Rabu, Februari 07, 2018

Sahih Bukhari kitab iman sesi 46@sesi 16

Mukasurat 316
Sedang bincang tajuk bab hadis ke29

باب كُفْرَانِ الْعَشِيرِ وَكُفْرٍ دُون كُفْرٍ َ :
Bab kufurkan suami (dgn maksud tak mengenang budinya)dan kekufuran bukan  kekufuran yg sebenar.

فِيهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ
عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
Ada riwayat dari abi said alqudri dari nabi saw.

«29» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ
عَنْ مَالِكٍ
عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ
عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ
قَالَ:
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
((أُرِيتُ النَّارَ
فَإِذَا أَكْثَرُ أَهْلِهَا النِّسَاءُ
يَكْفُرْنَ)).
قِيلَ
أَيَكْفُرْنَ بِاللَّهِ قَالَ:
((يَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ،
وَيَكْفُرْنَ الإِحْسَانَ،
لَوْ أَحْسَنْتَ إِلَى إِحْدَاهُنَّ
الدَّهْرَ
ثُمَّ رَأَتْ مِنْكَ شَيْئًا
قَالَتْ
مَا رَأَيْتُ مِنْكَ خَيْرًا قَطُّ)).
[أطرافه 431، 748، 1052، 3202، 5197، تحفة 5977].

Imam bukhari  dgn sanadnya telah meriwayatkan.
28. Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Maslamah dari Malik dari Zaid bin Aslam dari 'Atho' bin yasar dari Ibnu 'Abbas berkata, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku diperlihatkan neraka, ternyata kebanyakan penghuninya adalah wanita. Karena mereka sering mengingkari". Ditanyakan: "Apakah mereka mengingkari Allah?" Beliau bersabda: "Mereka mengingkari pemberian suami, mengingkari kebaikan. Seandainya kamu berbuat baik terhadap seseorang dari mereka sepanjang masa, lalu dia melihat satu saja kejelekan darimu maka dia akan berkata: 'aku belum pernah melihat kebaikan sedikitpun darimu".

ِ وَكُفْرٍ دُون كُفْرٍ
Dan kekufuran yg kekufuran yg bukan kekufuran yg sebenar.
Sahabat tanya kekufuran kepada allah kah?
Kekufuran Tidak mengenang budi كُفْرٍ
Ini semacam kekufuran.
Kenapa imam bukhari guna istilah ِ وَكُفْرٍ دُون كُفْرٍ
Lebih hampir دُونَ
Dgn Makna disebalik atau sebelah sama
Ghairi (du na)kufrin ,kekufuran bukanlah kekufuran sebenar.
Ini menurut anwar kashmiri(muhadis besar ,berpengalaman berpuluh tahun mengajar kitab bukhari)Buktinya adalah
Jawapan nabi sendiri.
Baginda tidak mengiyakan kufur pada allah tapi kufur kepada suami yg bererti tidak mengenang budi dan jasanya.
Anwar shah kashmiri,tutup suratkhabar,dia boleh bg tau apa yg dia dah baca.

Annisa 48
إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَىٰ إِثْمًا عَظِيمًا

(Abdullah Muhammad Basmeih)
Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apajua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.
Dalam ayat ini دُونَdgn makna ghair
Bab perlakuan maksiat sebagai cara hidup jahiliyah tapi tidak boleh dikafirkan.

Iman ada murakkap begitu juga dgn kekufuran ada berbagai peringkat.
Ayat itu bukan rekaan bukhari tetapi adalah  ayat Atho' bin yasar dan dari Ibnu 'Abbas

Banyak dlm hadis2 yg kata jadi kufur,tapi itu bukan jadi kafir.
Kufur yg sebenar hanya syirik kepada allah.
Iman ada byk peringkat begitu juga dgn kufur.

Bukan mesti yg bukhari diriwayat secara taklid(tidak sebut  sanad yg lengkap) dlm tajuk bab ,untuk menyatakan tidak kuat atau sebab dia nak ringkas,seperti yg ini bukan dhoif tapi untuk diringkaskan.
Contoh,Bab orang haid yg meninggalkan puasa.

Jika perempuan ramai dlm neraka adakah bererti perempuan kurang didlm syurga?
Sedangkan hadis sahih mengatakan setiap lelaki penghuni syurga mempunyai 2orang isteri.
Ini bererti jumlah penghuni syurga perempuan  dua kali  ganda lebih dari lelaki.
Ini bermakna perempuan juga ramai didlm syurga.
Ada yg berpendapat ,perempuan telah pun ramai didunia lagi.
Ada pula yg kata yg menjadi 2isteri terdiri dari bidadari.
Selalu disebut untuk lelaki ,kenapa tak disebut perempuan?
Lelaki peranannya lebih besar dan lebih berperanan adalah ramai lelaki.
Ambil kira yg ramai ,dari segi sebut adalah lelaki.
Lelaki lebih menghadapi risiko besar dlm dunia berbanding dgn wanita secara umum.
Ulamak pun ramai lelaki.
Pemimpin pun ramai lelaki.
Sudut2 cabaran lain pun sama  berbanding umumnya perempuan ramai duduk dirumah.

Lojik lelaki lebih dapat byk?
Lelaki lebih banyak berusaha dan berkorban.

Bidadara ada?
ADA.

Ghilman(jamak)=bidadara
Ghulam(mufrad)

Bercanggah dgn Hadis lain ,2isteri terdiri dr perempuan dunia.jadi mesti perempuan itu ramai disyurga.

72isteri,2perempuan dunia.
Jadi perempuan dunia lebih ramai dari lelaki,jadi perempuan juga ramai dlm syurga.

Bilangan yg lebih ramai ,itu hanya ketika diperlihatkan kepada nabi saw.
Tunjukkan itu .tak boleh anggap untuk semua.
Umpat dan mengata,siapa lebih ramai?
Jangan pandang remeh,perbuatan itu.
Supaya berwaspada,kerana anggapan perkaea itu tidak besar.
Rasuah?siapa yg ramai?
Bunuh?ramai lelaki!

Yg ditunjuk pada nabi alam misal atau gambaran shj.
Nabi boleh bercakap dgn nabi yg telah mati,itu juga alam misal.
Cucu cicit adam,allah tunjuk alam misal atau contoh.
Yg sebenar belum ada,yg ada hanya gambaran.
Alam misal juga dlm btk mimpi.
Mimpi ikan=duit.
Umar mimpi alam misal minum susu,peluh keluar susu.susu=ilmu.
Didunia perempuan telah lebih ramai dari lelaki.
Pendapat mmay,sel yg menunjukkan jenayah tidak mengenang jasa.
Suami biasanya yg banyak berbudi.Boleh juga isteri yg berbudi.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan