Sabtu, November 04, 2017

Tafsir asas quran sesi 45.

Sambungan Usul ke14
Bab Keadaan orang yg dikhitab (dihadap cakap)dengan ayat sumpah.
M/s 118

(4)Kadang2 orang yg sama memerlukan sumpah ,pada ketika yg lain pula ia tidak memerlukannya.
Adakalanya sesaorang memerlukan sumpah hanya untuk perkara2 tertentu shj.Dalam perkara2 lain ia tidak  memerlukannya.
Untuk menghadapi  keadaan2 seperti inilah al quran memilih satu gaya bahasa sumpah yg menarik,iaitu dengan menggunakan haraf nafi sebelum perkataan qasam.
Pada sesetengah tempat sebelum لا أقسم
Dibawakan haraf athaf لا  .
Bermakna keadaan2 yg tidak sama ,mungkin orang yg sama .pada ketika tertentu kena bersumpah dan pada ketika yg lain tak perlu sumpah.
Mungkin juga sumpah itu diperlukan oleh satu golongan  dan satu golongan yg lain pula tidak perlu.
Ini ada satu gaya sumpah yg berbeza sumpah drp orang2 arab.Bahkan dlm quran sendiri khusus untuk orang yg nombor 4. Iaitu sebelum sumpah dia bawa mari لا. Yg bermakna tidak.atau kita akan bincangkan ada beberapa makna  لاitu.
Akan dtg saya sebut disini   لا itu tidak sebagai haraf nafi.Tapi ini sebagai لاzaidah ke apa.Itu dia ada beza sikit.Ni guna begini isyarat orang yg dituju itu berbeza.Satu golongan sahaja yg perlukan sumpah.satu golongan lain tidak perlu.
atau orang yg sama,ketika ini dia perlu dan pada ketika yg lain dia  tak perlu pula.Untuk orang semacam ini atau golongan ini,allah gunakan bentuk sumpah yg semacam ini    لا  أقسم
Yg lagu ini ,sbyk 8 sumpah seperti ini  telah digunakan oleh allah dlm 7 surah didalam al quran.
Sumpah bukan perkara main2.

1.La Zaidah=la tambahan
La zaidah
Zaidah tiada makna.
Faedah dia menguatkan sahaja.
(Aku bukanNYA sheikh)
2.Yg ke2,La Zaidah yg tidak memberi makna kekuatan pun.
Ada kaitan dgn ayat yg sebelumnya.
Maka tukar jadi
La sillah makna hadiah,ini kurniaan dari tuhan.
Seperti perut lebih ,sia2?tidak!
3 .La nafi,maknanya tidak.
Bukan aku tidak bersumpah,
TIDAK,AKU BERSUMPAH!
nak menolak kefahaman orang depan kita dgn bersungguh2.
Jika tengok dlm terjemahan ada bermacam2.
Atau mula2 tak percaya sebab dia belum masuk islam lagi dan setelah masuk islam tak perlu lagi sumpah.

Kenapa terjemahan tak sama?
Kerana ikut kepandaian masing2

Kaitan muqsambihi dan muqsamalaih.
Bintang2 ada tenggelam timbul.
Begitulah juga keadaan kedatangan malaikat seperti bintang.
Pah berlari deras pula.
Sumpah ini untuk orang yg ada sekarang.
Tentu dtg allah yg mencipta alam.
Ini satu perkara orang kemudian boleh buat berfikir.
Yg dia bersumpah dgn malam
Ini besar makna bg orang yg mengkaji

Wa qasam bukan wau atof

Alam sufli@alam neraka@alam bawah
Allah Bersumpah dgn hari Qiamat.
Allah Bersumpah dgn jiwa kita
Nafsu lawwammah,allah bersumpah dgnnya.
Makam redo.

🍑Ini ayat yg ada sumpah أُقْسِمُtetapi dimulai dgn لاdan orang yg dituju ini bukan semua tapi segolongan sahaja.satu yg lain tidak.Atau  jika kepada orang yg sama tapi pada keadaan yg lain.Bila orang itu menolak apa yg kita cakap .jika tidak menolak tak perlu sumpah.Takkan tiba2 bersumpah terus.Perkara yg disumpah pula perkara yg besar atau bahaya atau orang tuduh macam2,jika tidak tak perlu.Orang menafikan atau mendustakan shj .Jika orang Islam dan yg sudah percaya pada hari kemudian ,sudah terima alquran,sumpah buat apa ,tak perlu.Ini dituju kepada golongan lain.Ada manusia yg dituju.Ada manusia yg tidak.
🐎🐎🐎

Dibawah ini dikemukakan perinciannya.
Satu didlm surah Surah attakwir
فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Oleh itu, Aku bersumpah dengan bintang-bintang yang tenggelam timbul;
-Sura At-Takwir, Ayah 15

الْجَوَارِ الْكُنَّسِ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Yang beredar, juga yang tetap pada tempatnya;
-Sura At-Takwir, Ayah 16
Dan seterusnya.
وَاللَّيْلِ إِذَا عَسْعَسَ
demi malam, apabila ia hampir menjelma atau habis,
-Sura At-Takwir, Ayah 17

وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ
Demi subuh, apabila ia mulai terang;
-Sura At-Takwir, Ayah 18
Wau qasam bukan wau atof.
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ

(Abdullah Muhammad Basmeih)
Sebenarnya Al-Quran itu, sungguh-sungguh Kalamullah (yang disampaikan oleh Jibril) Utusan yang mulia,
-Sura At-Takwir, Ayah 19
🐵Baru jumpa muqsam alaih.

ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Yang kuat gagah, lagi berkedudukan tinggi di sisi Allah yang mempunyai Arasy,
-Sura At-Takwir, Ayah 20
🐵Sifat rasul.
Malaikat yg sangat kuat ذِي قُوَّةٍ
Dan berpangkat tinggi.
Makhluk jenis lain,tujuan nak bagi tau alquran ini terjamin.
Syaitan?nak ajar akhlak yg mulia?
Tiada hubungan langsung dgn syaitan.

مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Yang ditaati di sana (dalam kalangan malaikat), lagi dipercayai.
-Sura At-Takwir, Ayah 21
🐵

وَمَا صَاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan sebenarnya sahabat kamu (Nabi Muhammad) itu (wahai golongan yang menentang Islam), bukanlah ia seorang gila (seperti yang kamu tuduh);
-Sura At-Takwir, Ayah 22
🐵juga muqsam alaih lagi
Dituju kepada kafir quraisy.
Orang duk sekali صَاحِبُكُمْ

وَلَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan (Nabi Muhammad yakin bahawa yang disampaikan kepadanya ialah wahyu dari Tuhan, kerana) demi sesungguhnya! Nabi Muhammad telah mengenal dan melihat Jibril di kaki langit yang nyata.
-Sura At-Takwir, Ayah 23
🐵Nabi tak keliru.

وَمَا هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan bukanlah Nabi Muhammad seorang yang boleh dituduh dan disangka buruk, terhadap penyampaiannya mengenai perkara-perkara yang ghaib.
-Sura At-Takwir, Ayah 24
🐵Tiada sifat yg tak eluk langsung pada nabi saw.

وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan sebenarnya Al-Quran itu bukanlah perkataan Syaitan yang kena rejam.
-Sura At-Takwir, Ayah 25
🐵dia adalah orang  dipilih allah.
Jibrail juga malaikat pun orang yg terpilih.
🐐

🍄

Surah al qiamah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ

(Abdullah Muhammad Basmeih)
Aku bersumpah dengan Hari Kiamat;

-Sura Al-Qiyamah, Ayah 1

وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ

(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan Aku bersumpah dengan "Nafsul Lawwaamah" (Bahawa kamu akan dibangkitkan sesudah mati)!

-Sura Al-Qiyamah, Ayah 2

🐒Surah ini juga menggunakan أُقْسِمُdan ada َلَا
Jadi kenapa allah bersumpah dgn hari qiamat?
Pada hal dia nak suruh terima hari qiamat.Orang tu tak terima hari qiamat,nak suruh jadi bukti,pada hal hok peringkat pertama ,orang kafir quraisy la.sedang dia tak terima pun hari qiamat .bapo tuhe bersumpah dgn hari qiamat?
Jadi disini muqsam bihi dgn muqsam alaih hok tulo.
Aku bersumpah atau kalu pakai la zaidah,la tiada jadi aku bersumpah seperti tadi. لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِbakpo allah bersumpah dgn hari qiamat?
Kalu demo perhati hok sekeliling demo ,demo akan dapat buat kesimpulan adanya hari qiamat sehingga ia boleh jadi sbg saksi .

Dia nak royat tentang kebenaran hari qiamat.
Cu tengok disekeliling kita ,mana ada benda yg kekal atau kita sendiri ko?pokok ko?bintang ko?binatang ko?atau gapo2 saja.kekal ko?ada hilang ,lenyap atau rosak .begini dah ketetapan tuhan doh.
Kejadian makhluk dah semcm itu .akan lenyap.

Sekeliling kita pokok atau apa2  sj yg
Semua ini akan musnah.
Lenyap alam bawah.
Alam ini sangat besar.
Syurga neraka bila qiamat tidak terjejas.
Yg hancur adalah alam bawah.
Zun neraka setakat sidratul muntaha
Perkara itu pasti dan akan berlaku.Supaya manusia beringat.
Jiwa kita sendiri menunjukan ada hari qiamat.
Dhomir manusia sukakan kebaikan.
Ada nafsu àmarah.
Ada nafsu lawwamah.
Akan jadi nafsu mutmainnah.

Disyurga akan Disenangi orang yg disekeliling kita, tiada orang marah .
Akan jadi reda dan jadi tenang.
Nafsu manusia.
Nafsu ammarah
Nafsu lawwamah itulah bukti ada hukuman.
Nafsu lawwamah itu sendiri adanya hari kemudian.
Nafsu mutmainnah,nafsu yg redo
Jika tiada akhirat ,nafsu lawwammah tak patut tiada akhirat,dimana nak dapat keadilan.jika berhenti didunia maka tuhe jadi tak sempurna.
Maqam reda ,ada yg kata telah dapat dah didunia lagi.

أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Patutkah manusia (yang kafir) menyangka bahawa Kami tidak akan dapat mengumpulkan tulang-tulangnya (dan menghidupkannya semula)?
-Sura Al-Qiyamah, Ayah 3

بَلَىٰ قَادِرِينَ عَلَىٰ أَنْ نُسَوِّيَ بَنَانَهُ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Bukan sebagaimana yang disangka itu, bahkan Kami berkuasa menyusun (dengan sempurnanya segala tulang) jarinya, (tulang yang lebih halus dari yang lain).
-Sura Al-Qiyamah, Ayah 4

Cuma manusia itu yg bodoh, dok fikir.
Allah jawap,Urat jari pun boleh susun dan ada rahsia juga .
Bahkan Tuhan boleh susun balik nanti .
Cap jari tak akan serupa setiap manusia walaupun dgn orang yg telah mati.
Bangkit pula roh dan tubuh bersama semula.
Jaafar dok terbang dlm syurga,nabi bg tau.
Ada sahabat yg berzina kena rejam dah berenang dlm syurga..ini roh
Tubuh ini akan jadi semula.
Setiap nafs akan merasai mati,bukan roh
Roh ,nasamah dan jasad,gabungan ke3 ini baru akan sempurna diakhirat nanti.
Mimpi boleh terasa nikmat

Bukan semua orang yg berenang dlm peluh
Contoh orang yg naik kereta dgn orang yg naik basikal.
Roh jika berupa akan serupa dgn kita.

Tanah haram semua aman dan selamat
Mu pula jadi tidak aman kerena nakdibunuh.
Tak sesuai langsung.
Jadi tuhan bersumpah dgn negeri itu.sehingga tuhan bersumpah dgn tempat itu
.
Surah al haqqah

🍄




Tiada ulasan:

Catat Ulasan