Sesi 22
Bab 57
باب تَرْكِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالنَّاسِ الأَعْرَابِيَّ حَتَّى فَرَغَ مِنْ بَوْلِهِ فِي الْمَسْجِدِ:
Nabi Shallallahu 'alaihi wa salam dan para shahabat membiarkan seorang Badui/darat selesai kencing di dalam masjid.
👉kencing tu najis dan akan menyebabkan siksaan kubur tapi nabi biarkan
-najis berat mesti dibersih dgn 6Xair biasa dan1Xair mutlak.
-tajuk disusun bukhari naik2 kemudian turun balik.
Kencing menyebabkan siksaan kubur dan ini orang darat yg krncing dibiarkan
«219» حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ قَالَ: حَدَّثَنَا هَمَّامٌ أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَأَى أَعْرَابِيًّا يَبُولُ فِي الْمَسْجِدِ فَقَالَ: ((دَعُوهُ)). حَتَّى إِذَا فَرَغَ دَعَا بِمَاءٍ فَصَبَّهُ عَلَيْهِ.
[أطرافه 221، 221 م، 6025، تحفة 216].
Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il berkata, telah menceritakan kepada kami Hammam telah mengabarkan kepada kami Ishaq dari
Anas bin Malik bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melihat seorang 'Arab badui kencing di dalam masjid, beliau lalu bersabda: "Biarkanlah."(👉ini cerita anas) Setelah orang itu selesai, beliau meminta air dan menyiram bekasnya.
Aarabi adalah orang yg jauh dari kemudahan2 asas dan perhubungan.
Arab ialah orang arab
Najis ada berbagai peringkat ada yg suci dgn percikan air,ada yg disiram dgn air yg sedikit atau banyak ada yg perlu disapu
Byk cara menghilangkan najis bukan satu cara sahaja samada basuh atau dibiarkan kering seperti yg dipegang oleh mazhab hanafi dan imam ahmad.
Kaedah
Bab 58
باب صَبِّ الْمَاءِ عَلَى الْبَوْلِ فِي الْمَسْجِدِ:
Menyiramkan/menuangkan air ke atas (sisa) air kencing di dalam masjid
👉air adalah bahan yg paling baik untuk membersihkan najis
-jika orang buat salah ,jika bertin
Kaedah iktukat wafidororin buat salah kena pilih yg ringan jangan tak buat apa2
Mengalami 2 kesukaran yg tidak eluk kena pilih yg lebih ringan.
Pilih nahwanah dororin,pilih yg lebih ringan
Jika ketika kencing itu tidak dibiarkan mungkin akan menyebabkan air kencing akan tersebar ketempat yg lebih luas.
«220» حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ قَالَ: أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ عَنِ الزُّهْرِيِّ قَالَ: أَخْبَرَنِي عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ بْنِ مَسْعُودٍ أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ قَالَ قَامَ أَعْرَابِيٌّ فَبَالَ فِي الْمَسْجِدِ فَتَنَاوَلَهُ النَّاسُ، فَقَالَ لَهُمُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((دَعُوهُ وَهَرِيقُوا عَلَى بَوْلِهِ سَجْلاً مِنْ مَاءٍ، أَوْ ذَنُوبًا مِنْ مَاءٍ، فَإِنَّمَا بُعِثْتُمْ مُيَسِّرِينَ، وَلَمْ تُبْعَثُوا مُعَسِّرِينَ)).
[طرفه 6128، تحفة 14111].
Telah menceritakan kepada kami Abu Al Yaman berkata, telah mengabarkan kepada kami Syu'aib dari Az Zuhri berkata, telah mengabarkan kepadaku 'Ubaidullah bin 'Abdullah bin 'Utbah bin Mas'ud bahwa
Abu Hurairah berkata, "Seorang 'Arab badui berdiri dan kencing di Masjid, lalu orang-orang ingin mengusirnya. Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pun bersabda kepada mereka: "Biarkanlah dia dan siramlah bekas kencingnya dengan setimba air, atau dengan setimber air, sesungguhnya kalian diutus untuk memberi kemudahan dan tidak diutus untuk membuat kesulitan."
👉jahil,sakit,bermasalah cara yg diambil mesti yg paling ringan.
Ini menunjukan sebyk itu cukup untuk membersihkan kencing.
Kalian diutus untuk memberi kemudahan dan tidak diutus untuk kesulitan فَإِنَّمَا بُعِثْتُمْ مُيَسِّرِينَ، وَلَمْ تُبْعَثُوا مُعَسِّرِينَ)).
Ayat quran pun ada,memberi kemudahan.
Mencacatkan/menghuduhkan rupa tidak boleh
Mengambil yg lebih ringan.,beribu kaedah dari hadis ini
Cara mengatasi,tuangkan air diatas air kencing
<<221>>حَدَّثَنَا عَبْدَانُ قَالَ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ أَخْبَرَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ قَالَ سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَابُ يُهَرِيقُ الْمَاءَ عَلَى الْبَوْلِ حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ مَخْلَدٍ قَالَ وَحَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ قَالَ سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ قَالَ جَاءَ أَعْرَابِيٌّ فَبَالَ فِي طَائِفَةِ الْمَسْجِدِ فَزَجَرَهُ النَّاسُ فَنَهَاهُمْ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا قَضَى بَوْلَهُ أَمَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِذَنُوبٍ مِنْ مَاءٍ فَأُهْرِيقَ عَلَيْهِ
Telah menceritakan kepada kami 'Abdan berkata, telah mengabarkan kepada kami 'Abdullah berkata, telah mengabarkan kepada kami Yahya bin Sa'id berkata, aku mendengar
(Anas bin Malik dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tentang bab menyiramkan air pada bekas kencing. Telah menceritakan kepada kami Khalid bin Makhlad berkata, dan telah menceritakan kepada kami Sulaiman dari Yahya bin Sa'id berkata, )
"Aku mendengar Anas bin Malik berkata, "Seorang 'Arab badui datang lalu kencing di sudut/hujung /penjuru Masjid, maka orang-orang pun ingin mengusirnya, tetapi Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melarang mereka. Setelah orang itu selesai dari kencingnya Nabi shallallahu 'alaihi wasallam minta setimba air lalu menyiram pada bekasnya."
Kamu diutuskan untuk memudahkan orang bukan untuk menyusahkan orang,inimemberi panduan yg besar
Gembirakan orang jgn kamu jinakan orang
Kamu permudahkan jgn kamu susahkan.
Misal memberitahu berbagai mazhab untuk memudahkan.kenapa tak boleh terima?
Quran
Tuhan nak mudah untuk kamu bukan tuhan nak menyusahkan kamu.
contoh nak beri zakat ,tolak tarik beras yg disediakan tuan rumah
-bg akhir tu nak bg mudah untuk orang susah hujung bulan bg zakat.jika makan gaji atau senangatau mudah adalah lebih baikbgi awal supaya orang yg susah lebih senang untuk membeli akaian atau keperluan untuk menyambut hari raya
Salah faham terhadap latar belakang hadis menyebabkan tindakan atau pegangan tidak betul
Cukur kepala,puak khawarij
Kozaq/bojeng/gunting biasa tak boleh
-berbagai mazhab untuk memudahkan,mazhab=jalan.
-ibubapa yg berpegang dgn pendapat yg tidak moden.botak ,kena pakai yg tak disukai.
-hari ni ,cara belajar telah mudah.
-salah faham ugama menyebabkan belajar ugama ini susah dan tidak moden.
-cukur semua atau simpan panjang.
-rambut pjg seperti hipes.
Anak jaafar ,anak2cukur tepi tengah tinggal yg diatas.tak ambil kira latar belakang hadis
-nabi cukur hanya 3X,khawarij terkenal botak.
-undang islam yg menakutkan dok ada dlm kitab.
Rumah tak boleh lebih
Kenderaan tidak boleh besar
Jika dok dijalan ken tepi ,yg tepi mesti masuk dlm longkang
Dalam kitab orang yg termasyhur,Zakaria ansori
Kafir zimmi bunuh orang islam kena bunuh balas,orang islam bunuh zimmi ,zimmi tak kena bunuh
Orang perempuan bunuh lelaki kena bunuh lelaki bunuh perempuan tak kena bunuh
Hamba kena bunuh yg bunuh orang merdeka,orang merdeka yg bunuh hamba tak kena bunuh.
Hukuman ini kena sama,ini salah faham
Masalah mazhab ,menyebabkan fikirannya tertutup.
باب يُهَرِيقُ الْمَاءَ عَلَى الْبَوْلِ:
«221» حَدَّثَنَا خَالِدٌ قَالَ: حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ قَالَ جَاءَ أَعْرَابِيٌّ فَبَالَ فِي طَائِفَةِ الْمَسْجِدِ، فَزَجَرَهُ النَّاسُ، فَنَهَاهُمُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَلَمَّا قَضَى بَوْلَهُ أَمَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِذَنُوبٍ مِنْ مَاءٍ، فَأُهْرِيقَ عَلَيْهِ.
[أطرافه 219، 221، 6025، تحفة 1657].
باب بَوْلِ الصِّبْيَانِ:
Bab air Kencing bayi/kanak2
«222» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ أَنَّهَا قَالَتْ أُتِيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِصَبِيٍّ، فَبَالَ عَلَى ثَوْبِهِ، فَدَعَا بِمَاءٍ فَأَتْبَعَهُ إِيَّاهُ.
[أطرافه 5468، 6002، 6355، تحفة 17163- 66/ 1].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Hisyam bin 'Urwah dari Bapaknya dari
'Aisyah Ummul Mukminin, ia berkata, "Pernah seorang bayi dibawa ke hadapan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, lalu bayi/kanak2 lelaki tersebut kencing hingga mengenai pakaiannya. Beliau lalu minta air dan mengusapinya dengan auir tersebut."
«223» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ عَنْ أُمِّ قَيْسٍ بِنْتِ مِحْصَنٍ أَنَّهَا أَتَتْ بِابْنٍ لَهَا صَغِيرٍ، لَمْ يَأْكُلِ الطَّعَامَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَجْلَسَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي حِجْرِهِ، فَبَالَ عَلَى ثَوْبِهِ، فَدَعَا بِمَاءٍ فَنَضَحَهُ وَلَمْ يَغْسِلْهُ.
[طرفه 5693، تحفة 18342].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Ibnu Syihab dari
'Ubaidullah bin 'Abdullah bin 'Utbah dari Ummu Qais binti Mihshan, bahwa dia datang menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dengan membawa anaknya yang masih kecil dan belum makan makanan. Rasulullah lalu mendudukkan anak kecil itu dalam pangkuannya sehingga ia kencing dan mengenai pakaian beliau. Beliau kemudian minta diambilkan air lalu memercikkannya dan tidak mencucinya/membasuhnya."
Sesi 23
Bab 59
Bab air Kencing bayi/kanak2
باب بَوْلِ الصِّبْيَانِ:
- perkataan jamak bg kanak2 lelaki الصِّبْيَانِ
-hadis pertama,nabi merenjis tidak basuh
Kanak2 lelaki بِصَبِيٍّ
-perkataan kanak2 بَوْلِ
«222» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ أَنَّهَا قَالَتْ أُتِيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِصَبِيٍّ، فَبَالَ عَلَى ثَوْبِهِ، فَدَعَا بِمَاءٍ فَأَتْبَعَهُ إِيَّاهُ.
[أطرافه 5468، 6002، 6355، تحفة 17163- 66/ 1].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Hisyam bin 'Urwah dari Bapaknya dari
'Aisyah Ummul Mukminin, ia berkata, "Pernah seorang bayi dibawa ke hadapan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, lalu bayi/kanak2 lelaki tersebut kencing hingga mengenai pakaiannya. Beliau lalu minta air dan mengusapinya/menuangkan dengan air tersebut."
«223» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ عَنْ أُمِّ قَيْسٍ بِنْتِ مِحْصَنٍ أَنَّهَا أَتَتْ بِابْنٍ لَهَا صَغِيرٍ، لَمْ يَأْكُلِ الطَّعَامَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَجْلَسَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي حِجْرِهِ، فَبَالَ عَلَى ثَوْبِهِ، فَدَعَا بِمَاءٍ فَنَضَحَهُ وَلَمْ يَغْسِلْهُ.
[طرفه 5693، تحفة 18342].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Ibnu Syihab dari
'Ubaidullah bin 'Abdullah bin 'Utbah dari Ummu Qais binti Mihshan, bahwa dia datang menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dengan membawa anaknya yang masih kecil dan belum makan apa2 makanan. Rasulullah lalu mendudukkan anak kecil itu dalam pangkuannya sehingga ia kencing dan mengenai pakaian beliau. Beliau kemudian minta diambilkan air lalu memercikkannya dan tidak mencucinya/membasuhnya."
-ada hadis lain yg bg tau,kanak2 lelaki
Pendapat,bukhari yg 1&2
1.kencing kanak2 lelaki yg belum makan kecuali susu ibu shj dan kurang 2tahun,disuci dgn renjis,kanak2 perempuan dibasuh
2.keduanya dibersih dgn direnjis
3.keduanya najis.
-cara menyucinya khilaf.
-ummu balwa,sepatutny bg kedua2 anak
-kencing kanak2 tu sendiri yg berbeza dr segi mizatnya/kejadiannya.
-nabi dah bg tau,tak payah bahas doh.
Daud zohiri dua2 anak suci.asal manusia tu suci
Yg belum makan dan tak melepasi dua th
Adakah semua orang bw anak jumpa nabi?
Yg lain yg tak bw,menunujukan tidak terhenti disitu shj.ataumenjadi kerja tok lebai,asal ikut nabi tapi terlajak dan lari dr tugas asal.cuma ambil peluang shj
Minit 45
باب الْبَوْلِ قَائِمًا وَقَاعِدًا:
Kencing sambil berdiri dan duduk
-hadis yg dibw hanya kencing berdiri shj.
«224» حَدَّثَنَا آدَمُ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنِ الأَعْمَشِ عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ أَتَى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُبَاطَةَ قَوْمٍ فَبَالَ قَائِمًا، ثُمَّ دَعَا بِمَاءٍ، فَجِئْتُهُ بِمَاءٍ فَتَوَضَّأَ.
[أطرافه 225، 226، 2471، تحفة 3335].
Telah menceritakan kepada kami Adam telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Al A'masy dari Abu Wa'il dari Hudzaifah berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mendatangi tempat pembuangan sampah suatu kaum, beliau lalu kencing sambil berdiri. Kemudian beliau meminta air, maka aku pun datang dengan membawa air, kemudian beliau berwudlu."
-ambil wuduk ikut istilah syarak= فَتَوَضَّأَatau menyucikan diri
-kencing tidak boleh dibiarkan walaupun hanya sekadar sapu jika tiada air.
-makruh kencing berdiri bg syafie.harus jika sakit
-harus bila2 pun.
-tempat buang sampah seperti piramid
-nabi saw nak ajar umat dia.maka wajib.
-ada yg kata nabi sakit pinggang
-mn hadis kencing duduk,maklum jadi dah tak bw pun tak pa.
-malu kencing berdiri,sebab lebai,mana lebih lebai nabi dgn kita
-cara tak faham jika sengaja bila nak kencing panggil kawan tunggu dibelakang,perlu tengok keadaan.
-ini kerja nabi ajar kencing pun,jika pemimpin negara biasa tak mungkin ajar
-tiada hadis kencing sambil duduk sebab tiada yg sahih menepati syarat bukhari,bukhari pakai qias jika berdiri boleh ,duduk lagi la boleh.
-sunat jumaat ,sebelum tiada,maka tiada.sebab syarat menepati bukhari .tiada bukan bererti tiada hadis
Bab 60
باب الْبَوْلِ عِنْدَ صَاحِبِهِ وَالتَّسَتُّرِ بِالْحَائِطِ:
Kencing di samping teman atau berlindung di balik dinding
-dinding= حَائِطِ
Kencing dekat kawan?boleh
-eluk cari yg ada dinding,supaya terlindung,depan ada dinding belakang ada kawan.jika dipadang pacak apa2atau kain atau orang jgn terdedah.
-supaya orang lain tidak dengar dan pandang tak eluk.
-dekat kawan harus,cakap tidakboleh,makruh,sebab kepuasan.juga ketika bersetubuh bergantung pada keadaan.
«225» حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ رَأَيْتُنِي أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَتَمَاشَى، فَأَتَى سُبَاطَةَ قَوْمٍ خَلْفَ حَائِطٍ، فَقَامَ كَمَا يَقُومُ أَحَدُكُمْ فَبَالَ، فَانْتَبَذْتُ مِنْهُ، فَأَشَارَ إِلَيَّ فَجِئْتُهُ، فَقُمْتُ عِنْدَ عَقِبِهِ حَتَّى فَرَغَ.
[أطرافه 224، 226، 2471، تحفة 3335].
Telah menceritakan kepada kami 'Utsman bin Abu Syaibah berkata, telah menceritakan kepada kami Jarir dari Manshur dari Abu Wa'il dari
Hudzaifah berkata,(dok nampak2) "Aku berjalan-jalan bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau lalu mendatangi tempat pembuangan sampah suatu kaum di balik tembok dan kencing sambil berdiri sebagaimana kalian berdiri. Aku lalu menjauh dari beliau, namun beliau memberi isyarat kepadaku agar mendekat, maka aku pun mendekat dan berdiri di belakangnya hingga beliau selesai."
باب الْبَوْلِ عِنْدَ سُبَاطَةِ قَوْمٍ:
Kencing di tempat pembuangan sampah umum milik sekumpulan orang
-keizinan secara uruf ,tempat dah kotor dan dah diberi kebenaran ,maka payah tak minta izin pun.lagipun tuannya sahabat,lagipun tempat sesuai untuk buang air.perempuan memasak,jika dia menuntut dr segi undang2 boleh.
-kencing bg umat sebelum ni kena gunting pakaian bukan gunting kulit .
-kulit yg dipakai
-kulit jasad yg dipotong,ini sebagai siksaan dlm kubur.
«226» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَرْعَرَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ أَبِي وَائِلٍ قَالَ: كَانَ أَبُو مُوسَى الأَشْعَرِيُّ يُشَدِّدُ فِي الْبَوْلِ وَيَقُولُ: إِنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ كَانَ إِذَا أَصَابَ ثَوْبَ أَحَدِهِمْ قَرَضَهُ. فَقَالَ حُذَيْفَةُ لَيْتَهُ أَمْسَكَ، أَتَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُبَاطَةَ قَوْمٍ فَبَالَ قَائِمًا.
[أطرافه 224، 225، 2471، تحفة 3335، 9003].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin 'Ar'arah berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Manshur dari
Abu Wa'il ia berkata, "Abu Musa Al Asy'ari sangat berlebihan dalam urusan kencing, ia berkata, "Jika Bani Israil kencing lalu mengenai pakaiannya, maka mereka memotong pakaiannya.(alangkah baiknya mereka tak bersifat begitu)" Maka Hudzaifah pun berkata, "Aku tidak setuju! Sebab Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pernah kencing sambil berdiri di tempat pembuangan sampah."
Sesi 24
Bab 62
باب غَسْلِ الدَّمِ:
Mencuci darah
-darah haid bukan darah lain.
«227» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ هِشَامٍ قَالَ حَدَّثَتْنِي فَاطِمَةُ عَنْ أَسْمَاءَ قَالَتْ جَاءَتِ امْرَأَةٌ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ أَرَأَيْتَ إِحْدَانَا تَحِيضُ فِي الثَّوْبِ كَيْفَ تَصْنَعُ قَالَ: ((تَحُتُّهُ، ثُمَّ تَقْرُصُهُ بِالْمَاءِ، وَتَنْضَحُهُ وَتُصَلِّي فِيهِ)).
[طرفه 307، تحفة 15743].
220. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Al Mutsanna berkata, telah menceritakan kepada kami Yahya dari Hisyam berkata, telah menceritakan kepadaku Fatimah dari
Asma' berkata, "Seorang wanita datang kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan bertanya "Bagaimana pendapat Tuan jika salah seorang dari kami darah haidnya mengenai pakaiannya. Apa yang harus dilakukannya?"
Beliau menjawab: "Membersihkan darah yang menggenai pakaiannya dengan menggosoknya dengan jari, lalu memercikinya dengan air. Kemudian shalat dengan pakaian tersebut."
-darah haid adalah najis,sebab nabi suruh basuh dan sental,kalu tidak tentu dibiarkan shj.
«228» حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ جَاءَتْ فَاطِمَةُ ابْنَةُ أَبِي حُبَيْشٍ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي امْرَأَةٌ أُسْتَحَاضُ فَلاَ أَطْهُرُ، أَفَأَدَعُ الصَّلاَةَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((لاَ، إِنَّمَا ذَلِكِ عِرْقٌ، وَلَيْسَ بِحَيْضٍ، فَإِذَا أَقْبَلَتْ حَيْضَتُكِ فَدَعِي الصَّلاَةَ، وَإِذَا أَدْبَرَتْ فَاغْسِلِي عَنْكِ الدَّمَ ثُمَّ صَلِّي)). قَالَ: وَقَالَ أَبِي: ((ثُمَّ تَوَضَّئِي لِكُلِّ صَلاَةٍ، حَتَّى يَجِيءَ ذَلِكَ الْوَقْتُ)).
[أطرافه 306، 320، 325، 331، تحفة 17196- 67/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad -yakni Ibnu Salam- berkata, telah menceritakan kepada kami Abu Mu'awiyah telah menceritakan kepada kami Hisyam bin 'Urwah dari Bapaknya dari
'Aisyah berkata, "Fatimah binti Abu Hubaiys datang menemui Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan berkata, "Wahai Rasulullah, aku adalah seorang wanita yang keluar darah istihadlah (darah penyakit) hingga aku tidak suci. Apakah aku boleh meninggalkan shalat?"
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam lalu menjawab: "Jangan, sebab itu hanyalah semisal keringat dan bukan darah haid. Jika datang haidmu maka tinggalkan shalat, dan jika telah terhenti maka bersihkanlah sisa darahnya lalu shalat."
Hisyam berkata, "Bapakku (Urwah) menyebutkan, "Berwudlulah kamu setiap akan shalat hingga waktu itu tiba."
-jika sebut rasulullah ,untuk panggil.
-jika rasulillah untuk
-darah istiadah tidak najis,kena solat
-masa darah haid ,jgn solat bila habis tempoh haid maka solatlah
-keluar darah istiadah tidak membatalkan solat.
4jenis kumpulan wanita bg menentukan hukum darah haid wanita
1.muktaadaah perempuan yg tak tahu waktu dtg haid dari awal lagi
2.muktadah,
Sebelum dia dpt istiadah ,dia telah tahu edah haidnya,sudah ada kebiasaanya
Fatimah binti abu ubaiy adalah wanita jenis ini.
3.mumayizah,perempuan yg dpt membezakan darah dia dgn rasa atau warna,boleh cam ada tanda
4.mutahayiroh,perempuan bingong melalui warna ,rasa dan edah dia pun tak tetap .
-hukuman untukmJenayah ada khilaf,tapi solat dah wajib bila haid.
-memberitahu eluk2 kenapa dtg haid,falsafah mandi wajib,supaya dia senang hati menghadapi hidup dgn penuh ketenangan.mempunyai nikmat anak2 ini besar maknanya ,jadi haid anugerah sebagai persediaan kemampuan menjadi ibu dan mandi adalah tanda syukur
Bab
باب غَسْلِ الْمَنِيِّ وَفَرْكِهِ وَغَسْلِ مَا يُصِيبُ مِنَ الْمَرْأَةِ:
Mencuci air mani dan mengeriknya dan mencuci yang terkena sesuatu dari faraj wanita
-samada mani lelaki atau perempuan mesti disucikan
-disucikan gonyoh,shj pun cukup.
-gonyoh tengah solat.
«229» حَدَّثَنَا عَبْدَانُ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَمْرُو بْنُ مَيْمُونٍ الْجَزَرِيُّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ يَسَارٍ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كُنْتُ أَغْسِلُ الْجَنَابَةَ مِنْ ثَوْبِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَيَخْرُجُ إِلَى الصَّلاَةِ، وَإِنَّ بُقَعَ الْمَاءِ فِي ثَوْبِهِ.
[أطرافه 230، 231، 232، تحفة 16135].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdan berkata, telah mengabarkan kepada kami 'Abdullah bin Al Mubarak berkata, telah mengabarkan kepada kami 'Amru bin Maimun Al Jazari dari Sulaiman bin Yasar dari
'Aisyah ia berkata, "Aku mencuci kain Nabi shallallahu 'alaihi wasallam sisa dari janabat, kemudian beliau keluar untuk shalat, sementara kainnya masih nampak basahnya."
«230» حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ قَالَ: حَدَّثَنَا يَزِيدُ قَالَ: حَدَّثَنَا عَمْرٌو عَنْ سُلَيْمَانَ قَالَ: سَمِعْتُ عَائِشَةَ (ح) وَحَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ قَالَ: حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مَيْمُونٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ يَسَارٍ قَالَ سَأَلْتُ عَائِشَةَ عَنِ الْمَنِيِّ يُصِيبُ الثَّوْبَ فَقَالَتْ كُنْتُ أَغْسِلُهُ مِنْ ثَوْبِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَيَخْرُجُ إِلَى الصَّلاَةِ وَأَثَرُ الْغَسْلِ فِي ثَوْبِهِ بُقَعُ الْمَاءِ.
[أطرافه 229، 231، 232، تحفة 16135].
Telah menceritakan kepada kami Qutaibah berkata, telah menceritakan kepada kami Yazid berkata, telah menceritakan kepada kami 'Amru -yaitu Ibnu Maimun- dari
Sulaiman bin Yasar berkata, aku mendengar 'Aisyah berkata. (dalam jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami Musaddad berkata, telah menceritakan kepada kami 'Abdul Wahid berkata, telah menceritakan kepada kami 'Amru bin Maimun dari Sulaiman bin Yasar berkata,
"Aku bertanya kepada 'Aisyah tentang mani yang mengenai pakaian. Ia lalu menjawab, "Aku pernah mencuci air mani dari pakaian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau lalu keluar untuk shalat sementara sisa cucian masih nampak pada pakaian beliau."
-air mani adalah najis,nabi dan rasul,haman dan qarun
-dlm quran,manusia dijadikan dari air dan ada hubungan persemendaan.
Junub tu najis/tidak suci sebab itu perlu bersuci. Sebab tu air mani ni najis.
باب إِذَا غَسَلَ الْجَنَابَةَ أَوْ غَيْرَهَا فَلَمْ يَذْهَبْ أَثَرُهُ:
9. Jika mandi janabah atau sejenisnya sedangkan bekasnya tidak hilang
«231» حَدَّثَنَا مُوسَى قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ قَالَ: حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مَيْمُونٍ قَالَ سَأَلْتُ سُلَيْمَانَ بْنَ يَسَارٍ فِي الثَّوْبِ تُصِيبُهُ الْجَنَابَةُ قَالَ قَالَتْ عَائِشَةُ كُنْتُ أَغْسِلُهُ مِنْ ثَوْبِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ يَخْرُجُ إِلَى الصَّلاَةِ وَأَثَرُ الْغَسْلِ فِيهِ بُقَعُ الْمَاءِ.
[أطرافه 229، 230، 232، تحفة 16135].
Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il Al Minqari berkata, telah menceritakan kepada kami 'Abdul Wahid berkata, telah menceritakan kepada kami
'Amru bin Maimun berkata, "Aku bertanya kepada Sulaiman bin Yasar tentang pakaian yang terkena janabat (mani), ia menjawab, "
'Aisyah pernah berkata, "Aku pernah mencuci air mani dari pakaian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, kemudian beliau keluar untuk shalat dan sisa cucian masih nampak pada pakaian beliau."
«232» حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ خَالِدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ قَالَ: حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مَيْمُونِ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ يَسَارٍ عَنْ عَائِشَةَ أَنَّهَا كَانَتْ تَغْسِلُ الْمَنِيَّ مِنْ ثَوْبِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ أَرَاهُ فِيهِ بُقْعَةً أَوْ بُقَعًا.
[أطرافه 229، 230، 231، تحفة 16135].
Telah menceritakan kepada kami 'Amru bin Khalid berkata, telah menceritakan kepada kami Zuhair berkata, telah menceritakan kepada kami 'Amru bin Maimun bin Mihran dari Sulaiman bin Yasar dari
'Aisyah, bahwa ia pernah mencuci air mani dari pakaian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, kemudian aku masih melihat bekas sisa cucian itu."
-membasuh menunjukan mani tu najis kali bg bukhari.,tetapi bg syafie tidak.
-tompokan air tu adalah tompokan air yg dibasuh.
Minit 1:15-1:17 najis.
Sesi 13 133
Air mani tidak membatalkan wuduk tapi berhadas besar
Air mazi dlm keadaan biasa batal wuduk
Kenapa air mazi tak batal wuduk?ada hikmat
Sesi 25
باب إِذَا غَسَلَ الْجَنَابَةَ أَوْ غَيْرَهَا فَلَمْ يَذْهَبْ أَثَرُهُ:
Bab 65 jika membasuh air mani atau selainnya tetapi kesanya tidak hilang
-jika masih ada kesan,boleh dibawa untuk solat
«231» حَدَّثَنَا مُوسَى قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ قَالَ: حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مَيْمُونٍ قَالَ سَأَلْتُ سُلَيْمَانَ بْنَ يَسَارٍ فِي الثَّوْبِ تُصِيبُهُ الْجَنَابَةُ قَالَ قَالَتْ عَائِشَةُ كُنْتُ أَغْسِلُهُ مِنْ ثَوْبِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ يَخْرُجُ إِلَى الصَّلاَةِ وَأَثَرُ الْغَسْلِ فِيهِ بُقَعُ الْمَاءِ.
[أطرافه 229، 230، 232، تحفة 16135].
Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il Al Minqari berkata, telah menceritakan kepada kami 'Abdul Wahid berkata, telah menceritakan kepada kami
'Amru bin Maimun berkata, "Aku bertanya kepada Sulaiman bin Yasar tentang pakaian yang terkena kesan janabat (mani), ia menjawab,
'Aisyah pernah berkata, "Aku pernah mencuci/membasuhnya air mani dari pakaian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, kemudian beliau keluar untuk shalat dan sisa cucian/tompokan2 air masih nampak pada pakaian beliau."
«232» حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ خَالِدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ قَالَ: حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مَيْمُونِ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ يَسَارٍ عَنْ عَائِشَةَ أَنَّهَا كَانَتْ تَغْسِلُ الْمَنِيَّ مِنْ ثَوْبِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ أَرَاهُ فِيهِ بُقْعَةً أَوْ بُقَعًا.
[أطرافه 229، 230، 231، تحفة 16135].
Telah menceritakan kepada kami 'Amru bin Khalid berkata, telah menceritakan kepada kami Zuhair berkata, telah menceritakan kepada kami 'Amru bin Maimun bin Mihran dari Sulaiman bin Yasar dari 'Aisyah, bahwa ia pernah mencuci air mani dari pakaian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, kemudian aku masih melihat bekas sisa cucian itu."
باب أَبْوَالِ الإِبِلِ وَالدَّوَابِّ وَالْغَنَمِ وَمَرَابِضِهَا:
Bab 66 Bab air Kencing unta dan binatang2 lain,air kencing kambing serta kandangnya.
Kitab toharoh 2,siapa dia dan pendapat dia.
-lebih jelas ,air kencing dan tahi binatang yg halal dimakan atau tidak halal dimakan,tidak najis,ibnu batol dan kirmani
-alasan nya bukhari menyebut air kencing unta dan binatang
Ibnu batal dan kirmani ,semua binatang
وَصَلَّى أَبُو مُوسَى فِي دَارِ الْبَرِيدِ وَالسِّرْقِينِ وَالْبَرِّيَّةُ إِلَى جَنْبِهِ فَقَالَ هَاهُنَا وَثَمَّ سَوَاءٌ.
Abu musa solat di darul barik dan ditempat2 yg ada tahi binatang sedang tanah lapang ada disebelahnya.
-Di darul barik دَارِ الْبَرِيدِ ada bermacam2 binatang.
-Dan abu musa yg kencing dlm botol tapi bermudah2 dalam soal ini.
-bukan nak suruh jadi pengotor ,tapi tengok keadaan yg masa tu ,mereka sangat rapat dgn binatang.
-anjing kencing dlm masjid,tidak disuruh cuci.
-kenapa dia solat ditempat seperti itu kenapa?Seperti jabir nak ajar ore yg tak reti.
-umumbalwa=sukar dielak.
-tapi tidak najis kerana umubalwa,tidak.
-paling berat syafie,paling ringan bukhari dan malik
Hadis yg sangat masyhur
«233» حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ قَالَ: حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ أَبِي قِلاَبَةَ عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَدِمَ أُنَاسٌ مِنْ عُكْلٍ أَوْ عُرَيْنَةَ، فَاجْتَوَوُا الْمَدِينَةَ، فَأَمَرَهُمُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِلِقَاحٍ، وَأَنْ يَشْرَبُوا مِنْ أَبْوَالِهَا وَأَلْبَانِهَا، فَانْطَلَقُوا، فَلَمَّا صَحُّوا قَتَلُوا رَاعِيَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَاسْتَاقُوا النَّعَمَ، فَجَاءَ الْخَبَرُ فِي أَوَّلِ النَّهَارِ، فَبَعَثَ فِي آثَارِهِمْ، فَلَمَّا ارْتَفَعَ النَّهَارُ جِيءَ بِهِمْ، فَأَمَرَ فَقَطَعَ أَيْدِيَهُمْ وَأَرْجُلَهُمْ، وَسُمِرَتْ أَعْيُنُهُمْ، وَأُلْقُوا فِي الْحَرَّةِ يَسْتَسْقُونَ فَلاَ يُسْقَوْنَ. قَالَ أَبُو قِلاَبَةَ فَهَؤُلاَءِ سَرَقُوا وَقَتَلُوا وَكَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ، وَحَارَبُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ.
[أطرافه 1501، 3018، 4192، 4193، 4610، 5685، 5686، 5727، 6802، 6803، 6804، 6805، 6899، تحفة 945- 68/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Harb berkata, telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid dari Ayyub dari Abu Qilabah dari Anas bin Malik berkata, "Beberapa orang (7orang,ada yg kata 8,1dr banu lain)dari 'Ukl atau 'Urainah datang ke Madinah, namun mereka tidak tahan dengan iklim Madinah hingga mereka pun sakit. Beliau lalu memerintahkan mereka untuk mendatangi unta susu dan meminum air seni dan susunya. Maka mereka pun berangkat menuju kandang unta (zakat), ketika telah sembuh, mereka membunuh pengembala unta Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan membawa unta-untanya. Kemudian berita itu pun sampai kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjelang siang. Maka beliau mengutus rombongan untuk mengikuti jejak mereka, ketika matahari telah tinggi, utusan beliau datang dengan membawa mereka. Beliau lalu memerintahkan agar mereka dihukum, maka tangan dan kaki mereka dipotong, mata mereka dicongkel/diselari besi panas, lalu mereka dibuang ke pada pasir yang panas. Mereka minta minum namun tidak diberi." Abu Qilabah mengatakan, "Mereka semua telah mencuri, membunuh, murtad/kufur setelah keimanan dan memerangi Allah dan rasul-Nya."
-air kencing unta untuk ubati penyakit busung.
-air kencing binatang yg dimakan tidak najis
-ada hadis ,allah tidak menjadikan najis sebagai ubat
-ada yg kata najis boleh dibuat ubat jika telah yakin boleh menyembuhkan.
-hukuman yg dikenakan adalah seperti/mumathalah fil qisas,yg telah mereka lakukan.
-bg abu hanifah,mumathalah dah mamsuh dan tak mungkin sama,kalu boleh sama/serupa baru boleh
-tidak ada hukuman bunuh balas melainkan dgn pedang sahaja.
-ni nabi buat sebagaimana penjahat.muthlah/menyiksa dilarang dlm islam,tetapi jika pembunuh telah melakukannya maka bolehla dilakukan.
-hukum asal tidak boleh menyiksa tetapi disebabkan mereka telah menyiksa orang lain maka siksaan balas boleh dibuat.
-harus menggunakan khidmat kiyafah untuk mengesan, ilmu keturunan,jejak langkah,tengok tpak kaki tapak tangan,tabiat orang,kerja apa.
Imam syafie lebih dlm ilmu kiyafah.cerita pergi jumpa kawan kalu tidak tukang kayu tukan jahit.dulu tukang kayu sekarang tukang jahit.ilmu firasat.
Cara kahwin orang jahiliah ,pasang bendera,10orang boleh pi dan bila mengandung ilmu kiyafah menentukan siapa bapa nya?
-Ilmu tapak tangan,tengok tangan tidak pembunuh tapi sudah dijatuhkan hukuman.nak buat macam mn.
-ilmu dna boleh juga membantu.
-setiap pemerintah mesti menjalankan hukuman allah ,jika telah pun melaksanakan hukuman bukan dari islam hak islam masih tidak lepas tetap berdosa.
Jangan sangka kerajaan telah lepas jika menjalankan undang2 yg bukan dari islam.
Tanggungjawab tidak selesai dgn hanya memberi pekerjaan.
Polis pun puashati dgn pukul,sedang masuk kemudian keluar balik.habis byk mn untuk pera sipenjenayah
«234» حَدَّثَنَا آدَمُ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو التَّيَّاحِ يَزِيدُ بْنُ حُمَيْدٍ عَنْ أَنَسٍ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي قَبْلَ أَنْ يُبْنَى الْمَسْجِدُ فِي مَرَابِضِ الْغَنَمِ.
[أطرافه 428، 429، 1868، 2106، 2771، 2774، 2779، 3932، تحفة 1693].
Telah menceritakan kepada kami Adam berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah berkata, telah mengabarkan kepada kami Abu At Tayyah Yazid bin Humaid dari Anas berkata, "Sebelum masjid dibangun, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam shalat di kandang kambing."
-boleh solat dikandang kambing ,sebab tidak najis.
-takwilan ,itu tempat yg akan didirikan masjid nabi ,bukhari tak terima
-ada yg kata kandang kambing tidak kotor ,ini tidak jelas.
-nak bg bg tau pernah dibuat ,bukan bermakna mesrti cari kandang kambing bila nak solat.
-ada sunnah yg tidak boleh diikut.tawaf naik unta.
Nabi buat haji sekali sahaja,umrah beberapa kali.unta nabi cerdik.cabut bulu ketiak,imam syafie tak buat sebab sakit tak pakai sebab sakit.unta sembelih ,imam abu hanifah tak boleh sembelih sambil berdiri sebagai nabi.ikut sunnah tengok juga ,jika tidak menyusahkan apalagi ia buka wajib.
Solat qasar ,solat khauf dlm surah ini juga.
Sesi 26.
Bab 67
باب مَا يَقَعُ مِنَ النَّجَاسَاتِ فِي السَّمْنِ وَالْمَاءِ:
Bab Najis yang jatuh ke dalam minyak sapi atau air
Najis itu boleh menjrejaskan atau tidak?
Air tu boleh buat bersuci?
Frkah dok ditajuk
وَقَالَ الزُّهْرِيُّ لاَ بَأْسَ بِالْمَاءِ مَا لَمْ يُغَيِّرْهُ طَعْمٌ أَوْ رِيحٌ أَوْ لَوْنٌ.
Azzuhri (muhamad bin muslim)berkata tak mengapa untuk menggunakan air untuk bersuci dan lain2selagi tidak berubah bau, rasa dan warna
Bukan bukhari sj yg berpendapt begitu.
Imam malik pun berpendapat begitu.
Ada yg Bergantung krpada jumlah air juga.
Kalu kurang dr 2kolah,tetap najis juga.ini pndapat syafie
Hanafi pula paling berat,lebih 2kolah,tepuk belah sini tak sampsi belah sana.
Mazhab zohiri ,air tak ubah jadi najis. Jika ubah bau,rasa dan bau.perubahan kena ketara
Malik,perubahan yg berlaku ,bau,rasa dan warna walaupun tak cukup 2 kolah seperti bukhari
Isyarat,minyak sapi bg makanan juga
Jatuh terus buang,tak najis ,tapi ada yg kata najis
وَقَالَ حَمَّادٌ لاَ بَأْسَ بِرِيشِ الْمَيْتَةِ.
Dan berkata hammad tidak mengapa dgn bulu binatang
Ini hammad bin abi sulaiman
Hammad bin Salah
Hammad bin Zaid
Hammad binAbi sulaiman ,tok guru abu hanifah
Manusia tak reti menilai,yg dah mati br nak dengar.
Tidak najis sebab tiada perubahan
Kulit kena samak,bulu tak payah.
Binatang yg tak halal yg mati.ramai ulamak guna.kalu najis tentu tak akan digunakan.
Syafie tak boleh,bukhari boleh
Perubahan ada ke ko tidak?jika tak berubah boleh
وَقَالَ الزُّهْرِيُّ فِي عِظَامِ الْمَوْتَى نَحْوَ الْفِيلِ وَغَيْرِهِ أَدْرَكْتُ نَاسًا مِنْ سَلَفِ الْعُلَمَاءِ يَمْتَشِطُونَ بِهَا، وَيَدَّهِنُونَ فِيهَا، لاَ يَرَوْنَ بِهِ بَأْسًا.
Dan berkata azzuhri kita boleh menggunakan tulang bintang menyikat rambut dr gading dan menyimpan minyak
وَقَالَ ابْنُ سِيرِينَ وَإِبْرَاهِيمُ وَلاَ بَأْسَ بِتِجَارَةِ الْعَاجِ.
Dan berkata ibnu sirin dan ibrahim an nakhai dan tidak mengapa berniaga gading gajah sebab tulang dan gading tidak najis.syafie dan hanafi kata najis.
Jual anjing boleh pun boleh sebab ada manfaat.
«235» حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ قَالَ: حَدَّثَنِي مَالِكٌ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنْ فَأْرَةٍ سَقَطَتْ فِي سَمْنٍ فَقَالَ: ((أَلْقُوهَا وَمَا حَوْلَهَا فَاطْرَحُوهُ. وَكُلُوا سَمْنَكُمْ)).
[أطرافه 236، 5538، 5539، 5540، تحفة 18065].
Telah menceritakan kepada kami Isma'il telah menceritakan kepadaku Malik dari Ibnu Syihab Az Zuhri dari Ubaidullah bin 'Abdullah
dari Ibnu 'Abbas dari Maimunah, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah ditanya tentang bangkai tikus yang jatuh ke dalam lemak (minyak samin). Maka Beliau menjawab: "Buanglah bangkai tikus itu ada apa yang ada di sekitarnya, lalu makanlah lemak kalian."
Jika minyak safi cair tak boleh dimakan
Byk kali dari ibnu abbas dan dari maimunah.
Masanik ,siapa punca dikalangan shabat,ibnu abbas atau maimunah.
Bg bukhari,masanik maimunah.bukan masanikn ibnu abbas
«236» حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: حَدَّثَنَا مَعْنٌ قَالَ: حَدَّثَنَا مَالِكٌ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ بْنِ مَسْعُودٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنْ فَأْرَةٍ سَقَطَتْ فِي سَمْنٍ فَقَالَ: ((خُذُوهَا وَمَا حَوْلَهَا فَاطْرَحُوهُ)). قَالَ مَعْنٌ حَدَّثَنَا مَالِكٌ مَا لاَ أُحْصِيهِ يَقُولُ: عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ.
[أطرافه 235، 5538، 5539، 5540، تحفة 18065].
Telah menceritakan kepada kami 'Ali bin 'Abdullah berkata, telah menceritakan kepada kami Ma'n berkata, telah menceritakan kepada kami Malik dari Ibnu Syihab dari Ubaidullah bin 'Abdullah bin 'Utbah bin Mas'ud dari
Ibnu 'Abbas dari Maimunah, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah ditanya tentang bangkai tikus yang jatuh ke dalam lemak (minyak samin). Beliau lalu menjawab: "Buanglah bangkai tikus itu dan lemak yang ada di sekitarnya."
Ma'n berkata, telah menceritakan kepada kami Malik -apa yang aku tidak bisa menghitungnya- ia berkata dari Ibnu 'Abbas dari Maimunah."
«237» حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنْ هَمَّامِ بْنِ مُنَبِّهٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((كُلُّ كَلْمٍ يُكْلَمُهُ الْمُسْلِمُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَكُونُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَهَيْئَتِهَا إِذْ طُعِنَتْ، تَفَجَّرُ دَمًا، اللَّوْنُ لَوْنُ الدَّمِ، وَالْعَرْفُ عَرْفُ الْمِسْكِ)).
[طرفاه 2803، 5533، تحفة 14681].
Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Muhammad berkata, telah mengabarkan kepada kami 'Abdullah berkata, telah mengabarkan kepada kami Ma'mar dari Hammam bin Munabbih
dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Setiap luka yang didapatkan seorang Muslim di jalan Allah, maka pada hari kiamat keadaannya seperti saat luka tersebut terjadi. Warnanya warna darah dan harumnya sewangi kasturi.
Kenapa tentang luka?kenapa letak kat sini?
Bukhari Nak hujjah,darah tak najis,tak allah memuliakan dgn benda najis.
Kasturi,asalnya darah,tapi dah berubah.maka tidak najis.
Napoh seperti kancil tiada tanduk.kasturi dok dinafah /kandi.jarum cucuk dibawan putih ,kemudian cucuk pula nafoh tu jika tak bau apa3 itu adalah asli.jika busuk bukan asli.,
Kasturi adalah barang dunia dan berasal dari darah.
Sifat najis bau busuk,kasturi bau wangi jadi darah syuhada jelas tidak najis
Dah proses jadi benda lain,boleh digunakan.
Yg menajiskan adalah sifat2 najis.jika sifat najis tiada maka sudah tak najis
Hukum sesuatu benda berubah dengan perubahan sifatnya
Darah syuhada berubah dari yg hanyir dan menakutkan berubah menjadi harum wangi dan membanggakan.dan satu anugerah yg mulia dr allah
Suatu kaedah,Pembalasan adalah mengikut jenis amal sesaorang dipadang mahsyar.
Mati syahid tidak dimandi atau dikafankan.
Kemudahan ketika mati dlm perang ,tiada mandi dan kafan.
Ada yg kata solat jenazah pun tiada bg yg mati syahid makrokah/dalam medan perang.ini supaya bila bangkit dlm rupa yg asal.
Mati kerana apa?
Gaji,zaman umar pun di beri gajibuntuk tentera.
Kenapa bw bukhari bw yg kasturi?
Kasturi tidak najis.
Bab 68
باب الْبَوْلِ فِي الْمَاءِ الدَّائِمِ:
Bab Kencing pada air yang tergenang
-air kencing orang.
-syafie,setitik pun dh najis.
-bg bukhari jika berubah ,jika tak berubah tidak najis,dgn demsts2 masuk najis ,tidak najis.
«238» حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ قَالَ: أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو الزِّنَادِ أَنَّ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ هُرْمُزَ الأَعْرَجَ حَدَّثَهُ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: ((نَحْنُ الآخِرُونَ السَّابِقُونَ)).
[أطرافه 876، 896، 2956، 3486، 6624، 6887، 7036، 7495، تحفة 13744- 69/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Abu Al Yaman berkata, telah mengabarkan kepada kami Syu'aib berkata, telah mengabarkan kepada kami Abu Az Zinad bahwa 'Abdurrahman bin Hurmuz Al A'raj menceritakan kepadanya, bahwa ia mendengar
dari Abu Hurairah mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Kita adalah orang yang datang terakhir dan akan menjadi yang pertama pada hari kiamat."
-yg terakhir dtg dan pertama msuk syurga ,apa kaitan dgn kencing diair tenang?
«239» وَبِإِسْنَادِهِ قَالَ: ((لاَ يَبُولَنَّ أَحَدُكُمْ فِي الْمَاءِ الدَّائِمِ الَّذِي لاَ يَجْرِي، ثُمَّ يَغْتَسِلُ فِيهِ)).
[تحفة 13742].
Masih dari jalur periwayatan yang sama dengan hadits sebelumnya dari Abu Hurairah). Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jangan sekali-kali salah seorang dari kalian kencing pada air yang tidak mengalir, lalu mandi darinya."
Imam bukhari terima sekali.ambil dari kitab abu hurairah. Tapi ada yg masih tak puas hati.
Jgn fikir kita seorang yg akan kencing,nanti orang lain juga akan kencing menyebabkan ada satu masa air itu akan berubah menjadi najis.jadi jgn mulakan.
يَغْتَسِلُ=lam baris bawah jadi
ثُمَّ يَغْتَسِلُ فِيهِ)). jgn sekali kencing dan jgn mandi
Jgn pukul bini seperti hamba,tapi bila nak tidur dia dah tak mahu.jgn buat sesuatu yg merugikan diri kita sendiri.jangan kencing dlm air dan kmdn kita nak tidur dgn dia dah tak mahu
Sesi 27
Bab 69
باب إِذَا أُلْقِيَ عَلَى ظَهْرِ الْمُصَلِّي قَذَرٌ أَوْ جِيفَةٌ لَمْ تَفْسُدْ عَلَيْهِ صَلاَتُهُ:
Apabila diletakkan kotoran/bangkai ke atas punggung orang yang sedang shalat maka shalatnya tidak batal
-bab berkenaan wuduk dan berwuduk dan najis
-ini adalah perkara berat bg yg tak biasa sebab letak bangkai atas belakang tetapi tak batal solat
-bukan nak menggalakan sesorang menjadi pengotor,tetapi untuk memberitahu tidak batal solat.
Menurut bukhari jika najis mengenai tubuh semasa solat,dia perlu meneruskan solat
-jika tahu ada najis sebelum maka solat tak boleh
Ibtida=mula
Jika ada najis tak boleh mula solat
-memangnya berselisih jenis2 najis
-air mazi,air mani najis,bg bukhari najis,bg yg lain tidak najis
- memulakan atau meneruskan adalah dua perkara yg berbeza
-tak boleh bermudah2 membatalkan solat.
-Syafie dan ahmad perlu mengulangi solatnya.kalu terlepas waktu kena qoda/ulang.hanafi pun sama kena ulang dlm waktu
-bg malik kena ulang jika dlm waktu jika habis waktu tak payah qodak,imam bukhari tak perlu dalil tajuk bab ini.
Pendapat bukhari sama dgn al auzai
- bukan bangkai ,tak mungkin sebab orang kafir yg sembelih
-kalu batal ,kenapa nabi teruskan solat?
Iman bukhari tak terima pendapat yg kata nabi tak tahu apa yg diletak atas belakang nabi.
-yg syafei,ini solat sunat dan tak perlu ganti
-yg hanafi ,yg sunat bila dah mula kena buat balik jika tak sah.tapi nabi tak buat balik
وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ إِذَا رَأَى فِي ثَوْبِهِ دَمًا وَهُوَ يُصَلِّي وَضَعَهُ وَمَضَى فِي صَلاَتِهِ.
Ibnu umar jika darah pada kainnya ketika sedang bersolat akan membuangnya dan akan terus bersolat.
وَقَالَ ابْنُ الْمُسَيَّبِ وَالشَّعْبِيُّ إِذَا صَلَّى وَفِي ثَوْبِهِ دَمٌ أَوْ جَنَابَةٌ أَوْ لِغَيْرِ الْقِبْلَةِ أَوْ تَيَمَّمَ، فَصَلَّى ثُمَّ أَدْرَكَ الْمَاءَ فِي وَقْتِهِ، لاَ يُعِيدُ.
Dan ibnu assyakbi berkata jika seaorang itu bersolat sedangkan pada kainnya ada darah atau kesan janabah atua dia memandang bukan kearah kiblat atau bertayamun atau bersolat kemudian dia mendapat airdlm waktu solat berkenaan dalm semua masalah itu tidak perlu di ulanginya solat itu.
-semasa solat bila orang bg tau kiblat salah ,kita tak boleh degil kena tukar semasa itu juga solat yg dah dibuat itu tak payah ulang.
-ini kitab wuduk,kenapa dia dok cakap pasal solat apa kena mengena?
Adakah wajar ?
Air yg suci jadi najis apabila berubah,tapi kalu tak berubah tak jadi najis.dan air yg tak cukup 2kolah masuk najis walaupun tak berubah warna rasa ,bau bg yg kata najis.macam mn dgn pendapat bukhari ,dgn sebab tu ia bw hadis ni .itu lah kaitannya.ada kalanya kesan itu terus berlaku ,ada kala kesannya lama kemudian baru dirasai.
Dah najis dok atas belakang ,tetapi tak batal solat.begitulah juga najis yg masuk dlm air kalu tak berubah tak jadi najis .
«240» حَدَّثَنَا عَبْدَانُ قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبِي عَنْ شُعْبَةَ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ عَنْ عَمْرِو بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ بَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَاجِدٌ (ح) قَالَ وَحَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ عُثْمَانَ قَالَ: حَدَّثَنَا شُرَيْحُ بْنُ مَسْلَمَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ يُوسُفَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ: حَدَّثَنِي عَمْرُو بْنُ مَيْمُونٍ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ مَسْعُودٍ حَدَّثَهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُصَلِّي عِنْدَ الْبَيْتِ، وَأَبُو جَهْلٍ وَأَصْحَابٌ لَهُ جُلُوسٌ، إِذْ قَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ أَيُّكُمْ يَجِيءُ بِسَلَى جَزُورِ بَنِي فُلاَنٍ فَيَضَعُهُ عَلَى ظَهْرِ مُحَمَّدٍ إِذَا سَجَدَ فَانْبَعَثَ أَشْقَى الْقَوْمِ فَجَاءَ بِهِ، فَنَظَرَ حَتَّى إِذَا سَجَدَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَضَعَهُ عَلَى ظَهْرِهِ بَيْنَ كَتِفَيْهِ وَأَنَا أَنْظُرُ، لاَ أُغَيِّرُ شَيْئًا، لَوْ كَانَ لِي مَنْعَةٌ. قَالَ فَجَعَلُوا يَضْحَكُونَ وَيُحِيلُ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ، وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَاجِدٌ لاَ يَرْفَعُ رَأْسَهُ، حَتَّى جَاءَتْهُ فَاطِمَةُ، فَطَرَحَتْ عَنْ ظَهْرِهِ، فَرَفَعَ رَأْسَهُ ثُمَّ قَالَ: ((اللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِقُرَيْشٍ)). ثَلاَثَ مَرَّاتٍ، فَشَقَّ عَلَيْهِمْ إِذْ دَعَا عَلَيْهِمْ- قَالَ وَكَانُوا يُرَوْنَ أَنَّ الدَّعْوَةَ فِي ذَلِكَ الْبَلَدِ مُسْتَجَابَةٌ- ثُمَّ سَمَّى: ((اللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِأَبِي جَهْلٍ، وَعَلَيْكَ بِعُتْبَةَ بْنِ رَبِيعَةَ، وَشَيْبَةَ بْنِ رَبِيعَةَ، وَالْوَلِيدِ بْنِ عُتْبَةَ، وَأُمَيَّةَ بْنِ خَلَفٍ، وَعُقْبَةَ بْنِ أَبِي مُعَيْطٍ)). وَعَدَّ السَّابِعَ فَلَمْ يَحْفَظْهُ قَالَ فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ، لَقَدْ رَأَيْتُ الَّذِينَ عَدَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَرْعَى فِي الْقَلِيبِ قَلِيبِ بَدْرٍ.
[أطرافه 520، 293
Telah menceritakan kepada kami 'Abdan berkata, telah mengabarkan kepadaku Bapakku dari Syu'bah dari Abu Ishaq
dari 'Amru bin Maimun dari 'Abdullah berkata, "Ketika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sedang sujud, beliau mengucapkan. (dalam jalur lain disebutkan) Dan telah menceritakan kepadaku Ahmad bin 'Utsman berkata, telah menceritakan kepada kami Syuraih bin Maslamah berkata, telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Yusuf dari Bapaknya dari Abu Ishaq berkata, telah menceritakan kepadaku '
Amru bin Maimun bahwa 'Abdullah bin Mas'ud menceritakan kepadanya, bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam shalat di dekat Ka'bah sementara Abu Jahal dan teman-temannya duduk di dekat beliau. Lalu sebagian mereka berkata kepada sebagian yang lain, 'Siapa dari kalian yang dapat mendatangkan isi perut (jerohantembuni) unta milik bani fulan, lalu ia letakkan di punggung Muhammad saat dia sujud? ' Maka berangkatlah orang yang paling celaka/malang dari mereka, ia lalu datang kembali dengan membawa kotoran/tembuni unta tersebut. Orang itu lantas menunggu dan memperhatikan, maka ketika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam sujud kotoran itu ia letakkan di punggung beliau di antara kedua pundaknya/dua belikatnya. Sementara aku hanya bisa melihatnya tidak bisa berbuat apa-apa.Duh, sekiranya aku bisa mencegah! ' Abdullah bin Mas'ud melanjutkan kisahnya, "Lalu mereka pun tertawa-tawa dan saling menyindir satu sama lain sedang Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dalam keadaan sujud, beliau tidak mengangkat kepalanya hingga datang Fatimah. Fatimah lalu membersihkan kotoran itu dari punggung beliau, setelah itu baru Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengangkat kepalanya seraya berdo'a: "Ya Allah, aku serahkan (urusan) Quraisy kepada-Mu." Sebanyak tiga kali. Maka do'a tersebut membuat mereka ketakutan." 'Abdullah bin Mas'ud meneruskan,
"Sebab mereka yakin bahwa do'a yang dipanjatkan tempat itu akan diterima. Kemudian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menyebut satu persatu nama-nama mereka: "Ya Allah, aku serahkan (urusan)
Abu Jahal kepada-Mu,
'Utbah bin Rabi'ah,
Syaibah bin Rabi'ah,
Al Walid bin 'Utbah,
Umayyah bin Khalaf dan
'Uqbah bin Abu Mu'aith."(orang yg letak tembuni atas belakang nabi dan dibunuh oleh nabi sendiri)
Dan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menyebut yang ke tujuh tapi aku lupa." 'Abdullah bin Mas'ud berkata, "Sungguh aku melihat orang-orang yang disebut Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tersebut, terbantai/mati bergelimpangan di pinggiran lembah Badar (dalam perang Badar)."
-orang yg melakukan/ terlibat secara langsung adalah orang yg paling celaka.walaupun orang lain yg mengarahkan.
-sebab kerana dialah perancangan itu berlaku,cukup berat terhadap orang yg buat tu.
Abdullah bin masud orang luar
Fatimah yg tolong dah lebih dr 10tahun.ada yg kata fatimah lahir selepas5tahun kenabian adalah tidak berul dan hadis ini dalilnya.
Doa di mekah adalah mustajab
Apalagi nabi terkenal dgn jujur
Abu Jahal dibunuh oleh amar bin aljamuh
'Uqbah bin Abu Mu'aith."(orang yg letak tembuni atas belakang nabi dan dibunuh oleh nabi sendiri di berhampiran madinah)
Umarah bin al walid adalah orang ibnu masud tak ingat namanya yg ke7, mati dihabasyah setelah gila kena sihir kerana menganggu isteri pemerintah disana dizaman umar
Bab 70
باب الْبُزَاقِ وَالْمُخَاطِ وَنَحْوِهِ فِي الثَّوْبِ:
Ludah, hingus dan yang sejenisnya(seperti kahak,air mata) bila mengenai pakaian/kain
-perkara2 yg Kena pada kita semasa solat tidak kotor dr segi syarak.
-kotor pada uruf kalu masuk dalam air tidak najis dan tidak membatalkan solat.
-pah eluk ke ludah?memang tak eluk tapi tidak najis.
-orang yg kita sayang mungkin tak jijik.
قَالَ عُرْوَةُ عَنِ الْمِسْوَرِ وَمَرْوَانَ خَرَجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ زَمَنَ حُدَيْبِيَةَ فَذَكَرَ الْحَدِيثَ. وَمَا تَنَخَّمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نُخَامَةً إِلاَّ وَقَعَتْ فِي كَفِّ رَجُلٍ مِنْهُمْ فَدَلَكَ بِهَا وَجْهَهُ وَجِلْدَهُ.
[تحفة 11250، 11270- 70/ 1].
Urwah meriwayatkan miswar dan marwan telah keluar dizaman hudaibiyah dia menyebutkan hadis tidak nabi saw mengeluarkan kahak melalui melainkan kahaknya itu terjatuh diatas telapak tangan salah seorang dari mereka lalu terus menyapu dimuka dan kulitnya.
-ini imam bukhari nak bg tau kahak tak najis .
-ini nak ajar taksub ke?tidak ini semasa orang kafir dtg nak tengok nabi dgn pengikutnya
Kahak disambut oleh sahabat bukan sentiasa berlaku ,ini cuma "politik "sahabat shj.
- ini dibiarkan nabi,ini menunjukkan kahak bukan najis.
-ummu sulaim kikis peluh nabi,tak jijik sebab nabi orang amat disayangi,apa lagi nabi seorang yg kacak dan pembersih.dan boleh berlaku kahak sudah berubah .
Nabi muhamad tak suka orang jadi hamba pada dia hatta berdiri ketika dia dtg .
Meludah semasa solat,menunjukan boleh dan air ludah tidak najis.nabi ajar ludah belah kiri dan kambus dlm pasir dlm masjid .kita tak boleh sebab lantai masjid kita tidak pasir.
Mazhab ahmad ,cuci spek masa solat pun boleh.
Siapa marwan?
Kenapa diambil dr marwan kerana marwan dikatakan orang jahat?
Jadi Bukhari dah bg tau dlm kitab kabir ,marwan seorang yg baik.
Usman bg tanah fadak kepada marwan yg pernah diminta oleh fatimah.ini adalah fitnah.
Marwan (kerajaan bani ummayah)menantu saidina usman
Marwan berumur 8th ketika nabi wafat.tapi tidak dikatakan sahabat.
Tak mungkin usman pilih jadi menantu orang yg sembarangan
Ummu abbad alkubra anak usman
Abdul malik bin marwan
Walik bin abdul malik.
Orang yg memburukkan marwan adalah ingin memburukan usman sebenarnya.
Marwan sumpah ali,itu adalah karut semata2.
Ketika nabi saw wafat ,marwan umur 8th
Ramlah bt ali bernikah dgn muawiyah bin marwan
Ali berbisan dgn marwan. Takkan orang rampas harta nenek mereka sanggup berbisan.
Zainab bin hassan bin ali kahwin dgn cucu marwan
Sejarah sudah diselewengkan tentang marwan.
Nafisah bt zaid bin hasan bin ali bernikah dgn abdul malik bin marwan.
Kelayakan marwan meriwayatkan hadis usman,ali.
Yang meriwayatkan darinya sah bin sahl
Jika tidak eluk mereka tak mungkin meriwayatkannya
«241» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ حُمَيْدٍ عَنْ أَنَسٍ قَالَ بَزَقَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي ثَوْبِهِ. طَوَّلَهُ ابْنُ أَبِي مَرْيَمَ قَالَ: أَخْبَرَنَا يَحْيَى بْنُ أَيُّوبَ حَدَّثَنِي حُمَيْدٌ قَالَ: سَمِعْتُ أَنَسًا عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
[أطرافه 405، 412، 413، 417، 531، 532، 822، 1214، تحفة 674، 790].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Yusuf berkata, telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Humaid dari
Anas bin Malik berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam meludah di dalam kainnya." Abu 'Abdullah berkata, "Hadits ini disebutkan secara panjang lebar oleh Ibnu Abu Maryam. Ia berkata, telah mengabarkan kepada kami Yahya bin Ayyub telah menceritakan kepadaku Humaid berkata, aku mendengar Anas dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam."
Sesi 28
Bab 71
باب لاَ يَجُوزُ الْوُضُوءُ بِالنَّبِيذِ وَلاَ الْمُسْكِرِ:
Bab Tidak harus berwuduk menggunakan nabiz iaitu air rendaman buah kurma kering lain2 rendaman buah kering dgn sesuatu yang dapat memabukkan
وَكَرِهَهُ الْحَسَنُ وَأَبُو الْعَالِيَةِ.
Al Hasan dan Abul Aliah tidak suka menggunakanya
وَقَالَ عَطَاءٌ التَّيَمُّمُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ الْوُضُوءِ بِالنَّبِيذِ وَاللَّبَنِ.
Atoq berkata tayamun lebih aku suka berwuduk menggunakan nabiz dan susu
Benda yg dimasukkan dlm air ada 2jenis
1.kotor atau najis air sedikit atau byk akan menjadi kotor atau najis
2.yg bersih dan suci dan terbahagi 2 juga
a)yg menjijikan dan kotor pada uruf
b)yg bersih dan suci dan tidak menjijikan pada semua orang
Sekarang yg b)dibincangkan.
Jika air itu masih air maka ia boleh digunakan tetapi jika ia telah dikaitkan dgn sesuatu yg memasukinya contoh nabiz ia tidak boleh digunakan untuk bersuci.
Inilah mazhab imam bukhari,malik,syafie,ahmad dan jumhur ulamak. Dgn bab ini juga bukhari secara terang2an menolak pendapat golongan yg berpendapat boleh berwuduk atau bersuci dgn nabiz iaitu abu hanifah dan hasan basri,al auzai ,ishak,ikrimah dll.
Susunan perbincangan bukhari.
Ini perbincangan tentang air dan najis.juga perbincngan tentang wuduk atau toharoh
Imam bukhari berbeza kata darah yg keluar selain dr 2 jln tidak najis,juga berbeza dgn kata mani dan mazi najis, air tidak menjadi najis kalu tak berubah
Imam abu hanifah ahmad,syafie kata tak najis mani dan mazi
Syafie dan ahmad jika lebih 2kolah tak najis?
Kalu tiada air baru boleh tayamun.
Air yg bercampur dgn benda suci dan telah berubah maka ianya tidak menyucikan.
«242» حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ قَالَ: حَدَّثَنَا الزُّهْرِيُّ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ عَائِشَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((كُلُّ شَرَابٍ أَسْكَرَ فَهُوَ حَرَامٌ)).
[طرفاه 5585، 5586، تحفة 17764].
Telah menceritakan kepada kami 'Ali bin 'Abdullah berkata, telah menceritakan kepada kami Sufyan berkata, telah menceritakan kepada kami Az Zuhri dari Abu Salamah
dari 'Aisyah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Setiap minuman yang memabukkan adalah haram."
Apa itu Nabiz?
Ada 2jenis:
1.Arak
2.Rendaman air dgn buah tertentu.
Bolehkah dibuat berwuduk ?
Jika arak tentu tak boleh.dan adakah nabiz pun sudah tak boleh?
Nabiz dijadikan dari air yg dicampur untuk menghilang rasa payau air yg digunakan dikalangan orang arab dizaman nabi.dari sini jika air dicampur klorin ,boleh ke digunakan untuk wuduk?
Nabiz tidak sama dgn arak.Jika nabiz ini arak kenapa nabi pernah minum nabiz?umar pun minum nabiz selepas ditikam sebelum mati.tentu nabiz ini bukan dgn makna arak.nabiz adalah sesuatu yg halal.yg kata nabiz boleh dbuat wuduk adalah abu hanifah,hasan basri,al auzai ,ishak,ikrimah dll. Bg abu hanifah kata yg boleh adalah yg direndam dgn kurma kering syarat tidak memabukan,tiada air lain,bukan tempat dia bermukim.alauzai kata semua rendaman buah boleh tiada syarat.
Dlm perjlnan nabi berjumpa jin ,nabi minta air dr ibnu masud.air yg ada adalah yg yg telah direndam dgn kurma kering.dan nabi telah gunakan air itu untuk berwuduk.
Ini buah kurma yg halal dan air ini boleh menyucikan.hadis ini yg dipakai oleh abu hanifah.kenapa jumhur tak pakai hadis ni?ada yg kata hadis ini tak sahih kerana diriwayat oleh zaid yg majhul.hadis ini dhoif.dan bukhari buat tajuk hadis dhoif sebagai tajuk bab disini.
Tokoh mazhab abu hanifah,penulis kitab umdatul qarin yg ditulis selepas kitab fatul bari mengatakan Ibnu masud menjawab soalan nabi. Ada yg kata nabi jumpa jin tu byk kali.
Imam Abu hanifah sempat jumpa sahabat.lmam malik sempat jumpat tabiin.syafie dan ahmad sempat jumpa tabiin tabiin.
Abu hanifah telah menarik balik kebolehan berwuduk dgn nabiz.dan nabiz yg boleh digunakan itu adalah nabiz yg cair sahaja.
Dgn inilah air paip yg bercampur klorin boleh digunakan berwuduk
Tiada ulasan:
Catat Ulasan