Sesi 11
1/10
Bab 15 Bab perbezaan ahli iman dlm amalan.
Iman ada juzuknya ,diantara juzuknya amalan.
يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَخْرِجُوا مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ إِيمَانٍ.
Iman dgn makna khair iaitu amalan.
Perbezaan iman boleh dilihat pada amalan.
Kalu iman dgn erti percaya tidak boleh lebihkurang.
Jadi sebut seberat jagung/gandum menunjukan bukan kepercayaan tetapi amalan.
Amalan seberat biji sawi itu ditimbang.
Ada yg kata suratan/buku amalan akan ditimbang.
Zaman sekarang ada alat yg boleh mengukur air,letrik,minyak dll.
Amalan nak timbang macam mn?
Orang boleh timbang ,kegemukan tidak boleh ditimbang,.
A'rok dia atau amalan/rupa dia atau suara dia lebih kekal dan lebih kekal dan boleh ditimbang.contoh badan kita bila mati badan kita tak tahu dok kat mana,tapi suara kita yg dirakam boleh ada lagi
2/10
Muktazilah ,mn boleh amalan boleh ditimbang sebab amalan tidak berjisim dan berjirim.
Jadi kalu amalan itu ditimbang tiada masalah.
Ada yg kata tuan sendiri itu yg ditimbang tetapi timbangan itu pelik walaupun orang yg gemuk tapi berat dia sebesar sayap nyamuk pun tiada
Sabda nabi tentang abdullah bin masud,sesungguhnya kaki abdullah lebih berat dari bukit dineraca hari akhirat.
Ayat quran kata amalan yg ditimbang.
Jadi amalan ke/suratan ke/badan ke ,kita terima semuanya.
َ فِي نَهَرِ الْحَيَا- أَوِ الْحَيَاةِ، شَكَّ مَالِك
Sg kehidupan ,tidak syak
Iman malik syak/tidak pasti,ini menunjukan dia tidak yakin kerana amanah dia
3/10
Alhayati sg kehidupan,murid tok guru imam malik(uhid) telah pasti
نَهَرِ الْحَيَا- أَوِ الْحَيَاةِ،
Sebutan tak berapa jelas kena sebut Aukamaqola /lebihkurang begitu
Sg adalah punca kehidupan
Kalu malu,malu adalah sifat yg istimewa.
Amalan yg ada iman baru diterima.
Iman dan amal saling berkait rapat.
4/10
Dan kemungkinan tok guru imam malik sebut tak jelas
Jika ambil yg syak,iaitu dgn makna hujan
Atau sg malu.ini bererti malu ini satu cabang yg besar dri iman.sebelum itu bukan mati tapi dlm hidup siksaan.
Orang hitam jadi kuning semula dan jadi segar setelah masuk dlm sg haya
Kesimpulan iman dgn makna amalan
Perkataan iman untuk amalan.
Amalan yg bererti adalah yg berasaskan iman.supaya orang islam yg aktif.
Hadis abu saad alkudri
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدِ اللَّهِ قَالَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ عَنْ صَالِحٍ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ أَبِي أُمَامَةَ بْنِ سَهْلٍ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا سَعِيدٍ الْخُدْرِي
ُ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
َ: ((بَيْنَا أَنَا نَائِمٌ رَأَيْتُ النَّاسَ يُعْرَضُونَ عَلَيَّ، وَعَلَيْهِمْ قُمُصٌ مِنْهَا مَا يَبْلُغُ الثُّدِيَّ،
وَمِنْهَا مَا دُونَ ذَلِكَ، وَعُرِضَ عَلَيَّ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ وَعَلَيْهِ قَمِيصٌ يَجُرُّهُ)).
قَالُوا: فَمَا أَوَّلْتَ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: ((الدِّينَ)).
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Ketika aku tidur, aku bermimpi melihat orang-orang dihadapkan kepadaku. Mereka mengenakan baju, diantaranya ada yang sampai kepada buah dada dan ada yang kurang dari itu. Dan dihadapkan pula kepadaku Umar bin Al Khaththab dan dia mengenakan baju dan menyeretnya. Para sahabat bertanya: "Apa maksudnya hal demikian menurut engkau, ya Rasulullah?" Beliau shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Ad-Din
Addin ,yg zahir,jadi amalan yg nampak.seperti baju yg boleh menutup badan.amalan boleh menutup dari panas api neraka
Mimpi bg nabi adalah wahyu.makna boleh pakai
Tadbir mimpi
5/10
Ugama dgn makna amalan.
Mimpi nabi tentang orang yg pakai baju.
Mimpi nabi =wahyu
Tadbir mimpi
Baju=ugama/baju/suami@isteri
Kain meleret yg menunjukan ketakaburan adalah niatnya.
Perlu dilihat dlm byk segi.
Begitu juga bukan kain shj tetapi apa2 yg boleh menimbulkan ketakaburan.
Diluar mimpi ikat tangan tak eluk tapi eluk dialam nyata kerana ini bermakna ia melambangkan dia hidup dlm keadaan terkawal.
Dlm mimpi eluk ,diluar tak eluk contoh mimpi raja dtg
Tok guru suruh buang brg berharga dr rumahnya tak lama rumahnya runtuh,ambil dr ayat quran raja bila masuk akan merosakan dan menjadikan kanya hina.
Tadbirukya iman bukhari,kena ambil kira belaka,untuk tadbir mimpi.
Nabintakwil ugama
Cakap umum tapi maksudnya khusus
Masak tak sedap pah kata makanan ni tak dak sapa yg nak makan.orang tu makna puak2 dia.
Baju dua tiga peringkat sedang baju ada byk saiz.
Umar labuh meleret jauh dr yg lain
6/10
أَنَا نَائِمٌ رَأَيْتُ النَّاسَ يُعْرَضُونَ عَلَي
Orang ni maksud khusus.bukan semuavorang atas dunia tapi orang yg ada pada masa tu.
Nabi diperlihatkan kelebihan umar
Contoh kelebihan muaazim iaitu kelebihan juz ei
Muazim diberi mahligai,adakah nabi tak dapat yg muazim dapat.
Jadi perkara yg istimewa.
Contoh .tengok istana orang lain,tapi istana kita pun cantik juga.
7/10
Adik beradik yg mati 40 hari awal.selepas 40 hari batu mati satu kelebihan mati lambat dgn amalan solat.
Hadis menunjukan kelebihan abu bakar adalah hadis mutawatir,sedang hadis mengenai umar hadis ahad.
Saidina umar yg berjln pi ambil tahu tentang rakyat dan dia tidak hifup beribadat khusus sahaja aitulah kehidupan umar yg mengambarkan din.
Din bukan hanya ibadat ,tetapi juga hudud,orang yg jaga /jalani hidup dia mengikut quran dan sunnah
Agama disini amalan.
Soleh bin Kaisar,perawi kitab2 hadis
Mula belajar pada umur 90th dan mati pd umur 160 th
Bg Hakim dia belajar pada umur 70th.,tapi pendapat ini tak kuat kata mmay.
Belajar bila2 masa
Iman abu hanifa umur 20 baru betul2 belajar.
8/10
Mati pada tahun 140hijrah
Lahir=20th sebelum hijrah.
Dia mula belajar =70 hijrah
Tapi ada pendapat dia mula belajar pada umur 70th
باب الْحَيَاءُ مِنَ الإِيمَانِ:
Malu sebhg dr iman
Orang yg tidak malu pada tuhan yg memberi segala2nya.
Kalu boleh malu pada orang yg memberi sedikit nikmat mengapa tak malu pada allah.
9/10
Sifat malu,allah tutup apa yg binatang malu
1.Malu tobai,manusia terdedah aurat ,bercampur lelaki perempuan ,binatang
2.malu syarie,nampak pusat je'lu tak malu dlm masyarakat india,dedah rambut dlm masyarakat kita tak malu,agama ajar supaya malu.
Kalu buat juga tak malu ikut syarak,malu bersarkan aqal,ada kaitan dgn aqal,malu atas perkara yg benar.malu dgn diri sendiri seperti tak solat
Malu itu baik semua sekali
Malu pada allah yg terlalu byk nikmat yg allah bg.
Hadis tirmizi=hendaklah benar2 malu kpd allah kata abdullah ibnu masud,bukan itu maksudnya maknanya menjaga kepala dan fikiran dan jaga perut dan isi kandungan yakni halal dan haram dan ingatkan mati ketika hancur lebur dan orang yg cinta akhirat akan meninggalkan perhiasan dunia
Sahabat kata depa dah malu,tapi nabi kata malu yg sebenar2 malu adalah jaga kepala dan isi kandungannya dan jaga perut dan isi kandunganya dan sentiasa ingat mati
Syair
Apabila engkau tidak malu akibat mlm2 itu dan engkau tidak malu engkau boleh melakukan apa sj didunia ini.
Batang pokok akan kekal selagi ada liha/kulit yg menutup dia.
10/10
Kalu tidak akan cacatlah kehidupan.
Syaitan goda adam dan hawa ,dia usaha jadi telanjang dulu,tiada malu,berusaha menghilangkan sifat malu.akhirnya akibat kena jaga diri kita sendiri,nak makan dan pakai kena fikir dulu.nak tutup kemaluan pun kena fikir.tanam pokok,buat kilang baju baru boleh pakai.
Musuh islam musnahkan islam dgn hilangkan sifat malu.
Dia berusaha untuk tutup.kerana dia telah melanggar perintah allah,sudah tidak layak duduk disyurga .nak kembali ketempat asal dgn ikut perintah allah.
Sifat malu mesti ditebalkan9
Tiada ulasan:
Catat Ulasan