Sesi12
Bab 23
1/12
باب عَرَقِ الْجُنُبِ وَأَنَّ الْمُسْلِمَ لاَ يَنْجُسُ:
Keringat orang yang junub dan bahwa seorang muslim (badannya) tidaklah najis
«283» حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى قَالَ: حَدَّثَنَا حُمَيْدٌ قَالَ: حَدَّثَنَا بَكْرٌ عَنْ أَبِي رَافِعٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَقِيَهُ فِي بَعْضِ طَرِيقِ الْمَدِينَةِ وَهْوَ جُنُبٌ، فَانْخَنَسْتُ مِنْهُ، فَذَهَبَ فَاغْتَسَلَ، ثُمَّ جَاءَ فَقَالَ: ((أَيْنَ كُنْتَ يَا أَبَا هُرَيْرَةَ)). قَالَ كُنْتُ جُنُبًا، فَكَرِهْتُ أَنْ أُجَالِسَكَ وَأَنَا عَلَى غَيْرِ طَهَارَةٍ. فَقَالَ: ((سُبْحَانَ اللَّهِ، إِنَّ الْمُؤْمِنَ لاَ يَنْجُسُ)).
[طرفه 285، تحفة 14648].
Telah menceritakan kepada kami '
Ali bin 'Abdullah berkata,
telah menceritakan kepada kami
Yahya berkata,
telah menceritakan kepada kami
Humaid berkata,
telah menceritakan kepada kami
Bakar
dari Abu Rafi'
dari Abu Hurairah, bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pernah berjumpa dengannya di salah satu jalan Madinah, sementara ia dalam keadaan junub." Abu Hurairah berkata, 'Aku malu dan pergi diam-diam'. Abu Hurairah lalu pergi mandi dan kembali lagi setelah itu, beliau lalu bertanya: "Kemana saja kamu tadi wahai Abu Hurairah?" Abu Hurairah menjawab: "Aku tadi junub. Dan aku tidak suka bersama Tuan sedang aku dalam keadaan tidak suci." Beliau pun bersabda: "Subhaanallah! Sesungguhnya seorang Muslim itu tidak itu najis."
Bab 24
باب الْجُنُبُ يَخْرُجُ وَيَمْشِي فِي السُّوقِ وَغَيْرِهِ:
Orang yang junub boleh keluar rumah dan mendatangi pasar atau lainnya
وَقَالَ عَطَاءٌ يَحْتَجِمُ الْجُنُبُ وَيُقَلِّمُ أَظْفَارَهُ، وَيَحْلِقُ رَأْسَهُ، وَإِنْ لَمْ يَتَوَضَّأْ.
Atok berkata orang berjunub boleh berbekam,memotong kuku dan memcukur kepala walaupun dia tidak berwuduk
«284» حَدَّثَنَا عَبْدُ الأَعْلَى بْنُ حَمَّادٍ قَالَ: حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ زُرَيْعٍ قَالَ: حَدَّثَنَا سَعِيدٌ عَنْ قَتَادَةَ أَنَّ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ حَدَّثَهُمْ أَنَّ نَبِيَّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَطُوفُ عَلَى نِسَائِهِ فِي اللَّيْلَةِ الْوَاحِدَةِ، وَلَهُ يَوْمَئِذٍ تِسْعُ نِسْوَةٍ.
[أطرافه 268، 5068، 5215، تحفة 1186].
Telah menceritakan kepada kami
'Abdul A'la bin Hammad telah menceritakan kepada kami Abdul A'la bin Abdul A'la berkata,
telah menceritakan kepada kami
Yazid bin Zurai' berkata,
telah menceritakan kepada kami Sa'id
dari Qatadah bahwa Anas bin Malik menceritakan kepada mereka, bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menggilir semua isterinya dalam satu malam, padahal saat itu isteri beliau ada sembilan orang."
«285» حَدَّثَنَا عَيَّاشٌ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الأَعْلَى حَدَّثَنَا حُمَيْدٌ عَنْ بَكْرٍ عَنْ أَبِي رَافِعٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ لَقِيَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا جُنُبٌ، فَأَخَذَ بِيَدِي، فَمَشَيْتُ مَعَهُ حَتَّى قَعَدَ فَانْسَلَلْتُ، فَأَتَيْتُ الرَّحْلَ، فَاغْتَسَلْتُ ثُمَّ جِئْتُ وَهْوَ قَاعِدٌ فَقَالَ: ((أَيْنَ كُنْتَ يَا أَبَا هِرٍّ)) فَقُلْتُ لَهُ. فَقَالَ: ((سُبْحَانَ اللَّهِ يَا أَبَا هِرٍّ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لاَ يَنْجُسُ)).
[طرفه 283، تحفة 14648- 80/ 1].
Telah menceritakan kepada kami
'Ayyasy berkata, telah menceritakan kepada kami
'Abdul A'la telah menceritakan kepada kami
Humaid
dari Bakar
dari Abu Rafi'
dari Abu Hurairah berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berjumpa dengan aku padahal aku dalam keadaan junub. Beliau menggandeng tanganku hingga aku pun berjalan bersama beliau hingga beliau duduk. Aku lantas pergi diam-diam kembali ke rumah untuk mandi. Kemudian kembali lagi dan beliau masih duduk. Beliau lalu bertanya: "Kemana saja kamu tadi wahai Abu Hurairah?" Maka aku ceritakan pada beliau. Beliau lalu bersabda: "Subhaanallah! Wahai Abu Hurairah, seorang Muslim itu tidaklah najis."
باب كَيْنُونَةِ الْجُنُبِ فِي الْبَيْتِ إِذَا تَوَضَّأَ قَبْلَ أَنْ يَغْتَسِلَ:
Keberadaan orang yang junub di rumah jika sudah berwudlu namun belum mandi
«286» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا هِشَامٌ وَشَيْبَانُ عَنْ يَحْيَى عَنْ أَبِي سَلَمَةَ قَالَ سَأَلْتُ عَائِشَةَ أَكَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَرْقُدُ وَهْوَ جُنُبٌ قَالَتْ نَعَمْ وَيَتَوَضَّأُ.
[طرفه 288، تحفة 17785].
Telah menceritakan kepada kami
Abu An Nu'aim berkata,
telah menceritakan kepada kami
Hisyam dan Syaiban dari
Yahya bin Abu Katsir dari
Abu Salamah berkata, Aku bertanya kepada 'Aisyah, "Apakah Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tidur dalam keadaan junub?" 'Aisyah menjawab, "Ya, setelah berwudlu
Tubuh orang yg berjunub tidak najis .
Perhatikan tentang tajuk
باب عَرَقِ الْجُنُبِ وَأَنَّ الْمُسْلِمَ لاَ يَنْجُسُ:
Keringat orang yang junub dan bahwa seorang muslim (badannya) tidaklah najis
Orang Muslim tidak menjadi najis,maka peluhnya tidak najis
Ahli ilmu telah sepakat menyatakan peluh orang Islam yg berjunub tidak najis demikian peluh wanita haid.Tetapi mereka berbeza pendapat orang kafir dan peluhnya.ibnu hazam berpendapat peluh orang musyrikin najis.b g zohiriah tubuh dan peluh adalah najis.
Bg Bukhari ,Abu Hanifah ,Malik dan Syafie dan jumhur ulamak dari kalangan salaf dan khalaf,tubuh dan peluh orang kafir tidak najis.
Kalu peluh orang kafir itu najis ,tentu orang Islam tak dibenarkan mengahwini ahlil kitab.
2/12
Bg yg kata orang kafir tu najis salah satu dalilnya adalah hadis ini.sebab nabi kata orang islam tidak najis,jadi mafhum sebaliknya orang kafir najis.
Satu lagi dalil,Ayat Quran kata ,innamalnanajasun....badahazihi .sesungguhnya orang musyrikin najis,oleh itu selepas tahun ini mereka tidak boleh menghampiri masjidilharam.
Jika najis dan boleh berkahwin,maka basuhlah yg najis tu.
Ada yg kata dalil boleh bernikah tak semestinya tidak najis.
Jumhur kata tak najis byk dalilnya, antara dalil ayat quran itu juga tapi di takwil najis itu adalah amalannya bukan badannya. Kena tengok byk perkara dan byk tempat.najis dlm Quran dgn makna tak eluk bukan najis zahir .najis zahir telah diketahui menjijikan.namun najis yg batin pun menjijikan juga.musyrikin tu akidahnya yg jijik.najis iktiqad.fahaman ada yg bersih dan ada yg kotor. kebersihan ini juga sangat penting.nabi ada makan keju yg orang kafir buat.nAbi juga makan masakan orang Yahudi iaitu kambing bakar.
Nabi ikat tsumamah yg masih kafir dlm masjidjidilharam.th ke 9,abu bakar isytihar orang musyrikin tak boleh masuk masjidiljaram.
3/12
Orang musyrik tak boleh buat kerja haji sebab aqidahnya.itu latarbelakang larangan orang musyrik tak boleh masuk masjidilharam
Jika orang musyrik tak boleh masuk sebab mereka najis,kenapa nabi ikat tsumamah yg masih kafir dlm masjid.
ini menunjukkan najis orang kafir itu bukan najis yg zahir.dan jika najis berapa ramai yg masuk Islam tidak kena mandi ,yg mandi hanya sukarela shj.bekas tangan dia dan air peluh tidak najis.
Nabi nak cerita orang Muslim tidak najis maksudnya dirinya tidak najis.yakni boleh jadi najis bila terkena najis.
Orang kafir jika mandi wajib pun tak hilang najis.
berhadas ,najis tidak nyata.
Tak basuh berak ,pun tak apa bg orang kafir.
Beza orang Islam dgn orang kafir.
Orang Muslim tidak najis samada semasa hidup dan selepas mati.
Orang Muslim tidak najis dgn maksud tak berterusan dlm keadaan najis jika ada najis.boleh hilang dgn basuh atau mandi junub.
Tidak najis, najis hukumi ,najis pada hukum sahaja,zahirnya tidak kotor.nak solat dan tawaf tidak boleh.hadas benda yg tak nampak.
Orang kafir tiada perhitungan hadas.zahir bersih maka bersih lah.
Beza orang Islam dgn orang kafir.
Manusia telah dimuliakan oleh Allah.tapi setakat mn?
Muslim tidak najis semasa hidup atau selepas mati.,
4/12
Orang kafir suci atas dasar Allah memuliakan sebab dia manusia.
Orang kafir jika mati dlm telaga,air perlu dibuang sebab najis.jadi hadis ini nak menyatakan kehormatan manusia.
Tapi orang Islam yg mati tidak najis,dan mandikan untuk memuliakannya dan juga membersihkannya supaya sesuai dgn kehidupan selepas kematian.
Juga orang Muslim tidak kotor,boleh pegang Quran dan boleh baca.juga bg orang janabah dan mari haid .jd sesuai dgn Quran yg suci.
Hadis yg kata orang berjunub dan haid tak boleh pegang tidak ada dan hdis larang baca Quran tidak sahih.
Ada satu kitab buat tajuk:bab bersalam dgn orang berjunub.
Nabi kata kat Aisyah masa buat haji,buat semua kecuali tawaf.ibadah semasa buat haji termasuk baca Quran.dlm mazhab Syafie sendiri buat semua yg kata tak boleh baca Quran.
Haid bukan dlm ikhtiar manusia.
Jika tak leh baca Quran ,bismillah pun tak leh bc.
5/12
Satu penganiayaan jika perempuan haid tak boleh dan pegang Quran semasa memerlukan Quran.
Tak boleh pegang Quran kecuali orang yg disucikan(mutohharu-malaikat).manusia ini bersuci bukan disucikan.
Tuhan bersumpah dgn tempat jatuh bintang2...tidak boleh disentuh kecuali orang yg disucikan.
Ini tentang penurunan Al-Quran yg terpelihara.jin dan syaitan nak curi tapi tak boleh dlm proses penurunan al Quran.
Adalah tak kena yg tak boleh sentuh tu manusia.
Ini cerita tidak boleh,sedangkan manusia boleh sentuhpun .jadi maksud tak leh sentuh tu tak boleh ganggu,kalu sentuh terbakar.
Memang eluk bila nak sentuh kena ada wuduk
6/12.
Orang Islam tidak najis.
Ibnu Munzir walaupun mazhab Syafie berpendapat tidak berdosa baca dan sentuh Quran ketika haid atau janabah dan asasnya adalah hadis ini,orang Muslim tidak najis.
Nabi tidur atas paha Aisyah ketika Aisyah haid.w walaupun ada yg kata itu kepala nabi bukan Quran tetapi Bukhari tetap faham seperti kepala nabi seperti alquran
Nabi hantar Ayat Quran kepada orang kafir(heraklu).takkan orang kafir boleh pegang dan boleh baca,tak kan orang islam tak boleh.
Apa kelebihan orang Islam tidak najis ?
Yg najis adalah aqidahnya.
Junub adalah najis hukumi dan tak sama dgn najis aini.orang berjunub sah puasanya.sebab Nabi pernah berjunub dan belum mandi setelah masuk waktu subuh.
Ada perbezaan pendapat antara yg boleh dilakukan ketika janabah atau haid.yg pasti tidak boleh solat.tetapi baca dan pegang Quran khilaf.
Cengkeram,bg Syafie haram.begitu juga jual-beli bersyarat.bukhari kata boleh.
Mazhab Ahmad boleh bg cengkeram.
7/12
Macam mn boleh dapat untung jika dok baiki barang?
Bca quran,Berjalan minum air,tidur,p kekedai.boleh atau tidak haram bg orang junub dan haid pd pendapat bukhari.
Jika haram makan ,maka haram jual.
Kena terbuka dan tahu apa yg sepakat ,apa yg khilaf.
Cerita Abu Hurairah jumpa nabi ,nabi pegang tangan Hurairah.byk pengajarannya.
1.orang Muslim tidak najis semasa hayat dan matinya
2.sisa orang kafir tidak najis.contoh makan makanan yg telah digigit orang kafir ,orang Islam makan.j uga air minuman.
Tsumamah diikat dlm masjid.
Setelah itu,tsumamah masuk Islam selepas dibebaskan
8/12
Bila nabi lepas,dia gi mandi dan kemudian dtg balik untuk peluk Islam,ini bukti Islam bukan ugama pengganas.
Jika pegang orang kafir tak boleh pegang itu akan ketinggalan.orang kafir bukan macam budak2.
Air ludah dan air mata tidak najis
3.tampil dgn adap dgn guru.
4.menegur dan memberitahu adalah tugas orang alim.o orang Muslim tidak najis.berapa kerugian tidak duduk dgn nabi,lihatlah keutamaan.
Contoh ,pakaian dan belajar mn lebih utama.
5.harus melewatkan mandi janabah
6.hukum najis hukumi berbeza dgn najis Aini.
7.ambil berat tentang anak buah dgn bersalam.
Junub tak semestinya ada bini,boleh jadi sebab ikhtilam.
Bila nabi kata orang islam tidak najis,luas maksudnya.
Bersuci tiada dlm kehidupan orang kafir.
Orang yg fikiran tidak bersih belum lagi ,belum jadi orang Islam yg sebenarnya.
Kaya yg sebenar ialah kaya jiwa
9/12
Jika dok rasa tak cukup itu tanda miskin.
Kaya doh pun sanggup menipu.kaya doh pun kedekut.
Jika kotor pun cepat2 dia akan cuci.
Orang Islam sebenar tidak kotor seperti syirik dan buat khianat kat orang.orang Islam (sebenar) itu selamat dr tangan dan lidahnya.
Jika tidak bersih fikirannya,maka masih belum islam yg sebenar lagi.
Subhanallah boleh disebut bila2 pun bukan ketika rukuk shj.nabi sendiri pun guna.dan jika kita buat pahala juga dapat.
Jangan bertempik,tapi istirjik Innalillah....rajium.jadikan budaya.
Bab kedua
باب الْجُنُبُ يَخْرُجُ وَيَمْشِي فِي السُّوقِ وَغَيْرِهِ:
Orang yang junub boleh keluar rumah dan mendatangi pasar atau lainnya
وَقَالَ عَطَاءٌ يَحْتَجِمُ الْجُنُبُ وَيُقَلِّمُ أَظْفَارَهُ، وَيَحْلِقُ رَأْسَهُ، وَإِنْ لَمْ يَتَوَضَّأْ.
Atok berkata orang berjunub boleh berbekam,memotong kuku dan memcukur kepala walaupun dia tidak berwuduk.
-Ada yg berpendapat kata tak boleh jika tidak berwuduk tetapi bg Bukhari boleh buat apa sj kecuali solat.
Ini dua hadis yg dibw Bukhari.
284» حَدَّثَنَا عَبْدُ الأَعْلَى بْنُ حَمَّادٍ قَالَ: حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ زُرَيْعٍ قَالَ: حَدَّثَنَا سَعِيدٌ عَنْ قَتَادَةَ أَنَّ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ حَدَّثَهُمْ أَنَّ نَبِيَّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَطُوفُ عَلَى نِسَائِهِ فِي اللَّيْلَةِ الْوَاحِدَةِ، وَلَهُ يَوْمَئِذٍ تِسْعُ نِسْوَةٍ.
[أطرافه 268، 5068، 5215، تحفة 1186].
Telah menceritakan kepada kami
'Abdul A'la bin Hammad telah menceritakan kepada kami Abdul A'la bin Abdul A'la berkata,
telah menceritakan kepada kami
Yazid bin Zurai' berkata,
telah menceritakan kepada kami Sa'id
dari Qatadah bahwa Anas bin Malik menceritakan kepada mereka, bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menggilir semua isterinya dalam satu malam, padahal saat itu isteri beliau ada sembilan orang."
«285» حَدَّثَنَا عَيَّاشٌ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الأَعْلَى حَدَّثَنَا حُمَيْدٌ عَنْ بَكْرٍ عَنْ أَبِي رَافِعٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ لَقِيَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا جُنُبٌ، فَأَخَذَ بِيَدِي، فَمَشَيْتُ مَعَهُ حَتَّى قَعَدَ فَانْسَلَلْتُ، فَأَتَيْتُ الرَّحْلَ، فَاغْتَسَلْتُ ثُمَّ جِئْتُ وَهْوَ قَاعِدٌ فَقَالَ: ((أَيْنَ كُنْتَ يَا أَبَا هِرٍّ)) فَقُلْتُ لَهُ. فَقَالَ: ((سُبْحَانَ اللَّهِ يَا أَبَا هِرٍّ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لاَ يَنْجُسُ)).
[طرفه 283، تحفة 14648- 80/ 1].
Telah menceritakan kepada kami
'Ayyasy berkata, telah menceritakan kepada kami
'Abdul A'la telah menceritakan kepada kami
Humaid
dari Bakar
dari Abu Rafi'
dari Abu Hurairah berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berjumpa dengan aku padahal aku dalam keadaan junub. Beliau menggandeng tanganku hingga aku pun berjalan bersama beliau hingga beliau duduk. Aku lantas pergi diam-diam kembali ke rumah untuk mandi. Kemudian kembali lagi dan beliau masih duduk. Beliau lalu bertanya: "Kemana saja kamu tadi wahai Abu Hurairah?" Maka aku ceritakan pada beliau. Beliau lalu bersabda: "Subhaanallah! Wahai Abu Hurairah, seorang Muslim itu tidaklah najis."
10/12
Adakah nabi pergi hanya untuk berjumpa?tak perlulah bg tau yg sulit2.
Atsar Atok,dia tabiin.
وَقَالَ عَطَاءٌ يَحْتَجِمُ الْجُنُبُ وَيُقَلِّمُ أَظْفَارَهُ، وَيَحْلِقُ رَأْسَهُ، وَإِنْ لَمْ يَتَوَضَّأْ.
Atok berkata orang berjunub boleh berbekam,memotong kuku dan memcukur kepala walaupun dia tidak berwuduk.
Bukhari nak bg tau ,Bukhari setuju dgn pendapat ini.
Atoq alim besar juga.
Hasan Basri pula kena mandi dulu sebelum kerat kuku.pah orang Melayu pula tambah tanam pula rambut yg telah dikerat dan percaya berbelang2 dgn rambut yg dipotong ketika tidak mandi janabah .
Simpan rambut untuk hikmat tu boleh.
11/12
Jumpa dgn nabi,nabi tak larang pun.
Tapi Hurairah ikut nabi hingga kepasar.
Menunjukkan boleh keluar rumah masa janabah
Kalu peluh orang berjunub tu najis mesti nabi bg tau suruh basuh sebab nabi bersalam dan berpimpin tangan dgn nabi.
Aba hir يَا أَبَا هِرٍّ =Abu Hurairah.
Said
Akal=makan
Aqal=akal
Fatinn=penimbul fitnah.ia adalah muzakar.
Yazid bin Zuraid
Tak perlu basuh tuala wanita yg dipakai.
12/12
Ada maslahah lain seperti nak elak orang jahat ambil kesempatan,nak basuh ,boleh.yg asal tiada keperluan.
Jika pasti ayam diberi makan ekstrak darah babi mesti diangkat pada pihak yg bertanggungjawab.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan