Rabu, Ogos 24, 2016

Sahih bukhari :kitab mandi sesi 8

Sesi 8
1/12

Tarjemah dlm bhs arab dgn 3makna:
1.Terjemahan
2.Biografi,latar belakang kehidupan
3.Tajuk bab,jamaknya tarojim(bukan tarojum)
Tarjemah Bukhari sangat penting.
Jadi ada buku yg bincang tajuk bab.apa maksudnya dan kenapa di dahulukan dgn tajuk ??

Yg terbaik Syeikh mohamad Zakaria bin Yahya,syeihkul hadis di India ,sangat hebat Dr segi hadis  buat kitab Syarah tajuk bab sebyk 5jilid dan habis perbahasan tentang tajuk bab .
Ramai juga orang lain buat tapi tak sempat habis.
Ibnu Khaldun terhutang budi dgn Bukhari ,dan separuh pun belum bayar tentang tajuknya.
Sebab itu pun penting perbahasan tajuk bab kitab bukhari

باب غَسْلِ الْمَذْيِ وَالْوُضُوءِ مِنْهُ:
Bab membasuh mazi dan berwuduk kerananya.

Makna Basuh غَسْلِ
Baris bwh makna mandi
Mazyi الْمَذْيِatau al mazi juga boleh tak salah.

Mahram,yg haram dikahwini
Muhrim ,orang yg memakai ihram

Bahagi dua,Yg pertama,Basuh air mazi
Yg kedua ambil wuduk kerananya.

2/12
Bukhari Mahu mengisyaratkan beberapa perkara dari tajuknya.
1.Air mazi adalah najis
2.najis ini hanya dapat dihilangkan dgn basuh dgn air
3.keluar mazi hukum batal wuduk.jadi bila keluar kena wuduk balik.jika mandi dan tidak niat wuduk tak boleh.
4.yg perlu dibasuh adalah bhg yg kena air mazi.
Bg zohiriah kena basuh zakar dan batu jika keluar mazi.
Jumhur hanya tempat yg kena.
5.ada kata kena percepatkan ambil wuduk,dan imam bukhari nak tolak pendapat ini,bg Bukhari tiada hadis dipercepatkan berwuduk setelah keluar mazi.
Disini disebut lelaki shj.adakah untuk lelaki shj?
Walaupun lafaz(hukum) untuk lelaki tetapi juga untuk perempuan kecuali ada dalil lain yg mengkhususkan untuk lelaki tau perempuan  shj.jika tiada digunakan untuk semua.jadi perempuan juga keluar mazi.

3/12
DiPakai atau diguna(mazi keluar kena basuh dan kena ambil wuduk balik) secara umum,lelaki dan perempuan
Kata2 ulama,lelaki keluar mazi dan perempuan keluar tukzi(sama seperti mazi bg lelaki)
3cecair yg keluar  melalui qubul:

1.Mazi(keluar ketika syok)najis dan kena berwuduk semula.tiada kepuasan.keluar sebelum mani keluar.saluran air kencing.untuk menghilang air kencing air mazi keluar.untuk membersih dan menyelamatkan benih manusia,itulah hikmah manusia.

2.Wadi, tidak najis dan tidak batal wuduk.bila letih atau bekerja keras.warnanya keruh.

3.Mani,wuduk tak batal tapi kena mandi .ada nikmat dan kepuasan.bg pendapat mani najis seperti mazi,batal wuduk.

4/12
Hikmat mandi setelah keluar mani,menyatakan kesyukuran .

Untuk menghilang mazi hanya dgn air.
Boleh guna tisu jika tiada air.
Membersihkan,makna wuduk yg kedua
«269» حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ قَالَ: حَدَّثَنَا زَائِدَةُ عَنْ أَبِي حَصِينٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ عَلِيٍّ قَالَ كُنْتُ رَجُلاً مَذَّاءً فَأَمَرْتُ رَجُلاً أَنْ يَسْأَلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِمَكَانِ ابْنَتِهِ فَسَأَلَ فَقَالَ: ((تَوَضَّأْ وَاغْسِلْ ذَكَرَكَ)).
[طرفاه 132، 178، تحفة 10178].

Telah menceritakan kepada kami Abu Al Walid berkata, telah menceritakan kepada kami Za'idah dari Abi Hushain dari Abu 'Abdurrahman dari 'Ali berkata,: "Dulu aku adalah seorang yang sering mengeluarkan madzi. Maka aku minta seseorang untuk bertanya kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam. karena kedudukan putri Beliau shallallahu 'alaihi wasallam. Maka orang itu bertanya, lalu Jawab Nabi shallallahu 'alaihi wasallam.: "Baginya wudlu' dan mencuci kemaluannya".

🌾karena kedudukan putri Maksudnya dia malu,
Hadis yg diriwayatkan dari Saidina Ali.
Hadis Ali radiahuanhu atau karomahllahuwajha.
Ali alaihisallam salah,ini pakatan jahat Syiah dan merupakan fitnah.
Jika alaihissalam macam nabi la.menunjukan Ali lebih dari sahabat2 yg lain.
Bg aswj,tiada alaihisallam untuk sahabat.ianya hanya untuk nabi.

5/12
Perkahwinan adalah tanggungjawab,jika jahil macam mn?

Dari segi makna tak salah,tapi itu khusus untuk nabi.begitu juga azzawajalla hanya khusus untuk Allah.

Ali berkata,: "Dulu aku adalah seorang yang sering mengeluarkan madzi.

Tidak boleh kata, keluar mazi sebab kuat nafsu.p adahal tidak.
Dikaitkan dgn tongkat Ali pula.patut tukar nama pokok tu yg jadi khurafat.dikaitkan lagi pula dgn kacip Fatimah.

Syiah nak lawan aswj,jadi bg Syiah keluar mazi tak batal wuduk walaupun meleleh ketumit.
Bahkan pedoman Syiah jika tiada orang alim Syiah,maka tengok aswj maka hukum bg Syiah adalah mencanggahinya.itulah ajaran Syiah. begitu sekali permusuhan Syiah dgn aswj.

Ali sangat malu kepada nabi,jadi dia minta orang tanya,yg pentingnya kena  tanya.kena jaga adab.
adakah pahlawan tak boleh sakit???
Sesuatu yg boleh dapat dgn yakin kita ambil jln zann sudah memadai.
Juga pengajaran menjaga adab tapi tetap bertanya .

6/12
Tanya sendiri ,adalah yakin.
Suruh orang lain tanya kurang yakin/ zann(berat belah betul) tapi boleh.

Jika berat belah tak yakin waham.
Kurang lagi jahil.
Byk dlm hidup ini cuma zann.untuk yakin agak susah.tapi telah memadai.

7/12
Saya dan dia masuk ke bilik,
dan ,yg penting kedua2nya masuk.
Jadi sebut kemudian bukan bererti yg dulu dibuat dulu
"Baginya wudlu' dan mencuci kemaluannya".
Wa atau dan bukan menunjukkan tertib.
Adakah yg dulu maksud dulu.?bahasa Arab tidak,dan adakah mesti berturut2? Juga tidak.

Ada Pendapat Air mazi=air mani,jadi tidak najis.
Ini masalah ijtihad.adakah pendapat lama tak kemas??tidak bukan begitu.sebab mereka ada dalil.ijtihah baru mungkin lebih baik.dan kita patut ambil pendapat yg lebih baik dan paling kuat.

Boleh dan kena basuh kemaluan

8/12
Bab orang memakai wangi2an dan kesan(bau atau warna,) itu masih ada
باب مَنْ تَطَيَّبَ ثُمَّ اغْتَسَلَ وَبَقِيَ أَثَرُ الطِّيبِ:

«270» حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُنْتَشِرِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ عَائِشَةَ فَذَكَرْتُ لَهَا قَوْلَ ابْنِ عُمَرَ مَا أُحِبُّ أَنْ أُصْبِحَ مُحْرِمًا أَنْضَخُ طِيبًا. فَقَالَتْ عَائِشَةُ أَنَا طَيَّبْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ طَافَ فِي نِسَائِهِ ثُمَّ أَصْبَحَ مُحْرِمًا.
[طرفه 267، تحفة 17598].

Telah menceritakan kepada kami Abu AN-Nu'man berkata, telah menceritakan kepada kami Abu 'Awanah dari Ibrahim bin Muhammad bin Al Muntasyir dari bapaknya: "Aku bertanya kepada 'Aisyah radliallahu 'anhu lalu aku ceritakan tentang ucapan Ibnu 'Umar radliallahu 'anhu yang mengatakan: "aku tidak suka bila berpakaian ihram juga memakai wewangian". Maka 'Aisyah radliallahu 'anhu berkata,: "Sungguh aku pernah memberikan wewangian kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. lalu Beliau mendatangi isteri-isterinya. Kemudian Beliau mengenakan pakain ihram"

«271» حَدَّثَنَا آدَمُ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ: حَدَّثَنَا الْحَكَمُ عَنْ إِبْرَاهِيمَ عَنِ الأَسْوَدِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى وَبِيصِ الطِّيبِ فِي مَفْرِقِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهْوَ مُحْرِمٌ.
[أطرافه 1538، 5918، 5923، تحفة 15928].

Telah menceritakan kepada kami Adam bin Abu Iyas berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah berkata, telah menceritakan kepada kami Al Hakam dari Ibrahim dari Al Aswad dari 'Aisyah radliallahu 'anhu berkata,: "Seakan aku melihat kilauan wewangian dari rambut Nabi shallallahu 'alaihi wasallam saat Beliau sedang berihram".

Pewangi yg berjirim atau berketul2,akan meletak .juga berminyak.adakah syarat bila mandi janabah mesti betul hilang minyak??tidak.cuma mesti rata jika ada sikit2 tak apa yg penting itu tidak najis dan sampai air,nampak macam jatuh atas daun keladi???boleh sudah sah.
Juga Tidak semestinya hilang jirim dia.sebab sudah sampai air.jika nak  betul2 dgn pakai sabun pun boleh.
Nabi tak suka ketika ihram berbau wangi,sedang Aisyah jawab,dia sendiri yg memakaikan pewangi pada nabi saw.

ada hadis lain (lebih baik lumur unta kurap dari pakai wangian)dr ibnu Umar,nabi mandi setiap kali janabah bukan hanya sekali untuk beberapa janabah.dan Aisyah menghormati Ibnu umar
-jika mandi setiap kali,bau wangi tidak mungkin ada lagi.
Jadi boleh mandi sekali sahaja untuk beberapa kali persetubuhan

Aisyah yg menceritakan tentang air wangi yg dia pakaikan pada nabi.

Imam Bukhari nak bg tau, mandi janabah tak perlu gosok tapi perlu rata,jika digosokmtentulah hilang bau wangi.

Syarat sah mandi janabah hanya rata keseluruhan tubuh.bukan hilang bau yg ada.
Aisyah masih ingat dan dok nampak kilatan wangian yg berjirim yg dia pakaikan kepada nabi saw.
Jika pakai kriim ,adakh start meeting betul2 hiking yg terminal itu.
Jika tukang baiki kereta,tangan masih berminyak sikit2 tidak mengapa sebab ugama tidak hendak menyusahkan.
Hanya imam Malik yg kata mesti gosok.

9/12
Tak payah sehingga korek di kuku misalnya menyebabkan timbul penyakit lain pula.
Mandi yg ringkas untuk angkat hadas,boleh.inilah dalilnya dan boleh kita pakai air wangi contohnya.
Ugama tidak hendak menyusahkan penganutnya.
Juga mandi selepas pakai pewangi boleh dikatakan keseluruh badan.
Imam Bukhari nak bg tau ,sunnah nabi pakai air wangi kemudian mandi ,ini  sebenarnya mesejnya sebelum  bersetubuh dgn pasangan ,memakai pewangi.jika tak buat tak penuh markah.i ni anjuran nabi saw

Bukan sekadar dapat markah tapi  takut jd mugo lain.sekali kena dah serik menyebabkan rosaknya hubungan suami isteru
Orang lelaki kena ada intisyar/ketegangan,pihak isteri tidur pun tak pa .untuk jaga untuk suami,nabi sendiri menunjukkannya.

Wanita seperti tulang yg bengkok,tidak boleh keras,akan patah.lelaki juga pun  perlu sama2 memahami.

Ini salah satu perkara yg penting dlm rumahtangga menentukan kelangsungan rumahtangga.

10/12
Ada juga  sebab lain,
Penting benar kena faham ,tidak boleh memaksa.
Nabi cium isteri,dgn makna cium bibir tapi jgn memaksa  ,contoh gigi buruk,pasangan tak suka.
Tiada intisyar(bau wangi)
Manusia sangat bodoh ,menyebabkan keluarga berselerak.

267» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عَدِيٍّ وَيَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ عَنْ شُعْبَةَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُنْتَشِرِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ ذَكَرْتُهُ لِعَائِشَةَ فَقَالَتْ يَرْحَمُ اللَّهُ أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ، كُنْتُ أُطَيِّبُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَيَطُوفُ عَلَى نِسَائِهِ، ثُمَّ يُصْبِحُ مُحْرِمًا يَنْضَخُ طِيبًا.
[طرفه 270، تحفة 17598].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basysyar berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu 'Ady dan Yahya bin Sa'id dari Syu'bah dari Ibrahim bin Muhammad bin Al Muntasyir dari bapaknya berkata,: "Aku menceritakan tentang (perkataan Ibnu umar) kepada 'Aisyah, maka jawabnya: "Semoga Allah merahmati Abu 'Abdurrahman. Sungguh aku pernah memakaikan wewangian kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam kemudian Beliau mendatangi isteri-isterinya. Dan pada pagi harinya Beliau mengenakan pakaian ihram dalam keadaan wangi semerbak"

Muhrim مُحْرِمًا,orang yg nak buat haji.

Mahram yg tidak boleh dikahwini.

Sungguh aku pernah memakaikan wewangian kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam كُنْتُ أُطَيِّبُmadhi istimrori.

Ini menunjukkan kemesraan suami isteri.

Dahulu saya memakaikan,menunjukan beberapa kali,madhi imstirori. كُنْتُ أُطَيِّبُ=aku memakaikan

Rasul saw sudah tua,tapi Rasullah saw pandai bergaul dgn isteri terutama yg muda.jadi kena pandai,boleh ke?pemikiran umur 20th mana boleh nak sama dgn umur 50 th.
Maksud kahwin bukan hendaklah kebendaan semata2
dan tidak ikhlas.

Mengelilingi isteri dgn maksud menyetubuhi isteri dan esuknya dia pakai ihram.

Bhs Arab tiada penenda wacana.

11/12
Bhs Arab bergantung pada nahu.
Cuma bhs Arab yg baru ni ada penanda wacana.
Nabi pakai ihram tapi masih ada kesan wangi boleh.
Belah rambut pun boleh.

Hukum bersunat bg perempuan tidak wajib dan tidak perlu.kepercayaan mengurangkan nafsu adalah karut semata2.yg betul adalah tradisi orang Arab.

12/12
Bg lelaki ,mazhab Hanafi tidak wajib.
Yg penting mesti bersih dan suci.

Keluar dr pergerakan pertubuhan Islam,mati dlm jahiliah,adalah keluar dari jamaah adalah keluar aqidah ahli sunnah Waljamaah jamaah.Said Hawa telah keluar dr ikwanul Muslimin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan