekal yg baik sebagai bekal didunia&diakhirat.
1.Hadis umum,ada yg dikecuali binatang2
Dalil Nabi khadir masih hidup?tiada.maka kata dia masih hidup haram.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.Inilah masa perpisahan dgn nabi musa,tiada sedihpun.dia nak jumpa orang fasik.??
9.ijmak ulamak menolak dakwaan pernah jua sesaorang.
10.wajib atasnya p perang lawan orang kafir,p jemaah ,p mengajar
Bila dah terima ini maka mudahlah nak terima orang sufi dan tasauf serta syiah masuk.
Terima hadis hidup akan lebih realistik.
Yatawa'fa bukan mati.
Khadir dan iman 12 tiada dalam quran.

Sesi 19
Hadis ke2
Tak faham kena tanya.
Tulis ilmu ,catit,rakam.
Kena bersungguh2
Kena bincang sehingga malam lagi baik
Selepas solat dia bg salam dan kata akan mati tak lebih 100th.
Dr segi ilmu tak nampak perbincangan.ibbnu abbas gi tidur pah bangun pah tanya budak tu tidur ke tidak.
سمر /walaupun hanya seorang saj yg bercakap
Zahir tak nampak perbincangan@samar
Hafiz aini lebih tua dan guru dari hafiz ibnu hajar (buat dulu kitab)
H.aini sudah kemudian.
Fatul bari 20 jilid
Budak tu tidur dah ke?itu perbualan.kata ibnu munayir.
Pendapat ke2 ,ibnu abbas dok perhati tu samas
Kirmani(syarah bukhari)bila nabi bangun herek ibnu abbas dan dia ikut itu adalah samar(dari segi perbuatan)asal yg dilakukan pada waktu malam.
Jaga mlam =sahar.samar kena ada perbuatan.
Hafiz ibnu hajar kata imam bukhari bw tak sesuai dgn tajuk.erti membenarkan tajuk ini adalah ditempat lain

Tujuan bukhari buat kitab dia,bila jumpa sesuatu hadis kena tengok dari berbagai sudut ,supaya pelajar nya menjadi mujtahid.seperti bila merawat pesakit doktor kena tengok secara menyeluruh.

Unta makan malam =dipanggil samar juga.
Aini kata tak sesuai tetapi dia sendiri buat gitu juga.dia bukan kritik turuk dia.aini tegur hafiz ibmnu hajar
Syeikul india(syukhul hinds) ini anak murid ramai termasuk  ubaidullah .anak murid dia anuar shah kasymimiri ,anak murid ?.

Syeikul hinds cara mengasah fikiran sehingga tajam.
Oleh sebab itu kena tengok hadis berbagai sudut yg luas.

Kesimpulan nya adalah samar.
Yg penting ada sesuatu yg dibuat oleh guru kata syeikul hinds.
Ada yg kata
11 rakaat solat.
13rakaat solat.
Adakah patut tidur bersama nabi?
Abbas (ayah) dia suruh p.abang maimunah.(ummul mukminin.
Sambil suruh minta hutang dari nabi.

Bab 42
Bab menghafaz ilmu
Untuk memperkemaskan ilmu.
Faham maksud termasuk hafal.
Lebih dari faham.
Bukan hafal quran sj tapi hafal quran hadis.
Juga dgn makna jaga ilmu.
Syeihk fakuruddin guru mmmay,ingat sahih bukhari hingga sanadnya pun jika salah baca akan ditegur.
Abu hurairah sekadar lapik perut dan kerjanya bg belajar.
Ahli suffah.(serambi)dia belajar dan beramal roh alam.
Tak dak nama tapi mereka belajar dan beramal.
Abu hurairah takut juga tetapi 2 ayat yg menyebabkan dia mesti menyampaikan.dia pula yakin.

Orang lain ada tanggungjawab lain ada.tapi abu hurairah tiada keluarga dan dia faham dgn baik dan boleh menyampaikan dgn baik.

Tekan dan seimbang.
Sahabat hafal quran.
Abu hurairah byk meriwayatkan hadis.makan bisyibibatni(makan sekadar melapik perut)
Abu hurairah kuat hafal
1.hadir kelas sokmo.menyebabkan dia hafal.
2.ingat dan takut perintah allah ,tidak menyembunyikan ilmu agama, jika tidak akan dikekang dgn api neraka.
3.kena hafal&bagi tumpuan yg sungguh2&betul2
4.doa dan minta orang lain doakan dan disini doa nabi saw.
Nabi mimpi abu hurairah minum susu byk.
Susu adalah isyarat ilmu.
Byk tanggung jawab menyebabkab susah hafal.
Sebaik2 belajar ketika tiada tanggungan.

Riwayat 1lagi ,akan terpotong urat leher.
Pengajaran biar padan dgn orang yg diajar.atau benda tu tak perlu.
Sehingga ada yg salah faham dan tuduh sesat.
Contoh ilmu s.usman mati syahid boleh diberitahu sebab s.usman sangat kata
Ilmu tentang pemerintah akan dtg.

Sesi 20

Bab 43
Bab diam(menyuruh orang diam ) utk mendengar ketika penerangan ulamak
Bukhari telah meletak berbagai cara untuk mendapat ilmu antaranya:
Keluar negara
Beri ilmu pada wanita
Belajar diwaktu mlm

Cara mendapat ilmu dgn baik adalah mendiamkan diri.
Diam bererti juga tenang.
Diam juga gerak geri.
Menyediakan suasana yg selesa.
Kelas mmay cara lain sikit .
Bukan dimasjid,pakai kerusi,
Suasana tenang boleh bagi tumpuan yg baik.
2.Kesalahan tak bg tumpuan
3.kita boleh suruh orang diam untuk dengar percakapan ulamak.potong cakap adalah sesuatu yg dilarang dlm islam tapi untuk memberi laluan kepada ilmu adalah harus.
6.suruh diam untuk dengar ucapan ulamak.
Diam tanda menghormati ,suasana tenang dan rela dan tidak kecil hati.
7.diam tanda hormat ilmu.
Jiwa memuliakan ilmu.
Jarir memeluk islam tahun ke10hijrah di bulan ramadan.walaupun ada yg kata jarir peluk islam 40 hari@2 bulan sebelum kewafatan nabi.
Adab majlis ada pengerusi yg minta orang diam.berkesan.

Tolong mintak orang ramai diam dlm hajjatulvidak.

Bab 44
Bila orang alim ditanya siapa yg paling alim umat dikembalikan kepada allah.

Kisah nabi musa mencari khidir
Musa p bersama yusyak bin nun.

Khidir ni mungkin malaikat/
Takwini=yg pelik2
Nabi musa pun dah tahu secara umum.
1.terlupa
2.tak tahan
3.sengaja

Sesi 21

Bab 45.
Bab orang bertanya sedang berdiri dan orang alim sedang duduk.

Seorang lelaki dtg dan tanya apakah fisabilillah

Boleh ke?seolah2 boleh tapi kenapa dibawa kan oleh imam bukhari.
Kisah seorang sahabat yg bertanya sambil berdiri dan nabi duduk.
Dia tanya siapa yg dikatakan berjuang dijalan allah.
Sesiapa berdiri tercegat kerana dia maka dia telah menyiapkan tempat duduk dineraka.maksud untuk membesarkan dirinya.
Memuliakan orang berlebihan seperti nak rukuk.
Tapi kalau mak duduk tunduk nak cium tangan
menghormati boleh.
Berjuang agar ajaran agama allah menjadi tinggi
Bukan kerana marah
Sabilillah jika selepas ditetak lawan dia masuk islam.

Tahap2 berjuang menegakan agama allah
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Tiga kebawah tidak diterima.

Berdiri tanda hormat berlebihan tidak disuruh oleh nabi



Bab46;
Menyoal  ketika melontar
Rasullah dekat jamrah tak dapat dipastikan samada nabi sedang ,telah atau belum melontar

ketika melontar adalah ibadah yg boleh bercakap apalagi bercakap yg penting.
Jawapan =futiya(fatwa)

-telah sembelih sebelum melontar
Bagaimana ?boleh
-telah bercukur sebelum sembelih.
Bagaimana ?boleh

Menghidup tanah mati = jadi hak dia
Iman abu hanafi kata tak boleh

Sesi  22

Bab 47
Bab sesaorang tidak diberi ilmu melainkan sedikit jua
Ayat quran
Ketika berjalan bersama ibnu masud ,nabi bertongkat.
Wahai abal qassim ,apa itu roh?
Ayat quran
Roh sebenarnya kita tak tahu.
Diatas orang berilmu mesti ada lagi yg berilmu.
Alim =berilmu ada kelebihan.
Ahli ilmu jgn sombong,peringatan yg sangat penting bhw ilmu dia sangat sedikit.
Kalu ya pun alhamdulillah.
Boleh beri khidmat kpd orang lain.
Hakikatnya ilmu yg diberi allah dan hanya sedikit.
Kalu tuhan nak tarik sekejap ja.
Kalu tuhan bg malas,apaboleh buat.jadi syukur dgn allah.

Nabi diam,kerana sedang didtgi wahyu
Roh mn?

Alam qalkh =kejadian bawah arsy
Baju dijadikan dari kapas.
Qalkh=berkait dgn syariat.
Allah bersifat dgn sifat yg satu
Yang diperlukan oleh manusia.

Alam amru=tidak termasuk  alam qalkh
Kejadian2 allah.
Bukan sebab musabab biasa.
Roh adalah urusan amru .
Jadi tak perlu sibuk tentangnya
Hidup kita,anak cucu kita,

Roh adalah alam qalkhl
Adalh jisimulatif (lembut dan berjisim)=air mawar dlm bunga mawar.
Atau seperti api yg ada dlm arang-pendapat mutakalimin.

Roh adalah mujarod(bukan benda)
Roh tidak dlm tubuh dan tidak diluar tubuh.

70 pendapat(badarudin aini)
Roh adalah seperti tuan dia
Roh boleh berubah2 rupa.
Roh ada dlm alam misal.

Kalu nabi umat kata tahu dia bukan nabi kata yahudi sebab tu nabi tak bg tau.

Seperti sunat ,harus,;istilah ini dijumpai.

Syarbir ahmad othmani(pentafsir di arab saudi yg dipilih dari bahasa urdu) berpendapat,ada hub antara qalkh dan amru jika diperhatikan dlm alquran.

Allah menjadikan 7 langit dan bumi
Roh bukan nyawa.
Yg mati adalah nafs(ikut ibnu qayim) bukan nafas.
Mati bukan roh.
Bila tubuh mati nafs akan kembali kepada roh.
Roh mengendalikan  nafs yg ada dalam tubuh.
Roh tidak mati
Roh akan diambil  dgn sempurna dari tubuh maka akan mati.
Rohhul hayak=masa tidur tetap ada.
Rohulyakazah=sedar.
Mati allah akan ambil kedua2nya

Roh tidak binasa sebab tu dia tahu semasa dikubur.

Bila roh dijadikan

-bab ini tajuk berupa ayat quran.
                                                
     وما اتيتم من العم الا قليلي( turun dimekah)

اوتو(/turun dimadinah)
Bab diberi ilmu oleh allah sedikit jua.

Nabi bertungkat pelepah kurma.
Sebagai persediaan untuk apa2 kegunaan dan keperluan.

Rsaw ditanya apa itu roh?
Roh adalah urusan tuhannya
Guru@anak murid hanya sedikit ilmu.
Hakikat roh tidak diketahui oleh manusia.
Maksud roh (yg ditanya oleh ahli kitab),
2.satu makhluk(byk)
3.roh manusia
4.hakikat quran.
5.roh binatang
4.n.isa:
1.malaikat(jibrail-ruhul qudus);nabi tahu dr mn.?

Ruh alam amri dan alam qhalqi.
Qhal;1.dari arsy kebwah  Amr;1.dari arsy keatas
          2.Bahan yg lain.                 2.selain dr. Qhal.
          3.berkait dgn syariat.       3.tak berkait dgn.syariat
                                                          5. urusan allah.
Ruh adalah jisim yg lembut dan bercahaya.

Orang yg diberi ilmu jgn sombong kerana ia adalah anugerah allah.

Bila sebut amr (jadilah),dia sebut qadr
Ciri roh,Roh hul hayah,rohhul yaqazah.
Mn dulu jadi?ruh@jasad dulu.
Ruh dulu ,dialam ruh.
Alam alastu.(roh ditanya).
Utamakan ruh.
Kepelikan dialam roh,Yg mn kenal akan mesra.yg tak kenal tak mesra.

Sapa yg mimpi jumpa nabi,maka ia jumpa nabi.jadi orang ambil kesempatan untuk mengatakan mereka jumpa secara jaga(yaqazah)

Sesi 23

Bab 48
Bab meninggalkan sebhg kehendaknya kerana bimbang tidak difahami oleh sbhg orang takut  terjerumuskan perkara yg tidak eluk kerananya

-aisyah byk berahsia
-seperti mendirikan semula kaabah.

Guru kena tengok kemampuan sesaorang anak murid.

Aisyah bg ilmu kpd aswad (anak murid yg khusus) tetapi tidak kepada abdullah bin zubair.
Aisyah tak pilih ibnu zubair walaupun itu anak saudara dia.
Aisyah guru yg bijaksana.
Jika tidak kaum mu baru(meninggalkan kekufuran-ibnu zubair mencelah)

Kenapa nabi tak jawab ketika ditanya tentang roh.
Soalan yg tak ada kena mengena soal hidup berugama.
Tak tahu pun tak apa,seperti soal matahari naik ko timur dan jatuh ko barat.
Orang yg tanya pula tak eluk peribadinya.
Bukan eluk jawab semua.
Atau mungkin sia2 sj.(kalung keleher babi)
Mengkhususkan ilmu kepada satu gol dan tidak kepada yg lain.
Masalah nak royat semua,perlu masa yg lama
Meninggal kemahuan takut menimbulkan fitnah kepada yg tidak faham
1.Orang yg kemampuan rendah
2.kerendahan peribadi.

Boleh jwb ketika sedang beribadah menunjukan ilmu lebih dari ibadah.ini sikap guru.
Bila tanya hukum melontar ketika melontar lebih2 lagi la.

Berbicaralah mengikut kemampuan manusia

Nabi pernah kata wahai aisyah jika tidak kerana kaum mu baru meninggalkan kekufuran(zubair mencelah),nescaya aku runtuhkan kaabah dan bina dua pintu satu pintu masuk satu pintu keluar.

Binaan nabi ibrahim,lantai rapat ketanah,pintu ada dua,pintu ada di sebelah timur (sekarang) dan satu lagi kearah barat.hijir@hatim termasuk dlm kaabah.ada dinding dulunya.

Perubahan binaan kaabah
1.nabi adam&malaikat
2.n.ibrahim&ismail
3.binaan orang quraisy.ketika nabi umur 25@35th.nabi pengsan jadi aurat tak terbuka.
4.binaan ibnu zubair(buat seperti yg disukai nabi)
5.binaan  hajjaj.bina seperti orang quraisy buat
6.harun arrasyid tanya imam malik,imam malik tak bg ubah.

Apa2 yg tak perlu hebah,seorang yg layak tak kan hebah dan aisyah telah tidak menghebahkannya.
Tahun 8h nabi p kemekah pun tak buat takut timbul fitnah.
Ketika kaabah roboh pun solat tetap mengadap kesitu.
Wahyu pun berpunca dari situ,mekah.
Aqidah adalah soal utama,kaabah no.dua.
Yg tak boleh tolak ansur
1.robohلاله الله
2.bidaah
3.pun tak leh terima,satu tahun sembah tuhan orang kafir setahun sembah allah.

Pologami@ seorang isteri@ quran nak yg mana?
Kamu tak boleh berlaku adil.
Jadi kahwin satu lebih baik.
Tapi ketika itu akan timbul fitnah,jika kahwin satu.
Keadilan perkara utama.
Kelebihan kerana taqwa.
Yg nak jadi pemimpin adalah quraisy.-tengok realiti.-orang quraisy tak leh terima.

Tinggalkan sistem  khilafah,kerana takut tumpah darah bila nak tukar sistem pemerintahan beraja atau demokrasi
Kahwin lari atau yg disukai ibubapa,yg eluk tidak timbul kekeruhan dan fitnah
Memotong bahagian badan bila sakit,maka hadis ini boleh digunakan untuk menimbang dalam pemilihan.
Dipanggil kaedah iktikad fidororin(pilih dua perkara yg mudharat)
Tapi bukan soal aqidah.
Kucup kepada sikafir dan melepaskan semua askar islam,boleh bertolak ansur

Sesi 24
Bab49(dlm bukhari tiada)
Bab mengkhususkan ilmu ,kepada golongan yg ter ttt kerana bimbang mereka tidak faham

Berbicaralah mengikut tahap kemampuan supaya ugama tidak didustai.
Wahai muaz,bertuah lah engkau r saw
Sampai 3kali.
Pah r saw bagitau siapa ucapanلا له الا الله
akan masuk syurga

Boleh dicerita kepada orang ramai ,jwb nabi tidak nanati mereka akan berpuashati,tapi  muaz telah menyampai sebelim dia meninggal.
Riwayat lain ,takut mereka berpada
Halangan mendapat ilmu adalah sombong dan malu.

Berbeza tajuk sebelumnya  adalah perbuatan kali ini adalah perkataannya.

Bab sebelumya untuk orang yg lemah atau bengap,tetapi untuk  bab ini ia lebih kepada golongan yg bangsat(yg hina memanipulasi agar sesuatu perkara menjadi tidak eluk)

Tafanun imam bukhari.

3.kata2 saidina ali dulu,sanad kemudian.
4.maksud dia iaitu isyarat sanad tidak kuat
5.atsar ali ini tidak menepati imam bukhari.
Perawi maaruf bin khoroji-ada fahaman syiah(syiah ada byk jenis)
Perawi tidak kuat-hadis jadi dhoif
Jika diketahui syiah terus tak diterima.
Syeikh abdul aziz bin syeh waliyuallah
(zaman nya baru syiah muncul sebelum ni perawi syiah taqiyah)
Semua hadis tak kira aliran apa akan sampai pada s.abdul aziz ini
Tak terima sebagai khalifah =kafir.
Utamakan ali dari usman terus ditolak.

Gelaran كرم الله وجهpun boleh diguna untuk dimanipulasi yang aswj pun sebut lain.

Gelaran tu dari aswj juga.
Semogakan allah menghuduhkan mukanya.jadi itu direka  oleh aswaj untuk lwn ini.
Gelaran untuk sahabat adalah رضي الله عه

S.ali memang lebih,sebab tu imam bukhari ambil kata2 dia.panduan untuk kita,cakap mengikut tahap kefahaman orang yg dilawan cakap samada jenis bengap atau bangsat.

Jangan maki orang kafir,takut dia maki allah dan rasul.

 
Sesi 25
Bab 50
Malu dlm menuntut ilmu.
Qastalani dan ibnu hajar asqalani kata kecuali dlam menuntut ilmu.
Tetapi imam bukhari ,malu semua nya baik tapi mesti pandai meletakan ditempatnya.

Topiknya agak meluas tapi lebih kepada pelajar bukan kepada guru.
Malu baik ttp tercela kalu malu dlm bab ilmu bg qastalani.
Bg. Bukhari baik belaka.
Jaga adab termasuk malu.
Orang malu dan sombong tak boleh dapat ilmu.
Tak boleh belajar jika malu.
Iman malik tak mahu ajar anak raja diistana tapi mesti dtg kemajlis dia .
Contoh sombong sakit tak mahu p jumpa doktor(orang yg ada ilmu perubatan)
Manja(mewah)
Iman bukhari pernah makan rumput.(tabah dgn kesusahan)
Malu tak tentu kalu tak boleh belajar.
Yg penting kita dapat ilmu,mesti usaha.(tulis ke,atau suruh orang laintanya.
Bukan bererti tiada langsung malu.
Guru malu
_jawab walapun tak pasti.
_buat persediaan sebelum mengajar

1.tak eluk malu
2.eluk malu
Malu mesti tetap ada tapi tak menjadi penghalang dalammenuntut ilmu.

Zainab bt ummi salamah
Abu salamah atau abdullah
Ummi salamah sahabiah yg ulung.
Rasullah saw telah mengahwininya

Ummu sulaim mak kepada anas bin malik
Kahwin dgn abu talha
Telah ada mahligai dlam syurga sebelum mati lagi

Kena mandi wajib jika keluar air atau nampak air mani

Syarat mandi wajib jika nampak air mani bg perempuan(ikhtilam-bermimpi bersetubuh)
Pendapat2 tentang ikhtilam
1.
2.isteri2nabi tak pernah ikhtilam
3.
4.dia sendiri tak pernah ikhtilam.
Pendapat ahli sains tentang air mani perempuan
1.
2.aristo kata
3.ada air mani
4.ulamak islam kata perempuam ada air mani.
Makna airmani mengatasi adalah kuat dari segi keturunan maka anak akan menyerupainya.

Sheikhul sahabat(ketua sahabat) abdullah bin umar
Malu yg menunjukan kecerdikan
Memahami bhw perkara itu bukan soal halalharam(sangat penting)
Nabi dah bgtahu.

Malu untuk mengajar,takut salah.
Tak salah hanya kalu tak buat apa2

Malik dan hanafi ;airmani najis.
Syafie;airmani tidak najis.
Air mazi adalah najis.perlu bersuci.
Hukum melihat cara persetubuhan samada gambar atau tidak adalah HARAM

Sesi 26
Bab 51
Bab orang yg malu bertanya dan dia menyuruh orang lain bertanya

Bab malu dlm menuntut ilmu.
Ibnu hajar dan qastalani tak eluk malu dlm menuntut ilmu
Tapi bukhari tidak.

Jika malu nak tanya cari jalan yg munasabah.
Tak boleh malu menghalang untuk mendapatkan ilmu.

Muhamad bin alhanafiyah(ali)=nama ibunya ,yg paling alim.
Lahir 2tahun selepas pemerintahan umar.
Syiah kainayiyah menganggap muhamad alhanafiah imam dia.

Anak meriwayat dari ayah dia (ali)kata dia banyak keluar mazi.
Bagi syiah, mazi suci.
Iman no satu syiah pun kata haram.
Tapi depoa tak pakai,dia kata s.ali taqiyah.

Bab 52
Bab mengajar dan berfatwa didlm masjid
Seorang bangun dlm masjid dan bertanya.
Kami berihlal dari arah mana?
Syam
Yaman
Madinah

Orang ihram tidak boleh:
1.
2.
3.
4.

Bab53
Bab menjawab pertanyaan lebih dari orang yg bertanya

Orang yg bersedia takkan takut pada soalan apa lagi jawapan yg banyak dari yg ditasnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan