Selasa, Oktober 04, 2016

Tafsir asas quran sesi 31

Ringkasan 20 usul tafsir al Quran (yg perlu di kuasai untuk memahami al Quran dgn betul dan selamat

Usul 12 Mencari dan mengesan struktur mikro ayat2 al quran
Kaedah2 mengesan struktur mikro ayat2 Quran

(i)Tarji'aat ialah mengulangi beberapa kali atau byk kali sesuatu perkataan atau rangkai kata atau ayat2 dgn tujuan2 ttt.
umpamanya ayat
      فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
Ia diulang sebyk 31 didlm surah Ar Rahman .
Pada byk tmpt ia sesuai diterjemahkan dgn
"Maka yg mn satu diantara nikmat2 Tuhan mu ,yg kamu hdk dustakan (wahai jin dan manusia)"
Tetapi pada sesetengah tmpt terjemahan itu tidak sesuai.Ia sepatutnya diterjemahkan sesuai dgn siyaaq dan sibaaqnya.
Selain didlm surah Ar Rahman,tarjiaat juga terdapat didlm
surah2 al mursalat ,as syuaraa,al qamar dll

Didlm surah al mursalat diulangi 
وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ
kecelakaan besar pd hari itu orang2 yg mendustakan
Ia diulangi sebyk 11 kali.

Didlm surah as syuaraa pula diulangi dua ayat.
Pertama Ayat 8
إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً ۖ وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ
Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat satu tanda (yang membuktikan kekuasaan dan rahmat pengurniaan Allah); dan (dalam pada itu), kebanyakan mereka tidak juga beriman.

Kedua  Ayat 9
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ

Dan sesungguhnya Tuhanmu (wahai Muhammad) Dia lah sahaja Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani.

diulangi sebyk 8kali.

Didlm Ayat 109
وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ ۖ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ الْعَالَمِينَ
"Dan aku tidak meminta kepada kamu sebarang upah mengenai apa yang aku sampaikan (dari Tuhanku); balasanku hanyalah terserah kepada Allah Tuhan sekalian alam.

diulangi sebyk 5kali.

Dlm surah al qamar ayat 17
وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ
Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran itu untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?

diulangi  Ayat sebyk 4 kali .

Pengulangan seperti ini menurut istilah usul tafsir dipanggil Tarji'aat.t tidak semestinya berpuluh kali.

Jika ada berulang itu Tarji'aat.
Surah Attakasur Ayat 3
كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ
Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa

Surah Al-Kafirun ayat 2
لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ
"Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah.

Surah al baqarah Ayat 122
ْ وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ
Dan Aku telah melebihkan (datuk nenek) kamu (yang taat dahulu) atas umat-umat yang lain (yang ada pada zamannya)

Sekurang2nya 2kali berulang.

Termasuk kaedah ini nak memahami struktur mikro didlm quran.kena faham Ayat sebelum dan selepasnya.jika kena ,mudah nampak.

Berulang tak eluk tapi Tarji'aat eluk sebab ada faedah.

Ada juga disebut takrar
Cuma tak berapa eluk ,istilah berulang

Mengulangi Ayat ttt.
Seperti dlm Azam,mazhab Syafie ada tarjik.

Mengulangi perkataan atau rangkai kata atau ayat ayat yg lengkap.
Kaedah struktur mikro.

Umpamanya
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
Ia diulang sebyk 31 didlm surah Ar Rahman .
Pada byk tmpt ia sesuai diterjemahkan dgn
"Maka yg mn satu diantara nikmat2 Tuhan mu ,yg kamu hdk dustakan (wahai jin dan manusia)"

Makna آلَاءِsepatutnya tidak terikat dgn makna nikmat2 shj.

Surah Ar Rahman 10-13
Ayat 10
وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ
Dan bumi pula dijadikannya rata untuk kegunaan manusia dan makhluk-makhlukNya yang lain:

Ayat 11
فِيهَا فَاكِهَةٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَكْمَامِ
Terdapat padanya berbagai jenis buah-buahan dan pohon-pohon kurma yang ada kelopak-kelopak mayang;

Ayat 12
وَالْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَالرَّيْحَانُ
Demikian juga terdapat biji-bijian yang ada jerami serta daun, dan terdapat lagi bunga-bungaan yang harum;

Ayat 13
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?
Nikmat tuhe disini sesuai.macam2nikmat.

Ayat 14
خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ
Ia menciptakan manusia (lembaga Adam) dari tanah liat kering seperti tembikar,

Ayat 15
وَخَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ
Dan Ia telah menciptakan jin dari lidah api yang menjulang-julang;

Ayat 16
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

Ayat 14-16
Disini apa kena mengena kejadian Manusia dr tanah liat dan jin dari api, kaitan dgn nikmat,ini kekuasaan.sepatut kejadian Tuhan yg mn yg boleh kamu dustakan

Ayat 43-45
Ayat 43
هَٰذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ
(Lalu dikatakan kepada mereka): "Inilah neraka Jahannam yang selalu orang-orang yang berdosa mendustakannya ".

Ayat 44
يَطُوفُونَ بَيْنَهَا وَبَيْنَ حَمِيمٍ آنٍ
Mereka (terus diseksa) berulang-ulang di antara api neraka dengan air yang menggelegak yang cukup masak panasnya!

Ayat 45
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

Neraka ni nikmat apa??air panas menggelegak.ini bukan nikmat.jadi betul aminududin kata aala آلَاءِ tidak boleh diterjemah dgn nikmat shj
Perut manusia hancur luluh.
Solat tak sesuai dgn nikmat.
Lebih sesuai dgn Keperkasaan,kekuatan,
Dan Maududi  telah menterjemah dgn berbagai makna آلَاءِ itu .la siyaq dan sibaaqnya

31tempat telah diulang.
Manusia -kalu nak kira manusia tidak boleh mendustakan atau mempertikaikan.
Kata kuncinya dlm surah ini ialah تُكَذِّبَانِkamu dustakan lawannya kamu benarkan
Satu lagi kuncinya
Ayat 27
وَيَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ
Dan akan kekalah Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan:
Dan akhir yg Ayat terakhir.
Dua kali ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ
disebut dlm Quran dlm surah ini.
Apakah mesejnya?
Allah ذُو الْجَلَالِbersifat hebat ,agong dll,yg mendustakan akan jumpa sifat ini
Boleh hancur bukit sifat الْجَلَالِ
Nabi Musa tengok bukit hancur lebur dan nabi Musa jatuh tersungkur.tuhan nyatakan sifat jalalnya pada bukit.
Kenapa sangat lama duduk dlm neraka ,sebab sifat ini ذُو الْجَلَال
Akibat keengkaran kita akan berhadapan dgn sifat الْجَلَالِ
Pah buat sikit tapi dapat byk pula nikmat sebab apa sebab وَالْإِكْرَامِ

Balik semula ke asalnya,nak menarik kepada dua sifat Allah.

akibat kita mendustakan kita dapat jumpa Allah yg bersifat الْجَلَال  ِ

Tentang sifat rububiyah pula ada di segenap tempat.
Sebab tu kena belajar aliran lain juga.
Jika satu aliran,mudah tapi byk yg tidak akan dijumpai perkara penting yg lain yg juga penting.
Kemampuan orang sekarang sudah bertambah.c Ara fikir orang sekarang tidak sama dgn orang yg dulu buta huruf.oang biasa tak faham boleh tahan,ini mufti pun masih tak faham.
Contoh cara mengubat manusia yg bermacam2.
Naturalpati
Homeopati
Alopati
Akupanture
Bomoh dll.
Ada cara tidak mampu mengubat penyakit ttt,tapi cara lain boleh mengubatnya.
Semua berguna.boleh jadi alternatif.
Sebab itu kena byk aliran.terbuka.
Jgn rasa ilmu hanya setakat satu  aliran sahaja.
Ketinggalan menyebabkan aliran lain tiada.

Ayat 1
الرَّحْمَٰنُ
(Tuhan) Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmatNya.

Ayat 2
عَلَّمَ الْقُرْآنَ
Dia lah yang telah mengajarkan Al-Quran.

Kenapa Ar Rahman tidak Allah?
Ini hdk menyatakan sifat rububiyah.
Allah bukan sekadar buat manusia dan dibiarkan.
Tuhe dlm Islam ,bila tuhe bila tuhe cipta manusia dia akan jaga manusia ,bukan nak hukum shj asasnya rahmat.tuhe bg  ibu dan macam2.jika cuma itu yg diberi, pada binatang pun Tuhan bg.jadi allah juga bg Quran ko kita.jika tiada Quran rahmat yg diberi belum sempurna.
Contoh gps.yg memberi panduan .
Quran adalah panduan.
Allah rahmat,quran pun rahmat.
Wahai manusia telah dtg nasihat,penawar ,bimbingan  serta rahmat untuk orang2 yg beriman,ini hasil dr sifat Rahman tuhe.

Ayat 3
خَلَقَ الْإِنْسَانَ
Dia lah yang telah menciptakan manusia; -

Ayat 4
عَلَّمَهُ الْبَيَانَ
Dia lah yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan.

-Kalu jadikan manusia ,tidak bercakap maka jadilah macam lembu.
Tapi Allah ajar Bahasa yg indah الْبَيَانَ. bahasa pula yg sangat indah
Sifat Rahman nyata pada manusia .pada haiwan sudah ada tapi kemuncak baru nampak jika dilihat pada manusia.

-Kalu mendustakan kita
Jika membenarkan kita akan mendapati َ   وَالْإِكْرَامِ

Selain Ar-Rahman,tarjiat juga terdapat pada surah mursalat.

وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ
kecelakaan besar pd hari itu orang2 yg mendustakan
Ia diulangi sebyk 11 kali.

Ayat 1
وَالْمُرْسَلَاتِ عُرْفًا
Demi (makhluk-makhluk) yang dihantarkan berturut-turut (menjalankan tugasnya),

Ayat 2
فَالْعَاصِفَاتِ عَصْفًا
Juga yang merempuh mara dengan sekencang-kencangnya,

Ayat 3
وَالنَّاشِرَاتِ نَشْرًا
Dan demi (makhluk-makhluk) yang menyebarkan (pengajaran dan peringatan) dengan sebaran yang sesungguh-sungguhnya,

Ayat 4
فَالْفَارِقَاتِ فَرْقًا
Serta yang memisahkan (antara yang benar dengan yang salah) dengan pemisahan yang sejelas-jelasnya,

Ayat 5
فَالْمُلْقِيَاتِ ذِكْرًا
Lalu menyampaikan pengajaran dan peringatan (kepada manusia),

Ayat 6
عُذْرًا أَوْ نُذْرًا
Untuk menghapuskan kesalahan orang-orang yang bertaubat serta memperbaiki keadaan dirinya, dan untuk menakutkan orang-orang yang ingkar - derhaka; -

Ayat 7
إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِعٌ
(Sumpah demi sumpah) sesungguhnya segala yang dijanjikan kepada kamu tetap berlaku.

Ayat 8
فَإِذَا النُّجُومُ طُمِسَتْ
Oleh itu, apabila bintang-bintang (binasa dan) hilang lenyap;

Ayat 9
وَإِذَا السَّمَاءُ فُرِجَتْ
Dan apabila langit terbelah;

Ayat 10
وَإِذَا الْجِبَالُ نُسِفَتْ
Dan apabila gunung-ganang hancur lebur berterbangan;

Ayat 11
وَإِذَا الرُّسُلُ أُقِّتَتْ
Dan apabila Rasul-rasul ditentukan waktunya untuk dipanggil menjadi saksi terhadap umatnya, (maka sudah tentu manusia akan menerima balasan masing-masing).

Ayat 12
لِأَيِّ يَوْمٍ أُجِّلَتْ
(Jika ditanya): ke hari yang manakah (perkara-perkara yang besar) itu ditangguhkan?

Ayat 13
لِيَوْمِ الْفَصْلِ
(Jawabnya): Ke hari pemutusan hukum.

Ayat 14
وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الْفَصْلِ
Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui kedahsyatan hari pemutusan hukum itu?

ayat 15
وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ
Kecelakaan besar, pada hari itu, bagi orang-orang yang mendustakan (kekuasaan Kami)!

Setengah tidak terjemah dgn malaikat tetapi  angin yg dilepaskan yg bertiup dgn lembut,yg bertiup dgn kencang .
Katalah angin,dalil afaki(pelusuk alam),anfusi(dlm diri mu)tarikhi(sejarah)ada dalil samawi,dalil alardi(bumi)


Sumpah dgn benda dibumi, dilangit,
Angin itu selesa dan boleh mengganas . Satu negeri boleh musnah dgn angin
Ada yg bw kebaikan dan ada yg bw keburukan.
Masing2 ada kebaikan yg tersendiri. begitulah dgn malaikat
Yg zahir angin ,tetapi dibelakangnya ada malaikat.jadi jika ada fenomena perubahan alam ada malaikat.j Adi tak sepatutnya manusia mendustakan nikmat Tuhan.tapi jika mendustakan Nanti dihari Qiamat ,br tahu nasib membenarkan atau mendustakan
Tak faham ,perlu ulang
Tak ingat,perlu ulang.
Akibat buruk kerana mendustakan.m manusia ini degil dan tak faham perlu diulang.itu rahsia manusia.
Jiwa manusia perlu diketuk byk kali.
Akibat buruk orang yg mendustakan

Ayat 41
إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي ظِلَالٍ وَعُيُونٍ
Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa berada di tempat teduh (yang dipenuhi pelbagai nikmat), dan yang berdekatan dengan matair-matair (yang mengalir), -

Ayat 42
وَفَوَاكِهَ مِمَّا يَشْتَهُونَ
Serta menikmati buah-buahan dari segala jenis yang mereka ingini.

Ayat 43
كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
(Pada ketika itu dikatakan kepada mereka): "Makanlah dan minumlah kamu dengan lazatnya, disebabkan apa yang kamu telah kerjakan."

Ayat 44
إِنَّا كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ
Sesungguhnya, demikianlah Kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan amal-amal yang baik.

Ayat 45
وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ
Kecelakaan besar, pada hari itu, bagi orang-orang yang mendustakan (nikmat-nikmat Syurga)!

Ayat 46
كُلُوا وَتَمَتَّعُوا قَلِيلًا إِنَّكُمْ مُجْرِمُونَ
Makanlah dan bersenang-senanglah kamu (wahai orang-orang yang ingkar derhaka) sementara waktu hidup, (kemudian kamu akan menghadapi bahaya), kerana sesungguhnya kamu adalah orang-orang yang berdosa.

Ayat 47
وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ
Kecelakaan besar, pada hari itu, bagi orang-orang yang mendustakan (amaran Allah), -

Ayat 48
وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ ارْكَعُوا لَا يَرْكَعُونَ
Dan apabila dikatakan kepada mereka (yang ingkar): "Taatlah dan kerjakanlah sembahyang", mereka enggan mengerjakannya.

Ayat 49
وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ
Kecelakaan besar, pada hari itu, bagi orang-orang yang mendustakan (perintah-perintah Allah dan larangan
Ayat 50
فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ
(Kalau mereka tidak juga mahu beriman kepada keterangan-keterangan yang tersebut) maka kepada perkataan yang mana lagi, sesudah itu, mereka mahu beriman?

Orang2 yg mendustakan akan mendapat kecelakaan.
Begitu lah cara Quran bila diberitahu yg molek juga diberitahu yg tak molek
Orang sentiasa jaga إِنَّ الْمُتَّقِينَdiri dr yg tak eluk dududuk dlm syurga.makan mewah ini lawan kepada لِلْمُكَذِّبِينَ
dan مُجْرِمُونَ(berdosa)
Orang yg berbuat baikالْمُحْسِنِينَdan
                         الْمُتَّقِينَorang yg bertaqwa
Lawan

لِلْمُكَذِّبِينَ
Orang mendustakan.

Ayat Quran jelas memberitahu balasan yg jelas jika tak mahu pakai ,nak pakai kitab mn lagi?Pah kitab mana yg nak dipakai jika tidak dgn Al-Quran.
Ini adalah penawar(al Quran) yg muktamad.j Adi Tuhan tanya nak beriman dgn yg mana lagi jika tidak beriman

Surah as syuaraa diulangi 2 ayat
Mencari kata kuncinya.
Tuhan yg bersifat dgn aziz dan rahim.
Nak ceritanya,itulah Ayat Quran yg nya
Boleh tuhe buat manusia tunduk shj.

Ayat 1-6muqadimah

Ayat 7 ,bukti
أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ كَمْ أَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ

Masihkah mereka berdegil dan tidak memperhatikan bumi, berapa banyak kami tumbuhkan padanya dari berbagai jenis tanaman yang memberi banyak manfaat?

Bumi ada bermuhasabah dan bumilah tempat kamu mati,ujian dan dugaan

Pernyataan Tuhan bersifat Aziz,maha perkasa kunci kata
Satu Ar rahim yg seronok dan suka.
Ini dalil pd bumi.

Cu tengok Ayat 8&9 dimana Berlaku tarjiaat??
Satu,Ayat 8
إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً ۖ وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ
Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat satu tanda (yang membuktikan kekuasaan dan rahmat pengurniaan Allah); dan (dalam pada itu), kebanyakan mereka tidak juga beriman.

Ayat 9
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
Dan sesungguhnya Tuhanmu (wahai Muhammad) Dia lah sahaja Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani.

Dua,Ayat 67-68
Tiga,Ayat103-104
Empat,Ayat121-122
Lima,Ayat139-140
Enam,Ayat158-159
Tujuh,Ayat174-175
Lapan,Ayat109-191
Kaedah yg akan dipakai adalah mencari kata kunci.a pa yg boleh dipegang.
Yg berulang,ayat ini  Allah bersifat
إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً ۖ وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ

Nak cerita tentang Quran.
Ini rahmat dr Allah.dicerita Nabi nak sangat umatnya beriman,sebab nabi tahu akibat tidak beriman.kalu Tuhan nak buat Manusia tunduk tapi tuhe bg bebas yg manusia suka.Tapi ikutlah panduan bila dtg panduan. tuhan yg kasihan dan sayang ko manusia.tapi manusia mendustakan nya.

Ayat 7
أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ كَمْ أَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ
Masihkah mereka berdegil dan tidak memperhatikan bumi, berapa banyak kami tumbuhkan padanya dari berbagai jenis tanaman yang memberi banyak manfaat?

Ayat 8
إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً ۖ وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ
Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat satu tanda (yang membuktikan kekuasaan dan rahmat pengurniaan Allah); dan (dalam pada itu), kebanyakan mereka tidak juga beriman.

Mulai1-6,muqadimmah,mula dr Ayat 7 tanya dalil dari  bumi.b gmn Tuhan itu Tuhan Ar Rahman.tak perhatikan dibumi berapa byk tumbuhan.Tumbuhan kepada orang zaman dulu.tapi dlm bumi ada galian yg berharga dan sumber kekayaan untuk manusia
Dan kena ingat bumi juga tempat kamu mati.
Dan juga dapat mala petaka dan penderitaan juga dibumi.
Dan kuncinya adalah Tuhan bersifat dgn aziz lagi maha mengasihi,ar rahim
Bila sampai masa,manusia akan mengalaminya ,ini adalah sifat Tuhan

Ayat 68
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
Dan sesungguhnya Tuhanmu (wahai Muhammad), Dia lah sahaja Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani.
Kata kunci الْعَزِيزُ
Nikmat ada lah nyata dr sifat tuhan الرَّحِيمُ
Manakala segala kesusahan  الْعَزِيزُ

Ayat 10-66
Cerita nabi Musa,dalil tarikhi atau sejarah.sejarah nak buat bukti mesti betul.T ak boleh yg tak betul.
contoh Firaun yg zalim akhirnya nyata sifat الْعَزِيزُ menyebabkan Firaun tenggelam dlm laut.
nabi Musa. dan pengikutnya Tuhan belah laut nyata sifat الرَّحِيمُ.
Firaun telah tenggelam ,ini sifat perkataan الْعَزِيزُ yg dinyatakan keatas Firaun
Belahan air laut yg tinggi seperti gunung sebab sifat Tuhan Ar rahim yg diberikan kepada nabi Musa dan pengikutnya.Tuhan rahim kepada orang yg baik.dan aziz kepada orang yg melampaui batas.
Orang baik akan zahir sifat الرَّحِيمُ

Bukti kedua,b ukti bersifat sejarah
Nabi Ibrahim berhadapan dgn Namrud.Hasilnya
Ibrahim mendapat rahmat الرَّحِيمُ
Namrud mendapat الْعَزِيزُ
Akhirnya Namrud musnah
Jika nak ambil pengajaran boleh diambil dr kisah ini

Cerita nabi Nuh,naik atas bahtera,yg tak dengar tenggelam dlm banjir.
Cerita nabi Hud dgn kaum aad,angin dihantar dlm masa 7hari 7malam.nyata sifat Aziz bg yg engkar.
Cerita nabi Saleh dgn kaum Tsamud
Cerita kaum ashabul aikah.
Tengok Amerika jika tetap engkar,dimanakah hujung jatuhnya?
Cerita kaum lut

Itu cerita dr Quran.
Quran bg peringatan turun dr Tuhan,yg menjaga alam semesta  ini.bukan kalam syaitan dan penyair .bukan khayalan dan karut.quran dari tuhan.bahkan syaitan takut kepada al Quran.q uran nak ajar yg betul,syaitan nak ajar yg tak betul.quran dtg untuk membimbing.ini penutup dok cerita tentang Al-Quran.
Yg berulang juga tentang Nabi dtg untuk menyampaikan ajaran  dan hanya mengharap balasan dr Tuhan,h Anya bergantung kepada Tuhan .begitulah semua nabi sama.

Kata kunci surah qamar tidak beriman atau mendustakan
Ayat 9
كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ فَكَذَّبُوا عَبْدَنَا وَقَالُوا مَجْنُونٌ وَازْدُجِرَ

Sebelum mereka, kaum Nabi Nuh juga telah mendustakan (Rasulnya); iaitu mereka mendustakan hamba Kami (Nabi Nuh) serta mereka menuduhnya dengan berkata: Dia seorang gila dan dia telah diancam (dan dihalang daripada menjalankan dakwah agama).

Ayat 17
وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ

Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?

Ayat 32,sama
Ini mudah ,lihat sejarah untuk ambil iktibar.orang kafir apa akibat dia.
perhatikan sejarah.jika tak percaya ajaran Allah
Orang kafir ,apa akibatnya

Ayat 40

Ayat 42
كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كُلِّهَا فَأَخَذْنَاهُمْ أَخْذَ عَزِيزٍ مُقْتَدِرٍ
Mereka telah mendustakan mukjizat-mukjizat Kami semuanya, lalu Kami timpakan azab seksa kepada mereka sebagai seksaan dari Yang Maha Perkasa, lagi Maha Kuasa.

Ayat 43
أَكُفَّارُكُمْ خَيْرٌ مِنْ أُولَٰئِكُمْ أَمْ لَكُمْ بَرَاءَةٌ فِي الزُّبُرِ

Adakah orang-orang kafir kamu (wahai kaum musyrik Mekah), lebih baik (kekuatan, kekayaan dan kehandalannya) daripada kaum-kaum kafir yang tersebut itu? Atau adakah kamu mempunyai sebarang bukti dalam Kitab-kitab Suci tentang kebebasan kamu (dari azab)?

Ayat 44
أَمْ يَقُولُونَ نَحْنُ جَمِيعٌ مُنْتَصِرٌ

(Mereka tidak mempunyai sebarang bukti) bahkan mereka akan berkata (dengan angkuhnya): Kami satu kaum yang bersatu, yang sudah tentu dapat membela diri!

Inindia bawa bukti akibat orang mendustakan.d an Tuhan tanya pula untuk orang yg ada sekarang.tindakan Tuhan sama terhadap orang yg engkar.begitu juga untuk orang yg baik yg sebenar yg penuh nikmat adalah diakhirat nanti.ganjaran yg khusus dari sisi Allah yg maha berkuasa.nak bertuah adalah senang dgn memilih menjadi orang baik.

Yg akhir bg orang buat baik
Ayat 54-55
Ayat 54
إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ

Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa, di tempatkan dalam taman-taman Syurga (yang indah) dan (dekat) beberapa sungai,

Ayat 55
فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ

Di tempat yang sungguh bahagia, di sisi Tuhan Yang Menguasai segala-galanya, lagi Yang Berkuasa melakukan sekehendakNya

Tarji'aat yg ada dlm surah al qamar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan