Rabu, Januari 31, 2018

Sahih bukhari kitab azan sesi 2 (568,569).

Kitab adalah tajuk besar
Bab2 kecil pula adalah tajuk kecil

باب بَدْءُ الأَذَانِ:
وَقَوْلُهُ عَزَّ وَجَلَّ: {وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلاَةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَ يَعْقِلُونَ} وَقَوْلُهُ: {إِذَا نُودِيَ لِلصَّلاَةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ}.

«603» حَدَّثَنَا عِمْرَانُ بْنُ مَيْسَرَةَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ حَدَّثَنَا خَالِدٌ الْحَذَّاءُ عَنْ أَبِي قِلاَبَةَ عَنْ أَنَسٍ قَالَ ذَكَرُوا النَّارَ وَالنَّاقُوسَ، فَذَكَرُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى، فَأُمِرَ بِلاَلٌ أَنْ يَشْفَعَ الأَذَانَ وَأَنْ يُوتِرَ الإِقَامَةَ.
[أطرافه 605، 606، 607، 3457، تحفة 943].

«604» حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلاَنَ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ قَالَ: أَخْبَرَنَا ابْنُ جُرَيْجٍ قَالَ: أَخْبَرَنِي نَافِعٌ أَنَّ ابْنَ عُمَرَ كَانَ يَقُولُ: كَانَ الْمُسْلِمُونَ حِينَ قَدِمُوا الْمَدِينَةَ يَجْتَمِعُونَ فَيَتَحَيَّنُونَ الصَّلاَةَ، لَيْسَ يُنَادَى لَهَا، فَتَكَلَّمُوا يَوْمًا فِي ذَلِكَ، فَقَالَ بَعْضُهُمْ اتَّخِذُوا نَاقُوسًا مِثْلَ نَاقُوسِ النَّصَارَى.
وَقَالَ بَعْضُهُمْ بَلْ بُوقًا مِثْلَ قَرْنِ الْيَهُودِ. فَقَالَ عُمَرُ أَوَلاَ تَبْعَثُونَ رَجُلاً يُنَادِي بِالصَّلاَةِ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((يَا بِلاَلُ قُمْ فَنَادِ بِالصَّلاَةِ)).
[تحفة 7775].

١٠ -  الأذان » ٣٨٣ -  بدء الأذان

10. Adzan » 383. Permulaan (diperintahkannya) adzan

٥٦٨ - حَدَّثَنَا عِمْرَانُ بْنُ مَيْسَرَةَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ حَدَّثَنَا خَالِدٌ الْحَذَّاءُ عَنْ أَبِي قِلَابَةَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ ذَكَرُوا النَّارَ وَالنَّاقُوسَ فَذَكَرُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى فَأُمِرَ بِلَالٌ أَنْ يَشْفَعَ الْأَذَانَ وَأَنْ يُوتِرَ الْإِقَامَةَ

568. Telah menceritakan kepada kami 'Imran bin Maisarah telah menceritakan kepada kami 'Abdul Warits telah menceritakan kepada kami Khalid Al Hadza' dari Abu Qilabah dari Anas bin Malik berkata, "Orang-orang menyebut-nyebut tentang api dan lonceng (dalam mengusulkan cara memanggil shalat). Lalu ada juga di antara mereka yang mengusulkan seperti kebiasaan orang-orang Yahudi dan Nahrani. Maka Bilal diperintahkan untuk mengumandangkan adzan dengan dua kali dua kali dan iqamat dengan bilangan ganjil."

٥٦٩ - حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ قَالَ أَخْبَرَنَا ابْنُ جُرَيْجٍ قَالَ أَخْبَرَنِي نَافِعٌ أَنَّ ابْنَ عُمَرَ كَانَ يَقُولُ كَانَ الْمُسْلِمُونَ حِينَ قَدِمُوا الْمَدِينَةَ يَجْتَمِعُونَ فَيَتَحَيَّنُونَ الصَّلَاةَ لَيْسَ يُنَادَى لَهَا فَتَكَلَّمُوا يَوْمًا فِي ذَلِكَ فَقَالَ بَعْضُهُمْ اتَّخِذُوا نَاقُوسًا مِثْلَ نَاقُوسِ النَّصَارَى وَقَالَ بَعْضُهُمْ بَلْ بُوقًا مِثْلَ قَرْنِ الْيَهُودِ فَقَالَ عُمَرُ أَوَلَا تَبْعَثُونَ رَجُلًا يُنَادِي بِالصَّلَاةِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا بِلَالُ قُمْ فَنَادِ بِالصَّلَاةِ

569. Telah menceritakan kepada kami Mahmud bin Ghailan berkata, telah menceritakan kepada kami Abdurrazaq berkata, telah mengabarkan kepada kami Ibnu Juraij berkata, telah mengabarkan kepadaku Nafi' bahwa Ibnu 'Umar berkata, "Ketika Kaum Muslimin tiba di Madinah, mereka berkumpul untuk shalat dengan cara memperkirakan waktunya, dan tidak ada panggilan untuk pelaksanaan shalat. Suatu hari mereka memperbincangkan masalah tersebut, di antara mereka ada yang mengusulkan lonceng seperi loncengnya Kaum Nashrani dan sebagaian lain mengusulkan untuk meniup terampet sebagaimana Kaum Yahudi. Maka 'Umar pun berkata, "Mengapa tidak kalian suruh seseorang untuk mengumandangkan panggilan shalat?" Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam kemudian bersabda: "Wahai Bilal, bangkit dan serukanlah panggilan shalat."

👉Kaitan dgn bab sebelumnya?
Susunan imam bukhari begitu cantik.
Bermula dgn permulaan wahyu...sampai azan.

Azan adalah cara memanggil orangramai untuk dtg solat.
Bilal mempunyai suara yg lantang dan eluk.

Sejarah azan
Api cara majusi,susah nampak.
Palu Keretuk cara kristian.
Terampit cara yahudi.

Tetapi dtg bimbingan dari allah.
Lalu dipilih cara kristian.

Bagaimanapun,
Abdullah bin Zaid bin Abdirobbi, bermimpi tengok seorang jual keretuk...orang jual keretuk nak tunjukan cara yg lebih baik ...tunjuk cara azan ..dan juga qomat.dia jumpa nabi saw dan bg tau nabi saw.dan nabi saw telah mendapat wahyu juga, rupanya berbelas orang yg bermimpi begitu.
Azan adalah ajak kepada kebaikan atau dakwah.
Islam adalah umat dakwah.
Disebalik azan,adalah ajak orang kepada alfalah.
Orang paling cepat selesai urusan adalah muaaziin.
Tengkok panjang=lebih dulu mendapat nikmat.

👉Permulaan bab ,bukhari akan menunjukan permulaan.
Juga bermaksud sejarah بَدْءُ
Telah bincang dlm sesi lepas.

Kenapa bukhari sebut 2ayat ini dlm tarjamutul bab.

وَقَوْلُهُ عَزَّ وَجَلَّ:

{وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلاَةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَ يَعْقِلُونَ}
Surah maidah:58

وَقَوْلُهُ:

{إِذَا نُودِيَ لِلصَّلاَةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ}.
Surah jumaah:

Ayat ini turun dimadinah,surah madaniyah.
Isyarat perintah azan dimadinah.
Untuk tabaruk(ambil berkat)dgn baca quran.
Walau bincang hadis,tapi quran adalah asasnya .
Walaupun jika kita perhati ayat ni ada setelah azan ada dulu kerana wahyu azan berupa hadis.
Alquran mengesahkan.
Orang kafir marahkan azan.

Hadis 603»
حَدَّثَنَا عِمْرَانُ بْنُ مَيْسَرَةَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ حَدَّثَنَا خَالِدٌ الْحَذَّاءُ عَنْ أَبِي قِلاَبَةَ عَنْ أَنَسٍ قَالَ ذَكَرُوا النَّارَ وَالنَّاقُوسَ، فَذَكَرُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى، فَأُمِرَ بِلاَلٌ أَنْ يَشْفَعَ الأَذَانَ وَأَنْ يُوتِرَ الإِقَامَةَ.
[أطرافه 605، 606، 607، 3457، تحفة 943].

568. Telah menceritakan kepada kami
'Imran bin Maisarah telah menceritakan kepada kami 'Abdul Warits telah menceritakan kepada kami
Khalid Al Hadza' dari
Abu Qilabah dari
Anas bin Malik berkata,
"Orang-orang menyebut-nyebut tentang api dan lonceng (dalam mengusulkan cara memanggil shalat).
Lalu ada juga di antara mereka yang mengusulkan seperti kebiasaan orang-orang Yahudi dan Nasrani. Maka Bilal diperintahkan untuk mengumandangkan adzan dengan dua kali dua kali dan iqamat dengan bilangan ganjil."

👉Sebelum ni bincang waktu2 sembahyang.
Azan tanda waktu masuk waktu sembahyang.
Jadi nak bincng tentang sembahyang bincang dulu perkaitan berkenaan sembahyang.
Teks hadisnya
Bermula dgn ذَكَرُوا النَّارَ
Adakah hadis, Anas bin Malik yg berkata?
Bilal diperintahkan,oleh siapa?
Itu nabi saw yg suruh.jadi ini bukan atsar.
Tok guru bukhari (isa bin maryam Ibnu Sirin,dan)ini Ibnu Maisarah.
Maisarah adalah lelaki.
Imam Bukhari sekadar nak cerita perbincangan telah berlaku.
Teman atau hamba khadijah nama maisarah juga lelaki.

Maisarahton,tidak semestinya tidak menunjukan perempuan ,walaupun biasanya muaannas.

Muawiyah ada ta marbutah
Talha
Ubaidah.

Orang arab tak letak nama muawiyah bg anak perempuan.

Maisarah boleh lelaki atau perempuan.
Sebab dia adalah masdar.

Api ramai yg tak setuju sebab majusi.
Yg buta tak nampak pula.

Sudah terkandung dlm perkataanya
Yg lain tidak boleh sebab memberi makna lain.
Bukhari
Tarmizi
Baihaki
Orang arab tak letak nama ini.

Kecuali jika orang Bukhari.

Bagaimanapun bg imam bukhari telah menjadi nama  khas.bgmn pun mesti jadi al bukhari.baru betul.
Muhamad ishak albukhari.
Jadi masih tak betul bila letak nama bukhari.
Orang arab tiada yg letak nama bukhari.
Tak minat bukhari?
Beratus kitab syarah bukhari,tak minat?

Siti?
Siti=puan.
Lucu!
Nak islam dah bagus ,tapi kesilapan masih banyak.

Hadis ini hadis mukhtasor?
Suruh Bilal dlm peristiwa yg lain.
Suruhan itu ada setelah abdullah bermimpi dan sendiri mendapat wahyu.
Dan berbelas orang telah bermimpi perkara yg sama.

Azan ada nabi saw,tidak timbul soal menonjolkan diri.
Nabi saw mengesahkan.
Kau telah didahului wahyu(bila umar dtg bila dengar azan)
Bukan semata2 sahabat bermimpi.
Ini pengesahan dari nabi saw.

Ini kaedah targlid ,,dua kali dua kali dan iqamat dengan bilangan ganjil."
Belajar hadis tak boleh lari belajar bahasa.

Umur nabi 63@64.
Kaedah mengabaikan yg pecahan.

Kaedah targlid,dimenangkan yg jantan.

Contoh
Saya jumpa saudara perempuan.
Kenapa tak guna saudari perempuan?

569. Telah menceritakan kepada kami
Mahmud bin Ghailan berkata, telah menceritakan kepada kami
Abdurrazaq berkata, telah mengabarkan kepada kami Ibnu Juraij berkata, telah mengabarkan kepadaku
Nafi' bahwa
Ibnu 'Umar berkata,
"Ketika Kaum Muslimin tiba di Madinah, mereka berkumpul untuk shalat dengan cara memperkirakan waktunya, dan tidak ada panggilan untuk pelaksanaan shalat.
Suatu hari mereka memperbincangkan masalah tersebut, di antara mereka ada yang mengusulkan lonceng seperi loncengnya Kaum Nashrani dan sebagaian lain mengusulkan untuk meniup terampet sebagaimana Kaum Yahudi.
Maka 'Umar pun berkata, "Mengapa tidak kalian suruh seseorang untuk mengumandangkan panggilan shalat?" Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam kemudian bersabda:
"Wahai Bilal, bangkit dan serukanlah panggilan shalat."

Dua keadaan berlainan ,bukhari campurkan sekali!
Sebab tu perlu
1.sudah belajar dah baru belajar bukhari.
2.belajar juga kitab lain selain bukhari.
3.ada guru boleh menerangkan dgn baik kenapa bukhari seolah2 campurkan dua peristiwa berbeza itu bersama.

Ini biasa bila nak meringkaskan apa yg dicakapkan

Mursal Zuhri,bukan main orang hebat ,kumpul hadis dizaman umar abdul aziz,tak boleh pakai
Hadis Mursal Said bin Musayab(menantu kepada abu hurairah),boleh pakai
Mursal Syakbi,boleh pakai.

Said bin musayab pernah jual baju sebab pergi cari hadis.Dia dianggap setengah ulamak,penghulu sekalian tabiin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan