Khamis, Julai 28, 2016

Sahih Bukhari : Kitab Wuduk (Sesi 29 - 31)

Sesi 29

باب غَسْلِ الْمَرْأَةِ أَبَاهَا الدَّمَ عَنْ وَجْهِهِ:
Bab sesaorang perempuan membasuh darah  dari muka  ayahnya

وَقَالَ أَبُو الْعَالِيَةِ امْسَحُوا عَلَى رِجْلِي فَإِنَّهَا مَرِيضَةٌ.
Dan berkata abu aliah kamu sapulah kakiku kerana ia sakit

-apakah tujuan membuat tajuk bab ini?
-jika untuk memberitahu  darah bukan najis ianya seperti berulang dan  komitmen bukhari tidak akan mengulangi apa  yg telah disebutkan.juga berulang jika untuk memberitahu boleh mendapat orang lain untuk berwuduk atau bersuci.
Abu aliah ada disebut dlm musanad..
Tolong ambil air dan Tolong curah dah diberitahu oleh bukhari.
Tolong gosok, belum ada diberitahu.
Jadi disini bukhari memberitahu boleh orang lain(sesiapa sahaja)  membersihkan dlm keadaan tertentu terutama untuk orang yg rapat dan ada hubungan darah.jadi perempuan menyentuh lelaki pun boleh untuk tujuan itu.
Dlm kes ini jika anak tak batal.dlm masalah ini khilaf

byk.byk yg tidak diketahui.cuma maklum mahram tak batal.tetapi  itu qaul qadim(iraq)  ,qaul jadim(mesirbg syafie) batal wuduk.bg mazhab ahmad  semua batal yg berlapik pun batal atau mahram pun batal,dah mati pun batal juga.
Abu hanifah pula tak batal bila menyentuh perempuan.
Laamasa=bermakna bersetubuh bukan dgn makna menyentuh.
Tuhan sangat beradab dlm menyebut perkataan .
Anak nabi basuh muka ,jika batal wuduk,sedang nabi sentiasa nak dlm keadaan suci.jika batal tentu dia boleh suruh ali sebab ali ada.secara halus dan qaul jadim syafie ,bukhari nak menolaknya.

Ibnu abbas kata menyentuh tu dgn makna bersetubuh.(dia didoakan oleh nabi.)
Ibnu masud pula kata sentuh dgn makna sentuh shj.(puak mawali)ibnu umar pun sama.

Syafie rujukan utamanya dikalangan sahabat ialah ibnu abbas,
Abu Hanifah pula rujuk ibnu masud
Ahmad rujuk abdullah bin amar bin al aas.
Imam malik  byk rujuk ibnu umar
Tapi dlm kes ini syafie pakai pendapat ibnu masud dan ahmad pakai pendapat ibnu abbas

Nabi sebelum dia keluar ,nabi cium ,tak sahih,kenapa tak sahih
Urwah bin azzubair tak dan jumpa habib.
Urwah almuzani tak dan jumpa aisyah
Ramai2 kata urwah bin azzubair,dia tanya siapakah dia tu makcik.aisyah telah senyum bila ditanya azzubair.sekurang2 ada 4 hadis lain.makbad bin mubadah yg imam syafie tak tahu .tapi orang lain tahu.
Ini bukhari nak bagi tau tak batal wuduk disentuh.
Khilaf pun besar ,hujjahpun kuat

«243» حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ قَالَ: أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ أَبِي حَازِمٍ سَمِعَ سَهْلَ بْنَ سَعْدٍ السَّاعِدِيَّ، وَسَأَلَهُ النَّاسُ وَمَا بَيْنِي وَبَيْنَهُ أَحَدٌ بِأَيِّ شَيْءٍ دُووِيَ جُرْحُ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ مَا بَقِيَ أَحَدٌ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي، كَانَ عَلِيٌّ يَجِيءُ بِتُرْسِهِ فِيهِ مَاءٌ، وَفَاطِمَةُ تَغْسِلُ عَنْ وَجْهِهِ الدَّمَ، فَأُخِذَ حَصِيرٌ فَأُحْرِقَ فَحُشِيَ بِهِ جُرْحُهُ.
[أطرافه 2903، 2911، 3037، 4075، 5248، 5722، تحفة 4688].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad -yaitu Ibnu Salam- berkata, telah mengabarkan kepada kami Sufyan bin 'Uyainah
dari Abu Hazm ia mendengar
Sahl bin Sa'd As Sa'idi ditanya oleh manusia -sedang saat itu antara aku dan dia tidak ada seorangpun yang lebih mendengar tentang pengobatan luka yang diderita Nabi shallallahu 'alaihi wasallam-, ia menjawab, "Tidak ada seorang sahabat yang masih hidup yang lebih tahu tentang itu daripada aku. Pernah 'Ali datang membawa perisai berisi air, lalu Fatimah membersihkan darah yang ada di wajah beliau, lalu diambilnya tikar kemudian dibakar dan ditempelkan pada lukanya."

-Sahl bin Sad adalah sahabat yg terakhir mati ketika bermur 100th lebih.
-dia seolah mengangkat diri,tapi jika betul tahu tak mengapa .bgmnpun perlu berhati2 sebab jawapan nabi musa mengatakan dia yg paling alim tidak disukai allah.
-sesaorang boleh bersentuhan dgn muhrim,tapi imam ahmad tidak boleh,lamastumunisa tu bgnya semua perempuan.
-keharusan menggunakan abu tikar(dari daun kurma) untuk berubat.
-boleh menggunakan berbagai jenis perubatan seperti natural pathy ,yunani,dll asalkan boleh digunakan dan berkesan.
-nabi juga mendapat ujian seperti sakit dan ujian nya lebih berat ,tapi bukanlah sehingga manusia lari .nabi juga bukan tuhan .
-bila sakit bersabar dpt pahala.merungut tak ada pahala.
-di suruh berdoa ,mudah2an menyucikan (dosa)insyallah.
-dah ramai manusia dijadikan tuhan seperti
Nabi isa dijadikan tuhan
Buddha dijadikan tuhan
Krishnan dijadikan tuhan
Guru nanak dijadikan tuhan.
-jadi nabi diuji sakit menunjukan bukan tuhan.
Berubat tidak bertentangan dgn tawakkal.malah itu juga tawakkal.
Eluk bertanya pada yg benar2 tahu jika tak tahu.

Bab 73
باب السِّوَاكِ:
Bab memberus gigi

وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ بِتُّ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَاسْتَنَّ.
Ibnu abbas menceritakan aku bermalam dirumah nabi saw,beliau memberus gigi.

«244» حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ قَالَ: حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ غَيْلاَنَ بْنِ جَرِيرٍ عَنْ أَبِي بُرْدَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ أَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَوَجَدْتُهُ يَسْتَنُّ بِسِوَاكٍ بِيَدِهِ يَقُولُ: ((أُعْ أُعْ))، وَالسِّوَاكُ فِي فِيهِ، كَأَنَّهُ يَتَهَوَّعُ.
[تحفة 9123].
Telah menceritakan kepada kami Abu An Nu'man berkata, telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid dari Ghailan bin Jarir

dari Abu Burdah dari Bapaknya(abu musa alasyaari) ia berkata, "Aku datang menemui Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan aku dapati beliau sedang menggosok gigi dengan siwak di tangannya. Beliau mengeluarkan suara, "U' U'." sementara kayu siwak berada di mulutnya seolah ingin muntah."

«245» حَدَّثَنَا عُثْمَانُ قَالَ: حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا قَامَ مِنَ اللَّيْلِ يَشُوصُ فَاهُ بِالسِّوَاكِ.
[طرفاه 889، 1136، تحفة 3336].

Telah menceritakan kepada kami 'Utsman bin Abu Syaibah berkata, telah menceritakan kepada kami Jarir dari Manshur dari Abu Wa'il

dari Hudzaifah berkata, "Jika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bangun di malam hari, beliau membersihkan mulutnya dengan sugi."

Sesi 30
Bab 73
باب السِّوَاكِ:
Bab memberus gigi

-bg imam bukhari,memberus gigi adalah sunat wuduk iaitu sebelum berwuduk,bukan sunat bersolat
-kaitan dgn toharah,ini adalah juga bersuci.
-khilaf ulamak:sunat wuduk atau sunat solat.
-ada 4 riwayat,dan imam bukhari tarjih, yg jika tak menyusahkan setiap kali nak berwuduk.

وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ بِتُّ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَاسْتَنَّ.
Ibnu abbas menceritakan aku bermalam dirumah nabi saw,beliau memberus gigi.

-hadis yg dbawa oleh bukhari,nabi berus gigi bunyi u,u

«244» حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ قَالَ: حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ غَيْلاَنَ بْنِ جَرِيرٍ عَنْ أَبِي بُرْدَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ أَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَوَجَدْتُهُ يَسْتَنُّ بِسِوَاكٍ بِيَدِهِ يَقُولُ: ((أُعْ أُعْ))، وَالسِّوَاكُ فِي فِيهِ، كَأَنَّهُ يَتَهَوَّعُ.
[تحفة 9123].
Telah menceritakan kepada kami Abu An Nu'man berkata, telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid dari Ghailan bin Jarir

dari Abu Burdah dari Bapaknya(abu musa al asyaari) ia berkata, "Aku datang menemui Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan aku dapati beliau sedang menggosok gigi dengan siwak di tangannya. Beliau mengeluarkan suara, "U' U'." sementara kayu siwak berada di mulutnya seolah2 ingin muntah."


«245» حَدَّثَنَا عُثْمَانُ قَالَ: حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا قَامَ مِنَ اللَّيْلِ يَشُوصُ فَاهُ بِالسِّوَاكِ.
[طرفاه 889، 1136، تحفة 3336].

Telah menceritakan kepada kami 'Utsman bin Abu Syaibah berkata, telah menceritakan kepada kami Jarir dari Manshur dari Abu Wa'il

dari Hudzaifah berkata, "Jika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bangun di malam hari, beliau membersihkan mulutnya dengan sugi."

-takkan ketika sebaik sebelum solat
-alat yg digunakan pada masa tu kayu arak/zaiton.ini  sunnah apa?tasyiriah atau ghairitasyiiriah?adakah jika guna berus gigi dan ubat gigi tidak sunnah?
Nabi pakai lebih byk kain dr seluar,adakah kita kena ikut yg itu baru dapat pahala sunnnah?
Nabi makan roti gandum barli yg kasar dan jarang makan yg halus ,adakah hanya boleh pahala sunnah dgn makan roti gandum barli shj?terikat dgn bentuk yg sama baru dpt pahala sunnah?
Jika berperang ,nabi pakai pedang,naik kuda,unta dan dapat pahala sunnah jika guna yg itu shj?
Sunnah ada 2,satu sunnah tasyariiyah dan dua sunnah ghairitasyariiyah.
Untuk memastikan sunnah itu tasyiiriah atau ghairitasyaiiriyah ada lah dgn cara  melihat apakah orang kafir semasa nabi itu guna atau baut juga .
Nabi shj ke yg makan roti tu?abu jahal makan apa?abu jahal pun makan roti tu juga,maka itu adalah sunnah ghairitasyairiyah.
Alat yg nabi atau orang islam  guna untuk cuci gigi tu tak digunakan oleh orang kafir masa tu?orang kafir juga guna.jadi itu adalah sunnah ghairitasyariyah.tapi berus ketika nak berwuduk maka ia jadi sunnah tasyairiyah.
Tidur bukan sunnah tasyairiyah.tapi tidur atas lambung kanan adalah sunnah tasyairiyah.

Islam tidak menghalang kemajuan,boleh menggunakan peralatan yg moden, yg penting boleh membersihkannya.Sunnah yg besar adalah untuk membersihkan gigi dan tidak terikat dgn hanya memakai kayu arak atau kayu zaiton baru dapat pahala sunnah.
Boleh juga guna dgn Gabungkan semua alat supaya dapat manfaat yg byk.

Kebaikan2 memberus gigi.ada byk kebaikan dr memberus dan menjaga kebersihan gigi.Bukan shj yg mendapat pahala sunnah gpdandisukai malaikat malah berbagai kebaikan segera dunia yg akan diperolehi.jadi amat lah penting memberi perhatian yg sewajarnya untuk menjaga kebersihan gigi.

Bab 74

باب دَفْعِ السِّوَاكِ إِلَى الأَكْبَرِ:
Bab memberi berus gigi kepada yg lebih tua

«246» وَقَالَ عَفَّانُ حَدَّثَنَا صَخْرُ بْنُ جُوَيْرِيَةَ عَنْ نَافِعٍ عَنِ ابْنِ عُمَرَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((أَرَانِي أَتَسَوَّكُ بِسِوَاكٍ، فَجَاءَنِي رَجُلاَنِ أَحَدُهُمَا أَكْبَرُ مِنَ الآخَرِ، فَنَاوَلْتُ السِّوَاكَ الأَصْغَرَ مِنْهُمَا، فَقِيلَ لِي كَبِّرْ. فَدَفَعْتُهُ إِلَى الأَكْبَرِ مِنْهُمَا)). قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ اخْتَصَرَهُ نُعَيْمٌ عَنِ ابْنِ الْمُبَارَكِ عَنْ أُسَامَةَ عَنْ نَافِعٍ عَنِ ابْنِ عُمَرَ.
[تحفة 7689، 7474- 71/ 1].

Afwan berkata sokhri bin juawariyah meriwayatkan kpd kami dr naafik dari ibnu umar,sesungguhnya nabi saw telah berkata aku bermimpi sedang  memberus gigi tiba2 datang 2orang lelaki,salah seorang lebih tua drp yg seorang lagi,aku ingin memberikan kepada lelaki yg lebih muda tetapi dikatakan kepada ku berikan kepada yg lebih tua terlebih dahulu.aku pun  memberikan kepada yg lebih tua.abu abdillah berkata nuim meringkaskanya drp ibnu mubarak dari usamah dari nafik dari ibnu umar

-perkataan ini أَرَانِي bukan hanya dgn makna mimpi
kerana jika hanya nabi yg nampak dan orang lain tak nampak sbgmn yg nabi nampak semasa jaga.ketika mimpi hanya nabi juga nampak orang lain tak nampak.
-disini nabi disuruh mengutamakan orang tua.
-ini bukan shj menunjukan soal berus gigi itu penting  malah juga soal penting juga mendahului orang tua.
-islam ada adab dan displin yg mesti dijaga .

Bab 75

باب فَضْلِ مَنْ بَاتَ عَلَى الْوُضُوءِ:
Bab kelebihan orang yg bermalam dlm keadaan berwuduk

«247» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُقَاتِلٍ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ: أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ عُبَيْدَةَ عَنِ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((إِذَا أَتَيْتَ مَضْجَعَكَ فَتَوَضَّأْ وُضُوءَكَ لِلصَّلاَةِ، ثُمَّ اضْطَجِعْ عَلَى شِقِّكَ الأَيْمَنِ، ثُمَّ قُل

ِ اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ،
وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ،
وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ،
رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ،
لاَ مَلْجَأَ وَلاَ مَنْجَا مِنْكَ إِلاَّ إِلَيْكَ،
اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ،
وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ

. فَإِنْ مُتَّ مِنْ لَيْلَتِكَ فَأَنْتَ عَلَى الْفِطْرَةِ، وَاجْعَلْهُنَّ آخِرَ مَا تَتَكَلَّمُ بِهِ)). قَالَ فَرَدَّدْتُهَا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا بَلَغْتُ: ((اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ)). قُلْتُ وَرَسُولِكَ. قَالَ: ((لاَ، وَنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ)).
[أطرافه 6311، 6313، 6315، 7488، تحفة 1763].

Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Muqatil berkata, telah mengabarkan kepada kami 'Abdullah berkata, telah mengabarkan kepada kami Sufyan dari Manshur dari Sa'ad bin 'Ubaidah

dari Al Bara' bin 'Azib berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jika kamu mendatangi tempat tidurmu maka wudlulah seperti wudlu untuk shalat, lalu berbaringlah pada sisi kanan badanmu dan ucapkanlah: ALLAHUMMA ASLAMTU WAJHII ILAIKA
WA FAWWADLTU AMRII ILAIKA
WA ALJA`TU ZHAHRII ILAIKA
RAGHBATAN WA RAHBATAN ILAIKA
LAA MALJA`A WA LAA MANJAA ILLAA ILAIKA ALLAHUMMA AAMANTU BIKITAABIKALLADZIIANZALTA WANNABIYYIKALLADZII ARSALTA

(Ya Allah, aku serahkan wajahku kepada-Mu,
aku serahkan urusanku kepada-Mu,
aku sandarkan punggungku kepada-Mu dengan perasaan senang dan takut kepada-Mu.
Tidak ada tempat berlindung dan menyelamatkan diri dari siksa-Mu melainkan kepada-Mu.
Ya Allah, aku beriman kepada kitab-Mu yang Engkau turunkan dan kepada Nabi-Mu yang Engkau utuskan '.

Jika kamu meninggal pada malammu itu, maka kamu dalam keadaan fitrah dan jadikanlah do'a ini sebagai akhir kalimat yang kamu ucapkan." Al Bara' bin 'Azib berkata, "Maka aku ulang-ulang do'a tersebut di hadapan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam hingga sampai pada kalimat: ALLAHUMMA AAMANTU BIKITAABIKALLADZII ANZALTA (Ya Allah, aku beriman kepada kitab-Mu yang Engkau turunkan), aku ucapkan: WA RASUULIKA (dan rasul-Mu), beliau bersabda: "Jangan, tetapi WANNABIYYIKALLADZII ARSALTA (dan kepada Nabi-Mu yang Engkau utus).

Sesi 31
Bab 75

باب فَضْلِ مَنْ بَاتَ عَلَى الْوُضُوءِ:
Bab kelebihan orang yg bermalam dlm keadaan berwuduk

-jika diperhatikan ,bukhari memulakan kitab toharoh,dia mulakan ayat quran,wuduk wajib nak solat,mulakan hari dgn bersuci.
-memulakan harinya dlm keadaan bersih.
-nak tutup hari pun dgn berwuduk juga.
-imam bukhari nak menarik perhatian kita pada kesudahan hidup kita adalah dgn bersuci.
-berwuduk ini bukan sesuatu yg menjadi syarat.ini adalah sunat.wuduk untuk tidur.
-wuduk untuk bersuci dr segi bhs.
-wuduk yg macam mn?
-wuduk seperti nak solat.

«247» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُقَاتِلٍ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ: أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ عُبَيْدَةَ عَنِ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((إِذَا أَتَيْتَ مَضْجَعَكَ فَتَوَضَّأْ وُضُوءَكَ لِلصَّلاَةِ، ثُمَّ اضْطَجِعْ عَلَى شِقِّكَ الأَيْمَنِ، ثُمَّ قُل

ِ اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ،
وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ،
وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ،
رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ،
لاَ مَلْجَأَ وَلاَ مَنْجَا مِنْكَ إِلاَّ إِلَيْكَ،
اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ،
وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ

. فَإِنْ مُتَّ مِنْ لَيْلَتِكَ فَأَنْتَ عَلَى الْفِطْرَةِ، وَاجْعَلْهُنَّ آخِرَ مَا تَتَكَلَّمُ بِهِ)). قَالَ فَرَدَّدْتُهَا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا بَلَغْتُ: ((اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ)). قُلْتُ وَرَسُولِكَ. قَالَ: ((لاَ، وَنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ)).
[أطرافه 6311، 6313، 6315، 7488، تحفة 1763].

Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Muqatil berkata, telah mengabarkan kepada kami 'Abdullah berkata, telah mengabarkan kepada kami Sufyan dari Manshur dari Sa'ad bin 'Ubaidah

dari Al Bara' bin 'Azib berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jika kamu mendatangi tempat tidurmu maka wudlulah seperti wudlu untuk shalat, lalu berbaringlah pada sisi kanan badanmu dan ucapkanlah: ALLAHUMMA ASLAMTU WAJHII ILAIKA
WA FAWWADLTU AMRII ILAIKA
WA ALJA`TU ZHAHRII ILAIKA
RAGHBATAN WA RAHBATAN ILAIKA
LAA MALJA`A WA LAA MANJAA ILLAA ILAIKA ALLAHUMMA AAMANTU BIKITAABIKALLADZIIANZALTA WANNABIYYIKALLADZII ARSALTA

(Ya Allah, aku serahkan wajahku/diriku kepada-Mu,
aku serahkan urusanku kepada-Mu,
aku sandarkan punggungku/belakangku(tawakal sepenuhnya) kepada-Mu dengan perasaan senang/cinta dan takut kepada-Mu.
Tidak ada tempat berlindung dan menyelamatkan diri dari siksa-Mu melainkan kepada-Mu.
Ya Allah, aku beriman kepada kitab-Mu yang Engkau turunkan dan kepada Nabi-Mu yang Engkau utuskan '.

Jika kamu meninggal pada malammu itu, maka kamu dalam keadaan fitrah(atas agama islam yg suci)- dan jadikanlah do'a ini sebagai akhir kalimat yang kamu ucapkan." Al Bara' bin 'Azib berkata, "Maka aku ulang-ulang do'a tersebut di hadapan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam hingga sampai pada kalimat: ALLAHUMMA AAMANTU BIKITAABIKALLADZII ANZALTA (Ya Allah, aku beriman kepada kitab-Mu yang Engkau turunkan), aku ucapkan: WA RASUULIKA (dan rasul-Mu), beliau bersabda: "Jangan, tetapi WANNABIYYIKALLADZII ARSALTA (dan kepada Nabi-Mu yang Engkau utus

-bukan khusus untuk Bara' shj  tetapi untuk sesiapa shj.
-apabila hdk ketempat tidur ,berwuduklah ,seperti wuduk untuk solat(wuduk syarii),wuduk dr segi bhs ,basuh muka.
-tidur seolah2  mati.
-ajaran islam adalah panduan hidup didunia dan juga selepas dunia.
-dapat pahala ikut nabi ,tidur atas lambung kanan.
-bukan tak boleh tidur atas lambung kiri ,tetapi sebagai permulaan tidur.
-nak ikut nabi,walaupun yg kecil2  dan juga yg besar2 juga .sunnah yg besar pun kena buat ,yg kecil pun kena buat
-nasi sebiji jatuh disuruh ambil,tapi sebidang tanah terbiar,ini mengabaikan sunnah nabi
-jadikan doa ini perkataan terakhir sebelum tidur.
-tapi ini bukan bererti jika isteri bertanya atau ingin bercakap maka tidak boleh bercakap.
-tidur seperti latihan untuk meninggalkan dunia ini untuk kembali  kepada allah .

Aku serah diri kepada mu,ini nak tidur,kalu nak mati,nak serah kat sapa?
Nak serah anak atau apa2 kerja kita.
Jika mati apa yg boleh kita buat
Jadi lah Serah bulat2 kepada allah.ini  yg nabi ajar.
Serah pada allah ,allah akan kasihan kat kita.allah boleh sempurna hidup kita dr serba kurang
Kena betul2 bergantung pada allah.
Inilah ajaran tauhid.
-semuanya urusan diserahkan pada allah dgn penuh yakin samaada urusan dunia atau urusan akhirat .
Semasa hidup ini pun perlu diserah pada allah  ,allah lebih baik lagi dr kita manusia

-allah juga mengurus agamanya ,manusia hanya melakukan apa yg allah suruh.lihat betapa bagaimana sahabat yg menyerahkan pada allah  telah berjuang hingga mati syahid tetapi agama tidak mati malah terus berkembang.
-begitu juga urusan2 dunia seperti urusan2 membesarkan anak2 semua nya perlu yakin dan diserahkan pada allah.

Sandarkan belakang=aku bertawakkal kepada allah
Tempat lari dr allah ,tiada.
Seperti anak2 kecil hanya ibubapanya yg boleh menjaganya,tiada yg lain.
Begitulah manusia yg memerlukan allah lebih dr anak2 kecil memerlukan ibubapa.
Orang tua pun perlu ditanam agar cinta dan takut hanya pada allah.
Aku beriman dgn kitab mu yg engkau turunkan,ini ajaran aqidah. Jika masih hidup pun hidup sebagai orang berpegang dgn aqidah yg bersih  dan jika mati ,mati dgn keadaan yg bersih .

-tidak boleh mengubah perkataan nabi dgn rasul sebab ada perbezaannya.
Nabi hanya lah dari manusia
Rasul pula boleh jadi manusia dan juga malaikat.
Lagipun nabi telah melarangnya dari ditukar.
Juga dlm hadis ini ,ini adalah kata2 nabi yg diutuskan oleh allah,maknanya nabi yg telah dilantik menjadi rasul.
Dlm doa ini  ,itu adalah perkataan doa yg paling eluk sebab yg nabi ajar dan dr allah
Jgn baiki doa2 yg telah nabi ajar seperti mengganti perkataan  kami dan aku.

Letih tertidur tak sempat bc ,bila jaga boleh bc balik.

Jika kurang agama dgn ketiadaan anak,tentu allah akan bg anak kepada semua orang.

Kitab mandi
Maksud mandi disini adalah mandi janabah

Bab  mandi wajib dgn air atau tayamun

الوضوء قبل الغسل
Berwudlu' sebelum mandi

٢٤٠ - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا اغْتَسَلَ مِنْ الْجَنَابَةِ بَدَأَ فَغَسَلَ يَدَيْهِ ثُمَّ يَتَوَضَّأُ كَمَا يَتَوَضَّأُ لِلصَّلَاةِ ثُمَّ يُدْخِلُ أَصَابِعَهُ فِي الْمَاءِ فَيُخَلِّلُ بِهَا أُصُولَ شَعَرِهِ ثُمَّ يَصُبُّ عَلَى رَأْسِهِ ثَلَاثَ غُرَفٍ بِيَدَيْهِ ثُمَّ يُفِيضُ الْمَاءَ عَلَى جِلْدِهِ كُلِّهِ

Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Hisyam bin 'Urwah dari Bapaknya dari 'Aisyah isteri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, bahwa jika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mandi karena janabat, beliau memulainya dengan mencuci kedua telapak tangannya, kemudian berwudlu sebagaimana wudlu untuk shalat, kemudian memasukkan jari-jarinya ke dalam air lalu menggosokkannya ke kulit kepalanya, kemudian menyiramkan air ke atas kepalanya dengan cidukan kedua telapak tangannya sebanyak tiga kali, kemudian beliau mengalirkan air ke seluruh kulitnya."

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ عَنْ كُرَيْبٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَتْ تَوَضَّأَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وُضُوءَهُ لِلصَّلَاةِ غَيْرَ رِجْلَيْهِ وَغَسَلَ فَرْجَهُ وَمَا أَصَابَهُ مِنْ الْأَذَى ثُمَّ أَفَاضَ عَلَيْهِ الْمَاءَ ثُمَّ نَحَّى رِجْلَيْهِ فَغَسَلَهُمَا هَذِهِ غُسْلُهُ مِنْ الْجَنَابَةِ

Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Yusuf berkata, telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Al A'masy dari Salim bin Abu Al Ja'd dari Kuraib dari Ibnu 'Abbas dari Maimunah isteri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, ia berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berwudlu sebagaimana wudlunya untuk shalat, kecuali kedua kakinya. Beliau lalu mencuci kemaluan dan apa yang terkena kotoran (mani), kemudian menyiramkan air ke atasnya, kemudian mengakhirinya dengan menyela dan mencuci kedua kakinya. Itulah cara beliau mandi dari janabat."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan