Sesi 10
1/13
باب نَفْضِ الْيَدَيْنِ مِنَ الْغُسْلِ عَنِ الْجَنَابَةِ:
Bab mengibas-ngibaskan tangan selepas mandi junub(apa hukumnya buat begitu)
نَفْضِ الْيَدَيْنِ مِنَ الْغُسْل
Mengeringkan air dari badan setelah mandi junub dengan tangan
Jika tak boleh?apa dalilnya.
Tapi nabi adanyg buat maka yg orang lain buat boleh ditolak.
Kenapa imam Bukhari buat bab ini? Dia tak bg tahu tapi orang lain cuba mengagak.
1.air mustakmal suci.
Jika tidak nabi tak mengibas2 sebab akan memercikan kepada bhg badan yg lain,j Ika kotor akan mengotorkan bhg badan yg lain.
Air yg pertama diguna kan untuk mengangkat hadas
2/13
Air mustakmal adalah air yg telah digunakan,utk mula2 atau yg pertama,bukan yg digunakan kedua atau ketiga air ini bukan mustamal walaupun telah digunakan juga.
Bg Bukhari air mustakmal suci dan boleh digunakan semula untuk mandi wajib.bg Bukhari air mustakmal adalah suci. ini cara bukhari mengulang2 pendapatnya.itu juga pendapat imam Malik.juga pendapat imam Syafie qaul qadim(semasa di Iraq)
Boleh juga boleh diminum.
Mandi junub adalah ibadah ,dan eluklah tidak menghilangkan kesannya ,ada yg berpendapat begitu.
Begitu juga wuduk,jika dikebas2 seolahnya tidak mahu kesannya.tapi Bukhari tidak.mengebas2 bukan bermakna tidak mahu kesannya
Apa yg nabi buat semua jadi pengajaran dan contoh teladan.Jika tidak selama 10 dijadikan tak akan cukup untuk dijadikan panduan kehidupan umatnya.lagi pun semasa dimadinah baru nabi mempunyai isteri yg ramai
Ini menunjukkan air mustakmal tidak najis.
Disini bukhari nak bg tau hukum air mustakmal.
«276» حَدَّثَنَا عَبْدَانُ قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو حَمْزَةَ قَالَ: سَمِعْتُ الأَعْمَشَ عَنْ سَالِمٍ عَنْ كُرَيْبٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَتْ مَيْمُونَةُ وَضَعْتُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غُسْلاً، فَسَتَرْتُهُ بِثَوْبٍ، وَصَبَّ عَلَى يَدَيْهِ فَغَسَلَهُمَا، ثُمَّ صَبَّ بِيَمِينِهِ عَلَى شِمَالِهِ، فَغَسَلَ فَرْجَهُ، فَضَرَبَ بِيَدِهِ الأَرْضَ فَمَسَحَهَا، ثُمَّ غَسَلَهَا فَمَضْمَضَ، وَاسْتَنْشَقَ، وَغَسَلَ وَجْهَهُ وَذِرَاعَيْهِ، ثُمَّ صَبَّ عَلَى رَأْسِهِ، وَأَفَاضَ عَلَى جَسَدِهِ، ثُمَّ تَنَحَّى فَغَسَلَ قَدَمَيْهِ، فَنَاوَلْتُهُ ثَوْبًا فَلَمْ يَأْخُذْهُ، فَانْطَلَقَ وَهْوَ يَنْفُضُ يَدَيْهِ.
[أطرافه 249، 257، 259، 260، 265، 266، 274، 281، تحفة 18064].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdan berkata, telah mengabarkan kepada kami Abu Hamzah berkata, aku mendengar Al A'masy dari Salim bin Abu AL Ja'di dari Kuraib dari Ibnu 'Abbas berkata, telah berkata, Maimunah radliallahu 'anhu menceritakan: "Aku memberi air untuk mandi kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam. lalu aku tutupi Beliau dengan kain. Maka Beliau menuangkan air ke tangannya lalu mencuci keduanya. Kemudian menuangkan air dengan tangan kanannya ke tangan kirinya lalu mencuci kemaluannya, lalu tangannya dipukulkannya ke tanah kemudian mengusapnya lalu mencucinya. Kemudian berkumur-kumur dan memasukkan air ke hidung. Kemudian membasuh mukanya dan kedua lengannya lalu menuangkan air keatas kepalanya lalu menyiram seluruh badannya dan diakhiri dengan mencuci kedua telapak kakinya. Lalu aku sodorkan kain (sebagai pengering) tapi Beliau tidak mengambilnya, lalu Beliau pergi dengan mengeringkan air dari badannya dengan tangannya" sambil mengibarkan tanganya.
4/13
Begitu mudah untuk dpt pahala,buat kerana nak ikut nabi sambil2 pun dah dapat pahala.
Sambil buat kerja pun dan niat maka dah dapat pahala
Contoh tutup saji dgn bacaan Bismillah,dpt pahala
Kerja,untuk dapat rezeki yg halal,
Begitu juga mandi,dah dpt pahala.
Bukan mesti ibadah yg khusus baru dpt pahala.
Bab 19
باب مَنْ بَدَأَ بِشِقِّ رَأْسِهِ الأَيْمَنِ فِي الْغُسْلِ:
Bab Memulai yg kanan ketika mandi junub
«277» حَدَّثَنَا خَلاَّدُ بْنُ يَحْيَى قَالَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ نَافِعٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ صَفِيَّةَ بِنْتِ شَيْبَةَ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كُنَّا إِذَا أَصَابَتْ إِحْدَانَا جَنَابَةٌ، أَخَذَتْ بِيَدَيْهَا ثَلاَثًا فَوْقَ رَأْسِهَا، ثُمَّ تَأْخُذُ بِيَدِهَا عَلَى شِقِّهَا الأَيْمَنِ، وَبِيَدِهَا الأُخْرَى عَلَى شِقِّهَا الأَيْسَرِ.
[تحفة 17850].
Telah menceritakan kepada kami Khallad bin Yahya berkata, telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Nafi' dari Al Hasan bin Muslim dari Shafiyah binti Syaibah dari 'Aisyah berkata, "Jika salah seorang dari kami mengalami haid(berjunub)maka ia mengambil air dengan kedua tangannya dan disiramkan ke atas kepala, lalu mengambil air dengan tangannya dan disiramkan ke bagian badan sebelah kanan, lalu kembali mengambil air dengan tangannya yang lain dan menyiramkannya ke bagian badan sebelah kiri."
Mulakan dgn kanan,boleh kepala atau bahu atau anggota badan bhg kanan tak semestinya bermula dgn kepala belah kanan
Mendapat pahala dgn begitu senang sekali jika tahu.
Jgn tiada apa2 niat.
Contoh cari rezeki,ingat ini perintah Allah.tak kan dgn ingat ini akan menyebabkan cari rezeki yg haram tak akan dicari.
5/13
Sebutan kami dlm hadis,menunjukan perbuatan isteri2 nabi,maukuf fil marfuk,maka tidak mungkin mereka mengadakan amalan yg tidak boleh dilakukan,jadi semua orang boleh ikut dan boleh jadi hujah.
Ijmak sahabat mesti pakai tidak boleh langgar.
Nak ajar cara,amalan sahabat boleh dicontohi.
Sahabat tak akan buat amalan sendiri atau mengada2kan amalan tanpa kebenaran dr nabi
Sahabat2 adalah contoh/rujukan manusia biasa yg mengamalkan ajaran Islam.
Hanya amalan simati yg akan menyelamatkanya
Bab 20
باب مَنِ اغْتَسَلَ عُرْيَانًا وَحْدَهُ فِي الْخَلْوَةِ، وَمَنْ تَسَتَّرَ فَالتَّسَتُّرُ أَفْضَلُ:
Bab orang yg Mandi dalam keadaan telanjang di tempat yang sunyi dan orang mandi disebalik tabir itu lebih baik.
وَقَالَ بَهْزٌ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ يُسْتَحْيَا مِنْهُ مِنَ النَّاسِ)).
[تح
Allah lebih afdal dimalui.
Bgmn hukum mandi telanjang?
Nak tau tengok hadis.
Hadis nabi Musa.
Nabi sendiri mandi telanjang
Nabi Ayub pun mandi telanjang
6/13
Orang tengok yg haram,orang yg mandi kerana telah sunyi maka boleh.
Royat ko orang mukmin jaga pandangan mereka.
Telanjang suami isteri boleh ,yg lain semua tak boleh.
Menutup aurat lebih baik.tapi tidak salah.sebab dgn orang yg kita nak tutup sudah tiada.
Ada yg kata nabi mandi telanjang sebab air sangat sedikit.tapi secara jelas tidak disebutkan.
وَقَالَ بَهْزٌ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ يُسْتَحْيَا مِنْهُ مِنَ النَّاسِ)).
[ت
Tutup bukan dgn kena mengena dgn Allah.tapi sebab malu.tarafnya Hasan.
Aurat dgn adik beradik kena jaga
Hukum telanjang jika perlu boleh.
Begitu juga hukum dlm keadaan darurat untuk rawatan boleh.
«278» حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ نَصْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ عَنْ مَعْمَرٍ عَنْ هَمَّامِ بْنِ مُنَبِّهٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((كَانَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ يَغْتَسِلُونَ عُرَاةً، يَنْظُرُ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ، وَكَانَ مُوسَى يَغْتَسِلُ وَحْدَهُ، فَقَالُوا وَاللَّهِ مَا يَمْنَعُ مُوسَى أَنْ يَغْتَسِلَ مَعَنَا إِلاَّ أَنَّهُ آدَرُ، فَذَهَبَ مَرَّةً يَغْتَسِلُ، فَوَضَعَ ثَوْبَهُ عَلَى حَجَرٍ، فَفَرَّ الْحَجَرُ بِثَوْبِهِ، فَخَرَجَ مُوسَى فِي إِثْرِهِ يَقُولُ: ثَوْبِي يَا حَجَرُ. حَتَّى نَظَرَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ إِلَى مُوسَى، فَقَالُوا وَاللَّهِ مَا بِمُوسَى مِنْ بَأْسٍ. وَأَخَذَ ثَوْبَهُ، فَطَفِقَ بِالْحَجَرِ ضَرْبًا)). فَقَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ وَاللَّهِ إِنَّهُ لَنَدَبٌ بِالْحَجَرِ سِتَّةٌ أَوْ سَبْعَةٌ ضَرْبًا بِالْحَجَرِ.
[طرفاه 3404، 4799، تحفة 14708].
Telah menceritakan kepada kami Ishaq bin Nashir berkata, telah menceritakan kepada kami Abdurrazaq dari Ma'mar dari Hammam bin Munabbih dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Orang-orang bani Israil jika mandi maka mereka mandi dengan telanjang, hingga sebagian melihat sebagian yang lainnya. Sedangkan Nabi Musa 'Alaihis Salam lebih suka mandi sendirian. Maka mereka pun berkata, "Demi Allah, tidak ada menghalangi Musa untuk mandi bersama kita kecuali karena ia adalah seorang laki-laki yang kemaluannya kena hernia(besar buah zakarnya). Lalu pada suatu saat Musa pergi mandi dan meletakkan pakaiannya pada sebuah batu, lalu batu tersebut lari dengan membawa pakaiannya. Maka Musa lari mengejar batu tersebut sambil berkata 'Wahai batu, kembalikan pakaianku! ' sehingga orang-orang bani Israil melihat Musa. Mereka lalu berkata, 'Demi Allah, pada diri Musa tidak ada apa2 kekurangan pada musa.' Musa kemudian mengambil pakaiannya dan memukul batu tersebut dengan satu pukulan."
Abu Hurairah berkata, "Demi Allah, sungguh pada batu tersebut terdapat bekas pukulan enam atau tujuh akibat pukulannya."
7/13
Paling baik ,bidan dan doktor wanita untuk merawat atau membidani
Perempuan jadi kewajipan ,jika tiada seorangpun maka berdosa.
Siapa yg boleh tengok?
Doktor
Saksi.korna (tulang seperti tanduk)
Saksi kes rogol
Untuk pembelajaran.
Syiah tak terima hadis mandi telanjang,katanya menjatuhkan atau mengaiban nabi.
Mohd Ghazali kata tak terima hadis ni.tapi bg kebanyakan ulamak tidak berpendapat begitu.
Dlm kitab Rijal ada seorang perawi,auf tidak diterima.
Dlm riwayat Bukhari tiada auf .
Dan yg kata perawi auf ini boleh dipercayai.
8/13
Umat nabi Musa,amat teruk.
Tidak hormati nabi dari bangsa dia sendiri
Mnyakit nabi ,menuduh Musa dgn burut/hernia.
Tak boleh kata nabi cacat akan merosakkan aqidah boleh kufur.
Syariat nabi Musa boleh,syariat kita tidak boleh.
Berperasangka terhadap nabi2 sudah tidak boleh.nabi2semuanya sempurna kejadian lahir dan batin.
9/13
Pendapat yusuf qardawi,boleh bersalaman dgn wanita.
Ini ada latarbelakangnya,dia duduk di barat.
Orang barat ,bercium adalah perkara biasanya,maka bersalam lagi la boleh .dlm suasana begitu,untuk menjinakan.
Begitulah keadaan umat nabi Musa ,realiti semasa nya berlainan dgn kita.
Telah menceritakan kepada kami Ishaq bin Nashir berkata, telah menceritakan kepada kami Abdurrazaq dari Ma'mar dari Hammam bin Munabbih dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Orang-orang bani Israil jika mandi maka mereka mandi dengan telanjang, hingga sebagian melihat sebagian yang lainnya. Sedangkan Nabi Musa 'Alaihis Salam lebih suka mandi sendirian. Maka mereka pun berkata, "Demi Allah, tidak ada menghalangi Musa untuk mandi bersama kita kecuali karena ia adalah seorang laki-laki yang kemaluannya kena hernia(besar buah zakarnya). Lalu pada suatu saat Musa pergi mandi dan meletakkan pakaiannya pada sebuah batu, lalu batu tersebut lari dengan membawa pakaiannya. Maka Musa lari mengejar batu tersebut sambil berkata 'Wahai batu, kembalikan pakaianku! ' sehingga orang-orang bani Israil melihat Musa. Mereka lalu berkata, 'Demi Allah, pada diri Musa tidak ada apa2 kekurangan pada musa.' Musa kemudian mengambil pakaiannya dan memukul batu tersebut dengan satu pukulan."
Abu Hurairah berkata, "Demi Allah, sungguh pada batu tersebut terdapat bekas pukulan enam atau tujuh akibat pukulannya."
Ada juga yg mempertikaikan boleh ke batu lekuk?
Ada yg mempertikaikan hadis ini
Hadis kena sihir juga dipertikaikan.
Pertikaian ini tak betul.
Hadis Nabi Musa tumbuk malaikat maut sampai pecah mata juga dipertikaikan.
Nabi Musa kalimullah=orang yg boleh bercakap dgn Allah.
Menjadi pemimpin kepada umat yg rosak sangat susah kena benar2 sabar .
Suruh tunjuk tuhe.
Ujian belalang,katak,darah,tetapi tetap begitu juga perangainya.
10/13
Minta permintaan macam,suruh kemesir tapi tak mau
Nabi Musa nak ajar erti kemerdekaan.
Satu generasi berjiwa hamba mesti mati dulu.
Nabi Musa juga mati
Pengajaran untuk membina generasi yg baru yg mampu membebas jiwa penghambaan.dan hasil perjuangan dirasai setelah melalui proses yg baru.
Nabi Musa layan batu seperti binatang.hikmat tuhe.
Nabi Musa tak tahu malaikat maut lalu ditumbuk nya ,pecah matanya.
Malaikat cacat,tak,ia seperti air.
Jin berbeza dan ada kesan
Nabi ada sifat manusia ,tak tahu.
Jika sifat kemanusian nabi dinafikan,maka mempertuhankan dikhuartiri nabi akan berlaku
11/13
Yg lebih mulia adalah orang tidak dedahkan aurat.
Ada 6@7 pukulan
«279» وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((بَيْنَا أَيُّوبُ يَغْتَسِلُ عُرْيَانًا فَخَرَّ عَلَيْهِ جَرَادٌ مِنْ ذَهَبٍ، فَجَعَلَ أَيُّوبُ يَحْتَثِي فِي ثَوْبِهِ، فَنَادَاهُ رَبُّهُ يَا أَيُّوبُ، أَلَمْ أَكُنْ أَغْنَيْتُكَ عَمَّا تَرَى قَالَ بَلَى وَعِزَّتِكَ وَلَكِنْ لاَ غِنَى بِي عَنْ بَرَكَتِكَ)). وَرَوَاهُ إِبْرَاهِيمُ عَنْ مُوسَى بْنِ عُقْبَةَ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((بَيْنَا أَيُّوبُ يَغْتَسِلُ عُرْيَانًا)).
[طرفاه 3391، 7493، تحفة 14724، 14224].
Dan (masih dari jalur periwayatan yang sama dengan hadits sebelumnya
dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Tatkala Ayyub mandi dalam keadaan telanjang, tiba-tiba muncul belalang dari emas. Lalu Ayyub mengumpulkan dan memasukkannya ke dalam baju. Maka Raabnya memanggilnya: 'Wahai Ayyub, bukankah aku sudah memberimu kecukupan sebagaimana kau lihat? ' Ayyub menjawab, 'Benar, dan demi segala kemuliaan-Mu. Tetapi aku tidak pernah merasa puas dari limpahan barakah-Mu'."
Hadis Ali Sanad yg sama.
Ibrahim juga meriwayatkan dari Musa bin 'Uqbah dari Shafwan bin Sulaim dari 'Atha' bin Yasar dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Ketika Ayyub mandi dalam keadaan telanjang."hingga akhir hadis.
Kenapa nampak berkehendakkan dunia.?
Jawab ayub ,ini rahmat Allah ,aku sangat perlukannya.
Allah tidak tegur mandi telanjang
Pengajaran
Keharusan telanjang
Keharusan melihat aurat bila perlu.
Keharusan bersumpah untuk menyatakan kebenaran.
Mukjizat yg nyata,batu bawa lari batu.
Batu dilayan seperti bintang
Nabi berkeadaan sempurna dr segi lahir dan batin.
Nabi manusia
Mendedahkan aurat tidak haram, mereka musa tak tegur umatnya mandi telanjang mn
Musa seorang yg pemalu.
Dlm Fekah ada suatu kaedah,syariat orang sebelum kita boleh ke dipakai?boleh selagi tiada dalil yg membatalkannya ,ini dipanggil syar uman koblana.
12/13
Boleh ikut syariat nabi dahulu.
Pungut belalang bukan tamak tapi tidak melepaskan rahmat tuhe.
Keharusan mandi
Keharusan menyebut nama Allah
Kelebihan orang mukminnyg berharta bg mukmin lebih baik berbanding dgn mukmin yg miskin.
Jika kefakiran eluk kenapa nabi minta berlindung dgnnya.?
Soalan ,betul ke Aisyah dan nabi tidak lihat kemaluan masing2?
Hadis itu bercanggah dgn yg lain.tidak boleh pakai.juga bercanggah dgn kaedah.bersetubuh dibolehkan maka jln kepadanya juga dibenarkan.cukur bulu ari2 jalan menuju kepadanya juga dibenarkan.
Soalan.jaga candi,boleh atas dasar kebebasan beragama.
13/13
Tiada paksaan dlm beragama.
Boleh kritik mengkritik.
Kerajaan Islam kena jaga tempat ibadah kafir zimmi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan