Sesi 17
1/1
Bab 22
Maksiat adalah yg dilakukan zaman jahiliyah
Adakah bila buat amalan jahiliayah ,jadi kufur?jawabnya tidak.tetapi iman dan islamnya terjejas.
Bab Perlakuan maksiat adalah cara hidup jahiliyah.
باب الْمَعَاصِي مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِيَّةِ:
الْمَعَاصِيMaksiat
Itu Adalah perkara yg diamal semasa jahiliah dr sebhg cara hidup jahiliah
Jahiliah sebelum islam
وَلاَ يُكَفَّرُ صَاحِبُهَا بِارْتِكَابِهَا إِلاَّ بِالشِّرْكِ
Namun sesaorang tidak boleh dikafirkan ,kecuali orang yg melakukan syirik kepada allah
Tapi kalu menganggap perlakuan maksiat itu kecil barulah ia akan merosakan aqidah.
Menghidangkan arak adalah perlakuan jahiliah.
لِقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ: ((إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ)).
Kerana nabi bersabda,sesungguhnya kamu masih lagi mempunyai sifat jahiliah
Jahiliyah adalah zaman sebelum islam
Ibnu Abbas pernah dengar ayahnya kata,beri minum arak kpd Ku.
Ibnu Abbas lahir 3 tahun sebelum kenabian .
وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى
: {إِنَّ اللَّهَ لاَ
يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ
Dan Allah berfirman
Sesungguhnya allah tidak mengampuni dosa syirik dan mengampuni dosa selainnya
2/13
Amar bin maimun,semasa jahiliah,Saya pernah melihat kera yg dikerumuni kera yg lain.kera itu telah berzina dan aku turut berzina,riwayat amar bin maimun,seorang tabiin,puak2 kera rejam kera.
Kera tidak terikat dgn syariat.
Ini mungkin alam jin yg dibukakan oleh allah kepadanya.
Masyarakat jin juga terikat kepada hukum agama.
Hukum rejim,hukum yg umum.
Demikian abu usman an nadim.
Muhodromin=sempat dgn jahiliyah dab zaman islam
Abu nadim antara orang yg sempat dgn zaman jahiliyah
Jika Hanya Jahiliah zaman sebelum
sebelum islam tidak berapa tepat.selepas islam jika tidak sesuai dgn islam tetap jahiliyah.
Bg hafiz,
Zaman sebelum diutus nabi dan kelahiran
Berkait dgn orang ,tidak terikat dgn masa.
Nabi kata kepada abu zar kerana ucapan menghina itu.
Kau ada lagi jahiliyah,kerana ada saki baki jahiliyah.
Jahiliah berterusan,bergantung pada amalan.
Nak tekan puak murjiah,kalu buat baik pun tiada faedah buat apa pun tidak menjejaskan iman.
Semata2 tidak melakukan perintah allah tidak kafir tapi
Ada pula yg kata menjejaskan sehingga keluar dr islam walaupun dosa kecil.
Ada yg kata dok tengah,sebab buat dosa besar.
Sebenarnya bergantung kepada pegangannya,jika dipandang ringan maka boleh jatuh kafir
3/13
Abu zar mencela terhadap bilal,wahai anak sihitam
Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Harb berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Washil Al Ahdab dari Al Ma'rur bin Suwaid berkata:
Aku bertemu Abu Dzar di Rabdzah yang saat itu mengenakan pakaian dua lapis, begitu juga anaknya(hambanya) maka aku tanyakan kepadanya tentang itu, maka dia menjawab:
Aku telah menghina seseorang dengan cara menghina ibunya, maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menegurku:
"Wahai Abu Dzar apakah kamu menghina ibunya?
Jahiliyah masih ada jika hina dgn berkata wahai anak perempuan hitam.
Lalu Abu zar suruh bilal pijak muka,mulanya bilal tak mahu,tapi dia masih berkeras dan nabi suruh buat.
Nabi pun suruh bilal pijakmaka bilal pun pijak
Allah boleh ampun seperti maki orang tapi Allah tidak ampun dosa syirik.
Sebab ITU Allah suruh beristighafar.
Jika Allah ampun ,sesaorang tidak akan disiksa.
Dosa kafir,boleh jadi dia maaf?tak maaf
Kafir= dia ada makna syirik juga,hakikat syirik juga
Syirik=
Kalu iman cukup dgn percaya/mengucap sj kenapa sahabat bermati2an beramal dan berjuang.
Hakikat kafir adalah syirik juga walaupun kafir tak semestinya syirik seperti orang percayakan nabi isa.
4/13
Umum khusus mutlak,tiap2 syirik kafir ,tiap2 kafir belum tentu syirik
Sekurang2nya dia menuhankan diri dia.pada hakikatnya
Tiap2 syirik adalah kafir.tiap2 kafir belum tentu syirik
Boleh nikah dgn ahli kitab yg kafir,yg musyrik tak boleh.
Zaman nabi saw masih ada ahli kitab dan kitab yg betul masih ada dizaman itu.
Ikut dalil yg nyata syirik dan kafir memang tiada ampun.
Ikut dalil sepertintuhan maha pengasih dan islam yg sampai tidak dlm gambaran yg sebenar dan dia pula kurang kemampuan,mungkin dapat sekiranya allah kehendaki.
5/13
باب: {وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا} فَسَمَّاهُمُ الْمُؤْمِنِينَ:
Bab apabila dua kumpulan mukmin berperang maka damaikanlah mereka
«31» حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ الْمُبَارَك
ِ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ
حَدَّثَنَا أَيُّوبُ وَيُونُسُ عَنِ الْحَسَنِ عَنِ الأَحْنَفِ بْنِ قَيْسٍ
قَالَ ذَهَبْتُ لأَنْصُرَ هَذَا الرَّجُلَ، فَلَقِيَنِي أَبُو بَكْرَة
َ فَقَالَ أَيْنَ تُرِيدُ قُلْتُ أَنْصُرُ هَذَا الرَّجُلَ
قَالَ ارْجِعْ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
َ يَقُولُ: ((إِذَا الْتَقَى الْمُسْلِمَانِ بِسَيْفَيْهِمَا فَالْقَاتِلُ وَالْمَقْتُولُ فِي النَّارِ))
. فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَذَا الْقَاتِلُ فَمَا بَالُ الْمَقْتُول
ِ قَالَ: ((إِنَّهُ كَانَ حَرِيصًا عَلَى قَتْلِ صَاحِبِهِ)).
Telah menceritakan kepada kami Abdurrahman bin Al Mubarak
Telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid
Telah menceritakan kepada kami Ayyub dan Yunus dari Al Hasan dari Al Ahnaf bin Qais berkata; aku datang untuk menolong seseorang kemudian bertemu Abu Bakrah, maka dia bertanya: "Kamu mau kemana?" Aku jawab: "hendak menolong seseorang" dia berkata: "Kembalilah, karena aku pernah mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jika dua orang muslim saling bertemu (untuk berkelahi) dengan menghunus pedang masing-masing, maka yang terbunuh dan membunuh masuk neraka". aku pun bertanya: "Wahai Rasulullah, ini bagi yang membunuh, tapi bagaimana dengan yang terbunuh?" Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Dia juga sebelumnya sangat ingin untuk membunuh temannya".
Ini adalah perang siffin.
Jika bukan sebab agama.sebab itu dua dua masuk neraka.
Maksiat tidak menjadikan sesaorang tu kafir.
Begitu juga amalan2 jahiliah tidak menjadikan sesaorang itu kafir.
Maksiat/kederhakaan adalah jahiliah.
Jahiliah yg dimaksudkan disini adalah kehidupan sebelum Islam.
Jika kafir maka telah tidak bersaudara
Jika berperang sehingga membunuh saudara islam,maka iman tak sempurna.
Adakah iman sahabat tidak sempurna ,iman sahabat sempurna tetapi mungkin sebab salah faham atau buka sebab dunia tapi sebab agama.
«30» حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ
قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ وَاصِلٍ الأَحْدَبِ عَنِ الْمَعْرُور
ِ قَالَ لَقِيتُ أَبَا ذَرٍّ بِالرَّبَذَةِ، وَعَلَيْهِ حُلَّةٌ، وَعَلَى غُلاَمِهِ حُلَّةٌ، فَسَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِكَ،
فَقَالَ: إِنِّي سَابَبْتُ رَجُلاً، فَعَيَّرْتُهُ بِأُمِّهِ،
فَقَالَ لِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
((يَا أَبَا ذَرٍّ أَعَيَّرْتَهُ بِأُمِّهِ إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ، إِخْوَانُكُمْ خَوَلُكُمْ، جَعَلَهُمُ اللَّهُ تَحْتَ أَيْدِيكُمْ، فَمَنْ كَانَ أَخُوهُ تَحْتَ يَدِهِ فَلْيُطْعِمْهُ مِمَّا يَأْكُلُ، وَلْيُلْبِسْهُ مِمَّا يَلْبَسُ، وَلاَ تُكَلِّفُوهُمْ مَا يَغْلِبُهُمْ، فَإِنْ كَلَّفْتُمُوهُمْ فَأَعِينُوهُمْ)).
[طرفاه 2545، 6050،
Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Harb berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Washil Al Ahdab dari Al Ma'rur bin Suwaid berkata:
Aku bertemu Abu Dzar di Rabdzah yang saat itu mengenakan pakaian dua lapis, begitu juga anaknya,(hamba) maka aku tanyakan kepadanya tentang itu, maka dia menjawab:
Aku telah menghina seseorang dengan cara menghina ibunya, maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menegurku:
"Wahai Abu Dzar apakah kamu menghina ibunya? Sesungguhnya kamu masih memiliki (sifat) jahiliyyah. Saudara-saudara kalian adalah tanggungan kalian, Allah telah menjadikan mereka di bawah tangan kalian.
Maka siapa yang saudaranya berada di bawah tangannya (tanggungannya) maka jika dia makan berilah makanan seperti yang dia makan, bila dia berpakaian berilah seperti yang dia pakai, janganlah kalian membebani mereka sesuatu yang di luar batas kemampuan mereka. Jika kalian membebani mereka, maka bantulah mereka".
Walaupun berperang sesama Islam tetap dipanggil mukmin.masih bersaudara.
Damaikan antara mereka,bila berperang.
Tidak sengaja atau salah faham.contoh perang jamal.
Disebabkan oleh puak2 munafik.
Muawiyah dilantik oleh usman
Pembunuh usman berlindung dibelakang ali.
Dlm perang Sifin dan jamal,ramai sahabat tidak menyertainya.
6/13
Sahabat takut masuk neraka,sedang dosanya diampuni.ini hasil didikan nabi saw.
Ada perang sebab politik dan ada sebab aqidah.
Khawarij pada zahir solat dan mengaji lebih tapi ali tetap peranginya,aqidah dia tak betul walaupun ibadah kuat.
Hamas dgn fattah ,sepatutnya tidak berperang kerana sesama islam
Berperang atau bergaduh dgn sebab dunia tidak boleh sesama muslim.
Ini perang jamal
Bukhari sentiasa menonjolkan Bakrah.
Telah menceritakan kepada kami Abdurrahman bin Al Mubarak
Telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid
Telah menceritakan kepada kami Ayyub dan Yunus dari Al Hasan dari
Al Ahnaf bin Qais berkata;
aku datang untuk menolong seseorang kemudian bertemu Abu Bakrah,
maka dia bertanya: "Kamu mau kemana?"
Aku jawab: "hendak menolong seseorang" dia berkata: "Kembalilah, karena aku pernah mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jika dua orang muslim saling bertemu (untuk berkelahi) dengan menghunus pedang masing-masing, maka yang terbunuh dan membunuh masuk neraka".
aku pun bertanya: "Wahai Rasulullah, ini bagi yang membunuh, tapi bagaimana dengan yang terbunuh?" Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Dia juga sebelumnya sangat ingin untuk membunuh temannya".
Ini adalah perang jamal.
Usamah tidak terlibat kerana serik dimarahi nabi kerana bunuh orang telah mengucap.
Abu bakrah seprang dok tengah2
Berperang dgn sebab dunia,tidak dibenarkan.
Sahabat jika bersalah telah diampunkan allah.
7/13
Sahabat sentiasa takut kerana mereka adalah oramg dididik oleh nabi saw
Jadi walaupun dikatakan lakulah apa sj ,allah telah mengampuninya sahabat semakin malu kepada allah.
Berkenalan dgn Perawi2.
Hammad bin Zaid ,
kunyahnya abi ismail
Datuknya dr sijistan,iran
3hammad yg masyur dlm kitab rijal.
ada yg hammad bin salamah,
ada bin abi sulaiman adalah guru abu hanifah.
Gurunya,
Dapat ilmu hadis dr ayub sakhtiari,
Muridnya,
Safyan atsauri meriwayatkan hadis drnya.sufiyan bin uyainah
Lahir tahun 98h
Buta dizamn akhir hidupnya,meriwayat secara ingatan.
Jika dia (hammad)kata ali lebih baik dr usman,maka otomatik kata sahabat nabi khianat,kata2 hammad.
Mati hari jumaat tahun 179h bulan ramadan.
Salah seorang ygg kuat keislamannya.
Ini adalah tokoh aswj
8/13
Hasan basri
perawi hadis sunan sittah.
Mati pada th 110h pada umur 90th
Cerita Ahnaf bin qais
Usman tawaf kaabah,kamu dengar berita gembira
Hidup dizaman nabi dan dapat doa nabi (ya allah ampuni ahnaf)tapi tak jumpa dgn nabi.inilah yg dia harap ketika jumpa allah nanti.
nabi mendoakanya sebelum dia berjumpa nabiA lagi,kerana dia berkata dia ni ajak kepada kebaikan dan semuanya eluk belaka.kepada wakil nabi(usman) ,ahnaf berkata dia ajak pd kebaikan dan kata apa yg disampaikan adalah perkara yg baik.
Ahnaf Seorang yg penyabar.
Umar uji dia selama setahun,dan umar dpti dia seorang yg baik,umar kata aku harap batin kamu atau dlm jiwa kamu begitulah juga.
Ahnaf dapat Takluk marwarut.
Abu bakroh
Saya bermaksud nak bela ali(anak bapa saudara rasullah saw) dlm Peristiwa perang jamal dlm tahun 36hijrah.
Nufen bin alharis bin kaldah bin masdar(nama abi bakroh)
Dlm perang thoif,nabi isytihar Nabi kata sapa yg turun sebelum ditawan,dia tidak jadi hamba,lalu Bakroh pun turun dgn tali dan guna buah pear untuk turun.
Buah pear=bakroh
Dia sahabat yg terpilih.
Abu nuim,kata dia (abu bakroh)seorang yg saleh.
Sahabat yg utama dibasroh .
Saya bimbang saya sempat dgnzaman tidak boleh menegur orang yg melakukan kemungkaran.
Wasiat abi bakroh,
Pengisytiharan maula rasullah saw,alhabasyi
9/13
Dia bersaksi bhw
-allah adalah tuhannya
-muhamad adalah nabinya
-
-Kaabah adalah kiblatnya
-
-sesungguhnya dia tuhan yg mengasihani.
Yakin kepada janji baiknya,takut janji azabnya.
Mughirah bin syukbah,dikatakan telah berzina.
Umar telah jlnkan qazaf,kecuali mereka orang fasik.,macamn bukhari ambil orang fasik sebagai perawi dia.saksi tidak boleh diterima.
Mughirah seorang yg muhsan dan sepatutnya dijlnkan hukuman rejam,tapi umar tidak jlnkan hukuman rejam
abi bakroh terlintas difikirannya tidak akan berjaya gol yg mengangkat perempuan sbg pemimpin.
Adakah maksud nabi begitu/adakah perempuan tak boleh jadi pemimpin?
Abu bakroh tidak tarik balik adalah penulis yg memperikaikan abu bakroh.
Abu bakrohTermasuk salah seorang 4 orang yg menuduh mughiroh bin syukbah berzina
?
Ziyad beri kesaksian yg tidak jelas.
Syibil bin makbat
Jadi 3yg lain kena sebat dan jgn terima kesaksian dia kecuali ziyad.
Saksi tidak boleh diterima walapun telah bertaubat.fasik tidaklah.
Jadi dia telah menuduh.maka hadis drnya tidak boleh diterima?
Abu bakroh ,umar tak terima kesaksiannya kerana tak tarik balik.jadi betulkah peristiwa itu?
Ibnu ishak,......meriwayat bhw umar telah menghukum
Dia mesti lah memastikan sanad nya sahih.
10/13
Mughirah bin Syukbah,dikatakan berzina
Bahaya terima ibnu ishak,jika dia fasik tentu bukhari tak terima
Kena takwil jika boleh takwil.kata ibnu hajar
Mmay tolak ibnu ishakcerita ini karut,6contoh ibnu ishak tak boleh diterima.
Ibnu ishak musuh sahabat,dia syiah ,bakroh yg menghalang dr pergi membela ali
Imam malik yg tuduh ibnu ishak dajal.
Orang sezaman lebih tahu, dikatakan dengki_salah!tak kan imam malik dengki,adakah imam malik seorang yg kata dia dajal
Dlm kitab ,byk yg memburuk2 mughirah bin syukbah.ada 2000 isteri,
Baru kena sebat kalu tengok betul2.
Abu bakroh dikatakan salah seorang yg menuduh mughirah berzina.dan oleh kerana tak cukup saksi ,abu bakroh telah kena hukum qazaf dan kesaksiannya tidak diterima selamanya dan dia adalah orang fasik jadi hadis nya(kesaksiannya tidak boleh diterima kata syiah)
Padan buang kes je,ini cuma memburuk2kan sahabat.
11/13
Kejadian kalong aisyah yg hilang
Ada hadis yg sahih dan ada yg tak sahih tentang peristiwa itu.
Isteri2 nabi yg pernah dituduh adalah Aisyah juga dituduh telah berzina saudah dan maria alqibti.
Cerita dusta,(mustadrok hakim)yg dituduh berzina dgn isteri nabi itu tiada kemaluan dan tak jadi bunuh
12/13
Cara menilai hadis,tak boleh pakai walaupun dlm muslim
Adakah nabi saw menjatuhkan hukum bunuh secara semberono.
Ali pergi dgn perintah nabi saw.kerana bila difikirkan tak sesuai dgn perintah nabi tak jadi dilakukan?
Akan ada orang yg hadis.
Maria pun dituduh berzina juga.Oleh aisyah,dimana itu anak sepupu dia.syiah pula kata aisyah akan dihukum qazaf bila iman mahdi dibangkit kelak
Ummu salamah juga dituduh berzina juga.
Bawa anak dan jumpa lelaki dan betul2seperti cerita aisyah yg dituduh berzina,cerita juga dari ibnu ishak.
Ini adalah cerita yg nak merosakan reputasi nabi saw.
Jika hadis menjatuhkan nabi mesti diketepikan,ini kaedah yg dipakai
13/13
Hadis yg menjatuhkan/memburukan nabi dan islam maka hadis itu mesti ditolak.
Bukhari tidak maksum.
Sahabat pun tidak maksum.
باب الْمَعَاصِي مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِيَّةِ:
وَلاَ يُكَفَّرُ صَاحِبُهَا بِارْتِكَابِهَا إِلاَّ بِالشِّرْكِ لِقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ)). وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {إِنَّ اللَّهَ لاَ يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ}.
«30» حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ وَاصِلٍ الأَحْدَبِ عَنِ الْمَعْرُورِ قَالَ لَقِيتُ أَبَا ذَرٍّ بِالرَّبَذَةِ، وَعَلَيْهِ حُلَّةٌ، وَعَلَى غُلاَمِهِ حُلَّةٌ، فَسَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِكَ، فَقَالَ: إِنِّي سَابَبْتُ رَجُلاً، فَعَيَّرْتُهُ بِأُمِّهِ، فَقَالَ لِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((يَا أَبَا ذَرٍّ أَعَيَّرْتَهُ بِأُمِّهِ إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ، إِخْوَانُكُمْ خَوَلُكُمْ، جَعَلَهُمُ اللَّهُ تَحْتَ أَيْدِيكُمْ، فَمَنْ كَانَ أَخُوهُ تَحْتَ يَدِهِ فَلْيُطْعِمْهُ مِمَّا يَأْكُلُ، وَلْيُلْبِسْهُ مِمَّا يَلْبَسُ، وَلاَ تُكَلِّفُوهُمْ مَا يَغْلِبُهُمْ، فَإِنْ كَلَّفْتُمُوهُمْ فَأَعِينُوهُمْ)).
[طرفاه 2545، 6050، تحفة 11980].
Jamak, الْمَعَاصِيMaksiat
29. Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Harb berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Washil Al Ahdab dari Al Ma'rur bin Suwaid berkata: Aku bertemu Abu Dzar di Rabdzah yang saat itu mengenakan pakaian dua lapis, begitu juga anaknya, maka aku tanyakan kepadanya tentang itu, maka dia menjawab: Aku telah menghina seseorang dengan cara menghina ibunya, maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menegurku: "Wahai Abu Dzar apakah kamu menghina ibunya? Sesungguhnya kamu masih memiliki (sifat) jahiliyyah. Saudara-saudara kalian adalah tanggungan kalian, Allah telah menjadikan mereka di bawah tangan kalian. Maka siapa yang saudaranya berada di bawah tangannya (tanggungannya) maka jika dia makan berilah makanan seperti yang dia makan, bila dia berpakaian berilah seperti yang dia pakai, janganlah kalian membebani mereka sesuatu yang di luar batas kemampuan mereka. Jika kalian membebani mereka, maka bantulah mereka".
Tiada ulasan:
Catat Ulasan