Sabtu, Ogos 13, 2016

Sahih bukhari:kitab mandi sesi 7

Sesi 7
1/12
Bab 10
باب مَنْ أَفْرَغَ بِيَمِينِهِ عَلَى شِمَالِهِ فِي الْغُسْلِ:
Orang mencurah air dgn  tangan kanannya keatas tangan kirinya ketika mandi

Ini lah sunnah menggunakan yg kiri.
Bukan sunnah tangan kanan shj.
Mendahului yg kiri ,jika perlu kiri atau dlm  kes ini sebab nak guna tangan kiri
Seperti pecat baju,masuk tandas ,membuang hingus,keluar dr masjid,keluar rumah

Khilaf guna kain untuk kesat badan selepas wuduk atau mandi.
Dlm riwayat ini nabi tak guna kain tuala selepas mandi.dan riwayat lain ada nabi guna.

2/12
Beliau mengisyaratkan tidak mahu menggunakan tuala.dan ada pula mengisyaratkan tidak menolaknya.
Mandi bukan mandi sekali dlm berumahtangga.jadi boleh pakai dua2.
Jadi nabi guna tuala tetapi tidak secara tetap.
Pengajaran jgn terlalu cerewet dgn perkara2 kecil.
Cerewet menyebabkan habis masa dgn perkara2 remeh.

259» حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا الأَعْمَشُ قَالَ: حَدَّثَنِي سَالِمٌ عَنْ كُرَيْبٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ حَدَّثَتْنَا مَيْمُونَةُ قَالَتْ صَبَبْتُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غُسْلاً، فَأَفْرَغَ بِيَمِينِهِ عَلَى يَسَارِهِ فَغَسَلَهُمَا، ثُمَّ غَسَلَ فَرْجَهُ، ثُمَّ قَالَ بِيَدِهِ الأَرْضَ فَمَسَحَهَا بِالتُّرَابِ، ثُمَّ غَسَلَهَا، ثُمَّ تَمَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ، ثُمَّ غَسَلَ وَجْهَهُ، وَأَفَاضَ عَلَى رَأْسِهِ، ثُمَّ تَنَحَّى فَغَسَلَ قَدَمَيْهِ، ثُمَّ أُتِيَ بِمِنْدِيلٍ، فَلَمْ يَنْفُضْ بِهَا.
[أطرافه 249، 257، 260، 265، 266، 274، 276، 281، تحفة 18064].

Telah menceritakan kepada kami 'Umar bin Hafsh bin Ghiyats berkata, telah menceritakan kepada kami Bapakku telah menceritakan kepada kami Al A'masy berkata, telah menceritakan kepadaku Salim dari Kuraib dari Ibnu 'Abbas berkata, telah menceritakan kepada kami Maimunah berkata,
"Aku menuangkan air untuk mandi Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, lalu dengan tangan kanannya beliau menuangkan air pada tangan kirinya lalu membasuh keduanya.
Kemudian mencuci kemaluannya, lalu menyentuhkan tangannya ke bumi dan mengusapnya dengan tanah/d inding, lalu mencucinya dengan air.
Kemudian berkumur-kumur dan memasukkan air ke hidung, kemudian membasuh muka dan menyiramkan air ke atas kepalanya.
Kemudian beliau bergeser(beralih dr tempat mandi) untuk mencuci kedua telapak kakinya. Setelah itu beliau diberi handuk(tuala) tapi beliau tidak mengeringkan badannya dengan handuk tersebut."

Bab 11mandi dan  memisah dgn wuduk atau tanpa mualak(terus membasuh anggota kedua/berterusan )

3/12
Bukhari bw satu riwayat.
باب تَفْرِيقِ الْغُسْلِ وَالْوُضُوءِ:
Mandi dan wuduk tanpa Muawalak( tidak wajib).

وَيُذْكَرُ عَنِ ابْنِ عُمَرَ أَنَّهُ غَسَلَ قَدَمَيْهِ بَعْدَ مَا جَفَّ وَضُوءُهُ.
Dan dia menyebut dari Ibnu umar sesungguhnya dia telah basuh kedua kakinya selepas kering(ini menunjukkan tiada muwalaq)

Mandi,juga waduk
Wuduk pun wuduk
Kedua2 tiada muwalaq.
Qias yg menepati,kedua2 nya sah
Ada khilaf.
Imam Syafie dlm qaul Jadid pun  tidak wajib.

. «266» حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ حَدَّثَنَا الأَعْمَشُ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ عَنْ كُرَيْبٍ مَوْلَى ابْنِ عَبَّاسٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ بِنْتِ الْحَارِثِ قَالَتْ وَضَعْتُ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غُسْلاً وَسَتَرْتُهُ، فَصَبَّ عَلَى يَدِهِ، فَغَسَلَهَا مَرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ- قَالَ سُلَيْمَانُ لاَ أَدْرِي أَذَكَرَ الثَّالِثَةَ أَمْ لاَ- ثُمَّ أَفْرَغَ بِيَمِينِهِ عَلَى شِمَالِهِ، فَغَسَلَ فَرْجَهُ، ثُمَّ دَلَكَ يَدَهُ بِالأَرْضِ أَوْ بِالْحَائِطِ، ثُمَّ تَمَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ، وَغَسَلَ وَجْهَهُ وَيَدَيْهِ، وَغَسَلَ رَأْسَهُ، ثُمَّ صَبَّ عَلَى جَسَدِهِ، ثُمَّ تَنَحَّى فَغَسَلَ قَدَمَيْهِ، فَنَاوَلْتُهُ خِرْقَةً، فَقَالَ بِيَدِهِ هَكَذَا، وَلَمْ يُرِدْهَا.
[أطرافه 249، 257، 259، 260، 265، 274، 276، 281، تحفة 18064].
Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il berkata, telah menceritakan kepada kami Abu 'Awanah telah menceritakan kepada kami Al A'masy dari Salim bin Abu Al Ja'di dari Kuraib sahaya Ibnu 'Abbas dari Ibnu 'Abbas radliallahu 'anhu dari Maimunah binti Al Harits radliallahu 'anhu berkata,: "Aku menyediakan air untuk Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam untuk mandi, dan aku menutupinya. Maka Beliau menuangkan air dengan telapak tangan kanannya lalu mencuci keduanya satu atau dua kali atau tiga kali. Lalu menuangkan air dengan telapak tangan kanannya ke atas telapak tangan kirinya kemudian mencuci kemaluannya lalu menyentuhkan tangannya ke tanah. Kemudian berkumur-kumur dan memasukkan air ke hidung. Kemudian membasuh mukanya dan kedua tangannya dan membasuh kepalanya tiga kali kemudian mengguyur seluruh badannya. Kemudian di akhirnya Beliau bergeser/berganjak dari posisi semula lalu mencuci kedua telapak kakinya".

4/12
Kitab fekah pun susah juga nak bc,sebab nahu Arab walaupun bhs Melayu.
Yahya=hidup sebentar
Yaisyu=hidup boleh cari makan.
Begitu byk Syarah kitab fekah sebab susah nak faham.
Belajar hadis lebih mudah
Tidak muwalaq pun tak pa.
Ambil wuduk,kemudian berjalan dan dah kering baru basuh kaki.
Riwayat ibnu Umar,dah kering baru basuh selepas kering susah nak cari dlm kitab2.

Yg dijumpai adalah basuh
Sapu khauf untuk wuduk Solat jenazah,sapu khauf.
Imam Bukhari ambil kat mn?sebab tu nak perhati eluk2.
Yg sahih,Selepas ambil wuduk tinggal kaki dan sapu khauf.
Imam Bukhari nak isyarat doif basuh kaki
Sebab tu dia sebut basuh kaki dgn sighatamrin(disebutkan/dikatakan,isyarat tidak sahih dalam Bukhari)

5/12
Selalu dlm Bukhari  disebut begini .
وَيُذْكَرُ عَنِ ابْنِ عُمَرَ أَنَّهُ غَسَلَ قَدَمَيْهِ بَعْدَ مَا جَفَّ وَضُوءُهُ.
Dan dia menyebut dari Ibnu umar sesungguhnya dia telah basuh kedua kakinya selepas kering

Sighrohtamrin وَيُذْكَرُdisebutkan,ini isyarat apa yg diriwayatkan ibnu Umar adalah berdasar makna,sebab yg sahih adalah sapu. tapi sapu pun juga telah mensahkan wuduk,jadi jika pakai khauf sapu dan jika tak pakai khauf, sapu.

Kenapa Bukhari bw hadis tak sahih?
Ini riwayat bil makna,maknanya sapu khauf ,kedua2 nya(basuh atau sapu) menyempurnakan wuduk.
Ini lah fekah Bukhari yg boleh dilihat pada tajuknya

Yg sahih tayamum,sapu muka dan tangan tapi kenapa fekah tak pakai ?
Bg orang fekah mereka fikir disebalik suruhan.
Contoh sembelih ayam,padan gitu2(tak perlu  tekan dgn kuat)
Amar telah berguling dlm debu(jadi tak perlulah berguling)
Umar solat tanpa tayamum

Nabi mengesahkan kedua2 perbuatan.

Ini menunjukkan muawalak tidak ada.

6/12
Hadis maimunah
-Wuduk telah diselangi oleh perbuatan mandi yg  lain.
Akhir sekali nabi basuh kaki.
Nabi ajar ambil wuduk dulu kemudian baru mandi janabah.
-kalu tak boleh terpisah atau muawalak  ,mesti nabi bg tau.
-masalah kering atau tidak, bergantung kepada keadaan.
-kering bukan perkara yg membatalkan wuduk.
-ada perbuatan yg memisahkan antara perbuatan2 bhg wuduk.
-dapat pahala sunnah bila ambil wuduk dan setelah selesai mandi baru basuh kaki untuk wuduk.
-jika ambil wuduk dan basuh kaki dulu, kemudian baru
mandi janabah pun boleh.
Seperti tidur,boleh lena tapi jika ikut sunnah boleh pula pahala ikut sunnah.

«265» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مَحْبُوبٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ قَالَ: حَدَّثَنَا الأَعْمَشُ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ عَنْ كُرَيْبٍ مَوْلَى ابْنِ عَبَّاسٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَتْ مَيْمُونَةُ وَضَعْتُ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَاءً يَغْتَسِلُ بِهِ، فَأَفْرَغَ عَلَى يَدَيْهِ، فَغَسَلَهُمَا مَرَّتَيْنِ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلاَثًا، ثُمَّ أَفْرَغَ بِيَمِينِهِ عَلَى شِمَالِهِ، فَغَسَلَ مَذَاكِيرَهُ، ثُمَّ دَلَكَ يَدَهُ بِالأَرْضِ، ثُمَّ مَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ، ثُمَّ غَسَلَ وَجْهَهُ وَيَدَيْهِ ثُمَّ غَسَلَ رَأْسَهُ ثَلاَثًا، ثُمَّ أَفْرَغَ عَلَى جَسَدِهِ، ثُمَّ تَنَحَّى مِنْ مَقَامِهِ فَغَسَلَ قَدَمَيْهِ.
[أطرافه 249، 257، 259، 260، 266، 274، 276، 281، تحفة 18064].

Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Mahbub berkata, telah menceritakan kepada kami 'Abdul Wahid berkata, telah menceritakan kepada kami Al A'masy dari Salim bin Abu Al Ja'd dari Kuraib mantan budak Ibnu 'Abbas, dari Ibnu 'Abbas berkata, Maimunah berkata, "Aku menyediakan air mandi untuk Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, beliau lalu menuangkan air pada kedua tangannya dan mencuci keduanya dua kali dua kali atau tiga kali. Lalu dengan tangan kanannya beliau menuangkan air pada telapak tangan kirinya lalu mencuci kemaluannya, setelah itu menyentuhkan tangannya ke tanah. Kemudian berkumur-kumur dan memasukkan air ke hidung. Kemudian membasuh muka dan kedua tangannya, lalu membasuh kepalanya tiga kali dan mengguyur seluruh badannya. Setelah itu beliau bergeser dari posisi semula lalu mencuci kedua telapak kakinya."

Bab 12
باب إِذَا جَامَعَ ثُمَّ عَادَ،
Bersetubuh dengan istri  lalu mengulanginya lagi,

Apa patut dia buat??
Bukhari ingin beritahu perkara ini ada khilaf.

وَمَنْ دَارَ عَلَى نِسَائِهِ فِي غُسْلٍ وَاحِدٍ:
atau menggilir di istri-istri dengan sekali mandi

-ini menunjukkan boleh dan pendapat ini yg bukhari pilih.

7/12
- basuh dan berwuduk bila ingin mengulangi ada yg kata wajib tapi Bukhari sunat jika isteri yg sama,tapi wajib basuh bila isteri yg lain
-yg sempurna ,ada berwuduk disetiap kali janabah.
Mandi juga begitu,sunat shj untuk mandi janabah.
Jika mandi pada setiap kali adalah lebih suci dan lebih baik.
Air mani najis,air mazi tidak najis.
Jika tak keluar mazi,air mani telah najis bg Bukhari dan Abu Hanifah.
Tahu adanya berlaku persetubuhan dgn tahu mandi janabah  tak mengapa . Aisyah bg tahu tentang suaminya cium.setakat itu sahaja. lebih tak boleh.

8/12
Nabi hantar Ali dan Miqdad,untuk ambil surat dan boleh telanjangkan sebab itu adalah soal keselamatan negara.
Doktor pun boleh sekadar keperluan.tidak boleh lebih.
Begitu juga penapisan filem,boleh setakat yg perlu dan tugas.

9/12

«267» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عَدِيٍّ وَيَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ عَنْ شُعْبَةَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُنْتَشِرِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ ذَكَرْتُهُ لِعَائِشَةَ فَقَالَتْ يَرْحَمُ اللَّهُ أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ، كُنْتُ أُطَيِّبُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَيَطُوفُ عَلَى نِسَائِهِ، ثُمَّ يُصْبِحُ مُحْرِمًا يَنْضَخُ طِيبًا.
[طرفه 270، تحفة 17598].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basysyar berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu 'Ady dan Yahya bin Sa'id dari Syu'bah dari Ibrahim bin Muhammad bin Al Muntasyir dari bapaknya berkata,: "Aku menceritakan tentang (perkataan Ibnu umar) kepada 'Aisyah, maka jawabnya: "Semoga Allah merahmati Abu 'Abdurrahman. Sungguh aku pernah memakaikan wewangian kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam kemudian Beliau mendatangi isteri-isterinya. Dan pada pagi harinya Beliau mengenakan pakaian ihram dalam keadaan wangi semerbak"

-ada hadis lain (lebih baik lumur unta kurap dari pakai wangian)dr ibnu Umar,nabi mandi setiap kali janabah bukan hanya sekali untuk beberapa janabah.dan Aisyah menghormati Ibnu umar
-jika mandi setiap kali,bau wangi tidak mungkin ada lagi.
Jadi boleh mandi sekali sahaja untuk beberapa kali persetubuhan

Aisyah yg menceritakan tentang air wangi yg dia pakaikan pada nabi.
Bagaimana dgn giliran isteri yg ttt pada hari itu?

«268» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ هِشَامٍ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ قَتَادَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدُورُ عَلَى نِسَائِهِ فِي السَّاعَةِ الْوَاحِدَةِ مِنَ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ، وَهُنَّ إِحْدَى عَشْرَةَ. قَالَ قُلْتُ لأَنَسٍ أَوَكَانَ يُطِيقُهُ قَالَ كُنَّا نَتَحَدَّثُ أَنَّهُ أُعْطِيَ قُوَّةَ ثَلاَثِينَ.
وَقَالَ سَعِيدٌ عَنْ قَتَادَةَ إِنَّ أَنَسًا حَدَّثَهُمْ تِسْعُ نِسْوَةٍ.
[أطرافه 284، 5068، 5215، تحفة 1365، 1186- 76/ 1].

Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basysyar berkata, telah menceritakan kepada kami Mu'adz bin Hisyam berkata, telah menceritakan kepada saya bapakku dari Qatadah berkata, telah menceritakan kepada kami Anas bin Malik radliallahu 'anhu berkata,: "Adalah Nabi shallallahu 'alaihi wasallam. mendatangi isteri2nya pada waktu yang sama di malam hari atau siang hari, saat itu jumlah isteri-isteri Beliau sebelas orang". Aku bertanya kepada Anas bin Malik radliallahu 'anhu: "Apakah Beliau mampu?". Jawabnya: "Beliau diberikan kekuatan setara tiga puluh lelaki". Berkata, Sa'id dari Qatadah bahwa Anas radliallahu 'anhu menerangkan kepada mereka bahwa jumlah isteri-isteri Beliau shallallahu 'alaihi wasallam. saat itu sembilan orang".

Imam Bukhari faham dr Anas,nabi mandi sekali untuk beberapa janabah.
-mandi sekali boleh berlaku bila berlaku persetubuhan pada masa yg agak dekat.
Bgmn nabi boleh dtg dlm masa yg sama ,bgmn dgn giliran2 isteri2nya?
Sejarah telah memberitahu tidak pernah berlaku serentak

10/12
Hadis2 boleh dijamak.
9isteri dan 2sahaya,hanya disebut 9
11isteri dgn kaedah tagrlid semata2.
Nabi diberi kuasa/kekuatan seks 30orang lelaki.
Ada yg kata 100
Ada yg kata 40.

Nabi sepatutnya boleh kahwin dgn lebih ramai lagi tapi nabi kahwin cuma seorang dua puluh tahun dan selepas itu cuma kahwin 9@11shj.ini suatu kezuhudan nabi saw.

Kahwin ramai untuk perkara lain bukan untuk seks.lagi pun yg dikahwini perempuan yg bukan yg belum kahwin lagi atau janda.
Kahwin dgn juwairiah,menyebabkan kabilah masuk Islam.
Boleh buat hamba ,tapi nabi saw buat isteri.

11/12
Ada yg berpendapat perkara ini cuma berlaku sekali shj  sebelum haji wida'
Ada yg kata dua kali ,iaitu selepas tahalul.
Ada yg kata beberapa kali(Madhi istimrori)
Nabi ada waktu yg bebas dr giliran selepas Asar sehingga magrib.
Hanya isteri yg wajib buat giliran ,hamba tak payah.
Adakah puas jika terlalu sebentar dan selepas kematian nabi ,mereka tidak boleh berkahwin lagi?

12/12
Ringkasnya manusia jika sudah berkenan maka manusia sudah puas.
Kepuasan adalah sesuatu yg nisbi
Allah sudah tahu ,isteri nabi sudah puas dgn nabi saw.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan