Sabtu, April 08, 2017

Sahih bukhari kitab iman sesi 12

Sesi 12
1/12
باب: {فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلاَةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَخَلُّوا سَبِيلَهُمْ}:
Maka bila mereka telah mendirikan solat dan mengeluarkan zakat,maka biarkanlah mereka.

Ini bab  tafsiran firman allah swt,surah attaubah ini pendapat hafiz ibnu hajar
Tapi aini kata eluk tok sah boh baris sebab bab bun bagi hafiz.
Dr segi riwayat baabun

Takdir/kira2 yg dibuang/yg diandaikan

حَدَّثَنpَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ الْمُسْنَدِيُّ قَالَ:
حَدَّثَنَا أَبُو رَوْحٍ الْحَرَمِيُّ بْنُ عُمَارَةَ قَالَ:
حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ وَاقِدِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ:
سَمِعْتُ أَبِي يُحَدِّثُ عَنِ ابْنِ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
((أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَشْهَدُوا أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَيُقِيمُوا الصَّلاَةَ، وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ، فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ عَصَمُوا مِنِّي دِمَاءَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ إِلاَّ بِحَقِّ الإِسْلاَمِ، وَحِسَابُهُمْ عَلَى اللَّهِ)).
Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Muhammad Al Musnadi dia berkata, Telah menceritakan kepada kami Abu Rauh Al Harami bin Umarah berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Waqid bin Muhammad berkata; aku mendengar bapakku menceritakan dari Ibnu Umar, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda: "Aku diperintahkan untuk memerangi manusia hingga mereka bersaksi; tidak ada ilah kecuali Allah dan bahwa sesungguhnya Muhammad adalah utusan Allah, menegakkan shalat, menunaikan zakat. Jika mereka lakukan yang demikian maka mereka telah memelihara darah dan harta mereka dariku kecuali dengan haq Islam dan perhitungan mereka ada pada Allah"
Bab 18
Bab iman itu adalah amal
باب مَنْ قَالَ: إِنَّ الإِيمَانَ هُوَ الْعَمَلُ:
لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ}.
وَقَالَ عِدَّةٌ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: {فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ} عَنْ قَوْلِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ.
وَقَالَ: {لِمِثْلِ هَذَا فَلْيَعْمَلِ الْعَامِلُونَ}.

«26» حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ وَمُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ قَالاَ:
حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ قَالَ:
حَدَّثَنَا ابْنُ شِهَابٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ أَيُّ الْعَمَلِ أَفْضَلُ فَقَالَ: ((إِيمَانٌ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ)). قِيلَ ثُمَّ مَاذَا قَالَ:
((الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ)). قِيلَ ثُمَّ مَاذَا قَالَ:
((حَجٌّ مَبْرُورٌ)).
Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Yunus dan Musa bin Isma'il keduanya berkata, telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Sa'd berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Syihab dari Sa'id bin Al Musayyab dari Abu Hurairah, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam ditanya tentang Islam, manakah yang paling utama? Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Iman kepada Allah dan Rasul-Nya". Lalu ditanya lagi: "Lalu apa?" Beliau menjawab: "Al Jihad fi sabilillah (berperang di jalan Allah). Lalu ditanya lagi: "Kemudian apa lagi?" Jawab Beliau shallallahu 'alaihi wasallam: "haji mabrur".

Badruaini,tak sah boh baris yg akhir tu lebih baik.
Jika ada baris kena takwil.

2/12
Kalu nak tafsir ,bincang bg dlm kitab tafsir.
Tafsir pasal aqidah ,boleh masok sini.
Ikrob keistimewaan islam

Falsafah bahasa arab
Huruf saksi,bukti Baris apa?
Huruf saksi =huruf sakit.,bila sakit take boleh terima tugas jadi tiara Baris ITU falsafahnya.

Baris bukan  dr Arab tapi dr parsi.

Baris=tanggungjawab/kerja.
Baris atas=
Baris bawah=
Baris depan=
Huruf iklat/sakit
Huruf sihat/
Contoh  قايقلو
يقولو   وsakit
      ق tak sakit

Depan (bhs parsi pages/depan)paling berat/pemimpin
Bawah berat yg kedua.
Atas yg paling ringan

Keistimewaan islam
Ikrob
Isnad=silsilah
Ansab=keturunan
Bukhari nak tolak murjiah.
3/12
Apa maksud baris?mesti dipelajari.
Taubat orang kafir adalah mengucap
Ertinya kalu selagi mereka tidak begitu(beriman) tak leh biar.

4/12
Kalu tak begitu tak boleh dibiarkan mesti diusahakan supaya kekufuran ditinggalkan 
Aku diperintah memerangi=tidak boleh biarkan ,bercanggah dgn murjiah.yg amal tidak memberi kesan pada iman,bila dah percaya.
Murjiah masih ada sehingga loni,buktikahwin campur ugama
Murjiah dizaman sekarang.
Kalu nabi kata aku diperintah makanya Allah yg perintah.
Kalu sahabat kata kami diperintah,maka sahabat yg perintah.

Jgn pegang pergelangan tangan orang karfir/berkahwin.
Allah kata jgn kamu kahwinkan dgn musyrik sebelum mereka berkahwin.

5/12
Riwayat ibnu umar(yg iman  bukhar bw) jika  mengucap,mndirikan solawt,keluar zakat tidak boleh diperangi boleh jadi ibnu umar ta ada atau tak ingat nak bgtau ayahnya

Umar berselisih pendapat dgn Abu bakar kerana bg umar jika telah mengucap laillahailallah sudah tidak boleh diperangi.

Bila nabi wafat berapa gol yg jadi .

Ab nak perang,tapi kata depa day mengucap

Ab kata aku perang orang yg membezakan solat dan zakat
Jenis2 murtad
1.tak mahu bg zakat kerana anggap dia bukan kewajipan
2.
3.ikut nabi palsu/kembali kafir
4.
5.nanti tengok yg mama yg menang akan disebelahi
Telah sepakat.jika nabi diperintah adalah Allah.
Kalu sahabat adalah nabi saw.

Perselisihan pendapat
Dlm kitab zakat,murtad berluasa dgn mengucap tapi tidak bayar zakat.umar setuju dgm abu bakar.untuk memerangi yg enggan bayar zakat.

6/12

Bukan yg ke3

Kenapa umar bantah
1.
2.bg kepada nabi sj,pegang ayat ambil sebhg zakat untuk mensuci dan memberi ketenangan dgn doa Engkau(nabi)bukan kamu-gol ni yg jadi pertengkaran,dia bg lagi kenapa nak perang nah?
Bg abu bakar puak ni masih bersama dgn gol yg mrncari kekuatan ekonomi untuk memberintak kerajaan islam
Ambil lah zakat untuk ketenangan nya
Politik abu bakar lebih luas
Atas dasar pemberontak bukan sekadar tak bayar zakat sebab tu diperangi tak bayar zakat

Amwazohiroh (lembu sekandang)kena bg pada kerajaan jika sikit boleh bg sendiri.untuk kekuatan ekonomi kerajaan.

7/12

Daruriattidin =perkara biasa diketahui
Jika perkara daruriyattidin ,boleh diperangi tapi umar tak lagi daruriatidin.
Kafir zimmi,
kafir muayid-buat perjanjian damai,Islam terima,kena perang juga ke yg ni?
Apa maksud hadis ini?
1.boleh tibi,pensyarah misykat
Hukum jizyah Dan kafir kemudian
Ayat INI kemudian,had is INI yg dulu.
2.walau pun umum tapi bukan seluruhnya maksud dia
3.ucap 2kalimah syahadah dll atau bayar jizyah,ucapan sindiran
4.An na's=orang2 musyrikin/kafir quraisy sebab jizyah tidak diterima Dr depa




8/12

9/12
Zindik hakikatnya kafir.
Kafir ada 3 macam.
mulhid=Orang yg tak dak agama.
Tak terima zahir dn batin
Akui secara zahir ,tapi menafsirkan secara mudah alah zindik.
Contoh kata umar dan abu bakar bukan ahli syurga sedang hadis yg kata umar dan abu bakar ahli syurga mutawatir.
Kata ciri nabi ada pada iman  juga zindik
Sheikh waliyuallah dgn tegas zindik,tangan dia ditarik dan dia mati kerananya.
Zindik ,adakah mereka boleh bertaubat?
1.diterima
2.tak diterima.
Lepas tu pemerintah berubah kpd sunni.
Zinddik bw ajaran sesat.

10/12
Zindik tafsir sendiri ajaran agama.
Menafikan keferduan solat ,adalah murtad

Zinddik=bunuh/khilaf
Tinggal solat,khilaf kafir

11/12
semata2 murtad ,nabi hukum bunuh tiada contoh

Tinggal solat,masuk neraka,tapi syafie kata tak kafir,Ahmad kata kafir

12/12

Hak Islam=
Islam kata apabila bunuh orang kena bunuh balik,kalu curi,kena potong tangan,berzina kena sebat,

Hukum secara zahir,hati dia serah pads Allah.
Pi kedai,Ada ayat kursi,take payah Tanya,jika dia tipu Allah yg balas.

Orang yg menolak daruriatidin adalah murtad

Tiada ulasan:

Catat Ulasan