Khamis, Julai 28, 2016

Sahih Bukhari : Kitab Solat (Sesi 81 Sambungan)

Sahih bukhari kitab solat sambungan sesi 81

Juaid jadi juid,
Juaid isim musabab
Juid isim musarol @isim tasyril
Penukaran INI menunjukan kemanjaan.

Hasan kadang2 dipanggil husin
Hasan makna comel
Husin makna comel tapi lebih seni

Ilmu rijal adalah untuk jaga hadis nabi saw.

Sesi 82.
Bab halaqoh (bulatan lingkaran)dan duduk dlm masjid.

Duduk yg bagaimana boleh buat dlm masjid
1.Duduk dlm btk halaqoh
2.Duduk yg lain dlm masjid

Tiada ketetapan.
Duduk yg sesuai ?
Belajar dlm masjid,sesuai duduk lingkaran
Untuk sebelum solat jumaat ,eluk dlm btk saf.ini lebih baik.
Tidak sesemesti macam tahayat awal(iktiroh),tahayat akhir(tawaruk),bersila,berlunjur sesuai dan tidak biadap ,boleh duduk macam2
Boleh duduk bermacam2.
Duduk yg tak sopan.samada didlm atau diluar masjid.

Boleh kah duduk dlm btk halaqoh?
Jabir bin samurah,

Pernah rsaw keluar dan bertanya kamu angkat tangan macam kuda liar.?

Angkat tidak diperkenan kerana hanya  takbir shj yg boleh.

Turfasti kata,Yg terkutuk ditengah halaqah adalah baduk/pelawak/
Al ismaili,kritik bukhari,buat mustahroj=hadis yg berkait dgn kitab ttt.
Kitab dia,berkait dgn bukhari tapi sanad lain.,menunjukan ada sanad lain.

Orang dtg tanya tentang solat mlm.
Solat mlm dua rakaat dua rakaat.

Mimbar tak semesti duk dlm masjid.

Al ismaili
Kritik bukhari,ilmu semakin kemas,
Hadis ibnu umar
Tiada kena mengena dgn tajuk dan hadis yg didtgkan bukhari,mana ada duk dlm halakoh.
Mana kaitan tajuk yg dia buat?
Bukhari tidak buat tajuk sj2.
Bg kirmani,walaupon tiada perkataan halaqoh,sahabat telah duduk dlm halakoh apabila nabi berucap diatas mimbar.

Lebih eluk buat sekali je witir dlm satu mlm.

Balik untuk sekadar make nasi ,ok.
Atau beli barang2.
Tapi kalu tengok bola tak boleh sebab lama.
Dlm mengadap kiblat,mereka duduk tak semestinya duduk,ada yg bersila dll.tetapi kalu dlm solat baru ada duduk yg tertentu.

Mustahroj

Duduk dlm btk yg tetap hanyalah dlm solat.

Maulana rasyid ahmad gamburi &
duduk dlm btk halaqah biasanya,jadi hdklah dfahami. itulah duduknya.
Malam &siang.

Al istidlal

Dalalah istizamiyah lafaz tak menunjuk,mari terlintas,seperti mlm terlintasnya adalah siang
Bila sebut rsaw mengajar dlm mesti dok lagu tu

Dalalah mutobakoh,betul
DalalahBatimudiniah
Sebahagian drp mlm
Dah mengaji hari ni.dah adakah sebuah quran ,dak,cuma sebhg.
Ada tulisan,mesti ada yg menulis.
Tahi lembu,maknanya terlintas lembu.iltizaniyah

Dimn yg rsaw berucap dlm masjid

Witir yg paling pendek 1rakaat.
Mempelekeh yg sunat,menjejaskan aqidah
Bg hanafi,witir wajib.
Witir afdal diakhir mlm.sebelum subuh.

Kalu letih eluk buat awal.
Jika sudah buat tak yah buat.
Boleh genapkan dgn buat tiga rakaat+1rakaat,pah dua2

Waktu solat witir berakhir dgn masuk waktu solat subuh.

Witir ,sampai musafir pun buat.

Sahabat buat halaqah ketika buat khutbah.

Keadaan buang air,cangkung,orang umpat.
Perbuatan tak senonoh
Perbuatan yg buat benda kotor
Dudok orang yg sombong.
Duduk seperti syaitan misalnya tasbih
Serupa dgn ibadat orang kafir.
Seperti ahli neraka.
Seperti binatang,angkat kaki,ayam patuk padi,seperti unta turun,loklek,sperti anjing ,duduk atas punggung

Syafii tak had solat mlm,dua2 rakaat.siang pun juga.
Empat2 pun boleh juga.
Ada yg berpendapat setiap dua duduk

Sesi 83
Sambungan bab sebelumnya.
3orang:
1.Mahukan perlindungan allah
Dapat perlindungan allah oh tentulah bagus dan selamat.
Maka allah bg perlindungan padanya.
Perlindungan didunia atau diakhirat
Takwil cara khalaf.
Sebut berpaling(yg biasa) makna murka.

Perhubunganya kemestian.makna majazi dgn makna biasa.bila mlm buka puasa.
Matahari jatuh masuk waktu buka puasa,sebab ada akal.

Ku lihat singa sikat rambut.
Singa=orang berani
Sebut sebab,tapi yg sebenar adalah hanya musabab.

Serupa dgn orang bg perlindungan
Sebut sebab tetapi misabibnya.hujan menumbuhkan tanaman.hujan sebagai sebab,ygsebenarnya allah yg menumbuhkan
Ubat penyembuh adalah majaz,ubat sebagai sebab.majaz akli.
Makna sebenar maka take boleh diterima.

Seperti ITU,orang yg BG perlindungan
Cara salad Dan khalaf.

Makna zahir pun terima juga

Majaz mursal
Majaz akli

Kaedah
Aqidah islam dlm btk syair,setiap nas yg mengelirukan engkau tafsirkanlah atau serahkanlah disamping terima makna yg zahir dan percayailah kesucian allah

Ilmu nahu dlm btk syiar

Ilmu hadis  dlm btk syair

Ilmu falak dlm btk syair

Fekah dlm btk syair

2.Malu pada allah,allah juga malu pdnya
Malu sebab lewat.
Pahala sekadar malu.
3.Berpaling pergi,allah juga berpaling darinya.
Allah marah
Dia pergi tanpa keperluan.

Hadis ini yg ada perkataan halaqah(girf).yg arab tiada perkataan halaqoh.

Ada kitab hadis yg membincangkan secara khusus sifat allah yg sama dgn sifat manusia.

Golongan salaf
Golongan khalaf-golongan yg takwil(?)

Matahari naik,
Jadi Siang lazim.

Tangan ,muka tuhan.

Matahari terbenam,waktu berbuka dah.

Majaz mursal
Zikril lazim sebut biasa
Wa irodati mansur,maksud dia benda lain
Contoh,sebut siang ,maksudnya mestilah siang
Subuh masuk dah,ore be,berhentilah make maksudnya

Ada yg
Majaz mursal
Zikril manzur sebut lain
Wairodati lazim maksud biasa
Contoh tari naik dah,apa yg mesti ada=siang tu lazim

Majazmukobalah makna yg digunakan untuk allah tidak sama dgn

Wamakaroallah,allah membalas tipu daya/perancangan jahat  mereka.mushakallah serupa perkataan  tapi maksud tak sama.
Sifat allah yg malu untuk memberi pada orang yg angkat tangan.malu yg layak dgn dia.


Subuh masuk makna=waktu sahur dah habis

Sebut berpaling ,maksud tidak suka.
Majazmursal.
Ada kaedah dan alasan.

Tutup pintu ,geng!,menunjukan marah.

Bila Malu,pakat malu,bg seperti orang  malu.

Majaz,faedah takut ada orang sakit jantung.guna bhs majaz ,lembut.

Tak dak=mati.

Lapar weh lapar weh
O makan la.

Makan tu nak suruh hilang lapar.

Ku lihat manusia pergi kepada orang ada emas

Kaedah
Majazi

Singa dgn makna majazi orang berani.
Ular dgn makna majaz orang yg menipu.
Ubat dgn majaz mursal menyembuhkan,sebab aku sakit Dia(allah)yg menyembuh.ubat cuma sebab.majaz mukli.

Sesi 84
Bab tidur terlentang dlm masjid dan menghulurkan kaki.

Pengajaran hukum dan panduan sesi 83.
1.Mendapat perlindungan allah.
2.Allah memberi peluang perlindungan melalui orang alim.
3.sifat malu eluk tetapi dlm menuntut ilmu satu sifat yg tercela.
Orang putih buat kamus bahasa urdu 300th yg lalu.
Malu mmay dgn ppsmi,malu jadi pendorong kerana seramai ni tak ada seorang pun yg boleh buat .belum kira nusantara.

Memberitahu akibat dibelakangnya boleh,bukan umpatan.
Bila nak berkahwin,boleh diberitahu yg sebenarnya walaupun keburukannya,tetapi kalu dia tidak buat secara terbuka atau sembunyi tak boleh buka.
Seperti tongkat atas bahu.suka berjln.

Tak panggil sunan bukhari kerana bukan kitab fekah.

Takut terdedah aurat kalu letak kaki tak eluk.
Keharusan tidur terlentang dan menjulurkan kaki.
Mula tidur shj tidur atas lambung kanan.pah ikut la nak tidur macam mn.

Berlunjur kaki kearah kiblat tidak dikategori biadap.
Hatta dlm masjidil haram,boleh.

Keharusan tidur terlentang dan keharusan meletakkan kaki atas kaki.

Yg tak eluk duduk mencangkung kerana duduk itu untuk buang air.
Tidur macam mn pun boleh,terlentang ,telengkup dan lain2..

Tidur dan berehat dlm masjid boleh.

Ibnu hazam,hukum muzik,boleh dengar selagi tidak melupakan tanggungjawab.

Ibnu hazam dibuat patungnya oleh orang barat  kerana kagum  kemampuannya.
Kadang2 dia agak keras.
Boleh tumpang dari sanad.

Tidur dirumah lagi boleh.
Mimba min aula,tidur diatas lambung kanan .

Sesi 85.

Bab membina masjid atas jln dan tidak membahayakan orangramai.
Dan begitulah pendapat hasan basri,ayub asskhtiyani dan imam malik

Masjid yg macam mn?
Adakah masjid =surau?
1.hukum membina ditengah ,tepi dan
2.ada khilaf ulamak
3.mengisyarat pendapat dan jumhur ulamak
4.mn dalil orang yg kata boleh
5.kedudukan atsar2  yg kata tak boleh.

Harus membina masjid dgn syarat tidak menganggu orang ramai.
Masjid dgn makna tempat solat seperti balaisah,surau dll bukan masjid yg boleh iktikaf.dgnsyarat tidak bahaya dan menganggu mereka.
Tanah sendiri,boleh ijmak ulamak.
Dijln milik orang lain tidak harus dgn ijmak ulamak.
Milik orangramai dan milik kerajaan ,harus jika tidak menganggu orang ramai.
Ada yg kata tak boleh,jadi khilaf.
Khilaf pun ada byk.

Menghidupkan tanah mati.
Nabi saw bersabda,sesiapa yg menghidupkan tanah mati adalah miliknya.imam syafie kata akan jadi miliknya.bukti dgn menghidupkan tanah itu
Imam abu hanifah kata mesti dgn kebenaran kerajaan.
Tiada langsung tak boleh.
Nabi kata sbg ketua negara.
Hukum merobohkan masjid adalah dosa besar.
Masjid dgn makna lughawi boleh diroboh.

Masjid yg dibina dihalaman rumah abu bakar adalah masjid tempat solat lughawi

Kaedah dr hadis nabi saw.
La dira ra wala dira ra
Tidak boleh membahayakan diri sendiri.
Tidak boleh membahayakan juga orang lain.

Addarurat
Kemudaratan mesti dihilangkan
Mudarat termasuk mudarat akhirat

Hak syufaat.
1.syarikat,ahli kongsi boleh batalkan setelah dijual.
2.boleh batalkan jualbeli jiran
Jika ada mudarat

Minit 39👅
Jiran boleh batalkan jual beli,itu hak jiran.

Dlm islam tiada mudaharat untuk diri sendiri dan orang lain
Nak pemerintah juga ikut kaedah itu juga.

Addoro rizaa lu,mudarat mesti dihindari.
Masjid diruntuh kerana mengganggu.
Kalu rosak kena ganti bila pinjam.

Jika tanah tandus,kita yg mula menghidupkan tanah,maka selepas kita pergi maka orang lain pun ikut.

Pendapat imam ahmad
1.Tak boleh bila tengah jln,kerajaan roboh tak salah,takleh solat tak dapat pahala,syarat masih tinggal 7hasta untuk jln.
Bg Ibnu rejab,imam ahmad tak bermaksud begitu tetapi bila nak buat mesti 7hasta dari jln.
Masjid dgn makna tempat solat bukan masjid yg sebenarnya
Setiap pembinaan mesti ditegah jika ada yg tak setuju bina masjid dijalan.
Gerai yg masuk kejln contoh apa hukum dia,boleh jika tak menganggu.begitu juga masjid.

Setiap orang berhak keatas masjid diatas jln.
Ada hak individu,ada hak masyarakat..
Contoh pengguguran anak,adalah hak masyarakat kerana bila dia besar dia bermanfaat untuk masyarakat.

Kerana jln hak bersama masyarakat.

Abu bakar buat masjid dihalaman rumah.
Mula2 masjid tempat solat tapi kemudian dia buat betul2  masjid.tapi ia hanya semetara shj.yg pegang masjid tu diatengok perkataan masjid itu

Masjad,sajada ,yasjudu (minit 53)

Sahabat yg setia dan bijaksana.

Aisyah lahir dlm keluarga muslim.
Nabi saw selalu dtg rumah abu bakar pagi petang tapi nabi tak tegur abu bakar.
Atsar ali yg tak boleh buat atas jln tidak sahih,
Tengok dulu masjid yg jenis mn dan syarat paling utama tidak menganggu.
8tempat bukhari sebut hadis ini ditempat lain termasuk yg ni 9,dia nak tarik berbagai kesimpulan ,itu yg bukhari nak ajar.

Aisyah sudah cukup cerdik dan faham peristiwa hijrah.
Aisyah dok siap makanan dgn kakak dia masa hijrah.

Tahun ke4/5kenabian abu bakar nak hijrah habsyah.

Ibnu abbas murid umar.

Anak hak ibubapa semasa kecil shj,sebab itu tidak boleh sewenang2nya mengugurkan kandungannya.

3.nabi mesti dtg kerumah abu bakar pagi dan petang.sahabat yg setia dan bijaksana
4.aisyah lahir dlm keluarga muslim
5.aisyah sudahcukup cerdak bukan mursal sahabi(dengar yg ayah dia cakap)
Aisyah lahir 5tahun sebelum kenabian.

Cerita nak hijrah kehabsyahan
Bila nak hijrah aisyah sudah besar,10tahun.
Bukhari sendiri yg cakap dia dok tolong kakak dia nabi nak hijrah dan ingat peristiwa nak hijrah serta membantu bersiap2 untuk hijrah.
Aqad 16&dok sekali 19.

Hadis hilang kalung ada dua dlm bukhari dua2.
1jam 17 minit.
Abu bakar menangis bukan menunjukan lemah contoh sanggup memerangi yg tak bayar zakat walaupon tinggal dia kesaorangan tanpa sokongan.

Sesi 86
Bab bersolat dimasjid pasar.
ibnu aun solat di sebuah masjid  dlm kawasan yg ditutup  pintunya

Masjid lughawi(bukan masjid)=tempat solat,musola,surau.

Masjid istilahi(masjid sungguh)

Maksud imam bukhari.
Keharusan solat dimasjid pasar seperti solat dimasjid lain.

Kebijaksanaan bukhari terletak pada tajuk bab.

Boleh buat masjid istilahi kerana ada hadis yg kata pahala dpt jemaah jika berjemaah dimasjid pasar.

Pasar tempat bising,jadi tak sepatutnya buat mnasjid tempat bising.
Mungkin ada yg berasa tidak boleh/sesuai buat masjid dipasar.
Berjual beli tak dibenar dlm masjid macam mn nak buat masjid kat pasar.
Sedang jika ada masjid menyebabkan disiplin lebih tinggi.

Jadi harus membina masjid pasar.

Bg badaruddin ain dan ..adalah masjid istilahi.

Assindi dan maulana wahidi zaman (terjemah sunan sittah ,kamus hadis,dlm bhs urdu)-jumpa orang 5 minit shj..quran disusun bab2(indeks)

Jadi boleh buat masjid istilahi dipasar.
Solat dipasar sah.dan bila berjemaah dapat pula pahala.

Ibnu auz solat dimasjid yg ditutp pintu(jadi ada yg paham kat bukhari nak kata masjid lughawi.

Imam bukhari nak hapus kan fikiran kata keji solat dipasar.

Boleh bina masjid dipasar,ada dalil diuzaman sahabat lagi.

Ibnu auz,ore setaro mana?
Abdullah bin auzn(=pertolongan)bin tabat albasri,sempat jumpa anas bin malik.-tabiin.tiada dosa setakat dikenali oleh kharijah bin zaid.
Datuk on,(auzn)
Hisham kata dia paling benar.

Masjid sebenar pun jika sudah maklum boleh ditutup,walaupun task berapa eluk.

Solat jemaah lebih baik dari solat seorang.solat dimasjid lebih  baik dr solat dirumah.

Kesimpulan,kelebihan yg nabi saw bg tahu adalah dr allah bukan reka2.

Memalukan bg tahu kelebihan bulan syaaban,sedang tiada hadis yg sahih.

Dapat 25@27,bergantung pada keadaan jemaah.
Atau keadaan tempat ,duit suci,jemaah yg eluk,tiada mengarut,atau jemaah orangnya ramai.

1 tidak termasuk dlm 25.
Solat sah.
Sebab itu boleh juga jika tak berjemaah.

Orang.
Tempat masjid
Isbawulwuduk.

Eluk bila berwuduk
Kena gosok.eluk.
Kaki pun gosok.
Ikut sunnah nabi,hisap air kehidung.gosok gigi,
Khilaf,masalah tertib.syafie
Bukhari ,hanafi tidak wajib tapi eluk.
Syafie,melebihkan tempat wuduk sebab tangan belaka.
Yg eluk yg nabi cakap.
Abu hurairah berwuduk dlm keadaan menyorot.A

Sesi 87
Bab menyilangkan jari di masjid dan selain darinya.

Kenapa bukhari buat tajuk bab ini?

Bukhari sangat mementingkan kesahihan sesuatu hadis.

Takkan kami akan diseksa sebab solat.
Ali jawab,kamu diseksa sebab memandai-mandai
Keluarga aisyah dpt anak lelaki nak sembelih unta sebagai aqiqah,aisyah tak bg.sebab sunnah nabi 2ekor kambing.

Ada hadis yg larang menyilang jari ketika solat,malah semasa dlm perjlnan p masjid lagi.
Menyilang jari adalah amalan syaitan.

Nabi saw menyilangkan jari nya dan letak pipi kanan atas belakang tangan kiri.ada yg kata tak sudah solat lagi,nampak macam boleh pula.apa sebenarnya?
Nabi saw nak tanam kebencian pada syaitan dan orang yahudi dan bina keperibadian orang islam.
Bila dah orang yahudi dah tak tahu kemana dan dah tak buat pun maka tak pa pula.

Jadi ada keadaan yg boleh dan ada keadaan yg tak boleh.

Asim bin ali yg disebut secara muzakarah,bukan anak umar.

Kena faham secara istilah.

Ibni umar
Ibni amar

Riwayat wadib tak jelas yg mana satu.
Sebenarnya ibnu amar
Wa farikah,nak beza nak baca baris depan atau

Tak pa sebab ragu tu dua orang sahabat juga.
Sebab tu bukhari ambil juga,walaupun tak jelas ibnu umar atau ibnu amar.
Rawi pendusta besar ada dlm bukhari,وقال@حدثن?kalu وقال=tak pa la pendusta.

Ibnu ishak ada,ada lagu mana?
Dlm quran firaun ada,haman pun ada.

Sesi 88
Sambung bab 87

Hadis 458..

Muazim=pendakwah,ajak kepada alfalah.
Tengkok panjang=dpt sesuatu orang lain tak dpt.
Orang bang tua,anak muda mana?mengambarkan masyarakat.

Hadis ke 3@
Hadis zulyadain,mp dua tangan/mp kemampuan menggunakan kedua2 tangan.
Solat 2rakaat dan keluar.
Nabi saw mengimami dlm solat petang.ibnu sirin lupa solat apa,dia cakap dia tak pasti.
Setelah solat 2rakaat ,nabi bg salam,nabi keluar.
Selepas solat ,tubek kpd sebatang kayu.macam nak marah/sedih

Kalu tak leh tashbih kenapa nabi buat?

Taqdir:jwp soalan nk kemn? Kedai,ini taqdir.

Syiah & anti hadis tolak hadis ini,sedang peristiwa beraku perang badar,zulyadan mati dlm perang badar.
Abu hurairah masuk 7hijrah selepas perang khaibar.
Abu hurairah perawi utama.
Kerja abu hurairah kerja mengajar.

Hari kanak2  beruban,hari yg kelam kabut.
Sungai2 yg mengalir,yg mengalir tu apa?air.isnad majazi,ada kaitan air mengalir disitu

Ubat telah menyembuhkan kita,salah ke?
Siapa yg buat rumah ?allah
Siapa masak kek?allah
Bila ubat,isnad majazi itu dlm percakapan yg sebenarnya allah.
Yg sebenarnya orang lain tapi ambil dari hurairah.sebenarnya kata2 orang lain.

O taat dan jurus,siang nya berpuasa ,malamnya beribadat. Berkait dgn masa.
Hakikat =allah
Majaz=allah.
Isnad majazi/majazi akli.

Sidratilmuntaha atas 7 petala langit.

Ada yg kata zulyadain sama zulsyimal dan yg kata tidak.

Hadis ni syiah tak terima dan tidak munasabah kerana dia kata abu hurairah tak jumpa dgn zulyadain.

Sesi 89.

Terkenal dgn hadis zulyadain.
Hadis ini adalah hadis mursal sahabi.
Hadis mursal ada beberapa jenis .hadis mursal sahabi semua sepakat menerimanya.

Gelaran tangan panjang=lebih byk kebaikan.

Keharusan bertasybih ,walaupun dlm masjid.hadis larangan nya kurang sahih.ini lebih sahih.

Satu bangunan=kehidupan orang2 islam

Sesi 90
Bab sutrah tempat solat.

Sutrah jemaah adalah sutrah imam
Melanggar sutrah dosa besar.

Selain dinding,tombak juga boleh jadi sutrah.

Lafaz hadis dhoif jadi tajuk,kerana ada hadis lain yg yg menyokong.

Tiada seorang pun yg menegur ibnu abbas yg lintas antara imam dan makmun,Jadi sutrah orang yg mengikut imam adalah sutrah imam.
Hadis mukjam tabarani.

Jadi bila batal wuduk boleh/tidak berdosa lintas makmum yg lain untuk keluar gi barui wuduk,asal jgn ruangan sujud.

Ijmak sutrah makmum adalah sitrah imam.mazhab mn2 pun sama.
Bukan imam yg menjadi sutrah makmum.

Kaedah,melintas orang solat adalah suatu fasad tetapi jika tidak melintas akan menyebabkab fasad yg lebih besar iaitu seperti .mengotorkan masjid

Sesi 91
Bab sutrah imam adalah sutrah orang2 dibelakangnya.

Anjing,wanita,keldai.
Anjing hitam boleh membatalkan.
Keldai dan wanita tidak membatalkan

Hadis 2
Pancak tombak untuk solat ied/hari raya
jadi sutrahnya tombak.
Tombak jadi inspirasi.

Kerja mesti ada rihat,allah yg ajar
Byk yg nabi buat untuk ajar umatnya.
dimusolla=kawasan terbuka seperti stadium.
Bendera tak salah,punca dr nabi .nabi angkat bendera masa perang.
Upacara2 tidak salah dlm islam.ada puncanya.sedikit dari nabi
Bw senjata boleh.
Bukan 3perkara sj,yapi segala benda yg
menganggu,sebab solat dikehendaki khusyuk.

Hadis 3

Hendaklah dijaga apabila berhubung dgn allah ,tidak boleh putus oleh apa sebab.

Sesi 92
Bab jarak solat dgn sutrahnya
Sekadar seekor kambing?
Sehasta?
Punca jadi khilaf?

Terjemahan bukhari , tajrik bukhari=tiada tajuk dan sanad.

Nabi saw larang bw mushuf kenegeri musuh.
Nabi saw pernah larang tulis hadis tapi benarkan tulis quran.
Maknanya  quran telah ditulis dan takut bercampur dgn hadis

Satu Kitab hadis yg ditulis oleh hurairah,assafatusohikoh
telah ada dizaman nabi
Dua
Tiga
Jadi alasan tiada kertas untuk ditulis quran sehinggalah zaman osman adalah tidak logik.
Bukhari ada buat tajuk larangan membawa mushuf  kenegeri musuh.
Adakah nabi larang bw tulang dan batu?
Quran tidak mutawatir dr segi tulisan.?

Dikatakan hanya ada pada satu orang.adakah ini dikatakan mutawatir.

Tak dak orang papa kedana sebab bayar bil air untuk wuduk.juga tak perlu ruang yg besar.hanya 3 hasta untuk tempat ruang solat.

Makan minum hingga fajar subuh.
Bukan,
Imsak 10 minit sebelum subuh ,hadis tak terang.bacaan 50ayat.ayat pendek @panjang?biar jelas.kalu baca laju?kalu bc slow.?
Bercanggah dgn quran.

Berapakah jarak sesaorang yg bersolat dgn sutrahnya.?
+-3hasta

Orang melintas dihadapan orang solat mesti dihalang dan menunjukan orang yg solat dok dekat dgn sutrah.
Nabi saw halang kambing hendak melintas dihadapannya solat sehingga dia rapat kedinding dan kambing lalu kot belakang.

Mesti jaga kaw orang berdiri solat dgn sutrah.tak boleh lintas.

Nabi pusing kanan isyarat solat sudah selesai kepada orang yg baru dtg.

Jarak dgn sutrah sekurang2nya sejengkal.

Sesi 93
Bab solat mengadap tombak(sutrah)

Tombak boleh dijadikan sutrah tapi mengikut keadaan.
Garisan pun boleh,ada makna seperti garisan nabi saw jumpa dgn jin.

Muqadimah ibnu solah=muqadimah hadis.

Hadis muttarik,antara yg dikatakanmuttarik adalah hadis ini.

Jahalah tawi
Hafiz ibnu hajar dianggap hebat sehingga tiada salah.
Dia  telah terlupa dlm soal ini.dia kata hadis hasan tapi juga kata hadis ni muttarik.kecuali hasan dgn penggunaan tirmizi.

Mula2 kata hadis hasan,
Ibnu hajar tulis 12 jilid tentang perawi hadis shj
Dia(ibnu hajar)petik yg imam tohawi kata.
Perawi majhul

Sunan harmalah(anak murid yg meriwayat qaul jadid imam syafie)=imam syafie,kata tidak sahih

Buku Himpunan Perawi2 yg doif,dia kata majhul.jadi macamn boleh jadi hadis hasan seperti yg disebut dlm bulugulmaram

Bg bukhari ,sentuh kemaluan tak batal wuduk sebab tu dia tak sebut.

Saiz sutrah juga tidak ditttkan.boleh besar mn sekalipun.
Tempat sutrah kekiri atau kekanan sikit bukan betul2 ditengah2.
Tiada sutrah secara garisan atau isyarat tidak disebut walhal ada hadis yg menyebutnya kerana dhoif bg bukhari.
Hasan,doif,sahih berbeza ijtihad terhadap hadis.

Tak jaga sutrah akan terjejas solat dan berdosa.

Ibnu masud disuruh dok dlm garisan dan tidak diganggu oleh jin.linkungan garisan penting.

Untuk syaitan dan jin garisan adalah  bermakna.

Garisan,qaul jadi syafie terima.
Tapi tak kemas pendapat ini.

Jika sutrah boleh melambangkan penyembahan maka perlu dielakan.
Ini pendapat termasuk wali hasan khan tentang pendapat bukhari.

Mohzani anak murid imam syafie kmdnnya ikut hanafi.
Imam syafie tak guna balik air mustakmal.tapi imam malik masih guna.

Sesi 94
Bab bersutrahkan lembing ,tombak yg pendek dan kecil

Bab bersutrahkan mekah dan selain darinya.

Kaedah ilmu nahu 1,000baits dibuat syair.
Pengarang ini kata hadis pun boleh dibuat kaedah ilmu nahu.bg  yg tak reti baru tak leh.
Ada pun bahasa arab yg selepas jahiliyah tak boleh sebab orang2 arab terpengaruh dgn bahasa orang depa bergaul dgnnya.

Ibnu malik pengarang harfiyah.

Perempuan ,keldai dgn penunggangnya adalah jamak

Mesti baca 2jenis buku untuk faham kitab bukhari.
Fatulbari
Ummdatulqari

Nabi saw diberi bejana,kmdn baginda berwuduk,nabi membiarkan orang memberi khidmat untuknya,sekadar kemampuan tidak salah dan boleh mendtgkan kasihsayang.

Kaedah nahu dlm bhs arab byk.namun jika telah ingat semuanya akan mudahlah penguasaan terhadapnya.

Berbanding dgn bhs lain yg tiada kaedah,maka menjadi lebih susah.

Masjid yg besar seperti masjidilharam, madinah dan aqsa tidak perlu sutrah.

Bg yg solat ditengah laluan didlm masjid tak salah melintas dihadapannya.tiada ancaman perang.

Anas bin malik dan seorang budak kecil akan keluar bersama nabi yg nak qado hajat memberi khidmat menghulurkan air kepada nabi saw.

Sesi 95
Bab solat mengadap tiang/sutrah tiang.(ustuawanah=tiang besar)

Yg berhak mendapat tiang adalah orang solat berbanding dgn hanya nak bercakap2,kata umar
Ada yg solat antara 2 tiang dan umar telah mendekatkan kepada satu tiang dan sambil berkata orang yg sedang solat itu dekatlah kepada satu tiang.

Tiang yg ada mushaf,kenangan
Jika tempat itu tidak jelas dalil ada kelebihan ,maka tak boleh dibuat tempat solat dgn percaya ada kelebihan.

Masalah orang yg mempertikaikan kebolehan mmay

Sutrah elok ada walaupun dlm masjid dan dimn2 pun .
Boleh bercakap dgn orang yg solat.dan orang solat boleh dengar dan ikut apa yg orang tak solat cakap jika memang boleh dipercayai.tapi orang solat tak boleh cakap balik.
Sebut Umar naskah lain (hafiz ibnu hajar)
Sebut Ibnu umar naskah lain.(aini)

Imam malik dan abu hanifah lebih dekat dgn nabi saw.

Al akwak=lari derah.

Kisah syekhi hussien habsyi dari indonesia (masuk syiah),jika dibaca tulisannya akan didapati dia tidak percaya pada quran yg ada.
Ahmad muhajir

Kalu quran  ada hanya satu naskah ,kemutawatiran terjejas.
Kenapa pergi kepada habsah shj?
Kenapa rasullah saw tak benarkan  bw quran ke negeri musuh?
Kenapa tak benarkan tuliskan hadis?
Quran tak dak titik,bgmn ia kitab yg jelas?

Tak dak titik= ilmu nahu arab tak perlu titik noktah.
Tempat letak mashuf yg ibu/mula ,orang gi solat tempat tu.
Marwan bin alhakam telah bakar mushuf yg lama//ibu,supaya orang yg berniat jahat tidak boleh mengubah quran yg asal

Sesi 96
Tiang dimn terletaknya mushuf um/imam atau istilah kemudian dikaitkan dgn s.osman.tulisanya juga dipanggil uthmani.

Tiang mushaf adalah zaman nabi saw lagi.

Dan salamah dok cari kat situ,apa istimewanya tiang itu?

Sebetulnya alquran seperti telah ada dizaman nabi lagi dan ia mutawatir.sehingga tak perlu sanad lagi.

Kalu taklamun ,tidak yak lamun siapa yg menetapkan,ini akan timbulkan keraguan.

Jgn kamu tulis apa2 dari ku selain quran.
Ramai yg boleh menulis-tawatir quran.,tawatir kitabah.

Mushuf dok dekat tiang ni zaman nabi atau zaman osman?
Dizaman nabi pun hanya sementara shj.
Zaman alaqwak ni masih ada ke mushuf quran ?

Zaman nabi.

Majazdilma=dia telah mengeluarkan airmata darah untuk salma dekat rumah yg telah ditinggalkan oleh salma.
Dikatakan dekat salma sedang salma telah tiada.
Indal mushaf,
Masa salamah dok solat,mushuf telah tiada.tapi dulu mushuf pernah ada disitu.

Selama mn dan untuk apa telah dibincangkan.

Hadis al aqwak

Majazul hak=majaz buang.

Khokhtu abu bakr ,sebelum dibuang, khaukhotu baitu abu bark-rumah dibuang.

Contoh dlm syairv jahiliah.
Wakam inda salma sering aku curahkan airmata,airmata darah telah ku curahkan.
Kalu penyair boleh nangis dekat salma sedang salma telah pergi.

Ini majazul hak,ertinya dia telah buasng sesuatu iaiti manzili,dekat rumah salma,salma telah pergi jauh. sebasb dihatinya dekat sebab tu dia teriak

Makana=quran pernah dok situ.

Quran untuk disalin.

Husin habsyi jadi syiah.

Kalu mushaf tak tulis mari mana mushaf dok kat tiang

Mat ladin bin lah
  مات لادن له mati tiada agama

Kerana rasul juga memilih solat disitu.
Kenapa nabi pilih disitu?
Tentu ada sesuatu,tempat diberkati ,kerana pernah ada quran ibu ,yg jadi rujukan.
Sahabat2 zaman osman tahu boleh tengok quran semasa solat cam mn?

Kemusykilan boleh letak quran disatu tiang pah pi solat ditiang tu ,boleh ke?

Zamaksyari faham buang titik ,jadi zaman nabi dah ada titik.
Ada juga faham titik tu noktah.

Mereka tulis mushaf,mereka buang titik dan baris apa makna supaya rumah dpt menanggung juga oleh rumah tadi seperti yasklamun atau taklamun, makna sebelumnya setelahada,sapa bubuh ,kenapa bubuh

Sahabat boleh buat kerja lagu tu.
Ini menunjukan sudah ada titik dan baris.
Nak pelihara titik sampai bila,kenapa dah buang . titik,kerja sapa,aswadukali,disuruh ziyat bin abihi(abu sufian)zalim bunuh syaidina husin.
Ziyat  dok alik syiah buh titik dan berdasarkan tarjih kaedah mn?

Quran yg tersebar tu yaklamun.
Quran tidak hanya sesuai satu qirat.tapi kadang2 sesuai qiraat itu,dan ini.
Ini serangan terhadap quran,katalah yak lamun,sapa hafal tak lamun.

Umat islam tak bertanggungjawab,ini serangan .

Kenapa tidak tulis dgn satu2 qiraat sedangkan itu yg mutawatir?dimana mutawatir.

Kutukan ,kitabul masani,mana satu quran

Mutawatir setara mana?

Hajaj telah ubah 11 tempat.pah lagu mntu?

Ibnu jazari kata,
Sahabat bila tulis mushaf ,mereka buang titik dan nukot,supaya dpt menanggung bacaan akhir

Aswak a du ali adalah syiah.

Sesi 97.
Hadis kedua bab ini.

Kesimpulan hadis 1

Keharusan menjadikan tiang sebagai sutrah.
Jadi lebih sebab boleh teguk quran,salah jadi kurang,sebab tu boleh tengok quran ketika solat

Tiang antara

mimbar dan rumah/kubur nabi

Nabi boleh membaca dan menulis jadi boleh nabi semak,jika tidak macam mn nak semak.
Resam nabi saw bukan resam osmani,sebab gomol jaga,sebab hak nabi
ايت ejaan lama

ايتوejaan baru
Kenapa pegang kuat -jika resam osmani

Quran karim lebih dekat dr segi keaslian.
Quran majid tak dicara.
Juz tu bukan nabi buat,surah yg nabi saw tentukan dr allah

Mansukh pun ada yg khilaf.

Contoh qunut subuh bg syafie ada dan tidak mansukh
Laikrahafidiin ,setengah kata mansukh jika islam dah kuat,persoalan ,islam akan kuat sampai bila2 kah?

Wasiat kepada ibubapa mansukh,tapi kata tak mansukh sebab kalu ibubapa yg kafir tidak boleh terima wasiat.

Tidak semestinya yg ada dlm bukhari tetapi dia tak pakai sebab bg dia sudah mansukh.

Mansukh adalah berkait ddn hukum.
Quran ada yg kata tak mansukh dan ada yg kata tidak.
Nabi saw akan tegur terus,kita tak fikir dulu ambil masa sebulan.kalu molek pun bg tau terus kalu tak eluk pun bg tau terus.
Ulamak tak macam tu,lambat, byk pertimbangan tapi tak pa kerana ugama telah lengkap.nabi saw tak boleh kalu dia tak bg tau ugama tak sampai.

Tawatur amal
Sanad tak mutawatir ,tapi amal mutawatir seperti berkhitan
Juga azan,hadis ahad,tapi mutawatir ucapan dia.tak boleh tambah2 yg lain dah.

Posa isnin khamis
Menghilangkan tempat bersejarah,tiada masalah,kerana syaratnya gi mari bukan panasnya,orang pula

Tempat nabi pijak,mungkin abu jahal pernah pijak juga

3orang sanad sj.dari rasullah saw.,sulasiyat ada  20 je dlm bukhari
Ambil dari
1.Makkki bin ibrahim
Ambil dari
2.Yazid bin Abi ubaid
Ambil dari
3.Salamah bin alakwat

Sahabat berebut2 masa nak solat magrib.

Solat sunat magrib ,ada yg kata mansukh,ada yg kata tidak ,jadi khilaf dlm soal mansukh

Bg mmay tiada ayat quran yg mansukh ayat hukum

Jalaluddin sayuti kata 20 ayat yg tak mansukh.

Anas lihat ada sahabat besar yg peluk islam awal dan lama

Jarir bin abdillah sahabat kecil sebab baru masuk islam dan ada yg kata besar sebab umur dia sudah dewasa, jadi khilaf.
Begitu juga dosa besar dan kecil,ada hujjah

Sahabat besar adalah lebih kerana lebih byk pengorbanannya.

Solat sunat maghrib khilaf mansukh.

1:28

Sesi 98.
Solat diantara dua tiang dgn tidak berjamaah.

Sebagai makmun perlu elak saff putus sebab tiang.
Supaya tidak putus saff dilarang berada diantara tiang.
Jadi dibiarkan shj ruang yg ada tiang kecuali empat lain telah penuh.
Perbuatan umar untuk membimbing mesti ambil tiang sebagai sutrah.

Hadis yg melarang solat antara 2 tiang secara berjemaah lemah.
Larangan adalah takut putus saff.jika dlm saff tidak menepati syarat imam bukhari.
Jika solat sendirian lagi tiada masalah.

Solat nabi saw antara tiang adalah bersaorangan
Kenapa dilarang solat antara 2 tiang.
Ada yg khilaf.
a.diriwayatkan (sirohtamri -tak kuat) tempat jin solat.

Nodrah,9pintu ,setakat pukul 12 mlm shj.syekh kata kumpulan lain nak mari mengaji
Doeband ,tingkat 3 malamtak duk kat situ,kalu tidur kat situ dan jaga tempat lain.
Mazhab malik

c.solat dituntut agar tidak putus.

d.menyusahkan orang nak lalu.

e.tempat syaitan nak melancarkan serangan.walaupun dimasjid.

Rasullah saw dulu tertidur sampai terlepas solat subuh,bila bangun nabi beralih ketempat lain.

Bila tahu tempat syaitan tak sah dok usik.
Ifadak,murid yg tulis.
Ayah shekh zakaria,maulana yahya.yg tulis dlm bahasa arab dari urdu.
Saff tidak sama menunjukan gambaran masyarakat yg tidak bersatu padu.tak perlu khursus lain.padan dgn solat dan puasa.

Hadis 474
Nama yg berkongsi antara  lelaki dan perempuan  dlm masyarakat arab.

Juwairiyah  bin asma ,disini perawi lelaki bukan perempuan,nama yg dikongsi
Juwairiyah bin mushir
Juwairiyah bin al hajaj.
Juwairiyah bin

Asma binti abu bakar
Asma binti umais

Solat antara tiang inilah hadis yg menjadi dalilnya.

Hadis yg melarang solat antara 2 tiang adalah putus saff.

Nama2 tempat
Sayuti
Dasuki

Nabi saw masuk lama dlm kaabah.

Kaedah menyebabkan hasil jadi berlainan atau berbeza.
Mula2 kaedah menserasikan,pah tarjih ,pah nansikh.

Sesi 99
Bab tanpa tajuk.

Boleh solat dimana2 dlm kaabah tetapi yg eluk solat ditempat yg rasullah saw solat.

Sheikh zakaria buat fadalilamal ada hadis dhoif ,macam mn?.jwp, sunan sittah pun ada juga hadis dhoif dan mauduk,tapi ada macam mn?

Bisa tangan bukan kerana pedang.
Bukan bisa pedang kerana tangan.

Tok kurasan anak murid sheikul hinds.

Sebaik2 jarak adalah 3 hasta untuk sutrah.
Dok depan pintu jadi dosa besar.sebab orang lintas tu dosa besar.

Solat jemaah tak, sebab sutrah makmum adalah sutrah imam.

Untuk solat dlm baitillah ,tidak dimestikan pada tempat yg rasullah saw solat.

Iltizam ibnu umar boleh dilihat pada ittibat surinya,agak terlajak,buta saat akhir hayat kerana ambil wuduk air mesti masuk dlm mata ketika basuh muka,sangat ikut yg zahir walaupun tak dak kena mengena dgn hukum sampai
Ibnu umar,syeikhul sahabat,layak jadi khalifah

Tak pakai kopiah fasik,ini kefahaman yg salah .seperti orang sikh,yg lebai pakaian sebagai tanda.boleh tertipu dgn rupa zahir.
Jabir solat pakai kain sehelai shj,untuk ajar orang yg tak reti.Nak menunjukan sah.
Jawalanehru pakai songkok,tapi bukan islam.

Ibnu abbas lebih lembut,mazhab imam syafie.

Bilal yg masuk dgn nabi saw ,dan dia yg boleh  bgtau.

Yg dlm rumah ,boleh tanya isteri nabi saw.
Nabi yg suruh bg tau.luar dalam sama.
Nabi adalah Orang yg terpelihara,wajar diikuti.

Nabi saw pakai semua tapi yg dia suka yg putih.

Rasuah kerana nak tempat yg afdal seperti saluran emas(seperti mlm qadar,tapi sampai menyakiti saudara seislam adalah tidak patut) di kaabah adalah tidak boleh.

Fadail byk yg tidak sahih.

Tajuk cadangan mmay
Bab jarak diantara orang bersolat dgn sutrah

Ada berpendapat tak sah solat jemaah dlm kaabah.tapi nabi saw solat menunjukan sah.solat buka pintu dan mengadap keluar tak sah.

Sebab solat jemaah tak  sah kerana allah suruh mengadap masjidilharam..

Tabarok dgn rambut nabi saw.
Nabi pun bg rambutnya pafda sahabat
Rupanya byk maklumat yg boleh di dapati dari rambut.
Tabarok dgn solat dlm kaabah.

Bulu bercerai dari tubuh bukhari  tak setuju ,bulu yg terpisah dr tubuh najis.bg bukhari tak najis.

Muawiyah potong kuku nabi dan simpan serta bila dia mati disuruh kafan dgn meletakan kuku nabi dimatanya,itu juga tabarok.

Tabarok dgn perkara kotor seperti air basuhan kaki adalah tidak boleh.

Sesi 100

Bab 70
Bab bersolat menjadikan unta betina,unta jantan ,pokok dan pelana sebagai sutrah.

Adakalanya ada tak byk hadis tapi kalu reti kaedah dan tahu cara berinteraksi dgn hadis boleh ambil byk pengajaran.
Kalu tidak 23 tahun untuk panduan sampai kiamat.
Kena faham,seperti 1 lelaki jaga 50 wanita.
Macam munasabah sebab lelaki byk yg mati dlm lombong atau berperang,logik tapi belum jadi kenyataan
Harta melimpah ruah.
Boleh menjadikan kenderaan sbg sutrah.
Binatang/kenderaan pun boleh jadi sutrah.

Bab 71
Bab menjadikan katil sebagai sutrah.

Boleh.
Binatang pun boleh dijadikan sutrah.makruh jika ada kaitan yg tak eluk dan jadi haram bila negeri yg jadikan lembu sebagai tuhan.
Pengajaran jgn solat tanpa sutrah

Pokok pun boleh kecuali pokok krismas.tak haram tapi tak eluk.
Kalu ditempat dia, menyerupai orang kafir baru tak boleh.
Harus bersutrahkan binatang,pokok atau pelan unta.
Ada khilaf ulamak menjadikan binatang sebahgai sutrah.imam bukhari nak pilih/tarjih yg mn lebih kuat atau byk.
Mazhab hanafi haram ,ketam ,sotong ,telur penyu.
Udang ,makruh tahrimi,dekat2 dgn haram.
Pokok diqias dgn pelana.pokok akan menghasilkan pelana.

Adat lebih dalam kesannya pada jiwa masyarakat.
Siput sedut ,mazhab hanafi tak makan.
Kelebihan boleh menyentuh suamisteri,adakah untuk orang alim shj.
Adakah mesti ikut satu mazhab shj.?
Wanita haid tak leh baca quran dan tak leh masuk masjid.

Sutrah hanya sedikit sahaja mengambil ruang begitu juga penggunaan air dlm mandi wajib atau wuduk sedikit sj yg diperlukan ,begitu tidak menyusahkan penganutnya.
Sutrah penting tidak boleh dilintas.
Solat penting sebab sedang menjalin hubungan dgn allah.
Kalu kebakaran pun boleh lari atau cepatkan sudahkan solat tapi tak boleh putuskan solat.tapi kalu dah niat kalu masakan hangit nak gi tutup terus batal solat.

Jika binatang bergerak boleh ambil pelana sebagai ganti.

Haji akhbar wukuf hari jumaat?
Tidak.
Seperti malam qadar ialah 21.
Tapi untuk kita tidak mesti mlm 21.
Dan untuk dapat mlm qodar bergantung kepada amalan kita.
Bergantung pergi dgn duit lagu mn ,balik macam mn ,berubah atau tidak
رحل=tempat tinggal
Rihal=tempat tinggal
Rohli=pelana
Liihaf=selimut.

Bintang =kenderaan.

Kalu unta itu pergi ,nabi ambil pelana unta.

Nafik adalah tabiin,jadi hadis ni hadis mursal.

Marfuk muntasil

Sesi 101
Bab solat mengadap katil
(menjadikan katil sebagai sutrah)

Bukan solat diatas katil,ila dgn makna ala(atas)

Bhg tengah katil atau atas  katil .
Yatasasu kena kata ala sa'ri bukan ila sa'ri.
Jadi apa sutrahnya?bukan katil.

Boleh difaham dgn maksud ala juga.

Atas katil,bukan yg ini.
Duk bawah dan mengadap katil.ini yg sesuai bg bukhari.

Ala dgn makna ila

Tak boleh tengok satu hadis shj.
Kena tengok hadis lain juga atas hadis itu ditempat lain.
Imam bukhari  hdk ajar orang belajar kitabnya supaya boleh berijtihad.

Ibnu rojab adalah pensyarah bukhari juga.

Tadi kata dinding sutrah dia dan sekarang kata tiada sutrah.

Kesimpulan hanya hadis yg ada dlm bukhari dan muslim yg paling tinggi adalah tidak kena ,kerana kadang2  hadis dalam
kitab ibnu majah lebih tinggi.

Qias aulaa wi,kalau air kencing unta betina(air kencing kanak2 perempuan)air kencing unta jantan lagi boleh.
Kalu nabi saw tunjuk boleh unta jadi sutrah tentunya sudah diambil kira kalu ia kencing ,berak atau buat bising atau gigit.

Keharusan bersolat diatas katil.

Keberadaan orang perempuan diatas sutrah boleh jika tidak menganggu.

Keldai,anjing,perempuan   yg menganggu boleh ditakwil seperti sekarang tv,maka termasuklah yg mesti dielakan

Begitu kencing bwh pokok=parking kereta merata tempat.,maknanya boleh diperluaskan.

Gambaran kemesraan nabi dgn isterinya.

Sesi 102
Bab 73
Bab hendaklah menghalang orang melalui dihadapan orang yg sedang bersolat dgn menolaknya
Ibnu umar menghalang orang yg hdk melalui dihadapannya ketika bertasyahud(duduk) atau ketika sedang solat didlm kaabah dgn menolak  dan jika dia hdk lalu juga dia boleh menghalang dgn lebih keras .

Setengah naskah liyarudda(bukan yaruddu),wafirokaah (bukan filkaabah),qaatilhu bukan qatalahu

Mesti halang sampai terhimpit.dan biri2 itu lalu dibelakang nabi.
Kalu ular atau lain2 yg berbisa tak boleh cara himpit mungkin cara lain pula.

Bab halang orang lalu ketika solat
Isyarat kepada khilaf hukum menahan orang lalu:wajib,harus
Isyarat kepada pilihannya  yg mn yg lebih eluk bgnya?

Yg lebih molek adalah menahan
Cara orang solat menahan dgn menyekat atau menolak orang lalu.
Halang dgn tangan.
Atau halang dgn tasbih.,subhanallah

100 lebih ada syarah sahih bukhari
Abu hanifah menahan adalah harus shj,dosa dia tanggung sendiri sebab solat adalah kesibukan

Jumhur termasuk bukhari kata sunat atau mustahap
Bg zohiri adalah wajib,kalu tak sekat  berdosa.
B cenderung zohiri menurut sheik zakaria

Sesi 103
Sambungan

Cerita pemuda bani muaiz
Cuba dikaitan dgn osman dan menunjukan pemuda yg biadap tetapi telah mendapat tempat semasa pemerintah osman kerana kroni semata
Ahli zohir kata wajib.
Qatiluhu=tolak /halang dgn lebih keras dan tidak dikira bersalah walaupun sampai kehilangan nyawa tetapi bukanlah bererti berperang atau menggunakan senjata atau mengejarnya.
Jika terkejut  kerana ia sakit jantung atau terkena apa2 sehingga ia mati tiada hukum qisas.

Contoh,tolak jatuh ke longkang atau terlanggar oleh lori,maka lebih baik kelongkang sebab nyawa selamat.
Begitulah ditolak  atau lalu didepoan orang solat.

Syaitan sungguh ke?
Syaitan ada bersamanya atau yg mensesdorongnya/menyuruh.
Inna=hampir2 sama.tak mungkin jadi syaitan sebenar,tapi ditakwil.

Tasybih balir ,betul macam syaitan.

Sesi 104
Bab dosa orang lalu depan orang solat.

Dosanya adalah dosa besar.

Nabi saw bg tahu,kalu orang lalu depan orang solat tahu akibat perbuatan lalunya itu dia akan sanggup tunggu sehingga orang tu selesai solat walaupun selama 40hari/ bulan/tahun.

Bg bukhari mencegah orang lalu depan orang solat adalah kebaikan untuk orang yg lalu,bukan kepada orang yg solat.

Ada beberapa pendapat  tentang ini tetapi bukhari tetap dgn pendapat adalah untuk kebaikan orang yg lalu.

Seumpama menolak orang buta jatuh kelongkang berkemungkinan tergeliat tetapi jika dibiarkan terlanggar lori dan kehilangan nyawa.

Solat bukan bererti tak sedar langsung dgn apa yg berlaku malah masih memikirkan keselamatan orang lain seperti ini memastikan orang tidak lalu ketika sedang solat atau menyelamatkan nyawa jika ternampak ada yg akan  dilanggar lori misalnya

Ada pendapat yg kata kebaikan itu kembali pada orang yg solat,

Bila ada orang lalu depan orang solat
4.Ada keadaan orang solat berdosa.
Solat  tiada sutrah dan orang lalu tiada jln lain

3.Ada keadaan dua2 yg berdosa.
Solat tiada sutrah.lalu ada jln lain tapi lalu depan.

2.Ada keadaan orang yg lalu berdosa .
Solat tak dosa kerana ada sutrah.lalu berdosa kerana jln lain tapi lintas.

1.Ada keadaan dua2 tak berdosa.
Solat ,ada sutrah.lalu, tiada jln lain.

Abu Nadlr adalah perawi syak,40hari/bulan/tahun

Hadis lain,40tahun tanpa syak.
40 gharib=musim,satu musim satu tahun,jadi =40 tahun.

Hadis syar=riwayat sorang je,pah bercanggah dgn yg lain tanpa ada syuzul dan izar

Abu nadlr sendiri yg tak ingat.

Sesi 105
Bab 75
Bab seorang lelaki solat ber hadapan muka dgn se orang lelaki  yg lain
Osman tidak suka seorang solat mengadap muka seorang yg lain jika menganggu.tetapi kalu tak mengganggu zaid bin sabit berkata aku tak kisahI seorang lelaki berhadapan dgn lelaki yg lain kerana seorang tidak boleh memotong solat seorang yg lain.

Alaihi =dia akan tanggung,dia bg dia akan kurang.
Lahu=

Abu juhaim(abdullah)sahabat nabi saw dari suku khazraj yg telah disebut dlm bab tayamun ketika tidak musafir sebelum ini yg bagi kain yg comel pada nabi saw(ambijaniah abu jahim)
Ramai yg bertukar dgn Abu jaham(amir bin huzaifah)

Apa=mubham,penjelas.

Bish dihantar kepada abu juhaim untuk tanya tentang orang yg lintas depan yg orang solat.
Jadi boleh jika hanya seorang yg bg tahu tentang agama.

Hadis secara umum dibahagi 2

1.ahad
Keharusan berpegang dgn hadis ahad.
Ahad ada byk peringkat .
Hadis ahad yg dhoif tak boleh menentukan hukum halal atau haram.
Setiap peringkat hanya seorang shj yg menerima.
Hadis ahad ada yg sahih, hasan atau dhoif
Jika orang yg menerima itu orang kuat2 maka dia akan jadi hadis sahih
Ahad pun ada beberapa jenis

2.mutawatir
Setiap peringkat ramai yg menerimanya
Ada beberapa jenis mutawatir pula
Mutawatir lafaz atau mutawatir makna.
Tak mungkin tersalah atau berpakat berbuat hadis palsu

Ahli ilmu berbeza waiz.
Waaz= cerita (yg menarik dan menghiburkan) yg disampaikan
Waiz=orang yg menyampaikan

Kritik adalah perkara yg baik dlm islam.
Kritikan juga akan meneguhkan lagi kebenaran orang yg memperjuangkannya.

Bulughumaran=kitab fekah syafie berdasar oleh hafiz ibnu hajar asqalani

Ibnu soleh,tok guru imam nawawi,dia buat muqaddimah dlm ilmu hadis ibnu soleh.

Hafiz ibnu hajar buat muqadimah sahih bukhari.

Nabi saw guna perkataan KALAU
tidak boleh guna kalau seolah2 menyalahkan atau tidak boleh taqdir

Kalau tahu(perkara akan dtg nabi tak tahu) ,aku tak bw binatang korban,tempat dimn kalau yg nabi guna .

Idraj abi hurairah.nak mati sebagai hamba kalu tak kerana nak berkhidmat kepada mak dia ,jadi munasabah abu hurairah,nak buat haji,nak pi perang.
Kelebihan hamba,dapat dua pahala.
Kecelakaanlah tumit yg tak kena wuduk.

Asbiwuduk wailiminanar,letak 2 sekali nabi tak kata macam tu,ada tapi tak dok sekali.

Dosa ada besar dan ada yg kecil.
Kabairoma=dosa besar.
Sayiat=dosa kecil,hilang wuduk
Qias yg berlawanan nas tidak boleh.
Lalu dosa besar,tidur terlentang dosa besar?tidak sebab aisyah ,maimunah,dan isteri nabi yg lain tidur depan nabi saw solat.

Tanda Dosa2 besar
Ancamannya besar

Azab kubur,tulang berselisih,
Ancaman masuk neraka,contoh neraka saqar
Ancaman weil,weilul akkor
Allah laknat,laknat lelaki menyerupai perempuan dan sebaliknya
Hukum had didunia.
Ancaman dipadang masyar.mendahului imam,tubuhnya himar kepala keldai

A'lama=sayiat=dosa kecil
Tinggalkan dosa besar,dosa kecil akan gugur.
Perawi,harus menerima perawi yg segenerasi.

Syeikh saltuk,syekul azhar.pendapat pelik.

Perawi tidak disyaratkan faham hadis,tapi hanya ingat.

Ada yg murid tersilap tulis apa yg guru dia cakap disangka hadis seperti siapa yg byk solat mlm maka siang hari muka dia comel.sehingga ada dlm kitab ibnu majah.ulamak telah tahkik bhw itu bukan hadis.

Penyalin=juru taip ,kadang2 lebih cekap dari penulis ,tapi kalu tak betul dia mungkin tak boleh betulkan walaupun poembetulan yg sedikit.begitulah periwayat dan penyalin hadis.

Jika seorang tu tahu apa yg dia akan tanggung dengan sebab dia lalu didepan orang solat pasti dia akan tunggu walaupun 100tahun.



Sesi 106.
Sambungan
Memotong solat=mengurangkan pahala@memutuskan khusyuk.bukan membatalkan.
Tidur telentang didepan orang solat tidak sama dgn hukum orang yg melintas.

Atsar adalah pengakuan,kata2 dari sahabat.osman dan zaid
Hadis adalah dari nabi saw
Melucu/menganggu,

2pendapat
1.makruh.,osman tidak suka/haram pun boleh/makruh tahrimi dekat dgn haram
2.tidak makruh,zaid bin tsabit.
Seolah2 bercanggah
Bukhari cuba jamak/damai/pakai dua2.
Makruh jika terganggu.

Osman tidak suka,dari mana asalnya.,riwayat secara takliq,ada orang tengah ,mn perawi,ini dikatakan riwayat secara taqlid.=atsar mualaq,biasanya dlm tajuk dia,dan tak mesti sahih lagi,tajuk bab,

Ada yg jelas tiada tapi dikatakan ada dlm sahih bukhari.

Imam bukari riwayat secara taklid.atau atsar mualaq.
Baisa dlm tajuk dan belum tentu sahih.

Musnad=sanad cukup ,ambil dr guru

Munkatik=putus ditengah

            Mausul =elok je bersambung

                                            كره= makruh tahrimi/tidak suka
Sesaorang tidak menanggung dosa orang lain
Jadi orang yg melintas tidak akan menyebabkan pahala orang yg bersolat hilang/batal
Hafiz ibnu hajar mempertikaikan dia tak jupa pun nama osman yg dia jumpa umar.sebab boleh jadi berlaku disusup masuk
Ada riwayat kata osman tidak menganggap makruhdlm kita musonab,seolah ada jatuh sepatah boh ma,jadi sana dgn zaid.boleh jadi tersalah.

Kalu yg umar pun,riwayatnya munqatik,riwayatnya putus.,jadi lemah.

2orang tokoh hadis masing2 isteri adikberadik,orang mesir.
Hafiz ibnu hajar=menara satu menara yg condong.
Yg kamu buat ni besar.dia mengajar sebuah menara untuk mengajar kitab2 dia.badarudin aini kritik dia dgn keras.secara umum hafiz ibnu hajar lebih kemas dr badaruddin ain.
Hafiz Badaruddin aini=tulis juga syarah bukhari,agak keras
Ya betul,kalu tak batu besar yg dok sekat akan tumbang.

Bab solat berhadapan muka dgn seorang lelaki .
Cerita nabi saw adalah dgn aisyah,isterinya.
1.kirmani kata,boleh juga untuk lelaki.
Nabi saw solat hadap isteri/perempuan.
Zahir lelaki boleh hadap perempuan,
Jadi hukum lelaki hadap lelaki boleh kalu tidak terganggu.
Guna kaedah qias
Bila dikatakan perempuan  maka lelaki pun boleh.
Ini Qias aulawi.kalu perempuan boleh lelaki lebih2 lagi boleh
2.Ibnu munayir.qias aulawi
3.keberadaan sebaliknya sama juga,atau sama jenis pun
Bukan osman tapi umar.

Tidak makruh sebab nabi selalu buat isteri tidur atas katil.

Sesi 107
Bab solat dibelakang orang yg sedang tidur.

Perkataan selepas kholfa maksud imam.
Boleh termasuk imam yg tertidur dlm solat.
Atau solat dibelakang/berimamkan.

Khilaf ulamak solat dibelakang orang tidur.
Kadang2 dia buat tajuk untuk menunjukan ada khilaf ulamak,dia tak bg keputusan tapi bg ruang ,tapi dia tak setuju,kerana hadis yg dipilih adalah kuat dan dia tak bg hadis2 yg menunjukan makruh solat dibelakang orang tidur.

Solat adalah cara nak berterima kasih pada allah.
Kalu makruh nabi tak akan buat selalu/sentiasa/berterusan.
Kita buat yg makruh tak dapat pahala.tapi nabi boleh pahala sebab ada maksud supaya orang tahu itu tidak haram.
Tanda haram adalah nabi saw tak pernah buat.ada lagi tanda haram.
Tapi ada Nabi saw dilarang solat dibelakang orang tidur ,sapa larang ,tentu allah yg larang.

Hadisnya lemah.hadis tu dari tabiin dan tak cakap dia ambil dgn sapa ,pah perawinya pula nama ?perawi yg ?
Solat dibelakang orang tidur kot melucukan menyebabkab ketawa.ketawa boleh membatalkan solat.
Bg abu hanifa bukan saja solat yg batal tapi wuduk pun batal.
Hanifa kata solat ferdu yg makruh ,kalu solat sunat tidak.

Kencing sambil berdiri,setengah pendapat kata makruh ,ada nabi buat.

Hadis menentukan hukum sekurang2nya hasan.

Boleh solat atas tilam
Witir adalah solat sunnat yg paling utama,1@3rakaat@8,selepas itu solat sunat subuh,

Pelajar melepas dosa bukan sj ibubapa tapi juga masyarakat,jadi sewajarnya masyarakat membantu sekolah agama

Baihaki karang 1,000kitab!

Ubah fahaman lama,menyisihkan orang perempuan,nabi saw nak ubah.cium sebelum pergi beribadah/kemasjid.

Sesi 108
Bab 77
Bab solat dibelakang perempuan.
Cara tidur dgn melunjurkan kaki.
Byk kali berlaku
Perempuan duduk didepan.
Bukan sebagai imam.

Seburuk saf lelaki yg  paling belakang dan perempuan paling depan ada latarbelakangnya.

Sunnah dari segi makna,dari segi zahir tiada nas .
Contoh nabi saw tak naik kereta tetapi naik unta nak mempercepatkan perjlnan jadi naik kereta itu sunnah dari makna.

Saff depan wanita eluk adalah difaham sunnah dari segi maknanya.tiada dalil.
Seburuk2 saf yg paling depan yg wanita.Puak munafik p masjid ambil peluang mengurat.nabi tuju kerana ada sebab itu.bukan nya semua keadaan.
Saff pertama tak eluk sebab yg mendtg.
Jika tiada sebab tu maka saff pertama yg eluk.
Samada saf sesama wanita atau saff pertama yg sama dgn lelaki.
Jika faham saff wanita yg depan buruk pada semua keadaan,salah.
Sunnah zahir tiada,tapi sunnah maknanya ada.
Seperti janggut,difaham kerana nabi tidak pernah potong tapi bukan bila tiada janggut maka keimanannya rendah.tetapi ia bukan sunnah.cuma tahap cukur janggut
bukanlah haram.
Begitu juga naik kereta.
Bukan panggil  isteri tidur telentang bila nak solat .
Juga bukan mesti gali parit setiap kali perang atau hanya guna pedang bila berperang.

Umat dakwah
Umat ijabah/telah terima islam

Solat sunat eluk dikerjakan dirumah.
Kalu boleh sunat maka boleh solat ferdu.
Wuduk boleh buat solat sunat maka boleh solat ferdu.
Jadi kalu boleh solat sunat maka boleh solat ferdu
Seperti nabi tak pernah cukur janggut,tak semestinys terus haram
Begitu juga saff perempuan yg sama kedudukan dgn saf lelaki walau tiada sunnah tapi dari makna ada sunnah

Kenapa solat ferdu tidak dilakukan dibelakang isteri yg sedang tidur.?tiada keperluan

Nak ajar,lelaki suami dan wanita isteri yg dok berdekatan tidak menjejaskan hub dgn allah.sebgmn ajaran agama bukan islam,perempuan mesti dijauhi.
Dalil sentuh wanita tak batal.
Cara hidup kepadrian tidak disukai oleh nabi
Tidur bersama wanita haid dan jika terkena darah ,nabi hanya basuh tempat yg terkena darah

Nabi saw suka kan wanita maksud nya islam memuliakan wanita.
Lelaki adalah anak perempuan/ibu
makbad bin mubatah,imam syafie tak kenalnya,jika jelas dia ok,dia akan pakai.bila cek dia perawi yg eluk.dan syafie kata jika hadis sahih itu adalah mazhabku.

Hanafi dan zahiriah nak lawan kata wuduk batal bila bersentuhan.
hambali &syafie,tidak mahu terima,mereka kata berlapik
1jam.

Ugama untuk semua orang,dari doktor-surirumah

Sesi 109
Bab tidak ada sesuatu yg boleh menjejaskan solat.
                                        باب مَنْ قَالَ لاَ يَقْطَعُ الصَّلاَةَ شَيْءٌ:
solat tidak akan terjejas semata2 hanya dgn sebab orang (perempuan)yg lalu dihadapannya.
Kalu atas dr sutrah,tidak terjejas tapi kalu dlm sutrah,nabi suruh sekat.
Menanggung anak kecil tidak menjejaskan,apalagi kalu hanya lalu ,lagi sebentar.
Perempuan memotong solat ,tak kira kecil atau besar.
Jantina juga tak kira.
Menggendong bagaimana tak diberitahu.

Tajuk hadis ini adalah hadis marfuk oleh darulqutni.
Dari anas ,ibnu umar dan ,abu daud asajastani(pengarang sunan abu daud)bukan abu daud attoyalisi.dari abi said,sanad yg berbeza2,tabarani,dari ibnu abbas,tak bukhari tak ambil lagi.
Tajuk Kadang2 ayat quran,kadang2 dia buat sendiri.

Marfuk=sapa kata ,nabi yg kata tapi tidak cukup syarat bukhari.tidak semesti dia lebih kemas dari mauquf

Mauquf=tak sampai kenabi setakat sahabat shj.
(Lawan marfuk)tak mesti tak kemas
Riadusalihin tiada sanad.
Setakat sahabat sj tak larat cari tiada

Sunan said bin mansur.raub muka ada
Kitab bughiyatulmusytafsyiin,raub ada dlmnya pada mmay kata tiada pun.

Kata ada cakap tentang usolli dlm Musonaf abdurazak,pada hal tiada .

Ada yg berani kata ada dlm bukhari,pada hal tiada pun.

Guna Syamilah,boleh cari dimana dia hadis tu?mudah byk.

Ada dimana dlm musnat dia ko?atau dlm tajuk?
Kalu dlm tajuk tak semestinya sahih.
1.wanita TIDAK memutuskan solat
Bukhari dilihat byk membela wanita dlm fekah dia.
Jika diketahui orang perempuan tentu lebih suka kepadanya.
Perempuan,keldai dan anjing hitam
Anjing hitam adalah syaitan
Wanita dtg dgn rupa syaitan dan pergi dlm rupa syaitan,syaitan ambil kesempatan untuk rosakan manusia.itu kaitannya

Jgn sedap hati macam orang yahudi yg kata tak masuk neraka kecuali sebentar.

Hadis sudah mansuh,masuk tempat solat dgn kasut.
Fikir mn lebih mudah kalu ada kasut atau tiada kasut untuk duduk tahayat.

Solat batal jika bw mai darah haid.
Nabi saw solat mlm.bg nabi wajib .

Harus solat diatas tilam.

Yahudi,isteri haid tak leh tidur dgn suami.

Nabi tak suruh turun tapi aisyah sendiri yg mengelungsur turun.

Kaedah mimbabi aula,kaedah keutamaan bab,kalu orang tak terganggu,anjing dan keldai tak jadi masalah.

Bg imam ahmad(guru bukhari)anjing hitam yg membatalkan solat,tapi bg bukhari tidak

Wanita jika tahu fikh bukhari tentu akan menyukainya.

Aisyah hanya membantah  wanita yg tidak memutuskan .bgmn anjing dan keldai bg bukhari juga tidak memutuskan solat

Ilat/kaitan ketiga2 dikaitkan dgn syaitan.

Yahudi suka bela anjing.
Yahudi kuasai ekonomi,jadi rasullah saw nak hapus jiwa hamba.sebab itu dia secara peringkat keluar arahan terhadap anjing.mula dia perintah suruh bunuh,pah suruh suci dgn 7air ,ini semya untuk hapuskan jiwa hamba pada diri orang islam.

Sesi 110
Bab menanggung anak kecil dlm solat.
أُمَامَةَ بِنْتَ زَيْنَبَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلأَبِي الْعَاصِ بْنِ رَبِيعَةَ بْنِ عَبْدِ شَمْس

Umamah adalah cucu perempuan yg pertama nabi saw.?
Nabi saw selalu mengendong umamah ketika dia solat

Adikberadiknya

Umamah
,berkahwin dgn ali bin abi talib atas permintaan fatimah,dapat anak bernama muhamad bin ali .pergi kesyam,yazid kata kalu nak balik madinah dia akan iring kemadinah,tapi dia tak mahu.

Zainab

Ummu kulsum,
bercerai dgn abdullah kerana ikut hussin,adikberadik dia
Dikatakan mati kecil.

Ali zainal abidin bin husin bin ali,
Saksi yg syiah bunuh husin
guru dia anak osman.

Hanya nampak hasan dan husin

Rekaan syiah,zainab,Bukan anak nabi , anak khadijah dgn suami terdahulu sedang alquran kata anak2 bukan seorang

Abul aas bin rabiah bin abil syam ,tertangkap dlm perang badar dan ditebus dgn kalong khadijah yg diberi pada zainab.
Tahun 6hijrah abul aas baru peluk islam,umamah dibela oleh nabi saw.

Bila sujud akan letak,bila bangun dia tanggung bila naik dr sujud.
Nampaknya byk pergerakan nabi mengangkat cucu.

Ikut syafie,bergerak tak boleh lebih dr dua kali berturut2.
Jadi bgmn dgn pergerakan nabi saw.
Bg imam ahmad pergerakan ini tidak byk,begitulah

pendapat qastolanni ahli hadis dan fekah mazhab syafie
Bg mazhab abu hanifah  kebolehan mengendong telah mansuh tetapi bg qastolani pula pemansuhan telah ditolak

Sesi 111
Bab solat mengadap tempat tidur  yg ditempati wanita yg sedang haid.

Masih bab sutrah

Izak=syarat=kalu sesaorang  solat mengadab tempat tidur yg ditempati wanita yg sedang tidur
Jawab;tiada.(sah solatnya)
Tapi bukan bermaksud sengaja buat /adakan suasana itu/itu lebih baik.
Tajuk ini seolah2 pertanyaan.

Sepatut ada syarat ada jawab.

Nabi saw menunjukan boleh solat ditempat demikian.
Untuk mendekatkan diri pada allah,tak perlu menjauhkan diri dari pasangan
Nabi solat mlm tiap2 malam dan tidak menjauhkan diri dari isteri.

Sesi 112
Bab Apakah sesaorang yg hdk sujud boleh menyentuh isteri ketika hdk sujud supaya dia dpt bersujud.

Mmay sangat suka belajar disana kerana gurunya sangat menggalakan pembukaan minda.boleh berbahas dan berbeza pendapat.diingatkan jangan takut sesiapa jika telah yakin berpegang pada yg benar.

Ulamak pakistan dan india byk menyumbang ilmu hadis

Muqaddimah ibnu qhaldum=muqadimah ilmu,dibuat oleh ibnu hajar,fatul bari.
Lamiuldarori,syarah kitab 7usul untuk faham kitab bukhari.
Bincang apa itu hadis
Sejarah Ilmu hadis
Kitab2 hadis
Perawi
Perawi ahli syiah
Babnya adakah sj2,ada kesinabungan yg eluk bukan terpisah dan ada maksud.
Kesesuaian tajuk.kitab dgn kitab.
Bincang secara khusus,riwayat hidupnya.

Tuhfatulahwazi,syarah tirmizi,muqaddimah ilmu tirmizi.

Muqaddimah ibnu solah,muqaddimah dlm hadis.

Dalil inilah bg bukhari yg sentuh perempuan tak batal wuduk.

Nak sembuh=nak diterima allah.

Sesaorang amalannya menyebabkan ke terbelakang ,keturunannya tidak boleh menyebabkan dia kedepan.

Terjemah
Syarah

Orang kafir nabi hantar quran,kemungkinan juga anak isteri pegang juga,menunjukan boleh kalu tak boleh tentu nabi tak hantar

Muhrim=orang buat hajji
Mahram=haram dikahwini.

Batal ,mazhab syafie.
Makbad,perawi yg imam syafie tidak boleh pastikan eluk untuk terima hadis cium isteri semasa nak pergi solat .
Selepas itu ramai yg mengkaji dan mendapati ia eluk dan boleh diterima

Sesi 113
Bab orang perempuan membuang kotoran diatas belakang orang yg sedang solat.

Kaitan dgn sutrah,kotoran yg dibuang boleh jadi kot mana2 sj.mungkin kot depan.

Uqbah bin Abu Muim=orang yg paling celaka.

4abdul:
1.Imam Hanafi,gurunya@rujukan utamanyanya abdullah bin masud.
Penulis wahyu pada peringkat awal lagi

2.Imam syafie,gurunya@rujukan utamanya ibnu abbas,
Hanya berbelas sj yg ambil dr nabi,ikut ibnu jauzi.
Ibnu abbas ambil ilmu dari umar alkhattab.
Imam ghazali mati dgn hadis bukhari atas dada dia
Berani kata  ada hadis tak sahih dlm kitab bukhari.
Dia kata ibnu abbas ambil 4sj hadis dr nabi saw.
Dia menyesal sebab buang masa byk.

Sebab apa dia dijadikan rujukan
Kitab almustasyfa yg byk diambil dari orang lain
Peringkat awal tak tahu mana lagi

3.Imam malik,gurunya@rujukan utamanya ibnu umar
Layak jadi khalifah,shaikul/mahaguru dikalangan.  sahabat.
Muwattok imam malik byk dr ibnu umar tapi ada juga dia ambil dari yg lain.

4.Imam Ahmad bin hambali,gurunya @rujukan utamanya abdullah bin amar bin al aas.puasa selang sehari.khatam quran setiap hari.mlm tiap2 mlm solat mlm.alim bukan sj alquran tapi kitab terdahulu.

Abdullah=Abdullah bin Masud,lebih dari  ke4 abdullah yg diatas,kaki dia kecil/koce dan rendah
Kaki dia lebih berat dari bukit uhud.
Sohibunaklain=tukang jaga kasut nabi.

Mati
Salah satu tujuan ajaran quran.
Bangkit selepas mati sebagaimana keadaan mati.
Sakit adalah rahmat.falsafah sakit =tohur insyallah.


Mati sebagai pembela sunnah nabi saw.

Belajar sistem daurah,baru eluk.satu tahun atau dua tahun.berterusan.
Melepaskan dosa ferdu kifayah.,beritahu hadis ni begini2

Nabi bunuh dgn tangan nabi saw ialah ubay bin khalaf
Adikberadik dgn ?.dia dibunuh dimedan perang,besar kemurkaan allah terhadap orang yg dibunuh oleh nabi saw.

Umaro bin Al Walid ,Ganggu isteri najasyi,kena sihir,gila,mati dizaman umar alkhattab,dlm umdatulqori.

Bukan semua boleh doa kerusakan kepada kafir,tapi lebih eluk minta hidayah.
Isyarat pada berakhirnya hidup setiap manusia,iaitu mati.
Ingat mati akan memberi kesan yg baik,jadi imam bukhari nak mengingatkan tentang kematian

Semua telah tercatat diluhmahfuz tetapi ini perkara besar yg ingin diketahui manusia,pun tidak boleh tahu.
Manusia jgn putus asa bila buat dosa.
Jangan sedap hati bila dah buat baik.

Buat baik tuhan balikkan sewenangnya jadi jahat,jarang, cuma kes terpencil,untuk difikirkan dan disyukuri.seperti adanya orang gila.

Doa agar tidak berpecah.tidak dimakbul oleh allah.

Najis disedari selepas solat ,tak payah berhenti dan teruskan sj serta tak perlu ulang.

Solat tidak mudah untuk diputuskan tanpa sebab yg boleh membatalkanya.

Solat boleh putus dgn hanya niat yg tergantung.
Contoh aku akan batalkan solat jika hujan, masa tu pun dah batal.

Mazhab syafie tak boleh bila sedar selepas solat,mesti ulang sebab tak sah.

Bukan karya imam ghazali byk hadis palsu dan doif bgmn dia begitu berani mengatakan hadis dlm bukhari lemah.ramai yg tidak tahu dia telah bersungguh belajar hadis kemudiannya sehingga ia mati dgn kitab bukhari dok atas dada dia.
Cetakan pakistan dan india tiada r.a dan as.!

Dosa tak selesai ferdu kifayah.
تَنْظُرُونَ=riya'

Mati diBadar.
Amru bin Hisyam
Utbah bin Rabi'ah,
Syaibah bin Rabi'ah,
Al Walid bin 'Utbah,
Umayyah bin Khalaf,
'Uqbah bin Abu Mu'aith dan

'Umarah bin Al Walid.mati dizaman umar,mati dihabsyah. Ada dlm syarah bukharik seperti umdatulqorin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan