Sesi 45 atau sesi 16
باب كُفْرَانِ الْعَشِيرِ وَكُفْرٍ دُونَ كُفْرٍ:
فِيهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
«29» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((أُرِيتُ النَّارَ فَإِذَا أَكْثَرُ أَهْلِهَا النِّسَاءُ يَكْفُرْنَ)). قِيلَ أَيَكْفُرْنَ بِاللَّهِ قَالَ: ((يَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ، وَيَكْفُرْنَ الإِحْسَانَ، لَوْ أَحْسَنْتَ إِلَى إِحْدَاهُنَّ الدَّهْرَ ثُمَّ رَأَتْ مِنْكَ شَيْئًا قَالَتْ مَا رَأَيْتُ مِنْكَ خَيْرًا قَطُّ)).
[أطرافه 431، 748، 1052، 3202، 5197، تحفة 5977].
🍉🍉🍉
Sesi 16
1/13
Bab 21
Bab tidak mengenang budi suami.
باب كُفْرَانِ الْعَشِيرِ وَكُفْرٍ دُونَ كُفْرٍ:
Kufur= menutup/menyembunyikan
Malam=kafir ,sebab dia menutupi
Samudra dipanggil kafir sebab dia menutup yg dibawah
Petani juga kafir menutup benih
كفر=menutup
Nafi nikmat allah=kafir
Minta dgn orang lain=kafir sebab tutup
2/13
Kufrun,digunakan untuk menafikan /tidak mengenang budi
Kufur diguna untuk agama allah.
Kufur juga tidak mengenang budi.
Kufur ada 2 makna
1.kufur asli/besar
Kufur dgn allah ,rasul dan hari akhirat.
Tolak dgn sedar.
2.kufur kecil/rendah/tidak sebenar/dosa2 dan maksiat.
Memaki orang muslim ,kefasikan
Memeranginya/bunuhnya kekufuran.
3/13
Memperlekehkan sunat adalah kafir.
Perang boleh bunuh orang islam,maka kafir.
Solat wajib tapi malas maka ini perlakuan seperti orang kafir tapi bukan kafir,ini perbuatan yg boleh membawa kepada kekafiran.
Sudut lain.
Ini termasuk kufur tapi byk darjat.
Kufur yg sebenar darjat yg paling tinggi.semua berkongsi kufur tapi tak keluardr islam tapi yg ats keluar dr islam.
Begitu juga kezaliman.
Syirik pun ada darjat/peringkat.
Syirik yg mengeluarkan dr islam.
Faman yakmal amalan .....tidak menyekutukan dgn sesiapapun ,adakah syirik in keluar dari islam,kena mengucap balik,tidak.ini syirik bukan syirik yg sebenar.
Zalim pun begitu juga
Orang kafir adalah orang yg zalim....ayat quran.
Nabi adam akui dia zalim ,tidak keluar dr islam
فِيهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
«29» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((أُرِيتُ النَّارَ فَإِذَا أَكْثَرُ أَهْلِهَا النِّسَاءُ يَكْفُرْنَ)). قِيلَ أَيَكْفُرْنَ بِاللَّهِ قَالَ: ((يَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ، وَيَكْفُرْنَ الإِحْسَانَ، لَوْ أَحْسَنْتَ إِلَى إِحْدَاهُنَّ الدَّهْرَ ثُمَّ رَأَتْ مِنْكَ شَيْئًا قَالَتْ مَا رَأَيْتُ مِنْكَ خَيْرًا قَطُّ)).
Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Maslamah dari Malik dari Zaid bin Aslam dari 'Atho' bin Yasar dari Ibnu 'Abbas berkata, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku diperlihatkan neraka, ternyata kebanyakan penghuninya adalah wanita. Karena mereka sering mengingkari". Ditanyakan: "Apakah mereka mengingkari Allah?" Beliau bersabda: "Mereka mengingkari pemberian suami, mengingkari kebaikan. Seandainya kamu berbuat baik terhadap seseorang dari mereka sepanjang masa, lalu dia melihat satu saja kejelekan darimu maka dia akan berkata: 'aku belum pernah melihat kebaikan sedikitpun darimu".
🍕🍕🍕
Bab 22
Perlakuan maksiat adalah cara hidup jahiliyah.
باب الْمَعَاصِي مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِيَّةِ:
وَلاَ يُكَفَّرُ صَاحِبُهَا بِارْتِكَابِهَا إِلاَّ بِالشِّرْكِ لِقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ)). وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {إِنَّ اللَّهَ لاَ يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ}.
«30» حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ وَاصِلٍ الأَحْدَبِ عَنِ الْمَعْرُورِ قَالَ لَقِيتُ أَبَا ذَرٍّ بِالرَّبَذَةِ، وَعَلَيْهِ حُلَّةٌ، وَعَلَى غُلاَمِهِ حُلَّةٌ، فَسَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِكَ، فَقَالَ: إِنِّي سَابَبْتُ رَجُلاً، فَعَيَّرْتُهُ بِأُمِّهِ، فَقَالَ لِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((يَا أَبَا ذَرٍّ أَعَيَّرْتَهُ بِأُمِّهِ إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ، إِخْوَانُكُمْ خَوَلُكُمْ، جَعَلَهُمُ اللَّهُ تَحْتَ أَيْدِيكُمْ، فَمَنْ كَانَ أَخُوهُ تَحْتَ يَدِهِ فَلْيُطْعِمْهُ مِمَّا يَأْكُلُ، وَلْيُلْبِسْهُ مِمَّا يَلْبَسُ، وَلاَ تُكَلِّفُوهُمْ مَا يَغْلِبُهُمْ، فَإِنْ كَلَّفْتُمُوهُمْ فَأَعِينُوهُمْ)).
[طرفاه 2545، 6050،
Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Harb berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Washil Al Ahdab dari Al Ma'rur bin Suwaid berkata: Aku bertemu Abu Dzar di Rabdzah yang saat itu mengenakan pakaian dua lapis, begitu juga anaknya, maka aku tanyakan kepadanya tentang itu, maka dia menjawab: Aku telah menghina seseorang dengan cara menghina ibunya, maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menegurku: "Wahai Abu Dzar apakah kamu menghina ibunya? Sesungguhnya kamu masih memiliki (sifat) jahiliyyah. Saudara-saudara kalian adalah tanggungan kalian, Allah telah menjadikan mereka di bawah tangan kalian. Maka siapa yang saudaranya berada di bawah tangannya (tanggungannya) maka jika dia makan berilah makanan seperti yang dia makan, bila dia berpakaian berilah seperti yang dia pakai, janganlah kalian membebani mereka sesuatu yang di luar batas kemampuan mereka. Jika kalian membebani mereka, maka bantulah mereka".
🍄🍄🍄
3/13
Memperlekehkan amalan sunat,jadi kafir
Sesiapa bunuh orang islam,kafur
Sesiapa yg iktikad bunuh orang islam ,halal,maka benar2 kafir.
Solat wajib,tapi dia malas,ini bererti perbuatan orang kafir,atau dia menyerupai orang kafir.
Atau perbuatan2 itu boleh membawa kepada kekufuran.
Kufur yg tidak menjadikan sesaorang itu kafir ,peringkatnya lebih rendah.kafir ada byk peringkat.kafir yg atas sekali menyebakan keluar daripada islam.
Begitu juga syirik juga,ada byk peringkat.
Dia melakukan syirik dlm ibadah adalah dia tidak menunjuk2 atau riak.syirik ini tidak keluar dr islam sehingga kena mengucap balik,tidak.
Zul/Zalim dgn makna kafir,tapi ada zalim yg tidak keluar dr islam.
Zul untuk nabi2 pun ada.jika kita kata zul tu kafir ,maka nabi2 tu kafir.contoh nabi adam berdoa,dia telah menzalimi dirinya,
Begitu juga istilah agama seperti nifaq.
Yg tinggi adalah kafir .ada nifaq pada orang islam,4 sifat adakah nifaq berada dineraka yg paling bawah,tidak,jadi nifaq
4/13
وَكُفْرٍ دُونَ كُفْرٍ
Kufrin ,baris dua.
Orang munafik,dia pura2,tapi dia tak islam,ertinya nifaq tu memang kafir.
Tapi ada juga yg orang islam yg ada sifat munafik.
Cahaya bercampur dgn kegelapan =ketika magrib/subuh tapi orang panggil cahaya juga tapi tidak terang.jadi mukmin juga tapi tidak cerah eluk.
Atau nak kata mukmin yg gelap pun boleh.
Begitu juga yg kafir ada amalan/perangai yg mulia padahal dia gelap.seba itu tak jadi.begitu juga orang islam walaupun dia tak eluk tapi dia masih ada tapak islam.
Asyad abdul qais.
Innafikhaslatain,pada mu ada 2 sifat.
Sifat yg baru atau lama,nabi jawab sudah lama.dia pun memuji allah,makna nabi terima kelebihan yg baik pada orang kafir,memang yg eluk akan memberi kesan yg baik pada masyarakat,maka allah suka tapi tak dikira oleh allah.
Bandingan orang islam,bila langgar perintah allah kufur
Contoh orang luka dtg hospital untuk dirawat ,dia dikira orang sihat -orang islam
Orang sakit berat2,kencing manis,kanser,ada ketika buang air seperti orang tak sakit tapi masih dikira sakit-orang kafir
5/13
Walaupun ada ketika nampak tak sakit masih dikira sakit kerana dia pengidap sakit yg besar.
Begitulah orang kafir walaupun ada benda baik yg dia buat tapi tak dikira
Ajaran asal tak ajar makan tak sedap atau tak kahwin tapi yg tak mahu kahwin soal individu.
Tapi ajaran buddha ,memang asal baik tak kahwin.
وَكُفْرٍ دُونَ كُفْرٍ
Kufur yg lain dr kekufuran yg sebenar
2pendapat
1.kekufuran dibawah kekufuran
2.kekufuran bukan kekufuran,pendapat anwar kashmiri.
Failulbari,kufrun dgn makna roiri,
Ditunjukkan kepada ku neraka,ramai wanita,mereka kufur kepada suami dan jasa baik suami bukan kufur kepada allah.
Guna dgn makna lain bukan kufur yg tidak keluar dr agama allah.
Dlm setengah2 naskah kufrin dgn baddin,
3.allah berfirman ,allah tak ampunkan syirik tapi yg lain drp itu
6/13
Walaupun kufur tapi tak sama,belajar mantik
Tak boleh dikafirkan jika melakukan maksiat.
Kekufuran ada byk peringkat.
Imam bukhari nak membuktikan iman.
Istilah kufrin ni buat sendiri ke?
Ikut hafiz ibnu hajar terbit dr atok
Kufrin duni kufrin.istilah lama.
Tiada riwayat dari ibnu abbas.kufrin yg tidak memindahkan dari ugama,mengikut ibnu abbas tidak terkeluar lagi dari islam.
Perbuatan menyerupai orang kafir,tapi tidak kafir.
Bini tak pakai tudung,suami biarkan,ini kufur yg tidak mengeluarkan dari islam.
Ahli tafsir,syahbir ahmad osmani,dia tak terima anwar kashiri,kufri duna kufrin tiada dr ibnu abbas yg tak mengeluarkan dari agama.
Perbuatan seperti orang kafir,tiada khilaf
7/13
Ni kufur yg dibawah.bukan kufur yg sebenar.
Anwar kashmiri,kufrun diambil dr kata2 ibnu abbas.
Ini kata2 Atok bin abi robaha,yg ibnu abbas alah mafhum.
Kufrun duna kufrun,jelas kata2 ibnu abbas.
Zulmun duna zulmun,ambil kata2 ibnu abbas(bukan kesimpulan dari kata)
Nifaakin duna nifaakin
Fiskun duna fiskun
INI adalah kata2 atok bin Ali rabah
Anwar kashmiri kata ibnu Abbas yg kata.
Jika kata2 sahabat ianya lebih tinggi.
Begitu juga sayuti.
Kufur INI adalah istilah yg asal
Jika tak melaksanakan islam ,terus kata kafir selalu,salah.
Jika jadi kafir ,maka mudahlah jadi kafir.
Orang yg beriman boleh berkurang dan meningkat.
Buat baik akan meningkatkan iman dan buat jahat menjatuhkan iman.
Maksiat pun ada kesan pada iman
Hakikat iman sama tapi kelas dia tak sama.
Kalu orang Islam kufrun dunna kufrun.
Tidak melaksanakan Islam kerana kelemahan tidak kafir lagi sehingga kena mengucap balik
Tapi jika kata hukum Islam tidak sesuai dijlnkan Loni,maka kafir.
Ditunjukan orang perempuan dalam neraka
Taat ada yg lebih tinggi
Dan ada taat yg kurang
8/13
Buat baik dan jahat yg kecil atau besar ada kesan pada iman.
Wanita dilihat ramai dlm neraka,maka digalakan bersedekah.
فِيهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
«29» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ
Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Maslamah dari Malik dari Zaid bin Aslam
عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ:
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
dari 'Atho' bin Yasar dari Ibnu 'Abbas berkata, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
: ((أُرِيتُ النَّارَ فَإِذَا أَكْثَرُ أَهْلِهَا النِّسَاءُ يَكْفُرْنَ))
. قِيلَ أَيَكْفُرْنَ بِاللَّهِ قَالَ: ((يَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ، وَيَكْفُرْنَ الإِحْسَانَ، لَوْ أَحْسَنْتَ إِلَى إِحْدَاهُنَّ الدَّهْرَ ثُمَّ رَأَتْ مِنْكَ شَيْئًا قَالَتْ مَا رَأَيْتُ مِنْكَ خَيْرًا قَطُّ)).
"Aku diperlihatkan neraka, ternyata kebanyakan penghuninya adalah wanita. Karena mereka sering mengingkari". Ditanyakan: "Apakah mereka mengingkari Allah?" Beliau bersabda: "Mereka mengingkari pemberian suami, mengingkari kebaikan. Seandainya kamu berbuat baik terhadap seseorang dari mereka sepanjang masa, lalu dia melihat satu saja kejelekan darimu maka dia akan berkata: 'aku belum pernah melihat kebaikan sedikitpun darimu".
Ibnu abbas tak byk ambil dr nabi
Mursal sahabat ,semua aswj terima bukan dhoif
Umur dia 13th semasa nabi wafat.
Anak didik umar alkhattab,
Yahya bin saad alkoton kata ,10hadis yg dia dengar. Dan dicampur yg nabi buat,itupun secara langsung maka byk juga hadis ,tidak kurang dari 20/30.
Bila ia ditunjukan neraka kpd nabi dlm
1.isra mikraj
2.ketika gerhana
3. mimpi
9/13
Mimpi =sedar ,bg nabi.
Nabi dapati ahli neraka perempuan.
Dlm syurga kurang?jika ini akan bercanggah dgn hadis lain.setipa lelaki syurga ada 2bini .
Anwar kashiri kata itu dari bidadari,bukan anak adam,tapi bercanggah dgn hadis lain lagi.setiap petang dia akan jumpa dua isteri dipetang hari.
Hadis 1.72 isteri
2.72isteri
Dua adalah perempuan dunia
Jadi perempuan lebih ramai dlm syurga.
Sebab untuk masuk keneraka lebih byk tapi allah ampunkan dosa mereka.kalu mereka ramai dineraka maka depa juga ramai disyurga
Ditunjukkan disitu,ruangan itu ,ramai perempuan.bukan untuk semua bhg neraka.
Dosa mereka adalah engkar terhadap suami.
Tapi jenayah lain ramai lelaki.
10/13
Dia melemahkan dan mematahkan semangat suami dan menyebabkan suami resah dan melakukan jenayah,ini menyebabkan dia dihumban keneraka.isteri tak main peranan akan menyebabkan keneraka.
Bhg yg ditunjuk .
Bhg/tempat abu talib atau orang dipulas isi perut.
Neraka luas,70 tahun batu jatuh dlm neraka baru sampai kedasar neraka.
Kesimpulan orang perempuan lebih jahat adalah salah.
Nabi nak didik perempuan supaya jadi baik.
Kenyataan orang bawah jagaan ramai perempuan berbanding lelaki.
Sebut umum(kul)maksud khusus(juz)
Contoh baca dah quran
Sebut khusus,maksud umum
Contoh
Rukuk bersama orang yg rukuk.
11/13
Dlm bab ini,ramai bukan semua bhg.
Orang lelaki dapat suami dua.
Orang perempuan nak suami lebih juga ke?
Contoh
Poligami tak disenangi wanita dunia,tapi diakhirat wanita tak kisah atau tiada cemburu
12/13
Musykil,kenapa lelaki dpt ramai isteri.tak berani nak kata,sebab tiada nas hadis yg jelas kecuali satu ayat quran sj yg sebut
13/13
Sesi soal jawab.
Jika didunia pun allah boleh buat isteri jemu terhadap suami ,maka adalah tidak mustahil diakhirat.
Boleh juga sesiapa yg dibawah jagaan tidak mengenang budi.
🍇🍇🍇🍇
باب كُفْرَانِ الْعَشِيرِ وَكُفْرٍ دُونَ كُفْرٍ:
Bab Mengingkari pemberian dan istilah kekufuran di bawah kekufuran
فِيهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ
عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
«29» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ
عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ
عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ:
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
((أُرِيتُ النَّارَ فَإِذَا أَكْثَرُ أَهْلِهَا النِّسَاءُ يَكْفُرْنَ)).
قِيلَ أَيَكْفُرْنَ بِاللَّهِ قَالَ:
((يَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ،
وَيَكْفُرْنَ الإِحْسَانَ،
لَوْ أَحْسَنْتَ إِلَى إِحْدَاهُنَّ الدَّهْرَ
ثُمَّ رَأَتْ مِنْكَ شَيْئًا
قَالَتْ مَا رَأَيْتُ مِنْكَ خَيْرًا قَطُّ)).
[أطرافه 431، 748، 1052، 3202، 5197، تحفة 5977].
28. Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Maslamah dari Malik dari Zaid bin Aslam dari 'Atho' bin Yasar dari Ibnu 'Abbas berkata, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku diperlihatkan neraka, ternyata kebanyakan penghuninya adalah wanita. Karena mereka sering mengingkari". Ditanyakan: "Apakah mereka mengingkari Allah?" Beliau bersabda: "Mereka mengingkari pemberian suami, mengingkari kebaikan. Seandainya kamu berbuat baik terhadap seseorang dari mereka sepanjang masa, lalu dia melihat satu saja kejelekan darimu maka dia akan berkata: 'aku belum pernah melihat kebaikan sedikitpun darimu".
Imam bukhari meriwayatkan dgn sanadnya berkata...
Dalam bab ini imam bukhari bg yg ringkas shj.dgn lengkap dlm bab yg lain.
Kufrin duna kufrin.kufur tapi bukan kufur yg sebenar.
Atau kufur dlm tingkatan paling bawah.
Tidak mengenang budi كُفْرَانِ الْعَشِيرِ
Kekufuran peringkat rendah وَكُفْرٍ دُونَ كُفْرٍ
Bukan kekufuran yg sebenar.
Malam dikatakan kafir kerana menutup pandangan
Laut dikatakan kafir kerana menutup pandangan orang yg berada dpermukaan pantai dan isi kandungannya
Petani juga kafir kerana menimbus biji benih.
Istilah dan bahasa tak sama tetapi ada keserupaan.
Mengkufuri nikmat كُفْرَانِ
Kufur dlm agama كُفْرٍ
Minit 122,bgmn nak dakwah orang?
Kufur hakiki
Kufur kepada allah ,rasul atau keluar dr islam
Kufur yg belum terkeluar dari islam
Cuma islam tak sempurna
Dosa2 dlm hadis kufur .
Bila sebut kufur ada 2
Contoh Dosa kufur
Hadis,sibbulmuslim ..kufrun..kufur dgn makna apa?
Khawarij tidak berguru dgn sahabat,tidak tahu makna kufrun yg ada dua .
Contoh َكُفْرٍ دُونَ كُفْرٍ
Tidak menunaikan haji
Bunuh orang
Berzina
Meratapi
Tidak mengaku keturunan atau memandang rendah pada keturunan orang lain.
Orang yg nabi tak solat jenazah tapi sahabat p solat nabi tak larang seperti bunuh diri atau tak bayar hutang
Kekufuran peringkat bawah tidak keluar dr islam tetapi bahaya kerana boleh membawa kepada kekufuran sebenar.
Murokap tidak terbentuk dari satu perkara.
Syirik juga ada beberapa peringkat.
Syirik yg mengeluarkan dari islam .innasyirkalazulmunazim.
Syirik yg tidak keluar dr islam,dosa ria atau menunjuk2,tiada siapa yg boleh mengeluarkan sesaorang dr islam.
Pemerintah yg zalim bila dia kafir
Zalim=kafir
Tapi ada juga zalim yg tidak kafir bahkan nabi2 pun disebut zalim.
"Kami telah menzalimi diri sendiri"....nabi adam
Ini kezaliman bukan kezaliman yg sebenar.
Ada yg kata nifaq orang islam adalah nifaq dari segi amali.
Nifaq orang munafiq yg kafir itu nifaq yg sebenar.
Cahaya keimanan yg bercampur baur dgn kekufuran dan kezaliman.
Cahaya ada byk peringkat
Begitu juga orang kafir dlm kegelapan kekufuran.dan boleh jadi bercampyr dgn cahaya keimanan kerana ada sifat baik seperti amanah,sifat mukmin ada tapi asasnya gelap.begitulah orang beriman yg ada kegelapan.
Nabi tidak pernah menafikan kebaikan orang kafir tapi asasnya tetap kafir.
Sahabat tanya,sudah lamakah sifat baik itu ada?nabi jawap sudah lama.kejadian asalnya dia bukan islam.jadi jika orang kafir yg ada baik,kena kata baik.
Jangan nafikan keseronokan atau keindahan dan kebaikan yg dirasai,jika tidak bagaimana kita ingin dakwah orang .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan