Awalnya,sahabat dilarang untuk tulis hadis kerana
1.nak membawa sahabat tumpu sepenuhnya dgn Quran
Nak membiasakan diri dgn quran
2.Nak menyampaikan agama dlm btk yg paling asas yg kmdn untuk diamalkan dlm solat dimn dibc Quran didlm
Sabda nya ,jgn kamu tulis drpku sesuai drku selain Quran.
Perbincangan ini Al-Quran ditulis bila?
Telah dibincangkan di um.a da dlmu tube dan rakaman darukkausar sudah ada
Sekarangnini adalah pengumpulan al hadis.
Al-Quran dikatakan terkumpul dizaman Abu bakar dan zmn Osman.
Bayangkan ,terbukti al hadis dikumpul dizaman nabi lagi.mana lebih penting Quran dan hadis. Byk keraguan yg timbul jika diterima zmn Osman barunditulis,itu pun belum ada baris dan titik.
Seolah2 sahabat tiada kesungguhan
Jika demikian ,hadis telah tertulis dlm buku sementara hadis ditulis di tulang atau lain2 ,bgmn dgn sahabat melayan Al-Quran.cuai dan tidak bertanggungjawab???
bukankah juga nabi suruh tulis Quran larang tulis hadis.sahabat tak patuh pada suruhan nabi?mustahil.
Konon tiada kertas.,tak pandai menulis dan membaca.pelik.
Orang Kristian telah ada kitab ,tak kan nak tulis Quran hadis tiada pula kertas.
Dlm Quran sendiri di sebut kitab.kitab tu apa?
Sahabat adalah orang setia ,kalau nabi larang jgn tulis hadis,kenapa Al-Quran ditulis dan hadis sepatutnya tidak ditulis.
Logik sahabat sangat setia
Jika Kertas kurang,quran lebih patut diutamakan
Pengumpulan hadis atau dipanggil Tadwi nulhadis.
Bilakan hadis ini nyata dlm btk buku??
Pengumpulan hadis berlaku setelah kematian nabi saw ada karut dan tak benar sama sekali.
Yg betulnya hadis seperti alquran juga telah jadi buku semenjak zaman Rasullulah saw lagi.
Bahkan ianya terus menerus dizaman kemudian dibukukan secara berterusan dgn lebih hebat dan byk lagi dizaman kmdn.
Apakah peranan sahabat dan sebyk mn yg sempat sahabat bukukan?
boleh ditolak pendapat yg mengatakan hadis baru dikumpulkan pada abad ke dua dan ketiga .
Antaranya sudah ada dokumen tertentu sudah Rasullah saw tuliskan atau nabi saw perintahkan sahabat tuliskan.banyak sekali.ada yg ditulis sebelum hijrah dan ada yg selepas berhijrah ke Madinah.
1.Dokumen yg ditulis sebelum nabi hijrah ke Madinah.
Nabi pernah dikejar Suraqahbin malik.Setiap kali nak hampir nabi Suraqah tersungkur.lalu dia meraung dan minta jaminan dari Nabi.akhirnya nabi doakan dan dia dpt dtg kepada nabi.suraqah telah minta tuliskan satu surat jaminan keselamatan secara bertulis.dan nabi tulis.dia mati tahun 24hijrah.bila dia bertemu nabi ,ada disebutkan .Kamu(suraqah)akan dipakaikan gelang Kiara kepada kamu.
Zaman Umar parsi baru jauh ke tangan orang islam ,harta rampasan kuasa dan gelang itu dipakaikan kepada Suraqah.untuk menyempurnakan hasrat nabi .
saifah Amar bin Munabih (murid kepada Abu Hurairah )di hadiah oleh Abu Hurairah kepada muridnya Amar bin Munabih seorang Perawi hadis lebih dipercayai dari
Wahab bin Munabih.
Suraqah dia masuk Islam tahun ke8hijrah.
Catatan cerita ini ada dlm Sahifah Amar bin munabih.sahifah ini ditulis oleh Abu Hurairah dizaman nabi saw lagi. Suraqah sendiri yg minta nabi tulis dan merupakan sejarah penting.
2.R saw pernah berkata kepada Tamin Addariri,iaitu Tamin addari bin kharijah bin Sawad Addari .Yg nabi tulis ,apabila negeri Palestin dikuasai maka akan diberi tanah sekian byk untuk kamu. Ini nabi saw sebut.dan ini tersebut dlm buku almuwarafakul si ya si yah walkhilafaturasyiyah oleh Dr Hamidullah dari Pakistan.Ianya mengumpulkan dokumen2 penting yg berkaitan politik dizmn Rasullah dan dizaman Khulafa Ar-rasyidin.dan memang diberikan kepadanya sebanyak yg Rasullah saw sebutkan.seluas estet diberikan kepadanya.
3.Bila Rasullah saw pergi ke Madinah disitu ada Perlembagaan Madinah , ditulis juga jaminan pihak pemerintah R saw untuk rakyat yg Ansar dan Yahudi dll.dan ini tertulis pada satu kepingan belulang dan ada dlm buku itu.
4.Pada Bulan safar ,nabi saw membuat perjanjian dgn baju hamzah.jaminan bertulis dan ada dlm kitab yg sama.Dr Hamidullah seorang yg sangat terkenal dan seorang tokoh yg telah mentafsirkan Quran dlm bahasa peranchis.salah satu keistimewaanya ,dia mengkaji dokumen2 yg ada dizaman nabi saw dan dizmn Khulafa arrisyiddin.
Pada tahun yg ke5,dua qabilah iaitu banu Azar dan banu gatfan bersetuju untuk buat perjanjian dgn Rasullah saw dan perjanjian itu ditulis. Ini semua adalah merupakan hadis .jadi hadis itu secara terpecah-pecah atau terpisah2 atau sedikit2 dlm bentuk dokumen.dan bila pembukuan secara hebat lagi,benda2 ini masuk dlm kitab2 hadis itu.
5.seterusnya pada tahun ke6 berlaku pula Dlm Perjanjian Hudaibiyah,dalam Bukhari dan Muslim pun ada sebut bila pihak kafir tak setuju sebut Muhamad lalu Rasullah saw padamkan sendiri namanya.perjanji berlaku dan bertulis juga.
6.Tahun 7h.nabi mengutuskan surat pada pembesar2 negara kisra, kaisar, mauqis.surat itu surat dakwah terhadap mereka .dlm kitab sejarah ditulis apa kandungannya.ini juga adalah bentuk yg tertulis.ditulis kepada Yahudi Khaibar.
7.Surat nabi ke najasi Maharaja habshan
Surat nabi kepada kaisar.
Surat nabi kepada pope
Surat nabi kepada makaukis
Surat nabi kepada maharaja Iran ketika itu dipanggil parsi.
Ini semua bertulis
8.Pada tahun ke9 hijrah
Nabi telah buat perjanjian damai dgn pemimpin di Daumatul jannda(nama satu tempat disyam dekat Tabuk)ini perjanjian bertulis.ibnu Saad dlm tabaqotnya menuliskan khatannabubizulmihi.Nabi cop dgn kuku.zaman tu dicop dgn kuku.danerjanjian damai itu ditulis diatas sekeping belulang putih.i ni disebut dlm almasaik nombor 190.
9.Nabi saw pernah
Nabi pernah pernah tulis surat kepada Bilal bin Haris almozani yg mn kandungannya tersebut dlm Sunan Abi Daud dibawah kitab kitabulkatoai,dlm kitab imam Malik dibawah kitab kitabulzakat.dlm kitab futuhul zakat .disebutkan surat itu diwaris oleh anak cucu bilal bin alharis tadi yg merupakan sahabat nabi.bila sampai dizaman Umar Abdul Aziz,anak cucu bilal kemukakan kepada Umar bin Abdul Aziz dan Umar bin Abdul Aziz keluar akan surat sokongan ya untuk dapat bantuan
10.Dlm sahih Bukhari,kitab ilmu,nabi saw tulis surat yg diberi kepada sahabat dan nabi pesan jgn Buka surat ini kecuali telah sampai ke satu tempat sekian2.dan bila sampai ke tempat itu dia baru buka .maknanya bertulis.semua ini dikira hadis semuanya.
Ini juga ada dlmsahifah ammar.
11.abdullah bin Umar telah meriwayatkan bhw nabi saw,nabi telah menyediakan satu buku kecil untuknya tentang zakat dan digantung pada sarung pedang.nabi saw nak hantar surat itu kepada pegawai2 dia yg memungut zakat.selepas itu diwarisi oleh keluarga Umar.kemudian disimpan dan disalin oleh Umar bin Abdul aziz satu naskah drpnya.ini juga disebut dlm Sahifah Hammam bin Munabih.disebut dlm Sunan Tarmizi dlm kitabbul zakat.
12.Nabi pernah suruh catat berapa bilangan penduduk Madinah.n Abi suruh tulis dgn lengkap.kami pun tulis sahabat kata seramai 1,500yg layak untuk menerima zakat .ini tersebut dlm sahih Bukhari kitabul jihad.
13.Dlm Peperangan Khandak,abu suffian pernah utus surat kepada nabi.yg memberitahu kami bw bala tentera untuk memusnahkan kamu.dan nabi balas surat itu.d gn berkata kamu terpedaya,yg menentukan binasa atau kekal itu Allah shj.
Akan tiba masa latta ,uzair akan lenyap dari muka bumi.ini ada kitab Dr hamidullah asiyasiyah.dr Hamidullah telah kumpulkan sebanyak 386 surat dan dan arahan2 dan juga ucapan baginda yg dikatakan disitu.200dripadanya secara langsung drp Rasullah saw sendiri.
14.Semasa pembukaan Mekah,ada yg dtg Dr Yaman minta dicatat khutbah,nabi jawab kamu tulislah untuk Abu Syah apa yg dia nak.ini ada dlm sahih bukhari.
15.Pernah ada orang Ansar berkata ingatan saya lemah,saya tak ingat byk nasihat2 nabi saw.nabi jawab kamu gunakan lah tangan atau maksudnya tulislah dan perkara ini ada dlm Sunan tirmizi.
16.Amar bin Al Ash meninggal pada tahun 65h,dia memang catit sabda nabi saw.pernah semasa hayat nabi pernah dikatakan kepada nya kenapa kamu ini tulis semua keadaan ,seperti ketika nabi marah.lalu dia bg tau nabi dan nabi ,dan nabi pegang lidahnya dan nabi berkata tulislah.aku tidak akan mengatakan kecuali yg hak atau yg benar.walaupun dlm keadaan marah,semuanya jadi rujukan kepada umat nya.yg ditulis itu seringnya adalah ucapan nabi yg terkumpul dalam satu buku yg dipanggil assahihfatu sodikoh.yg ditulis itu sebhg besar telah termasuk dlm musnad imam Ahmad.orang belajar hadis ,dlm Abu Daud ,tirmizi dan lain2 jika dikatakan dr an abi ibnu Syuib an jadi an abihi adalah maksud dr buku itu.
17. pada tahun yg ke 8 Abbas ,bapa saudara nabi saw telah membawa seorang hamba berbangsa qibtti iaitu Abu rofik al qibti meninggal pada tahun 36hdibw kehadapan nabi untuk dimerdekakan dan ini ditulis bhw dia telah memerdekakan hamba dan diberi kepada Muawiyah bin Abu suffian ,jadi ini semua berlaku dihadapan nabi saw.
18.bila Rasullah saw meninggal dunia,ulamak hadis terpaksa kerana sini untuk mencari hadis.kadang2 untuk nak dapat satu hadis terpaksa pergi ke negeri lain.tapi mereka dpt byk dari anas bin Malik .(yg meninggal pada th 51h)telah keluarkan satu juz kitab dan memberi tahu itu adalah hadis nabi yg dicatat semasa nabi hidup lagi dan diberinya untuk orangramai disalin dan sendiri telah membaca didepan nabi dan nabi telah mengiakanya.dan setelah orang tu salin dr Anas bin malik,dia kata dia bc didepan anas dan dia mengesahkan seperti mana catatannya.jadi pengumpulan hadis bermula dizaman nabi lagi dan tidak benar sama sekali pengumpulan hadis berlaku 200tahun selepas itu.
Kmdn Yg ditulis Anas bin Malik itu dilihat orang kemudian ada pada anak muridnya yg bernama Abak bin Usman,iaitu anak Usman.
Ia salin dari yg Anas tulis dan Anas membenarkannya.jadi penyebaran hadis secara tulisan hadis telah berlaku dizaman itu lagi dan ini juga ada disebut dlm Sahifah Amar bin munabih(Meninggal pd tahun 60 hijrah)muka surat 8
Kalu kita baca dlm sahih Muslim kita akan bertemu dgn beberapa riwayat ,dia kata,ini adalah apa yg diriwayatkan sendiri oleh Abu huraiarah kepada kami.jadi yg tersebut dlm Sahifah amar bin munabih banyak, tetapi yg diriwayatkan dari Abu Hurairah secara lafaz (begini)dan itulah yg dia dengar dan imam Muslim ambil,bukan yg imam Muslim ambil daripada buku.tidak.bukan semua Abu Hurairah bc depan dia.tetapi sebahagiannya yg dia dengar sendiri dari Abu Hurairah.dan perkara itu tercatat dlm Sahifah Ammar.
19. Wahid bin hujj (meninggal pada th 60 h),dia adalah anak raja Hadramaut ,Yaman.kmdn bila sampai ke Madinah,dia memeluk agama Islam.bila dia nak pulang ke negerinya,dia minta nabi saw tuliskan,beberapa hadis sebagai panduan untuknya .didlm tulisan itu ada arahan tentang solat ,puasa, arak yg menjadi kebiasaan orang di tempatnya minum,riba ,ini juga ada dll dlm btk bertulis.(difaham ada orang yg tulis untuk nabi.)
Bila Amar bin hazam (meninggal dunia pada tahun 21 hijrah.)nabi lantik dia jadi gabenor,nabi juga ada tulis sesuatu arahan untuk dia jadikan panduan di sana.a Abdullah bin Umar kata
Rasullah saw pernah tulis arahan dlm btk surat berkait dgn hasil pertanian di Yaman.iaitu sebanyak mana yg perlu dikeluarkan hasilnya untuk zakat.ini di sebut dlm Sunan darutkutni dll.
Dizmn Abu bakar,dia menentukan Anas bin Malik sebagai pegawai di Bahrain dan sebagai panduan mengutip zakat.inilah ferdu zakat yg ditentukan oleh Rasullah saw
20.Pernah Saidina Omar bertanya sahabat2 tentang sebanyak manakah diyat/pampasan/gantirugi untuk isteri yg suaminya yg meninggal kerana dibunuh.
Dohak bin Abu Suffiyan jawab ada dgn kami surat Rasullah yg menyebutkan sebanyak mana.ini ada dlm catitan Sunan darulkutni.
21.dgn Abu bakar ada 500 hadis yg bertulis dan telah dibakar setelah disalin dan tak diperlukan.ini disebut dlm tazkiyatul Huffaz.
22.samurah bin jundup,dgn dia ada juga satu buku kecil yg mengandungi hadis2 .Hasan Basri turut meriwayatkan hadis daripada buku itu ,ini tersebut dlm tarhrilbutazzib dibawah tajuk biografi Hasan Basri.
23.Dalam tirmizi ada disebutkan ,Jabir bin Abdillah ada satu Sahifah atau buku, dgn dia yg mana tirmizi tulis, dia kata ,saya baca dihadapan Qatadah (seorang tabiin )dan dia ,Qatadah ingat ,seorang ulamak hadis yg kuat ingatannya.
24.Dgn s.Ali pun ada satu Sahifah tentang zakat unta2 ,tentang ganti rugi kerana luka2 atau kecederaan yg menimpa seseorang itu,tentang atau had kawasan tanah haram dan macam2 lagi yg disebut dlm Bukhari.
25.Rafik bin Kharij,pernah bertanya nabi saw ,bolehkah kami catit hadis yg nabi cakap atau buat ,kami nak buat sebagai ingatan.nabi saw uktubu haraj(tulislah tak mengapa)
26.Ammar bin Hazam ,nabi saw pernah lantik dia sebagai gabenor diYaman ,dia ada 21 surat2 .himpunan surat2 yg mn Ibnu Taulong dlm kitab2nya iklanmankutubusayyid Mursalin ada sebut dia masukan juga surat2 nabi itu.
27.Abdullah bin Amar Al Ash ini ,dia ada Sahifah yg tersendiri dan boleh dianggap yg terbesar antara buku2 yg memuatkan hadis nabi saw.beribu2 hadis .ini disebut dlm husnulghaafah.
28.Jabir bin Abdillah pun ada bukunya.
Aisyah dan urwah arzubir pun ada himpunan hadis yg tersendiri yg dihimpun hadis2 yg diriwayatkan oleh aisyah shj yg diriwayat oleh tabaqotnya Ibnu Saad. Dll byk lagi.
Anak murid Abu Hurairah,basyir bin nahit kata dia tulis dr Abu Hurairah dan dia kata bila dia nak berpisah dgnnya saya pun baca dgn nya apa yg saya tulis dihadapan Abu Hurairah ,kmdn saya bc dan tanya Abu Hurairah ,ini yg saya dengar dr engkau.Abu Hurairah jawab naam.maknanya diakui.
Zmn Umar bin Abdul Aziz,dia hantar surat kepada gabenornya,untuk kumpul semua hadis yg ditemui dlm buku.ini ada dlm Fathul Bari.
38.Yg terkumpul dlm abad pertama dan kedua.
Tokoh2 yg mengumpulkan hadis pada masa tu dlm btk buku.
1.Said bin Jubair,dia tabiin yg sempat menerima dari sahabat(meninggal di Kufah tahun 95h).
2.Kharijah bin Zaid bin Tsabit(m dimadinah tahun 99h)
3.Hamman bin Munabih di Yaman.
4.Taus bin Kaisar di Hamadat
5.Muhamad bin Ishak di Baghdad
6.Qatadah bin Ammar di Baghdad
7.Suffiyan bin Uyainah di Kufah
8.Hasan Basri di Basarah
9.Hammad bin Munabih diYaman
10.Ibnu Syihab bin Munabih di Madinah
Termasuklah imam2 besar termasuk imam Abu hanifah,Hammad,Ibnu Juraid,abu Suffiyan assauri,imam Malik.ini semua terkumpul kitab2 hadis sekian byk.
Sejarah Huffaz atau penghafal2 hadis,sehingga ulamak tulis berasingan.kitab perawi ni umum.tetapi Hafiz sahaja hufaz ini dia ingat 100,000 hadis.yg macam ini ada buku berjilid2.walaupun perkara sukar ,tetapi jadi kebanggaan umat islam.selain mereka hafal hadis Rasullah saw,selain itu mereka juga ada tulis.
Antara buku yg mengumpulkan tentang hufaz atau hafiz2 hadis ini adalah
Asma ulhuffaz oleh Ibnu Dabba abul walid bin Abdul Aziz al andalusi
Akhbarruhufaz
Attobaqot
Tobaqotul Huffaz
Takirotul huffaz oleh imam zahabi
Zaid tazkiyatul Huffaz
Nazmutazkiyatul Huffaz
Badiah attibyan
Zaid attibyan
Dll 16 buah buku hadis
Zmn kmdn berkembang lagi pembukuan dlm bentuk lain
Ada yg dipanggil
kitab Jamek
Kitab Sunan
Kitab Musnad
Ini dilakukan oleh orang kmdn.
Kitab Jamek adalah mengumpulkan 8 bab besar sekurang2nya
Dianggap Kitab Hadis yg paling lengkap jika ada
Aqidah
Hukum
Manaqib
Tentang fitan dsbg
Orang yg mula2 kitab Jamek ialah Makmal bin Rasyid al Yamani ,orang Yaman
Orang mula2 tulis Sunan Mak hul.
Orang yg mula2 tulis musnad adalah imam Abu Hanifah.
Jamek=8bab
Musnad=Berdasarkan sahabat
Sunan=disusun mengikut fekah
Mukjam=ada 2 macam ,ada berdasarkan abjad seperti qamus, nama guru ,contoh Ahmad,ibrahim,khalid
Contoh mukjam Tabrani
Muawatoq,bukan muawatoq imam Malik shj.tak dinafikan muawatoq imam Malikyg paling mashyur.muawatoq imam Malik ada naskah2nya.
ada 16 naskah.tapi yg terkenal adalah Yahya bin Yahya al masmudi,naskah Ahmad bin al hasan asyaibani.ini semua muatoq .
Kitab Jamek,termasuk
kitab Bukhari,
kitab tirmizi,
muslim.
Amir bin Abdillah
Jamek Sufyan Assauri
Kitab peringkat bawah yg terkemudian,kitab misykatul musobih
Riadusalihin ,ia mengumpulkan hanya sebhg hadis shj.hadis2 tentang akhlak.
Bulughumaram,kitab hadis tentang hukum2 shj.
Ada juga terkenal dgn nama seperti
Mustaskhaj
Arbainnat,hadis 40 byk
Sunan,byk .Sunan nasai,sunan Abu Daud ,Sunan tirmizi.ia disusun seperti kitab fekah tapi ia bukan kitab fekah.kalau kitab fekah ia memasukan pendapat orang itu dan ini.tetapi ini berdasarkan hadis semata2 misalnya bab bersuci,bab solat,bab zakat.dan ia bukan mengandungi masalah fekah shj.sudut tertib tertib fekah.
Kitabul Sunan
Hadis tak sama dgn sunnah.
Hadis boleh mauduk
Sunnah tiada yg doif.
Sunnah mauduk tiada.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan