Sesi 9
1/13
Bab
باب تَخْلِيلِ الشَّعَرِ حَتَّى إِذَا ظَنَّ أَنَّهُ قَدْ أَرْوَى بَشَرَتَهُ أَفَاضَ عَلَيْه
Bab Menyelati rambut dan bulu2 ketika seseorang mandi junub hingga bila merasa sudah yakin membasahi kulit kepalanya maka dia menyiram seluruh tubuhnya.
272» حَدَّثَنَا عَبْدَانُ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ: أَخْبَرَنَا هِشَامُ بْنُ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا اغْتَسَلَ مِنَ الْجَنَابَةِ غَسَلَ يَدَيْهِ، وَتَوَضَّأَ وُضُوءَهُ لِلصَّلاَةِ ثُمَّ اغْتَسَلَ، ثُمَّ يُخَلِّلُ بِيَدِهِ شَعَرَهُ، حَتَّى إِذَا ظَنَّ
أَنْ قَدْ أَرْوَى بَشَرَتَهُ، أَفَاضَ عَلَيْهِ الْمَاءَ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ، ثُمَّ غَسَلَ سَائِرَ جَسَدِهِ.
[طرفاه 248، 262، تحفة 16969].
273» وَقَالَتْ كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ نَغْرِفُ مِنْهُ جَمِيعًا.
[أطرافه 250، 261، 263، 299، 5956، 7339، تحفة 16976].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdan berkata, telah mengabarkan kepada kami 'Abdullah berkata, telah mengabarkan kepada kami Hisyam bin 'Urwah dari bapaknya dari 'Aisyah berkata,: "Adalah Nabi Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. jika mandi janabat, mencuci tangannya dan berwudlu' sebagaimana wudlu' unmtuk shalat. Kemudian mandi dengan menggosok-gosokkan tangannya ke rambut kepalanya hingga bila telah yakin merata mengenai dasar kulit kepalanya Beliau mengguyurkan air ke atasnya tiga kali. Lalu membasuh seluruh badannya". 'Aisyah berkata,: "Aku pernah mandi bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. dari satu bejana dimana kami saling mengambil (menciduk) air bersamaan".
باب مَنْ تَوَضَّأَ فِي الْجَنَابَةِ ثُمَّ غَسَلَ سَائِرَ جَسَدِهِ، وَلَمْ يُعِدْ، غَسْلَ مَوَاضِعِ الْوُضُوءِ مَرَّةً أُخْرَى:
Bab orang yang berwudlu' dalam keadaan junub lalu mandi dengan membasuh seluruh badannya tidak perlu mengulangi basuh anggota wuduk sekali lagi
«274» حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ عِيسَى قَالَ: أَخْبَرَنَا الْفَضْلُ بْنُ مُوسَى قَالَ: أَخْبَرَنَا الأَعْمَشُ عَنْ سَالِمٍ عَنْ كُرَيْبٍ مَوْلَى ابْنِ عَبَّاسٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ قَالَتْ وَضَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَضُوءًا لِجَنَابَةٍ فَأَكْفَأَ بِيَمِينِهِ عَلَى شِمَالِهِ مَرَّتَيْنِ، أَوْ ثَلاَثًا، ثُمَّ غَسَلَ فَرْجَهُ، ثُمَّ ضَرَبَ يَدَهُ بِالأَرْضِ- أَوِ الْحَائِطِ- مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلاَثًا، ثُمَّ مَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ، وَغَسَلَ وَجْهَهُ وَذِرَاعَيْهِ، ثُمَّ أَفَاضَ عَلَى رَأْسِهِ الْمَاءَ، ثُمَّ غَسَلَ جَسَدَهُ، ثُمَّ تَنَحَّى فَغَسَلَ رِجْلَيْهِ. قَالَتْ فَأَتَيْتُهُ بِخِرْقَةٍ، فَلَمْ يُرِدْهَا، فَجَعَلَ يَنْفُضُ بِيَدِهِ.
[أطرافه 249، 257، 259، 260، 265، 266، 276، 281، تحفة 18064- 77/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Yusuf bin 'Isa berkata, telah mengabarkan kepada kami Al Fadlol bin Musa berkata, telah mengabarkan kepada kami Al A'masy dari Salim dari Kuraib sahaya Ibnu 'Abbas dari Ibnu 'Abbas radliallahu 'anhu dari Maimunah berkata,: "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. mengambil seember air untuk mandi janabat. Beliau menuangkan dengan telapak tangan kanannya ke atas telapak tangan kirinya lalu mencucinya dua kali atau tiga kali. Lalu mencuci kemaluannya lalu memukulkan tangannya ke tanah atau dinding dua kali atau tiga kali. Kemudian berkumur-kumur dan memasukkan air ke hidung lalu mencuci wajahnyaKemudian berkumur-kumur dan memasukkan air ke hidung lalu mencuci wajahnya dan kedua lengannya. Kemudian mengguyurkan air ke atas kepalanya lalu membasuh badannya dan mengakhirinya dengan membasuh kedua telapak kakinya". 'Aisyah berkata,: "Maka aku berikan potongan kain tapi Beliau tidak memerlukannya, dan Beliau mengeringkan (membersihkan air dari) badannya dengan tangannya.
باب إِذَا ذَكَرَ فِي الْمَسْجِدِ أَنَّهُ جُنُبٌ يَخْرُجُ كَمَا هُوَ وَلاَ يَتَيَمَّمُ:
Jika seseorang berada di masjid dan teringat bahwa dia sedang junub maka dia keluar (untuk mandi) sebagaimana mestinya dan bukan bertayamum
«275» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ عُمَرَ قَالَ: أَخْبَرَنَا يُونُسُ عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ أُقِيمَتِ الصَّلاَةُ، وَعُدِّلَتِ الصُّفُوفُ قِيَامًا، فَخَرَجَ إِلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا قَامَ فِي مُصَلاَّهُ ذَكَرَ أَنَّهُ جُنُبٌ فَقَالَ لَنَا: ((مَكَانَكُمْ)). ثُمَّ رَجَعَ فَاغْتَسَلَ، ثُمَّ خَرَجَ إِلَيْنَا وَرَأْسُهُ يَقْطُرُ، فَكَبَّرَ فَصَلَّيْنَا مَعَهُ. تَابَعَهُ عَبْدُ الأَعْلَى عَنْ مَعْمَرٍ عَنِ الزُّهْرِيِّ. وَرَوَاهُ الأَوْزَاعِيُّ عَنِ الزُّهْرِيِّ.
[طرفاه 639، 640، تحفة 15309، 15275، 15200].
Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Muhammad berkata, telah menceritakan kepada kami 'Utsman bin 'Umar berkata, telah mengabarkan kepada kami Yunus dari Az Zuhry dari Abu Salamah dari Abu Hurairah radliallahu 'anhu berkata,: "Qamat untuk shalat telah dikumandangkan dan shaf telah diluruskan, lalu keluarlah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Setelah sampai di tempat shalat Beliau baru teringat bahwa Beliau sedang junub, lalu berkata, kepada kami; "tetaplah di tempat kalian". Maka Beliau kembali lalu mandi. Kemudian datang dalam keadaan kapalanya basah. Lalu Beliau bertakbir, maka kamipun shalat bersamanya". Hadits ini juga diriwayatkan oleh Abdul A'laa dari Ma'mar dari Az Zuhry dan diriwayatkan juga oleh Al Auza'i dari Az Zuhry.
Nabi yg buat ini(Menyelati rambutnya)kita pun kena buat
Tajuk yg dibuat imam Bukhari Sekurang2 untuk 2 maksud
1.sesaorang yg mandi janabah mesti sampai air pangkal rambut atau kulit kepala.jika tak sampai ,tidak boleh.
2.Menarik perhatian pembaca terhadap ada khilaf yg berlaku dikalangan ulamak iaitu hukum membasuh kepala bg perempuan yg mandi hadas besar berjunub dengan mandi selepas haid.
Mengikut mazhab Hanafi,Maliki dan Syafie sama sj untuk mandi janabah dan mandi haid (cara mandinya sama)
Mengikut mazhab Ahmad tidak sama antara mandi wajib untuk janabah dan mandi haid, mesti sampai air ke pangkal rambut tanpa membuka sanggul berbeza dgn perempuan yg mandi janabah tak payah buka sanggul atau jalinan rambutnya tetapi mandi haid kena buka rambut yg dijalin atau dipintal,bukhari sama dgn ahmad.
Bukhari dlm kitab haid akan dibw bab perempuan membuka rambutnya ketika mandi bersuci dr haid
2/13
Mandi haid mesti rata semua rambut dan pangkal rambut,tapi mandi janabah hanya pangkal rambut kulit kepala sudah boleh bg Ahmad dan Bukhari.
Kebetulan Bukhari sama pendapat dgn ahmad
Bab Menyelati rambut.
Termasuk Meratakan air kekulit(dikepala) ialah di:
Bulu hidung,tapi ini ada khilaf
Dlm mata ,ini pun ada Khilaf
Zaman sekarang ,ada pengering boleh keringkan dgn mudah.zaman dulu adalah kebaikan dgn pendapat ini.
Boleh pakai mn2 mazhab asalkan tahu.
Ngaji sehingga pandai??
Cukup sekadar tahu.
Mandi haid kena buka sanggul rambut
Mandi junub ,khilaf ada yg kata tak payah buka.
Dlm kebykan masalah serupa.
3/13
Rata itu masuk menyerap kekulit
Maksud bukhari ada khilaf dan Bukhari setuju yg tak sama.
Ada dlm kitab disebut mazhab Bukhari ,bahkan diterima Bukhari sebagai mujahid mutlak.
Mazhab imam bukhari
Mazhab Ibnu umar,kira dizaman sahabat sudah ada.
Ittibat ,ikut ore tapi tahu dalil. paling baik untuk orang awam.
Tak tahu kaedah tak pa untuk orang awam.tak berdosa.
«272» حَدَّثَنَا عَبْدَانُ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ: أَخْبَرَنَا هِشَامُ بْنُ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا اغْتَسَلَ مِنَ الْجَنَابَةِ غَسَلَ يَدَيْهِ، وَتَوَضَّأَ وُضُوءَهُ لِلصَّلاَةِ ثُمَّ اغْتَسَلَ، ثُمَّ يُخَلِّلُ بِيَدِهِ شَعَرَهُ، حَتَّى إِذَا ظَنَّ
أَنْ قَدْ أَرْوَى بَشَرَتَهُ، أَفَاضَ عَلَيْهِ الْمَاءَ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ، ثُمَّ غَسَلَ سَائِرَ جَسَدِهِ.
[طرفاه 248، 262، تحفة 16969].
273» وَقَالَتْ كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ نَغْرِفُ مِنْهُ جَمِيعًا.
[أطرافه 250، 261، 263، 299، 5956، 7339، تحفة 16976].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdan berkata, telah mengabarkan kepada kami 'Abdullah berkata, telah mengabarkan kepada kami Hisyam bin 'Urwah dari bapaknya dari '
Aisyah berkata,: "Adalah Nabi Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. jika mandi janabat, mencuci tangannya dan berwudlu' sebagaimana wudlu' untuk shalat(ambil wuduk dgn sempurna ,kaki basuh segera ) Kemudian mandi dengan menggosok-gosokkan tangannya ke rambut kepalanya hingga bila telah yakin merata mengenai dasar kulit kepalanya Beliau mengguyurkan air ke atasnya tiga kali. Lalu membasuh seluruh badannya". 'Aisyah berkata,: "Aku pernah mandi bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. dari satu bejana dimana kami saling mengambil (menciduk) air bersamaan".
Ada yg mengatakan kaki setelah sudah mandi dan Bukhari cenderung dgn kaki basuh kaki setelah selesai mandi.
Disini Zan ظَنَّdgn maksud yakin
Zan ada juga dgn makna berat sangka
Juga makna sangka.
4/13
Baca hadis yg diterjemah tanpa belajar boleh membahayakan kerana salah faham terutama dlm soal aqidah.
Umpama makan ikan,tak pandai buang tulang cukup bahaya tapi kalu pandai tiada masalah.
Jika kena cara boleh tiada masalah.
Byk yg disedarkan dgn Quran begitu juga dgn hadis.
Begitulah sunnah alam dgn kaedah boleh contoh terjun dr tempat tinggi.
Cara faham hadis dgn berbagai cara,jika tidak boleh keliru
Tak semesti bersama,tapi ada riwayat yg sebut mandi bersama.
'Aisyah berkata,: "Aku pernah mandi bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. dari satu bejana dimana kami saling mengambil (menciduk) air bersamaan".
Bersama جَمِيعًا
Bila berselisih tangan,mesti bersentuhankenapa nabi tak sebut batal dgn tak ambil balik wuduk.
Tiada juga hadis yg menunjukkan nabi berjaga2 agr tidak bersentuh.
Jadi ada kebebasan dan tidak boleh mengejek mazhab lain.
Byk lagi khilaf antara keadaan janabah dan keadaan haid
5/13
Boleh boleh duduk dlm masjid bg orang haid atau orang janabah?
باب مَنْ تَوَضَّأَ فِي الْجَنَابَةِ ثُمَّ غَسَلَ سَائِرَ جَسَدِهِ، وَلَمْ يُعِدْ، غَسْلَ مَوَاضِعِ الْوُضُوءِ مَرَّةً أُخْرَى:
Bab orang yang berwudlu' sebelum mandi junub lalu mandi dengan membasuh seluruh badannya tidak perlu mengulangi basuh anggota wuduk sekali lagi
Contoh setelah mandi perlukah basuh balik anggota wuduk?
Daud zohiriah,bgnya wajib ambil wuduk sebelum mandi janabah
Bg Bukhari ,sunat shj,jika tak buat pun sah .
Pah sunat berasingan atau sebhg dr mandi junub?
Bg orang berpendapat sunat berasingan,maka perlu basuh pula untuk mandi.tapi bg Bukhari tak perlu basuh balik anggota wuduk .nak basuh lagipun boleh.
Bg Bukhari ,wuduk itu sebhg dr mandi janabah,jika tak mahu basuh balik anggota wuduk pun tak apa tapi -kalu nak buat balik pun boleh.
Bg bukhari,Jika sunat berasing tentu nabi menyempurnakan sebelum memulakan mandi seperti dlm hadis Maimunah.
Isyarat juga menyentuh kemaluan tidak batal wuduk
Bg imam Malik,semestinya kena gosok anggota jika tak gosok tak sah.
6/13
Ini menunjukan,tidak batal sentuh kemaluan.dan adalah khilaf dlm soal ini.
Adanya khilaf tu eluk.dan boleh pilih yg mn nak.
Pah jika tak mahu pakai itu soal lain.
Ali,tak batal sentuh kemaluan
Umar ,batal.
Kedua2 perlu dihormati.
Imam Bukhari ,akan ulang pendapatnya walaupun hanya secara isyarat.
Dia basuh jasad سَائِرَ dlm hadis aisyah yg dibw Bukhari bukan seluruh ,kmdn Bukhari tambah seluruh tubuh
7/13
Nabi utusan Allah,
Rahmat Allah ,dari satu hadis.b sebagai perkara boleh diambil pengajaran.
Imam Bukhari suka yg sulit2,sebab kitabnya untuk melatih jd mujtahid.
Rosala jasada سَائِرَ جَسَدِه,basuh tubuh,kita tak boleh buat kesimpulan mesti basuh seluruh tubuh,m melainkan telah dilihat kepada hadis2 lain juga.boleh juga makna seluruh anggota yg belum dibasuh.kaki yg belum dibasuh ,jd basuh lah kaki.
Contoh baca Quran,bukan bc seluruh Quran.jadi kena tengok riwayat lain yg bermaksud seluruh tubuh.
Jadi ilmu mantik pun kena belajar juga.
Tidak salah ,tapi ada kemungkinan salah.
Hadis ni juga telah cukup bg Bukhari.
Yg disebut,tak basuh lagi adalah kaki.
Jadi سَائِرَhanya sebhg shj.iaitu yg belum dibasuh.
Sangat halus pemerhatian Bukhari.
Bab ketiga
باب إِذَا ذَكَرَ فِي الْمَسْجِدِ أَنَّهُ جُنُبٌ يَخْرُجُ كَمَا هُوَ وَلاَ يَتَيَمَّمُ:
Bab Jika seseorang berada di masjid dan teringat bahwa dia sedang junub maka dia boleh keluar (untuk mandi) sebagaimana mestinya tanpa bertayamum
Tajuk ini untuk menolak pendapat yg wajib bertayamum sebelum keluar segera dr masjid.
8/13
«275» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ عُمَرَ قَالَ: أَخْبَرَنَا يُونُسُ عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ أُقِيمَتِ الصَّلاَةُ، وَعُدِّلَتِ الصُّفُوفُ قِيَامًا، فَخَرَجَ إِلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا قَامَ فِي مُصَلاَّهُ ذَكَرَ أَنَّهُ جُنُبٌ فَقَالَ لَنَا: ((مَكَانَكُمْ)). ثُمَّ رَجَعَ فَاغْتَسَلَ، ثُمَّ خَرَجَ إِلَيْنَا وَرَأْسُهُ يَقْطُرُ، فَكَبَّرَ فَصَلَّيْنَا مَعَهُ. تَابَعَهُ عَبْدُ الأَعْلَى عَنْ مَعْمَرٍ عَنِ الزُّهْرِيِّ. وَرَوَاهُ الأَوْزَاعِيُّ عَنِ الزُّهْرِيِّ.
[طرفاه 639، 640، تحفة 15309، 15275، 15200].
Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Muhammad berkata, telah menceritakan kepada kami 'Utsman bin 'Umar berkata, telah mengabarkan kepada kami Yunus dari Az Zuhry dari Abu Salamah dari Abu Hurairah radliallahu 'anhu berkata,:
"Qamat untuk shalat telah dikumandangkan dan shaf telah diluruskan, lalu keluarlah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam.
Setelah sampai di tempat shalat Beliau baru teringat bahwa Beliau sedang junub, lalu berkata, kepada kami; "tetaplah di tempat kalian".
Maka Beliau kembali lalu mandi. Kemudian datang dalam keadaan kapalanya basah.
Lalu Beliau bertakbir, maka kamipun shalat bersamanya". Hadits ini juga diriwayatkan oleh Abdul A'laa dari Ma'mar dari Az Zuhry dan diriwayatkan juga oleh Al Auza'i dari Az Zuhry.
Hadis ini menunjukkan nabi tidak tayamun
Sufyan attsauri dan Ishak bin rohawih ,guru Bukhari tapi tak ikut 100%
Tapi dia (Bukhari )sangat beradab dlm menegur gurunya yg dia tak setuju pendapat mesti tayamun dulu.
Adakah dalil tu kuat ?
Ini hadis yg mengikut syarat Bukhari
Mesti guru dan murid jumpa,kmdn dok lama ,sebentar tak boleh dll syarat .
perawi Bukhari maka kuat,ini sebab sanadnya kuat
Syarat Bukhari yg ada dlm hadasana ,itu yg kuat yg kuat.perawi Bukhari yg sebenar.
Dlm tajuk,ini dikatakan :disebut dlm bukhari , tajuk dia belum tentu kuat.
Bila teringat dlm masjid,menunjukan orang berjunub boleh dok dlm masjid,disini sebab nak solat.sama dgn Daud zohiriah dan mohzani murid Bukhari pun berpendapat boleh.
Bg Bukhari orang junub dan haid boleh duduk dlm masjid ,boleh baca dan pegang Quran.
9/13
Mozani,anak murid imam syafie pun kata boleh.
Karangan Ibnu Qayyim,terbhg dua,boleh ganti tidak wajib seperti puasa
boleh ganti dimasa dia suci posa
dan tak boleh diganti atau diperlewat pada masa suci ,ini dibenarkan seperti ihram dan wukuf serta ibadah haji yg lain
Jika ditakkhirkan masuk masa lain
Semasa Haid boleh jadi berpanjangan,ini mazhab Maliki,imam Ahmad dan syafie boleh bc Quran
Hadis larangan bc Quran semasa Haid tak sahih,maklul dan cacat,berilat,diriwayat oleh Ismail bin iyak ,hadis dia tak sahih,boleh pakai -kalu dia riwayat dr penduduk syam.
Bila teringat berjunub,keluar je la dr masjid bg Bukhari tak perlu bertayamum.
Jika mesti tayamun kerana nak jaga kesucian masjid jadi darurat bg orang yg berpendapat begitu bila teringat semasa berada dlm masjid jika tiada debu.
Begitu juga yg duduk di serambi masjid,boleh bg Bukhari dan ramai juga orang lain.
Sahabat nabi ahli Suffah dok diserambi masjid
10/13
Tak kan mereka tak berjunub.tidak ada dalil mereka bertayamun atau cepat2 keluar.
Begitu sahabat yg perempuan tiada pesanan,boleh tinggal di masjid.
Cuma jgn leka.k aku boleh dipercepatkan untuk keluar tapi tidaklah berdosa.
Nabi bila teringat ketika takbir,dia cepat2 p mandi.
Ada yg kata nabi sudah takbir( ini riwayat Abu Daud,tetap riwayat Bukhari belum takbir tapi sudah dekat)dan bg isyarat suruh sahabat tetap dan setelah mandi dan dtg semula untuk sambung balik solat,binatalasolah/sambung solat(bg yg kata boleh sambung solat sebab masa takbir dia dlm keadaan lupa).bg mazhab Hanafi dan Bukhari boleh sambung solat dgn syarat semasa keluar tidak bercakap begitu juga mazhab Syafie qaul qadim boleh sambung solat.
Binatalasolah,Ada diberitahu dlm kitab jika belajar hadis.
11/13
Kita Kena tarjih@utamakan hadis Bukhari.
Nabi berdiri ditempat solat.dia pun teringat.dan boleh jadi belum atau sudah takbir (ikut hadis abu Daud)tapi dia bercakap sebagai habis qola.tapi ada juga cakap dgn isyarat dan boleh jadi dia berkata2
Solat ni tak boleh bercakap peringkat ketiga.mula2 dulu ada peringkat boleh bercakap dlm solat.
Mungkin juga zaman ini,belum tiba masa zaman tak boleh cakap dlm solat.mn kita tahu??
Binatalasolah memang ada.
Contoh Bila berdarah hidung boleh p basuh dan sambung semula solat.
Bg Bukhari bila teringat boleh keluar tanpa tayamun.
Kesimpulan hadis
1.Membetulkan saf adalah dituntut dan digalakan,ikut Ibnu hazam tak sah jika tak buat demikian.
2.bila imam teringat sesuatu yg dia tidak boleh meneruskan solat,dia kena bg tahu makmum dan tinggalkan tempat solat.jika tok imam tak bg tau mukmin dan teruskan solat,solat makmum sah.
3.nabi mempunyai sifat lupa ,sifat manusia,supaya kemas aqidah umat Islam.jangan sembah nabi ,nabi seorang manusia.
4.orang berjanabah dan ikhtilam,tidak perlu tayamun
5.harus bercakap antara azan dan iqomat
12/13
Bukan bila dah iqamat,tak boleh langsung bercakap.
6.Jika lama ,iqamat kena buat semula.
7.tidak boleh malu dlm ibadah.jika batal berhentilah.
Bg Syafie,boleh ikut imam yg tidak diketahui solat apa,asal sama je solat
8.makmun berdiri tunggu imam dan boleh juga duduk tunggu imam.
9.Nak lalu dlm masjid,ada khilaf .Abu Hanifah,kena berwuduk meringankan hadas baru boleh lalu dlm masjid jika tiada kena tayamun.imam Syafie sekadar lalu boleh.
Khilaf adalah rahmat
13/13
Muntah tidak membatalkan solat.
Basuh rambut tak kena pangkal rambut tidak sah mandi janabah.bg Ahmad dan Bukhari tak payah buka sanggul atau jalinan rambut
Imam duduk,makmum berdiri
Bg Malik ,tak sah
Bg Syafie ,boleh
Tiada ulasan:
Catat Ulasan